eitaa logo
پنجره🇮🇷
112 دنبال‌کننده
665 عکس
316 ویدیو
24 فایل
موضوعات متنوع دینی محمد گلایری مدرس حوزه علمیه @MohammadGelayeri46 ۰۹۱۱۳۱۲۵۵۴۲ 📢نقل مطالب کانال بدون ذکر منبع مجاز است
مشاهده در ایتا
دانلود
شب بيست و دوم‏ ، سنه 460، ابو جعفر محمد بن الحسن الطوسى- شیخ طوسی- در نجف اشرف وفات يافت‏ و در خانه خود که اکنون مسجد است دفن شد ، رضوان الله تعالی علیه ، او صاحب نظر و تألیف در علوم مختلف است ، از جمله آثار او تهذیب و استبصار است که دو کتاب از چهار کتاب اصلی حدیث شیعه است و در کتار «کافی» از کلینی و «فقیه» از صدوق به کتب اربعه معروف هستند قمی ، وقايع الايام، ص: 249 https://eitaa.com/MohammadGelayeri
: ۱-یاد قیامت به زندگی جهت می دهد ۲-، رفتار انسان بر اساس پاسخگویی در آن روز تنظیم می شود ۳-و به جای صرف تمام توان برای جمع کردن مال و موقعیت به مقدار نیاز اکتفا می کند ۴-و بخشی از اوقات را برای ذخیره آن روز سرمایه گذاری می کند ، ۵- وقتی به مقدار نیاز اکتفا کرد و حرص جمع مال نداشت از خدا راضی خواهد بود ، ۶- برای همین از حضرت امیر علیه السلام روایت شده است : «خوشا بحال كسى كه در ياد معاد است و براي هنگام حساب قيامت كار ميكند و به كفاف معيشت قناعت دارد و از خدا خشنود است.» طُوبَى لِمَنْ ذكَرَ المَعَادَ، وَعَمِلَ للحساب، و قَنِعَ بِالكَفَافِ، وَرَضِىَ عَنِ اللَّهِ (نهج البلاغه حکمت:۴۴) https://eitaa.com/jorenab
هدایت شده از جرعه ناب
سوال: حدیث کِساء از حیث سند و دلالت چگونه است؟ جواب : ۱-اصل داستان کِساء امر مسلمی است اینکه نبی اکرم صلی الله علیه واله وسلم حضرت زهرا سلام الله علیها و حضرت علی علیه السلام و امام حسن و امام حسین علیهما السلام را تحت کِساء جمع کرد و فرمود  «اللهم هؤلاء أهلی فأذهب عنهم الرجس و طهرهم تطهیرا» خدایا اینان اهل بیت من هستند از آن‌ها پلیدی را دور کن و آن‌ها را پاک گردان در منابع معتبر شیعه و سنی آمده است به عنوان نمونه کتب شیعی مانند دلایل الامامه طبری ص۲۱ مجمع البیان طبرسی ج۸ص۵۵۹ و منابع اهل سنت مانند صحیح مسلم ج۱۵ص۱۹۰ مسند احمدج۷ص۴۱۵ ۲-آن چیزی که به عنوان حدیث کِساءمطرح است در منابع معتبر ذکر نشده است و مرحوم شیخ عباس قمی نیز آنرا در مفاتیح ذکر نکرد بلکه دیگران بدان اضافه کردند ۳- آنچه در این حدیث وجود دارد خالی از غلو است و همچنین در آن چیزی که مخالف اعتقاد شیعه باشد وجود ندارد ۴-به نظر می رسد آنچه در آخر این حدیث هست که هرکس خبر مارا در محفلی بگوید مراد ذکر و یاد اهل بیت علیهم السلام است که در کتب روایی روایات درین باره وجود دارد چون اولا: یاد اهل بیت علیهم السلام مصداق آشکار تعظیم شعائر الهی است مَنْ یُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَاِنَّهَا مِنْ تَقْوَى الْقُلُوبِ؛(حج:۳۲) هر كه نشان‌های خداوند را بزرگ بدارد، آن از تقوا و پرهیزگارى دل‌هاست ثانیا در روایت آمده است یكدیگر را ملاقات كنید و از احادیث ما بگویید؛ چرا كه حدیث ما جلابخش قلوب است. همانا دل‌ها، چونان شمشیرها، زنگار می‌گیرند؛ جلا و صیقل دل‌ها به ذكر حدیث است عن رسولُ الله(صلى الله علیه وآله): تَذاكَروا وَتَلاقُوا و تَحَدَّثُّوا فَاِنَّ الْحَدِیثَ جَلاَء الْقُلوُبِ. إِنَّ القُلوبَ لَتَرینَ كَمَایَرینَ السَّیْف جَلاَؤُها الْحَدِیثُ. ( بحارالانوارج۱ص۲۰۲) ۵-به نظر نمی رسد خواندن حدیث کِساءاز نظر شرعی مشکلی داشته باشد هرچند بهتر است به عنوان خبری که از معصوم نقل شده بدان نگاه نشود بلکه به عنوان یک رویداد تاریخی که ذکرفضائل اهل بیت علیهم السلام است خوانده شود https://eitaa.com/jorenab
# اعمال1: بخشی از آیاتی که درباره است درباره تجسم اعمال است . آیات و روایات بسیاری دال بر تجسم اعمال است. (امام راحل ،چهل حدیث) مراد از تجسم اعمال این است که هر یک از اعمال خوب و بد ما صورتی باطنی و ملکوتی دارد که در عالم آخرت که نشاه ی روز حقایق است با صورتهای باطنی خود مجسم می شوند. چهره ی واقعی عمل نیز همیشه تناسب خاصی با کیفیت ظاهری عمل دارد، در تفسیر نمونه آمده است: همانگونه که خوردن مال یتیم و غصب حقوق او دلش را می سوزاند و روح او را آزار می دهد چهره ای واقعی این عمل نیز آتش سوزان است. ان الذین یاکلون اموال الیتامی ظلما انما یاکلون فی بطونهم نار او سیصلون سعیرا علامه طباطبایی در المیزان ذیل کریمه: آیه دال بر تجسم اعمال است و سعیر از اسماء آتش آخرت است. یعنی می سوزند با آتش و با آن عذاب می شوند. http://semnan.fahma.org/liveroom*
✅عبدالعزیر قراطیسی گوید : امام صادق (علیه السلام) به من فرمود : ✍️ ای عبدالعزیز! ایمان مانند نردبانی است که ده پله دارد و مؤمنین پله ای را بعد از پله دیگر بالا می روند، پس کسی که در پله دوم است نباید به آنکه در پله اول است بگوید: تو هیچ ایمان نداری تا برسد به دهمی (که نباید چنین سخنی به نهمی بگوید) پس آن که را از تو پایین تر است دور نینداز که بالاتر از تو ، تو را دور اندازد و چون کسی را یک درجه پائین تر از خود دیدی ، با ملایمت او را بسوی خود کشان و چیزی را هم که طاقتش را ندارد بر او تحمیل مکن که او را بشکنی زیرا هر که مؤمنی را بشکند ، بر او لازمست جبرانش کند. عبْدِ الْعَزِيزِ الْقَرَاطِيسِيِّ قَالَ: قَالَ لِي أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع يَا عَبْدَ الْعَزِيزِ إِنَّ الْإِيمَانَ عَشْرُ دَرَجَاتٍ- بِمَنْزِلَةِ السُّلَّمِ يُصْعَدُ مِنْهُ مِرْقَاةً بَعْدَ مِرْقَاةٍ- فَلَا يَقُولَنَّ صَاحِبُ الِاثْنَيْنِ لِصَاحِبِ الْوَاحِدِ- لَسْتَ عَلَى شَيْ‌ءٍ حَتَّى يَنْتَهِيَ إِلَى الْعَاشِرَةِ- فَلَا تُسْقِطْ مَنْ هُوَ دُونَكَ فَيُسْقِطَكَ مَنْ هُوَ فَوْقَكَ- وَ إِذَا رَأَيْتَ مَنْ هُوَ أَسْفَلُ مِنْكَ بِدَرَجَةٍ- فَارْفَعْهُ إِلَيْكَ بِرِفْقٍ- وَ لَا تَحْمِلَنَّ عَلَيْهِ مَا لَا يُطِيقُ فَتَكْسِرَهُ- فَإِنَّ مَنْ كَسَرَ مُؤْمِناً فَعَلَيْهِ جَبْرُهُ. عاملى، حرّ، محمد بن حسن، وسائل الشيعة، 30 جلد، مؤسسه آل البيت عليهم السلام، ج‌16، ص: 162 ، قم - ايران، اول، 1409 ه‍ ق https://eitaa.com/MohammadGelayeri
تجسم اعمال2 لقد کنت فی غفله من هذا فکشفنا عنک غطائک فبصرک الیوم حدید ، (ق1) خطاب به منکرین معاد است که: در دنیا در غفلت کامل بودی از این معادی که مشاهده می کنی و چنان به دامن اسباب مادی چسبیدی که آخرت را فراموش کردی با اینکه در جلوی چشمانت بود، امروز که روز قیامت است پرده از چشمان تو بر می داریم، چشم بصیرت و دیده دلت امروز باز شده و آنچه که در دنیا نمی دیدی حال می بینی. از این آیه دو مطلب روشن می شود: 1- ازمعرفهای روز قیامت این است که پرده ی غفلت انسان کنار رفته و حقیقت را مشاهده می کند. 2- آنچه که در آخرت می بیند در دنیا است و شخص غافل از آن است و ویژگی قیامت این است که آن پرده غفلت را بر می دارد و شخص پشت پرده را می بیند چون غفلت در جایی است که یک چیزی باشد و شما از آن غافل باشید و نیز وجود پرده مستلزم وجود چیزی پشت پرده است که پرده روی آن را پوشانده و نیز حدّت و تیزی دید در جایی تصور دارد که امری باشد که قبلا در آن نافذ نبود و بعد از تیز کردن چشم آن را می بینید. (علامه طباطبائی ، المیزان ، ذیل کریمه) https://eitaa.com/MohammadGelayeri
تجسم اعمال 3 امام راحل از مرحوم شیخ بهائی نقل می کند که برخی اخبار دلالت بر تجسم اعتقادات نیز دارد. (چهل حدیث / 439- در شرح حدیث 27) پس اعمال صحیحه و اعتقادات صحیحه به صورت نورانی و نیکو منظری ظاهر می شوند که موجب کمال سرور و ابتهاج برای صاحبانشان می شوند و اعمال سیئه و اعتقادات باطله به اشکال ظلمانیه و زشت ظاهر می شوند که نهایت اندوه و دردناکی را برای صاحبان خود به وجود می آورند. نگاه به واقعیت عمل و باطن آن می تواند انسان را تشویق کند اگر نورانی است که انجام بدهد و اگر ظلمانی است ترکش کند، انسان اگر بداند که مال یتیم آتش است آن را نمی خورد. راهی بس دراز در پیش داریم اهل بیت که به بسیاری از مسایل آن عالم با خبرند و باطن امور را می بینند برای آخرت تلاشهای زیادی انجام داده اند امام راحل می فرماید: این عبث نبوده بلکه برای خطرناک و باریک بودن راه است( همان/433) و ما بی شک به مراقبت بیشتری نیازمندیم. ان الذین یکتمون ما انزل الله من الکتاب و یشترون به ثمنا اولئک ما یاکلون فی بطونهم الا النار ... (بقره 75) علامه طباطبایی در ذیل آیه می آورده است: تعریض به اهل کتاب است و دال بر تجسم اعمال و تحقیق و نتایج اعمال است چون برگزیدن ثمن قلیل بر ما انزل الله را خوردن آتش در شکمهایشان ذکر کرد. https://eitaa.com/MohammadGelayeri
✍️برخورد پیامبر با زنِ خواننده ﺳﺎﺭه، ﺩﻭ ﺳﺎﻝ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺟﻨﮓ ﺑﺪﺭ ﺍﺯ ﻣﮑﻪ ﺑﻪ ﻣﺪﯾﻨﻪ ﺁﻣﺪ ﻭ ﻧﺰﺩ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺍﮐﺮﻡ (صلی الله علیه و آله) ﺭﻓﺖ. ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺑﻪ ﺍﻭ ﻓﺮﻣﻮﺩ: – ﻣﺴﻠﻤﺎﻥ ﺷﺪه‌ﺍﯼ؟ – ﻧﻪ - ﺑﺮﺍﯼ ﻗﺒﻮﻝ ﺩﯾﻦ ﺍﺳﻼﻡ ﺑﻪ ﻣﺪﯾﻨﻪ ﺁﻣﺪهﺍﯼ؟ – ﻧﻪ – ﭘﺲ ﺑﺮﺍﯼ ﭼﻪ ﺁﻣﺪهﺍﯼ؟ – ﺷﻤﺎ همیشه ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺎ ﭘﻨﺎه ﻭ ﭘﺸﺘﯿﺒﺎﻥ ﺑﻮﺩﯾﺪ، ﺍﮐﻨﻮﻥ ﻣﻦ ﭘﺸﺘﯿﺒﺎنی ﻧﺪﺍﺭﻡ ﻭ ﻧﯿﺎﺯﻣﻨﺪ ﺷﺪهﺍﻡ، ﺁﻣﺪهﺍﻡ ﺗﺎ ﺑﻪ ﻣﻦ ﮐﻤﮏ ﮐﻨﯿﺪ؛ نه جامه‌ای دارم، نه مرکبی و نه پولی که زندگی ام را بگذرانم. – ﺗﻮ ﮐﻪ در مکه روزگاری ﺁﻭﺍﺯهﺧﻮﺍﻥِ ﺟﻮﺍﻧﺎﻥ ﺑﻮﺩﯼ، ﭼﻄﻮﺭ شد که ﻣﺤﺘﺎﺝ ﺷﺪﯼ؟ – ﭘﺲ ﺍﺯ ﺟﻨﮓ ﺑﺪﺭ ﮐﺴﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﺁﻭﺍﺯهﺧﻮﺍﻧﯽ سراغ من نمی‌آید، فراموش خاص و عام شده‌ام، به سختی زندگی می‌کنم. ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ (صلی الله علیه وآله) ﺑﻪ ﺧﺎﻧﺪﺍﻥ ﺧﻮﺩ ﺩﺳﺘﻮﺭ ﺩﺍﺩﻧﺪ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺯﻥ ﮐﻤﮏ ﮐﻨﻨﺪ. ﺁﻧﺎﻥ ﮐﻤﮏ ﮐﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺍﻭ ﺟﺎﻣﻪ ﻭ ﻣﺮﮐﺐ ﻭ ﭘﻮﻝ ﺩﺍﺩﻧﺪ. عجیب ﺭﻭﺍیتی است! هم عجیب و هم ﻏﺮﯾﺐ! ﯾﮑﯽ ﺍینکه ﺍﯾﻦ ﺯﻥ ﻣﻮﻗﻌﯽ ﮐﻪ ﺩﺭ ﻣﮑﻪ ﺧﻮﺍﻧﻨﺪه ﺑﻮﺩه، ﻫﻢ ﺍﺯ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﮐﻤﮏ ﻣﯽﮔﺮﻓﺘﻪ ﻭ هم ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﭘﻨﺎه ﺍﻭ ﺑﻮﺩه است. ﺩﻭﻡ ﺍینکه ﻧﻔﺮﻣﻮﺩ ﻗﻮﻝ ﺑﺪه ﺧﻮﺍﻧﻨﺪﮔﯽ ﻧﮑﻨﯽ ﺗﺎ ﮐﻤﮑﺖ ﮐﻨﻢ، ﺑﻠﮑﻪ ﺩﺳﺘﻮﺭ ﺩﺍﺩ ﮐﻤﮑﺶ ﮐﻨﻨﺪ. ﺳﻮﻡ اینکه ﻫﻨﻮﺯ ﻣﺸﺮﮎ ﺑﻮﺩ ﻭ ﻧﻤﯽﺧﻮﺍﺳﺖ ﻣﺴﻠﻤﺎﻥ ﺷﻮﺩ، ﺁﻣﺪ ﮐﻤﮏ ﮔﺮﻓﺖ ﻭ ﺭﻓﺖ! ﺧﺪﺍﯾﺎ! ﻣﺎ ﭼﻪ ﭼﯿﺰﻣﺎﻥ ﺷﺒﯿﻪ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ تو ﺍﺳﺖ؟ 📚ترجمه الحیاه علامه ﻣﺤﻤﺪﺭﺿﺎ ﺣﮑﯿﻤﯽ، ﺟﻠﺪ ﻧﻬﻢ، ﺹ ۲۳۲ ⚫️آیا این مطلب صحت دارد؟ 🔵روایت از طریق اهل سنت است و طبق آن به پیامبر تذکر داده شد که لا تتخذوا عدوی و عدوکم اولیاء ممتحنه۱ https://eitaa.com/MohammadGelayeri
تجسم اعمال 4 موثقه عمارساباطی از امام صادق علیه السلام: «کسی نمازهای واجب را با شرائط آن در اول وقتش انجام دهد فرشته آن را پاکیزه و سفید به آسمان می برد و نماز برای نمازگزار دعا می کند:"همانطور که تو مرا حفظ کردی خدا هم تو را حفظ کند فرشته ی بزرگوار مرا تحویل گرفت " اما اگر کسی نماز را بدون عذر بعد از وقتش بخواند و شرائط آن را به جا نیاورد فرشته آن را سیاه و تاریک به آسمان می برد در حالی که نماز خطاب به نماز گزار می گوید :"همانطور که تو مرا ضایع کردی خدا هم تو را ضایع کند ، خدا تو را حفظ نکند همانطور که تو مرا حفظ نکردی" » عن ابی عبدالله قال: من صلی الصلوات المفروضات فی اول وقتها و اقام حدودها رفعها الملک الی السماء بیضاء نقیه تقول: حفظک الله کما حفظتنی استودعنی ملک کریم و من صلیها بعد وقتها من غیر عله و لم یقم حدودها، رفعها الملک سوداء مظلمه و هی تهتف به ضیعتنی ضیعک الله کما ضیعتنی و لارعاک الله کمالم ترعنی. امام راحل: از این حدیث علاوه بر اینکه صورت ملکوتی عمل استفاده می شود حیات و شئون حیاتیه آن نیز معلوم است که مقتضای ضربی از برهان است و اخبار دلالت دارد که جمیع موجودات حیات ملکوتی دارند و عالم ملکوت سراسرحیات و علم است و ان الدار الاخره لهی الحیوان (چهل حدیث) https://eitaa.com/MohammadGelayeri
تیتر جالب برای سر کشی های آخر هفته : جمعه تعطیل نیست https://eitaa.com/MohammadGelayeri
تجسم اعمال 5 از امام صادق علیه السلام : وقتی خدا مومن را از قبر خارج می کند برای قیامت یک شبه نیز خلوی مومن راه می رود و هر مورد موجب هول و ترس از هول های قیامت که مومن مشاهده کرد شبه به او می گوید نترس و اندوهگین مباش وبر تو به شادمانی و ارج و احترام از جانب خدواند عزوجل بشارت باد این ادامه دارد تا تا برای حساب پیش خدا برسند ، یک حسابرسی آسانیاز می کند و دستور می دهد که او را به بهشت ببرند در حالی که آن شبه جلوی او است . مومن به او می گوید یرحمک الله چه خوب همراهم از هنگام خروج از قبر بودی مادام مرا به شادی و ارج و احترام بشارت دادی تا آن را مشاهده کردم ، تو کی هستی؟ شبه جواب میدهد: من آن سرور و شادی هستم که در دنیا برای برادر مومنت ایجاد کردی خداوند من را از آن عمل آفرید تا تو را بشارت دهم . عن سَدیر الصیرفی قال قال ابو عبد الله علیه السلام فی حدیث طویل : «اذا بعث الله المومن من قبره خرج معه مثال یقدم امامه؛ کلما یری المومن هولا من اهوال یوم القیامه قال له المثال لا تفزع و لاتحزن و ابشر بالسرور و الکرامه من الله عزوجل حتی یقف بین یدی الله عزوجل فیحاسبه حسابا یسیرا و یامر به الی الجنه و المثال امامه فیقول له المومن: یرحمک الله نعم الخارج خرجت معی من قبری و ما زلت تبشرنی بالسرور الکرامه من الله حتی رایت ذلک فیقول من انت؟ فیقول : انا السرور الذی کنت ادخلته علی اخیک المومن فی الدنیا خلقنی الله عزوجل منه لأبشرک. در این حدیث شریف نیز دلالت واضحه است بر تمثل و تجسم اعمال در نشئه آخرت https://eitaa.com/MohammadGelayeri