eitaa logo
| معماری هجری |
444 دنبال‌کننده
201 عکس
97 ویدیو
3 فایل
معماری یعنی تحقق ظرف حیات انسان؛ انسانی که غایتش عبد بودن است ارتباط @AG_094
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻 فهم سطحی و حداقلی از حضور اسلام در معماری و شهرسازی 🏙 معماری هجری @MemariHejri_ir
| معماری هجری |
💠 به نام خدا ‼️به تقلید از هالیوود! یکی از موضوعاتی که امروزه در مدیریت شهری به عنوان نقص مدیریتی و طراحی دیده می شود، عدم توجه به "ورودی" شهرهاست. موضوع "ورودی" در مدیریت شهری و در معماری دارای اهمیت بالایی است. کیفیت ورودی شهر دارای مولفه های مختلفی از جمله : خوانایی و تشخص و سرزندگی و پذیرندگی است. هر شخصی انتظار دارد که در ورود به یک شهر حس خوشایندی داشته باشد. ورودی، معرف خصوصیت ها و هویت آن شهر باشد. منظر ورودی شهرها باید ترجیحا نمادی ایرانی-اسلامی باشد. سایر عوامل نیز مانند : در بستر طبیعی و بدون عوامل مزاحم بصری و حس خوشامد گویی و خاطره انگیز باشد و در شب نیز دارای نورپردازی مناسب باشد. البته که عوامل مهم دیگری نیز تاثیر گذار هستند اما غرض از نوشتن این سطور، موضوع دیگری است. مدتی است که برای مشخص کردن نام هر شهر در ورودی اکثر شهرهای ایران ، نام آن شهر را به صورت حروف انگلیسی و در حد و اندازه های بزرگ نوشته اند که هر سواره و پیاده ای در ابتدای شهر بتواند آن را بخواند. اما اگر غرض از این کار فقط نوشتن نام شهر هست، که خوب برای ما ایرانیان که فارسی می نویسیم، نیازی به حروف لاتین نیست. برای گردشگران خارجی هم معمولا تابلو ها با زیرنویس لاتین کفایت می کند کما این که آنها معمولا همراه گروه و جمع گردشگر هستند که یک سرپرست و بلد نیز همراه آنان هست. آیا بهتر نیست که نام هر شهری به صورت فارسی و با خطوط زیبا نوشته شود؟ چه بسا که خط و خطاطی در ایران از جایگاهی دیرینه و اصیل برخودار است و امروزه نیز هنرمندان، با تلفیق با هنرهای دیداری و تجسمی و گرافیکی، جلوه های زیبایی خلق کرده اند. در ایران انواع خط خوشنویسی وجود دارد که تعداد آن‌ها بسیار است اما از بین این خطوط، خط‌ های خوشنویسی تعلیق، نستعلیق و نستعلیق شکسته امروزه بیشتر از سایر خطوط مورد استفاده قرار می‌گیرند. حتی در گذشته، ابن مقله که خط نسخ را ابداع کرده بود، برای هر رشته و امری، خطی خاص قرار داده بود. مانند : خط ریحان برای نوشتن قرآن و دعاها، خط ثلث برای تعلیم و کتیبه نگاری آیات و احادیث و تزیین در معماری و بناها، خط نسخ برای نوشتن تفسیر و حدیث ، خط محقق برای نوشتن اشعار و قصاید ، و ... . غنای فرهنگ ایرانی-اسلامی و خط و هنر فارسی بسیار زیاد ، عمیق ، استوار و جذاب است . آیا با وجود انواع خطوط زیبای فارسی ، بهتر نیست که بررسی شود تا نمای ورودی هر شهری، با خط و زبان فارسی باشد؟ تایپوگرافی یا نویسه‌نگاری، هنر و فن حروف‌چینی (حروف‌نگاری) برای نمایش زبان است. هنر چیدمان حروف برای زبان تصویری. تقویت ویژگی بصری حروف و نزدیک کردن نوشتار به وجه تصویری. بنابراین از تلفیق هنر حروف نگاری با هنرهای دیداری و الهام هنری، می توان کارهای زیبایی را خلق کرد. ملاحظه بفرمایید که چه خلاقیت های بی نظیری را برای واژگانی مانند ایران ، محمد و علی و حتی بسم الله ، خلق کرده اند. به طور قطع باید از این توانایی ها استفاده بیشتری کرد. همانطور که مستحضر هستید، مقام معظم رهبری نیز خودشان برای پاسداشت زبان فارسی بسیار می کوشند و رعایت می کنند. بنابراین وقتی اینچنین الگویی وجود دارد، بهتر است ما نیز زبان فارسی را در هر زمان و هر مکان پاس بداریم و ورودی شهرهای کشورمان را با واژگان زیبای فارسی تزیین کنیم. 📝 آرش غفرانی - کارشناس ارشد مدیریت شهری 🏙 معماری هجری @MemariHejri_ir
هدایت شده از اخبار استراتژیک
✍ هوالحکیم 💢 در سی‌وسومین سالگرد ایجاد شبکه‌ی اندیشکده‌ای انقلاب اسلامی، اندیشکده یقین برگزار می‌کند: 🔻 اختتامیه نخستین جشنواره نظام اندیشکده‌ای جمهوری اسلامی 🗓 پنج‌شنبه ۲۵ مردادماه ۱۴٠۳ @StrategicNews_ir
10.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌇 وقتی‌در مرورگرهای وب پاریس را سرچ کنید، تصاویری از شهری بسیار تمیز، زیبا، رؤیایی و عاشقانه خواهید یافت... از کنسرتهای موسیقی، از کافه‌های خیابانی، از برج عجیب ایفل! که البته همهٔ آن‌ها تبلیغات است!! ⛔️این تصاویر حقیقی پاریس است.‼️ 🤢 شهری کثیف و پر از زباله و خیابان‌خواب و به گفتهٔ شاهدان مملو از بوی ادرار! چرا که مردم پاریس ابایی از ادرار کردن در ملأ عام، گوشهٔ خیابان‌ها و روی دیوارها ندارند... البته پاریس شهری پر از دزد هم هست. به طوری که اگر موقع عکاسی با گوشی حواست نباشد، دار و ندارت را باخته‌ای!! ❌ بدی ماجرا اینجاست که تحت تاثیر تبلیغات و سفید نمایی‌ها از این شهر، در پیاده‌روهای تهران هم میزهای شلوغ کافه‌ها را میشود به وفور دید که توسط کافه‌چی بیرون گذاشته شده‌اند و مردم با باور عمیق به باکلاسی اروپا، از آنان تقلید می‌کنند و سعی می‌کنند همانند آن‌ها رفتار کنند. 🏘 معماری هجری @MemariHejri_ir
💢 صنعت توریسم، هم بافت اجتماعی و فرهنگی ملت‌ها را تخریب کرده، هم طبیعت و محیط زیست و اکوسیستم طبیعی را بهم ریخته است. و هم تولیدگران اصلی بشر یعنی روستاییان را از کار و فعالیت طبیعی خود (کشاورزی و دامپروری) باز داشته و به سمت صنعت بوم‌گردی سوق داده است! 🏘 معماری هجری @MemariHejri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⛔️ نمونه‌ای از تخریب فرهنگی توریست‌ها در دیار مردم مسلمان بوشهر... ❗️فکرشو بکنید با سیاست‌گذاری‌های غلط روستاییان‌ ما شغل شریف و انسان‌ساز کشاورزی و دامپروری رو رها می‌کنن و تبدیل میشن به خدمات‌چی این موجودات! 🏘 معماری هجری @MemariHejri_ir
‍ ✍🏻 نسبت فلسفهٔ وحدت و کثرت با انتظام مرکزی در معماری سنتی ایران 🔸 در فلسفهٔ وحدت و کثرت که اشاره به نظام‌سازی اجتماعی مبتنی بر مبحث «ولایت» دارد، همهٔ جامعه حول یک محور خاص تجمع میکنند. این محور موجب انتظام بخشی آحاد کثیر جامعه می‌گردد. با اینکه هیچ یک از اجزا بر یکدیگر تفوق ندارند؛ اما در کنار سایر اجزا سلسله مراتب نیز تعیّن پیدا می‌کند. بدین‌گونه اجزای متکثر به یک کل واحد تبدیل میشوند و عنصر نظم دهنده به آن‌ها، همچون نخ یک تسبیح عمل می‌نماید. ✔️ لذا هر عنصر، به عنوان عنصر واحد با سنجش موقعیت فردی و اجتماعی خود نسبت به موقعیت عنصر مرکزی، جهت‌گیری صحیح خود را خواهد داشت. 🔸 در مبحث انتظام فیزیکی در معماری سنتی ایرانی، ارتباطی دو جانبه بین فضای مرکزی و عناصر جانبی آن دیده می‌شود. از یک سو فضای مرکزی به فضای کناری خود هویت و معنا میبخشد، و از سوی دیگر فضاهای جانبی، فضای مرکزی را مانند نگینی در میان می‌گیرند و آن را از محیط بیرونی جدا می‌نمایند، و با توجه کامل به آن بر ارزشش تاکید می‌کنند. ✔️ بدین ترتیب مجموعه‌ای از عناصر متکثر به یک وحدت میرسند حال این‌که کارکرد هریک نیز در جایگاه واحد درست است؛ اما بدون دیگر عناصر معنای درستی نخواهد داشت. عنصر مرکزی مانند یک نخ تسبیح عملکرده و موجب وحدت عناصر متکثر می‌گردد. 🔸پی‌نوشت: تصویر هوایی متعلق به گل‌باران حرم حضرت فاطمهٔ معصومه(س) در روز ولادت ایشان است. 🌼🌸🌺 در این بنا، نظم دهندگی مرکزی بر عهدهٔ حیاط مرکزی قرار گرفته است. 🏘 معماری هجری @MemariHejri_ir
22.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 هویت و معماری 💢 معماری و ساخت کالبد جامعه هم می‌تواند هویت‌زا باشد هم هویت‌زدایی کند. هویت پیوند عمیقی با مکان و محیط زندگی دارد و هرگاه بنایی ایجاد می‌کنیم یا فضایی به وجود می‌آوریم باید این سوال را از خود بپرسیم که «چه هویتی تولید می‌کنیم؟» اندیشه هجری | امیر گودرزی @Hejri_Thought