#بی_حجابی
🌱درست دیدن صورت مساله خودش بخش مهمی از جواب را به همراه دارد.
یک عده #کشف_حجاب میکنند.
اگر آقایان تذکر بدهند شروع میکنند به فحاشی و فیلمبرداری و مظلوم نمایی. آن آقا هم یا منفعل میشود یا اگر هر رفتاری انجام دهد چون یک طرف دعوا خانم است متهم است.
اگر خانمها تذکر بدهند طبیعتا عمدتا خانمهای چادری و محجبه تذکر میدهند طرف مقابل هم دعوا راه میاندازد و معرکه میگیرد و این زنان هم عمدتا محجوب به حیا هستند و سختشان است جلوی زن و مرد صدایشان بلند شود و با این و آن دعوا کنند. لذا ترجیح میدهند چیزی نگویند و حرمت خودشان حفظ شود.
اگر ماموران حکومتی وارد عمل شوند شروع میکنند به سر و صدا و مظلوم نمایی جلوی دیگران در مقابل حکومت و اینکه اینها به مردم فشار میآورند و همه در رنجند و فقط به حجاب گیر میدهند و امثالهم.
🌱دقیقا چه کنیم؟ ما هم فیلمبرداری کنیم؟ بحث را ناموسی میکنند که اینها از ناموس مردم فیلم برمیدارند. شماره ماشین یادداشت کنیم و پیامک کنیم خوب آن مجموعه ای که باید عمل کند حکومتی است و حکومت هم متهم است. تذکر لسانی هم که مشکلات بالا را دارد.
🌱آیا صورت مساله را درست تقریر کردم؟ نه. به نظرم درست تقریر نشده.
☘️اولا این دعوا آیا صرفا #فرهنگی #اجتماعی است؟ یعنی آیا ما با مشتی هنجار شکن طرفیم؟ این اشتباه است کاملا روشن است که اراده سیاسی آمریکایی پشت داستان است. بحث #حجاب نیست به عنوان یک مرض #سبک_زندگی غربی بلکه یک تصمیم در مقابل ما است از جنس #تحریم و تهدید. پشت سر این بازی #پمپیو است و #مسیح_علینژاد های او.
☘️چرا دشمن روی حجاب گیر داده؟ بی حجابی در ایران بیش از آنکه ناشی از بی عفتی باشد ناشی از #غربزدگی است. میل به غرب و عدم احساس هویت اصلی ترین عامل بی حجابی در ایران است و الا اینجا زن ایرانی ذاتا عفیف است. انفعال در مقوله حجاب خروجیش توسعه بی حجابی و شکستن هنجار و حرمت اجتماعی حجاب است و این یعنی ناامنی دختران ما. این یعنی پیوست فرهنگی سند تربیتی #بیست_سی. یعنی جامعه کمک کند تا دخترانی بی هویت داشته باشیم.
☘️اما این پاسخ کافی نیست. به نظرم این داستان یک تاثیر کوتاه مدت دارد و آن مدد گرفتن از یک گسل و #دو_قطبی اجتماعی است و تبدیل آن به آشفتگی و شورشهای پراکنده. وجود این دو قطبی باعث شده صحنه منفعل باشد. یعنی شما اگر سفت هم جلوی این داستان بایستی و دعوا کنی به نفع طرف مقابل است چون او همین را میخواهد. دعوا و #شورش های اجتماعی.
☘️ هر گناه اجتماعی قطعا تقریر روشن اجتماعی دارد. تقریر اجتماعی گناه، تبیین همان ضرری است که از قبل آن گناه به شخص من و شما میرسد. آیا این ضرر کاملا روشن و ملموس است؟ یا فقط میگوییم خدا گفته یا #قانون میگه؟ اینها برای توجیه سریع همه کافی نیست. الان اگر کسی #قلیون یا #سیگار در محیط سربسته بکشد قبل از اینکه بگوییم حرام است یا خلاف قانون است میگوییم برای من ضرر دارد و طرف منفعل میشود.
🌱خوب حالا چه کنیم؟
☘️امثال #حسین_شمقدری و #دلاوری روی #انقلاب_جنسی متمرکز شده اند. امثال #وحیدجلیلی نیز روی داستان کشف حجاب رضاخانی و #مسجدگوهرشاد متمرکز شده اند. من ایده به درد بخور دیگری ندیده ام در صحنه. اما اینها هم کافی نیست.
👈پیشنهاد میکنم
✍️اولا این قصه را در محافل حزب اللهی بنشینیم و حل کنیم. خوب به همه زوایایش فکر کنیم. بدون فهم دقیق صورت مساله کار خراب میشود.
✍️ثانیا گفتمان سازی و تبلیغات را جدی بگیریم روشی که همیشه نزد فعالین صحنه مظلوم بوده. ببینید برای داستان #محیط_زیست یا حتی بستن #کمربند_ایمنی، چقدر گفتمان سازی ها کمک کننده است و فضا را به نفع ما میکند.
✍️ثالثا توصیه میکنم بیشتر زنان تذکر بدهند. تذکرهای زنانی که مساله برایشان روشن است آفات کمتری دارد. بدون دعوا و از سر محبت و رفاقت با توجیهاتی که عرض میکنم. اگر طرف دعوا راه انداخت ادامه ندهند و بروند همین هم موثر است.
✍️رابعا به لحاظ محتوا ی گفتمانی
۱.روی تربیت بچه هایمان متمرکز شویم. این را همه زود درک میکنند. عدم امنیت خانواده. و دختران مان.
۲.روی توهین شخص به #هویت و داشته های مان متمرکز شویم. و اینکه علت مشکلات کشور هم روی کار بودن یک عده آدمهایی است که اعتقاد زیادی به هویت خودی ندارند و #غربگرا هستند.
۳.روی این موضوع که اساسا این مساله را کسانی راه انداخته اند که تهدید و تحریم میکنند.
۴.روی آشوب طلبی و #فتنه دو قطبی و دعوای اجتماعی اش کار کنیم. هنوز طعم تلخ #فتنه۸۸ در ذایقه ها است.
✍️حالا در کنار این ها روش پیامک و پیگیری آن هم خوب است. نشانه اش هم اینکه این تنها روشی بود که خیلی ها را منفعل کرد و آه از نهادشان بلند کرد.
🌱درباره حوزویان منفعل و توجیه کننده و جاده صاف کن و صدا و سیمای بی خیال هم حرف هایی هست که فعلا بماند.
🍃ألّلهُـــمَّ ؏َـجِّـلْ لِوَلِیِّکَــــــ الْفَـــــرج🍃
کانال موعود(عج)
👇👇👇
@Mawud12
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#اهل_دنیا_بدانند_اهل_بیت
#ما_کار_خدای_میکنند
عنایت امام صادق(ع) به آیت الله #مامقاتی و اثرات علمی آن
#زیبــا
🍃ألّلهُـــمَّ ؏َـجِّـلْ لِوَلِیِّکَــــــ الْفَـــــرج🍃
کانال موعود(عج)
👇👇👇
@Mawud12
✨ اگر سید علی آن روز جام زهر می نوشید...
🔹 آمریکا به بهانه حملات 11 سپتامبر 2001، هفتم اکتبر همان سال به افغانستان حمله کرد. چند ماه بعد، در 29 ژانویه 2002، سه کشور ایران، عراق و کره شمالی را محور شرارت خواند و کسانی در ایران از حمله احتمالی آمریکا به وحشت افتادند. در 21 می 2002، یعنی 31 اردیبهشت 1381، 127 نماینده لیبرال مجلس ششم، خطاب به رهبر انقلاب نامه «جام زهر» معروف را نوشته و خواهان تسلیم در برابر آمریکا شدند: «اگر جام زهری باید نوشید، قبل از آنکه کیان نظام و مهمتر از آن، استقلال و تمامیت ارضی کشور در مخاطره قرار گیرد، باید نوشیده شود». دولت آقای سید محمد خاتمی نیز به رئیس جمهور وقت آمریکا نامه ای نوشت و اعلام کرد در همه مسائل از جمله موشک ها، خلع سلاح حزب الله، مسائل منطقه و... آماده مذاکره است. پاسخ رسمی اما به نامه وزارت خارجه اصلاحات داده نشد. پیامی دادند با این مضمون که «چطور گستاخی کرده و چنین نامه ای به آمریکا نوشته اید».
🔹 جنگ اما در ذهن لیبرال های ایرانی، امری قطعی بود و می خواستند از ترس هجوم، به آغوش مهاجم پناه ببرند. آمریکا از 24 جولای تا 15 آگوست 2002، مانوری تاریخی با عنوان «چالش هزاره 2002» با هدف تمرین حمله به ایران طراحی کرد. بر اساس اسنادی که منتشر شده است، این مانور 250 میلیون دلار هزینه داشت، و از آن به عنوان آغازگر تحول در ارتش آمریکا یاد می شد. ژنرال «پل ون رایپر»، به فرماندهی نیروهای ایرانی در مانور منصوب شد. رایپر وقتی اولتیماتومی برای تسلیم ظرف 24 ساعت از نیروهای آمریکایی دریافت کرد، استراتژی جنگ نامتقارن را به کار گرفت. از قایق های کوچک برای شناسایی موقعیت ناوگان آمریکا استفاده کرد و در حمله ای پیش دستانه، انبوهی از موشکهای کروز را به سمت ناوگان آمریکا شلیک کرد؛ به گونه ای که سنسورهای الکترونیک این ناوگان توان رهگیری همه موشک ها را نداشت. 16 کشتی جنگی آمریکا غرق شد. طبق برآورد آمریکایی ها، در یک درگیری واقعی آمریکا حداقل 20 هزار نیرو تلفات می داد. مانور متوقف شد و به رایپر گفته شد که باید طبق قواعدی که تعیین می شود، بجنگد! اما رایپر عاقلانه می دانست که ایران طبق قواعد آمریکا نخواهد جنگید. از فرماندهی نیروهای ایرانی استعفا داد. این افتضاح تاریخی، خیال حمله به ایران را از ذهن جنگ طلبی چون بوش، بیرون کرد.
🔹 امروز حدود 17 سال از آن مانور می گذرد. آمریکا موقعیت بین المللی آن روزش را ندارد، اقتصادش ویران شده است و بحران های سیاسی-اجتماعی انبوهی دامن مقامات واشنگتن را گرفته است. در این سو ایران، در منطقه قدرتمندتر شده، متحدان بین المللی فراوان یافته، و از نظر قدرت نظامی با سال 2002 قابل مقایسه نیست. قیمت پهپاد فوق پیشرفته ای که سامانه سوم خرداد ساقطش کرد، تقریبا با هزینه مانور چالش هزاره برابری می کند.
🔹 اگر آن روز، رهبر حکیم انقلاب به توصیه نمایندگان لیبرال مجلس ششم، جام زهر می نوشید و ایران موشک و قدرت منطقه ای را طی مذاکره ای واگذار می کرد، امروز ما به سرنوشت عراق و افغانستان و لیبی دچار شده بودیم. ترامپ نامی بهانه ای واهی می تراشید، به آب و خاک ایران تجاوز می کرد و ما باید نظاره گر تحقیر ملتمان توسط قدرت نظامی آمریکا می بودیم.
🔹 تحلیل گر ارشد بی بی سی، نکته جالبی نوشته است. او می گوید، همان مولفه های قدرتی ترامپ را از حمله به ایران بازداشت که ترامپ می خواهد ایران آنها را کنار بگذارد: قدرت موشکی و نفوذ منطقه ای! یعنی امروز، اینکه آمریکا نمی تواند به ایران حمله کند، نتیجه ایستادگی رهبر حکیم انقلاب اسلامی در برابر جریان تسلیم در 17 سال پیش است.
🔹 مراقب باشیم که جریان جام زهر، دوباره می خواهد از ایران پرچم تسلیم و مذاکره افراشته شود. اگر بایستیم، شیرینی قدرت و عظمت در گام دوم ایستادگی را در فاصله ای بسیار کمتر از 17 سال خواهیم چشید. انقلاب اسلامی ماند و شوروی فروپاشید. انقلاب اسلامی خواهد ماند و آمریکا هم فروخواهد پاشید.
🌹 امام خمینی:
از خداوند تعالی مسالت میکنم که ظهور ولی عصر- سلام الله علیه- را نزدیک فرماید و چشمهای ما را به جمال مقدسش روشن کند. ما همه انتظار فرج داریم، و باید در این انتظار خدمت بکنیم. انتظار فرج، انتظار قدرت اسلام است، و ما باید کوشش کنیم تا قدرت اسلام در عالم تحقق پیدا بکند، و مقدمات ظهور ان شاء الله تهیه بشود.
۱۲ تیر ۱۳۵۸
🍃ألّلهُـــمَّ ؏َـجِّـلْ لِوَلِیِّکَــــــ الْفَـــــرج🍃
کانال موعود(عج)
👇👇👇
@Mawud12
موعود(عج)12
#پایی_که_جا_ماند 🇮🇷 قسمت :6⃣ ✍ به روایت سید ناصرحسینی پور مهماتمان رو به اتمام بود. تنهای بیسیم
#پایی_که_جا_ماند 🇮🇷
قسمت :7⃣
✍ به روایت سید ناصرحسینی پور
چند راه بیشتر پیش رویمان نبود. یا باید دست روی دست میگذاشتیم تا عراقیها جلو بیایند و اسیرمان کنند، یا با همان مقداری گلولهای که داشتیم میجنگیدیم و یا خودمان را درون آبهای کنار جاده انداخته و شانسمان را برای زنده ماندن امتحان میکردیم ولی با چه دلی میخواستیم برگردیم، همهی آنهایی که شهید شدند میتوانستند برگردند و زندگی خوبی داشته باشند.
در قسمت راست جاده راحتتر میشد به عراقیها که از کانال روبهرو جلو میآمدند، تیراندازی کرد. به سالار گفتم: میرم اونور جاده، از تو کانال منو نزنن، مواظبم باش !
- تو جاده میزننت !
- از سنگر بلند نشو. بین سنگر و نیها تیراندازی کن. قناسهچیهاشون میزننت!
برای اینکه به راست جاده بروم، چند متری سینهخیز رفتم، دشمن از کنار نیزارها و کانال روبهرویم هر جنبندهای را هدف قرار میداد. به وسط جاده که رسیدم،بلند شدم و به طرف تیرباری که ده، دوازده متر جلوترم بود، لنگان لنگان دویدم. عراقیها به طرفم تیرانداری کردند. یک لحظه احساس کردم از سمت راست بدنم کوتاهتر شدهام ! به زمین افتادم،نگاه کردم ببینم چه شده، از اتفاقی که برایم افتاده بود، شوکه شدم !
استخوان ساق پای راستم خُرد شده بود گلوله به بالای قوزک پای راستم اصابت کرده بود، پاشنه و مفصل مچ پایم سالم بود، اما گوشتهای ساق پایم تکه تکه شده بود، حدود هفت، هشت سانتیمتر از بالای مفصل مچ پایم استخوانهایش خُرد شده بود. پاشنه پایم از مقداری پوست و رگ آویزان بود ! استخوانهای ساق پایم چنان خُرد شده بود که پاشنه پایم به هر طرفی میچرخید. خونم بند نمیآمد، فکر میکنم وقتی به زمین افتادم، عراقیها خیال کردند کشته شدهام، به همین دلیل کمتر به طرفم تیراندازی شد.
خودم را روی زمین کشیدم و به گودال سمت چپ جاده رساندم. باروم نمیشد در چنین شرایطی پایم را از دست داده باشم. امروز بیشتر از هر زمان دیگر به پایم نیاز داشتم.در همان لحظه اول که تیر خوردم، خون از پایم فواره زد.
افکار درهم و برهمی داشتم. ذهنم سراغ همه میرفت، پدرم، برادرانم، خواهرانم، رفقایم، ساکم، دوربینم و دوچرخهام !
دلم نمیخواست بدون پا و با این وضعیت گیر دشمن بیفتم، هیچ راهی نبود بتوانم خودم را از این معرکه نجات دهم، در این فکر بودم که چند لحظهی دیگر عراقیها سر میرسند.
ادامه دارد...
🍃جهت تعجیل در فرج و سلامتی آقا و شادی روح امام و ارواح طیبه شهدا صلوات🍃
🍃ألّلهُـــمَّ ؏َـجِّـلْ لِوَلِیِّکَــــــ الْفَـــــرج🍃
کانال موعود(عج)
👇👇👇
@Mawud12
✅استاد فاطمی نیا:
🔻سحرها را از دست ندهيد ؛ ولو دو ركعت هم اگر ميتوانيد نماز (نافله شب) بخوانيد.
در اين زمانه هم كه به بركت موبايل و تلويزيون و... اكثر مردم تا نيمه شب مشغول و سرگرم هستند!
🔻سحرها را ضايع نكنيم ، اگر نماز مستحبي هم نخوانديم ، حداقل ده مرتبه " يا ارحم الرّاحمين" بگوييم!
🔹اگر آن را هم انجام ندادي اقلاً رو به قبله بنشين و بگو:
🔻" سبحان الله والحمدلله و لا اله الّا الله و الله اكبر"
اگر در چند سحر با جانت اين جمله را بگويي، عالمت عوض ميشود.
#شب_بخیر
#التماس_دعا
🍃ألّلهُـــمَّ ؏َـجِّـلْ لِوَلِیِّکَــــــ الْفَـــــرج🍃
کانال موعود(عج)
👇👇👇
@Mawud12
هدایت شده از موعود(عج)12
به رسم ادب وارادت سلام بر ارباب بیکفن روزمون رو شروع کنیم
🌷اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا اَبا عَبْدِاللهِ
🌷وَعَلَى الاَْرْواحِ الَّتي حَلَّتْ بِفِنائِك
🌷َ عَلَيْكَ مِنّي سَلامُ اللهِ اَبَداً
🌷مابَقيتُ وَبَقِيَ اللَّيْلُ وَالنَّهارُ
🌷وَلا جَعَلَهُاللهُ آخِرَالْعَهْدِ مِنّي لِزِيارَتِكُمْ، 🌷اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْن
🌷ِ وَعَلى عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ
🌷وَعَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ
🌷وَعَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
🌷و همچنین به رسم ادب
روز خود را با سلام به تو آغاز میکنم
روزم بــه نـام تـــــو مـــادر:
السَّلامُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ
السَّلامُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ نَبِيِّ اللَّهِ
السَّلامُ عَلَيْكِ يَا زَوْجَةَ وَلِيِّ اللَّهِ
السَّلامُ عَلَيْكِ يَا أُمَّ الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ سَيِّدَيْ شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ
السَّلامُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا الرَّضِيَّةُ الْمَرْضِيَّةُ
السَّلامُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا الْفَاضِلَةُ الزَّكِيَّة
ُالسَّلامُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا الْحَوْرَاءُ الْإِنْسِيَّةُ
السَّلامُ عَلَيْكِ يَا فَاطِمَةُ بِنْتَ رَسُولِ اللَّه
تا ابد اين نکته را انشا کنيد
پاي اين طومار را امضا کنيد
هر کجا مانديد در کل امور
رو به سوي حضرت زهرا کنيد
روزتون پربرکت
هدایت شده از موعود(عج)
#حدیث_قدسی
ای فرزند آدم!
خودت را محو بندگی من کن تا قلبت را پر از بی نیازی کنم
يا بن آدم تفرغ لعبادتي أملأ قلبك غنى
📚 کافی، ج۲، ص۸۳
@Mawud12
#تقوی
🔻 استیضاح کردن خود
🔹 استیضاح از خود یعنی پرسیدن و طلب توضیح که چگونه آدمی هستیم؟ آیا آدمی هستیم بی تفاوت و بی خیال از درد های جامعه یا نه آدمی هستیم که جامعه پذیر بوده و ورود به جمع مردم را افتخار و مسئولیت پذیری را مایه مباهات خود می دانیم؟ آیا همگرا هستیم یا واگرا ؟ آیا سنگ انداز در کار دیگران هستیم یا دست خیر داشته و آرزوی موفقیت بر دیگران خصلت بارز ماست؟ آیا اهل تبعیض و ناعدالتی هستیم و یا اهل تفاوت یعنی هر کسی را به میزان عملش تشویق و تأیید می کنیم؟ آیا در برخورد و تعامل با دیگران #صادق هستیم و یا با نگاه تبعیض آمیز انسان ها را به فقیر و غنی و خوب بو بد تقسیم میکنیم؟
🔺 انسان عاقل هیچ وقت استیضاح نمی شود، زیرا نه راه خلاف وجدان و عقل سلیم را می رود و نه راه مخالف با الگوها و نمونه های دیانت حرکت می کند و نه ساز مخالف با عقلای جامعه را می زند و نه به هیچ انحرافی دیگر دست می زند بلکه با تمام حواس و با تمام التفات و توجه راه درست ، راه عقلانی ، راه وجدان ، راه انصاف ، راه عقلای جهان ، راه اندیشمندان ، راه متفکرین و حکمای راست منش و درست کردار را طی می کند. سعی می کند وظیفه شناس شده ، باری که بر دوشش گذاشته اند را به سلامت به سر منزل مقصود برساند.
🔺 اگر مدیر است ، اگر معلم است ، اگر استاد دانشگاه و مراکز آموزشی است ، اگر مربی است، اگر کارگر است ، اگر خانه دار است ، اگر فروشنده است ، و دهها اگر دیگر.... اولا بدون آموزش و تخصص وارد آن کار نمی شود چون هر کاری آموزش می خواهد و ثانیا فارغ از تعهد و دلسوزی نیست. لذا همیشه سینه پر کرده و هرگز شرمسار و خجل از کسی نیست، زیرا خرد او و دانش او و سایر فضایل اخلاقی و دینی او مانع است از اینکه بسبب کوتاهی در عمل آبروی خود را به ترازوی فروش به ثمن بخس قرار دهد.
🔺 چنین انسانی اول خودش را استیضاح می کند که آیا کاری که بدان گماشته شده دارای تخصص کافی و علمیت لازم و آگاهی وافی هست یا نه ؟ و در ثانی آیا تعهد لازم و کامل و مستوفا نسبت به آن کار را دارد یا نه ؟ با رعایت این دو شرط لازم و کافی ، دیگر به کسی توضیح بدهکار نیست و هرگز به آبروی خود چوب حراج نمی زند.
🔹 آری استیضاح از خود مایه افتخار در نزد دیگران است.
#موسی آقایاری
🍃ألّلهُـــمَّ ؏َـجِّـلْ لِوَلِیِّکَــــــ الْفَـــــرج🍃
کانال موعود(عج)
👇👇👇
@Mawud12
❣﷽❣
#پیامبران و مهدویت(70)
🌐قسمت یازدهم: سیر مهدویت بعد از پیامبر اسلام
1⃣ دوران فتنه و اختلاف
در بررسی حوادث زمان موسای کلیم علیه السّلام، از فتنه و اختلاف امت در پی غیبت چند روزه موسی علیه السّلام بسیار سخن رفته است.
در این فتنه نقش هارون علیه السّلام در حفظ وحدت امت برجسته شد و البته تنها با بازگشت موسای کلیم علیه السّلام بود که اطراف فتنه جمع شد و امت وحدت گذشته خود را بازیافت.
این فتنه-بنا بر قاعده “حذو النعل بالنعل”- قرار بود در امت اسلام نیز واقع شود، با این تفاوت که این بار معالجه فتنه تماماً بر دوش هارون امت اسلام بود و برای پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم بازگشتی متصور نبود.
امت داغدار پیامبرش بود که این فتنه واقع شد. زمان همان زمان بود، امیرالمؤمنین علیه السّلام با صبر و سکوت و فاطمه زهرا سلام الله علیها با اعتراض و شهادت خود روزهای سخت فتنه را مدیریت کردند تا خلافت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم به ابوبکر رسید.
دوران دو ساله خلافت ابوبکر دوران پرآشوبی بود که حوادث ریز و درشت بسیاری را در خود جای داده است. از آن میان آنچه در سیر بررسی ما مهم می نماید، نحوه پی گیری جنگ های پیامبر است.
بر اساس نقل های تاریخی ابوبکر سپاهی را به فرماندهی عمرو بن عاص و سپس خالد بن ولید به سوی فلسطین روانه کرد، اما پیش از آن که فتحی صورت گیرد، پیک مدینه خبر وفات ابوبکر و جانشینی عمر را همراه با عزل خالد و فرماندهی ابوعبیده جراح به ایشان رساند، و این چنین دوباره بیت المقدس از فتح به دست مسلمانان آسوده گشت.
در مقابل، جریان حمله به ایران و فارس از همین دوره آغاز شد. تا پیش از این و در عهد رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم سخنی از حمله به ایران نبود.
تنها در مورد ذکر فارس، در جریان جنگ احزاب بود که با صلح حدیبیه موجبات ارسال نامه به سراسر جهان از جمله خسرو پرویز پادشاه ساسانی فراهم آمد.
در بازنگری حوادث در این دوره به این نتیجه می رسیم که در میان آشوب و هجوم حوادث پس از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در میان امت اسلامی و مسائل و مشکلات داخلی که خلیفه با آن درگیر بود، در حالی که هنوز خطر تهدید جامعه اسلامی از سوی روم منتفی نشده بود، حمله به فارس قدری عجولانه می نماید، به ویژه هنگامی که رابطه روم و یهود و سوابق تاریخی آن را در نظر گرفته و نقش آخرالزمانی ایرانیان و تمجیدهای پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم را از آنان در خاطر آوریم.
آیا با نفوذ یهود و حزب شیطان در میان جامعه اسلامی هدف روم تبدیل به فارس شده بود؟ با سابقه ای که از این قوم در جریان بابل و جاگیری های آنان در سرزمین های هدف سراغ گرفتیم، این ادعا هیچ استبعادی نمی تواند داشته باشد.
به هر حال ابوبکر پس از دو سال و اندی خلافت و مواجهه با بحران های بسیار سرانجام بی آنکه در مورد فارس یا روم به دستاورد قابل اعتمادی رسیده باشد، وفات یافت.
#ادامه_دارد. . .
🌤اَلَّلهُمـّ؏جِّللِوَلیِڪَالفَرَج🌤