🔴 قابل توجه برندگان میلاد امام کاظم (ع)
🔺برندگان یک هفته فرصت دارند
🔹ردیف برنده در اطلاعیه
🔹 شماره شبای حساب بانکی (به نام خود شخص برنده)
🔹 تصویر کارت ملی
از طریق واتساپ به شماره ای که پاسخ مسابقه را ارسال کرده اند (09039464356) ارسال کنند.
🔺بدیهی است که پس از پایان مدت یک هفته در صورت عدم ارسال مدارک خواسته شده ( تصویر کارت ملی و شماره شبا و ردیف برنده) ، جایزه ای به فرد برنده تعلق نمی گیرد.
🔴 قابل توجه برندگان مسابقات
🔺امروز شنبه 25 مرداد آخرین مهلت ارسال مدارک جهت دریافت جایزه است.
🔺پس از اتمام این مهلت، مدرکی جهت دریافت جایزه دریافت نمی شود.
🔹افرادی که مدارک ارسال کرده اند حتما چک کنند که پیام "ثبت شد " از طریق واتساپ دریافت کرده باشند در غیر این صورت از طریق واتساپ با همان شماره (09039464356) پیگیری نمایند.
🔷🔷 قابل توجه برندگان گرامی 🔷🔷
🔺پرداخت به حساب برندگان انجام شد و تا ساعت 19 امروز 26 مرداد 99 در حساب برندگان قرار خواهد گرفت.
🔺منتظر مسابقات بعدی ما که در همین کانال اعلام خواهد شد باشید
.
بسم الله الرحمن الرحیم
*شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام ۷ صفر یا ۲۸صفر؟*
🏴🌴🏴🌴🏴🌴🏴🌴🏴
🔷 *بخش اول:*
در تقویم، هفتم ماه صفر روز میلاد امام موسی کاظم (علیه السلام) اعلام شده است در صورتی که این تاریخ طبق قول صحیح مصادف با شهادت امام حسن مجتبی (علیه السلام) می باشد. از دیرباز در حوزه هزار ساله نجف اشرف هفتم صفر را روز شهادت امام مجتبی علیه السلام می دانند و شیعیان عراق و سایر کشورها نیز در این روز برای سبط اکبر؛ امام مجتبی علیه السلام اقامه عزا می کنند اما در ایران شهادت سبط اکبر بیست و هشتم صفر است همزمان با رحلت پیامبر اعظم.
چرا ؟!⁉
در وقوع شهادت سبط اکبر پیامبر«صلی الله علیه و آله»، امام مجتبی«علیه السلام» در ماه صفر، بین علمای شیعه اختلافی وجود ندارد. ، لکن در میان علمای شیعه درروز شهادت امام(علیه السلام) سه قول وجود دارد
🔴قول اول: (آخر ماه صفر)
روز آخر ماه صفر که قائل آن شیخ کلینی«قدس سره»میباشد و لازم به ذکر است که این قول را تنها ایشان ذکر کرده و قول منفردی است که با تمام وجاهت و بزرگی وی هیچ یک از علمای شیعه تا این زمان از او تبعیت ننمودهاند. ( لذا از بررسی این قول صرف نظر میکنیم. )
🔴قول دوم:(28 صفر)
اولین قائل آن شیخ مفید«قدس سره» در کتاب (مسارّ الشیعة) میباشد. واین در حالی است که خود شیخ مفید در کتاب دیگرش بنام (الارشاد)از ذکراین روز به عنوان روز شهادت خودداری نموده است و تنهابه ذکر ماه صفر اکتفا کرده است
دومین قائل به این قول شیخ طوسی«قدس سره» در کتاب (تهذیب الاحکام) است. و با توجه به اینکه شیخ کلینی و شیخ مفید«قدس سرهما» در شمار مشیخه او قرار داشتهاند، تنها از کلام شیخ مفید«قدس سره» در کتاب (الارشاد) تبعیّت کرده است و روز خاصی را معین نکرده است. که از عدم التزام و تعیین نکردن او به روز خاص در ماه صفر، میتوان استفاده نمود که کلام شیوخ خود (کلینی و شیخ مفید) در بیست و هشتم و آخر ماه صفر را نپذیرفته است.
البته لازم به ذکر است که قول بیست و هشتم صفر از سوی برخی مثل شیخ طبرسی و ابن شهرآشوب مازندرانی«قدس سرهما» مورد تأیید قرار گرفته است، لکن پس از قرن ششم تا این زمان قائلی ندارد.
🔴قول سوم:(7صفر)
این قول مشهور میباشد و از دو جهت حائز اهمیت است
👈جهت اول: از جهت قائلین به آن، در کمّ و کیف
👈جهت دوم: سیره علماء. 🏴🌷🏴🌷🏴🌷🏴 *محبان امام حسن مجتبی علیه السلام شهرستان مرودشت*
ادامه دارد...
بسم الله الرحمن الرحیم
*شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام ۷ صفر یا ۲۸صفر؟*
🏴🌴🏴🌴🏴🌴🏴🌴🏴
🔷 *بخش دوم :*
این قول از جهت قائلین به آن، در کمّیت و کیفیت نسبت به قائلین دو قول مذکور برتری دارد.
🔷اما از جهت کیفیت؛
در لسان روایات به روز دقیق شهادت امام (علیه السلام) اشاره شده است و این خود نشان از ترجیح این قول نسبت به اقوال دیگر است بگونهای که در روایات به روز پنجشنبه اشاره شده است.
🔷اما از جهت کمیت:
تعداد قائلین این قول، از قائلین دو قول مذکور بیشتر است. که در ادامه به اسناد آن اشاره میکنیم.
لازم به ذکر است که بنابر اسناد موجود، این قول از زمان امام کاظم«علیه السلام» رواج داشته و از سوی قاسم بن ابراهیم الرسّی«البرسی» 169-246 هق عنوان شده است.
👈قبل از ورود به بحث لازم است که قاسم بن ابراهیم را از دیدگاه رجالییون معرفی کنیم
نجاشی رجالی بزرگ در مورد قاسم بن ابراهیم اینگونه مینویسد:
« قاسم پسر ابراهیم طباطبا پسر اسماعیل پسر ابراهیم پسر حسن مثنّی پسر امام مجتبی«علیه السلام»است. او صاحب کتاب (تثبیت الامامة) میباشد که از امام صادق«علیه السلام» با واسطه و از امام کاظم«علیه السلام» بدون واسطه روایت میکند».
ابوالحسن العمری در کتاب (المجدی فی انساب الطالبییّن) می نویسد:
«کنیة او ابامحمّد فردی عفیف و زاهد بوده است و از سلاطین جور وقت دوری جسته و هدایا و مراحم آنان را اگر چه از طلا و نقره بوده، نپذیرفته است و مردم را به وصایت امام رضا«علیه السلام» دعوت می کرده و از سال 220هق تا 246 هق که از دنیا رحلت نمود، درجبل الرسّ«کوهی در نزدیک حله» مخفی بوده است.
همچنین آقا بزرگ تهرانی از او تمجید بسیار نموده است و فرموده است:
او سیدی شریف و از سادات بنی الحسن«علیه السلام» است.
از این روایت قاسم بن ابراهیم، بزرگانی از فقهاء همچون شهید اول، کفعمی، والد شیخ بهائی، شیخ بهائی در (توضیح المقاصد)، علامه مجلسی در (بحار الانوار)، شیخ عبدالله بحرانی در (عوالم العلوم)، شیخ محمد حسن نجفی در (جواهر الکلام)، شیخ جعفر کاشف الغطاء در (کشف الغطاء) و شیخ عباس قمی در (انوار البهیّه)«قدس سرهم» پس از قرن هفتم تا زمان حاضر تبعیت نمودهاند؛ که به برخی از این روایات اشاره میکنیم:
🔶اسناد وارده در کتب حدیثی مبنی بر شهادت در روز 7 ماه صفر:
🔷سند اول:
«تثبیت الامامة»
قدیمی ترین منبعی که در این زمینه تا به حال یافت شده کتاب « تثبیت الامامة»تالیف «سید قاسم بن ابراهیم الرسی» است که در سال 246 وفات یافته است. وی که خود از نوادگان حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام است، از زهاد و عباد و علمای زمان خویش بود که دارای تألیفات فراوانی است. گفتنی است وی از روات احادیث هم بوده است و بدون واسطه از حضرت موسی بن جعفر علیه السلام روایت نقل میکرده است. وی در کتاب خویش چنین آورده است:
«الامام الحسن علیه السلام ابوه الامام امیرالمومنین علی علیه السلام، امه فاطمه الزهراء سلام الله علیها، ولادته: ولد فی المدینه لیلة النصف من شهر رمضان فی السنة الثالثة للهجره، القابه: التقی، الزکی، السبط، وفاته: توفی فی السابع من شهر صفر سنة خمسین من الهجرة»
🔷سند دوم:
قول شهید اول
یکی دیگر از کسانی که قائل بودند شهادت سبط اکبر حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام در هفتم ماه صفر واقع شده است، شهید اول (متوفای 786) می باشند ایشان در کتاب شریف «دروس» می فرمایند: الامام، الزکی، ابومحمد الحسن بن علی سید شباب اهل الجنه ولد بالمدینه یوم الثلاثاء منتصف شهر رمضان سنة اثنتین من الهجرة ... و قبض بها مسموما یوم الخمیس سابع صفر سنة تسع و اربعین من الهجرة.[1]
🔷سند سوم :
«مرحوم کفعمی»
یکی دیگر از کسانی که قائل به شهادت امام حسن مجتبی در هفتم ماه صفر شده است، علامه بزرگوار و محدث کبیر مرحوم کفعمی صاحب کتاب شریف «مصباح» می باشد ایشان در این کتاب چنین می فرماید:
» ولد فی یوم الثلاثاء منتصف شهر رمضان سنة ثلاث من الهجرة و توفی یوم الخمیس سابع شهر صفر سنة خمسین من الهجرة.[2]
🔷سند چهارم:
پدر بزرگوار شیخ بهایی
یکی دیگر از بزرگانی که قایل به شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام در هفتم صفر می باشد مرحوم علامه شیخ حسین والد مکرم شیخ بهایی در کتاب «وصول الاخبار الی اصول الاخبار» می باشد وی که متوفای سال 984 هجری است در کتاب خویش میفرماید: « هو الامام الزکی ابومحمد سید شباب اهل الجنه ولد بالمدینه یوم الثلاثاء منتصف شهر رمضان سنة اثنتین من الهجرة مسموما فی المدینة یوم الخمیس سابع شهر صفر سنة تسع او ثمان و اربعین و قیل سنة خمسین من الهجره عن سبع و اربعین سنة.[3] 🏴🌷🏴🌷🏴🌷🏴🌷 *محبان امام حسن مجتبی علیه السلام شهرستان مرودشت*
ادامه دارد...
بسم الله الرحمن الرحیم
*شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام ۷ صفر یا ۲۸صفر؟*
🏴🌴🏴🌴🏴🌴🏴🌴🏴
🔷 *بخش سوم :*
جهت دوم: سیره علماء
سیره علمی علماء و متشرعه و سنت عملی آنها اینگونه بوده است که حضرات در روز هفتم ماه صفر، در کلیه بلاد شیعه اقامهی عزا مینمودند. خصوصا این سنت در نجف اشرف و حوزه علمیه قم پس از ورود آیت الله العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری«قدس سره» به قم و تاسیس حوزه، دستور به تعطیلی بازار، حوزه علمیه و اقامة عزا نمودند؛ و پس از ایشان تحفّظ این سنت سیرهی بزرگانی همچون آیات عظام بروجردی و گلپایگانی«قدس سرهما» -که هر کدام در زمان خود مسئولیت حوزه را به عهده داشتهاند،- بوده است.
🔷مطلب دوم:
ولادت امام کاظم«علیه السلام» صفر یا ماه ذی الحجه؟
ولادت امام کاظم «علیه السلام» در روز هفتم صفر با اینکه بین علما شهرتی پیدا کرده است ولی؛
👈اولاً: بزرگانی چون شیخ کلینی در(اصول کافی) و شیخ مفید در (الارشاد و مسارّ الشیعه) و شیخ طوسی«قدس سرهم» در (تهذیب الاحکام)به قول ولادت آن حضرت درهفتم صفر اعتنا نکرده و از بیان آن ساکت ماندهاند.
👈ثانیاً: فحولی از علما چون شهید اول در (الدروس)، شیخ محمد حسن نجفی در(جواهر الکلام) و شیخ جعفر کاشف الغطاء«قدس سرهم» در (کشف الغطاء) آن را ضعیف شمردهاند.
👈ثالثاً: در تاریخ ولادت امام کاظم«علیه السلام» روایاتی وارد شده است که بزرگان از محدثین چون احمد بن خالد برقی در (المحاسن)، شیخ کلینی در (اصول کافی)، محمد بن حسن صفّار در (بصائر الدرجات) و ابن جریر طبری شیعی«قدس سرهم» در (دلائل الامامة) از ابی بصیر به طرق مختلف از امام صادق«علیه السلام» روایت کرده اند:که این ولادت پس از ایام حج سافل 127هـ و هنگام مراجعت حضرت صادق«علیه السلام» به مدینه و در اولین منزل پس از جحفه به نام ابواء بوده است. که به تصریح معجم البلدان ابواء 33 میل (حدود 53 کیلومتر) تا جحفه فاصله دارد.
💎مطلب مهم:
روایت ابی بصیر قرینهای است بر اتمام حج و بازگشت به مدینه در همان سالی که امام کاظم«علیه السلام» در ابواء به دنیا آمده، و این دلالت دارد بر اینکه امام کاظم در ماه ذی الحجه دیده به جهان گشود نه در ماه صفری که درسال 128هـ نقل شده است.
👈رابعاً: ابن جریر طبری«قدس سره» متوفای قرن چهارم در روایت دیگر از امام عسکری«علیه السلام» در (دلائل الامامة)، تصریح بر وقوع ولادت آن حضرت در ماه ذی الحجة نموده است.🏴🌷🏴🌷🏴🌷🏴🌷 *محبان امام حسن مجتبی علیه السلام شهرستان مرودشت*
ادامه دارد...
بسم الله الرحمن الرحیم
*شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام ۷ صفر یا ۲۸صفر؟*
🏴🌴🏴🌴🏴🌴🏴🌴🏴
🔷 *بخش چهارم :*
💎نظر جمعی از مراجع معظم تقلید:
در پایان اینکه مراجع معظم تقلید همچون: آیات عظام صافی گلپایگانی، وحید خراسانی، شبیری زنجانی، سیستانی، روحانی،مکارم شیرازی و.. «حفظهم الله» و آیات عظام فاضل لنکرانی، میرزا جواد تبریزی، شیخ محمد تقی بهجت «قدس سرهم» به تبعیت از سنت علمای سلف خصوصاً حاج شیخ عبدالکریم حائری«قدس سره»تأکید نموده و بر اقامه ی عزا در این روز(7صفر) و حرکت دستههای عزاداری به عنوان روز شهادت امام حسن مجتبی«علیه السلام» اتفاق نمودهاند؛ و در این روز دروس سطوح عالی حوزه تعطیل میگردد.
و جای این پرسش باقی است آیا هیچ ایام اللّهی نزد شیعه بالاتر از روزهای منتسب به حضرات معصومین«علیهمالسلام» وجود دارد؟
مسلَّما اقامه ی عزا در این روز از باب «وَ ذَکِّرْهُمْ بِأَیَّامِ اللَّه» و عامل به آن از مصادیق شیعه ی واقعی آن حضرات«علیهم السلام» -که فرمودند: «یفرحون لفرحنا و یحزنون لحزننا»-بوده تا شامل دعای ایشان که فرمود: «رحم الله من احیاء امرنا» گردند.
با مطالبی که ذکر شد این سؤال مطرح است که آیا هفتم صفر را به سوگواری بپردازیم یا به جشن و سرور؟
لذا بر آن شدیم تا در رابطه با این موضوع از مراجع معظم تقلید کسب تکلیف نموده تا مهر تأییدی بر ادعای خود بزنیم.
🔶استفتاء از برخی مراجع معظم تقلید:
با توجه به اهميت برگزاري شعائر اهلبيت عليهم السلام و مظلوميت سبط اکبر امام حسن مجتبي عليه السلام و سيره ي مستمره ي علماي حوزه هاي علميه ي قم و نجف اشرف و ساير مشاهد مشرفه که روز هفتم ماه صفر را به عنوان شهادت امام حسن مجتبي عليه السلام اقامه ي عزا مي کردند و از جمله مرحوم حاج شيخ عبد الکريم حائري مؤسس حوزه علميه ي قم که بر تعطيلي دروس حوزه ي علميه و اقامه ي عزا بر آن وجود شريف اصرار داشتند و به دستور ايشان بازار قم تعطيل مي گرديد و از زمان حيات آن بزرگوار تا کنون نيز بر اين منوال باقي است؛ نظر حضرتعالي نسبت به روز هفتم صفر ـ که بنا بر اقوالي از جمعه شهيد اول در کتاب دروس، مرحوم کفعمي در مصباح، شيخ بهايي و مرحوم شيخ جعفر کاشف الغطاء و برخي ديگر از اعاظم فقها تصريح بر شهادت امام حسن مجتبي عليه السلام در اين روز نموده اند؛ـ چيست؟ در صورت صحت اقوال فوق الذکر در اين روز و بنا بر قولي ولادت امام موسي کاظم عليه السلام نيز هست، وظيفه و تکليف ما شيعيان و خصوصا صدا و سيما در بر پايي عزاداري و يا جشن و سرور چه مي باشد؟
💠پاسخ مرحوم حضرت آیت الله العظمی فاضل لنکراني (رضوان الله تعالی علیه)
بسمه تعالي و له الحمد، در اين که بايد يک روز اختصاص به حضرت امام مجتبي عليه السلام داشته باشد ترديدي نيست و با توجه به اينکه روز 28 صفر روز رحلت خاتم الانبيا (ص) هم هست و بدين لحاظ شهادت سبط اکبر عليه السلام تحت الشعاع قرار مي گيرد، لذا خوب است که روز هفتم صفر را به اين عنوان اختصاص دهند که «مشهور» هم همين است.
💠پاسخ مرحوم حضرت آيت الله العظمی میرزا جواد تبريزي (رضوان الله تعالی علیه)
محرم و صفر ماه هاي حزن بر سيدالشهداء و خاندان اهل بيت عليهم السلام مي باشد و بايد به مجالس عزاداري روضه خواني بگذرد. والله العالم
💠پاسخ مرحوم حضرت آیت الله العظمی بهجت (رضوان الله تعالی علیه)
بسمه تعالی
مناسب است در جمع بین دو قول ( مشهور ) در روز هفتم صفر به شهادت سبط اکبر امام مجتبی (علیه الاف التحیطة والثناء ) و تولد امام موسی کاظم علیه السلام ترتیب مجالس برای هر دو امام بزرگوار به اینکه مصائب امام دوم (علیه السلام) و مناقب امام هفتم (علیه السلام) را متذکر و یاداور باشند و همین احتیاط حاصل میشود . والسلام «اول صفر 1430 ه ق».
💠پاسخ حضرت آيت الله العظمی وحيد خراساني(دامت برکاته)
بسم الله الرحمن الرحيم، به آنچه فقيه محقق ، موسس حوزه علميه قدس سره فرموده اند ، بايد عمل شود.
💠پاسخ حضرت آیت الله العظمی سيستاني(دامت برکاته)
بسمه تعالي
بزرگداشت شهادت سبط اکبر امام حسن مجتبي عليه السلام و ترتيب مجالسي براي آن حضرت و ذکر مصائب و يادآوري مناقب آن امام از مصاديق تعظيم شعائر است . و من يعظم شعائرالله فانها من تقوي القلوب.
💠پاسخ حضرت آيت الله العظمی صافي گلپايگاني(دامت برکاته)
برپائي مجلس ميلاد ائمه عليهم السلام بسيار خوب و مناسب است اما چون هفتم صفر بنا بر بعضي اقوال مصادف با سالروز شهادت امام حسن مجتبي عليه السلام مي باشد و از طرفي تمام ماه محرم و صفر ماههاي حزن آل الله و کاروان داغدار و مصيبت زده حضرت سيدالشهداء عليه السلام است سزاوار است در اين دوماه مجلس روضه وعزا برپا نموده و از مجالس جشن وسرور جدا اجتناب نمود.ان شاءالله مجمع مقدس شما عزيزان مورد توجه و
عنايت خاصه حضرت بقيةالله ارواحنا فداه قرار بگيرد و همه از منتظران امر فرج آن حضرت بوده باشيد.
💠پاسخ حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(دامت برکاته)
البته مشهور است طبق انچه مرحوم کلینی (رحمة الله علیه) در کافی اورده است که شهادت ان حضرت در اخر ماه صفر است ولی با توجه به روایت دیگری که مربوط به هفتم ماه صفر است سزاوار است نسبت به ان روز نیز احترام رعایت شود.همیشه موفق باشید 2/11/1388
منابع:
گردآورنده:اسدالله رئیسی
[1]. شهید اول، دروس: ج2، ص7.
[2]. کفعمی، المصباح: ص509.
[3]. علامه شیخ حسین بهایی، وصول الاخبار:ص42
آخرین اخبار
بیست و هشتمین نشست علمی با موضوع «جاهلیت و هجرت از دیدگاه اسلام و سلفیه» برگزار خواهد شد.
زمان آغاز دروس مرکز تخصصی ائمه اطهار(ع) در سال تحصیلی 96ـ 95
اسامی طلاب پذیرفته شده سطح 3 مرکز تخصصی ائمه اطهار(ع)
مصاحبه طلاب پذیرش شده سطح سه مرکز تخصصی ائمه اطهار(ع)
بیست و هفتمین نشست علمی با موضوع «تقابل اهل سنت با وهابیت» برگزار خواهد شد.
دسته بندی اخبار
مرکز تخصصی (1)
اخبار (27)
مراسم (2)
دروس (1)
اطلاعیه (2)
مقالات (12)
کتابخانه (5)
آخرین کتاب ها
کلیه حقوق این سایت متعلق به مرکز فقهی ائمه اطهار (علیهم السلام) استآدرس: قم، نبش میدان معلم، مرکز فقهی ائمه اطهار (علیهم السلام) شماره تلفن: 025-37749494
🏴🏴🌷🏴🏴🌷🏴🏴🌷
محبان امام حسن مجتبی. علیه السلام
شهرستان مرودشت
بسم الله الرحمن الرحیم 🏴🌷🏴🌷🏴🌷🏴 هفتم صفر شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام 🏴🏴 یا بن الحسن تسلیت تسلیت. تا که جان هست ، گدایم به عطایای حسن
سرمه ی چشم ترم ، خاک کف پای حسن
مقصد سیر و سلوکم ، شده کوه کرمش
غرق احسان شده ام ، در دل دریای حسن
مادرم خادمه ی مادر مظلومه ی او
پدرم تعزیه دارِ غم بابای حسن
خوب رویان جهان مست مه طلعت او
برده غارت دل من ، زلف چلیپای حسن
الدخیلم شده بر قاسم گلگون کفنش
سر من باد فدای گل رعنای حسن
غصه هایش نتوانم که شمارش بکنم
خم شد عالم کمرش ، از غم عظمای حسن
*بیاییم امشب گریه هامونو هدیه کنیم به پدران و مادرامون ...
اونایی که محبت اهلبیت رو لقمه کردند به دهان ما گذاشتند ...
گوشت و پوستمون شده اهلبیت الحمدلله ...
انگار یه عده تو این شهر نمیدونن این ایام فاطمیه هست ....*
مادرم خادمه ی مادر مظلومه ی اوست
پدرم تعزیه دارِ غم عظمای حسن
غصه هایش نتوانم که شمارش بکنم
خم شد عالم کمرش از غم عظمای حسن
پیش چشمان حسن ، مادر او را کشتند
آه مادر ، شده ورد لب شبهای حسن
گفت لایوم کیومک ، دم آخر به حسین
ریخت زینب به هم از ذکر حسین وایِ حسن...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 #کلیپ استاد #رائفی_پور
📝 «مظلومیت امام حسن مجتبی (علیه السلام)»
☑️ کانال رسمی استاد رائفیپور و موسسه مصاف👇
☑️ @Masaf
بسم الله الرحمن الرحیم
سوگواره رسول مهربانی
۲۸صفر ۱۴۴۲-مهر۱۳۹۹
🏴☘️🏴☘️🏴☘️🏴☘️🏴
💔نوای شکوِه:
عالم خلقت چه بسیار انتظار کشیده بود تا دُرّ یکدانه آفرینش رخ بنماید و خورشید پرفروغ نبوّت طلوع کند. او آمد و جهالت و غفلت و دنیاپرستیِ انسان ها با او چنان کرد که کرد. و امروز با رحلت آن وجود مبارک، عالم خاک برای همیشه در حرمان آن حضور شیرین خواهد ماند و در ذره ذره عالم خلقت نوای شِکوِه ای در خواهد پیچید که: «اللّهُم نَشْکُو اِلَیْکَ فَقْدَ نَبینا»
💎ارمغانی پربار:
ملایک آسمان صف در صف بر در بهشت به استقبال ایستاده اند. بهشت را عطر محمّدی فرا گرفته است. جبرئیل این ملک محبوب به وداع رسول خدا آمده است و به استقبال او در عروجش به سوی معبود. جبرئیل در سویی و میکائیل در سویی دیگر و فرشته مرگ روبرو. به اذن خدا، نور پرفروغ روح الهی رسولش صلی الله علیه و آله از تن پر می کشد و در پس همه آزارها، طعنه ها، کینه ها، سنگ زدن ها و اهانت ها و نافرمانی ها، آرامِ آرام به سوی معبود روان می شود در حالی که حیاتی نو در عالم خاک جاری کرده و بوستانی پربار و خوش گوار به ارمغان آورده است. سلام و رحمت بی پایان حق بر او و برخاندان او.
https://hawzah.net/fa/Magazine/View/3282/
بسم الله الرحمن الرحیم
سوگواره پیامبر عشق و رحمت
🏴🏴☘️🏴🏴☘️🏴🏴☘️
مجله گلبرگ فروردین 1383، شماره 49
سوگ عالم، غم آدم(رحلت رسول اکرم صلی الله علیه و آله )
کلامی چند از فرمایشات رسول اکرم صلی الله علیه و آله پنج عمل است که خدا مرتکب آن را زود کیفر می دهد: ستم، خیانت، بدرفتاری با پدر و مادر، پرفروغ روح الهی رسولش صلی الله علیه و آله از تن پر می کشد و در پس همه آزارها، طعنه ها، کینه ها، سنگ نگرانی پیامبرسال هاست که رسول خدا صلی الله علیه و آله آزار مخالفان و دشمنان را به جان خریده است تا نهال با برکت خدا صلی الله علیه و آله چون مادری مهربان و رئوف که کودک خود را ترک گوید نگران امت اسلامی است. می شود و عالم خلقت که به بهانه وجود او مجال حضور یافته بود در تحیّر رحلت او فرو می ماند. در لحظات وداعگاهِ وداعِ پیامبر صلی الله علیه و آله فرا رسیده است. رسول خدا صلی الله علیه و آله بر روی سینه برادرش علی مرتضی است. الهی به یاری آمدند و رسول گرامی اسلام ـ که درود خدا بر او باد ـ به دست یار و یاور تنهایی ها و اتمام حجّترسول خدا صلی الله علیه و آله ، چراغ روشن هدایتی بود که دست مهربان الهی در مسیر حرکت انسان ها پندی از پیامبرکلام پر نور رسول خدا صلی الله علیه و آله چون دستی مهربان دست دل را می گیرد و یکسره تا وادی رحمت زینت خلایقحرمان حضور رسول خدا صلی الله علیه و آله اندوهی بزرگ و حسرتی بی پایان است و تنها تسلای این حرمان
چکیده ماشینی
177
کلامی چند از فرمایشات رسول اکرم صلی الله علیه و آله
پنج عمل است که خدا مرتکب آن را زود کیفر می دهد: ستم، خیانت، بدرفتاری با پدر و مادر، بریدن از خویشاوندان و حق نشناسی.
بهترین مؤمنان کسی است که قناعت پیشه کند و بدترین آنان کسی است که طمع ورزد.
ساعات سخت و آزار دهنده این دنیا، ساعات سخت و آزار دهنده آخرت را از بین می برد.
بهترین شما آن کس است که دیدار او، خدا را به یاد شما آورد و سخنانش بر دانش شما بیفزاید و رفتارش شما را به آخرت ترغیب کند.
سکوت نخستین مرحله عبادت است.
نوای شکوِه
عالم خلقت چه بسیار انتظار کشیده بود تا دُرّ یکدانه آفرینش رخ بنماید و خورشید پرفروغ نبوّت طلوع کند. او آمد و جهالت و غفلت و دنیاپرستیِ انسان ها با او چنان کرد که کرد. و امروز با رحلت آن وجود مبارک، عالم خاک برای همیشه در حرمان آن حضور شیرین خواهد ماند و در ذره ذره عالم خلقت نوای شِکوِه ای در خواهد پیچید که: «اللّهُم نَشْکُو اِلَیْکَ فَقْدَ نَبینا»
ارمغانی پربار
ملایک آسمان صف در صف بر در بهشت به استقبال ایستاده اند. بهشت را عطر محمّدی فرا گرفته است. جبرئیل این ملک محبوب به وداع رسول خدا آمده است و به استقبال او در عروجش به سوی معبود. جبرئیل در سویی و میکائیل در سویی دیگر و فرشته مرگ روبرو. به اذن خدا، نور پرفروغ روح الهی رسولش صلی الله علیه و آله از تن پر می کشد و در پس همه آزارها، طعنه ها، کینه ها، سنگ زدن ها و اهانت ها و نافرمانی ها، آرامِ آرام به سوی معبود روان می شود در حالی که حیاتی نو در عالم خاک جاری کرده و بوستانی پربار و خوش گوار به ارمغان آورده است. سلام و رحمت بی پایان حق بر او و برخاندان او.
نگرانی پیامبر
سال هاست که رسول خدا صلی الله علیه و آله آزار مخالفان و دشمنان را به جان خریده است تا نهال با برکت اسلام را بپروراند و ریشه هایش را دوامی جاودانه دهد و اینک گاه وداع نزدیک می شود. رسول خدا صلی الله علیه و آله چون مادری مهربان و رئوف که کودک خود را ترک گوید نگران امت اسلامی است. او بارها و بارها در خطبه های بسیار و به بهانه های مختلف یاران خود را از فتنه های بعد از خود حذر می دهد و پیوسته اصحاب را سفارش می کند که سخنانش را از یاد نبرند و سنّت او را رها نکنند و از اهل بیت او و از قرآن کریم دست برندارند و سرپیچی نکنند. رسول خدا به سوی معبود می شتابد. هرچند غم از دست دادن پیامبری چنین مهربان، و رسولی چنین آسمانی هرگز از میان امت اسلامی رخت برنمی بندد.
روح حیات در عالم خاک
اینک روشن ترین بهانه هستی، آشکارترین حجت خدا، مخاطب «لُولاکَ لَما خَلَقْتُ الاَْفْلاکَ» در خاک می شود و عالم خلقت که به بهانه وجود او مجال حضور یافته بود در تحیّر رحلت او فرو می ماند. فرشته مقرب الهی، ملکِ مرگ هنوز مبهوت آن جلال و شکوه است که گاه رحلت، روح بلند او را دربرگرفته بود. بهشت در پسِ قرن ها انتظار به میزبانیِ او زیور بسته و عالم خاک در حسرت کوچ او به غم نشسته است، و انسان در این میان، در انسانیت خود و در شرافت و سعادت خود تا ابد مرهون و مدیون اوست که او باران لطف خدا بود بر جامعه بشری و روح حیات و هشیاری انسان در کالبد بی روح عالم خاک. سلام و درود جاودانه خدا بر او باد.
در لحظات وداع
گاهِ وداعِ پیامبر صلی الله علیه و آله
آله فرا رسیده است. علی مرتضی، فاطمه زهرا، حسن و حسین ـ که سلام خدا بر آنان باد ـ پژمرده و اندوهبار چون پروانگانی بر دور شمع، بر گردش حلقه زده اند. سر مبارک رسول خدا صلی الله علیه و آله بر روی سینه برادرش علی مرتضی است. آسمان از پرواز فرشتگان لبریز است. گروهی می آیند و گروهی می روند. روح بلند و ملکوتی پیامبر از میان دست های مهربان علی علیه السلام به آسمان پرگشود. علی دست ها را که هنوز پر از بوی خوش پیامبر بود بر چهره کشید. ملایک الهی به یاری آمدند و رسول گرامی اسلام ـ که درود خدا بر او باد ـ به دست یار و یاور تنهایی ها و همدم سختی هایش علی علیه السلام غسل داده و کفن شد. در و دیوار گویی که فریاد و ناله می کرد و اشک، تنها مرهمی بود که بی صدا دل یاران را تسلا می داد.
نور الهی
تو چراغ روشن هدایتی که خدایت می فرماید: «ای پیامبر، تو را گواه و شاهد و مژده دهنده و بیم دهنده فرستادیم و تو را دعوت کننده به سوی خدا به فرمان او و چراغی روشنی بخش.
تو نور خدایی و نور خدا خاموشی نمی گیرد. با عروج تو و با رحلت جانگدازت هرچند حرمان حضورت بر عالم سایه افکند، امّا انوار وجود تو هماره تا ابد خواهد تابید که عالم به نور وجود تو زنده است و بر محور وجود تو می گردد.ای رسول پاک خدا، ای بزرگ ترین آیه خلقت.
به نام پاک تو
تو را ای رسول خدا،ای برگزیده پاک،ای پیام آور رحمت و مهر، چه بخوانم که در کلام نمی گنجی و در وصف نمی آیی. آنان که تو را ساحر و مجنون لقب دادند، چه زیان کار در آتش جهل و کینه خود سوختند و آنان که از فرمان تو سر پیچیدند چه خسران زده به هلاکت رسیدند. و من اینک در گاه رفتنت ای بلندترین کمال انسانی وای پر شکوه ترین جلوه انسانیّت، تو را به نام بلندت می خوانم تا تسلای دل حرمان زده ام باشی.ای رسول خدا،ای پیامبر پاک خدا، جان ها فدای نام تو باد.
https://hawzah.net/fa/Magazine/View/
بسم الله الرحمن الرحیم
السلام علیک یا رسول الله
🏴🏴🌴🏴🏴🌴🏴🏴🌴
سید محسن احمدزاده
بوی غم می آید از شهر رسول
بوی اشک حیدر و آه بتول
آسمانی ها همه دل بی شکیب
بر لب شیر خدا امن یجیب
لحظه ها لبریز از دل وا پسی
فاطمه گریان ز داغ بی کسی
می چکد بر گونه ها با صد محن
دانه دانه اشک از چشم حسن
اینک، غم گرفته عالمین
بغض کرده گوشه ی خانه حسین
در میان حجره ای غرق ملال
آیه های اشک می خواند بلال
لحظه های اخر پیغمبر است
روح هستی در میان بستر است
با دلی محضون به حال احتضار
چشم های خسته ی او اشک بار
اشک او از بی کسی حیدر است
قصه نامردی و میخ در است
گوشه ای گرم نیایش با خدا
می برد بالا علی دست دعا
اهل بیت خویش را با اشک و آه
در وداع آخرین دارد نگاه
گاه گوید با علی از غسل و قبر
درد دل با چاه و مظلومی و صبر
گاه گوید با غم و درد و محن
غم مخور هستی من زهرای من
بعد من حامی دست حق شوی
اولین کس تو به من ملحق شوی
بعد من اجر رسالت هیزم است
هستی ام در آتش نا مردم است
اشک او تصویری از حق نمک
در میان کوچه ها غصب فدک
آسمان را رنگ نیلی می زنند
بین کوچه بر تو سیلی می زنند
قطره قطره اشک او دارد سخن
از دل و لب های پر خون حسن
در نگاه آخرش راز مگوست
حرف ها از بوسه زیر گلوست
در رحلت پیامبر اکرم صل الله علیه واله
یک ماه خون گرفته۷
شهــر مدینـه صحنــۀ صحـرای محشراست
بـــاور کنیـم عمـــر جهـــان رو بـه آخر است
مـلـک خـــدای عــــزوجـل خیمـــۀ عـزاست
کـی صـاحب عـزاست؟ خـداونـد اکبر است
در بیــت وحــــی آمــده در مـیزنـــد اجـــل
ایــن لحظــۀ یتیـمــی زهـــرای اطهــر است
جــاری اسـت اشــک دیـدۀ شیــرخدا علی
انگــار آب غســل نبـی اشـک حیــدر است
عتـــرت غــــریـب گشتــه و قـرآن بـه زیــر پا
دسـت امیـن وحــی خــداوند بـر سر است
بـــاور کنیـد بــر جگـــر شیــــر حــــق علـی
داغ نبـــی فقــط نــه کــه داغ بــــرادر است
رکـن علـی شکسته و از بــس شده غریب
از غصه گشته مثل همایی کـه بیپر است
یـــارب بـــر او تـو فــاطمــهاش را نگـــــاهدار
زهـــــرا بــــــرای شیــرخـدا رکن دیگر است
مــــویی مبـــاد کـــم ز ســـر فـاطمه شــود
کــو دست و تیغ و بازوی سردار خیبر است
«میثــم» اگــــر رســول خــدا رفت از جهان
نفس نبی به خلق امام است و رهبر است
بسم الله الرحمن الرحیم
بسم رب الکریم
السلام علیک یا ابا محمد یا حسن بن علی المجتبی
🌴🌴🏴🏴🌴🌴🏴🏴🌴
( سلام، غریبتر از هر غریب! )
سلام، آشنایِ غریب، مهربانِ غریب، بزرگ زاده غریب!
سلام، مزار بیچراغ، تربت بیزایر، بهشت گمشده!
سلام، آتشفشان صبر، چشمان معصوم، بازوان مظلوم، زبان ستمدیده!
سلام، سینه شعلهور، جگر سوخته، پیکر تیرباران شده!
سلام، امام غریب من!
آمدهام؛ با تمام دلم، با قدمهای احساسم، با حضور هر چه تمام ارادتم.
آمدهام؛ تا فانوسهای روشن اشکهایم را، بر مزار بیچراغت، بیاویزم!
آمدهام؛ تا شریک غربت بینهایتت باشم.
آمدهام ـ کبوترانه آمدهام ـ تا از دستان مهربانت، آب و دانه بدهی!
آمدهام؛ با دسته دسته یا کریمهای اخلاص و محبّت، تا شاید لحظهای در گنبد نگاه مهربانت، پناه گیرم.
ای کریم اهل بیت! حالا این من و این وسعت بیحدّ و مرزِ لطف تو.
این دلِ کوچک من و این عنایت بزرگ تو. این گدای غریب و این هم، سلطان غریب؛ بزم غریبانهمان جور است.
تو غریب، من هم غریب.
امّا … نه! غربت من کجا و غریبی تو کجا! آخر شما، غربتت را هم از پدر به ارث بردهای و هم از مادر مولای من! چگونه میشود زینت شانههای پیامبر باشی، خون علی و فاطمه در رگهایت جاری باشد، سید جوانان اهل بهشت باشی و آن وقت، این روزگار نامرد، دل به عشقت نسپارد. امام مظلوم من! چند بار از پشت، خنجر خوردهای؟! چند بار نیش سوزناک خیانت را چشیدهای؟! چند بار …؟ انگار قصّه غربت شما پایان ندارد! آقا! زهری که بر جگرت نشست، تنها زهر جعده نبود؛ زهر بدعتی بود که مسیر عشق را عوض کرد. وقتی که دل به این بدعت بسپرند، عجیب نیست اینکه حتی در کنار همسفر زندگیت، غریب باشی!
یا کریم اهلبیت! تو بزرگتر از آن بودی که در ذهن کوچک بشر بگنجی.
السلام علی الکریم الغریب
💔🏴💔🏴💔🏴💔🏴
از کوچه که میگذشتی، هر کس به بهانه ای در مسیر راهت می ایستاد تا لحظه ای، جلوه ای از بهشت را در سیمای ملکوتی تو ببیند و تو با آن لبخند بی ریا و مهربانت به او سلام کنی؛ درست مثل جد بزرگوارت.
با این همه، تو در شهر خودت هم غریب بودی و در خانه ات و در میان دوستان.
حالا چگونه میشود این همه غربت را با یک کلمه تصویر کرد، امام مظلوم و غریب ما، امام حسن مجتبی .
«غریب شهر خود»
آخر، غربت هم اندازه ای دارد، صبر هم حدی دارد، غم هم... آه! چه بگویم از غم های بیکران تو ای پیشوای غریب!؟
گفتم: غریب؟ چه کنم که حروف، غیر از این توانی برای بیان حال تو ندارد؛ وگرنه کجا با یک کلمه میشود به عمق غربت تو رسید؟ حال تو را چه کسی جز خدای تو میداند؟ تو حتی در میان اهل خانه خود غریب بودی و نگاه غمگینت را حتی از همسرت میپوشاندی. دلت شده بود خانه دردهای نگفتنی. جز به خواهرت، به چه کسی میتوانستی اعتماد کنی؛ آنگاه که ظرف طلب کردی برای فوران درد این سالها؟
سالها بود زهر در کام داشتی و دم برنمی آوردی.
سالها بود به هر بهانه ای راه خانه مخفی مادر را پیش میگرفتی و زائر شبانه اش بودی، دردت را به خاک او که نمیگفتی، دیگر چه کسی میتوانست مرهم زخم هایت باشد؟
سالها بود پشت صبر را به خاک رسانده بودی و طاقت برایت شده بود لهجه هر مصیبتی.
با این حال، هر که از هر کجا بی نصیب میماند، راه خانه تو احاطه اش میکرد و ناگاه، خود را جلوی دروازه کرامت تو میدید و بی پروا طلب میکرد حاجتش را.
آخر میدانست کریمی و به این صفت از همه به جدت شبیه تری؛ حتی چهره نورانی ات، همه را مسافر روزهای خوش مدینه با رسول میکرد.
قوتت همه شب خون جگر بود حسن جان / گریان ز غمت چشم سحر بود حسن جان
از دوست و دشمن به تو پیوسته ستم شد / مظلومی تو ارث پدر بود حسن جان . . .
.
مـن اولــین فرزند دلبـند بتولم
من نور چشم و میوه قلب رسولم
سِبط نبی، نجل علی، حَــــبل خدایم
بــنیانگذار از نهضت كرب و بلایم
فرزند حـیدر را سر سازش كجا بود
این صلح سر فصل كتاب كربلا بود
من قهرمان سرفراز نهرانم
من جنگ صفین و جمل را قهرمانم
در عـرصه پیكارها بی یار ماندم
یــاران همه رفتند و با اغیار ماندم
با این هـمه غربت برون از خانه دگر
قـاتل چرا در خانه هم بگرفته سنگر
🔸چگونه میشود از حرف حق، علیه جبهۀ حق استفاده کرد؟
🔸اگر از صلح امامحسن(ع) بگوییم اما از خیانت یارانش نگوییم، خیانت کردهایم
🔻 آنقدر که با حرف صحیح میشود علیه حق قیام کرد، با حرف غلط نمیشود. آنقدر که انسان با اطلاعات صحیح و ظاهراً سالم، میتواند ظلم کند، با حرف دروغ و غلط، نمیتواند ظلم کند، بهویژه در جامعۀ دینی، از متن دین بیشتر میشود علیه دین سوءاستفاده کرد.
🔻 امیرالمؤمنین(ع) دربارۀ حرف صحیحی که علیه جبهۀ حق از آن استفاده میشود، فرمود: «کَلِمَةُ حَقٍّ يُرَادُ بِهَا الْبَاطِلُ» اما چگونه میشود از حرف حق، علیه جبهۀ حق استفاده کرد؟ یک ترفند این است که بعضی از حرفهای صحیح را بیان کنند بدون ذکر حرفهای صحیح دیگری که باید در کنارش بگویند.
🔻 مثلاً میگویند: «پیامبر(ص) اهل تحمل و مدارا و عفو بود.» یا «امیرالمؤمنین(ع) به حرف مردم گوش کرد و کوتاه آمد» یا «امامحسن(ع) صلح کرد و سخن مردم را شنید» به چنین کسی باید گفت: این حرفها درست است اما ناقص است، همهاش را بگو! وقتی نصفش را نمیگویی، معلوم میشود یک قصد و غرضی پشت سرش هست.
🔻 بله، پیامبر(ص) در مقابل منافقین جامعه، مدارا میکرد، اما چارهای نداشت جز اینکه در مقابل آنها کوتاه بیاید، چون مردم زمان ایشان، سطح فهم و ظرفیت لازم را نداشتند که ایشان بتواند با برخی از منافقین برخورد محکمتری کند.
🔻 چرا پیامبر(ص) و علی(ع) و امامحسن(ع) در برخی موارد کوتاه آمدند؟ بهخاطر وجود منافقینی که موجب انحراف افکار عمومی بودند، و بهخاطر وجود مؤمنین ضعیفی که موجب تحمیل اقدام ناصحیح به ایشان شدند.
🔻 میگویند «ببینید امامحسن(ع) صلح کرد!» خُب بقیهاش را هم بگویید که یارانش خیانت کردند و ایشان را تنها گذاشتند و همین خیانتها بود که حضرت را وادار به صلح کرد. کسی که از صلح امامحسن(ع) حرف بزند اما از خیانت یاران امامحسن(ع) حرف نزند، خائن است؛ همهاش را بگو! گفتنِ یک قسمتی از حق و نگفتن بقیۀ حق، بدتر از گفتن سخن باطل است.
🔻 کسی مخالف صلح نیست، اما صلح حقیقی نه صلح تحمیلی! صلح تحمیلی هم مثل جنگ تحمیلی بد است. صلح تحمیلی ناپایدار است و به دنبالش قتل عام جبهه حق است؛ همانطور که در کربلا شاهد بودیم.
👤علیرضا پناهیان
🚩 حرم رضوی - ۹۹.۷.۲۴
@Panahian_ir
یا سریع الرضا
خدای مهربانی هاست سلطانی که من دارم
فدای مهر بسیارش دل و جانی که من دارم
کنارش ذره ناچیز چون خورشید می تابد
ندارد هیچ موری این سلیمانی که من دارم
نمک پرورده ی دریای جودش بوده ام عمری
پر است از شور احسانش نمکدانی که من دارم
همیشه رو به گنبد با خدای خود سخن گفتم
همیشه در حرم محکم شد ایمانی که من دارم
نسیم رحمتش، بار گناه از دوش بردارد
به آهی کاه گردد کوه عصیانی که من دارم
به لطف گندمی که داده ام دست کبوترها
دگر خالی نماند سفره ی نانی که من دارم
چه فرقی می کند آهو، کبوتر یا که سگ باشم
که او بی اعتنا باشد به عنوانی که من دارم
به وقت مرگ می آید به بالینم یقین دارم
شروع وعده های اوست پایانی که من دارم
شاعر : علی ذوالقدر.
حلالم کن.mp3
1.97M
🏴 #وداع_با_محرم_صفر
😭حلالم کن ارباب
🎤حجت الاسلام #منظوری
🎤 #حاج_حسین_سیب_سرخی
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
روے لینڪ زیر👇 ڪلیڪ ڪنید.
🚩🏴 [ sapp.ir/YASEKABOOD ]🏴🚩
didar emam reza.ali.mp3
4M
﷽
📲 فایل صوتے
🎙واعظ: حاج آقا #عالی
🔖 دیدار امام رضا علیه السلام 🔖
🌎 @vaezin_313
🌎 www.vaezin.com
🌎 instagram.com/vaezincom