eitaa logo
مصباحیه ...
134 دنبال‌کننده
17.9هزار عکس
9.2هزار ویدیو
527 فایل
مصباحیه ... اَلا ولایحمل هذا العَلَم اِلّا اهل البصر و الصّبر... معرفی شخصیت الهی و جهادی آیت الله #مصباح_یزدی...🌹 همراه با مطالب گوناگون خبری، تحلیلی، بصیرتی، اخلاقی، معرفتی و...🌸🌸🌸 @Soukhtee
مشاهده در ایتا
دانلود
سنجش عملکرد آیت‌الله مصباح و شهید بهشتی با رویکرد امام/2 حجت الاسلام و المسلمین : 🔹«مدتی بعد آقای دکتر یزدی از پاریس آمد و منزل من وارد شد. ما شب‌ها جلسه داشتیم. رفقا می‌آمدند بالای بام جلسه تشکیل می‌دادند. چون هوا گرم بود و جلسات معمولاً تا اذان صبح طول می‌کشید. یک شب آقای دکتر یزدی در آن جمع به ما اعتراض کرد. گفت شما در رابطه با درگذشت شریعتی کوتاهی کردید و آنچه که از دست‌تان برمی‌آمد انجام ندادید. من گفتم: ما چه کار می‌توانستیم بکنیم که نکردیم؟ ایشان گفت دو کار شما می‌توانستید بکنید که الان هم دیر نشده؛ اولاً یک تسلیت‌نامه برای پدر دکتر شریعتی بفرستید؛ ... دوم این‌که در یکی از مساجد نجف یک قاری بگذارید به‌عنوان مجلس ختم و فاتحه، اگر کسی سوال کرد که چرا قرآن می‌خواندی -که شما خودتان هم قهراً حضور خواهید داشت- بگویید برای فوت دکتر شریعتی فاتحه گذاشتیم. آنجا مقداری در رابطه با این که صلاح هست، صلاح نیست، این کار را بکنیم یا این کار را نکنیم صحبت شد. تصمیم گرفتیم که جلسه بعدی بدون حضور آقای دکتر یزدی باشد. خودمان بحث کنیم ببینیم آیا مصلحت هست یا نه. ... به این نتیجه رسیدیم که مصلحت هست تسلیت‌نامه را بنویسیم و مجلس فاتحه هم بگذاریم. ... بعد از این‌که تقریباً اتفاق آراء شد و هنوز رای گیری نشده بود من گفتم: من موافقم به شرط اینکه امام ما را منع نکند. ... یکی از برادرها پیشنهاد کرد که چون آقای یزدی عازمند و می‌خواهند بروند، فردا -پس فردا شما تسلیت‌نامه را بنویس و متن آن را هم به نظر امام برسان. گفتم بسیار خوب. من همان شب آمدم منزل و تسلیت‌نامه مفصّلی نوشتم که وقتی به نظر شهید منتظری هم رساندم ایشان هم تایید کرد، به نظر آقای دکتر یزدی هم رسید ایشان هم تایید کرد. صبح قبل از اینکه امام بیرون بیایند، و کار رسمی‌شان را شروع کنند در اندرونی امام رفتم در زدم، حاج علی که خادم امام بود در را باز کرد. گفتم امام کجاست؟ گفت: بالای بام هستند هنوز پایین نیامدند دارند قدم می‌زنند. من گفتم این نامه را بگذار روی میز امام که وقتی پایین تشریف آوردند ببینند و بخوانند، من بعداً می‌آیم نتیجه‌اش را از شما می‌گیرم. نامه را از من گرفت و رفت، خداحافظی کردم و آمدم. فاصله منزل ما با منزل امام زیاد نبود من منزل رسیدم و می‌خواستم از پلّه‌ها بالا بروم که دیدم یک کسی با عجله و شدت در را می‌کوبد. 🔸برگشتم در را باز کردم. دیدم حاج علی است. گفت: این چه بود دادی دست من؟ گفتم برای چه؟ گفت تا امام نامه را دید گفت: این را چه کسی به تو داد؟ گفتم فردوسی. امام فرمود برو صدایش کن و بگو زود بیاید. دکتر یزدی هم شاهد این گفتگو بود. ... برگشتم و آمدم خدمت امام و دست امام را بوسیدم و نشستم. امام رو کردند به من و گفتند این چیست؟ من واقع قضیه را گفتم و توضیح دادم که آقای دکتر یزدی به ما گفته که شما نسبت به دکتر شریعتی کوتاهی کردید. .... اگر شما اجازه بدهید کار بدی نیست یک تسلیت برای پدر دکتر شریعتی بنویسیم. امام آنجا فرمودند که: دکتر شریعتی خوب می‌نوشت و خوب بیان می‌کرد متأسفانه اشتباهاتی داشت که ای کاش این اشتباهات را نداشت. یکی از این اشتباهات دکتر شریعتی توهین به علما و مراجع بزرگ بود. چند نفر را امام نام بردند. مثل مرحوم ، و چند نفر دیگر را. کسی که به این بزرگان اهانت کند آن هم با این عباراتی که من دیدم این قابل گذشت نیست. اشکال دوم این است که تز از آقای شریعتی است و ما نمی‌توانیم با این تز و با این فکر موافقت کنیم و ایشان را تایید کنیم. مطلب سوم امام فرمودند که نظر ایشان درباره است که نسبت به امامت و ولایت اشتباه کرده و بهترین اصلاحیه و توجیهی هم که کرده در این کتاب امت و امامتش است و در آنجا هم نتوانسته درست مطلب را تصحیح کند. یک اشکال چهارمی هم گفتند که من یادم رفته... 🔹بنابراین شما این متنی که نوشتید، اگر بخواهید پرانتز باز کنید و در داخل پرانتز بنویسید به استثنای این، بقیه مطالب مورد تایید است، مناسب نیست، و این‌جوری هم که شما به‌طور کلی تایید کردید این دروغه و از شما دروغ صلاح نیست. بعد امام فرمود اصلاً این کار چه ثمری دارد؟ گفتم هرچه شما صلاح می‌دانید. اگر صلاح نمی‌دانید نمی‌کنم ولی دوستان گفته‌اند که صلاح است ما این کار را در این شرایط و موقعیت بکنیم. امام فرمودند: صلاح نیست، نکنید.»(عمار انقلاب، صص490-488) ادامه خاطره حجت‌الاسلام و المسلمین فردوسی‌پور در صفحه بعد... 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
سنجش عملکرد آیت‌الله مصباح و شهید بهشتی با رویکرد امام/3 بریده‌‌ای از کتاب «عمار انقلاب» 🔹حجت‌الاسلام و المسلمین فردوسی‌پور: من [به امام] گفتم یک کار دیگری هم به ما پیشنهاد شده و آن اینکه در یکی از مساجد مجلسی به عنوان فاتحه دکتر شریعتی بگذاریم، قاری هم دعوت کنیم قرآن بخواند. ما خودمان هم در آن جلسه حضور داشته باشیم هرکس هم پرسید که چه خبره؟ بگوییم به مناسبت درگذشت دکتر شریعتی مجلس فاتحه است. البته می‌دانیم استقبال نمی‌شود نجفی‌ها استقبال نمی‌کنند ولی در خارج می‌توانند منعکس کنند و مانور کنند. امام یک نکته دیگری فرمودند. مطلب‌شان این بود که شماها نمی‌توانید خودتان را از من جدا کنید و هرکاری که شما انجام بدهید به عنوان کار من و عمل من منعکس می‌شود نمی‌گویند اطرافیانش این کار را کردند می‌گویند او این کار را کرد، بنابر این این کار را هم نکنید. گفتم چشم». 🔸حجت‌الاسلام و المسلمین نیز در این رابطه چنین توضیح می‌دهد: «دکتر یزدی، هرگونه فوت و فن سیاسی، مذهبی، آخوندی، عاطفی و ... که آموخته بود در برابر امام به کار گرفت تا مگر امام را به بند افکند و در قلب و اندیشه امام رخنه کند، لیکن هرچه بیش‌تر کوشش کرد، کم‌تر کامیاب شد، امام بود و آنچه را که جوان در آیینه نمی‌دید، او در خشت خام می‌دید و بدین گونه جوّ کاذب و ساختگی که برای فریب امام درست کرده بودند، شکست و توطئه‌ها ناکام ماند. 🔹امام روی رسالت رهبری، بر آن شد که این تلگرام‌ها را برای سخن گفتن با نسل جوان تحصیل‌کرده و پند و اندرز آنان، دست‌آویز کند و بار دیگر آنان را به پیروی از اسلام اصیل، به اتحاد و یگانگی فراخواند و از بیراهه‌پویی، کژاندیشی، کشمکش‌های درونی و... برحذر دارد. 🔸از این رو پیامی به وسیله آقای دکتر یزدی برای آنان فرستاد. ... آنگاه که این پیام را به دکتر یزدی دادند که به امید صدور اعلامیه امام در پشتیبانی از شریعتی در نجف به سر می‌برد، سخت تکان خورد! و نخست با گستاخی و ناراحتی اظهار داشت که این پیام را با خود نمی‌برد و چون از این برخورد نتوانست طرفی بربندد و در موضع امام نسبت به شریعتی نرمشی پدید آورد، پیشنهاد داد که امام نام شریعتی را در این پیام با پیشوند «شهید» و «مرحوم» بیاورد. لیکن این پیشنهاد نیز از سوی امام با سرسختی رد شد و امام روی وظیفه و دیدگاه خود سرسختانه استوار ایستاد و او ناگزیر شد پیام را پذیرفته با خود ببرد! لیکن از پخش آن در میان عموم دانشجویان و ایرانیان برون‌مرزی خودداری ورزید و نیز پیام در آن روز هیچ‌گاه به ایران نرسید و در میان امت اسلامی پخش نشد و حتی در نشریات گروه‌های به ظاهر اسلامی برون مرزی مانند که از سوی دکتر یزدی پراکنده می‌شد و بنی صدر ... به چاپ نرسید و به درستی سانسور شد. 🔹هواداران شریعتی به خوبی می‌دانستند که اگر این پیام در میان ملت ایران پخش شود، موضع منفی امام نسبت به شریعتی را آشکار می‌کند ... از این رو نه تنها از فاش شدن موضع مخالف و دید منفی امام به شدت پیشگیری کردند بلکه همه نیروی خود را بسیج ساختند تا با به کار بستن ترفندها و نیرنگ‌هایی شریعتی و دار و دسته او را از پیروان، وابستگان و پیشتازان راه، خط و نهضت اسلامی ایران بنمایانند! ... این توطئه تا آن پایه اوج گرفت که برخی را دچار تردید ساخت و بر آن داشت که در اینباره از امام پرسش به عمل آورند و از دیدگاههای امام آگاهی یابند». (عمار انقلاب، صص493-490) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
تبیینی از اختلاف رویکردهای روحانیان مبارز در نهضت امام خمینی رحمه‌الله /1 بریده‌‌ای از کتاب «عمار انقلاب» 🔹با مجموع شواهد موجود، به نظر می‌رسد الله_مصباح از منظر مرزبانی عقیدتی و فکری به پدیده شریعتی می‌نگریست و گرایش جوانان انقلابی و مذهبی به سوی گروه‌های سیاسی التقاطی را از پیامدهای غیر قابل قبول اندیشه او می‌دانست. اما در مقابل، برخی عالمان مبارز مانند ، ضمن پذیرش اشکالاتی در آثار شریعتی، مراعات مصالح بالاتر در عرصه مبارزات سیاسی را در اولویت می‌دانستند. 🔸آنچه در بازخوانی این ماجرا نباید مغفول افتد آن است که، شریعتی و روش مواجهه با او در میان اکنون نیز، نباید موجب ایجاد گسست و اختلاف گردد. طبق اصول بدیهی در ، این بزرگان همگی مجتهد بوده‌اند و شرعاً و منطقاً باید در مدار استنباط خود حرکت می‌کردند و نباید انتظار داشت که یک طیف تابع طیف دیگر باشد. صد البته این نسبت در مواجهه با ، کاملاً متفاوت است و بر فرض اختلاف در استنباط، بنا به همان مبانی فقهی و کلامی، هر نوع اعلان نظر و اتخاذ رویکرد که تضعیف تلقی شود، نیز جایز نیست. در تاریخ سراغ نداریم که طرفین به این مسئله راهبردی بی‌توجه باشند. با این توضیحات اولاً اختلاف نظر درباره و آثار و افکار او وجود داشته و دارد و قابل کتمان نیست. ثانیاً این قبیل اختلافات فکری، در فضای اجتهادی شیعه کاملاً پذیرفته و امری عادی است. ثالثاً طرفین در ابراز نظر مخالف خود، آداب اختلاف نظر را مراعات کرده و هرگز روابط شخصی و تشکیلاتی آنان تحت‌الشعاع آن قرار نگرفته است. تجلیل‌های آیت‌الله مصباح از شهید بهشتی و همکاری طولانی ایشان با آیت الله مصباح، شاهد صدق ماجراست. 🔹خدمت صادقانه و خاضعانه آیت الله مصباح به نظام اسلامی در دوران رهبری الله_خامنه‌ای نیز نشان داد که بدخواهانی که با برجسته‌سازی برخی اختلافات جزئی و حاشیه‌ای در تدارک اختلاف‌اندازی بودند، کاملاً ناکام مانده‌اند! تعابیر بلند طرفین در حافظه تاریخ ثبت شده است. عجیب آن‌که حاشیه‌پردازان اصلی این اختلاف نظرهای علمی، نوعاً کسانی هستند که خود را طرفدار آزاداندیشی و آزادی بیان قلمداد می‌کنند و از درک بدیهی‌ترین لوازم آن عاجز مانده‌اند و تلاش می‌کنند یک اختلاف فکری طبیعی را بهانه‌ای برای القاء شکاف عمیق در میان یاران و بزرگان انقلاب قلمداد کنند. واقعیت آن است که اختلاف مشرب‌های مبارزاتی در میان شاگردان امام و روحانیان مبارز، یک واقعیت انکارناپذیر و در عین حال امری عادی است. چراکه هر کدام از این بزرگان در مقام اجتهاد قرار داشتند و بر اساس حجت شرعی، به تکلیف خود عمل می‌کردند. طبعاً با چنین پیش‌فرضی گرچه نقد و نظرهایی نسبت به عملکرد یکدیگر داشته‌اند اما این امر هیچگاه به تقابل با یکدیگر منجر نشد و آنان همواره با حفظ احترام متقابل و همکاری سیاسی، در خدمت نهضت امام خمینی بودند. تحلیل بسیار مهم رهبر معظم انقلاب اسلامی پیرامون سیره مبارزاتی شهیدین مطهری و بهشتی و تفاوت آن با سیره سیاسی خود ایشان، شاهد صدق مدعاست. (عمار انقلاب، صص552-550) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
2695_32264.pdf
1.77M
تلاش فکری و مدیریتی مصباح در راستای الگوی مطهری و بهشتی انتشار گزیده‌ای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش بیست و هشتم آیت‌ الله مصباح به نقش شخصیت ممتاز و جایگاه ویژه شهید بهشتی در ایجاد این هسته علمی، اشاره می‌کند و از او به عنوان تنها کسی یاد می‌کند که در آن مقطع برای مطالعه پیرامون «حکومت دینی» اهمیت ویژه قائل بوده است. ایشان در مورد نقش شهید بهشتی در تأسیس گروه ولایت، چنین می‌گوید: «... من که می‌خواستم در‌ موضوع‌ حکومت اسلامی تحقیق کنم، گمشده‌ام را در آقـای بهشتی یـافتم و سعی کردم این بحث را‌ به شکل فردی و یا با کمک هم مباحثه‌هایمان‌ دنبال‌ کنم... [در واقع] تنها کسی که به این نحوه تفکر اهمیّت می‌داد، مرحوم آقای دکتر بهشتی بود. ایشان جمعی را از بالاترین سطح فضلای قم گرد آورد تا درباره حکومت اسلامی تحقیق کنند و نام آن را برای گمراه کردن ساواک گذاشت «جلسه ولایت»، آن موقع هنوز مسئله ولایت فقیه مطرح نشده بود و می‌گفتند حکومت اسلامی و وقتی ولایت گفته می‌شد، همین معنای عرفی، یعنی محبّت اهل بیت به اذهان متبادر می‌شد... 🗞ضمیمه: روزنامه کیهان،18اردیبهشت1402، صفحه 6. متن کامل بخش‌های پیشین 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
1402.2.20.pdf
1.12M
نامه شهید بهشتی به «مصباح دوستان» از ‌هامبورگ انتشار گزیده‌ای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش بیست و نهم گرچه با هجوم ساواک به دفتر «گروه ولایت» در تهران و همچنین سرقت باقیمانده اسناد و جزوات از قم، حاصل سال‌ها تلاش علمی چندان که انتظار می‌رفت به ثمر ننشست و به اثر علمی تبدیل نگردید1 اما ایجاد ذهنیت علمی و مطالعه مستندات دینی مرتبط با مقوله حکومت اسلامی، برای همیشه در شخصیت پژوهشگران انقلابی حوزه علمیه قم ماندگار شد؛ آن‌چنان که بعدها در نخستین روزهای سقوط نظام پهلوی، آنها برای تشکیل حکومت جدید با بحران و خلأ تئوریک مواجه نشدند و در کوتاه‌ترین زمان ممکن به تأسیس نظام جمهوری اسلامی و تدوین قانون اساسی همت گماردند... 🗞ضمیمه: روزنامه کیهان،20اردیبهشت1402، صفحه 6. متن کامل بخش‌های پیشین 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
1402.2.9.pdf
1.96M
فراگیری علوم جدید در مدرسه دین و دانش انتشار گزیده‌ای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش بیست و چهارم 🔹دبیرستان «دین و دانش» به پیشنهاد و توسط ‎الله_حاج_آقا_مرتضی_حائری، فرزند ارشد آیت ‌الله العظمی حاج (بنیانگذار حوزه علمیه قم) تأسیس گردید. اداره و سرپرستی این مدرسه به محوّل شده بود. دیری نپایید که دبیرستان دین و دانش در شهر مذهبی قم درخشید. 🔸بعد از مدتی چند کلاس شبانه در همان دبیرستان برای طلاب حوزه دایر کرد تا دبیران دبیرستان، قسمتی از دروس جدید را به طلاب حوزه که با علوم جدید آشنایی کمتری داشتند، بیاموزند. شهید بهشتی خود «تاریخ علم» را تدریس می‌کرد... 🔹آیت‌‌الله مصباح یزدی همفکری خود با شهید بهشتی پیرامون تشکیل کلاس‌های ویژه طلاب را اینچنین روایت می‌کند: «با مرحوم آقای دکتر بهشتی که آن وقت در قم مدیر دبیرستانی به نام دبیرستان دین و دانش بودند، صحبت کردیم و قرار شد به همراه چند نفر دیگر از دوستان که همین احساس را داشتند، در دبیرستان کلاسی تشکیل شود که بعد از تعطیل شدن برنامه روزانه، عده‌ای از طلاب و فضلای حوزه در آن کلاس شرکت کنند و برنامه‌ای مشتمل بر زبان خارجه و مقداری معلومات دبیرستانی و دانشگاهی و رشته‌های مختلف فیزیک و شیمی و فلسفه علم و متدلوژی و جامعه‌شناسی و مسائلی از این قبیل مطرح شود.»... 🗞ضمیمه: روزنامه کیهان،9اردیبهشت1402، صفحه 6. متن کامل بخش‌های پیشین 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
1402.2.11.pdf
1.74M
جامعیتِ مورد تأکید علامه مصباح(ره) انتشار گزیده‌ای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش بیست و پنجم آیت‌الله مصباح نه تنها خودشان از برنامه تحصیلی مدرسه دین و دانش برای کسب علوم جدید استفاده کردند بلکه دختر خودشان را نیز برای تحصیلات در شاخه دخترانه این مدرسه با نام «مدرسه دختران نمونه»1 که توسط آیت‌الله حائری تهرانی تأسیس و مدیریت می‌شد فرستادند. دختر آیت‌الله حائری درباره مدرسه دختران نمونه می‌گوید: «... مثلاً مدرسه نمونه که در قم مرحوم پدرم باز کردند، برای خواهرها [است]، دختر آقای مصباح یزدی، دختر آقای خزعلی، همه اینها در قم شاگردهای مدرسه نمونه هستند...»... 🗞ضمیمه: روزنامه کیهان،11اردیبهشت1402، صفحه 6. متن کامل بخش‌های پیشین 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
2685_32144.pdf
1.43M
اجتناب امام خمینی(ره) از اعلام مرجعیت‌ خود انتشار گزیده‌ای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش بیست و سوم 🔹پس از ارتحال آیت‌‌الله بروجردی، مسئله مرجعیت شیعه وارد مرحله جدیدی شد؛ از یک سو شاه توطئه انتقال مرجعیت از قم به نجف را تدارک دید و در راستای تحقق آن، نخستین تسلیت‌نامه را خطاب به برخی مراجع نجف نوشت. از دیگر سو هم‌‌رتبه بودن بزرگان وقت حوزه قم و تحرکات اطرافیان آنان در تثبیت مرجعیت فرد مورد نظر خود، فضای خاصی را پدید آورده بود که سخت نیازمند تدبیر ویژه بود. طبعاً تکرار برخی تجارب تلخ گذشته، خصوصاً در حوزه مقدسه نجف، در باب ایجاد فضای رقابت بر سر مسئله ریاست دینی، می‌توانست زحمات آیات عظام حائری و بروجردی در احیای حوزه قم را بر باد دهد و ضمن مشغول کردن حوزویان به مسائل صنفی داخلی، حوزه را از نقش‌آفرینی حداکثری در مسائل سیاسی و اجتماعی بازدارد. 🔸 در این میان، روحیه و رویه امام خمینی در مرجعیت‌گریزی، تا حدود زیادی زمینه این سنخ رقابت‌ها را از بین برد و در عینِ حال موجب شد، کار آنان که ایشان را برای تصدی مرجعیت، اصلح می‌دانستند، به غایت دشوار شود. آیت‌‌الله مصباح در آن روزها امام خمینی را برای تصدی امر مرجعیت، اولی می‌دانست و اطرافیانش را به امام ارجاع می‌داد... 🗞ضمیمه: روزنامه کیهان،6اردیبهشت1402، صفحه 6. متن کامل بخش‌های پیشین 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e
2665_31904.pdf
1.82M
شاگرد قدیـمی آیت‌الله بهجت(ره) انتشار گزیده‌ای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش سیزدهم استفاده از محضر آیت ‌الله العظمی بهجت(ره) نیز از توفیقات ویژه آیت ‌الله مصباح بود. بررسی چگونگی روابط علمی و معنوی آیت ‌الله مصباح با فقیه و عارف نامدار معاصر، حضرت آیت ‌الله العظمی بهجت(ره)، حاوی نکات نابی است که کمتر شنیده شده است... گزیده‌ای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش اول گزیده‌ای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش دوم گزیده‌ای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش سوم گزیده‌ای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش چهارم گزیده‌ای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش پنچم گزیده‌ای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش ششم گزیده‌ای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش هفتم گزیده‌ای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش هشتم گزیده‌ای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش نهم گزیده‌ای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش دهم گزیده‌ای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش یازدهم گزیده‌ای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش دوازدهم 🗞ضمیمه: روزنامه کیهان، 24اسفند1401، صفحه 6. متن کامل 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید
1401.12.27.pdf
1.65M
شاخص‌هایی برای انتخاب استاد انتشار گزیده‌ای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش چهاردهم مرحوم علامه مصباح بر این باور بود که درس‌ها به اشکال و سؤال نیاز دارند اما در برخی موارد ممکن است اشکال‌ها موجب عصبانیّت استاد شود و خلاف ادب تلقی شود. ایشان می‌فرمود نسبت به یکی از اساتید بزرگوارم چنین مشکلی پیش آمده بود که سؤالات مکرر بنده موجب ناراحتی ایشان می‌شد، به همین دلیل و برای حفظ احترام استاد از آن درس فاصله گرفتم...» گزیده‌ای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش اول گزیده‌ای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش دوم گزیده‌ای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش سوم گزیده‌ای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش چهارم گزیده‌ای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش پنچم گزیده‌ای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش ششم گزیده‌ای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش هفتم گزیده‌ای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش هشتم گزیده‌ای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش نهم گزیده‌ای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش دهم گزیده‌ای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش یازدهم گزیده‌ای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش دوازدهم گزیده‌ای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش سیزدهم 🗞ضمیمه: روزنامه کیهان، 27اسفند1401، صفحه 6. متن کامل 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید
تقریظ آیت‌الله تحریری بر کتاب عمار انقلاب بسم الله الرحمن الرحیم والحمدلله ربّ العالمین و صلّی الله علی محمد و آله الطاهرین و لعنة الله علی اعدائهم اجمعین قال الله تبارک و تعالی:«و اذکر فی الکتاب ابراهیم إنّه کان صدیقا نبیاً» 🔹در طول تاریخ همواره انسان‌هایی والامقام بوده‌‌اند که با تمام وجود حق را درک کرده و آن را با جان‌شان پذیرفته‌اند و در صحنه زندگی آن را پیاده کرده و با زبان و جان، اموال و حیثیت‌شان از آن دفاع کرده‌اند . انبیاء و رسولان الهی و امامان به‌حق علیهم‌السلام مصداق تام این افراد بودند که از جانب ذات اقدس ربوبی الگوی بشریت قرار گرفتند، و در هر زمان ایشان پیروان خالصی داشتند که با بصیرت و قوت، ایمان خود را در عرصه‌های گوناگون اظهار داشتند، و جامعه و انسان‌های حق‌طلب را به حیات طیبه رسانده‌اند. یادآوری زندگی، گفتار و سیره ایشان، موجب نزول رحمت الهی می‌شود که: عند ذکر الصالحین تنزل الرحمة . 🔸از این جهت خداوند در چند آیه قرآن پیامبر رحمتش صلی الله علیه و آله را به‌یاد کردن عده‌ای از این صالحان امر می‌کند تا این روش برای همگان سیره شود. 🔹آیت‌الله مصباح یزدی رضوان الله تعالی علیه یکی از این صالحان است که همواره راه و روش ایشان، راه سالکان حق و حقیقت است. با اعتقاد و ایمان صالحی زیست که هیچ‌گاه از صراط مستقیم توحید و بندگی خالصانه خداوند خارج نگردید، و در برابر انحرافات اعتقادی، قدمی راسخ داشت و نه‌تنها خودش در این مسیر نلغزید بلکه زبان و قلم گویایش راه‌گشای منحرفان و فریب‌خوردگان گردید. با عقلانیت بالا حرکت کرد و از این طریق خودش را در اقیانوس بی‌کران قرآن و اهل‌بیت علیهم‌السلام غرق کرد، و در پرتو این منابع غنی در هر عرصه‌ای از معارف الهی قدم برداشت، با ابتکار و نوآوری صاحب مکتب گردید و به جهت خضوع خاصش در برابر حق تعالی و اولیایش علیهم‌السلام در زندگی عملی نیز با طهارت روحی و زهد بالا زندگی کرد، و از عالمان وارسته‌ای گردید که در تمامی ابعاد: من یذکرکم الله رؤیته بود و با استقامت ویژه در خط اسلام حقیقی و ولایت‌فقیه و حاکمیت خالص دینی قرار داشت، به‌گونه‌ای که خار چشم دشمنان اسلام و ولایت و خطوط انحرافی گردید و با تمام وجود در برابر آن‌ها ایستاد و از هیچ سرزنش نهراسید و با بصیرتی فقیهانه و تعبد بالا همواره حامی ولی‌فقیه بود. والسلام علی یوم وُلِد و یوم مات و یوم یبعث حیاً 🔸مطالعه زندگی این بزرگان، محرک بسیار خوبی است برای رسیدن به بصارت و داشتن زندگی ایمانی و الهی عزت‌مندانه. 🔹این کتاب (عمار انقلاب) با زحمت بسیاری که مؤلف بزرگوار آن کشیده است، راه‌گشای خوبی برای رسیدن به آن هدف بلند است. ان شاء الله مورد قبول و امضای ذات اقدس الهی و حضرت بقیةالله الاعظم روحی و ارواح العالمین لتراب مقدمه الفداء و شادی روح بلند حضرت استاد علامه مصباح یزدی رضوان الله علیه شود. محمدباقر تحریری 1401.10.10 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴عمار انقلاب اسلامی 🔻پرونده ویژه بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی به مناسبت درگذشت مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی ▪️همکاری مبارزاتی آیت‌الله یزدی و علامه مصباح ▪️حضور آیت‌الله مصباح در جلسات محرمانه حکومت اسلامی شهید بهشتی ▪️سخنان حجت‌الاسلام و المسلمین در تبیین سیره مبارزاتی مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی ▪️نشریه انتقام کاری از آیت‌الله مصباح یزدی در دوران اخنتاق سیاسی ▪️گزیده‌ای از وصیت‌نامه شهید حاج قاسم سلیمانی خطاب به حوزه علمیه ▪️پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی ▪️عکس | صفحه نخست از اولین شماره نشریه انتقام ▪️علت هجمه آمریکا و آمریکاپرستان علیه مرحوم آیت‌الله مصباح چه بود؟ ▪️متن نامه کم‌تر دیده شده مرحوم آیت‌الله مصباح به حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی ▪️عکس | نامه کم‌تر دیده شده مرحوم آیت‌الله مصباح به حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی ▪️علل و دلایل دگردیسی ایدئولوژیک اصلاح طلبان از دیدگاه علامه مصباح یزدی (رحمت الله علیه) ▪️عکس | سند دستور دستگیری آیت‌الله مصباح توسط ساواک ▪️علامه مصباح یزدی و ارائه‌ی الگوی تقابل با اندیشه اصلاح‌طلبان سکولار ▪️عمار رفت اما پرچم عمارها باقی است 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db