eitaa logo
جشنواره م‌عمار، مکان رویدادها و معماری یادمانی
263 دنبال‌کننده
89 عکس
27 ویدیو
7 فایل
مسابقه معماری و طراحی شهری، بازآفرینی شهر بر مبنای خاطره جمعی «جشنواره معماری عمار»؛ دبیرخانه جشنواره : @mim_ammar وبسایت: Mim-ammar.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
جشنواره معماری عمار برگزار می کند: مجموعه نشست های معماری همراه با نمایش فیلم نشست دوم: شهر: حافظه تاریخی و خاطره جمعی روایت اول: داستان سقاخانه مواجهه مردم سنگلج تهران با تخریب مسجد معیرالممالک غلامـحسین مـعـماریـان (استاد معماری دانشگاه علم و صنعت ایران) مـحمدمهدی کلانتـری (دبـیـر پـویش ملی نجات بـافـتهای تاریـخی ایران) حــمـیدرضـا نـارنـجی نـژاد (عــضو هیئت موسس انـجمن سنگلج تـهران) روایت دوم: روایــــــت مــــــــــردم بـازآفــرینی خــاطــره مــســجد ابــراهــیم خــلیل شــهر ری حجه الاسلام موسوی (امــــام جماعت مسجد ابراهیم خلیل شهر ری) مصطفی گلی زاده (فــعال فــرهـنگی و مــــــــدیر خــــــــانه خــــــــــلاق شـــهر ری) سه شنبه ۲۶ دی ماه ۱۴۰۲ ساعت ۲۰ تا ۲۲ تهران، میدان فلسطین، سینما فلسطین چهاردهمین جشنواره مردمی فیلم عمار حضور برای عموم آزاد است. 🆔 @mim_ammar
قصه نشست دوم: وقتی درهای مسجد معیرالممالک تهران بر روی مردم بسته و سقاخانه مسجد تخریب شد، مردم سنگلج، سقاخانه را با مصالح باقیمانده بازسازی کردند و خاطره حضور مسجد در محله را زنده نگاه داشتند. حضور مردم در داستان سقاخانه و اهمیت خاطرات مشترک شان، دستمایه مردم شهر ری برای بازسازی مسجد ابراهیم خلیل میشود که از مکان های اصلی خاطرات انقلاب و دفاع مقدس است. در این نشست، با عبرت از داستان سقاخانه، تلاش مردم شهر ری برای حفظ خاطره جمعی را روایت می کنیم. 🆔 @mim_ammar
27.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اولین نشست از مجموعه نشست های جشنواره مردمی معماری عمار با عنوان «معماری: مکان رویداد و یادمان» در روز دوشنبه ۲۵ دی ماه در سینما فلسطین تهران محل برگزاری چهاردهمین جشنواره مردمی فیلم عمار برگزار گردید. در این نشست که شامل دو روایت «جـهان یادمان: بررسی تــطبیقی یــادمان های جــنگ در جــهان» و «هــنــوز جــنــگ: نگاهداشت ارزش‌های حماسی جامعه با معماری» بود، ابــراهــــیـــم ارجــــــمـــــندی (معمــــار و تهیـــه کــــننده مــــستند آلــــــزایمر) ضمن نمایش بخش هائی از این مستند به پیامدهای عدم توجه به مقوله مکان رویدادهای تاریخی و معاصر ایران از جمله مکان رویدادهای موثر و متاثر از انقلاب اسلامی ایران پرداخت و مقایسه ای با نحوه مواجهه جهان با یادمان های جنگ نمود. سپس هومن تحویلدار (معمار و طراح یادمان و باغ موزه دفاع مقدس استان گلستان) به ارائه تجربه طراحی یادمان و موزه دفاع مقدس در منطقه ناهارخوران استان گلستان پرداخت. فرخ هوشمند (مدیر سابق طراحی معماری بنیاد حفظ و نشر ارزشهای دفاع مقدس) نیز همزمان با ایجاد گفتگو بین تجربیات ارائه شده توسط ابراهیم ارجمندی و هومن تحویلدار، موضوع مکان رویداد و یادمان سازی هشت سال دفاع مقدس را واکاوی کرد.
نشست علمی- مردمی *حافظه تاریخی و خاطره جمعی* با حضور «غلامحسین معماریان» استاد معماری دانشگاه علم و صنعت ایران، «محمد مهدی کلانتری» دبیر پویش ملی نجات بافتهای تاریخی ایران، «حمیدرضا نارنجی‌نژاد» عضو هیات موسس انجمن سنگلج تهران، «حجت الاسلام موسوی» امام جماعت مسجد ابراهیم خلیل شهرری و «مصطفی گلی زاده» فعال فرهنگی و مدیر خانه خلاق شهرری در پنجمین روز از چهاردهمین جشنواره عمار در سینما فلسطین برگزار شد. در بخش اول این نشست با عنوان *داستان سقاخانه: تلاش مردم سنگلج در مراقبت از مسجد معیرالممالک* نارنجی‌نژاد عضو هیات علمی انجمن سنگلج تهران گفت: مسجد برای مردم خاطرات فراوانی دارد. متاسفانه ما از دین صحبت می‌کنیم اما مساجد را آباد نمی‌کنیم. کلانتری دبیر پویش ملی نجات بافت‌های تاریخی بیان کرد: وقتی مکان رویدادهایی شهرمان را تخریب می‌کنیم، هویت خود را از دست می‌دهیم. سبک زندگی ایرانی-اسلامی در همین بناها شکل گرفته ‌است. وی افزود: تخریب مسجد «معیر الممالک» در اختیار حوزه علمیه مروی قرار گرفت به اسم مرمت و برخی تخریب ها در آن اتفاق افتاد است. اخیرا سقاخانه روی دیوار مسجد روی دیوار منزل یکی از همسایه‌ها قرار داده شده است. در ادامه نشست غلامحسین معماریان استاد دانشگاه گفت: در گذشته مسجد جامع با منازل و محله‌ها پیوند نزدیک و خاصی داشت. یعنی مردم به راحتی به آن دسترسی داشتند. اینگونه مردم رابطه محکمی با هم پیدا می‌کردند. وی افزود: «مسجد نو» شیراز، شاهکار قرن هفتم است، که امروز فقط به نماز جمعه اختصاص یافته و در آن زندگی جریان ندارد. وقتی مردم را از بناهای تاریخی جدا کنید، بناها به خودی خود از بین می‌روند. اتفاقی که در جامعه ما رخ می‌دهد، فرهنگ جامعه را تغییر می‌دهد. باید تلاش کنیم بناهای خاص از بین نروند چراکه در فرهنگ مردم اثرکذاری دارد. گلی‌زاده در بخش دوم نشست با عنوان *روایت مردم در بازسازی مسجد ابراهیم خلیل شهرری* طی سخنانی بیان کرد: در شهر ری عزم جمعی برای ساخت و ساز مسجد «ابراهیم خلیل» است، چراکه ظرفیت مسجد با جمعیت انبوه آن همخوانی ندارد. مسجد «ابراهیم خلیل» مسجدی است که اتفاقات مهمی در دوران انقلاب در آن رخ داده است. روایت مسجد «ابراهیم خلیل»، روایت امید و مسیر روشن به سوی آینده روشن است که این بلوغ و عقلانیت بین امام جماعت و مردم محله شهر ری را نشان می‌دهد. شهر ری شهر کهن با اسطوره های علمی است. جشنواره معماری عمار این ظرفیت دارد که آنچه مردم با آن انس دارند را روایت کند. برای مسجد «ابراهیم خلیل» هم تلاش می‌کنیم که حس مردم نسبت به آن از بین نرود. در بخش دیگری از نشست حجت الاسلام موسوی، امام جماعت مسجد «ابراهیم خلیل» نیز طی سخنانی گفت: مساجد را کسانی آباد می‌کنند که به خداوند و قیامت ایمان دارند و تنها از خداوند می‌ترسند. مسجد محل پیوند سیاسی و اجتماعی مردم است. شهرهای شیراز و اصفهان به علت مرکزیت مسجد باصفا شدند. وی با بیان اینکه مسجد مردم را می‌سازد، عنوان کرد: مسجد «ابراهیم خلیل» خاطرات فراوانی برای مردم از دوران دفاع مقدس و شهدای خود دارد. ما برای آن چشم انداز بیست ساله در نظر گرفتیم، گروه مهندسان و هنرمندان را دعوت کردیم تا فکر جمعی برای بیست سال آینده آن در نظر گرفته شود. ظرفیت اجتماعی و فرهنگی زیادی در این مسجد فراهم است.
چرا حفظ فضاهای خاطره انگیز در شهرها اهمیت دارد؟ «زیر فشار پیشرفت صنایع، مهاجرت روستاییان، و تهاجم اتومبیل، در همه جا شاهد تغییر سریع به فضای شهری هستیم. بافت شریانی خیابان های کهن از هم می گسلد و خاطره ی آن محو می شود. حال آن که حیات شهر حول خیابان ها و محله هایش ریشه گرفته و شکوفا شده است. سیمای شهر بدون این شبکه ی متشکل از چین و خم که نشانه های تمامی مراحل تاریخ ان هستند، به چه چیز شباهت خواهد داشت؟ و به صورت چگونه جایی در خواهد امد؟» شهرهای مملو از هراس و گمگشتگی، آکنده از جمعیت شتابان و اسیر روزمرگی، جمعیتی بی چهره و بی نشان،آنچنان لولیده در هم و آنچنان غریبه باهم، ویرانگر و ضد خاطره‌ی جمعی. هر شهری یک “زیستنگار” (اتوبیوگرافی) جمعی از ساکنان آن است و جای جای آن یادآور خاطرات و رویدادهایی است که از زمان های مختلف اتفاق افتاده. دورکهایم می¬گوید هر جامعه نوعی حس تداوم گذشته را در خود دارد و شهرها با شکل و هویت خود آن را به نمایش می¬گذارند. آلدوروسی عقیده داشت که شهرها خود خاطره جمعی شهروندان محسوب می شوند، خاطراتی که در پیوند با اشیاء و مکان ها شکل گرفته است. نمادها و مونومان هایی که ورای کیفیت های کالبدی حاوی خاطرات جمعی شهر و شهروندان و سبب حفظ و قوام روح و مفهوم شهر هستند. از دیدگاه هالیواکس خاطره جمعی، سوابق و یادمان¬های جمعی شهروندان از رویدادها و وقایع شهر است که در فضای شهری اتفاق افتاده و در ذهن مردم ثبت شده. پیوندهای سنتی، عادات، باورها و مراسم مذهبی از عوامل مهم شکل¬دهی به خاطرات جمعی محسوب می¬شوند. همه این موارد یک نکته را تاکید دارد و آن حفظ خاطره شهر است.
26.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
برج شهیاد و انقلاب اسلامی فیلم بالا روایتی از برج شهیاد در ماجرای انقلاب اسلامی ایران است. این روایت را تماشا کنید.
تغییر معنای مکان و ساخت اجتماعی فضا برج شهیاد و انقلاب اسلامی ایران برج آزادی، برغم پیشینه ای که آن را به یکی از پرتنش ترین برنامه های رژیم گذشته متصل می کند، به دلیل محتوا و شکلی که میراث های اسلامی و ایرانی معماری را در خود جای دهد، به دلیل فروتنی ساختاری اش(که در اصل دلایلی فناورانه داشته است) و به دلیل سرگذشت تاریخی اجتماعی اش در فضاهای شهری تهران و ایران، جایگاهی بی رقابت یافته است. برغم این پیوند با «جشن ها» که از پرمناقشه ترین رویدادهای سال های پیش از انقلاب هستند، برج آزادی تقریبا هرگز به مثابه نمادی از رژیم گذشته به حساب نیامد. از جمله دلایل مهم این امر آن بود در سال های ۱۳۵۶ و ۱۳۵۷، این برج به نقطه پایان مسیری شهری و متعارف برای راهپیمایی هایی تبدیل شد که از میدان فوزیه(امام حسین کنونی) شروع به حرکت می کردند و از مسیر خیابان های آیزنهاور(انقلاب کنونی) به آنجا می رسیدند. امروز برج آزادی به نمادی از شهر تهران، از ایران و حتی از انقلاب اسلامی و جنبش های مردمی و آزادی خواهانه تبدیل شده است که نام گزاری میدان و برج را به یکی از موفق ترین و پذیرفته ترین نمونه ها تبدیل کرده است.
28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
جنگ تصویر نبرد بر سر تصویر حضور در برج آزادی این فیلم قصه جایگاه تصویر میدان آزادی در خلق چهره و برند برای اجتماعات و شورشها را بیان و این مسأله را طرح می کند که چرا همچنان این برج تصویری منحصر به فرد از انقلاب اسلامی ایران است و گروه های دیگر موفق به تغییر و مصادره این تصویر نمی شوند؟ @mim_ammar
معماری، راوی مقاومت جنگ که تمام می شود معماری تازه شروع می‌شود... معماری پس از جنگ می توان یادبود حماسه ها و مظلومیت های یک ملت و راوی مقاومت یک فرهنگ باشد. جنگ غزه به زودی تمام خواهد شد و اکنون نوبت هنرمندان و معماران است تا نگذارند خاطره جمعی اهالی غزه و مردمان فلسطین در آوار وحشی گری صهیونیستها و بی تفاوتی رسانه ای به فراموشی سپرده شود. با همین نگاه، ما در «جشنواره م‌عمار» دورهمی صمیمانه ای داریم با اهالی فرهنگ مقاومت، عزیزان مان از کشورهای دوست در «خانه‌ی بهار»، برادران و خواهرانی از لبنان، سوریه، پاکستان، الجزایر، عراق و ... از شما هم دعوت می کنیم در این جمع باصفا حاضر شوید و قدم بر چشم ما بگذارید. سیدفاضل سجادی، دبیر اجرایی جشنواره جهت هماهنگی حضور با آیدی اینستاگرام mim_ammar ارتباط بگیرید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
معماری مقاومت 1 با موضوع بیمارستان های غزه دور هم جمع شدیم برای مراقبت و امتداد یادبود مقاومت با معماری یادمانی برای اصلاح معماری خیلی ها از فرم شروع می کنند ولی ایده ی ما چیز دیگری ست... صادق شهبازی از این ایده می گوید... گزارش اولین دورهمی صمیمی با عزیزانی از اوگاندا، ساحل عاج، کنیا، آذربایجان، تاجیکستان، افغانستان، پاکستان، لبنان و ...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
معماری مقاومت 2 چیزهایی خاطره جمعی یک گروه و ملتی می شوند. ملتهایی هویت پیدا می کنند که خاطره جمعی شان را نگه دارند... در این گزارش از ضرورت معماری در استمرار این خاطره جمعی می گوییم... گزارش دورهمی صمیمی ما با حضور برادران و خواهران مان از کشورهای دیگر را در اولین رویداد معماری مقاومت، یادمان بیمارستان های غزه ببینید
29.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
معماری مقاومت ۳ ایجاد گفتمان مشترک در جوامع مسلمان نیاز به عرصه هایی برای بروز و گردهم آیی دارد... در اولین رویداد معماری مقاومت با موضوع معماری یادمانی بیمارستان های غزه، مجتبای مومن زاده از اهمیت معماری برای ایجاد این عرصه مشترک می گوید...
30.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
معماری مقاومت 4 با وجود غلبه رسانه ای جبهه‌ی طرفدار صهیونیست‌ها، صدای طرفداران فلسطین بعد از مدتها به یک صدای یکپارچه و پیوسته تبدیل و در جهان شنیده شد. محمد‌مهدی کلانتری از ضرورت بازتولید صدای مقاومت بعد از پایان جنگ در میدان های حرفه ای نظیر معماری و رسانه می‌گوید. ما در اولین رویداد معماری مقاومت، یادمان بیمارستان های غزه این مسأله را به پرسش گذاشتیم که معماری چگونه این صدا را به تصویر مقاومت در جهان پس از جنگ تبدیل می کند؟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
معماری مقاومت ۵ فردای آتش بس و با شروع بازسازی غزه؛ معماری به عنوان یک اندیشه و فرهنگ چگونه می تواند خاطره جمعی این ایام را برای اهالی فلسطین و برای مردم جهان تصویر کند؟ فاضل سجادی در اولین رویداد معماری مقاومت، یادمان بیمارستان های غزه این پرسش را طرح می کند که چرا معماری یادمانی در مکان رویدادها اینقدر اهمیت دارد؟
۱ *جشنواره م‌عمار* معماری و طراحی شهری/ مکان‌رویدادها و معماری یادمانی ۲ *فرصت* جشنواره م‌عمار برروی بناها/فضاهایی تمرکز دارد که بدلیل وقوع یک رویداد یا حضور یک شخصیت به یک مکان‌خاطره‌ی جمعی محلی یا ملی تبدیل شده اند. این مکان‌رویدادها سالها به عنوان یک عنصر شاخص در منظر شهری و هویت اجتماع خدمت کرده اند. جشنواره م عمار درمورد تصوری جدید از مفهوم مکان است. فضایی که در آن هنر‌، فرهنگ و سنت در یک پروژه واحد گرد هم می آیند. فرصت این جشنواره بازآفرینی بنا/فضاهای موجود است که بتواند تجربه ای معاصر را در فضایی غرق در تاریخ ارائه دهد. طرح هایی که در آن زندگی روزمره، رویدادها و تاریخ با هم همزیستی دارند. از فرصت طراحی یک معماری نوآورانه استفاده کنید که به نقطه عطف جدید شهر تبدیل خواهد شد. ۳ *چالش* برقراری ارتباط میان خاطره مکان با زندگی روزمره ساکنان/بهره برداران مکان‌رویدادهایی که به بخشی از هویت محیط/جامعه تبدیل شده اند. چالش ما چگونگی بهره گیری از معماری یادمانی به گونه ای ست که با «تداعی خاطره رویداد/شخصیت» هویت مکان را احیا کند و موجب ارتقا کیفیت محیط گردد. لازم میدانیم تا فرصت‌ها و قابلیت‌های انقلاب اسلامی به‌عنوان گسترده‌ترین رخداد اجتماعی سرزمین ایران در دوره معاصر را گرامی بداریم و از این ماجرا به عنوان خاطره جمعی مشترک اهالی ایران مراقبت کنیم. ۴ *بخش های جشنواره* • مسابقه معماری یادمانی مکان رویدادها: انقلاب اسلامی • رویداد طرح مشهد شهیدان: زندگی • رویداد بازآفرینی خرمشهر: دفاع مقدس • رویداد بازسازی مسجد: مردم • رویداد یادبود بیمارستان غزه: مقاومت ۵ *دستورکار* ما می خواهیم پروژه هایی از سراسر ایران را دریافت کنیم که: • با تاریخ انقلاب اسلامی و معماری مرتبط باشد و پتانسیل الهام بخشیدن به دیگران و غنی سازی جامعه ای که در آن قرار دارد را داشته باشد. • تمرکز بر داستان شهر برای خلق مکان دارند. • برای رسیدگی به وضعیت اضطراری حیات جمعی شهر اقدام کرده اند. • در حال برداشتن گام‌هایی برای احیا خاطره‌جمعی، کیفیت زندگی روزمره و رونق فضاهای شهری هستند. • با همکاری نزدیک با ساکنان/جامعه محلی طراحی شوند. ۶ *هدف* برای رسیدن به کیفیت شهر و ارتقا معماری، نیاز به یک محیط شاداب و حرفه ای داریم که زیست بومی برای حضور دغدغه‌مندان، استعدادها و نخبگان فراهم کند. ایجاد این محیط هدف ویژه جشنواره است. برگزاری رویدادهای مستمر، کوتاه و صمیمی که در آنها اهالی این عرصه کنار هم جمع شوند و تجربه‌ها، فرصت‌ها و دانش‌شان را با هم به اشتراک بگذارند در دستور کار جشنواره قرار دارد. ۷ *ارکان* • برگزارکننده: دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی • دبیر جشنواره: استاد عبدالحمید نقره‌کار • دبیر اجرایی: سیدفاضل سجادی ۸ *فراخوان* فراخوان های بخش های مختلف جشنواره به صورت عمومی و در گستره ایران اعلام می شود. از معماران و شهرسازانی که محیط کالبدی و فضاهای شهری برایشان مهم است، همچنین تمامی افرادی که دغدغه ایران و انقلاب اسلامی را دارند دعوت می کنیم تا در این جشنواره شرکت کنند.
فراخوان حضور در مسابقه معماری یادمانی و طراحی مکان رویدادها جشنواره م‌عمار اطلاعات مسابقه در پست بعدی
فراخوان شروع مسابقه معماری یادمانی و طراحی مکان‌رویدادها سوژه های مسابقه: * میدان فلسطین تهران * بوستان توحید( مسجد بابارجب) مشهد * مدرسه شهید پیروز بهبهان * خانه در محله آردایران شهرری موقعیت سایت، ابعاد و دستورکار هر سوژه در پست های بعدی اعلام خواهد شد. مدیر مسابقه: سید فاضل سجادی داوران مسابقه: *پروفسور محمود گلابچی، چهره ماندگار معماری و راه و ساختمان ایران *دکتر غلامحسین معماریان، معمار- هیات علمی دانشگاه علم و صنعت *مهندس هومن تحویلدار، معمار- مهندسان مشاور *دکتر فرشاد نوریان، شهرساز- رییس دانشکده شهرسازی دانشگاه تهران *دکتر موحد الحمودی، شهرساز- هیات علمی دانشکده برنامه ریزی کالبدی دانشگاه کوفه *دکتر عبدالحمید قدیریان، نقاش، طراح صحنه و کارگردان *دکتر سید مجید مطهری نژاد، سیاستگذاری فرهنگی- هیات علمی دانشگاه امام صادق *دکتر سیدحسین شهرستانی، علوم اجتماعی- هیات علمی پژوهشکده فرهنگ و هنر تقویم مسابقه: * شروع مسابقه: از زمان انتشار فراخوان * ارسال آثار: تا ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ * داوری آثار: ۲۵ تا ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ * اختتامیه: ۱ تا ۳ خرداد ۱۴۰۳ جوایز مسابقه برای هر سوژه: * طرح اول: ۳۰ میلیون تومان * طرح دوم: ۲۰ میلیون تومان * طرح سوم: ۱۰ میلیون تومان برگزار کننده: دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی * اطلاعات بیشتر تماس: ۰۲۱۴۲۷۹۵۰۷۰ اینستاگرام: @mim_ammar وبسایت: www.mim-ammar.ir
📢 انتشار اطلاعات پایه سوژه‌ها مسابقه معماری یادمانی و طراحی مکان‌رویدادها 🥇 مبلغ و تعداد جوایز هر سوژه 💠 فرصت و چالش طراحی 🌐 موقعیت و مساحت @mim_ammar