هدایت شده از کانال سابق واحد تحقیق مدرسه نورالرضا علیهالسلام
MOV003.mp3
45.59M
⁉️ مدیریت زمان ⁉️
🎙استاد: حجةالإسلام و المسلمین حاج شیخ #عبدالحمید_واسطی
#مهارت_تحقیق
#مدیریت_زمان
📢 کانال واحد تحقیق مدرسه نورالرضا علیهالسلام در پیامرسان ایتا:
👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1995178133C9f5ca40c95
⌛️
⏳⌛️
⏳⌛️⏳
هدایت شده از نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
موسوعة النحو والصرف والإعراب - الدكتور أميل بديع يعقوب.pdf
24.85M
موسوعه النحو و الصرف و الاعراب
کتابی بسیار کاربردی برای تجزیه و ترکیب
نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇
https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
در کتابهای نحو کاربردی از خواندن ادبیات لذت ببرید.
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
یکی از بهترین کتابها درباره معنی شناسی، کتاب معانی النحو استاد فاضل سامرایی است. که در ادامه 4 جلد این کتاب تقدیم میگردد. برخی از مباحث معنی شناسی کانال از این کتاب گرفته شده و در نحو پیشرفته منعکس شده است.
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
معانی النحو سامرایی، جلد1.pdf
7.6M
معانی النحو سامرایی مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
معانی النحو سامرایی، جلد2.pdf
6.41M
معانی النحو سامرایی مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
معانی النحو سامرایی، جلد4.pdf
6.47M
معانی النحو سامرایی مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
معانی النحو سامرایی، جلد3.pdf
7.57M
معانی النحو سامرایی مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
هدایت شده از طرائف | علوم حدیث و اعتبارسنجی احادیث
📍 سلسله نشست علمی
✳️ سیرهشناسی نبوی
🔹 ۱) مبانی سیره نبوی
🎙 حجت الاسلام و المسلمین دکتر عبدالهادی مسعودی
🗓 یکشنبه ۱۷/ مهر/۱۴۰۱
⏰ ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۲
🔸۲) قواعد سیره پژوهی
🎙حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید محمد کاظم طباطبایی
🗓 سه شنبه ۱۹/مهر/۱۴۰۱
⏰ ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۲
🔹۳) اصول حاکم بر سبک زندگی پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله
🎙حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمد غلامعلی
🗓 پنج شنبه ۲۱/ مهر/۱۴۰۱
⏰ ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۲
📌 مکان: قم، سالن جلسات موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث
🌐 لینک برخط حضور:
🔗 https://vc1.qhu.ac.ir/neshasteelmee
🔆 مجری: دانشگاه قرآن و حدیث و انجمن حدیث حوزه به مناسبت میلاد پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و امام جعفر صادق علیه السلام و هفته وحدت، مهرماه ۱۴۰۱
🆔 @taraef_ir
هدایت شده از کانال سابق واحد تحقیق مدرسه نورالرضا علیهالسلام
🔻 گزارش هشتمین نشست تخصصی مدرسه علمیه نورالرضا علیهالسلام
🔵 استاد مدعو: آیتالله حاج شیخ مهدی زمانیفرد
🔴 موضوع نشست: ضرورت مکتب شناسی در اجتهاد
⚫️ خلاصه نشست:
🔸 ایشان در ابتدای بیانات با اشاره به شرایط و لوازم اجتهاد، مکتبشناسی را یکی از مقدّمات لازم برای اجتهاد دانستند و گفتند:
🔹 مکتبشناسی در واقع به روششناسی علم بر میگردد. هر علمی روشهای خاص خود را دارد و بحث روششناسی بهترین راه به مقصد را به ما نشان میدهد و مسیر را کوتاه میکند. در کشورهای غربی روششناسی آن قدر مهم هست که در اولین مواد درسی دانشگاهها به آن پرداخته میشود.
بحث ما انواع مکاتب فقهی است. عمدتاً سه مکتب در تاریخ فقه ما وجود دارد:
اوّل مکتب روایی محض ( مکتب قدماء از فقهای شیعه قبل از شیخ طوسی ) که صرفاً مسائل مطرح شده در روایات را بحث میکردند و تفریع فروع انجام نمیدادند.
اوّلین کسی که تفریع فروع را شروع کرد شیخ طوسی در کتاب المبسوط بود. ایشان در مقدمه کتاب به این مطلب اشاره میکنند که مباحث فقهای شیعه منحصر در حیطۀ روایات بوده و دلیل تالیف کتاب را طعن برخی از اهل تسنن نسبت به عدم پویایی فقه شیعه بیان کردهاند. ایشان در مقابل این إشکال به تفریع فروع و جواب به مسائل مستحدثه پرداختند. با این کتاب به تعبیری تحجّر و جمود در فقه امامیّه شکسته شد. البته این تحوّل ریشه روایی دارد. حضرت امام رضا علیه السلام فرمودند: علینا القأٰء الأصول و علیکم أن تفرّعوا.
🔹 جناب استاد زمانی در ادامه بیان کردند: مکتب شیخ طوسی بعد از مرحوم شیخ انصاری و به بعد به دو دسته تقسیم شد:
یکی مکتب قم به تاسیس آیتالله بروجردی است. یکی از خصوصیّات مهمّ این مکتب، نگاه ویژه به فقه اهل تسنن است و مرحوم آیتالله بروجردی آن را کلید حل احادیث امامیه میدانستند. و لذا برخی کتب فقه مقارن مثل الخلاف شیخ طوسی و تذکرة الفقهاءرا احیاء کردند. خصوصیّت دیگر این مکتب نگاه پدیدار شناسانه و حلّ مسألۀ فقهی در بستر تاریخی است.
دیگری مکتب نجف که این دو ویژگی را ندارد و بیشتر از اصول عملیه استفاده میکند.
🔸 استاد درس خارج حوزه مشهد در بخش دیگری از کلامشان اشاره کردند: در میان أعاظم نجف آیتالله سیستانی که در ابتدا مدّتی در قم بودهاند و بعداً به نجف رفتهاند، بر اساس مکتب فقهی قم بحث میکنند و این مسأله در کتاب «الرافد» ایشان مشهود است.
🔹 استاد زمانی در انتها خاطرنشان کردند: مکتب فقهی قم که بر مبنای پدیدار شناسی است، بر روشهای تحقیقی روز دنیا منطبق است.
#سلسله_نشستهای_تخصصی (۸)
#کارگروه_فقه
📢 کانال واحد تحقیق مدرسه نورالرضا علیهالسلام:
👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1995178133C9f5ca40c95
🕌
🕌🕌
🕌🕌🕌
📋 توضیحات نسبت به محتوای کارگاه:
⁉️ شاید شما نیز جزء کسانی باشید که در خلال مطالعه کتاب های ادبی و نحوی، نسبت به برخی نکات «روششناختی»، حساس و دغدغهمند شده باشید؛ مسائلی از این قبیل:
1️⃣ چرا نحات در تحلیل ساختارهای نحوی، دست به تقدیر میزنند؟ مثلا آیا واقعا در اسلوب باب اشتغال، «وإیّای فارهبون» (بقره، 40) به معنای «ارهبوا إیّای فارهبون» است؟
2️⃣ آیا واقعا حرف «فی» در آیه شریفه «لأصلبنّکم فی جذوع النخل» (طه، 71) به معنای «علی» است؟ در این صورت، چرا خود خداوند متعال از تعبیر «علی» استفاده نفرمود؟ آیا (نعوذ بالله) خدا با جزئیات زبان عربی آشنا نبود؟ یا اینکه غرض دقیقتر و عمیقتری در کاربرد این تعبیر وجود دارد؟
3️⃣ مدلول تقدیم و تأخیر صفات الهی در قرآن کریم چیست؟ به عنوان مثال، تفاوت «إنّ الله غفور رحیم» (بقره، 173) با «هو الرحیم الغفور» (سبأ، 2) چیست؟
4️⃣ تفاوت «کلٌّ یجری لأجل مسمّی» (فاطر، 13) با «کلٌّ یجری إلی أجل مسمّی» (لقمان، 29) چیست؟ آیا غیر از ارجاع معنای «لام» به «الی» یا معنای «الی» به «لام»، راه دیگری وجود ندارد؟
5️⃣ زمخشری و سیوطی معتقدند «مأتی» در آیه شریفه «إنّه کان وعده مأتیّا» (مریم، 61) به معنای «آتی» است؛ زیرا وعده آمدنی است؛ نه اینکه چیزی به سوی آن برود. آیا این دیدگاه قابل دفاع است؟
🔹 به واسطه تمرکز کتب ادبیات عرب در حوزههای علمیه بر «روششناسی نحات بصری و کوفی»، معمولا طلاب با سایر روشها و نظریات موجود در عرصه «شناخت زبان» و «تحلیل متن» مطرح است آشنا نمیشوند. زبانشناسی و رشتههای مرتبط با آن در قرن بیستم، پیشرفت چشمگیری داشتهاند. از این رو، توجه به دستاوردهای زبانشناسی و حوزههای مجاور آن، امری اجتنابناپذیر در مطالعات دینی است. قرائن، شواهد و تحقیقات فراوانی وجود دارد که نشان میدهد به کارگیری دستاوردهای جدید در این عرصه، تحولات مهمی را در مباحث «ادبیات عرب»، «تفسیر» و «فهم حدیث» به دنبال خواهد داشت.
🔸 «معناشناسی شناختی» یکی از انواع مختلف معناشناسی است که میتوان در تحلیل آیات قرآن، آن را به کار گرفت. البته این نوع معناشناسی، مزایا و قابلیتهای فراوانی دارد و از جهات بسیاری بر دیگر انواع معناشناسی ترجیح دارد. معناشناسی شناختی، اوج تفکر معناشناختی معاصر و دستاورد سترگ جریانهای بسیاری در زبانشناسی معاصر است.
🔹 مبتکر تحلیلهای دستور زبان شناختی در عالم اسلام را باید کسانی از قبیل سیبویه نحوی و مرحوم رضی در شرح کافیه دانست. اما تحلیلهای این بزرگان، نظم و سامان مورد نظر را نیافته بود و در ادامه، بسط و گسترش نیافتند.
🔸 از میان مفسرین معاصر نیز مرحوم علامه طباطبایی در تفسیر شریف «المیزان» و ابنعاشور در تفسیر «التحریر و التنویر»، تحلیلهای ادبی دقیقی مطرح فرمودند که میتوان از منظر «معناشناسی شناختی» به بررسی و بهرهگیری از آنها پرداخت.
ادامه دارد...
#کارگروه_ادبیاتعرب
#آشنایی_با_دانشهای_زبانی
📢 کانال واحد تحقیق مدرسه نورالرضا علیهالسلام در پیامرسان ایتا:
👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1995178133C9f5ca40c95
📚
📚📚
📚📚📚
🗂 رئوس مباحث در این جلسات عبارت است از:
1️⃣ جغرافیای دانشهای زبانی
2️⃣ تاریخچه و اصول زبانشناسی شناختی
3️⃣ اصالت تعبیرهای قرآنی
4️⃣ مفهومسازی قرآنی و بافت آیات
5️⃣ پیشنمونهها و مقولات معنایی در قرآن
6️⃣ شبکههای شعاعی در قرآن
7️⃣ حرکت خیالی در ساختار معنایی قرآن
8️⃣ فضاهای ذهنی در قرآن
9️⃣ نقش تلفیق مفهومی در معناشناسی قرآن
🔟 ساختار نیرو-پویایی آیات
1️⃣1️⃣ علیت و پنجرههای علّی در معناشناسی قرآن
📚 منبع اصلی جلسات:
📘کتاب «معناشناسی شناختی قرآن»
📝 اثر استاد: حجت الاسلام و المسلمین علیرضا قائمینیا
🗞 ناشر: سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
تهیه کتاب با تخفیف
#کارگروه_ادبیاتعرب
#آشنایی_با_دانشهای_زبانی
📢 کانال واحد تحقیق مدرسه نورالرضا علیهالسلام در پیامرسان ایتا:
👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1995178133C9f5ca40c95
📚
📚📚
📚📚📚