🔰 ذکر در مقابل غفلت
🔸 برای بشر مدرن هر چیزی که ایجاد فراموشی کند، ارزش دارد؛ از جمله سینما و فیلم که باعث شده انسان با شریک شدن در تجربههای شخصی دیگران ، خود را فراموش کند و لذت ببرد. بنابراین، فیلم و سوپراستاری که بیشترین فراموشی را به بیننده القا کند، محبوبتر است. اساسا پدیده «سوپراستار» فقط در چنین فضایی قابلیت طرح دارد. ورزش قهرمانی، ابزار تولید هیجان و لذت است. دیدن مسابقه فوتبال در واقع، تجربه نود دقیقه خلسهٔ روحی و فکری است. اگر مواد مخدر و الکلیسم با تغییرات فیزیولوژیک زمینه غفلت و فراموشی را فراهم میکنند، سینما، ورزش مدرن، موسیقیهای خاص و ... بستر روانشناختی و روحي فراموشی را از طریق تولید لذت و هیجان فراهم میکنند. عارضه و اثر فراموشی، لذت [کاذب] و هیجان است. نقطه مقابل فراموشی «یادآوری» است که مفهوم دینی آن «ذکر» است، و ذكر همان است که به انسان یادآوری کرده و متذكر حقایق میشود؛ چه بودن و چگونه بودن را یادآوری میکند.
🔸 در مفاهیم دینی، انسانِ حقیقی کسی است که اهل ذکر است. حتی در فقه هر چیزی که ارمغانش فراموشی باشد، مورد مذمت قرار گرفته و یا حتی حرام دانسته شده است؛ از مسکرات (مستکنندهها) گرفته تا موسیقیهایی که حالت تفکر و وقار انسان را خدشهدار کنند. مفهوم «خلوت» که نزدیکترین مفاهیم به «ذکر» است در مدرنیته حذف میشود، چون خلوت برای انسان مدرن دلهره میآورد و موجب یادآوری میشود.
🔸 حتی معماری مدرن هم خلوتگریز است. برخلاف آن در معماری و شهرسازی اسلامی، معانی ویژه حریم، حیا و خلوت قابل رؤیت است. برای مثال، شهرهای اسلامی برخلاف شهرهای مدرن، نه تنها از مفهوم «مرگ» فرار نمیکنند که یاد مرگ را عبادت و ذکر میدانند؛ از این رو، اغلب قبرستانها در مرکز شهر ایجاد شدهاند، به طوری که با دیدن آن انسان مفهوم مرگ را متذکر شود. انسان سنتی (اعم از پیروان ادیان ابراهیمی یا حتی تمدنهای شرقی مانند آیین کنفسیوس یا بودیسم) انسانهایی «پلگونه»اند؛ یعنی این جهان را پلی میدانند برای رسیدن به جهان و حقیقتی بالاتر و بهتر. در واقع انسان پلگونه، نقطه مقابل انسان پرومته است و حزن عرفانی او منافی شادی نیست.
📔 ماجرای فکر آوینی - ص ۱۹ و ۲۰
🏙 معماری هجری
@memarihejri_ir
❗️تبلیغات محیطی و سیاهچالهی مصرفگرایی
▫️مصرفگرایی یا consumerism یکی از مؤلفههای مهم در اقتصاد کاپیتالیستی است که هدف اصلی آن تشویق مردم به خرید و استفاده بیش از حد کالاها و خدمات است. رواج مصرفگرایی علاوه بر ایجاد نیاز کاذب در مردم، اسراف در خرید کالاها را در پی خواهد داشت.
▫️در این میان نقش تبلیغات در بازی عرضه – تقاضا این است که با ایجاد احساس نیاز در جامعهی هدف، آنها را برای خرید کالا اقناع و مجاب کرده و بهسوی بازار عرضه و مصرف جذب مینماید. هر میزان نیروی کِشندهی ناشی از تبلیغات فزونی یابد به دنبال آن احساس نیاز در مردم بیشتر تحریک شده، گسیل جامعه هدف بهسوی کالای عرضهشده افزایش خواهد یافت.
▫️یکی از اشکال تبلیغاتی که در دهههای اخیر با استقبال زیادی از سوی بنگاههای اقتصادی، صاحبان صنایع، نهادها و مجریان تبلیغاتی مواجه شده، تبلیغات محیطی است. تبلیغات محیطی به مثابه رسانهای قدرتمند، تأثیری شگرف در گرایش مخاطبان به کالاها، خدمات و به طور کلی موضوع مورد تبلیغ دارد.
▫️امروزه گسترش بیضابطه تبلیغات محیطی، فضای شهرها را به عرصۀ رقابت سازههای تبلیغاتی تبدیل نموده، ازدحام تابلوها و بیلبوردهای تبلیغاتی اغتشاش و ناهماهنگی بصری در فضاهای شهری به وجود آورده و علاوه بر سلب آرامش روانی مردم، با تحریک و دعوتهای اغواکننده هرچه بیشتر آنها را به سمت فرهنگ منحط مصرفگرایی سوق میدهد.
🏙 معماری هجری
@memarihejri_ir
💢 کشاورزی شهری؛ تجربه موفق کوبا برای مقابله با تحریمها
▫️با سقوط اتحاد جماهیر شوروی در سال 1989 میلادی و ادامه تحریمهای اقتصادی کوبا توسط ایالات متحده آمریکا، این کشور با کمبود شدید نفت، کود شیمیایی و آفتکشها روبهرو شد. کوبا تا پیش از این، در برابر صادرات شکر، نفت وارد میکرد و به همین دلیل تا 30 درصد زمینهای مزروعی خود را به این هدف اختصاص داده بود ولی این شیوه داد و ستد، همراه با سقوط اتحاد شوروی بههم خورد. یکی از راهحلهایی که این کشور در برابر تهدیدها برگزید این بود که به شهروندان اجازه داده شود از زمینهای خالی درون شهر و پیرامون آن، بدون پرداخت مالیات برای کشاورزی استفاده کنند. بنابراین راهحل خلاقانهای که در کوبا مطرح شد، در ابتدا توسط مردم و سپس به صورت مدیریتشده توسط دولت هدایت شد. در نتیجه یک سیستم تولید غذا آغاز به کار کرد و این سیستم تا سال 1994، 67% نیاز غذایی مردم را تأمین کرد. در حال حاضر زمینهای کشاورزی 12 درصد قلمروی هاوانا را میپوشانند و سبزیجات و گیاهان دارویی مورد نیاز شهروندان را فراهم میکنند. از آن سو، کاهش واردات کود شیمیایی به این معنا بود که بیشتر مواد غذایی با استفاده از روشهای ارگانیک، از جمله استفاده از کود حیوانی و کمپوست، کشت داده میشدند. بحران اقتصادی در کوبا در عمل، استفاده اجباری از معیارهای پایداری و کشاورزی طبیعی را به همراه داشت.
▫️در کوبا ارتباط قوی بین توسعه کشاورزی، منظر شهری، شهرداری های محلی و مشارکت مردمی وجود دارد. به این ترتیب توصیف منظر کشاورزی در کشور کوبا را می توان در یک جمله خلاصه کرد: تولید در جامعه، از طریق جامعه، برای جامعه؛ یعنی ارتباط نزدیک تولید کننده و مصرف کننده، برای دسترسی به مواد غذایی سالم، تازه و متنوع که از طریق فضای سبز شهر صورت می پذیرد.
▫️اگرچه شهر هاوانا دارای بافت صنعتی است اما با حمایت وزارت کشاورزی، کشاورزی در آن رونق گرفت. شهروندان به صورت گروهی از خانوادهها، همسایهها و یا دانشآموزان، کارکنان ادارات و کارگران کارخانهها به مشارکت در کشاورزی میپرداختند. در نتیجه، طرح جامع شهری هاوانا، کشاورزی شهری را به عنوان جزیی از عملکرد شهر پذیرفت؛ هرچند این فضاها به ندرت به مرکز متراکم شهر راه یافتند. در مرکز شهر به علت کوچکتر بودن قطعات زمین و تراکم بالا، زراعت در مقیاس کوچک صورت گرفته و با نزدیک شدن به مرزهای شهری، ابعاد زمینهای کشاورزی افزایش مییابد. در نهایت، محصولات تازه با کمترین قیمت به فروش رسیده و مصرف روزانه مهدکودکها، بیمارستانها و مدارس را نیز فراهم می کنند. در باغهای عمومی شهر، بازارها با رونق تجاری خوبی به فروش سبزیجات و انواع محصولات میپردازند.
▫️نکته قابل توجه آن که تغییر الگوی کشت در طول زمان موجب پویایی منظر شهری شده و تغییرات فصل ها را پررنگتر به نمایش می گذارد. امنیت، مسئله مهم دیگری برای کشاورزی است و حصار در شکل های مختلف در طراف مزارع دید می شود. اگرچه این حصارها مانعی فیزیکی در طول مرزها هستند، اما مانعی برای دید شهروندان در حال گذر نمیباشند. از سویی دیگر، در اطراف مزارع، همواره فضایی مناسب برای گفتگو و گذران اوقات فراغت ایجاد شده است و به بیانی دیگر،منظر کشاورزی در هاوانا، فضاهای شهری را سرزنده و شاداب کرده و مردم با مشارکت خود، شهر را شکل می دهند.
🏙 معماری هجری
@memarihejri_ir
💠 به نظر بنده، فرهنگ عمومی دو بخش دارد: یک بخش، امور و مسائلی است که بارز و ظاهر و جلوِ چشم است و حقیقتاً هم در سرنوشت یک ملت دخالت دارد؛ اما در دراز مدت تأثیر میکند. یعنی در مسیر زندگی و حرکتهای آینده یک ملت تأثیر دارد.
مثلاً شکل لباس و چه پوشیدن و چگونه پوشیدن و از کدام الگوی پوشش استفاده کردن، جزو مصادیق و نمونههای بارز فرهنگ عمومی جامعه است. یا شکل معماری در جامعه و در چگونه خانهای زندگی کردن، بخشی از فرهنگ جامعه را شکل میدهد. زیرا خانههای قدیمی ما یک نوع خانواده و خُلقیّات بار میآورند (حیاط بزرگ، حوضی در وسطش و اتاقهایی در اطراف. از این اتاقْ پدر بزرگ در میآید و از آن اتاقْ دایی و از آن یکی هم عمو. بچههای خانواده، همه دور هم و بَرِ یک سفره جمع میشوند و در واقع، این خانه است که خانواده را به دنبال خود میکشاند) و آپارتمان نوعی دیگر از خانواده ایجاد میکند. حتّی شکلِ در و پنجره و ارتباط اتاقها با هم، به ناچار تأثیر خاصی بر ذهن و خُلق و منش و تربیت افراد دارد.
از اینرو، امروز - خوشبختانه - میبینیم که در تلویزیون و میزگردها و گفتارها، بر معماری سنّتی ایرانی تکیه میشود. در کردارها نمیدانم چگونه است. ولی به هرحال، آنچه معلوم است اینکه، این ملت کهن و بزرگ، قبل از اینکه از سبک معماری اروپایی تأثیر بپذیرد، خودش یک سبکِ معمارىِ خاص داشته است.
📌بیانات رهبر انقلاب در دیدار اعضای شوراهای فرهنگ عمومی استانها - ۱۳۷۴/۰۴/۱۹
🏙 معماری هجری
@memarihejri_ir
💠 سومین جلسه از سلسلهجلسات کرسی آزاداندیشی گروه معماری هجری
📃 موضوع: تمدنسازی و نسبت آن با معماری در دولت سیزدهم (طرح ساخت سالانه یک میلیون مسکن)
🎙گفتگو با محمدهادی مذهبجعفری؛ طلبه و عضو هیئت علمی اندیشکده یقین
⏰ پنجشنبه ۱۸ تیر ساعت ۱۸
🎥 پخش زنده از:
🖥 آپارات
▶️ aparat.com/MemariHejri.ir/live
🖥 یوتیوب
▶️ youtu.be/zZRoRBzPu9g
🖥 اینستاگرام
▶️ instagram.com/memarihejri.ir/
🏙 معماری هجری
@MemariHejri_ir
📃 تمدنسازی و نسبت آن با معماری در دولت سیزدهم (طرح ساخت سالانه یک میلیون مسکن)
🎙گفتگو با محمدهادی مذهبجعفری؛ طلبه و عضو هیئت علمی اندیشکده یقین
🖥 مشاهده فیلم گفتگو در:
آپارات | یوتیوب
🏙 معماری هجری
@memarihejri_ir
🏞 گلزار شهدا، کهفالشهدا، شاهعبدالعظیم (ع)، امامزاده صالح (ع)، جمکران، یادمانهای مناطق جنگی در جنوب و...
اینها مکانهایی است که تبدیل شدهاند به محل تجمع مومنین و خانوادههای متدین. در این مکانها علاوه بر نماز و دعا و زیارت، زیرانداز پهن میکنند مینشینند و گپ میزنند و تفریح میکنند. تفاوتش با پارکها و مجتمعهای تفریحی-تجاری این است که دیگر در تفریحاتشان قلیون و سیگار نیست، سگگردانی نمیبینم، صحنههای غیراخلاقی و هنجارشکن نیست و به قول معروف تفریح سالم است. آن کسانی هم که عموماً برای تفریح به پارکها میروند و احیانا سگ دارند و اهل دخانیات هستند به این مکانها میروند ولی در اینجا دیگر خبری از آن رفتارهایشان نیست چون جو و فضای روانی محیط جوری دیگریست و به انسان اجازه هرکاری نمیدهد.
✅ نگاه تمدنی در شهرسازی یعنی همین. فضاهای عمومی را چطور طراحی کنیم که خنثی نباشد؟ که مخاطب را واگذار به هوای نفسش نکند؟
✅ شهدای جنگ سخت به ما کلی خروجی نرم دادهاند. حول مدفنشان میشود فضا به وجود آورد. فضایی برای ترویج معنویت و اخلاق و سبک زندگی سالم.
🇮🇷 هفته دفاع مقدس گرامی باد
🏙 معماری هجری
@memarihejri_ir
هدایت شده از کانال رسمی استاد حسن عباسی
✅ زیارت اربعین، اُمّتسازی میکند.
💬 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری:
🔸 «آن ماجرایی که به ظهور ختم میشود عاشوراست. امتی که در عصر ظهور شکل میگیرد حول محور سیدالشهدا شکل میگیرد. چون #عاشورا هزینه ساخت #امت است و قلوب را متمایل به اهلبیت(ع) میکند. «إِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَيْنِ حَرَارَةً فِي قُلُوبِ الْمُؤْمِنِينَ لَا تَبْرُدُ أَبَداً». این شعلههای #محبت امام حسین(ع) است که محبت را میسازد. پس وقتی عاشورا محور اجتماع قلوب بشود، زیارت سیدالشهدا و زیارت #اربعین هم یکی از ارکان شکلگیری امت میشود.
همانطوری که کعبه و #حج و بیت امتسازی میکند، زیارت امام حسین(ع) هم امتسازی میکند؛ حتی در بعضی روایات است که نقش زیارت امام حسین(ع) در شکلگیری امت امام زمان(عج)، از نقش کعبه بیشتر است. پس یکی از ارکان ساختن امت، هجرت به امام و شکلگیری یک جمع مهاجر است.
🔸 همانطور که زیارت یکی از ارکان شکلگیری جامعه امام زمانی است، گسترش #توریسم غربی هم از ارکان شکلگیری جامعه نوین غربی است و در دنیا خیلی بر سر توریسم سرمایهگذاری میکنند؛ حتی در کشور ما هم بعضیها از سر غفلت و بعضیها از سر عمد میخواهند مدل توریسم غربی را به اسم منبع تولید ثروت گسترش بدهند. نکته توریسم این است که این رفتوآمدها باعث انتقال فرهنگ مدرن از دنیای غرب به کشور ما میشود و جامعه ما بر محور فرهنگ غرب شکل میگیرد.»
@mirbaqeri_ir
استاد حسن عباسی
💠 @Hasanabbasi_ir
هدایت شده از نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸بوی بهشت از پانصد سال راه هم میرسد/ مغرور نشویم🔸
حافظ در یک بیت معنای بلندی را بازگو کرده که برای خیلی از ما فهم آن آسان نیست و بلکه ممکن نیست، میگوید:
کس ندیده است ز مشک ختن و نافۀچین
آنچه من هر سحر از باد صبا میبینم
حلالش باد! میگوید: من عطری از این باد صبا استشمام میکنم که کسی از مشک ختن و نافۀ چین استشمام نکرده.
حالا، تو بگو اینها در اسلام نیست! اگر انکار کردی، برای اسلام بهتر میشود؟ بگو این بوها نیست و بگو همهاش خیالات است!
همین حرم که میروید غیر از عطری که به آن میزنند و گلابی که میپاشند، عطر دیگری هم دارد. در همین صحن حرم امام رضا (علیه السلام)، ده- بیست سال قبل (1)، نماز میخواندم که بویی آمد که نه بوی گلاب بود و نه بوی عطر. بوی عجیبی میآمد.
وقتی به کسی که اهل این راه بود گفتم، گفت: آری، بوی بهشت از پانصد سال راه هم میآید! یعنی هنوز ممکن است پانصد سال راه تا بهشت داشته باشی، غرور پیدا مکن که به جایی رسیدهای! هنوز تا بهشت پانصد سال فاصله است.
حرف به موقع و بجایی است. چون انسان تا یک بویی به مشامش رسید مثل بوی علم یا بوی ایمان، پیش خود میگوید: بله، همه چیز درست شد. در باز شد و چشم و گوشم باز شد. اما به او میگویند: نه آقا، هنوز پانصد سال فاصله داری و خیلی کار دارد تا برسی.
(1) در حدود دهۀ 50 شمسی
#حافظ
#روز_حافظ
@haerishirazi
▫️دو نوع نگاه به تخت جمشید در بیان رهبر انقلاب
🏙 معماری هجری
@memarihejri_ir
▫️تُخْرِبُ مَا يَبْقَى وَ تَعْمُرُ فَانِياً فَلاَ ذَاكَ مَعْمُورٌ وَ لاَ ذَاكَ عَامِرٌ وَ هَلْ لَكَ إِنْ وَافَاكَ حَتْفُكَ بَغْتَةً فَلَمْ تَكْتَسِبْ خَيْراً لَدَى اَللَّهِ عَاذِر أَ تَرْضَى بِأَنْ تَفْنَى اَلْحَيَاةُ وَ تَنْقَضِي وَ دِينُكَ مَنْقُوصٌ وَ مَالُكَ وَافِرٌ.
▫️آنچه را كه باقى مىماند، ويران مىكنى و آنچه را كه فانى است، آباد مىكنى و هيچ كدامش آباد نيست. آيا انديشيدهاى اگر مرگت ناگهانى فرا رسد و هيچ خيرى كه در پيشگاه خدا عذرخواه تو باشد بدست نياوردهاى، آيا فقط به اين خشنودى كه در زندگى ثروتمند و مال تو افزون باشد و حال آنكه دين تو كاسته باشد؟
💠 امام سجاد علیه السلام
روضة الواعظین جلد 2 - ص 421
🏙 معماری هجری
@memarihejri_ir
هدایت شده از کانال رسمی استاد حسن عباسی
✅ شاهکاری از استاد لرزاده در مسجد سپهسالار تهران
استاد حسن عباسی
💠 @Hasanabbasi_ir
هدایت شده از کانال رسمی استاد حسن عباسی
✅ جواهردشت، گیلان، ایران
📸 : Morteza nezhadabbasi
استاد حسن عباسی
💠 @Hasanabbasi_ir
🔰مقصد کجاست؟
❓آیا پیشرفت در عمران و معماری به معنای توسعه و استحکام بخشی و دقت در جزئیات باعث تعالی یک تمدن است؟
💠 بنا بر آنچه از روایات آخرالزمانی موجود است، شیوه عمران پیش از ظهور در کنار دنیاپرستی و اسراف تفسیر شده و از خانههای مرتفع و مستحکم و زینت شده نام برده میشود. اما پس از ظهور آبادانی و عمران عمومی است که در جهان توسعه مییابد.
💠 پس از انقلاب بزرگ فرانسه زمانی که انسان از آسمان جدا شد و از پوزیتیویسم به امانیسم رسید، نوعی کفرکیشی جدید یا نئوپاگانیسم را به ارمغان آورد که در برون داد آن انسان خود را از موجودی هاجر به ساکن تعبیر میکند. بعبارتی دیگر از محل گذر به محل جایزه و تنها محل موجود تعریف میکند و دقیقا در چنین نقطهای و عطف به چنین تعریفی حجم معماری امروزی و دقت به جزییات آن توجیه مییابد. برخلاف انسان هاجر، آنچه برای انسان ساکن ارزش و ملاک قرار میگیرد؛ حال حاضر او و توجه مادی است. در چنین جامعهای بدیهی است که امور مختلف از قبیل تعلیم و تربیت، علم و پژوهش، فناوری، سیاست و... به جهتی حرکت خواهند کرد که جامعه آن مورد را هدف و غایت خود درنظر گرفته است.
💠 جامعه به مثابه انسان شخصیت و مفهومی را حمل میکند که این شخصیت درگذر یک یا چند سده طی ذره ذره رفتارهای صحیح یا غلط، شاکله آن جامعه را تشکیل میدهد و یک جامعه به سمتی حرکت خواهد کرد که مردم جامعه به آن هدف فکر میکنند و رویاسازی میکنند. لذا میتوان گفت جامعه توان انتخاب دارد که آیا معماری و عمران او صرفا در حوزه متریالیستی و مادی گرایانه حرکت کند یا خیر! چرا که در جامعه ای با مبنا و نگاه مادیگرایانه در معماری، اقتصاد، سیاست و... زیبایی دنیا و بقا در دنیا مطرح میشود و لاجرم چنین جامعهای برای قشر مرفه کالای لوکس با جزییات دقیق و بالا پدید خواهد آورد. و به نوعی مصرفگرایی بدون توجه به کارکردها و چراییها مطرح میشود و خارج شدن از کارکردها و صرفا لوکس و پرجزئیات بودن یک کالا از نشانههای فساد و افول یک جامعه است.
📝 متن کامل یادداشت در سایت
▶️ memarihejri.ir/622
🏙 معماری هجری
@memarihejri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹زبان ناقوس کلیسا در بیان امیر المومنین (ع)
ای اهلالدنیا رها کنید این سرای فانی را...
🏙 معماری هجری
@memarihejri_ir
🔹در گذشته حیوانات خانگی، یعنی سگ و خروس و ... در حیات خانه جای داشتند که هم برای رفع نیاز صاخب خانه بود هم نگهداری از خود حیوانات مناسب با خلقتشان.
امروز اما سگ که قبلاً برای نگهبانی و مراقبت از خانه و گله و بیشتر هم در روستاها استفاده میشد تبدیل به کالای مصرفی طبقه بورژوا شده تا آن را به ابزاری تبدیل کند برای شوی زندگی و سرگرمی خود. حالا هم مفهوم زندگی را اینقدر حقیر کردهاند در حد همنشینی با حیوانات.
🏙 معماری هجری
@memarihejri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️برای مشخص نمودن چیستی معماری و عمران به تبیین دو گزاره نیازمندیم:
✅ نخست آنکه غایت خلقت پدیده چیست؟ این انسانی که میخواهیم برای او معماری کنیم و عمران و آبادانی رقم بزنیم چه غایتی دارد و برای چه هدفی خلق شده است؟
✅ گزاره دوم این است که ظرفیت شکل حیات را روشن کنیم. انسانی که غایت خلقت او را روشن کردیم برای رسیدن و نیل به این غایت به چه ظرفی برای حیات نیاز دارد؟
💠 در قرآن کریم خداوند غایت خلقت انسان را عبودیت تعریف میکند (وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ). حال ما میخواهیم برای انسانی معماری و شهرسازی کنیم که این انسان قرار است در نهایت عبد شود و به مقام عبودیت در نسبت با ذات اقدس باری تعالی برسد. معماری و عمران در نگاه اسلام یعنی شکل دادن ظرف حیات انسان در جهت رسیدن او به مقام عبودیت.
🏙 معماری هجری
@memarihejri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ پائیز دیدنی روستای دهبار، طرقبه مشهد 🍁
استاد حسن عباسی
💠 @Hasanabbasi_ir
💠 رابطه ایمان با آباد کردن زمین
قرآن کریم فرمان آباد کردن زمین را به بشر داده و از او به جدّ خواسته در آبادانی زمین بکوشد. لازم است دقت شود چه کسانی توفیق انجام آن را دارند؟ قرآن کریم درباره آباد کردن مراکز مذهبی میفرماید: «إِنَّمَا یَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللّهِ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَالیَوْمِ الآخِرِ»؛ چنان که انسانهای مؤمن توفیق آبادانی مراکز مذهبی را دارند، از کعبه که قبله همه مراکز مذهبی و مطاف مسلمانان است تا سایر مساجد و بناهای مذهبی، عمارت آنها همه به دست انسانهای مؤمن انجام میگیرد. همچنین توفیق آبادانی زمین را انسانهای باایمان دارند؛ حاکمان بیایمان و سردمداران مستکبر، جامعه را به فساد میکشانند؛ چنان که در شرق و غرب جهان، بشریت به نابودی حرث و نسل و کشتار و تجاوز، آلودگی و ناامنی محیط زیست مبتلاست، نه تنها انسان بلکه موجودات زنده دریایی و صحرایی نیز از فساد آنان در امان نمانده است: «إِنَّ المُلُوکَ إِذَا دَخَلُوا قَرْیَه أَفْسَدُوهَا وَجَعَلُوا أَعِزَّه أَهْلِهَا أَذِلَّه»، « وَإِذَا تَوَلَّی سَعَی فِی الأَرْضِ لِیُفْسِدَ فِیهَا وَیُهْلِکَ الحَرْثَ وَالنَّسْلَ وَاللّهُ لاَ یُحِبُّ الفَسَادَ ».
همچنان که در مقابل عامران مسجد کسانی هستند که مانع عمارت مساجد میشوند: « وَ مَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ مَنَعَ مَسَاجِدَ اللّهِ أَنْ یُذْکَرَ فِیهَا اسْمُهُ وَسَعَی فِی خَرَابِهَا » [3]، در برابر آبادگران زمین نیز عدّهای در صدد تخریب محیط زیست و فساد در روی زمین هستند.
📔 اسلام و محیط زیست (آیتالله جوادی آملی) - صفحه 28 و 29
🏙 معماری هجری
@memarihejri_ir