هدایت شده از مهدی کرار
4. تبلور فتح ناب
از زيباييهاي ديگر عاشورا، مفهوم تازهاي از «پيروزي» است. عدهاي به غلط، پيروزي را تنها در «غلبه نظامي» ميپندارند وشكست را در مظلوميت و شهادت! عاشورا نشان داد كه در اوج مظلوميت هم ميتوان «فاتح» بود و با كشته شدن هم ميتوان دفتر و كتاب پيروزي را نگاشت و با خون هم ترسيم «تابلوي ظفر» ميسر است.
پس فاتح معركه كربلا امام حسين(علیه السلام) بود و چه فتح زيبايي!
اين همان «پيروزي خون بر شمشير» است كه در سخن امام راحل(قدس سره) هم جلوه گر شد و فرمود: «ملتي كه شهادت براي او سعادت است، پيروز است ... ما در كشته شدن و كشتن پيروزيم»صحيفه نور، ج 13، ص 65.
و اين همان آموزش قرآني «احدی الحسنيين» است كه فرهنگ مبارزان الهی است، كسي كه به «تكليف» عمل كرده باشد، در هر حال پيروز است؛ آن هم پيروزي ناب.
هدایت شده از مهدی کرار
اين ديدگاه را، هم امام حسين(علیه السلام) داشت، هم امام سجاد و هم حضرت زينب. با اين ديد، همه آن حوادث تلخ، چون پيامدي به سود اسلام و حق داشت، جميل و شيرين بود.
وقتي ابراهيم بن طلحه از امام زين العابدين پرسيد: «چه كسي غالب شد؟» حضرت فرمود: «آن گاه كه وقت نماز فرا ميرسد، اذان و اقامه بگو، خواهي فهميد كه چه كسي پيروز شد!»
اذا دخل وقت الصلاة فاذن و اقم، تعرف من الغالب (امالي شيخ طوسي، ص 66).
هدایت شده از مهدی کرار
5. حركت در مسير مشيت خدا
زيباترين جلوه اين است كه انسان، يك عمل و حادثه را در بستر «مشيه الله» و همسو با «خواست خدا» ببيند. اگر سالار شهيدان و يارانش به خون نشستند و اگر زينب و دودمان مصطفي به اسارت رفتند، اين در لوح مشيت الهي رقم خورده بود و چه جمالي برتر از اينكه كار گروهي، با جدول مشيتخدا هماهنگ گردد؟!
مگر به حسين بن علي(علیه السلام) از غيب، خطاب نيامده بود كه خواسته خدا آن است كه تو را كشته ببيند:
«ان الله شاء ان يراك قتيلا» ؟
و مگر مشيتخدا آن نبود كه عترت پيامبر در راه نجات دين و آزادي انسان، به اسارت بروند:
«ان الله شاء ان يراهن سبايا» ؟
پس چه غم از آن شهادت و اين اسارت؟
هر دو، هزينهاي بودند كه براي بقاي دين و افشاي طاغوت، ميبايست پرداخته ميشدند؛ آن هم عاشقانه، صبورانه و قهرمانانه!
هدایت شده از مهدی کرار
براي زينب بزرگ -(سلام الله علیها) كه پرورده دامان وحي و تربيتشده مكتب علي(علیه السلام) است - اين حركت در بستر مشيت الهي، اوج ارزشها و زيباييها است.
وي مجموعه اين برنامه را از آغاز تا انجام، زيبا ميبيند؛ چون تك تك صحنهها را منطبق با آن «خواسته ربوبی» ميبيند.
آيا با اين تحليل و نگاه، حادثه عاشورا زيبا نيست؟
هدایت شده از مهدی کرار
لحظه لحظههای عاشورا، به صورت يك «مكتب» در آمد كه به انسان «آزادگي»، «وفا»، «فتوت»، «ايمان»، «شجاعت»، «شهادت طلبي» و «بصيرت» آموخت؛
آيا اين زيبا نيست؟ خونهاي مطهري كه در آن دشتبر زمين ريخت، سيلي شد و بنيان ستم را ويران كرد؛ آيا اين زيبا نيست؟
هدایت شده از مهدی کرار
فاجعهآفرينان كوفه و شام، فكر ميكردند با قتل عام اصحاب حق، خود را جاودانه ميسازند؛ ولي در نگاه ژرف زينب(سلام الله علیها)، آنان گور خويش را كندند و چهره نوراني اهل بيت روشنتر و نامشان جاودان و دين خدا زنده و كربلا يك دانشگاه شد.
زينب قهرمان و عارف، اينها را ميدانست و از وراي قرون ميديد.
اين بود كه در مقابل سخن نيشدار و زخم زبان والي كوفه - كه با طعنه خطاب به اين بانوي اسير گفت: كار خدا را با برادر و خاندانت چگونه ديدي - فرمود:
«ما رايت الا جميلا»؛ ... جز زيبا چيزي نديدم!
ان شاءالله ادامه دارد ...
هدایت شده از مهدی کرار
🌿بسم الله الرحمن الرحیم🌿
#سلام_علی_آل_یاسین
#گفتگوی_عصرانه
#پرسش و پاسخ های مهدوی🌱
ساعت اجرا: حدود ۱۷/۳۰
سلام مهربان پدر، مهدی جان!✋🏻🌹
محتاج گرمی دستان توام،
طنین دلنشین صدایت، عطر ملایم و بهشتی گریبانت،
تشعشع نافذ نگاهت،
و طنین پدرانه ی گام هایت ...
محتاج توام پدر ...
در این گفتگو سعی خواهیم کرد به پرسش های مهدوی شما پاسخی درخور تقدیم نماییم✔️
شما هم اگر سوالی دارید، مطرح کنید ..
با ذکر شریف یا ابا صالح المهدی ادرکنی 🤲🏻
گفتگو را آغاز می کنیم⤵️
هدایت شده از مهدی کرار
سوال: 👇👇
چرا علماي بزرگ در كتاب هاي خود از امام زمان(عج) به يك صورت سخن نرانده اند يكي مي گويد امام زمان(عج) خيلي از مردم را مي كشد يكي مي گويد 7 نفر را مي كشد و ... چرا چنين است؟
هدایت شده از مهدی کرار
پاسخ: ⤵️⤵️
با سلام و عرض ادب:
علماي بزرگ ما در كتب خود نگفته اند كه حضرت مهدي (عج الله تعالی) خيلي از مردم را مي كشد يا هفت نفر را مي كشد، بلكه آنچه در كتب علماي ما و روايات ما آمده است دو مطلب است.👇
- قبل از ظهور حضرت ظلم و ستم بر جهان غالب مي شود و ظالمين و حاكمان زورگو بسياري از مردم را به قتل مي رسانند در اين هنگام حضرت ظهور مي كند اما نه اينكه اين قتلها را حضرت انجام داده باشد. امام صادق عليه السلام مي فرمايد قبل از قيام قائم دو مرگ وجود دارد؛ مرگ سرخ و مرگ سفيد تا اينكه از هر هفت نفر پنج نفر مي ميرند و مرگ سرخ، كشته شدن است و مرگ سفيد بيماري طاعون است. (1)
هدایت شده از مهدی کرار
و در روايت ديگري مي فرمايند حضرت خروج نمي كنند تا اينكه يك ثلث از مردم كشته شوند و ثلث ديگر از دنيا بروند و ثلث ديگر باقي بمانند(2).
بنابراين آنچه علما و روايات ذكر كرده اند مربوط به قتلهايي است كه قبل از قيام حضرت توسط ظالمين واقع مي شود از قبيل جنگ جهاني دوم، جنگ ايران و عراق و جنگ هايي كه دجال و سفياني و ديگر ظالمان انجام مي دهند و شيوع بيماريهاي مرموز يا جنگهاي ميكروبي يا اتمي و ...
هدایت شده از مهدی کرار
- مطلب دوم اينكه خود حضرت در ابتداي ظهور سيره و روش خود را معرفي نموده و مي فرمايد: انا بقيه الله في ارضه و المنتقم من اعدائه؛ من بقية الله هستم و از دشمنان خدا انتقام مي گيرم.(3)
بنابراين شمشير و اسلحه حضرت متوجه به ظالمين و ستمگران خون ريز است و نسبت به عموم مردم با رأفت و رحمت اسلامي برخورد مي كنند و همين طور كه پيامبر اكرم(صلی الله علیه و آله) كه هم نام با حضرت است رحمه للعالمين بود حضرت بقيه الله هم رحمه للعالمين است.
هدایت شده از مهدی کرار
حضرت حتي بر دشمنان هم اگر مستحق قصاص نباشند ايمان را عرضه مي كند، پس اگر ايمان بياورند يا حاضر شوند در كنار مسلمانان زندگي مسالمت آميز داشته باشند، آنها را رها مي كند. چنانچه امام صادق (علیه السلام) در اين رابطه ميفرمايند:
هر گاه قائم ما قيام كند ايمان را بر هر ناصبي ( دشمن اهل بيت پيامبر)
عرضه ميكند، پس اگر او ايمان بياورد، پس با او كاري ندارد و اگر ايمان نياورد و حاضر شود جزيه (ماليات مخصوص) پرداخت كند او را رها مي كند و اگر حاضر نشود زندگي مسالمت آميز با مسلمانان داشته باشد و ماليات پرداخت نكند و اسلام انتخاب نكند او را به قتل مي رساند.(4)
بنابراين آنچه در سؤال به علماي بزرگ نسبت داده شده صحيح نيست
پينوشتها:
. معجم الملاحم والفتن، ج 4، ص 291، دهسرخي.
. همان، ص 75.
. همان، ج 4، ص 288.
. موسوعة الامام الصادق، ج 10، ص 809، قزويني.
هدایت شده از مهدی کرار
سوال: 👇👇
انجام دادن كدام يك از تعقيبات زير بعد از نماز با توجه به محدوديت وقت فضيلت بيشتري دارد بخواندن
دعای فرج، تسبيحات حضرت زهرا، نماز غفيله؟
هدایت شده از مهدی کرار
پاسخ: ⤵️⤵️
با سلام و عرض ادب
از روايات استفاده مي شود كه بهترين تعقيب بعد از نماز، تسبيحات حضرت زهرا(سلام الله علیها) است كه در اينجا به ذكر چند روايت (از حاشيه مفاتيح الجنان، شيخ عباس قمي) اكتفا مي كنيم:👇
. از حضرت صادق(علیه السلام) نقل شده است: ما كودكان خود را به تسبيح فاطمه(سلام الله علیها) امر مي كنيم چنان كه آنها را به نماز امر مي كنيم پس آن را ترك مكن كه هر كه بر آن مداومت نمايد شقي و بدبخت نمي گردد.
. در روايات فراواني آمده است كه مقصود از ذكر و ياد فراوان در آيه شريفه : «واذكروا الله ذكرا كثيرا؛ تسبيح حضرت زهرا(سلام الله علیها) است كه بعد از نماز هر كس بر آن مداومت نمايد خدا را بسيار ياد كرده است».
هدایت شده از مهدی کرار
. حضرت صادق(علیه السلام) فرمود: خواندن تسبيح حضرت فاطمه(سلام الله علیها) بعد از هر نماز در نزد من از هزار ركعت نماز در هر روز بهتر است.
. در روايت معتبر از حضرت باقر(علیه السلام) آمده است كه با چيزي مثل تسبيح حضرت فاطمه(سلام الله علیها) خداوند عبادت و تسبيح و تمجيد نشده است و اگر چيزي از اين تسبيح بهتر بود پيامبر(صلی الله علیه و آله) آن را به فاطمه(سلام الله علیها) عطا مي كرد.
البته بهتر است وقت گذاشت و اذکار و ادعیه بیشتری مثل دعای فرج را هم بعد از نمازها خواند ...
هدایت شده از مهدی کرار
سوال: 👇👇
اينكه حضرت امام جعفر صادق(ع) پيرامون حضرت مهدي(عج) مي فرمايد: «اگر او را درك مي كردم، تمام عمر به خدمت او مي پرداختم» چه مهمي را مي رساند و حضرتش چه منظوري داشته اند؟ (معجم الاحاديث الامام المهدي (عج) جلد 3، صفحه 385).
هدایت شده از مهدی کرار
پاسخ: ⤵️⤵️
با سلام و عرض ادب
رواياتي از ائمه معصومين(علیهماالسلام) به اين مضمون وارد شده است كه دو امام در يك زمان نخواهند بود مگر اين كه يكي ناطق است و ديگري صامت.
يعني اگر در يك عصر دو امام باشد يكي قائم به امور امامت است و ديگري دعوت كننده به همان امام است و در خدمت امام ناطق است.
بنابراين شايد اين سخن امام صادق(علیه السلام) بيان اين واقعيت باشد كه اگر حضرت در آن زمان باشند امام ناطق امام زمان( عج الله تعالی) خواهد بود و امام صادق(علیه السلام) در خدمت امام زمان(عج الله تعالی) خواهد بود.
نكته ديگر اين كه اين روايت به گونه اي اشاره به رتبه و جايگاه بلند و ممتاز امام زمان(عج الله تعالی) دارد...
ان شاءالله ادامه دارد ...
هدایت شده از ابراهیم هادی
سلام و رحمت
عرض تسلیت دارم خدمت استاد بزرگوار و همه بزرگواران منتظر
خدا قوت
این حدیث، اوج مسئولیت ما در قبال امام زمان علیهالسّلام را نشان میدهد، 😭😭
چرا که ما الان در زمان امامت حضرت مهدی هستیم
واین فقط شامل زمان ظهور نیست بلکه شامل زمان غیبت حضرت هم هست
واین را هم بدونیم که حالا که به توفیق الهی در زمان،،ایشان زندگی میکنیم باید ایشان را یاری کنیم
و امروز مهمترین یاری ما در مرحله اول،...
خودسازی وتزکیه نفس مان میباشد
ان شاالله برایش یار باشیم و یاریش کنیم 🤲
به قول استاد عالی ...این جمله امام نشان از
مقام یاری کردن امام زمان عجلالله هست
👈مقام یاری امام زمان (علیه السلام) در وهم انسان ها نخواهد گنجید.
اگر انسان بداند مقام و جایگاه یاری امام زمان(عجل الله) چه میزان است،
هر روز برای رسیدن به آن در قنوت نمازهایش، دعا می کند....
بخواهیم از خدا..همراهی خالصانه و صادقانه اش را...🤲
هدایت شده از مهدی کرار
🌿بسم الله الرحمن الرحیم🌿
#سلام_علی_آل_یاسین
#گفتگوی_عصرانه
#پرسش و پاسخ های مهدوی🌱
ساعت اجرا: حدود ۱۷/۳۰
سلام مهربان پدر، مهدی جان!✋🏻🌹
محتاج گرمی دستان توام،
طنین دلنشین صدایت، عطر ملایم و بهشتی گریبانت،
تشعشع نافذ نگاهت،
و طنین پدرانه ی گام هایت ...
محتاج توام پدر ...
در این گفتگو سعی خواهیم کرد به پرسش های مهدوی شما پاسخی درخور تقدیم نماییم✔️
شما هم اگر سوالی دارید، مطرح کنید ..
با ذکر شریف یا ابا صالح المهدی ادرکنی 🤲🏻
گفتگو را آغاز می کنیم⤵️
هدایت شده از مهدی کرار
سوال: 👇👇
لطفاً اين حديث از امام رضا(ع) كه در منتخب الاثر (صافي) آمده توضيح دهيد: ‹‹لا يري جسمه و لا يسمي باسمه›› (مهدي(ع) ديده نمي شود به اسم نام برده نمي شود. همچنين حديث مشابهي از امام علي النقي در همين مورد از كمال الدين و تمام النعمه آمده است).
هدایت شده از مهدی کرار
پاسخ: ⤵️⤵️
با سلام و عرض ادب
در كتاب كافي، ج 1، ص 333 آمده است: سؤال شد از حضرت رضا(علیه السلام) در مورد قائم(عج الله تعالی) حضرت فرمودند: جسم او ديده نمي شود و به اسم نام برده نمي شود منظور از ديده نشدن جسم حضرت به رؤيت معرفت است يعني كسي او را به عنوان حجت بن الحسن و امام زمان نمي بيند و الا ممكن است بسياري حضرت را در زمان غيبت ببينند ولی نشناسند.
هدایت شده از مهدی کرار
و اما اين كه حضرت به اسم نام برده نمي شود براساس رواياتي كه در اين زمينه وارد شده برخي بزرگان شيعه بردن نام خاص امام زمان كه همان نام پيامبر است جايز نمي دانند در برابر عده اي اين امر را مخصوص به زمان غيبت صغري دانسته اند كه به جهت تقيه نهي شده است از اين كه نام امام زمان(عج الله تعالی) برده شود ولي در ديگر زمان ها كه تقيه نيست بلا اشكال است مؤيد اين سخن اين كه در برخي جاها از جمله دعاي بعد از سلام علي آل ياسين، تصريح به اسم حضرت شده:
«اللهم صل علي محمد حجتك في ارضك ... »كه اشاره به امام زمان(عج الله تعالی) است.
برخي نيز به جهت احتياط و عمل به روايات نهي از نام بردن در كتاب ها نام حضرت را به اين گونه «م ح م د» می نويسند.
هدایت شده از مهدی کرار
سوال: 👇👇
چگونه است كه طبق حديث ما مي دانيم كه هر كس ادعاي ملاقات امام زمان(عج) را بكند دروغگوست ولي خيلي ها اكنون مي بينيد و در كتابها و سخنرانيها ما شاهد آن هستيم و چگونگي تشخيص دروغ از واقعيت چگونه است؟
هدایت شده از مهدی کرار
پاسخ: ⤵️⤵️
با سلام و عرض ادب
با توجه به اين كه اين توقيع شريف هنگام فوت آخرين نايب امام زمان(عج الله تعالی) صادر شده و قرائتي كه در خود توقيع است مراد از دروغگو بودن مدعي مشاهده بعد از صدور توقيع. ادعاي ارتباط و نيابت داشتن از جانب حضرت است به عبارت ديگر امام در اين توقيع ميفرمايد با ازدنيا رفتن تو اي علي بن محمد سمري نيابت خاصه تمام شد و غيبت كبري آغاز شد وديگر بعد از اين اگر كسي بگويد من حضرت را ميبينم و با او مرتبط هستم و نيابت خاصه از جانب حضرت دارم دروغگو است.
هدایت شده از مهدی کرار
به متن توقيع و قرائن آن دقت كنيد:⤵️
«بسم الله الرحمن الرحيم، اي علي بن محمد سمري خداوند به برادران ديني تو در مصيبت به تو اجر دهد تو تا شش روز ديگر از دنيا خواهي رفت به كارهايت رسيدگي كن و به كسي بعد از خودت [جهت نيابت] وصيت نكن چرا كه غيبت طولاني آغاز شد و ظهور نخواهد بود مگر بعد از اذن خداوند... و به زودي خواهد آمد كسي كه مدعي مشاهده من باشد ولي آگاه باش كسي كه مدعي مشاهده باشد قبل از خروج سفیاني و صيحه، دروغگو خواهد بود»،
(بحارالانوار، ج 51، ص360).
هدایت شده از مهدی کرار
گويا حضرت با دادن اين توقيع راه را بر مدعيان دروغين ادعاي نيابت بستهاند و اين جمله كه مدعي مشاهده دروغگو است به اين معني نيست كه در غيبت كبري ديگر كسي حضرت را نخواهد ديد. بسياري از صالحين و بزرگان شيعه در طول تاريخ غيبت حضرت را ديدهاند و قطعا اكثريت آنها اهل دروغ نبودهاند و حداقل يك مورد آن هم كه راست باشد بايد حديث به گونهاي دقيق معنا شود.
هدایت شده از مهدی کرار
مسأله ادبي روايت: امام(علیه السلام) در اين حديث به دو نكته اشاره ميكنند.
يكي اخبار از آينده كه پس از من عدهاي پيدا ميشوند و مشاهده و ارتباط با من را ادعا ميكنند
و دوم مسأله دروغگو بودن مدعي است.
امام(علیه السلام) در حديث دو تعبير دارد:
1- ادعا، 2- مشاهده. و كسي را كه ادعاي مشاهده نمايد كاذب معرفي كرده است.