💢 کشاورزی شهری؛ تجربه موفق کوبا برای مقابله با تحریمها
▫️با سقوط اتحاد جماهیر شوروی در سال 1989 میلادی و ادامه تحریمهای اقتصادی کوبا توسط ایالات متحده آمریکا، این کشور با کمبود شدید نفت، کود شیمیایی و آفتکشها روبهرو شد. کوبا تا پیش از این، در برابر صادرات شکر، نفت وارد میکرد و به همین دلیل تا 30 درصد زمینهای مزروعی خود را به این هدف اختصاص داده بود ولی این شیوه داد و ستد، همراه با سقوط اتحاد شوروی بههم خورد. یکی از راهحلهایی که این کشور در برابر تهدیدها برگزید این بود که به شهروندان اجازه داده شود از زمینهای خالی درون شهر و پیرامون آن، بدون پرداخت مالیات برای کشاورزی استفاده کنند. بنابراین راهحل خلاقانهای که در کوبا مطرح شد، در ابتدا توسط مردم و سپس به صورت مدیریتشده توسط دولت هدایت شد. در نتیجه یک سیستم تولید غذا آغاز به کار کرد و این سیستم تا سال 1994، 67% نیاز غذایی مردم را تأمین کرد. در حال حاضر زمینهای کشاورزی 12 درصد قلمروی هاوانا را میپوشانند و سبزیجات و گیاهان دارویی مورد نیاز شهروندان را فراهم میکنند. از آن سو، کاهش واردات کود شیمیایی به این معنا بود که بیشتر مواد غذایی با استفاده از روشهای ارگانیک، از جمله استفاده از کود حیوانی و کمپوست، کشت داده میشدند. بحران اقتصادی در کوبا در عمل، استفاده اجباری از معیارهای پایداری و کشاورزی طبیعی را به همراه داشت.
▫️در کوبا ارتباط قوی بین توسعه کشاورزی، منظر شهری، شهرداری های محلی و مشارکت مردمی وجود دارد. به این ترتیب توصیف منظر کشاورزی در کشور کوبا را می توان در یک جمله خلاصه کرد: تولید در جامعه، از طریق جامعه، برای جامعه؛ یعنی ارتباط نزدیک تولید کننده و مصرف کننده، برای دسترسی به مواد غذایی سالم، تازه و متنوع که از طریق فضای سبز شهر صورت می پذیرد.
▫️اگرچه شهر هاوانا دارای بافت صنعتی است اما با حمایت وزارت کشاورزی، کشاورزی در آن رونق گرفت. شهروندان به صورت گروهی از خانوادهها، همسایهها و یا دانشآموزان، کارکنان ادارات و کارگران کارخانهها به مشارکت در کشاورزی میپرداختند. در نتیجه، طرح جامع شهری هاوانا، کشاورزی شهری را به عنوان جزیی از عملکرد شهر پذیرفت؛ هرچند این فضاها به ندرت به مرکز متراکم شهر راه یافتند. در مرکز شهر به علت کوچکتر بودن قطعات زمین و تراکم بالا، زراعت در مقیاس کوچک صورت گرفته و با نزدیک شدن به مرزهای شهری، ابعاد زمینهای کشاورزی افزایش مییابد. در نهایت، محصولات تازه با کمترین قیمت به فروش رسیده و مصرف روزانه مهدکودکها، بیمارستانها و مدارس را نیز فراهم می کنند. در باغهای عمومی شهر، بازارها با رونق تجاری خوبی به فروش سبزیجات و انواع محصولات میپردازند.
▫️نکته قابل توجه آن که تغییر الگوی کشت در طول زمان موجب پویایی منظر شهری شده و تغییرات فصل ها را پررنگتر به نمایش می گذارد. امنیت، مسئله مهم دیگری برای کشاورزی است و حصار در شکل های مختلف در طراف مزارع دید می شود. اگرچه این حصارها مانعی فیزیکی در طول مرزها هستند، اما مانعی برای دید شهروندان در حال گذر نمیباشند. از سویی دیگر، در اطراف مزارع، همواره فضایی مناسب برای گفتگو و گذران اوقات فراغت ایجاد شده است و به بیانی دیگر،منظر کشاورزی در هاوانا، فضاهای شهری را سرزنده و شاداب کرده و مردم با مشارکت خود، شهر را شکل می دهند.
🏙 معماری هجری
@memarihejri_ir
💠 به نظر بنده، فرهنگ عمومی دو بخش دارد: یک بخش، امور و مسائلی است که بارز و ظاهر و جلوِ چشم است و حقیقتاً هم در سرنوشت یک ملت دخالت دارد؛ اما در دراز مدت تأثیر میکند. یعنی در مسیر زندگی و حرکتهای آینده یک ملت تأثیر دارد.
مثلاً شکل لباس و چه پوشیدن و چگونه پوشیدن و از کدام الگوی پوشش استفاده کردن، جزو مصادیق و نمونههای بارز فرهنگ عمومی جامعه است. یا شکل معماری در جامعه و در چگونه خانهای زندگی کردن، بخشی از فرهنگ جامعه را شکل میدهد. زیرا خانههای قدیمی ما یک نوع خانواده و خُلقیّات بار میآورند (حیاط بزرگ، حوضی در وسطش و اتاقهایی در اطراف. از این اتاقْ پدر بزرگ در میآید و از آن اتاقْ دایی و از آن یکی هم عمو. بچههای خانواده، همه دور هم و بَرِ یک سفره جمع میشوند و در واقع، این خانه است که خانواده را به دنبال خود میکشاند) و آپارتمان نوعی دیگر از خانواده ایجاد میکند. حتّی شکلِ در و پنجره و ارتباط اتاقها با هم، به ناچار تأثیر خاصی بر ذهن و خُلق و منش و تربیت افراد دارد.
از اینرو، امروز - خوشبختانه - میبینیم که در تلویزیون و میزگردها و گفتارها، بر معماری سنّتی ایرانی تکیه میشود. در کردارها نمیدانم چگونه است. ولی به هرحال، آنچه معلوم است اینکه، این ملت کهن و بزرگ، قبل از اینکه از سبک معماری اروپایی تأثیر بپذیرد، خودش یک سبکِ معمارىِ خاص داشته است.
📌بیانات رهبر انقلاب در دیدار اعضای شوراهای فرهنگ عمومی استانها - ۱۳۷۴/۰۴/۱۹
🏙 معماری هجری
@memarihejri_ir
💠 سومین جلسه از سلسلهجلسات کرسی آزاداندیشی گروه معماری هجری
📃 موضوع: تمدنسازی و نسبت آن با معماری در دولت سیزدهم (طرح ساخت سالانه یک میلیون مسکن)
🎙گفتگو با محمدهادی مذهبجعفری؛ طلبه و عضو هیئت علمی اندیشکده یقین
⏰ پنجشنبه ۱۸ تیر ساعت ۱۸
🎥 پخش زنده از:
🖥 آپارات
▶️ aparat.com/MemariHejri.ir/live
🖥 یوتیوب
▶️ youtu.be/zZRoRBzPu9g
🖥 اینستاگرام
▶️ instagram.com/memarihejri.ir/
🏙 معماری هجری
@MemariHejri_ir
📃 تمدنسازی و نسبت آن با معماری در دولت سیزدهم (طرح ساخت سالانه یک میلیون مسکن)
🎙گفتگو با محمدهادی مذهبجعفری؛ طلبه و عضو هیئت علمی اندیشکده یقین
🖥 مشاهده فیلم گفتگو در:
آپارات | یوتیوب
🏙 معماری هجری
@memarihejri_ir
🏞 گلزار شهدا، کهفالشهدا، شاهعبدالعظیم (ع)، امامزاده صالح (ع)، جمکران، یادمانهای مناطق جنگی در جنوب و...
اینها مکانهایی است که تبدیل شدهاند به محل تجمع مومنین و خانوادههای متدین. در این مکانها علاوه بر نماز و دعا و زیارت، زیرانداز پهن میکنند مینشینند و گپ میزنند و تفریح میکنند. تفاوتش با پارکها و مجتمعهای تفریحی-تجاری این است که دیگر در تفریحاتشان قلیون و سیگار نیست، سگگردانی نمیبینم، صحنههای غیراخلاقی و هنجارشکن نیست و به قول معروف تفریح سالم است. آن کسانی هم که عموماً برای تفریح به پارکها میروند و احیانا سگ دارند و اهل دخانیات هستند به این مکانها میروند ولی در اینجا دیگر خبری از آن رفتارهایشان نیست چون جو و فضای روانی محیط جوری دیگریست و به انسان اجازه هرکاری نمیدهد.
✅ نگاه تمدنی در شهرسازی یعنی همین. فضاهای عمومی را چطور طراحی کنیم که خنثی نباشد؟ که مخاطب را واگذار به هوای نفسش نکند؟
✅ شهدای جنگ سخت به ما کلی خروجی نرم دادهاند. حول مدفنشان میشود فضا به وجود آورد. فضایی برای ترویج معنویت و اخلاق و سبک زندگی سالم.
🇮🇷 هفته دفاع مقدس گرامی باد
🏙 معماری هجری
@memarihejri_ir
هدایت شده از کانال رسمی استاد حسن عباسی
✅ زیارت اربعین، اُمّتسازی میکند.
💬 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری:
🔸 «آن ماجرایی که به ظهور ختم میشود عاشوراست. امتی که در عصر ظهور شکل میگیرد حول محور سیدالشهدا شکل میگیرد. چون #عاشورا هزینه ساخت #امت است و قلوب را متمایل به اهلبیت(ع) میکند. «إِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَيْنِ حَرَارَةً فِي قُلُوبِ الْمُؤْمِنِينَ لَا تَبْرُدُ أَبَداً». این شعلههای #محبت امام حسین(ع) است که محبت را میسازد. پس وقتی عاشورا محور اجتماع قلوب بشود، زیارت سیدالشهدا و زیارت #اربعین هم یکی از ارکان شکلگیری امت میشود.
همانطوری که کعبه و #حج و بیت امتسازی میکند، زیارت امام حسین(ع) هم امتسازی میکند؛ حتی در بعضی روایات است که نقش زیارت امام حسین(ع) در شکلگیری امت امام زمان(عج)، از نقش کعبه بیشتر است. پس یکی از ارکان ساختن امت، هجرت به امام و شکلگیری یک جمع مهاجر است.
🔸 همانطور که زیارت یکی از ارکان شکلگیری جامعه امام زمانی است، گسترش #توریسم غربی هم از ارکان شکلگیری جامعه نوین غربی است و در دنیا خیلی بر سر توریسم سرمایهگذاری میکنند؛ حتی در کشور ما هم بعضیها از سر غفلت و بعضیها از سر عمد میخواهند مدل توریسم غربی را به اسم منبع تولید ثروت گسترش بدهند. نکته توریسم این است که این رفتوآمدها باعث انتقال فرهنگ مدرن از دنیای غرب به کشور ما میشود و جامعه ما بر محور فرهنگ غرب شکل میگیرد.»
@mirbaqeri_ir
استاد حسن عباسی
💠 @Hasanabbasi_ir
هدایت شده از نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸بوی بهشت از پانصد سال راه هم میرسد/ مغرور نشویم🔸
حافظ در یک بیت معنای بلندی را بازگو کرده که برای خیلی از ما فهم آن آسان نیست و بلکه ممکن نیست، میگوید:
کس ندیده است ز مشک ختن و نافۀچین
آنچه من هر سحر از باد صبا میبینم
حلالش باد! میگوید: من عطری از این باد صبا استشمام میکنم که کسی از مشک ختن و نافۀ چین استشمام نکرده.
حالا، تو بگو اینها در اسلام نیست! اگر انکار کردی، برای اسلام بهتر میشود؟ بگو این بوها نیست و بگو همهاش خیالات است!
همین حرم که میروید غیر از عطری که به آن میزنند و گلابی که میپاشند، عطر دیگری هم دارد. در همین صحن حرم امام رضا (علیه السلام)، ده- بیست سال قبل (1)، نماز میخواندم که بویی آمد که نه بوی گلاب بود و نه بوی عطر. بوی عجیبی میآمد.
وقتی به کسی که اهل این راه بود گفتم، گفت: آری، بوی بهشت از پانصد سال راه هم میآید! یعنی هنوز ممکن است پانصد سال راه تا بهشت داشته باشی، غرور پیدا مکن که به جایی رسیدهای! هنوز تا بهشت پانصد سال فاصله است.
حرف به موقع و بجایی است. چون انسان تا یک بویی به مشامش رسید مثل بوی علم یا بوی ایمان، پیش خود میگوید: بله، همه چیز درست شد. در باز شد و چشم و گوشم باز شد. اما به او میگویند: نه آقا، هنوز پانصد سال فاصله داری و خیلی کار دارد تا برسی.
(1) در حدود دهۀ 50 شمسی
#حافظ
#روز_حافظ
@haerishirazi
▫️دو نوع نگاه به تخت جمشید در بیان رهبر انقلاب
🏙 معماری هجری
@memarihejri_ir