eitaa logo
| معماری هجری |
450 دنبال‌کننده
206 عکس
97 ویدیو
3 فایل
معماری یعنی تحقق ظرف حیات انسان؛ انسانی که غایتش عبد بودن است ارتباط @AG_094
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از مالِک المُلک
🔰پروژه نئوم (Neom) در استان تبوک عربستان در یک جزیرهٔ مرجانی به وسعت ۲۶۵۰۰ کیلومتر مربع، طراحی شده و طبق گزارش «بلومبرگ» از مصاحبه با «بن‌سلمان» فاز اول آن تا ۲۰۲۵ به اجرا می‌رسد. اهمیت پرداختن به این پروژه از آن‌روست که  جزیره در جنوب اسرائیل و اردن و شرق مصر قرار گرفته و اسرائیل در حال سرمایه‌گذاری در آنجا می‌باشد. ⚠️ به تازگی برخی خبرگزاری‌ها از حضور یکی از اساتید دانشگاه «حیفا» فلسطین اشغالی، در شهر «ریاض» خبر دادند که برای سرمایه گذاری در نئوم آمده بود. در لوکیشن موجود شهر آیندهٔ نئوم، قبیله قدیمی "الحویطات" زندگی می‌کند. چند سال قبل رئیس این قبیله در اعتراض به تخریب محدوده و غصب زمین‌هایشان، ویدیویی توسط یکی از هم قبیله‌ای‌های خود مبنی بر اینکه زمین‌هایشان را ترک نخواهند کرد، تهیه و در شبکه‌های اجتماعی منتشر نمود. اما پس از مدتی با شلیک مستقیم مأموران "بن سلمان" به قتل رسید!! همینطور کسی که این ویدیو را منتشر کرده بود و پسر عموهایش نیز بعدا دستگیر شدند. بعضی از معمارانی که این طرح‌ را داده بودند مانند "نورمن فاستر"، نیز پس از سلاخی «جمال خاشقجی» از این پروژه خارج شدند. ‼️ با این توصیفات ابعاد جنایت‌های "سعودی" برای این پروژه قابل تأمل است!! پس از قتل "خاشقجی"، سرمایه‌گذاری‌ها در این پروژه متوقف شد. ضمن اینکه مردم قبیله "الحویطات" هم به دادگاه "انگلستان" شکایت کردند و دادگاه انگلیس نیز به لحاظ حقوقی مشکلاتی برای پروژه ایجاد کرد. «بن سلمان» هم پس از بررسی هزینه‌های سنگین یکی از فازهای پروژه به اسم «لاین» ۹۷/۵% از آن را حذف نمود! 🔴 سرمایه گذاری اسرائیل در «نئوم»، قدمی بلند برای اقدامات جاسوسی و خرابکارانه بیشتر 🔸"الکساندر بلیگ" استاد دانشگاه «حیفا» در حساب X خود می‌نویسد: سعودی خواهان صلحی خاموش همچون صلح با اردن در سال‌های ۱۹۶۳ تا ۱۹۹۴ میلادی است. این ما بودیم که باغ قصر «ملک حسین» را ساختیم. ما وارد اردن می‌شویم و مجرمین را تعقیب می‌کنیم و ارتش اردن نیز همکاری می‌کند. ما در پروژه نئوم، ۱۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کردیم. زمانی که به ریاض دعوت شده بودم، کسی متعرض پاسپورت اسرائیلی من نشد و در این کشور احساس امنیت بیشتری نسبت به «پاریس» داشتم. این سخنان به معنای آن است که به دلیل نزدیکی این جزیره به اسرائیل، مکان خوبی برای اقامت و رفت و آمد جاسوسان اسرائیلی با هماهنگی «بن سلمان» و نفوذ هرچه بیشتر آنها در عربستان برای جلب همکاری آنان در عملیات‌های تروریستی صهیونیستی می‌باشد. به همین خاطر اسرائیل در شرایط جنگی میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری در نئوم عربستان را بر خود لازم می‌داند. 🔻ایتا و تلگرام🔻 @Maalekalmolk
هدایت شده از مالِک المُلک
6.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
در معماری چیزی به اسم «حس مکان» یک جهت‌گیری اندیشه‌‌ای ست که در پس فکر هر معماری قرار دارد. این‌ حس مکان را باید همیشه مراقبش باشی تا محقق شود؛ تا به زحمت همان حسی که معمار میخواهد را بشود در فضا درک کرد. قوی‌ترین حس مکان جهان را اما هر شیعه‌ای در این حرم یافته و آن حس خانهٔ پدری‌ست. ممکن است سادات یا سید نباشی اما فرقی ندارد، حرم آقا امیرالمؤمنین علیه‌السلام فارغ از هرگونه تعلق، معماری، رنگ و یا تزئینی، حس خانهٔ پدری دارد. آنجا که هستی، کنار مزار امام علی جان را میگویم، انگار در خانهٔ پدری‌ات هستی. حسی داری حتی بسیار آشناتر از خانهٔ پدر و مادر خودت. انگار بدیهی است که از اینجا آمده‌ای و به همینجا هم برمیگردی. انگار همین قبرستان وادی‌السلام روبروی حرم امام علی علیه‌السلام هم پس از مرگ، خانهٔ تا قیامت توست. و پدر... رئوف است، مهربان و دوست داشتنی‌ست، اما ابهّت دارد. هرچند پدر است و بالاخره اجازه می‌دهد سرت را بر ضریحش بگذاری و می‌شنود تو چه می‌گویی و ان‌شاءالله پدرانه دعایت می‌کند. یا امیرالمؤمنین! یا علی! ای پدر جان! سالروز میلادت مبارکمان باد. دست ما را بگیر، این فرزندان کوچکت خیلی التماس دعا دارند. 💕🌺♥️
7.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
‼️ اینجا مثلاً سمپوزیوم معماریه تو هتل اسپیناس پالاس! و این محتوای دری‌وری‌ که میگه با فرم دری‌وری که داره هماهنگه! ⁉️ولی سوال اینجاست اینا وقتی وارد اسپیناس پالاس میشن شلوار رو درمیارن یا از تو خونه بدون شلوار راه میفتن؟!؟ 🏘 معماری هجری @MemariHejri_ir
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸رابطۀ تراکم شهرها و اخلاق شهروندان🔸 ابن‌خلدون، که از اولین جامعه‌شناس‌های جهان‌ است، می‌گوید تراکم خانه‌ها، موجب فساد اخلاقی‌ است. بین شدت تراکم و میزان عفت و حیا در جامعه، یک نسبت معکوس وجود دارد. این تراکمی که ما در شهرها داریم، مضر به اخلاق است، مضر به تولید است. بیاییم مردم را از این خانه‌های داخل شهر منتقل کنیم به خارج؛ اما نه اینکه آنجا را دوباره تبدیل کنیم به واحدهای مسکونی؛ به این‌صورتی که الآن شهرک زدند. آن هم هیچ دردی را درمان نمی‌کند! کاری کنیم که در آنجا بچه‌‎ها بتوانند حرفه داشته باشند، کار بکنند، اشتغال ایجاد شود. امروزه ما اشتغال را گذاشتیم مخصوص دکتر شدن و مهندس شدن! دکتر شدن و مهندس شدن ٣٠ سال طول می‌کشد! یعنی طرف تا سی‌سالگی باید صبر کند! با این تحریکاتی که ما داریم، با این وضعیتی که ما داریم، بسیاری از جوانان قبل از ازدواج آلوده می‌شوند! در صورتی که اگر مردم در کنار باغ، زندگی و کار کنند، خیلی از مشکلات حل می‌شود. @haerishirazi
❓برای چه کسی می‌سازیم؟ 💠 این سوال را از هر شهرساز و معماری بپرسید پاسخش به شما یک کلمه است؛ انسان. اما وقتی پرسیده شود کدام انسان، پاسخ متفاوت خواهد بود و در نتیجه، خروجی معماری و شهرسازی نیز یکسان نخواهد بود. 💠 انسانی که صرفاً در بعد جسمانی تعریف می‌شو و غایت حیاتش حداکثری کردن لذات حیوانی است یا انسانی که علاوه بر بعد جسمانی و مهم‌تر از آن، صاحب روح است و غایت حیاتش رسیدن به مقام عبودیت و عبد شدن است. ✅ پس معماری و شهرسازی اسلامی و قرآنی قبل از اینکه به کالبد و نوع طراحی و... بپردازد به این سوال می‌پردازد که معماری و طراحی شهر و روستا برای چه انسانی با چه ویژگی‌هایی قرار است صورت گیرد؟ 💎 معمار تراز کسی است که ساحت‌های وجود انسان در قرآن را بشناسد و طراحی‌اش برای چنین انسانی باشد. انسانی که از حیات نباتی و حیوانی در صدر و شغاف عبور می‌کند و به حیات قلبی و فؤادی می‌رسد. 🎥 برای آشنایی با نقشه انسان در قرآن به جلسه ۲۴۲ و ۲۴۳ کلبه کرامت مراجعه نمایید: kolbeh-keramat.ir/Sessions/Single/610 kolbeh-keramat.ir/Sessions/Single/611 🏘 معماری هجری @MemariHejri_ir
💢 جوهره‌ی گردشگری و توریسم مدرن به دنبال کام‌جویی و دم غنیمتی است که حتی می‌تواند مقدس‌ترین مکان‌ها را هم به محلی برای شوآف و کام‌جویی سطحی‌ تبدیل کند. 🏘 معماری هجری @MemariHejri_ir
💢 در شهرسازی و معماری برون‌گرا که محصول جهان مدرن است، همه تفریحات و تعاملات افراد و خانواده‌ها به فضای بیرون خانه منتقل می‌شود، لذا فضاهای عمومی تفریحی (مانند پارک، رستوران، پاساژ و مال، کافه، سینما، شهربازی‌ها و...) قارچ‌گونه رشد می‌کنند. 💠 در حالی‌که در شهرسازی سنتی ما، به تبع اصالت داشتن خانواده، خانه اصالت داشت و بخش زیادی از نیازهای خانواده در خانه پاسخ داده می‌شد. 🏘 معماری هجری @MemariHejri_ir
هدایت شده از مالِک المُلک
📛 تبلیغ و گسترش کفرکیشی در معماری مدرن ایران در سایه جهل مسئولان امر: 🔸در معماری و هنر باستان جهان، همواره مبانی نظری پر اهمیتی در شکل دادن به آثار وجود داشته که دوتا از مهمترین‌هایشان: و می‌باشد. در طول تاریخ از هنر به عنوان رسانه‌ای که می‌تواند فکری را ماندگار کند استفاده شده است. تصاویر حاضر مربوط به پیکر تراشی و معماری یونان باستان می‌باشد. 🔸 در عصر بت پرستی یونانیان، آن‌ها به پیکره‌های بی‌نقص علاقه داشته و خدایانشان را آنگونه تصویر می‌نمودند. پس از این دوره هنری، دوره معماری آغاز شد که همچنان همان مصادیق شرک آمیز در معماری غربی استفاده می‌گردید. 🔸 اصالت مبانی نظری معماری غرب که امروزه بر فرم و عملکرد تاکید بیشتری دارد، به پیکره تراشی و اهمیت به انسان، بر اساس نیازهای فیزیکی و متافیزیکی برمیگردد. ادامه در پست بعدی... 🔻ایتا و تلگرام🔻 @Maalekalmolk
هدایت شده از مالِک المُلک
📛 تبلیغ و گسترش کفرکیشی در معماری مدرن ایران در سایه جهل مسئولان امر: 🔸 در ایران باستان و پیش از ورود دین اسلام، بت انسانی به شکل و شیوه یونانی پرستیده نمی‌شده. لذا پیکره‌های حیوانی و انسانی اغلب یا بصورتی تراشیده می‌شدند که تاریخ را ثبت کنند و یا بتوانند موجودات مقدس افسانه‌ای را القا نمایند. لذا همانطور که در عکس‌ها پیداست، این پیکر تراشی‌ها چه در سر ستونها و ستون‌ها و چه در نقش برجسته‌ها، پوشیده، و ناپرستیدنی هستند. البته در طول تاریخ ایران، مواردی از بودیسم و میترائیسم گزارش شده و معماری مربوط به آن‌ها نیز بعضا باقی مانده، اما عمومیت ندارد. 🔸در دوره پهلوی از طرح ستون‌های تخت جمشید برای معماری برخی اماکن اداری سیاسی استفاده شده است و هنوز این آثار باقی مانده‌اند. (ساختمان وزارت امور خارجه) ادامه در پست بعدی... 🔻ایتا و تلگرام🔻 @Maalekalmolk
هدایت شده از مالِک المُلک
📛 تبلیغ و گسترش کفرکیشی در معماری مدرن ایران در سایه جهل مسئولان امر: 🔸 دین اسلام با از بین بردن پیکره‌های انسانی و مصادیق کفر کیشی، در هر کشوری که وارد شد، از جمله ایران، توانست با از بین بردن مصداقهای شرک، از بسیاری از ساختمان‌ها استفاده مجدد کند. به طور مثال معابد زرتشتی را به مسجد تبدیل نمودند. بعدها که هنرمندان زیادی به توحید گرویدند، و دست به ساخت مسجد و مدرسه و در قرون بعدی دست به ساخت اماکن مقدس و قبور مطهر ائمه اطهار زدند، معماران و صنعتگران و هنرمندان، از نقوش هندسی و خطاطی برای تزئینات و پوشش سفتکاری استفاده نمودند. هریک از این تزئینات هم معانی خاصی داشته‌اند. به طور مثال استفاده از آینه‌های شکسته در ساخت امامزاده‌ها و مقبره ائمه به این معنیست که مسلمان و مومن باید که خودش را در برابر الله بشکند. البته استفاده از آینه در برخی کاخ‌های قاجاری هم متداول شد که دلیل زیبایی شناسی و فنی داشته است. شکست و انعکاس نور یکی از دلایل فنی و عدم امکان حمل بی نقص آینه در آن زمان دلیل دیگری نسبت به استفاده از آینه شکسته و کوچک بوده است. 🔸 تصاویر فوق مربوط به تزئینات ایوان حرم حضرت معصومه سلام الله علیها می‌باشد. نقوش انتزاعی گیاهی در ازاره‌های سنگی، خطاطی با قرآن در محل تلاقی قوس سقف و دیوار، تزئینات با آینه شکسته، کاشیکاری با نقوش گیاهی و خطوط هندسی از جمله این تزئینات می‌باشد. ✅ تا اینجا پیداست که مصداق شرک آلودی در این معماری وجود ندارد و شرک و کفر کیشی هرچه بوده با گسترش اسلام در معماری ایرانی از بین رفته است. ادامه در پست بعدی... 🔻ایتا و تلگرام🔻 @Maalekalmolk
هدایت شده از مالِک المُلک
📛 تبلیغ و گسترش کفرکیشی در معماری مدرن ایران در سایه جهل مسئولان امر: 🔸 امروزه در غرب، پرستش بت‌های انسانی طبق علوم انسانی غربی و با مبانی نظری هنری که روزآمد شده، همچنان و هنوز ادامه دار است. در ورژن جدید، بتهای جاهلی مبدل به بت‌های زنده انسانی شده‌اند. اکنون دیگر این ها هستند که تعارفات را کنار گذاشته، خود را پرستیده و دیگران را به پرستش خود فرا می‌خوانند. 1⃣ تصویر اول مربوط به ساختمان موزه علم و صنعت شیکاگوست که ستونهای آن از بت‌های معابد یونان کپی شده و نمایانگر تاریخ فلسفه‌ و علوم و صنعت غربی که از همان نشئت گرفته می‌باشد. 2⃣ در تصاویر ردیف بعدی بیانسه خواننده مشهور امریکایی دیده می‌شود که در لباسی عریان، بر اسب هولوگرافیک بلورین نشسته. این تصویر از نقاشی کلاسیک انگلیسی الهام گرفته شده. نام آلبوم او می‌باشد و اشاره به تغییر آیین یک کشیش یهودی به مسیحی و تبلبغ او برای تغییر آیین یهودیان به مسیحیت دارد. در این آلبوم بیانسه تلویحا اشاره می‌کند که عصر پرستش سلبریتی‌هاست و طرفدارانش را با همه ابزارهای ممکن همچون جذابیت جنسی و صدا و موسیقی به خود فرا می‌خواند. سایر سلبریتی‌ها نیز در عکسهای بعدی، به عنوان خدایان بدکردار ، طرفدارانشان را به پرستش خویش فرا می‌خوانند. 🔸 گرچه استفاده از فرم جسمانی سلبریتی‌‌ها در معماری کمابیش مرسوم است؛ اما لزوما پرستش آن‌ها دیگر در هنر معماری و پیکر تراشی خلاصه نمی‌شود. امروزه فیلم و موزیک که همه‌جا در دسترسند؛ نقش بی‌بدیلی در جذب پرستندگان دارا هستند. ادامه در پست بعدی... 🔻ایتا و تلگرام🔻 @Maalekalmolk
هدایت شده از مالِک المُلک
📛 تبلیغ و گسترش کفرکیشی در معماری مدرن ایران در سایه جهل مسئولان امر: و نهایی 🔸و اما در معماری و هنر ایران، به تبع سبک جهانی، اتفاقات ناگواری در حال وقوع است که جلوگیری از آن‌ها نیازمند آگاهی کلان، علوم انسانی اسلامی و عزم جزم مسئولین می‌باشد. با گسترش و آزادی رسانه‌ها فرهنگ عامه غربی به عنوان فرهنگ عامه جهانی به فرهنگ‌های ریشه‌دار و اصیل جهان مانند فرهنگ دینی و اصیل ایران حمله‌ور شده و نمادهای خود را در همه‌جا می‌گسترد. اگر بیش از ۳۰۰۰ سال قبل، در قاره اروپا مجسمه پرستی و بت‌سازی حسن محسوب شده و رواج داشت، امروز در عصر مدرن، همان مصادیق برای طی کردن روند تاریخی کفرکیشی روی دور تند، وارد و عرضه شده است. برای نمونه پیکره‌های انسانی رئال را در ساختمان‌های ایرانی مشاهده می‌کنید. اما شیاطین به این مقدار بسنده نمی‌کنند. مجسمه‌های اروتیک تا توی اتاق‌خواب هم باید بیاید تا هدف شیطان که هلاکت بشریت است محقق بشود. نقاشی‌های کاملا جنسی و زنانه برای سالن پذیرایی، مجسمه‌های لخت زنان، و دیوارکوب‌های جنسی انتزاعی امروز به راحتی و بدون هیچ فیلتر و مواخذه‌ای در بازار به وفور وجود داشته و فروخته می‌شوند. مصداق بارز نه کسی این دست کارها را تخلف محسوب می‌کند و نه کسی عرضه آن را تقبیح می‌نماید امروز چهار دیواری از داخل و از بیرون اختیاری است. تنها چیزی که اختیاری نیست دین‌داری، ساده زیستی و حفظ حدود الهی در عرصه خانواده و اجتماع است. این است که می‌گوییم مسئله امروز مردم احکام اسلامی نیست که ما بیاییم با آن معماری کنیم. ✅ مسئله اصل پرستش است. 🔻ایتا و تلگرام🔻 @Maalekalmolk