eitaa logo
مصباحیه ...
132 دنبال‌کننده
18هزار عکس
9.3هزار ویدیو
528 فایل
مصباحیه ... اَلا ولایحمل هذا العَلَم اِلّا اهل البصر و الصّبر... معرفی شخصیت الهی و جهادی آیت الله #مصباح_یزدی...🌹 همراه با مطالب گوناگون خبری، تحلیلی، بصیرتی، اخلاقی، معرفتی و...🌸🌸🌸 @Soukhtee
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 غلط کردیم سخنان ناب امام خامنه‌ای حفظه الله در حرم رضوی مبنی بر اینکه کانال مالی اروپا شوخی تلخ است و اروپایی ها از پشت خنجر زدند را شنیدیم، و این هم هشدارهای حضرت آیت الله مصباح یزدی 👇 محرومیت، اولین و کمترین عقوبت دل بستن به دشمن است/ باید استغفار کنیم از دل بستن به کدخدا و بگوییم غلط کردیم/ الآن هم دل به اروپا نبندیم/ کسانی که به چین و روسیه هم دل بسته اند، در اشتباهند، اعتماد تنها باید به خدا باشد، اعتماد به غیر خدا ممنوع است، بخصوص به گنهکاران و به‌خصوص به دشمنان اسلام در دعاها نیز انقطاع به خدا آمده است، یعنی انسان همه کارهایش را از خدا بخواهد، اما انقطاع به خلق یعنی اینکه انسان تمام نیازهایش را از مخلوق بخواهد، در انقطاع به خلق، گاهی انسان نیازهایش را از یک مسلمان مؤمن می‌خواهد، این کار اگر چه عالی نیست، اما کاملا مخالف انقطاع الی الله نیست، بدتر از این مورد جایی است که انسان به سراغ گناهکاری برود و به او التماس کند که نیازش را برطرف کند، اینکار بسیار زشت است، اما زشت‌تر و بدتر از این جایی است که انسان به دشمن خدا دل ببندد، خداوند کسی را که به فاجری دل ببندد، قطعا محروم می‌کند، چه رسد که انسان به کسی دل ببندد که علیه اسلام اقدام می‌کند، و آن‌ها را آزار و اذیت کرده، تحریم می‌کند، دانشمندانشان را ترور می‌کند و در زندگی مسلمانان مانع ایجاد می‌کند، طبیعی است که خداوند کسانی را که توکل به خدا را رها کنند، و به چنین افرادی دل ببندند، بدبخت، بیچاره و ذلیل می‌کند، باید استغفار کنیم و بگوییم خدایا غلط کردیم، ما را ببخش که به برجام و مذاکره با دشمنان دلخوش کرده بودیم، ما را ببخش که به اروپایی‌ها دل خوش کرده‌ایم! حتی برخی به روسیه و چین دل بسته‌اند، آنها هم اشتباه می‌کنند، آیا فکر می‌کنند آنها ما را دوست دارند؟ کسانی که واقعا ما را دوست دارند، همین خدا و اولیای الهی هستند، درخانه آنها برویم، و ببینیم که جواب ما را می‌دهند، مگر نه این بود که با همین توسلات خالصانه به این اولیای الهی و اعتماد به خدا، در دفاع مقدس بر دنیا غالب شدیم؟ امروز هم اگر مخلصانه به اولیای الهی متوسل شویم و دل از غیر خدا بِبُریم، قطعا نتیجه‌اش را خواهیم دید، (علامه مصباح یزدی) سخنرانی در مورخ 20 مردادماه در مراسم شهادت امام جواد علیه السلام [منزل حجت الاسلام ...] ✅ : : https://t.me/joinchat/AAAAAD5UcXy_w6v5HKemJA : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔴 🔻 - 6 🔹جبهه پایداری انقلاب اسلامی سال 1390 با محوریت برخی از وزرای دولت احمدی نژاد و برخی از شاگردان سیاسی با شعار «عقلانیت، معنویت و عدالت، حول محور ولایت» تشکیل شد. پایداری با اعلام مرزبندی با و جریان معروف به انحرافی دولت دهم شکل گرفت. 🔸چرا تشکیل شد؟ در انتخابات مجلس هشتم -سال 1386- که سازوکار 5+6 جبهه متحد یا ائتلاف نیروهای انقلابی با حضور حامیان دولت احمدی نژاد(رایحه خوش خدمت) شکل گرفت، اصولگرایان توانستند با این سازوکار وارد مجلس شوند. 🔹در آستانه انتخابات مجلس نهم در سال 1390، بنا شد اصولگرایان، با سازوکاری در انتخابات شرکت کنند که هم جامعتین حضور داشته باشند، هم جبهه پیروان، هم حامیان دولت. بنا شد تا مرحوم عسگراولادی و حدادعادل و کسانی چون روح الله حسینیان و غیره، اصل سازوکار و نفرات را به حضور رئیس جمهور(احمدی نژاد) برده تا با نظر وی این سازوکار نهایی شود. 🔸خانه نشینی احمدی نژاد و فاصله گرفتن وی از جریان انقلابی باعث شد تا همه اصولگریان متفق القول، احمدی نژاد را کنار بگذارند و نظر وی را در سازوکار در نظر نگیرند. از آنجایی که دولت و شخص احمدی نژاد در سال 86 عنصر تعیین کننده سازوکار اصولگرایی بود، بنا شد در سال 90 هم تعیین کننده باشد اما خانه نشینی وی منجر به جدایی همیشگی وی از جبهه اصولگرایی و انشقاق و اختلاف در بدنه جریان انقلاب شد. 🔹سرانجام، برخی از وزرای دولت احمدی نژاد به همراه شاگردان سیاسی علامه مصباح یزدی با این استدلال که نباید خدمات دولت نهم و دهم به پای جریان انحرافی نوشته شود و نباید تصمیم گیری جریان انقلابی را به ساکتین فتنه88 سپرد، تصمیم گرفتند تا جدا از جامعتین و جبهه متحد اصولگرایی، جبهه پایداری را تشکیل دهند. 🔸تصمیمات سیاسی پایداری توسط 3 فقیه تأیید نهایی می شد. اول علامه مصباح یزدی حفظه الله، دوم مرحوم آیت الله خوشوقت(ره) و سوم گمنام. با دبیرکلی حجت الاسلام مرتضی آقاتهرانی و افرادی چون صادق محصولی، حمید رسایی(البته حمید رسایی بعدها بعلت اینکه رسانه رسمی 9دی را داشت، جهت حفظ تشکیلات استعفا داد)، حجت الاسلام قاسم روانبخش، روح الله حسینیان، علی اصغر زارعی، کامران باقری لنکرانی، حجت الاسلام حسین جلالی(مسئول دفتر آیت الله مصباح) و ... . 🔹انتخابات مجلس نهم در سال 90 با تحریم اصلاح طلبان مواجه شد. اصلاح طلبان، بعلت وقایع فتنه88 ضربه سنگینی متحمل شده و لذا انتخابات سال90 را تحریم کردند. سرانجام رقابت انتخابات سال90 بین جبهه متحد اصولگرایی و جبهه پایداری انقلاب اسلامی شکل گرفت(به گفته برخی رقابت بین خوب و خوب تر) و پایداری توانست از 30 نفر تهران، 16تا 18 نفر را وارد مجلس کرده و جمعاً از 290 کرسی جمعیتی 70-80 نفری را تشکیل دهد. 🔸با اینکه پایداری، مرزبندی شفافی با جریان انحرافی داشته، اما ضربات دوسال آخر دولت احمدی نژاد از 90 تا 92 در وهله اول به پیشانی این جبهه خورد. کارنامه دوسال آخر احمدی نژاد و آن حوادث تلخ باعث شد تا هم اصلاح طلبان هم بخشی از جریان اصولگرایی، پایداری را به علت حمایت از احمدی نژاد در سالهای 84 و 88 منکوب کنند. 🔹اوج هنرنمایی پایداری در عرصه سیاسی، انتخابات ریاست جمهوری سال92 بود. گزینه اصلی پایداری دکتر کامران باقری لنکرانی، یکی از بهترین وزرای دولت احمدی نژاد بود که علامه مصباح قاطعانه از وی حمایت کرد. زمزمه عدم تأیید صلاحیت لنکرانی به علت اینکه پدر وی دوسه دهه از خانواده جدا شده و به آمریکا رفته و کار تجاری می کند باعث شد تا قبل از اعلام اسامی کاندیداهای تأیید صلاحیت شده، از رقابت ها کنار بکشد و این نقطه، آغاز شکست پایداری بود! نهایتاً پایداری اما از بین گزینه های موجود از سعید جلیلی حمایت کرد و جلیلی با 4 میلیون رأی در انتخابات شکست خورد. 🔸اگرچه شبکه سازی پایداری در انتخابات 90 و 92 بسیار قوی تر از سایر تشکل های اصولگرا بود اما از سال 92 تاکنون دچار انفعال، بی برنامه گی و بی تحرکی شده است. 🔹رهبر انقلاب(حفظه الله) به علامه مصباح یزدی طی سه دهه اخیر عنایت ویژه ای داشته و شاید بتوان گفت بین همه علما و بزرگان حوزه، بهترین و جامع ترین و انقلابی ترین عالم در کنار رهبر فرزانه انقلاب، علامه مصباح بوده، اما جبهه پایداری این ظرفیت و پشتوانه حقیقی را قدر ندانسته است. ضعف طرح و برنامه، ضعف در شبکه سازی، ضعف در جریان سازی و انفعال در سالهای اخیر از معضلات جدی پایداری است. 🔸اگرچه ائتلافِ پایداری+مؤتلفه+رهپویان و ایثارگران نمونه موفقی در سال 94 به شمار می رود اما تشکیل جمنا در سال 95 و حالا شاجا(شورای ائتلاف جریان ارزشی) کار اتحاد نیروهای انقلابی را در انتخابات پیش رو مشکل تر کرده. ⚪️ حرف بسیار است و ... ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔴 بخش مهمی از بیانات رهبر انقلاب که به حاشیه رفت؟ 🔻خلاصه بیانات رهبر انقلاب در دیدار با مردم قم، بعد از شهادت این چند نکته بوده؛ ابتدا چند مسئله طرح کردند: 1️⃣ دشمن را بشناسیم. 2️⃣ نقشه دشمن را بشناسیم. 3️⃣ راه های مقابله با نقشه دشمن را بشناسیم و عمل کنیم. 🔻پاسخ های ایشان به این سه مسئله: 1️⃣ دشمن اصلی ما: «دشمن ما آمریکا، رژیم صهیونیستی و دستگاه استکبار است». «فلان دولتِ در منطقه یا بیرون منطقه اگر حرفی یا چیزی علیه ما بگوید را دشمن نمی دانیم. مادامی که حرکتی از آنها در خدمت دشمن و علیه جمهوری اسلامی سَر نزند، اینها را دشمن به حساب نمی‌آوریم». این نکته خطاب به آنهایی است که بجای آمریکا، عربستان سعودی و یا مثلاً فرانسه را دشمن اصلی می دانند! و شعارهای مرگ بر آل سعودشان از شعار مرگ بر آمریکا بیشتر است!! 2️⃣ نقشه و شیوه های دشمن: مهم ترین نقشه دشمن، «تردید‌افکنی در ایمان مردم و در عزم راسخ مردم» است. یعنی خلل در «ایمان و غیرت». شیوه های اقتصادی، سیاسی، نظامی و ... را هم باید بشناسیم ولی مهم ترینش تردید افکنی در ایمان و اخلال در عزم و اراده و غیرت مردم –بالخصوص جوانان- است. چرا؟ «اگر چنانچه این اتّفاق افتاد، قدرت تهاجمی و حتّی قدرت دفاعی جمهوری اسلامی هم تحت تأثیر قرار خواهد گرفت و از بین خواهد رفت». 3️⃣ راه های مقابله با دشمن چیست؟ اجمالاً تقویت مبانی فکری اسلامی، مبانی فکری انقلاب و وحدت ملی. 🔹حالا سؤال اصلی این است، مبانی فکری اسلامی کدام است که رهبر انقلاب در بحبوحه شاخ به شاخ شدن با آمریکا و در هیاهوی شهادت محبوب ترین فرمانده، آن را به عنوان مهم ترین راه مقابله با دشمن و نقشه دشمن که همان تردید افکنی در ایمان و اراده جوانان است، تلقی می کنند؟ و ما چگونه می توانیم مبانی فکری اسلامی و مبانی فکری انقلاب را بدست آوریم؟ 🔸بهتر است پاسخ را خود رهبر انقلاب بدهند: «تقویت بنیه معرفت دینی بسیار مهم است. احساسات خوب است، عواطف خوب است و تحریک آن هم خوب است مثل همین اربعین که مردم با عواطفشان و با احساساتشان شرکت می کنند. اما احساسات می تواند پوچ باشد و می تواند مبتنی بر مبانی باشد. باید اصول و مبانی را در اذهان تقویت کرد. بنیه های فکری خیلی مهم است. بنیه های فکری را، معرفت دینی را باید تقویت کرد… همین طرح ولایت چیز خوب و الگویی است که محصول آقای مصباح ادام الله بقائه است،که ایشان هم منبع فکر و محتوا را داشتند و هم ابزار را – مانند شاگردان- این تجربه است باید حمایت شود». 19/8/1395 🔹«واقعاً این کار[طرح ولایت] جزء کارهای بنیانی است، خیلی کارهای خوب داریم ولی بعضی کارهای خوب بنیان‌سازی است… تفکر فلسفی اسلام و فهم درست از مبانی اسلامی کاری می‌کند که انسان در هر لحظه از لحظات احساس می‌کند که در کجای راه و به سمت کدام هدف حرکت می‌کند، قدرت تحلیل برای حوادث پیدا می‌کند و وظیفه خودش را در هر شرایطی تشخیص می‌دهد». 20/6/75 🔸«به نظر من این طرح (طرح ولایت) بایستی فراگیر شود… هرچه درباره‌ی آن سرمایه‌گذاری شود، به نظر من زیاد نیست». 13/6/78 🔹دوستان عزیز؛ شما می توانید در این طرح با برکت، مبانی فکری اسلامی و انقلابی خود را تقویت کنید و اساسی ترین و بنیادی ترین راه مقابله با دشمن، اجرای این طرح بنیادی است. این طرح در 6 کتاب گنجانده شده: «معرفت شناسی، خداشناسی، انسان شناسی، فلسفه اخلاق، فلسفه حقوق و فلسفه سیاست». 🔸اگر تاکنون این دوره را شرکت نکرده اید، از طریق مؤسسه امام خمینی(ره) در قم، پیگیری و شرکت کنید. اینها مبانی است. بعد از مبانی فکری اسلامی، حالا نوبت جریان شناسی ها و روش تحلیل سیاسی و سواد رسانه و سایر مهارت هاست که در در حال برنامه ریزی است. ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔴 جوانان "تحول خواه" و "عدالتخواه" مبانی را از کجا بگیرند؟ 1️⃣ (ره) تحول خواه بود و به وضعیت موجود راضی نبود. 2️⃣ امام یک ملت خموده و تسلیم در برابر ظلم و وضعیت موجود را متحول کرد و به یک ملت با روحیه مطالبه گری تبدیل کرد. 3️⃣ امام در نوع مطالبات مردم تحول ایجاد کرد. یعنی ملت نباید به مطالبات کم و کوچک قانع باشند. بلکه باید مطالبات اساسی و مهم را مطرح کنند. در مطالبه گری نباید به آسفالت کوچه و جدول کشی خیابان قانع شد بلکه باید مسائل اساسی در اولویت قرار بگیرد. نظیر استقلال، آزادی، مبارزه با مفاسد و تبعیض های کلان و مسائل مهم جامعه. 4️⃣ تحوّل در نگاه مردم به دین. دین فقط نماز و روزه و خمس و زکات نیست. دین فقط حجاب نیست. دین فقط موسیقی حرام و آهنگ خوان خارجی نیست. رسالت دین خیلی کلان تر و مهم تر است. تمدن سازی، نظام سازی، دولت سازی، ساختار سازی، انسان سازی و ... . 5️⃣ تحوّل صحیح احتیاج دارد به پشتوانه‌ی فکری؛ به مبانی معرفتی اسلامی. اگر مبانی فکری نباشد، ما هم شبیه جوانان انقلابی و علاقمند اول انقلاب می شویم که پشتوانه فکری و معرفتی نداشتند و بعد از جوانی تبدیل شدند به فسیل هایی که علیه انقلاب و انقلابی گری ایستادند! 🔹اینکه هر چه در عرصه اقتصاد، آموزش و پرورش، عدالتخواهی و ... باید مبنا داشته باشد منظور مباحث سطحی و پیش پا افتاده برخی جریانات ضدعدالت و توجیه گر وضعیت موجود نیست. منظور مباحث غلط دوقطبی سازی ولایت-عدالت و مصلحت بافی های یک عده نیست!! بلکه منظور مبانی معرفتی دینی است. 🔸این مبانی معرفتی را از کجا بگیریم؟ رهبر انقلاب بارها و بارها در دیدارهای مختلف با جوانان، دانشجویان و طلاب فرموده اند مبانی معرفتی خود را از کسانی همچون علامه مصباح بگیرید. طرح ولایت و 6 سرفصل آن «معرفت شناسی، خداشناسی، انسان شناسی، فلسفه اخلاق، فلسفه حقوق و فلسفه سیاست»، بهترین دوره ای است که جوانان علاقمند و فعال تحولخواه و عدالتخواه می توانند در آن شرکت کنند تا مبنای فکری قوی پیدا کنند. 🔹«تقویت بنیه معرفت دینی بسیار مهم است. احساسات خوب است، عواطف خوب است و تحریک آن هم خوب است مثل همین اربعین که مردم با عواطفشان و با احساساتشان شرکت می کنند. اما احساسات هم می تواند پوچ باشد و هم می تواند مبتنی بر مبانی باشد. باید اصول و مبانی را در اذهان تقویت کرد. همین چیز خوب و الگویی است که محصول آقای مصباح ادام الله بقائه است،که ایشان هم منبع فکر و محتوا را داشتند و هم ابزار را – مانند شاگردان- این تجربه است باید حمایت شود». رهبر انقلاب 19/8/1395 🔸البته کتبی همچون طرح کلی اندیشه اسلامی و همچنین صحیفه خوانی (خاصه جلد21 صحیفه حضرت امام(ره)) نیز راهگشاست اما طرح ولایت بسیار دقیق و مدون است. ✅ داود مدرسی یان: http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔴 برای تقویت چه باید کرد؟ 🔹مسئولین فعلی جمهوری اسلامی در دولت، مجلس، قوه قضائیه و دستگاه های مختلف همه (بجز معدودی) روزی روزگاری در صف مبارزه و شور و حرارت بودند. مبارزات قبل از انقلاب و جبهه جنگ. خیلی از آنها اهل مسجد و فعالیت های جهادی و سیاسی و فعالیت های بسیجی و فرهنگی در مساجد بوده اند و برخی در بسیج شهری و بسیج دانشجویی و انجمن های اسلامی و غیره فعالیت داشته اند. 🔸عموم افرادی هم که حالا جزو لیدرهای مخالف جمهوری اسلامی هستند و در شبکه های خارج از کشور علیه جمهوری اسلامی حرف می زنند یا در مؤسسات فکری و اندیشه پردازی و علمی مشغول طراحی مدل های براندازی هستند نیز روزی در این کشور جزو مبارزین و فعالین سیاسی و فرهنگی بوده اند. 🔹براستی چرا بخش جدی از مسئولین فعلی که ما به آنها نقد داریم و ناکارآمد تشریف دارند از آرمان های انقلاب دور افتاده اند؟ و چرا برخی از مبارزین دیروز، امروز علیه جمهوری اسلامی مبارزه می کنند؟ 🔸انحراف از آرمان های انقلاب(ساده زیستی، عدالت طلبی، دوری از اشرافی گری، سبک زندگی اسلامی، شهادت طلبی، ایثارگری و غیره) چرا رخ داده است؟ 🔹میتوان به چند دلیل اشاره کرد: چرب و شیرین دنیا، غرق شدگی در رفاه و امکانات، قدرت طلبی و شهوت طلبی و ضعف مبانی فکری و معرفتی و سیاسی. 🔸همه در یک فضای شور و انقلابی حضور داشته و رشد کرده اند بدون اینکه مبانی فکری خود را تقویت نمایند. میتوان در فرصتی جداگانه اثبات کرد که ریشه همه مفاسد، فساد فکری است. وقتی فکر دچار فساد شد انسان را به فساد می کشاند. 🔻براستی مبانی فکری خود را چگونه و از چه طریقی باید تقویت کنیم تا در طوفان های سهمگین، دچار انحراف از آرمان های انقلاب نشویم؟ 🔹حضرت امام(ره) در دوران حیات مبارک، جوانان و نوجوانان را به مطالعه آثار علمی شهید مطهری ارجاع می دادند و حضرت آقا در دوران رهبری خویش بارها و بارها در مقاطع مختلف جوانان فعال، دانشجویان، طلاب، فرهنگیان و حتی مجموعه های نظامی را به گذراندن دوره آیت الله مصباح(حفظه الله) ارجاع داده اند. 🔸برای من جالب است که برخی از تقید به رهبری حرف می زنند اما این تأکیدات جدی رهبری را نمی بینند و با طرح ولایت وآثار علمی و فکری علامه مصباح، سیاسی برخورد می کنند. 🔹قطعاً کتب شهید مطهری و بهشتی موثر است، صحیفه امام که مجموع بیانات و آثار امام است قطعاً مفید است، طرح کلی اندیشه اسلام که مجموعه‌ای از بیانات رهبری قبل از انقلاب است هم بسیار مؤثر است، ولی برای مبانی فکری مدون و نظام مند، بهترین مسیر طرح ولایت علامه مصباح است. چون روی این مبانی بصورت جدی و تخصصی کار شده و امروز در قالب 6 کتابِ «معرفت شناسی، خدا شناسی، انسان شناسی، فلسفه حقوق، فلسفه اخلاق و فلسفه سیاسی اسلام» ارائه شده است. 1⃣ رهبر انقلاب در این باره می فرماید: ««تقویت بنیه معرفت دینی بسیار مهم است. احساسات خوب است، عواطف خوب است و تحریک آن هم خوب است مثل همین اربعین که مردم با عواطفشان و با احساساتشان شرکت می کنند. اما احساسات هم می تواند پوچ باشد و هم می تواند مبتنی بر مبانی باشد. باید اصول و مبانی را در اذهان تقویت کرد. همین چیز خوب و الگویی است که محصول آقای مصباح ادام الله بقائه است،که ایشان هم منبع فکر و محتوا را داشتند و هم ابزار را – مانند شاگردان- این تجربه است باید حمایت شود». رهبر انقلاب 19/8/1395» 2⃣ «این معرفتها، این آگاهیها - آشنایی با مبانی دین و مبانی فرهنگ محکم و استوار دینی - چیز خیلی عظیمی است؛ و به نظر من این طرح بایستی فراگیر شود. این‌گونه طرحها آن‌قدر مفید و خوب و سازنده است که هرچه درباره‌ی آن سرمایه‌گذاری شود، به نظر من زیاد نیست. دنیای روپا، دنیای مسلّط امروز - که عمدتاً همان دنیای غرب و مَن تَبَعش هستند - مهمترین خلأ را دارند و آن، خلاءِ یک فکر، یک اندیشه‌ی راهنما و به‌اصطلاحِ متداول، یک ایدئولوژی است که متّکی به یک فکر صحیح و یک تلقّی درست از عالَمِ وجود باشد. مهمترین خلاءِ آنها نداشتن این است.» ۱۳۷۸/۰۶/۱۳ ✅ http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 بدتر از ترور فیزیکی 🔹درترور فیزیکی، جسم شخص رااز بین می برند تا در بین جامعه نباشد،در ترور شخصیتی، اعتبار و ارزش شخص را درجامعه زیر سؤال میبرند تا در بین مردم منزوی شود و او را از چشم عموم مردم یا بخشی از مردم بیاندازند. 🔸یکی ازشخصیت هایی که طی دودهه اخیر در جامعه مورد هجمه قرار گرفته و ترور شخصیت شده است (حفظه الله) است. شخصیتی فیلسوف، عالم، بصیر، مجاهد و به دور از غل و غش دنیا. 🔹آیت الله مصباح هم مورد شدیدترین حملات دشمنان خارجی در بی بی سی و صدای آمریکا قرار گرفت، هم ازسوی جریان داخلی مدعی اصلاحات که از هیچ تهمت و تحریف و تخریبی علیه وی فروگذار نکردند و هم از سوی بخشی از اصولگرایان که به بهانه رقابت های انتخاباتی(خاصه بعد از انتخابات مجلس 90 و ریاست جمهوری 92) بدترین اهانت ها را به وی روا داشته اند. می‌گفتند چون از گزینه ما اصولگرایان(قالیباف) حمایت نکرد اصلاح‌طلبان رای آوردند! 🔸درهمین راستا مامورسابق سیا (رائول مارک گرشت) میگوید: «بگذارید راحتتان کنم، تنها مانع ما برای ایجاد دموکراسی (دموکراسی آمریکایی) در ایران آیت الله مصباح یزدی ست، فقط آیت الله مصباح یزدی! او تنها کسی است که دموکراسی(آمریکایی) را به چالش کشیده است. بزرگترین دشمن ماست!». 🔹عزیزان بگذارید خیلی صریح بگویم ما فقط ترورهای فیزیکی را میبینیم امااز ترورهای شخصیتی غافلیم! برای ترورهای فیزیکی باید انتقام بگیریم و برای ترورهای شخصیتی ها باید آن شخصیت ها را سردست گرفته وبدون هیچ ترس و واهمه ای، آنها را درست به دنیا و مردم معرفی کنیم. @modaresian
🔴 ‏اهانت وقیحانه ‎ به ساحت مقدس مرحوم ‎(ره) کم از اهانت روزنامه‌های اصلاح‌طلب در دهه ۷۰ به یارقدیمی و با وفای امام ورهبری ندارد! عموم مردم و جامعه حزب‌الله و علما در ماجرای محکومیت آن کاریکاتور در یک روزنامه اصلاح‌طلب درجه سوم خوش درخشیدند اما چرا حالا در برابر فردی وقیح سکوت کردند؟ 🔹 انتظار است حضرات اصولگرا، خاصه آقایان قالیباف، صفارهرندی و شریعتمداری و سایر کسانی که قدیانی خود را شاگرد و مرید آنها می‌داند، این اهانت‌ها را محکوم کنند. حوزه‌های علمیه نباید سکوت کنند. شاگردان مرحوم علامه نباید اجازه دهند فردی اینگونه بدون کوچکترین هزینه‌ای اهانت کند. ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔴 دشمن می دانست چه کسانی را باید حذف کند... 🔹حذف فیزیکی رهبران مؤثر انقلاب اسلامی در سالهای اول انقلاب یکی از جدی ترین راهبردهای دشمنان این ممکلت بوده؛ آنها با حذف رهبرانی چون شهیدان مطهری، مفتح، بهشتی، رجایی و باهنر و ده ها شخصیت در جایگاه نماینده و وزیر در محل حزب جمهوری اسلامی در 7 تیرماه 60 و شهادت و در 8 شهریور 60 بدنبال توقف انقلاب اسلامی بودند. اگرچه ترور بزرگانی چون آیت‌الله خامنه‌ای و مرحوم هاشمی و ... به اراده خداوند متعال ناموفق ماند اما ده‌ها رهبر بزرگ و موثر انقلاب ترور شد. 🔸واقعیت این است: اگرچه انقلاب اسلامی متوقف نشد و مکتبی که امام زمان(عج) دارد و امثال امام خمینی(ره) را تربیت و پرورش داده، هرگز متوقف نخواهد شد و ادامه دارد اما حذف رهبران و بزرگان انقلاب باعث شد تا تحول سیستم و ساختارها سالهای سال عقب بیافتد و کارهای اساسی تشکیلاتی و تئوریک که قرار بود توسط مطهری‌ها و بهشتی‌ها و رجایی‌ها انجام شود متوقف شود. ما این ضعف را بپذیریم. 🔹بطور مثال ترور اگرچه خون ملت ایران را بجوش آورده و نهال انقلاب را آبیاری و آینده انقلاب را تضمین کرد اما واقعیت این است که برنامه های منطقه ای ما را تا حدی متوقف کرده و دشمنان ما در منطقه جهان اسلام جری تر شده اند. اگرچه ما حاج قاسم های بالقوه فراوان داریم.. 🔸ما ملت ایران باید تا ابد حسرت بخوریم و خون گریه کنیم چرا شخصیتی مثل را از ما گرفتند. آن شهید والامقام مُخ تشکیلات سازی و ساختارسازی و نظام سازی بود. او محوریت تدوین قانون اساسی را برعهده داشت. قطعاً می توانست در ایجاد ساختارهای سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و بانکی انقلاب را خیلی جلوتر به نتیجه برساند. 🔹ما باید برای از دست دادن شهید مطهری سالهای سال حسرت بخوریم و گریه کنیم. برای از دست دادن شهید رجایی بعنوان یک رئیس جمهور مکتبی، انقلابی، مردمی، ساده زیست و عدالتخواه حسرت بخوریم. 🔸شاید ده ها و صدها سال بگذرد تا حوزه های علمیه و دانشگاه های فشل ما بودجه مصرف کنند، حوزه های ما نان امام زمان بخورند و دانشگاه های ما میلیارد میلیارد هدر بدهند و خون دلها بخوریم تا شخصیت هایی بزرگواری همچون این شهدای گرانقدر پرورش یابند. 🔹رسالت سنگینی برعهده تک تک ماست؛ پدران و مادران و سیستم حوزه و دانشگاه ما رسالت سنگینی برعهده دارند. ما این بغض را تا ابد از دشمنان این ملت در گلو خواهیم داشت که چرا بهترین انسان ها و شخصیت ها و مدیرترین و متفکرترین ها را از ما گرفتند. آنها می دانستند چه کسانی را باید حذف کنند. ❇️ پ.ن۱: دشمن اگر جایی نتوانست حذف فیزیکی کند ترور شخصیتی می کند. بطور مثال خیلی از بزرگان را همچون علامه مصباح یزدی و سایر بزرگان موثر را ترور شخصیتی کرد. ❇️ پ.ن۲: امروز دشمن خیلی کمتر سیاستمداران یا مسئولین را ترور می‌کند. بیشتر قشری را ترور فیزیکی یا شخصیت می‌کند که توان تولید علم و تولید قدرت درونی برای کشور را دارا هستند و برای آنها خطر محسوب می‌شوند. وگرنه وجودِ کرور کرور سیاستمدار بی‌تفاوت و بدرد نخور هیچ مشکلی برای دشمن ایجاد نمی‌کند. ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔴 برترین عدالت ها چیست؟ 🔹عدالت مفهوم گسترده ای است و در هر حوزه و حیطه ای معنای خاصی دارد. حضرت امیرالمؤمنین(علیه السلام) عدالت را پرداختن حق هر صاحب حقی می داند و در جایی دیگر آن را به معنای قرار دادن هر چیزی در جای خود تعریف کرده اند. 🔸بین تک تک افراد جامعه در استفاده از امکانات، منابع، درآمدها و خدمات باید عدالت برقرار باشد. در استفاده از مسکن، خوراک و پوشاک، بهداشت و درمان، آموزش و پرورش و سایر نیازها باید همه بتوانند عادلانه دسترسی داشته باشند. بین همه اقشار و مشاغل و اصناف باید عدالت برقرار شود؛ بین همه شهرها و استان ها و مناطق باید عدالت برقرار باشد. 🔹بطور کلی باید بین مجموعه انسانی که در یک مکان، در یک شهر، در یک استان و در یک کشور و ... زندگی می کنند عدالت برقرار شود. عدالت اقتصادی و اجتماعی. اما برترین عدالت، آن است که این مجموعه انسانی که در محلی به نام شهر یا کشور گرد هم آمده و جامعه‏ای را بنیان نهاده‏اند، عدالت ایجاب می‏کند که دارای حکومت و نظام سیاسی بر مبنای عدل و حاکم عادلی باشند و مجموعه‏ای از قواعد و قوانین در آنجا جاری باشد، تا جامعه بتواند به حیات خود ادامه دهد و سعادت دنیوی(یعنی آبادی و پیشرفت و رفاه نسبی عمومی) و سعادت اخروی تضمین شود. 🔸یک جامعه در درجه نخست باید دارای یک نظام سیاسی باشد تا ابتدایی‏ترین و ضروری‏ترین امور زندگی مردم سامان گیرد و عملی شود. هر کدام از اجزای نظام سیاسی از رهبر، والیان و کارگزاران و مدیران گرفته تا اصناف، مجموعه‏ها و نهادهای مختلف اجتماعی باید دارای عدالت خاص خود باشند و براساس آن، هر کدام خدمات خاص خود را ارائه دهند. 🔹بطور قطع، مهم ترین رکن این نظام سیاسی، رهبر جامعه است و سپس سایر مدیران و کارگزاران به ترتیب جایگاه و اهمیت در رده های بعدی قرار می گیرند. عدالت حکم می کند که رهبر جامعه، بهترین و شایسته ترین باشد. میتوان گفت برترین عدالت ها، وجود بهترین افراد در رأس جامعه است. برترین عدالت ها، به این معناست. حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام می فرماید: «سزاوار به خلافت کسی است که بدان تواناتر باشد و در آن به فرمان خدا داناتر.»(خطبه 174 نهج البلاغه، ترجمه سیدجعفرشهیدی) 🔸ما معتقدیم وجود یک معصوم در رأس جامعه، بالاترین عدالت هاست. در غیاب معصوم، حضور ولی فقیه در رأس جامعه، بالاترین عدالت هاست. اما آیا این کافی است؟ معلوم است که کافی نیست و باید سایر اجزاء نظام سیاسی و قوانین و مقررات نیز بر مبنای عدالت باشد و شایستگان در رئوس باشند و هر فردی و هرچیزی در جایگاه خود باشد. 🔹امیرالمؤمنین علیه السلام بعد از 25سال خانه نشینی وقتی به اصرار مردم حکومت را پذیرفت بر این عقیده بود که نظام سیاسی براساس عدالت تنظیم نشده و هر چیزی در جای واقعی خودش قرار نگرفته است و تصمیم گرفت تمام این سیستم را به هم بریزد و مجموعه‏ای جدید مبتنی بر عدالت فراهم آورد. امام علیه‏السلام در یکی از خطبه‏های نخستین خود فرمودند: 🔸«به خدایی که [پیامبر اسلام] به راستی مبعوث فرمود، به هم خواهید در آمیخت و چون دانه که در غربال بیزند یا دیگ افزار که در دیگ ریزند، روی هم خواهید ریخت، تا آن که در زیر است زبر شود، و آن که بر زبر است به زیر در شود و آنان که واپس مانده اند، پیش برانند و آنان که پیش افتاده اند، واپس مانند.»(خطبه 16 نهج البلاغه) 🔹پس همه اجزای نظام سیاسی، قوانین و مقررات و کارگزاران باید بر مبنای عدالت تنظیم و بکارگیری شوند که فرمود: «کار مردم جز به شایستگی زمامداران سامان نمی‏یابد.»(خطبه 216) و «آفت کارها ناتوانی کارکنان است.» 🔸ساختارهای اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی را تنها کسانی مبتنی بر اسلام ناب طراحی خواهند کرد و کسانی امور را رو به سامان ببرند که شناخت دقیقی از دین، حق، عدالت، مردم و سعادت مردم داشته باشند وگرنه بسیار سخت و ناممکن است. عدالت حکم می کند اینها در رئوس قرار بگیرند تا هرم امامت و ولایت بر مبنای عدالت در جامعه تشکیل شود. چرا که رهبر جامعه به تنهایی نمی تواند کمااینکه حضرت امیر هم به تنهایی نتوانست، امام حسن مجتبی علیه السلام به تنهایی نتوانست و ... . در اصل 43 قانون اساسی، نقش مردم در رهبری جامعه را به رسمیت شناخته است که البته نظام باید زمینه آن را فراهم کند. ❇️ پ.ن: طی سه چهار دهه اخیر، در بین علما و بزرگان، یکی از کسانی که بیشتر از سایرین برای این «عدل سیاسی» زحمت ها کشید و کار فکری و تئوریک کرد و هزاران نفر را آموزش داد و برای تثبیت این فکر در جامعه تلاش کرد مرحوم علامه مصباح(ره) بود و این برترین عدالتخواهی بود. ایشان برای همین بود. خدایش رحمت کند و روح ایشان را با حضرت امیرالمومنین محشور گرداند. ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔴 گفتمان های باطل و افعال قبیح خاسر؛ دو خطر جدی برای جامعه اسلامی بخش اول 🔹دخت نبی اسلام، حضرت فاطمه سلام الله علیها در آخرین خطبه خود خطاب به مردم مدینه فرمود: مَعاشِرَ الْمُسْلِمينَ الْمُسْرِعَةِ اِلى قيلِ الْباطِلِ، الْمُغْضِيَةِ عَلَى الْفِعْلِ الْقَبيحِ الْخاسِرِ ... . پس حضرت فاطمه(س) رو کردند به مردم و فرمودند: ای مسلمانانی که خیلی سریع به طرف «گفته‌های باطل» رفتید و در مقابل «کار زشت زیان‌بار»، چشم خود را بر هم گذاشتید... . 🔸یعنی مردم و جامعه اسلامی بعد از وفات حضرت رسول الله(صل الله علیه و آله وسلم) دچار یک «گفتمان باطل» شدند و به سرعت به سمت این گفتمان باطل رفتند و در مقابل یک «فعل قبیح بسیار خسارت بار» غیرقابل جبران سکوت کردند. هم به سرعت به سمت حرف باطل رفتند و هم در مقابل یک عمل سکوت کردند. 🔹این «قیل باطل یا گفتمان باطل» چه بود؟ «فعل قبیح خاسر» چه بود؟ برای آن که بدانیم گفتمان باطل چیست باید گفتمان حق را بشناسیم. گفتمانی که پیامبر اسلام(ص) علمدار آن بود گفتمانِ «توحید» بود. گفتمان «لا اله الاالله». گفتمان نه به طاغوت و طواغیت زمانه؛ گفتمان نه به هر «اله»ی بجز الله. (اله یعنی هرچیز قابل پرستش بدون قید و شرط) 🔸این اله چه چیزهایی است که باید به آنها «نه» گفت و به آنان شرک ورزید و پیامبر اسلام، مردم را هم به «نه گفتن» به آنان ترغیب می کرد؟ 🔹اگر یک انسان یا یک جامعه، کسی را یا چیزی را بی قید و شرط اطاعت کند، فرمان او را در زندگی خود، در جامعه خود، در دولت خود خود اجرا کند، یعنی او را عبادت کرده است. او را «اله» خود قرار داده. پس هرکسی که اطاعت کند از کسی، یا از چیزی، یا از قدرت سیاسی، یا قدرت مذهبی و حتی از عامل درونی مثل نفس، یعنی او را عبادت کرده است. 🔸آیا مصادیق این «اله» در جامعه قبل از اسلام، فقط بت های سنگی و گلی بودند؟ خیر؛ این «آلهه» شامل سنت های غلطی که بی قید و شرط پرستش می شدند هم بود. سنت های قومی و قبیله گرایانه، سنت های نژادپرستانه، سنت اشرافی گری و پرستش اشراف و سرمایه داران زالو صفت، سنت تبعیض، سنت شهروند درجه یک و شهروند درجه دو. 🔹پیامبر اسلام(ص) نه فقط علیه خدایگان سنگی و گلی شورید؛ بلکه سنت های شرک گونه را نفی کرد و مردم را به نفی هر طاغوت و هر سنت مشرکانه ای را دعوت نمود. 🔸یکی از سنت هایی که پیامبر اسلام علیه آن شورید این بود که سرنوشت عموم مردم و جامعه در دست افراد معدودی بود. در دست اشراف و سرمایه داران بود. اسلام این آزادی و قدرت را به فرد فرد جامعه داده بود که سرنوشت جامعه را خود به دست به گیرند. 🔹بعد از وفات پیامبر، اما عموم مردم از این سنت بازگشتند و مجدداً فقط عده ای از بزرگان در سقیفه جمع شدند تا سرنوشت جامعه اسلامی را رقم بزنند. عموم مردم به این گفتمان ها و سنت های غلط بازگشتند. اینکه مهاجرین برتر از انصار هستند؛ از بین مهاجرین، قریش برترند؛ اینکه بدریون برتر از سایر مجاهدین هستند و سهم آنان از بیت المال نسبت به سایر رزمنده ها و مجاهدین بیشتر است و سهم رزمنده ها از عموم مردم عادی بیشتر است و ...! مردم با سرعت به سمت این گفتمان های جاهلانه بازگشتند. 🔸غصب خلافت هم همان «فعل قبیح خاسر» ی است که مردم زمانه در برابر آن سکوت کردند. عمل خلاف عدالت سیاسی که منجر به ضرر جبران ناپذیری شد! 🔹حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها هم در مقابل گفتمان های غلط ایستاد و هم مقابل «فعل قبیح خاسر» فریاد زد. دخت نبی اکرم(ص) ته ماجرا را می دانست. ته ماجرا این بود که گفتمان توحید و عدالت به کما می رود و ولایت زمین می خورد و جامعه اسلامی بعد از 50 سال کارش به عاشورای حسینی می کشد و فرزندانش یکی یکی به مقتل و مسلخ می روند؛ صالحٌ بعد صالح و صادق بعد صادق و ... . 🔸تکلیف ما امروز همین است که گفتمان حق را بشناسیم و مقابل سرعت گرفتن جامعه به سمت گفتمان های غلط بایستیم و اجازه ندهیم عده ای جامعه را به سمت گفتمان هایی که عدالت و آزادی و جمهوریت و استقلال را ذبح می کنند ببرند. اجازه ندهیم مدیریت کشور به گفتمان لیبرالیسم و غیره غش کند. کاری که مرحوم علامه مصباح(ره) در طرح ولایت و آن روشنگری های دهه 70 کردند. 🔹ما همچنین باید در برابر افعال و اقدامی که ولایت را تضعیف می کنند، بدنبال حذف نظام جمهوری اسلامی اند، یا بدنبال تهی کردن ولایت هستند و جمهوری اسلامی را بدون محتوا و بدون مکتب و بدون ارزش ها می خواهند، سکوت نکنیم. مقابل دشمنان ولایت بایستیم چرا که جمهوری اسلامی حرم است. کاری که حاج قاسم سلیمانی کرد. ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔴 آقای مصباح یک استاد فکر بود: 🔹«یکی از کارهای مهم اندیشه‌ورزی است؛ توصیه‌ی من این است: بنشینید فکر کنید. شماها خوش‌استعدادید، خوش‌فکرید، میتوانید فکر کنید؛ بنشینید فکر کنید. البتّه فکر کردن راهنما هم لازم دارد، استاد فکر هم لازم دارد. بدون فکر اگر حرکت کنیم، حرکتها زیگزاگی و موجب رکود و موجب توقّف و موجب عقب‌گرد و امثال اینها خواهد شد؛ باید فکر کرد در همه‌ی زمینه‌ها که البتّه چند نفر از شما هم در صحبتهایتان گفتید. در سطح اداره‌ی کشور هم، فکر خیلی نقش دارد. حالا من به شما دانشجوها توصیه میکنم ــ حالا بحث مدیران جدا است ــ بنشینید روی مسئله‌ی فکر کار کنید. 🔸فکر «بایدها» و «نبایدها» را معیّن میکند، علم «واقعیّتها» را به ما میگوید، فکر «بایدها» را به ما میگوید، «نبایدها» را به ما میگوید؛ این خیلی حسّاس است. این فکر باید در مسیر درست قرار بگیرد؛ اگر چنانچه فکر را درست مدیریّت نکردید، ممکن است به راه خطا برود. حالا البتّه من کمتر اسم از افراد می‌آورم، [امّا] مرحوم آقای مصباح (رضوان ‌الله ‌علیه) یک استادِ فکر بود؛ البتّه ایشان کارهای سیاسی و فکرهای سیاسی هم میکردند، درباره‌ی آنها [یعنی] مسائل سیاسی بحثی ندارم، [لکن] درباره‌ی مسائل فکری یک راهنما و مرشدی بود که میتوانست مرجع و ملجأ باشد. این ‌جور آدمها لازمند که استاد فکر باشند؛ همچنانی که علم استاد میخواهد، فکر هم استاد میخواهد؛» 🔹«باید دانشجوها مبانی اعتقادی خودشان را محکم کنند؛ مبانی اعتقادی را، مبانی ایمانی را دانشجوها باید در خودشان مستحکم کنند که این هم البتّه راه‌های مخصوص خودش را دارد، [از جمله] و . در دعای ابوحمزه که به خدای متعال عرض میشود چرا من در یک مواردی حال دعا پیدا نمیکنم، حال توجّه پیدا نمیکنم، یکی از چیزهایی که به عنوان علّت از قول امام سجّاد نقل شده این است که «اَو لَعَلَّکَ فَقَدتَنی مِن مَجالسِ العُلَماء».(۱۲) حالا لزوماً مراد از «عالمان» معمّمین نیستند؛ [یعنی] عالِم اخلاق، عالِم دین؛ در مجالس اینها باید شرکت کرد، باید حضور پیدا کرد، باید از آنها استفاده کرد.» ❇️ طی دو سه دهه اخیر رهبر انقلاب بارها و بارها در جلسات دانشجویی، جلسات عمومی، جلسات با طلاب، جلسه با مدیران فرهنگی و فعالان فرهنگی(بنیاد خاتم الاوصیاء)؛ مکرراً تأکید داشته اند که از استاد علامه مصباح(ره) استفاده شود. جوانان و دانشجویان از ایشان استفاده کنند؛ از آثار ایشان استفاده شود و ... . رهبری در این جلسه با دانشجویان باز تأکید کردند. البته نسبت به فعالیت های سیاسی(کارها و فکرهای سیاسی مثل جبهه پایداری) که از اقدامات سیاسی مرحوم علامه مصباح بود هم فرموده بحثی ندارم. (تحلیل و قضاوت شان با خودتان) 🔻دشمنی جریان اصلاحات با مرحوم علامه که به کنار؛ متأسفانه حضرات اصولگرا و احزاب و جریاناتی که خود را انقلابی هم می دانند طی این دو دهه سعی کرده اند مرحوم علامه را حذف کنند تا ایشان مورد رجوع جوانان نباشد. حالا هم همین توصیه مجدد رهبری را در رسانه هایشان سانسور کرده یا به آن ضریب ندادند! 🔻البته رهبر انقلاب به طور کلی می فرماید که برای مباحث فکری به یک و نیاز دارید. این استاد باید راهنما باشد نباید به مراد و مریدپروری بکشد. برای بحث های سیروسلوکی و عرفانی هم نیست که برخی جوانان اسیر برخی فریبکاران شوند. نباید استاد و راهنما هم جوانان را دگم و متحجر و بار بیاورد. بلکه جوانان خود باید تفکر و تعقل و تحلیل کنند و از استاد راهنما هم کمک بگیرند نه اینکه عقل و تحلیل شان را تعطیل کنند و در همه مسائل منتظر باشند تا فلانی نظر دهد! این خطرناک است. اینکه جوانان در مسائل ورود نکنند و ورود خود را منوط به اجازه این استاد و آن مراد بکنند غلط است. برخی از مبلغین محترم و ائمه جماعات در مساجد خود، جوانان را متکی و وابسته و مرید خود بار می آورند. در برخی شهرها ما که زیاد دیده ایم! 🔻رهبر انقلاب در ادامه تأکید می کنند که دانشجویان باید مبانی اعتقادی خودشان را تقویب کنند. از چه طریقی؟ هم مطالعه هم مجالست با علما. بعد تأکید می کند « لزوماً مراد از «عالمان» معمّمین نیستند؛». هر آن کسی که در مبانی انقلاب و اسلام غرق است و به این مبانی اشراف دارد و می تواند شما را کمک کند. 🔻ببینید این توصیه رهبری به استفاده از استاد و راهنما و حضور در مجالس علما چقدر دقیق است. طوبا به حال هر شهری که این چنین اساتیدی داشته باشد که بتوانند به تفکر و تعقل و تحلیل و اخلاق جوانان کمک کنند. ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔴 طرح تحقق جامعه اسلامی یادداشت از مرحوم علامه مصباح یزدی(ره) فکر تشکیل یک جامعه اسلامی ایده آل فکر مبارکی است که هدف انبیاء، اولیاء و دیگر مصلحان اجتماعی بوده است، اما می دانیم که این فکر در هیچ زمانی فرصت تحقق کامل را نیافته و در غالب اوقات با شکست های کلی مواجه شده است؛ از کشتن انبیاء و تبعید و زندان کردن شان تا به شهادت رساندن سیدالشهداء علیه السلام و بعد از آن هم تا زمان غیبت، همیشه حکومت های جور حاکم بوده اند. با توجه به این سابقه سوال اینجاست که آیا چنین فکری غلط است و نباید چنین جامعه ای را انتظار داشت، یا فکر صحیحی است؟ بر اساس مبانی فکری شیعه روشن است که این فکر صحیح است و ان شاءالله با ظهور حضرت ولی عصرعجل الله فرجه الشریف چنین جامعه ای تحقق پیدا خواهد کرد. اما برای تحقق این جامعه باید چه کنیم؟ هر قدر جامعه آمادگی بیشتری برای پذیرش حق پیدا کند، در ظهور حضرت تعجیل خواهد شد؛ بنابراین ما باید سعی کنیم تا آنجا که می توانیم زمینه اجتماعی را برای پذیرش چنین جامعه و حکومتی فراهم کنیم. انقلابی که به رهبری امام خمینی رضوان الله تعالی علیه در ایران انجام گرفت و قدم بلندی برای تحقق ارزش های اسلامی و مبارزه با ظلم ها و فسادها برداشته شد، یک مرحله از این زمینه سازی بود؛ ولی هنوز تا هدف نهایی فاصله زیادی وجود دارد. علاوه بر اینکه ادامه آن هم در معرض خطر است؛ مانند این که گاهی اوقات می بینیم ارزش هایی که در زمان حیات ایشان رواج پیدا کرده بود، رو به افول می رود. پس اگر انتظار این باشد که حکومت به طور کلی در دست کسانی واقع شود که هیچ انحرافی نداشته باشند و فقط برای خدا کار کنند و ارزش های اسلامی را پیاده کنند، همچنین مشکل چندانی هم سر راهشان نباشد، چنین انتظاری، مقداری بلندپروازانه است و با شرایط واقعی جامعه متناسب نیست. عبور از موانع چه کنیم جامعه ما جامعه ای مورد قبول و پسند امام زمان عجل الله فرجه شود. این رویکردها منجر به ایده تشکیل جامعه اسلامی می شوند. برای این که جامعه ای اسلامی داشته باشیم، باید رفتار سیاسی جامعه را آسیب شناسی کنیم و با شناخت نقاط ضعف، برای آنها راه حلی بیاندیشیم؛ در آسیب شناسی این جریان، یک نکته به ضعف بینش اسلامی و معنوی مربوط می شود. هر قدر این دنیاخواهی قوی تر باشد کار مشکل تر می شود، و هر اندازه که معرفت و دلبستگی مردم نسبت به معنویات، ارزش ها، و زندگی آخرت بیشتر باشد، به مادیات کمتر بها می دهند و راه برای تشکیل جامعه ای در طراز اسلام بازتر می شود. برای رفع این نقطه ضعف اجتماعی باید سعی کنیم اول خودمان را تربیت کنیم و در مرحله بعد دیگران را ارشاد کنیم که به مسائل مادی اهمیت ندهند. در این زمینه ما سرمایه ای غنی از سیره پیامبر اکرم و ائمه اطهار صلوات الله علیهم اجمعین، و علمای بزرگ داریم، ولی از آن بهره برداری نمی کنیم. درنتیجه، اکثریت مردم مسلمان و انقلابی هم دغدغه اولشان امور معیشتی، گرانی و بیکاری است. البته اعتقاد و دلبستگی قلبی اکثریت جامعه به باورها و ارزش های اسلامی نقطه قوتی است که باید به آن توجه کرد و در جهت شکوفایی و هدایت آن برنامه ریزی کرد. عامل آسیب زای دیگر، ضعف اخلاقی و کمبود تقواست. متاسفانه بعد از انقلاب، مسئولان کشور در رده های مختلف از ضعف های اخلاقی فراوانی رنج می برده اند که آثاری منفی بر حرکت جامعه به سوی اهداف عالی نظام برجای گذاشته است. باید برای تقویت ارزش های اخلاقی و ارتقای تقوا در همه سطوح جامعه تلاش کنیم. بخشی دیگر از عوامل ناهنجاری ها در رفتار سیاسی مردم به این مربوط است که اکثر مردم جزئیات و پیچیدگی های مسائل سیاسی و بین المللی را درست درک نمی کنند. مقام معظم رهبری متعدد بیان کردند که پیروزی ما در صحنه های بین المللی به مقاومت بستگی دارد؛ ولی نه مسئولین ما به قدر کافی این حقیقت را باور دارند، و نه مردم به عمق آن پی می برند. ما باید در حدی که می توانیم این روحیه مقاومت را تقویت کنیم. برای این کار، باید توسعه و تعمیق شناخت و آگاهی عمومی نسبت به باورها، ارزش ها و احکام اسلامی و تلاش در جهت ارتقای اخلاق و تقوای مردم، به خصوص کارگزاران و دست اندرکاران مدیریت کشور و همچنین آگاه سازی مردم نسبت به مسائل سیاسی داخلی و خارجی، صورت پذیرد. این ها بخش های محوری است که عموم مردم باید به آنها توجه داشته باشند و برای آنها تلاش کنند. البته چیزهای دیگری هم لازم است؛ مانند پیشرفت علم و صنعت، تکنولوژی، تجارت، کشاورزی و سایر اموری که فرع بر این هاست. اگر می خواهیم به مدینه فاضله ای که گفتیم نزدیک شویم، باید مسئولان دولت اسلامی، اسلام را بهتر یاد بگیرند و مرتبه تقوایشان ارتقاء پیدا کند که دنیازده، خودپرست، خودخواه، شهوت پرست، و مال پرست نباشند. همچنین آگاهی شان نسبت به مسائل سیاسی و بصیرتی (که رهبر معظم انقلاب هم بر آن تکیه می کنند) بیشتر شود. ادامه 👇👇👇