eitaa logo
یادداشت‌ِ اقتصادی | مجتبی غفاری
525 دنبال‌کننده
221 عکس
44 ویدیو
7 فایل
امام خامنه ای: اقتصاددانان كشور ما بايد آنچه را كه با اوضاع سرزمين ما، با عقايد ما، با خصوصيات مملكت ما و متناسب با مسائل اقتصادى ماست، پيدا كنند (1372/2/15) دلباخته انقلاب اسلامی و عاشق پیشرفت ایران🇮🇷🇮🇷 دکتری اقتصاد اسلامی @Mojtaba_Ghafari
مشاهده در ایتا
دانلود
ماهیت تورم در اقتصاد ایران دکتر عباس شاکری ❎ تورم نتیجه سه گروه از عوامل و دارای سه نوع زیر است: 1⃣تورم معلول جاذبه تقاضا 2⃣ تورم حاصل فشار هزینه 3⃣ تورم ساختاری 1⃣ عامل اصلی تورم نوع اول افزایش نقدینگی است. وقتی کالا بیشتر از قبل تقاضا شود و عرضه ثابت باشد و مصرف‌کنندگان قیمت‌های بالاتری پیشنهاد کنند، تورم ناشی از جاذبه تقاضا به وجود می‌آید. عمدتا منبع این نوع تقاضا رشد نقدینگی است. 2⃣ عامل اصلی تورم نوع ۲ افزایش نرخ ارز است. وقتی نرخ ارز در 6سال گذشته بیش از 15 برابر شده و تولید داخلی به کالاهای واسطه‌ای، سرمایه‌ای و مواد اولیه وارداتی وابسته است و وقتی تغییرات نرخ ارز عامل تحریک‌کننده انتظارات تورمی است، همه اینها موجب افزایش هزینه‌های تولید شده و باعث افزایش قیمت کالاها حتی بیشتر از افزایش نرخ ارز شده است. تورم فشار هزینه در اقتصاد کشور در چند سال گذشته دست بالا داشته است 3⃣ دلیل تورم ساختاری، ساختار انحصاری است که با تبانی و قدرت انحصاری قیمت را بالا می برند. به واسطه تضادهای توزیعی هم صاحبان کالا و خدمات سعی می‌کنند قیمت خود را بالا ببرند تا سهم نسبی خود از رفاه و درآمد و ثروت را افزایش دهند.شاخص‌بندی هم موثر است، یک وقتی یک قیمت کلیدی بالا می‌رود صاحبان کالاها هم به دنبال آن قیمت خود را بالا می‌برند. ✳️ در ساختار و شرایط خاص کنونی اقتصاد ایران به خصوص در ۶ سال اخیر، تورم عمدتا نتیجه پرش‌های نرخ ارز است و نقدینگی و کسر بودجه و رشد پایین، همه معلول پرش‌های بی‌سابقه ارزی و تورم‌های ناشی از آن هستند. https://b2n.ir/s16257 ✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
📌 آیت‌الله سید محمدباقر صدر، مغز متفکر اسلامی ◼ ۱۹ فروردین| چهل و سومین سالگرد شهادت سید محمدباقر صدر و شهیده بنت‌الهدی صدر 🆔️ @shahidsadr
🔸این مبلغ را نذر شما کردم🔸 📝 دکتر علی حائری شیرازی (فرزند مرحوم آیت الله حائری شیرازی) از پدر 🔹 مدتی بعد از آنکه پدر امامت جمعه را رها کردند، در قم رحل اقامت گزیدند. متاسفانه بعضاً هم تنها بودند! گاه گداری من و بچه ها سری می زدیم ... به واسطه ی بیماری ای که داشتند رژیم غذایی سختی هم گرفته بودند و مثلاً بین گوشتها فقط مجاز به خوردن شکمبه گوسفند بودند بلکه مداومت به آن مانند یک دارو . خب شکمبه ها را هم به جهت ارزان تر شدن و هم به جهت تمایل شخصیشان، پاک نکرده می گرفتند و خودشان پاک می کردند. از نیمه های شب چند ساعتی به حمام زیر زمین میرفتند و آنها رو خوبِ خوب تمیز می کردند و بار می گذاشتند و صبح، چنانچه همچو منی مهمانشان بود، با هم می خوردیم ... 🔹 در این ایام، اموراتشان هم نوعاً از سخنرانی هایی که دعوت می شدند می گذشت. پاکت سخنرانی را هم در جیب بالای قبایشان می گذاشتند. من هم به رسم فضولی، بعضاً پاکت را چک می کردم تا ببینم وسعت دخل و خرج به چه میزان است؟ این بار در پاکت فقط یک تراول پنجاهی بود و میبایست تا سخنرانی بعدی با همین مبلغ مدیریت میکردیم ... بماند. 🔹یک روز صبح گفتند: فردا جلسۀ کمیسیون خبرگان دارم و می‌خواهم یک حمام اساسی بروم. تو هم میای؟! اول استقبال نکردم ... بعد ادامه دادند، در یکی از کوچه های فرعی گذر خان، یک حمام عمومی قدیمی هست. قبلاً یکبار تنهایی رفتم؛ خوب دَم می شود، دلاک کار بلدی هم دارد. احساس کردم تنهایی سختشان است که بروند؛ پذیرفتم همراهیشان کنم. بقچه ای از حوله، لباس و صابون فله‌ای با خود بردیم. وقتی وارد شدیم، روی در نوشته بود: «هزینه هر نفر، دو هزار و پانصد تومان». پیش قدم شدم و حساب کردم. پدر راست می گفت. آنچنان حمام دم داشت که گویی به سونای بخار رفته ایم. دلاک پیرِ کار بلد هم روی هر نفر قریب نیم ساعت تا سه ربع ساعت وقت می گذاشت! حمام خیلی خیلی خوبی بود. آدم واقعاً احساس سبکی و نشاط میکرد. 🔹 در وقت خارج شدن، دم در به من گفتند انعام دلاک را حساب کردی؟ گفتم نه! گفتند: صدایش کن. پیرمرد را صدا کردم آمد. پدر دست در جیب کرد و همان پاکت تراول پنجاهی را به او داد! او تراول را گرفت، بوسید، بر چشم گذاشت و نگاهی به بالا کرد و رفت. من هاج و واج و متعجب به پدر نگاه می کردم. گفتم زیاد ندادید؟ گفتند نه! بعد مکث کردند و گفتند: مگر چقدر بود؟ گفتم پنجاه تومان؛ و این هر آنچه بود که در پاکت داشتید! نگاهی تیز و تند کردند. پنج یا پنجاه؟ پنجاه!! نچ ریزی گفتند و برگشتند بسمت حمام. چند قدم نرفته، توقف کردند، برگشتند نگاهی به بالا کردند، بعد به سمت من آمدند. گفتند: «دیگه امیدوار شده، نمیشه کاریش کرد، بریم» 🔹 وارد گذر خان شدیم به فکر مخارج تا شب بودم. هنوز چند دقیقه ای نگذشته بود که کسی از حجره‌ای با لهجه غلیظ اصفهانی بلند داد زد: «حَجا آقا! حَجا آقا! خودش را دوان دوان بما رساند و رو به من کرد و گفت: «آقای حائری شیرازی هستند؟» گفتم: بله. گفت: «حاج آقا یه دقه صبر کنید»! رفت و از میز دکان، پاکتی آورد و به پدر داد. پدر با نگاهی تند گفت: «من وجوهات نمی گیرم!» گفت: «وجوهات نیست، نذر است». گفتند: «نذر؟» گفت: «دیروز برای باری که داشتم، در گمرک مرز اشکالی پیش آمد. شما همان موقع در شبکه قرآن مشغول صحبت بودید. مال، خراب شدنی بود. نگاهی به بالا کردم که اگر مشکل همین الان حل شود، مبلغی را به شما بدهم. همان موقع، حل شد و شما امروز از این جا رد شدید!!» پدر متبسم شد. رو به من کرد که پاکت را بگیر. گرفتم. خداحافظی کردیم و راه افتادیم. 🔹در حین حرکت، آرام در گوشم گفتند: «بشمارش!! » من هم شمردم. ده تا تراول پنجاه هزار تومانی بود. بعد بدون آنکه چیزی بگویم، درِ گوشم گفتند: «ده تا بود؟!» بعد این آیه را خواندند: «مَن جَاءَ بِالحَسنَةِ فَلَهُ عَشرُ أَمْثَالِهَا» ... نگاهی به بالا کردند و گفتند: «خدا بی‌حساب می‌دهد. به هرکه اهل حساب و کتاب باشد با نشانه می‌دهد که بفهمی مال اوست نه دیگری. آنرا در جیبت بگذار تا به اهلش بدهیم» منبع: (http://telegram.me/dralihaeri) @haerishirazi
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
نتوانسته ایم چون علی (ع) در ۵ سال مردم را از فقر نجات دهیم. علت این است که چهل و اندی سال از انقلاب گذشته و هنوز در اقتصادمان ایمان به علی (ع) نداریم. علی را رها کرده ایم و به حضرت کینز، حضرت فریدمن،‌ حضرت بلانچارد و نورث و استیگلیتز آویزان شده ایم و به فتواهای این‌ها به مثابه اصول دین می نگریم. برای آویزان شدنمان به این کفار از رسول الله هم روایت می‌آوریم که: اطلبوا العلم و لو بالصین... و حتی آنقدر جسارت نداریم که با جمع این روایت با سایر روایات دریابیم که بلی! شهر علم خود رسول است و رسول می فرماید ببین من کجا هستم! هر کجا که بودم علم آنجاست. حتی اگر من در چین و ماچین باشم به دنبال من بیا. و امروز که زمین از حجت ظاهر خالی است هم در نمیابیم اضطرارمان به حجت را. باید دنیا را برای یافتن حجتمان زیر و رو کنیم... نتوانسته ایم چون هنوز مجبوریم به این سوال پاسخ دهیم که اقتصاد اسلامی داریم یا نداریم. مجبوریم کارامدی گزاره‌های دین را برای آقایان «اثبات» کنیم. و البته اثبات هم معنایی ندارد. چون: و لن ترضی عنک الیهود و لا النّصاری حتّی تتّبع ملّتهم»؛(۵) تا وقتی کمند آنها را به گردن نیندازید، ... ۲ ) سوره مبارکه آل عمران آیه ۱۱۰ قرار نیست آن‌ها باور کنند که دین خدا قدرت اداره دارد. قرار نیست قبول کنند که همه امور در ید قدرت الهی است. و البته همین ناباوران به قدرت دین خدا در اداره امور بشر، سال‌هاست امور اقتصادی کشور را تدبیر می‌کنند. تدبیر که چه عرض کنم... به دین خدا باور نداریم اما به کتب کافران به دین خدا ایمان داریم که می توانند ما را اداره کنند. می‌گویند آن‌ها بهتر از ما اداره کرده‌اند دنیایشان را. باید دنیا داری را از آن‌ها بیاموزیم. پس حال که میخواهید از آنها بیاموزید بسم الله: اولین قدم لشکرکشی به آفریقا و کشورهای مظلوم همسایه است. بکشید و برده بگیرید تا برایتان کار کنند. منابعشان را غارت کنید تا ثروتمند شوید. بر کوه جنازه‌هایشان بایستید و عکس یادگاری بگیرید. ۳۰۰ سال که این کار را انجام دادید، می شوید دنیای امروز غرب. اگر می خواهید از آنها بیاموزید، واقعا از آن‌ها بیاموزید. راهش همین است که گفتم. در غیر این صورت: سوره مبارکه النحل آیه ۱۲۵ ادعُ إِلىٰ سَبيلِ رَبِّكَ بِالحِكمَةِ وَالمَوعِظَةِ الحَسَنَةِ ۖ وَجادِلهُم بِالَّتي هِيَ أَحسَنُ ۚ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعلَمُ بِمَن ضَلَّ عَن سَبيلِهِ ۖ وَهُوَ أَعلَمُ بِالمُهتَدينَ﴿۱۲۵﴾ با حکمت و اندرز نیکو، به راه پروردگارت دعوت نما! و با آنها به روشی که نیکوتر است، استدلال و مناظره کن! پروردگارت، از هر کسی بهتر می‌داند چه کسی از راه او گمراه شده است؛ و او به هدایت‌یافتگان داناتر است. باید به خدا برگردیم. ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
📌تیتر اصلی روزنامه اقتصاد دوشنبه ۲۱ فروردین؛ تولید در تله خودکفایی!!! ⚠قائل است که خودکفایی تله ای برای تولید و یک نظریه منسوخ می باشد! می گوید خودکفایی یعنی چشم پوشیدن از اصول اولیه اقتصاد! می گوید باید مزیت نسبی را بسنجیم و بعد تولید کنیم! نیاز نیست در همه چیز خودکفا بشویم! ⛔برادر! ما به این اصل اقتصاد شما، کافر هستیم! لَكُمْ دينُكُمْ وَ لِيَ دين‏! دین ما رهنمودهای حضرت آقا است! اقتصادمان، اقتصادی است که ایشان می فرمایند! ✨صحبت های در تصویر دیگر، برای حضرت آقا در دیدار با مسئولان نظام در اردیبهشت ۹۸ می باشد. ‼ایشان گله دارند که متاسفانه در برهه ای از تاریخ، یک فکر تازه ای آمد که باید ببینیم «صرفه اقتصادی» در خودکفایی وجود دارد یا نه! صرفه اقتصادی یعنی همان مزیت نسبی دوستان لیبرال ما! حضرت آقا اشاره می کنند که این فکر صحیح نیست و تاکید می کنند که باید در «همه زمینه ها» به خودکفایی برسیم! دقت کنید «در همه زمینه ها»! 💡حالا بعضی مسئولین بروند ببینند دیدگاه شان با امثال روزنامه های لیبرال دنیای اقتصاد هماهنگ است یا منویّات حضرت آقا! ⚠نکته قابل توجه: اینکه می گوییم لیبرال ها ایدئولوژی شان را پشت سر گزاره های اقتصادی شان، مخفی می کنند، یعنی این!!! ✏نظریه منسوخ، هفت جدّ و آباد نظریات آدام اسمیت است برادر لیبرال! ✍️🏻سیدمحمد کریمی @jebhetse
هدایت شده از دکتر علی سعیدی
🔅 لَهُۥ دَعوَةُ ٱلحَقِّۚ وَٱلَّذِینَ یَدعُونَ مِن دُونِهِۦ لَا یَستَجِیبُونَ لَهُم بِشَیءٍ إِلَّا كَبَـٰسِطِ كَفَّیهِ إِلَى ٱلمَاءِ لِیَبلُغَ فَاهُ وَمَا هُوَ بِبَـٰلِغِهِۦۚ وَمَا دُعَاءُ ٱلكَـٰفِرِینَ إِلَّا فِی ضَلَـٰل🔅 [سوره الرعد: ۱۴] دعوت حق متعلق به اوست. و کسانی که غیر از او را می‌خوانند هیچ پاسخی از آنها دریافت نمی‌کنند، مانند کسی که دستان خود را به سمت آب دراز می‌کند تا به دهانش برساند ولی نمی‌تواند! درخواست کافران جز در گمراهی نیست. 🔸 می‌گوید ثروت نباید صرفاً بین اغنیا دست به دست شود اما می‌گوید درآمدهای خود را مصرف نکنید و پس‌انداز کنید تا مبالغ بیشتر و بیشتری در اختیار قرار دهید تا آنها ثروت بیشتر و بیشتری به دست آورند! 🔸 می‌گوید اموالی را که زندگی شماست به سفیهان ندهید، اما می‌گوید اموالتان را به بورس‌بازان و بانکداران بدهید تا به شما بدهند! 🔸 می‌گوید ندهید و نگیرید تا تجارت‌تان نشود، اما می‌گوید ربا باعث ایجاد انگیزه برای جذب سرمایه‌های نقدی می‌شود و برای ضروری است! 🔸 می‌گوید داشته باشید تا از زمین و آسمان برایتان برکت بجوشد و از زیر پا و بالای سرتان متنعم شوید، اما می‌گوید آنچه اصالت دارد، مطلوبيت یا است و کار خوب کاری است که بیشترین سود پولی و مادی را داشته باشد، سایر ارزشها و فضائل انسانی و الهی نیز تا جایی خوب است که منتج به سود بیشتر شود! 🔸 دعوت حق متعلق به اوست و دعوت کفار جز در گمراهی نیست، هیچ اکراه و اجباری هم در کار نیست، مسیر از متمایز شده است، انتخاب با شما! 🆔 @DrSaeedi
⚫️هنگام ضربت خوردن مولا⚫️ نَادَى جَبْرَئِیلُ بَیْنَ السَّمَاءِ وَ الْأَرْضِ بِصَوْتٍ یَسْمَعُهُ کُلُّ مُسْتَیْقِظٍ تَهَدَّمَتْ وَ اللَّهِ أَرْکَانُ الْهُدَى وَ انْطَمَسَتْ وَ اللَّهِ نُجُومُ السَّمَاءِ وَ أَعْلَامُ التُّقَى وَ انْفَصَمَتْ وَ اللَّهِ الْعُرْوَةُ الْوُثْقَى قُتِلَ ابْنُ عَمِّ مُحَمَّدٍ الْمُصْطَفَى قُتِلَ الْوَصِیُّ الْمُجْتَبَى قُتِلَ عَلِیٌّ الْمُرْتَضَى قُتِلَ وَ اللَّهِ سَیِّدُ الْأَوْصِیَاءِ قَتَلَهُ أَشْقَى الْأَشْقِیَاء. 🔺ارکان هدایت درهم شکست 🔺ستاره های دانش نبوت تاریک 🔺نشانه های پرهیزکاری بر طرف گردید 🔺عروه الوثقی الهی گسیخته شد ▪️اوج مصیبتی است که بر پیکره اسلام وارد شده و یکی از بزرگ‌ترین مصادیق عروة الوثقی از دسترس مردم خارج شد ▪️یک انسان کامل که می‌توان او را ریسمان میان خداوند و انسان‌ها دانست، به شهادت رسید. 💠 @najvaeqtesad
📌«گروه رسانه ای دنیای اقتصاد» و تعارض منافع! 📎گروه رسانه ای دنیای اقتصاد، واحدی دارد که هر چندوقت یکبار همایش های مختلف بزرگی برگزار می کند. ⚠همانطور که در تصاویر می توانید ببینید، همکارهای برگزاری و حامیان همایش هایش، شرکت های بزرگ بخش های پتروشیمی، فولادی و پالایشی کشور هستند. ⛔همچنین برای تبلیغات در روزنامه های مختلف اش و فضاهای مجازی ای که دارد، تعرفه های مختلف و بعضا سنگینی برای تبلیغات قرار داده است که در تصاویر می توانید ملاحظه کنید. 💡سوال اینجاست که این گروه رسانه ای، با این همه منافعی که دارد، آیا در مساله ای مانند دلاری زدایی اقتصاد ایران که به ضرر شرکت های بزرگ و به نفع عموم مردم است، می تواند حاکم بدون منفعتی باشد؟! ‼️آیا این همه تعارض منافعی که برایش وجود دارد، اجازه می دهد، رسانه ای بی طرف شکل بگیرد؟! @jebhetse
هدایت شده از احمدعلی یوسفی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
 آیا تیم اقتصادی دولت، معتقد و ملتزم به اقتصاد مقاومتی است؟ گفت و گوی خبرگزاری حوزه با حجت الاسلام والمسلمین احمد علی یوسفی رئیس مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه‌های علمیه و مدیر گروه اقتصاد پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
قابل توجه پیروان : اگر شعاری وجود داشته باشد که رویکرد پولی را به سیاست اقتصادی خلاصه کند این است که قیمت‌ها را درست کنید. 🔹نتیجه‌گیری پیاده‌سازی این سیاست: نظریه پولی علی‌رغم جذبه عقلی سادگی‌های پرقدرت آن، شدیداً معیوب است. مفروضات ساده‌انگارانه آن به قدری غیرواقعی هستند که نظریه ساخته شده بر اساس آن‌ها را نمی‌توان به عنوان راهنمای سیاستی بدون عارضه به کار گرفت. در واقع آن چند کشوری که کوشیدند تا استراتژی پولی توسعه را دنبال کنند، نتایج فاجعه آمیز بوده است و میلیون‌ها نفر از مردم مجبور به تحمل شداید بیشتری شدند. منبع: راهبردهای توسعه اقتصادی، کیت گریفین، ترجمه دکتر راغفر ص ۷۶ و ۱۰۶. پ.ن: برخی در داخل به آموزه‌های پوسیده این مکاتب همچون وحی مُنزَل اعتقاد دارند. 🇮🇷یادداشت‌ِ اقتصادی | مجتبی غفاری @MojtabaGhafari
❎ اسب سرکش عقلانیت اقتصادی ❎ اینکه فروش دلاری مواد اولیه به تولیدکننده داخلی را منطقی بدانیم، یعنی به منطق عقلانیت سرکش نهفته در اقتصاد متعارف تن داده‌ایم. ✅ امام صادق(ع) در قحطی مدینه بر اسب وحشی عقلانیت اقتصادی متعارف مهار می‌زند، و برخلاف منطق هزینه فرصت، ذخیره گندم موجود در خانه را می‌فروشد و برای تهیه نان روزانه ترکیبی از گندم و جو می‌خرد تا به بازار ارزاق مردم فشار نیاید. ❎ امام صادق (ع) سودی که پیشکارش مصادف با استفاده از هزینه فرصت گرانفروشی محصول کمیاب بدست آورده بود را نپذیرفت. ✳️ این منطق عقلانی اسلامی متفاوت از عقلانیت زیاده‌خواهانه مبتنی بر هزینه فرصت است. ✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
ارائه طرح تحقیق وتفحص از حذف ارز ترجیحی به هیات رئیسه مجلس 🔹 با گذشت یکسال از اجرای برنامه حذف ارز ترجیحی، معلوم شد اهداف و پیش‌بینی‌ها و سازوکارهایی که وعده داده میشد، محقق نشده است. لذا پیشنهاد تحقیق و تفحص در این زمینه در ۸ محور ارائه گردید: 🔺 اثر حذف ارز ترجیحی بر تورم 🔺 تاثیر این طرح بر نرخ ارز 🔺 تاثیر بر تولید و واردات کالای اساسی 🔺 عدم اجرای کالابرگ الکترونیک 🔺 میزان واقعی قاچاق کالای اساسی 🔺 حذف انحصار در واردات کالای اساسی 🔺 اصلاح نظام توزیع کالای اساسی 🔺 ارز ترجیحی دارو. ❗️مجلس در حذف ارز ترجیحی، به اصرار و سماجت دولت تن داد‌. اما اکنون با گذشت یک سال از اجرای طرح، باید واقعیت‌ها بررسی و آشکار شود. @dr_izadkhah
انتشارات دانشگاه امام صادق علیه‌السلام منتشر کرد: 📚 فریب بزرگ ▫️ به گزارش روابط عمومی دانشگاه امام صادق علیه‌السلام، کتاب فریب بزرگ به آنچه امروزه به علم اقتصاد شناخته می‌شود، می‌پردازد و مدعی است این علم ذاتاً قادر نیست. اصول عدالت و ارزش‌های اخلاقی را مبنای دستگاه تحلیلی و الگوی سیاستگذاری‌های اقتصادی قرار دهد. ✍️🏻 دکتر درخشان کتاب فریب بزرگ را در قالب ۵ فصل تألیف و دکتر تکلیف آن را ترجمه کرده است و انتشارات دانشگاه این کتاب را از طریق مجموعه فروشگاه‌های حقیقی و مجازی و شبکه نمایندگی‌ها در دسترس علاقه‌مندان قرار داده است. 🌐 جهت سفارش این کتاب اینجا کلیک نمایید. ➖️➖️➖️➖️➖️ 💠دانشگاه امام صادق علیه‌السلام 🆔️ @isu_ac_ir
اصلاحات جزئی با سرعت لاک پشتی ⭕️فرزین رئیس کل بانک مرکزی: اگر ناترازی هر بانکی رفع نشود حتما به سمت انحلال آن بانک خواهیم رفت و برنامه آن را به دولت تقدیم کرده‌ایم‌. بیانات رهبری در مورد بانک‌ها: ✨بانک‌ها، بانک مرکزی را بین دو محذور قرار میدهند؛ این هم علاج دارد. بانکی که نتوانسته خودش را اداره کند و مردم را به صف کرده، اعتبار این بانک را سلب کنید. اوّلاً نظارت بانک مرکزی بر بانک‌ها موجب میشود که به این وضع نرسند -اگر چنانچه نظارت مستمری از اوّل وجود داشته باشد- وقتی هم که به این زمینه رسید بالاخره باید با بانک برخورد بشود. این‌همه بانک خصوصی! بانک‌ها چرا مشکل نقدینگی پیدا میکنند؟ برای خاطر اینکه شعبه زیاد میکنند، برای اینکه آسایشگاه برای افراد خودشان [درست میکنند] ... بنده در تهران با ماشین از یک‌جایی عبور میکردم، یک دیوار طولانی بود که همین‌طور که با ماشین رفتیم، دائم دیدیم این دیوار هست،‌ هست، هست؛ من پرسیدم این مال کیست؟ چیست اینجا به این بزرگی؟ یک تشکیلات عظیمی [بود]! گفتند بله، برای بانکِ فلان است. خب این بانک غلط میکند که یک چنین کاری را [کرده]، میخواهد چه بکند این را؛ یعنی واقعاً این چیز مهمّی است، پولهای مردم را میگیرند و این‌جوری امکانات درست میکنند؛ حالا اینکه یک تشکیلاتی است که لابد برای تفریح و مانند این حرفها است؛ نه، بانکها بنگاه‌داری میکنند. بنده همین‌جا در همین جلسه یک بار گفتم که جلوی بنگاه‌داری بانک‌ها را بگیرید؛ بانک برای بنگاه‌داری که نیست. خب پولهای مردم این‌جوری [صَرف میشود]؛ کنترل قوی و مدیریّت قوی بانک مرکزی بر بانک‌ها موجب میشود که به اینجا نرسند که بانک مرکزی بین دو محذور گیر کند؛ یا بدهد، یک‌جور مشکل برایش درست بشود؛ یا پول و نقدینگی را افزایش ندهد، یک‌جور دیگر محذور درست بشود. یعنی این بالاخره جزو مسائل مهم است. به نظر من به وضع بانک‌ها برسید و نقدینگی را به‌طور جدّی اهمّیّت بدهید و دنبال بکنید (بیانات در دیدار رییس جمهور و اعضای هیأت دولت، ۱۳۹۷/۶/۷).✨ 🇮🇷یادداشت‌ِ اقتصادی | مجتبی غفاری @MojtabaGhafari
20-09-1401_1.mp3
6.8M
🎧 آیت‌الله میرباقری | قطعۀ صوتی پرنکته با عنوان «اهمیت کلان‌روایت‌ها»، ۱۴‌۰۱/۹/‌۲۰ 🔹 گزارش‌های خُرد از انقلاب اسلامی برای ایجاد امیدواری و ایجاد انگیزش کافی نیست؛ ما نیازمند کلان‌روایت از انقلاب اسلامی هستیم که بتواند آینده‌ای که انقلاب اسلامی تصویر می‌کند را به‌عنوان یک تصویر روشن، جذاب و شورانگیز، در مقابل نسل جوان قرار دهد. ما امروز با فقدان کلان‌روایت روبه‌رو هستیم. 🔹 در میدان مبارزه، ضربه زده‌ایم و ضربه خورده‌ایم و در مجموع، رو به پیش هستیم. نفوذ فرهنگ انقلاب اسلامی در جهان، بعضی زنان در اروپا را محجبه کرده؛ آنها هم در داخل کشور چادر از سَرِ بعضی زنان ما برداشتند، بی‌دینشان نکرده‌اند که! نباید دستپاچه شویم و خیال کنیم همه‌چیز از دست رفته؛ اینها در جبهۀ اسلام و ایمان قرار دارند. 🔹 خوش‌بینی به تمدّن غرب، خطرناک‌ترین چیزی است که در جامعۀ ما وجود دارد. یکی از مهم‌ترین ریشه‌های انحراف بخشی از نسل ما، تحقیرشدگی در برابر تمدّن غرب است. تحقیرشدگی در برابر غرب، بی‌هویتی ایجاد می‌کند. ما باید چهره واقعی غرب را فراتر از چهره‌ای که هالیوود و توریسم ایجاد کرده، به مردم معرفی کنیم. 🔹 در فضای مجازی نیازمند دستگاه پالایش هستیم، نه فیلتر؛ البته در جاهایی فیلتر هم ضروری است و حتی در جاهایی باید عقبۀ دشمن را نابود کنید. 🔹 به جوانانی که وارد فضای مجازی می‌شوند، مهارت مبارزه یاد بدهید؛ نه اینکه برای پرسه زدن به آنجا بروند. 🔹 چرا سرود «سلام فرمانده» پرطرفدار شد؟ ☑️ @mirbaqeri_ir