eitaa logo
محب
7.8هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
6 فایل
بسم‌رب‌المهدی ♥️ جذاب ترین 👌😍 📜احادیث ائمه اطهار ✍️متون ادبی برگرفته از روایات 🖼️ عکس نوشته و... مطالبی با محوریت مذهبی_سیاسی_اجتماعی 👤ارتباط با ادمین: @j_moheb تبلیغات :https://eitaa.com/mohebbeh110_tab
مشاهده در ایتا
دانلود
با موشک هایمان ، برسرتان خراب میشویم . 🤍@Mohebbeh110
➖ چرا گناه برای مؤمن بهتر از عجب است؟ 🛑 مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَسْبَاطٍ عَنْ رَجُلٍ مِنْ أَصْحَابِنَا مِنْ أَهْلِ خُرَاسَانَ مِنْ وُلْدِ إِبْرَاهِيمَ بْنِ سَيَّارٍ يَرْفَعُهُ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: إِنَّ اَللَّهَ عَلِمَ أَنَّ اَلذَّنْبَ خَيْرٌ لِلْمُؤْمِنِ مِنَ اَلْعُجْبِ وَ لَوْ لاَ ذَلِكَ مَا اُبْتُلِيَ مُؤْمِنٌ بِذَنْبٍ أَبَداً. 🔰 امام صادق علیه السلام: همانا خداوند می‌دانست که گناه برای مؤمن بهتر از خودپسندی(عجب) است، و اگر چنین نبود، هیچ مؤمنی به گناه دچار نمی‌شد. 📚 الکافی، جلد ۲، صفحه ۳۱۳ شرح عجب یعنی اینکه آدم فکر کند کار خوبش خیلی بزرگ و ارزشمند است، به آن دل ببندد و فکر کند دیگر هیچ اشتباهی ندارد. اگر از انجام کار خوب خوشحال شود اما با تواضع و شکرگزاری و درخواست کمک بیشتر از خدا باشد، این مشکلی ندارد. اما اگر آن را به خودش نسبت دهد و خود را کامل و بدون نقص بداند، این عجب است. عجب از گناهان ظاهری بدتر است؛ چون گناهان با توبه بخشیده می‌شوند ولی عجب سخت‌تر از بین می‌رود، عبادت‌ها را خراب می‌کند و مانع پذیرفته شدنشان می‌شود. عجب باعث می‌شود که آدم خودش را بی‌نیاز ببیند، اشتباهاتش را فراموش کند، از خطاهایش غافل بماند و از یادگیری و مشورت با دیگران دور شود.(مرآة العقول، ج ۱۰، ص ۲۱۸) 🤍@Mohebbeh110
مهم، این است... 🌱 ✍استاد علی صفایی حائری 🤍@Mohebbeh110
رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند:  مَنْ قَامَ عَلَى مَرِيضٍ يَوْماً وَ لَيْلَةً بَعَثَهُ اَلله مَعَ إِبْرَاهِيمَ الخَلِيلِ "سلام الله علیه" فَجَازَ عَلَى اَلصِّرَاطِ كَالْبَرْقِ اَللاَّمِعِ هر کس یک‌ شبانه روز از بیماری مراقبت کند،خدا او را با ابراهیم خلیل سلام الله علیه برانگیزد،آنگاه از صراط همچون برق جهنده تابان بگذرد. 📖ثواب الاعمال ص۲۸۹ مفاتیح الحیاه ۳۶۸ 🤍@Mohebbeh110
➖ ریشه خطاها در چیست؟ 🛑 عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ اِبْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ دُرُسْتَ بْنِ أَبِي مَنْصُورٍ عَنْ رَجُلٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ وَ هِشَامٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: رَأْسُ كُلِّ خَطِيئَةٍ حُبُّ اَلدُّنْيَا 🔰 امام صادق (علیه‌السلام) فرمودند: «ریشه و سرآغاز هر خطایی، حبّ دنیا است.» 📚 الکافی، جلد 2، صفحه 315 شرح ریشه هر خطا، حبّ دنیا است؛ زیرا صفات ناپسند در حبّ دنیا نهفته‌اند و تمام عیب‌های مربوط به قوه شهوت و غضب در گرایش به دنیا وجود دارد. راه رهایی از حبّ دنیا تنها با شناخت زشتی‌های آن و فواید آخرت، و همچنین با تزکیه نفس و تعدیل دو قوه شهوت و غضب امکان‌پذیر است.(مرآة العقول، ج۱۰، ص۲۲۸) 🤍@Mohebbeh110
آیت الله العظمی جوادی آملی: «شرح حال علما را خواندن به منزله درس اخلاق است. يك وقتی است كه مدرس اخلاقی معلم اخلاقی برای ما درس اخلاق می‌گوید، يك وقتی ما داريم شرح حال علما را می‌خوانیم همين بررسی حال علما، مطالعه حال علما به نوبه خود درس اخلاق است اينها الگوی عملی هستند.» 📍درس تفسیر سوره یونس جلسه ۶۷ 🤍@Mohebbeh110
➖ ویژگی‌های مؤمن چیست؟ 🛑 «مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ اَلنُّعْمَانِ عَنِ اِبْنِ مُسْكَانَ عَنْ أَبِي حَمْزَةَ قَالَ: اَلْمُؤْمِنُ خَلَطَ عَمَلَهُ بِالْحِلْمِ يَجْلِسُ لِيَعْلَمَ وَ يَنْطِقُ لِيَفْهَمَ لاَ يُحَدِّثُ أَمَانَتَهُ اَلْأَصْدِقَاءَ وَ لاَ يَكْتُمُ شَهَادَتَهُ اَلْأَعْدَاءَ وَ لاَ يَفْعَلُ شَيْئاً مِنَ اَلْحَقِّ رِيَاءً وَ لاَ يَتْرُكُهُ حَيَاءً إِنْ زُكِّيَ خَافَ مِمَّا يَقُولُونَ وَ اِسْتَغْفَرَ اَللَّهَ مِمَّا لاَ يَعْلَمُونَ لاَ يَغُرُّهُ قَوْلُ مَنْ جَهِلَهُ وَ يَخْشَى إِحْصَاءَ مَا قَدْ عَمِلَهُ.» 🔰 امام باقر (ع): مؤمن، کارهایش را با بردباری و خویشتن‌داری همراه می‌کند. در مجالسی می‌نشیند که چیزی بیاموزد و سخن می‌گوید تا دیگران را به فهم برساند، نه برای نمایش خود. امانتی که نزد اوست حتی به دوستانش نمی‌گوید، و شهادتش را حتی از دشمنانش دریغ نمی‌کند. هیچ حق و کار درستی را از روی خودنمایی انجام نمی‌دهد و هیچ حقی را از روی شرم ترک نمی‌کند. اگر از او تمجید کنند، از گفتارشان می‌ترسد و برای آنچه نمی‌دانند، از خدا طلب آمرزش می‌کند. سخن افراد ناآگاه فریبش نمی‌دهد و از حساب اعمالش نزد خدا بیم دارد. 📚 الکافی، ج ۲، ص ۲۳۶ 🤍@Mohebbeh110
دسته بندی مطلب حدیث: ➖ ویژگی‌های مؤمن: 1. در مجالس علمی برای یادگیری می‌نشیند، نه برای نمایش فضل. سکوت می‌کند تا از بی‌فایده سخن گفتن دور بماند. فقط برای فهمیدن صحبت می‌کند، نه برای جدل. 2. امانت‌داری و شهادت راز خود را حتی به دوستان نمی‌گوید. شهادت را از دشمنان پنهان نمی‌کند و همیشه حقیقت را می‌گوید. 3. ریا و شرم هیچ کاری از روی ریا نمی‌کند. کار درست را از روی شرم ترک نمی‌کند. 4. پاسخ به تمجید از تمجید دیگران می‌ترسد و فریب نمی‌خورد. از گناهان دیگران طلب آمرزش می‌کند. 5. آگاهی از عیوب سخنان کسانی که عیوبش را نمی‌دانند فریبش نمی‌دهد. از حساب اعمال خود نزد خدا می‌ترسد. 🤍@Mohebbeh110
عزم، جوهره انسانیت و میزان امتیاز انسان است... ✍امام خمینی(ره) 🤍@Mohebbeh110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شاید کنار فاطمه باشی!🌱 🎙 با صـــــدای نجم الدین شریعتی 📖برشی از کتاب صوتی نامه های بلوغ 🤍@Mohebbeh110
➖ چگونه فرشتگان در هنگام نزاع بین دو نفر عمل می‌کنند؟ 🛑 أَبُو عَلِيٍّ اَلْأَشْعَرِيُّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ أَيُّوبَ بْنِ نُوحٍ عَنْ عَبَّاسِ بْنِ عَامِرٍ عَنْ رَبِيعِ بْنِ مُحَمَّدٍ اَلْمُسْلِيِّ عَنْ أَبِي مُحَمَّدٍ عَنْ عِمْرَانَ عَنْ سَعِيدِ بْنِ يَسَارٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: إِذَا وَقَعَ بَيْنَ رَجُلَيْنِ مُنَازَعَةٌ نَزَلَ مَلَكَانِ فَيَقُولاَنِ لِلسَّفِيهِ مِنْهُمَا قُلْتَ وَ قُلْتَ وَ أَنْتَ أَهْلٌ لِمَا قُلْتَ سَتُجْزَى بِمَا قُلْتَ وَ يَقُولاَنِ لِلْحَلِيمِ مِنْهُمَا صَبَرْتَ وَ حَلُمْتَ سَيَغْفِرُ اَللَّهُ لَكَ إِنْ أَتْمَمْتَ ذَلِكَ قَالَ فَإِنْ رَدَّ اَلْحَلِيمُ عَلَيْهِ اِرْتَفَعَ اَلْمَلَكَانِ . 🔰 امام صادق (علیه‌السلام) فرمودند: هنگامی که بین دو نفر نزاعی رخ دهد، دو فرشته نازل می‌شوند و به فرد سبک‌سر می‌گویند: «گفتی و گفتی، و تو شایسته آنچه گفتی هستی؛ بزودی به سزای آنچه گفتی، خواهی رسید.» و به فرد بردبارتر می‌گویند: «صبر کردی و بردباری نشان دادی؛ اگر به این کار ادامه دهی، خداوند تو را خواهد بخشید.» و اگر فرد بردبار پاسخ دهد، آن دو فرشته بالا می‌روند و او را ترک می‌کنند. 📚 الکافی، جلد ۲، صفحه ۱۱۰ 🤍@Mohebbeh110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
برای دفع دشمن بخوانید... ❗️ 📽 آیت الله جاودان 🤍@Mohebbeh110
چه کسانی در قیامت از بوی بهشت محروم می‌شوند؟ 🛑 أَبُو عَلِيٍّ اَلْأَشْعَرِيُّ عَنِ اَلْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ اَلْكُوفِيِّ عَنْ عُبَيْسِ بْنِ هِشَامٍ عَنْ صَالِحٍ اَلْحَذَّاءِ عَنْ يَعْقُوبَ بْنِ شُعَيْبٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: إِذَا كَانَ يَوْمُ اَلْقِيَامَةِ كُشِفَ غِطَاءٌ مِنْ أَغْطِيَةِ اَلْجَنَّةِ فَوَجَدَ رِيحَهَا مَنْ كَانَتْ لَهُ رُوحٌ مِنْ مَسِيرَةِ خَمْسِمِائَةِ عَامٍ إِلاَّ صِنْفٌ وَاحِدٌ قُلْتُ مَنْ هُمْ قَالَ اَلْعَاقُّ لِوَالِدَيْهِ 🔰 یعقوب بن شعیب می‌گوید: امام صادق (علیه‌السلام) فرمودند: «هنگامی که روز قیامت فرارسد، یکی از پرده‌های بهشت کنار زده می‌شود و هر جانداری بوی آن را از فاصله پانصد سال راه می‌شنود، جز یک گروه.» عرض کردم: «آن‌ها چه کسانی هستند؟» فرمودند: «کسانی که از والدین خود نافرمانی کرده‌اند.» 📚 الکافی، جلد ۲، صفحه ۳۴۹ 🤍@Mohebbeh110
شرح این روایت درباره عدم ورود عاق والدین به بهشت است، اما چند احتمال برای تفسیر آن وجود دارد: 1. منظور کسی است که نافرمانی والدین را حلال بداند: چنین فردی به کلی از بهشت محروم است. 2. ابتدا بوی بهشت را حس نمی‌کند اما در نهایت وارد بهشت می‌شود: یعنی عاق والدین ابتدا از نعمت بهشت دور می‌ماند ولی در نهایت وارد آن می‌شود. 3. منظور از والدین در اینجا پیامبر و امام هستند: عاق والدین به معنای نافرمانی از پیامبر و امام است. 4. بهشت خاصی مدنظر است: ممکن است روایت به بهشت ویژه‌ای اشاره داشته باشد که عاق والدین به آن وارد نمی‌شود، اما بهشت‌های دیگری برای او ممکن باشد. 📚مرآة العقول، ج۱۰،ص ۳۷۱ 🤍@Mohebbeh110
➖ آیا نگاه خشمگین به والدین بر قبولی نماز تأثیر دارد؟ 🛑 عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنْ إِسْمَاعِيلَ بْنِ مِهْرَانَ عَنْ سَيْفِ بْنِ عَمِيرَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: مَنْ نَظَرَ إِلَى أَبَوَيْهِ نَظَرَ مَاقِتٍ وَ هُمَا ظَالِمَانِ لَهُ لَمْ يَقْبَلِ اَللَّهُ لَهُ صَلاَةً . 🔰 امام صادق (ع) فرمودند: هر کس به پدر و مادر خود، با نگاه غضب‌آلودی بنگرد، در حالی که آن‌ها بر او ظلم کرده باشند، خداوند نمازش را نمی‌پذیرد. 📚 الکافی، ج 2، ص 349 شرح اگر والدین به فرزند خود ظلم کنند و فرزند با نگاه خشمگین به آن‌ها بنگرد، باز هم این عمل نکوهیده است؛ چه برسد به زمانی که والدین با او مهربان و نیکوکار باشند. در اینجا «قبول» به معنی رسیدن به کمال عمل است، نه صرفاً کافی بودن انجام آن یعنی نگاه غصب آلود فرزند به والدین باعث میشود نماز به کمال نرسد.(مرآة العقول،ج۱۰،ص۳۷۲) 🤍@Mohebbeh110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مؤمن نمی‌تواند... مؤمن نمی‌تواند بی‌تفاوت و یا سازشگر بماند. ✍استاد علی صفایی حائری 🤍@Mohebbeh110
➖ چه پاداشی برای حفظ چهل حدیث از اهل بیت (ع) وجود دارد؟ 🛑 اَلْحُسَيْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ اَلْأَشْعَرِيُّ عَنْ مُعَلَّى بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ جُمْهُورٍ عَنْ عَبْدِ اَلرَّحْمَنِ بْنِ أَبِي نَجْرَانَ عَمَّنْ ذَكَرَهُ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: مَنْ حَفِظَ مِنْ أَحَادِيثِنَا أَرْبَعِينَ حَدِيثاً بَعَثَهُ اَللَّهُ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ عَالِماً فَقِيهاً . 🔰 امام صادق (ع): "کسی که از احادیث ما چهل حدیث را حفظ کند، خداوند او را در روز قیامت به عنوان عالمی فقیه محشور خواهد کرد." 📚 کتاب الکافی، جلد 1، صفحه 51 🤍@Mohebbeh110
شرح منظور از "حفظ" در این حدیث می‌تواند تفسیرهای مختلفی داشته باشد: 1. حفظ از بر: در دوران‌های گذشته، بیشتر احادیث به صورت ذهنی حفظ می‌شدند و نوشتن کمتر رایج بود، تا جایی که برخی بزرگان حدیثی را معتبر نمی‌دانستند مگر آنکه راوی آن را از بر داشته باشد. 2. حفاظت در برابر نابودی: این معنا شامل نوشتن احادیث و نقل آن‌ها به دیگران هم می‌شود، حتی اگر از روی نوشته باشد. 3. تحمل و درک حدیث: این معنی می‌تواند شامل درک و فهم معنای حدیث، تفکر در معانی آن، و استخراج احکام باشد. این سه مرتبه از حفظ حدیث که بیان شده هرکدام پاداش متفاوتی دارند: حفظ لفظی: شامل حفظ کردن الفاظ حدیث، چه به صورت ذهنی و چه با نوشتن آن، تصحیح، و نقل آن به دیگران. حفظ معنوی: شامل فهم و تدبر در معانی و استنباط احکام و دانش از حدیث. حفظ عملی: عمل کردن به محتوای حدیث و پند گرفتن از آن در زندگی. منظور از "بعثه فقیهاً عالماً" این است که خداوند او را در قیامت در شمار علما و فقیهان قرار می‌دهد، حتی اگر عملاً از آنان نباشد. 📚مرآة العقول، ج ۱، ص ۱۶۵ 🤍@Mohebbeh110
یکی از شگرد‌های شیطان... ⁉️ ✍استاد پناهیان 🤍@Mohebbeh110
ظلم ستیزی.mp3
1.43M
ظلم ستیزی اساس فرهنگ دینی ماست... فرهنگ دین ما، فرهنگ دفاع از مظلوم و مبارزه با ظالمه مسلمونا خدا به شما اجازه داده که از مظلومدفاع کنید👌🏻 🎙دکتر رفیعی 🤍@Mohebbeh110
➖ مقصود از «نگاه کردن به طعام» در این آیه که فرموده «انسان باید به طعامی که میخورد بنگرد» چیست؟ 🛑 عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنْ أَبِيهِ عَمَّنْ ذَكَرَهُ عَنْ زَيْدٍ اَلشَّحَّامِ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : فِي قَوْلِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ: «فَلْيَنْظُرِ اَلْإِنْسٰانُ إِلىٰ طَعٰامِهِ » قَالَ قُلْتُ مَا طَعَامُهُ قَالَ عِلْمُهُ اَلَّذِي يَأْخُذُهُ عَمَّنْ يَأْخُذُهُ. 🔰 امام باقر علیه‌السلام فرمودند: درباره‌ی قول خداوند عز و جل که می‌فرماید «پس انسان به طعام خود بنگرد»، پرسیدم: طعام او چیست؟ فرمودند: علم اوست؛ اینکه علمش را از چه کسی می‌گیرد. 📚 الکافی، جلد ۱، صفحه ۵۰ 🤍@Mohebbeh110
➖ چگونه می‌توان در ملکوت آسمان‌ها بزرگ محسوب شد؟ 🛑 عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ اَلْقَاسِمِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ سُلَيْمَانَ بْنِ دَاوُدَ اَلْمِنْقَرِيِّ عَنْ حَفْصِ بْنِ غِيَاثٍ قَالَ قَالَ لِي أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : مَنْ تَعَلَّمَ اَلْعِلْمَ وَ عَمِلَ بِهِ وَ عَلَّمَ لِلَّهِ دُعِيَ فِي مَلَكُوتِ اَلسَّمَاوَاتِ عَظِيماً 🔰 امام صادق (علیه السلام): هر کس دانش بیاموزد، به آن عمل کند و آن را برای خدا به دیگران بیاموزد، در ملکوت آسمان‌ها بزرگ خوانده می‌شود. 📚 الکافی، جلد ۱، صفحه ۳۵ شرح فرمایش امام علیه‌السلام «و علَّمَ لله»: این عبارت به هر سه فعل (آموختن، عمل کردن و آموزش دادن) برای خدا مربوط می‌شود، همان‌گونه که از ادامه حدیث برداشت می‌شود.(یعنی به این شکل فهمیده می شود یاد بگیرد برای خدا، عمل کند برای خدا و آموزش دهد برای خدا) «ملکوت آسمان‌ها» می‌تواند به معنای پادشاهی و سلطنت آسمان‌ها یا اشاره به فرشتگان و ارواحی باشد که در آنجا آفریده شده‌اند.(یعنی در پادشاهی آسمان خداوند انسان بزرگی محسوب می شود یا اینکه فرشتگان و ارواح او را بزرگ می پندارند) 📚مرآه العقول ، ج۱، ص ۱۱۷ 🤍@Mohebbeh110
وقت کم است...⌛️ ✍استاد وکیلی 🤍@Mohebbeh110
-
- پهلویش شکست ، تاوان عاشقی اش را داد زهرا . - ٱم‌الغریب²¹³ .
ٱم البکا ، ٱم الحسنین ، ٱم الشهدا ، ٱم الزینب ، - بنت آل‌رسول ²¹³ .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شهید رئیسی: هر جا گرفتار میشدم توسل به صدیقه طاهره میکردم..🖤 🤍@Mohebbeh110