eitaa logo
مقدمات اجتهاد
2.6هزار دنبال‌کننده
631 عکس
100 ویدیو
675 فایل
📚 اینجا سعی داریم به شما کمک کنیم تا به مطالبی که در مسیر رسیدن به #اجتهاد نیاز داری، خیلی راحت دسترسی داشته باشی و نیاز نباشه در کانال های متعدد عضو باشی ارتباط و تبادل: @Yafatemahaghithini
مشاهده در ایتا
دانلود
معانی النحو سامرایی، جلد3.pdf
7.57M
معانی النحو سامرایی مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
📍 سلسله نشست علمی ✳️ سیره‌شناسی نبوی 🔹 ۱) مبانی سیره نبوی 🎙 حجت الاسلام و المسلمین دکتر عبدالهادی مسعودی 🗓 یکشنبه ۱۷/ مهر/۱۴۰۱ ⏰ ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۲ 🔸۲) قواعد سیره پژوهی 🎙حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید محمد کاظم طباطبایی 🗓 سه شنبه ۱۹/مهر/۱۴۰۱ ⏰ ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۲ 🔹۳) اصول حاکم بر سبک زندگی پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله 🎙حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمد غلامعلی 🗓 پنج شنبه ۲۱/ مهر/۱۴۰۱ ⏰ ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۲ 📌 مکان: قم، سالن جلسات موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث 🌐 لینک برخط حضور: 🔗 https://vc1.qhu.ac.ir/neshasteelmee 🔆 مجری: دانشگاه قرآن و حدیث و انجمن حدیث حوزه به مناسبت میلاد پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و امام جعفر صادق علیه السلام و هفته وحدت، مهرماه ۱۴۰۱ 🆔 @taraef_ir
🔻 گزارش هشتمین نشست تخصصی مدرسه علمیه نورالرضا علیه‌السلام 🔵 استاد مدعو: آیت‌الله حاج شیخ مهدی زمانی‌فرد 🔴 موضوع نشست: ضرورت مکتب شناسی در اجتهاد ⚫️ خلاصه نشست: 🔸 ایشان در ابتدای بیانات با اشاره به شرایط و لوازم اجتهاد، مکتب‌شناسی را یکی از مقدّمات لازم برای اجتهاد دانستند و گفتند: 🔹 مکتب‌شناسی در واقع به روش‌شناسی علم بر می‌گردد. هر علمی روشهای خاص خود را دارد و بحث روش‌شناسی بهترین راه به مقصد را به ما نشان می‌دهد و مسیر را کوتاه می‌کند. در کشورهای غربی روش‌شناسی آن قدر مهم هست که در اولین مواد درسی دانشگاه‌ها به آن پرداخته می‌شود. بحث ما انواع مکاتب فقهی است. عمدتاً سه مکتب در تاریخ فقه ما وجود دارد: اوّل مکتب روایی محض ( مکتب قدماء از فقهای شیعه قبل از شیخ طوسی ) که صرفاً مسائل مطرح شده در روایات را بحث می‌کردند و تفریع فروع انجام نمی‌دادند. اوّلین کسی که تفریع فروع را شروع کرد شیخ طوسی در کتاب المبسوط بود. ایشان در مقدمه کتاب به این مطلب اشاره می‌کنند که مباحث فقهای شیعه منحصر در حیطۀ روایات بوده و دلیل تالیف کتاب را طعن برخی از اهل تسنن نسبت به عدم پویایی فقه شیعه بیان کرده‌اند. ایشان در مقابل این إشکال به تفریع فروع و جواب به مسائل مستحدثه پرداختند. با این کتاب به تعبیری تحجّر و جمود در فقه امامیّه شکسته شد. البته این تحوّل ریشه روایی دارد. حضرت امام رضا علیه السلام فرمودند: علینا القأٰء الأصول و علیکم أن تفرّعوا. 🔹 جناب استاد زمانی در ادامه بیان کردند: مکتب شیخ طوسی بعد از مرحوم شیخ انصاری و به بعد به دو دسته تقسیم شد: یکی مکتب قم به تاسیس آیت‌الله بروجردی است. یکی از خصوصیّات مهمّ این مکتب، نگاه ویژه به فقه اهل تسنن است و مرحوم آیت‌الله بروجردی آن را کلید حل احادیث امامیه می‌دانستند. و لذا برخی کتب فقه مقارن مثل الخلاف شیخ طوسی و تذکرة الفقهاءرا احیاء کردند. خصوصیّت دیگر این مکتب نگاه پدیدار شناسانه و حلّ مسألۀ فقهی در بستر تاریخی است. دیگری مکتب نجف که این دو ویژگی را ندارد و بیشتر از اصول عملیه استفاده می‌کند. 🔸 استاد درس خارج حوزه مشهد در بخش دیگری از کلامشان اشاره کردند: در میان أعاظم نجف آیت‌الله سیستانی که در ابتدا مدّتی در قم بوده‌اند و بعداً به نجف رفته‌اند، بر اساس مکتب فقهی قم بحث می‌کنند و این مسأله در کتاب «الرافد» ایشان مشهود است. 🔹 استاد زمانی در انتها خاطرنشان کردند: مکتب فقهی قم که بر مبنای پدیدار شناسی است، بر روشهای تحقیقی روز دنیا منطبق است. (۸) 📢 کانال واحد تحقیق مدرسه نورالرضا علیه‌السلام: 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1995178133C9f5ca40c95 🕌 🕌🕌 🕌🕌🕌
📋 توضیحات نسبت به محتوای کارگاه: ⁉️ شاید شما نیز جزء کسانی باشید که در خلال مطالعه کتاب های ادبی و نحوی، نسبت به برخی نکات «روش‌شناختی»، حساس و دغدغه‌مند شده باشید؛ مسائلی از این قبیل: 1️⃣ چرا نحات در تحلیل ساختارهای نحوی، دست به تقدیر می‌زنند؟ مثلا آیا واقعا در اسلوب باب اشتغال، «وإیّای فارهبون» (بقره، 40) به معنای «ارهبوا إیّای فارهبون» است؟ 2️⃣ آیا واقعا حرف «فی» در آیه شریفه «لأصلبنّکم فی جذوع النخل» (طه، 71) به معنای «علی»‌ است؟ در این صورت، چرا خود خداوند متعال از تعبیر «علی» استفاده نفرمود؟ آیا (نعوذ بالله) خدا با جزئیات زبان عربی آشنا نبود؟ یا اینکه غرض دقیق‌تر و عمیق‌تری در کاربرد این تعبیر وجود دارد؟ 3️⃣ مدلول تقدیم و تأخیر صفات الهی در قرآن کریم چیست؟ به عنوان مثال، تفاوت «إنّ‌ الله غفور رحیم» (بقره، 173) با «هو الرحیم الغفور» (سبأ، 2) چیست؟ 4️⃣ تفاوت «کلٌّ یجری لأجل مسمّی»‌ (فاطر، 13) با «کلٌّ یجری إلی أجل مسمّی» (لقمان، 29) چیست؟ آیا غیر از ارجاع معنای «لام» به «الی» یا معنای «الی» به «لام»،‌ راه دیگری وجود ندارد؟ 5️⃣ زمخشری و سیوطی معتقدند «مأتی» در آیه شریفه «إنّه کان وعده مأتیّا» (مریم، 61) به معنای «آتی»‌ است؛‌ زیرا وعده آمدنی است؛ نه اینکه چیزی به سوی آن برود. آیا این دیدگاه قابل دفاع است؟ 🔹 به واسطه تمرکز کتب ادبیات عرب در حوزه‌های علمیه بر «روش‌شناسی نحات بصری و کوفی»، معمولا طلاب با سایر روش‌ها و نظریات موجود در عرصه «شناخت زبان» و «تحلیل‌ متن» مطرح است آشنا نمی‌شوند. زبان‌شناسی و رشته‌های مرتبط با آن در قرن بیستم، پیشرفت چشمگیری داشته‌اند. از این رو، توجه به دستاوردهای زبان‌شناسی و حوزه‌های مجاور آن، امری اجتناب‌ناپذیر در مطالعات دینی است. قرائن، شواهد و تحقیقات فراوانی وجود دارد که نشان می‌دهد به کارگیری دستاوردهای جدید در این عرصه، تحولات مهمی را در مباحث «ادبیات عرب»، «تفسیر» و «فهم حدیث» به دنبال خواهد داشت. 🔸 «معناشناسی شناختی» یکی از انواع مختلف معناشناسی است که می‌توان در تحلیل آیات قرآن، آن را به کار گرفت. البته این نوع معناشناسی، مزایا و قابلیت‌های فراوانی دارد و از جهات بسیاری بر دیگر انواع معناشناسی ترجیح دارد. معناشناسی شناختی، اوج تفکر معناشناختی معاصر و دستاورد سترگ جریان‌های بسیاری در زبان‌شناسی معاصر است. 🔹 مبتکر تحلیل‌های دستور زبان شناختی در عالم اسلام را باید کسانی از قبیل سیبویه نحوی و مرحوم رضی در شرح کافیه دانست. اما تحلیل‌های این بزرگان، نظم و سامان مورد نظر را نیافته بود و در ادامه،‌ بسط و گسترش نیافتند. 🔸 از میان مفسرین معاصر نیز مرحوم علامه طباطبایی در تفسیر شریف «المیزان» و ابن‌عاشور در تفسیر «التحریر و التنویر»، تحلیل‌های ادبی دقیقی مطرح فرمودند که می‌توان از منظر «معناشناسی شناختی» به بررسی و بهره‌گیری از آنها پرداخت. ادامه دارد... 📢 کانال واحد تحقیق مدرسه نورالرضا علیه‌السلام در پیام‌رسان ایتا: 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1995178133C9f5ca40c95 📚 📚📚 📚📚📚
🗂 رئوس‌ مباحث در این جلسات عبارت است از: 1️⃣ جغرافیای دانش‌های زبانی 2️⃣ تاریخچه و اصول زبان‌شناسی شناختی 3️⃣ اصالت تعبیرهای قرآنی 4️⃣ مفهوم‌سازی قرآنی و بافت آیات 5️⃣ پیش‌نمونه‌ها و مقولات معنایی در قرآن 6️⃣ شبکه‌های شعاعی در قرآن 7️⃣ حرکت خیالی در ساختار معنایی قرآن 8️⃣ فضاهای ذهنی در قرآن 9️⃣ نقش تلفیق مفهومی در معناشناسی قرآن 🔟 ساختار نیرو-پویایی آیات 1️⃣1️⃣ علیت و پنجره‌های علّی در معناشناسی قرآن 📚 منبع اصلی جلسات: 📘کتاب «معناشناسی شناختی قرآن» 📝 اثر استاد: حجت الاسلام و المسلمین علیرضا قائمی‌نیا 🗞 ناشر: سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تهیه کتاب با تخفیف 📢 کانال واحد تحقیق مدرسه نورالرضا علیه‌السلام در پیام‌رسان ایتا: 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1995178133C9f5ca40c95 📚 📚📚 📚📚📚
(۱۱) 🔹 تاریخ و مکتب‌شناسی منطق ✉️ استاد دوره: حجة الاسلام شیخ 🗓 زمان: سه‌شنبه ها ساعت ١٤:٣٠ الی ١٥:٣٠ 🕌 مکان: سطح یک مدرسه نورالرضا علیه‌السلام / مدرس ۸ 📢 کانال واحد تحقیق مدرسه نورالرضا علیه‌السلام در پیام‌رسان ایتا: 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1995178133C9f5ca40c95 📚 📚📚 📚📚📚
(۱۰) 🔹 سلسله کارگاه‌های آشنایی با دانش‌های زبانی 🔸 دوره اول: کاربرد زبان‌شناسی شناختی در فهم قرآن ✉️ استاد دوره: حجة الاسلام سید 🕌 مکان: سطح یک مدرسه نورالرضا علیه‌السلام ⚠️ طلاب محترم برای تهیه کتاب و ثبت‌نام به واحد تحقیق مراجعه بفرمایند. 📢 کانال واحد تحقیق مدرسه نورالرضا علیه‌السلام در پیام‌رسان ایتا: 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1995178133C9f5ca40c95 📚 📚📚 📚📚📚
(۱۲) 🔹 مبادی علم الأخلاق ✉️ استاد دوره: حجة الاسلام شیخ 🗓 زمان: پنج‌شنبه ها ساعت ١٤:٣٠ 🕌 مکان: سطح یک مدرسه نورالرضا علیه‌السلام مدرس ٤ 📢 کانال واحد تحقیق مدرسه نورالرضا علیه‌السلام در پیام‌رسان ایتا: 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1995178133C9f5ca40c95 📚 📚📚 📚📚📚
🔰 ثبت‌نام در مدرسه حضوری غیر متمرکز علوم عقلی اسلامی ▫️به اطلاع طلاب محترم می‌رساند مدرسه حضوری غیرمتمرکز علوم عقلی اسلامی برای دو درس بدایة الحکمه و نهایة الحکمه تعداد محدودی طلبه می‌پذیرد. - درس بدایه الحکمه: استاد امین اسدالله زاده | مدرسه کرمانی‌ها | ساعت ۱۰ - ۱۱ - درس نهایه الحکمه: استاد رضا کریمی | مدرسه امام کاظم علیه‌السلام | ساعت ۱۱ - ۱۲ - درس نهایه الحکمه: استاد مهدی صداقت | مدرسه امام کاظم علیه‌السلام | ساعت ۱۳ - ۱۴ ▫️مزایا - اعطای گواهینامه اتمام دوره - برنامه‌ریزی درسی و مشاوره تحصیلی - شرکت در نشست‌های علمی تخصصی - آشنایی با اساتید برجسته حکمت و عرفان اسلامی - پایش مستمر و منظم پیشرفت علمی طلاب در دوره توسط اساتید ▫️شرایط پذیرش - قبولی در مصاحبه علمی - التزام جدی به پیگیری مستمر و منظم دروس و برنامه‌ها ▫️تعهدات - التزام به حضور مستمر در دروس - التزام جدی به پیگیری منظم برنامه‌های درسی - التزام به مباحثه یا تقریر هفتگی ⏱ مهلت ثبت‌نام تا ۳۰ مهرماه ۱۴۰۱ 🖥 طریقه ثبت‌نام علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به سامانه آموزشی نفحات به آدرس ذیل ثبت‌نام نمایند. Elearn.Nafahat-eri.ir 📱در صورت وجود هر گونه سوال و نیز دریافت اطلاعات بیشتر با آیدی زیر در پیام‌رسان ایتا در ارتباط باشید. @Amuzeshe_Nafahat_admin 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات https://eitaa.com/nafahat_eri