هدایت شده از ❇️مَهدیُّ الاُمَم❇️[عج]
#سخن_نگاشت[۶]
اقدامات معصومین علیهم السلام در آماده سازی مردم برای عصر غیبت حضرت حجت روحی فداه
#وظایف_وکلا
🔽نقش مالی، یا دریافت وجوه شرعی; همچون خمس، زکات، نذر و یا هدایای شیعیان و تحویل آنها به امامان شیعه(ع) و مصرف آنها در مواردی همچون: مصرف بر ضد حاکمیت عباسی، و رفع نیازهای اقتصادی امامان(ع) و شیعیان نیازمند.مدیریت معصومانه ومدبرانه امامان معصوم(ع) در این زمینه گاه موجب سردرگمی حاکمان جور و تحیرشان شده است. نمونه ای از آن دستور امام زمان (ع) در مقطعی به وکلا مبنی بر نگرفتن وجوهات و اظهار بی خبری و بی اطلاعی کردن از ارتباط با امام زمان(ع) است که باعث سردر گمی جاسوس های وخیر چین های مخفی حکومت شد. [کلینی، کافی، باب مولد الحجه، ج۲، ص]
🔽نقش ارتباطی بین مناطق شیعه نشین و مراکز استقرار ائمه(ع)، به وسیله نامه، ملاقات حضوری، پیک و قاصد و یا طرق خارق العاده.
🔽نقش علمی و ارشادی نسبت به شیعیان، به ویژه در جریان انتقال امامت به امام بعدی.
🔽نقش سیاسی و مبارزاتی بر ضد حاکمیت عباسی از طریق فعالیت مخفیانهای که به انسجام و تقویت شیعیان و امامان آنها میانجامید.
🔽نقش اجتماعی و خدماتی نسبت به ائمه(ع) و شیعیان، از طریق حضور در میان شیعیان و رفع نیازها و مشکلات ایشان.
🔽نقش مبارزاتی بر ضد منحرفان و مدعیان دروغین وکالت و بابیت برای ائمه(ع) که به ویژه در آستانه عصر غیبت و در این عصر، رو به فزونی نهادند.
🔽نقش حفاظتی نسبت به امامان و شیعیان.
🔽نقش تمهیدی نسبت به ورود شیعه به عصر غیبت[جباری، از سازمان وکالت تا فقاهت، موعود، خرداد و تیر۱۳۸۲ش، شماره ۳۸(پرتال جامع علوم انسانی).]
✳️#مراحل_و_دورهها
1⃣مرحله اول، آغاز و شکلگیری سازمان: این مرحله از زمان امام صادق(ع) و در خلال سالهای ۱۲۵-۱۳۷ق شروع شد.
2⃣مرحله دوم، انسجام سازمان و گسترش فعالیت آن: این مرحله از زمان امام کاظم(ع) آغاز شد و آن حضرت به بسط و گسترش سازمان اقدام کرد. این روند تا پایان دوره امامت امام جواد(ع) ادامه یافت.
3⃣مرحله سوم، تکامل سازمان: با وجود جو خفقان در زمان امامَین عسکریین(ع) و تحت نظر قرار داشتن این دو امام، آنها توانستند روند تکاملی سازمان را ادامه دهند و آن را برای ورود شیعیان به عصر غیبت امام دوازدهم آماده کنند.
4⃣مرحله چهارم، اوج فعالیت: اوج فعالیت سازمان وکالت در عصر غیبت صغرا (۲۵۵-۳۲۹ق) است. در این مرحله، به علت عدم حضور امام دوازدهم(عج)، نواب چهارگانه در رأس سازمان قرار گرفته و واسطه بین امام(ع) و سایر وکلا بودند.
5⃣مرحله پنجم، پایان کار سازمان: با شروع غیبت کبرا و صدور توقیع آخر امام دوازدهم(ع) و مرگ نایب چهارمِ امام (علیبنمحمد سمری) فعالیت سازمان وکالت نیز به پایان رسیدو وکلای امام در شهرهای مختلف، از دریافت وجوه مالی مربوط به امام و همچنین ادعای ارتباط با امام زمان(ع) خودداری کردند[جباری، بررسی تطبیقی سازمان دعوت عباسیان و سازمان وكالت اماميه (مراحل شكلگیری و عوامل پیدایش)، قم، پاييز۱۳۸۹ش، ص۷۵ـ۱۰۴]
⏺#تعداد_وکلا
🔶امام صادق(ع) / ۶ نفر.
🔶امام کاظم(ع) / ۱۳ نفر.
🔶امام رضا(ع) / ۱۰ نفر.
🔶امام جواد(ع) / ۱۳ نفر.
🔶امام هادی(ع) / ۱۴ نفر.
🔶امام عسکری(ع) / ۲۱ نفر.
🔶امام مهدی(ع) / ۴
]پایگاه اطلاع رسانی حوزه.]
🆔https://eitaa.com/mahdilomam
هدایت شده از KHAMENEI.IR
8.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 دعای محال نخواهید
🔹 حضرت آیتالله خامنهای: بزرگان دین فرمودهاند: «کارهای نشدنی را از خدای متعال نخواهید.» در روایتی آمده است که روزی یکی از اصحاب نبىّاکرم صلّیالله علیه آله و سلّم در حضور پیغمبر دعا کرد و گفت: «اللّهم لاتحوجنی الی احد من خلقک»؛ «خدایا، مرا محتاج هیچ آفریدهای نکن.» «فقال رسول الله، صلّیالله علیه و آله: لا تقولن هکذا.» «پیغمبر، صلّیالله علیه و آله فرمود: این طور نگو.» «فلیس من احد الّا و هو محتاج الی النّاس.» مگر میشود که یک انسان، محتاج دیگران نباشد؟ «نگو که خدایا مرا محتاج هیچ کس نکن. این، خلافِ طبیعت بشری، خلافِ سنّت الهی و خلافِ طبعِ نهاده پروردگار در وجودِ انسان است.»
آن فرد، عرض کرد: «یا رسولالله! پس چگونه دعا کنم؟» فرمود: «قل اللّهم لاتحوجنی الی شرار خلقک.» «بگو: خدایا! مرا محتاج اشرار از بندگان خود مکن. مرا نیازمند مردمان شریر مکن. مرا محتاج انسانهای لئیم مکن. این درست است.
📱رسانه KHAMENEI.IR به مناسبت فرارسیدن ماه مبارک رمضان، گزیدهای از صوت بیانات رهبر انقلاب درباره دعا را در قالب مجموعه #لحظههای_استجابت منتشر میکند.
⭐️ #بهار_معنویت⚡️
💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از جرعه ناب
آیا وقت آن نرسیده است
۱-که دلهای کسانی که ایمان آورده اند، در برابر ذکر خدا و آنچه از حق نازل شده است خاشع گردد
۲-و مانند کسانی نباشند که در گذشته به آنها کتاب آسمانی داده شد، سپس زمانی طولانی بر آنها گذشت و قلبهایشان (بر اثر فراموشکاری) قساوت یافت. و بسیاری از آنها گنهکارند؟!
أَلَمْ یَأْنِ لِلَّذِینَ آمَنُوا أَن تَخْشَعَ قُلُوبُهُمْ لِذِکْرِ اللَّهِ وَمَا نَزَلَ مِنَ الْحَقِّ
وَلَا یَکُونُوا کَالَّذِینَ أُوتُوا الْکِتَابَ مِن قَبْلُ فَطَالَ عَلَیْهِمُ الْأَمَدُ فَقَسَتْ قُلُوبُهُمْ ۖ وَکَثِیرٌ مِّنْهُمْ فَاسِقُونَ (حدید:۱۶)
@jorenab
مقام روزه داران
خداوندا !
از تو مىخواهم به حقّ اين ماه و به حقّ كسانى كه در آن،از آغاز آن تا پايانش تو را بندگى كردهاند؛از فرشتهاى كه او را مقرّب ساختى،يا پيامبرى كه او را فرستادى يا بندۀ صالحى كه او را برگزيدى،كه بر محمّد و خاندانش درود فرستى و ما را در اين(ماه)به كرامت خود كه به دوستانت وعده دادهاى،سزاوار نما و براى ما در اين(ماه)،آنچه براى كوششگران در طاعتت لازم كردهاى،لازم گردان و ما را در صف كسانى كه به واسطۀ رحمت تو،مستحقّ بالاترين مرتبه گشتهاند،قرار ده
اَللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِحَقِّ هَذَا اَلشَّهْرِ، وَ بِحَقِّ مَنْ تَعَبَّدَ لَكَ فِيهِ مِنِ اِبْتِدَائِهِ إِلَى وَقْتِ فَنَائِهِ: مِنْ مَلَكٍ قَرَّبْتَهُ، أَوْ نَبِيٍّ أَرْسَلْتَهُ، أَوْ عَبْدٍ صَالِحٍ اِخْتَصَصْتَهُ، أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ أَهِّلْنَا فِيهِ لِمَا وَعَدْتَ أَوْلِيَاءَكَ مِنْ كَرَامَتِكَ، وَ أَوْجِبْ لَنَا فِيهِ مَا أَوْجَبْتَ لِأَهْلِ اَلْمُبَالَغَةِ فِي طَاعَتِكَ، وَ اِجْعَلْنَا فِي نَظْمِ مَنِ اِسْتَحَقَّ اَلرَّفِيعَ اَلْأَعْلَى بِرَحْمَتِكَ .
دعای ۴۴ صحیفه سجادیه
#ماه_رمضان
https://eitaa.com/MohammadGelayeri
درهای آسمان برای چه کسی باز نمی شود؟
کسانی که به آیات خدا ایمان نیاوردند .
برای همین هر گز داخل بهشت نمی شوند ، چون درب بسته است.
إِنَّ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِنَا وَاسْتَكْبَرُوا عَنْهَا لَا تُفَتَّحُ لَهُمْ أَبْوَابُ السَّمَاءِ وَلَا يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ حَتَّى يَلِجَ الْجَمَلُ فِي سَمِّ الْخِيَاطِ وَكَذَلِكَ نَجْزِي الْمُجْرِمِينَ. اعراف۴۰
۱.تکذیب :ایمان نیاوردن به آیات
۲.استکبار :نپذیرفتن از روی خود را برتر دانستن مثل سجده نکردن شیطان به آدم با این که می دانست دستور خدا است نپذیرفت و گفت من برترم ، این رفتار او در قرآن تکبر ناميده شد
۳یلج الجمل في سم الخیاط ریسمان داخل سوراخ سوزن دوخت و دوز شود ، کنایه از عدم امکان است
#ماه_رمضان
https://eitaa.com/MohammadGelayeri
هدایت شده از درس خارج مدرسه علمیه خاتم الانبیاء
بسمه تعالی
پرسشی در باب علم خدا
با توجه به اینکه در حکمت متعالیه ثابت شده است که موجودات مادی نه تنها صلاحیت عالم شدن را ندارند بلکه صلاحیت معلوم شدن را نیز ندارند زیرا علم، حضور چیزی در نزد چیز دیگر است و در جایی حاصل میشود که در آنجا حضور در کار باشد در حالی که موجود مادی نه صلاحیت این را ندارد که چیزی در نزد او حضور پیدا کند و نه صلاحیت این را دارد که او در نزدیک چیزی دیگر حضور پیدا کند حال پرسش این است که خداوند چگونه به عالم ماده و طبیعت علم دارد؟
به عبارت روشن تر لازمه عالم بودن خداوند به این جهان این است که جهان طبیعت و ماده در نزد خداوند حضور پیدا کند در حالی که جهان ماده صلاحیت حضور را ندارد.
ممکن است گفته شود که همین پرسش در مورد علم ما انسانها به پدیده های مادی نیز مطرح است، اگر پدیده های مادی صلاحیت معلوم شدن را ندارند چگونه ما به آنها علم پیدا میکنیم؟
ولی در پاسخ این پرسش می توان گفت که علم ما به پدیده های مادی علم حصولی است یعنی از طریق صورتهای ادراکی و علمی مجرد است به تعبیر دیگر ما پدیده های مادی را از راه صورت های ادراکی که در ذهن ما حاصل می شود درک می کنیم در حالی که علم خداوند به موجودات علم حصولی نیست بلکه علم حضوری است.
پاسخ
پاسخی که ملاصدرا و برخی دیگر از فلاسفه به پرسش یاد شده می دهند این است که هر چند این سخن کاملا صادق و مقبول است که ماده نمی تواند معلوم چیزی واقع شود اما خداوند از طریق علمی که به صورت های ملکوتی و مجرد آنها دارد به آنها علم پیدا میکند. به تعبیر دیگر خداوند مستقیماً به عالم ماده و طبیعت علم حضوری ندارد بلکه از طریق علم حضوری به عالم ملکوت به جهان طبیعت علم پیدا می کند. (صدرالمتالهین شیرازی اسفار اربعه جلد ۶ ص ۱۶۴)
اما حکیم متاله *ملا هادی سبزواری* پاسخ دیگری می دهد ایشان معتقد است که هرچند این قاعده که معلوم باید مجرد باشد تا عالم بتواند به او علم پیدا کند در اصل مورد قبول است اما در مورد خدا و مبادی عالیه که نقش علیت ایجادی و هستی بخشی را نسبت به موجودات مادی دارند صادق نیست زیرا علت هستی بخش بر معلول خود احاطه کامل وجودی دارد و معلول با تمام وجودش قائم و وابسته به او است به تعبیر دیگر معلول عین ربط و تعلق و آویختگی به علت است بنابر این معلول هرچند مادی باشد در نزد علت هستی بخش خود حضور تام دارد و از او غایب نیست و علت هستی بخش بر او احاطه وجودی تام دارد.
(پاورقی ملاهادی سبزواری بر مطلب پیشین ملاصدرا در جلد ۶ اسفار ص ۱۶۵)
شیخ اشراق و استاد آیت الله مصباح یزدی بر همین نظر می باشند.
به نظر حقیر سخن مرحوم ملا هادی سبزواری سخن درست و قابل قبول است.
✍️استاد نیکزاد
هدایت شده از خبرگزاری فارس
نگرانی از ریزش
خداوندا بر محمّد و خاندانش درود فرست و ما را از كجروى در يگانگىات و كوتاهى در بزرگداشتنت و شكّ در دينت و كورى از راهت و سهلانگارى حرمتت و فريب خوردن از دشمنت؛شيطان رانده شده،دور گردان
اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ جَنِّبْنَا اَلْإِلْحَادَ فِي تَوْحِيدِكَ ، وَ اَلْتَّقْصِيرَ فِي تَمْجِيدِكَ، وَ اَلشَّكَّ فِي دِينِكَ، وَ اَلْعَمَى عَنْ سَبِيلِكَ، وَ اَلْإِغْفَالَ لِحُرْمَتِكَ، وَ اَلاِنْخِدَاعَ لِعَدُوِّكَ اَلشَّيْطَانِ اَلرَّجِيمِ
دعای ۴۴ صحیفه سجادیه
#ماه_رمضان
https://eitaa.com/MohammadGelayeri
هدایت شده از ❇️مَهدیُّ الاُمَم❇️[عج]
#سخن_نگاشت[۷]
⏺اقدامات معصومین علیهم السلام در آماده سازی مردم برای عصر غیبت حضرت حجت روحی فداه
#ارتباط_حداقلی_با_شیعیان
❇️امام عسکری (علیه السلام) برای مهیا کردن ذهنیت مردم و خصوصاً شیعه، درباره امر غیبت، شیوه نهان سازی خود را بیش از آنچه در زندگی امام هادی (علیه السلام)، مورد توجه بود، به کار گرفت. از این رو، ایشان به جز ایامی که به دستور معتمد، برای دیدار وی از خانه بیرون میرفت و یا به جهت مصالحی که در نظر داشت، به کسی اجازه ملاقات میداد، یا خود، شخصاً به دیدار آنها میرفت، دیدار و ملاقات دیگری با مردم نداشت.
✳️به گفته مسعودی، امام حتی برای شیعیان خود ظاهر نمیشد و از پشت پرده، با آنان سخن میگفت.این عمل حضرت عسکری و پدر بزرگوارش مقدمهای برای غیبت صاحب الزمان (عج)، بود تا شیعیان با آن مأنوس شده و منکر غیبت نشوند؛ چرا که اگر غیبت امام عصر (عج)، به صورت ناگهانی رخ میداد، وضعیت بسیار سخت و غیر قابل تحمّلی برای شیعیان به وجود میآمد و چه بسا درک غیبت امام زمان (عج)، برای یاران و اصحاب خاص حضرت هم مشکل میشد؛ تا چه رسد به مردم عادی که مدتهای زیادی با امام و حجت خدا به طور مستقیم ارتباط برقرار میکردند. در آن شرایط، حتی ممکن بود در اصل وجود حضرت مهدی (عج)، نیز شبهه ایجاد شود.
🟡هرچه شیعه به عصر غیبت نزدیک تر میشد، راه ارتباط مستقیم او با امام نیز محدودتر میگشت و در مقابل، نهاد وکالت نیز تقویت میشد؛ تا حدی که در زمان امامین عسکریین غالب ارتباطات شیعه با این دو امام بزرگوار، از راه مکاتبه و یا وکلا و نمایندگان، صورت میگرفت.
🔶از سوی دیگر، امام عسکری (علیه السلام) چون در پادگان نظامی سامراء، تحت کنترل شدید حکام عباسی بودند، غالباً با شیعیان فاصله داشتند و امور و ارتباطات ایشان از طریق مکاتبات و توقیعات و وکلا بود؛ مثلاً از طریق مکاتبه به سوالات شیعیان پاسخ میدادند ؛ تا جایی که «محمد بن یحیی» نقل کرده که «احمد بن اسحاق قمی» از امام عسکری (علیه السلام)، طلب دست خطی نمود تا بدان وسیله، خط حضرت را از غیر آن باز شناسد. بنابراین، میتوان ارتباط مخفیانه و پنهانی امام با شیعیان را از تمهیدات مؤثر ایشان در زمینه سازی غیبت امام عصر (عج)، دانست.
🆔https://eitaa.com/mahdilomam
هدایت شده از ❇️مَهدیُّ الاُمَم❇️[عج]
#سخن_نگاشت[۷ پایانی]
⏺اقدامات معصومین علیهم السلام در آماده سازی مردم برای عصر غیبت حضرت حجت روحی فداه
🔽#ولایت_فقیه یکی از هوشمندانه ترین ،هدفمندترین ،با پشتوانه ترین و نیز تشکیلاتی ترین اقدامات علمی و عملی حضرات معصومین برای عصر غیبت ولایت فقیه است که طبق آن در زمان غیبت امام زمان(عج)، حکومت برعهده فقیه جامعالشرایط است.
❇️ریشه تاریخی این نظریه را به زمان پیامبر اکرم(ص) باز گرداندهاند. ملا احمد نراقی را نخستین فقیهی شمردهاند که همه اختیارات و وظایف فقیه را ذیل عنوان ولایت فقیه جمع کرد.
✔️مقبوله عمر بن حَنظَله از دلایل نقلی طرفداران نظریه ولایت فقیه است. طبق این حدیث، در منازعات تنها کسی را باید بهعنوان حَکَم (داور) انتخاب کرد که از اهلبیت حدیث نقل میکند و با احکام اسلامی آشنا است. ضرورت وجود حاکمی عالم و عادل برای اجرای احکام الهی در جامعه هم از دلایل عقلی موافقان ولایت فقیه است.
✳️ پیش از ملا احمد نراقی برخی از علمای شیعه از عهدهداری بعضی اختیارات امامان توسط فقیهان سخن گفته بودند. برای مثال شیخ مفید از علمای قرنهای چهارم و پنجم قمری، در کتاب المُقنِعه نوشته بود: امامان شیعه(ع) اجرای حدود را به فقهای شیعه تفویض کردهاند.[📚مفید، المقنعه، ۱۴۱۳ق، ص۸۱۰.] همچنین بهگفته رسول جعفریان تاریخنگار معاصر، محقق کَرَکی از علمای قرن دهم قمری، بر این باور بود که فقیهان اختیارات حکومتی امامان معصوم را برعهده دارند.[📚جعفریان، دین و سیاست در دوره صفوی، ۱۳۷۰ش، ص۳۲، ص۳۱۲.]
ادامه دارد......
🆔https://eitaa.com/mahdilomam
هدایت شده از ❇️مَهدیُّ الاُمَم❇️[عج]
✅پس از ملا احمد نراقی، جعفر کاشف الغطا[📚کاشف الغطاء، کشف الغطاء، ۱۴۲۲ق، ج۱، ص۲۰۷؛ فیرحی، قدرت دانش مشروعیت در اسلام، ۱۳۹۴ش، ص۳۱۳] و شاگردش محمدحسن نجفی، نیز نظریه نصب فقها و ولایت و اختیارات آنان را تبیین کردند.[📚 نجفی، جواهر الکلام، ۱۴۰۴ق، ج۲۱، ص۳۹۵-۳۹۶؛ ج۲۲، ص۱۵۵، ص۱۹۵.] آنان حکومت پادشاه یا سلطانی را که از جانب فقها اجازه نداشته باشد، مشروع نمیدانستند و معتقد بودند اگر شرایط برای فقیهی آماده باشد، واجب است حکومت تشکیل دهد.
✳️در سال ۱۳۴۸ش امام خمینی در درس خارج فقهش در حوزه علمیه نجف، نظریه ولایت فقیه را مطرح و بر لزوم تأسیس حکومت اسلامی تأکید کرد مطالب او در این زمینه در سال ۱۳۴۹ش در کتابی به نام ولایت فقیه منتشر شد.
✅با آنچه نگاشتیم روشن شد که ائمه ی هدی علیهم السلام ،برای آنکه شیعیان در عصر غیبت کبری_ که براساس روایات
عصر فتنه ها است_به حیرت و ضلالت مبتلا نشوند، در ساحت علمی و عملی اقداماتی هوشمندانه انجام دادند که تشیع در عین آنکه با عنصر #انتظار پویاترین مذهب است ،در مسیر پر نشیب و فراز رسیدن تا عصر ظهور ،در امور فردی،اجتماعی،فرهنگی و سیاسی خود درمانده نماند.
🆔https://eitaa.com/mahdilomam
نشانه های مؤمنین
مؤمنین حقیقی که دارای درجات و مقام در نزد خدا هستند ، واز مغفرت و روزی نیکو (يا بهشتی) بر خوردارند از جمله نشانه هایشان این است که :
۱ خدا ترس هستند
۲تلاوت آیات الهی موجب ازدیاد ایمانشان است
۳ اهل توکل هستند
۴اهل عبادت بدنی و مالی هستند
* إنما المؤمنون الذين إذا ذكر الله وجلت قلوبهم وإذا تليت عليهم آياته زادتهم إيمانا وعلى ربهم يتوكلون * الذين يقيمون الصلاة ومما رزقناهم ينفقون * أولئك هم المؤمنون حقا لهم درجت عند ربهم ومغفرة ورزق كريم * انفال ۵_۲
#ماه_رمضان
https://eitaa.com/MohammadGelayeri