▫️دو نوع نگاه به تخت جمشید در بیان رهبر انقلاب
🏙 معماری هجری
@memarihejri_ir
▫️تُخْرِبُ مَا يَبْقَى وَ تَعْمُرُ فَانِياً فَلاَ ذَاكَ مَعْمُورٌ وَ لاَ ذَاكَ عَامِرٌ وَ هَلْ لَكَ إِنْ وَافَاكَ حَتْفُكَ بَغْتَةً فَلَمْ تَكْتَسِبْ خَيْراً لَدَى اَللَّهِ عَاذِر أَ تَرْضَى بِأَنْ تَفْنَى اَلْحَيَاةُ وَ تَنْقَضِي وَ دِينُكَ مَنْقُوصٌ وَ مَالُكَ وَافِرٌ.
▫️آنچه را كه باقى مىماند، ويران مىكنى و آنچه را كه فانى است، آباد مىكنى و هيچ كدامش آباد نيست. آيا انديشيدهاى اگر مرگت ناگهانى فرا رسد و هيچ خيرى كه در پيشگاه خدا عذرخواه تو باشد بدست نياوردهاى، آيا فقط به اين خشنودى كه در زندگى ثروتمند و مال تو افزون باشد و حال آنكه دين تو كاسته باشد؟
💠 امام سجاد علیه السلام
روضة الواعظین جلد 2 - ص 421
🏙 معماری هجری
@memarihejri_ir
هدایت شده از کانال رسمی استاد حسن عباسی
✅ شاهکاری از استاد لرزاده در مسجد سپهسالار تهران
استاد حسن عباسی
💠 @Hasanabbasi_ir
هدایت شده از کانال رسمی استاد حسن عباسی
✅ جواهردشت، گیلان، ایران
📸 : Morteza nezhadabbasi
استاد حسن عباسی
💠 @Hasanabbasi_ir
🔰مقصد کجاست؟
❓آیا پیشرفت در عمران و معماری به معنای توسعه و استحکام بخشی و دقت در جزئیات باعث تعالی یک تمدن است؟
💠 بنا بر آنچه از روایات آخرالزمانی موجود است، شیوه عمران پیش از ظهور در کنار دنیاپرستی و اسراف تفسیر شده و از خانههای مرتفع و مستحکم و زینت شده نام برده میشود. اما پس از ظهور آبادانی و عمران عمومی است که در جهان توسعه مییابد.
💠 پس از انقلاب بزرگ فرانسه زمانی که انسان از آسمان جدا شد و از پوزیتیویسم به امانیسم رسید، نوعی کفرکیشی جدید یا نئوپاگانیسم را به ارمغان آورد که در برون داد آن انسان خود را از موجودی هاجر به ساکن تعبیر میکند. بعبارتی دیگر از محل گذر به محل جایزه و تنها محل موجود تعریف میکند و دقیقا در چنین نقطهای و عطف به چنین تعریفی حجم معماری امروزی و دقت به جزییات آن توجیه مییابد. برخلاف انسان هاجر، آنچه برای انسان ساکن ارزش و ملاک قرار میگیرد؛ حال حاضر او و توجه مادی است. در چنین جامعهای بدیهی است که امور مختلف از قبیل تعلیم و تربیت، علم و پژوهش، فناوری، سیاست و... به جهتی حرکت خواهند کرد که جامعه آن مورد را هدف و غایت خود درنظر گرفته است.
💠 جامعه به مثابه انسان شخصیت و مفهومی را حمل میکند که این شخصیت درگذر یک یا چند سده طی ذره ذره رفتارهای صحیح یا غلط، شاکله آن جامعه را تشکیل میدهد و یک جامعه به سمتی حرکت خواهد کرد که مردم جامعه به آن هدف فکر میکنند و رویاسازی میکنند. لذا میتوان گفت جامعه توان انتخاب دارد که آیا معماری و عمران او صرفا در حوزه متریالیستی و مادی گرایانه حرکت کند یا خیر! چرا که در جامعه ای با مبنا و نگاه مادیگرایانه در معماری، اقتصاد، سیاست و... زیبایی دنیا و بقا در دنیا مطرح میشود و لاجرم چنین جامعهای برای قشر مرفه کالای لوکس با جزییات دقیق و بالا پدید خواهد آورد. و به نوعی مصرفگرایی بدون توجه به کارکردها و چراییها مطرح میشود و خارج شدن از کارکردها و صرفا لوکس و پرجزئیات بودن یک کالا از نشانههای فساد و افول یک جامعه است.
📝 متن کامل یادداشت در سایت
▶️ memarihejri.ir/622
🏙 معماری هجری
@memarihejri_ir
16.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹زبان ناقوس کلیسا در بیان امیر المومنین (ع)
ای اهلالدنیا رها کنید این سرای فانی را...
🏙 معماری هجری
@memarihejri_ir
🔹در گذشته حیوانات خانگی، یعنی سگ و خروس و ... در حیات خانه جای داشتند که هم برای رفع نیاز صاخب خانه بود هم نگهداری از خود حیوانات مناسب با خلقتشان.
امروز اما سگ که قبلاً برای نگهبانی و مراقبت از خانه و گله و بیشتر هم در روستاها استفاده میشد تبدیل به کالای مصرفی طبقه بورژوا شده تا آن را به ابزاری تبدیل کند برای شوی زندگی و سرگرمی خود. حالا هم مفهوم زندگی را اینقدر حقیر کردهاند در حد همنشینی با حیوانات.
🏙 معماری هجری
@memarihejri_ir
24.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▫️برای مشخص نمودن چیستی معماری و عمران به تبیین دو گزاره نیازمندیم:
✅ نخست آنکه غایت خلقت پدیده چیست؟ این انسانی که میخواهیم برای او معماری کنیم و عمران و آبادانی رقم بزنیم چه غایتی دارد و برای چه هدفی خلق شده است؟
✅ گزاره دوم این است که ظرفیت شکل حیات را روشن کنیم. انسانی که غایت خلقت او را روشن کردیم برای رسیدن و نیل به این غایت به چه ظرفی برای حیات نیاز دارد؟
💠 در قرآن کریم خداوند غایت خلقت انسان را عبودیت تعریف میکند (وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ). حال ما میخواهیم برای انسانی معماری و شهرسازی کنیم که این انسان قرار است در نهایت عبد شود و به مقام عبودیت در نسبت با ذات اقدس باری تعالی برسد. معماری و عمران در نگاه اسلام یعنی شکل دادن ظرف حیات انسان در جهت رسیدن او به مقام عبودیت.
🏙 معماری هجری
@memarihejri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ پائیز دیدنی روستای دهبار، طرقبه مشهد 🍁
استاد حسن عباسی
💠 @Hasanabbasi_ir
💠 رابطه ایمان با آباد کردن زمین
قرآن کریم فرمان آباد کردن زمین را به بشر داده و از او به جدّ خواسته در آبادانی زمین بکوشد. لازم است دقت شود چه کسانی توفیق انجام آن را دارند؟ قرآن کریم درباره آباد کردن مراکز مذهبی میفرماید: «إِنَّمَا یَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللّهِ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَالیَوْمِ الآخِرِ»؛ چنان که انسانهای مؤمن توفیق آبادانی مراکز مذهبی را دارند، از کعبه که قبله همه مراکز مذهبی و مطاف مسلمانان است تا سایر مساجد و بناهای مذهبی، عمارت آنها همه به دست انسانهای مؤمن انجام میگیرد. همچنین توفیق آبادانی زمین را انسانهای باایمان دارند؛ حاکمان بیایمان و سردمداران مستکبر، جامعه را به فساد میکشانند؛ چنان که در شرق و غرب جهان، بشریت به نابودی حرث و نسل و کشتار و تجاوز، آلودگی و ناامنی محیط زیست مبتلاست، نه تنها انسان بلکه موجودات زنده دریایی و صحرایی نیز از فساد آنان در امان نمانده است: «إِنَّ المُلُوکَ إِذَا دَخَلُوا قَرْیَه أَفْسَدُوهَا وَجَعَلُوا أَعِزَّه أَهْلِهَا أَذِلَّه»، « وَإِذَا تَوَلَّی سَعَی فِی الأَرْضِ لِیُفْسِدَ فِیهَا وَیُهْلِکَ الحَرْثَ وَالنَّسْلَ وَاللّهُ لاَ یُحِبُّ الفَسَادَ ».
همچنان که در مقابل عامران مسجد کسانی هستند که مانع عمارت مساجد میشوند: « وَ مَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ مَنَعَ مَسَاجِدَ اللّهِ أَنْ یُذْکَرَ فِیهَا اسْمُهُ وَسَعَی فِی خَرَابِهَا » [3]، در برابر آبادگران زمین نیز عدّهای در صدد تخریب محیط زیست و فساد در روی زمین هستند.
📔 اسلام و محیط زیست (آیتالله جوادی آملی) - صفحه 28 و 29
🏙 معماری هجری
@memarihejri_ir