🌿بسم الله الرحمن الرحیم🌿
#سلام_علی_آل_یاسین
#پرسش و پاسخ های مهدوی🌱
سلام مهربان پدر، مهدی جان!✋🏻🌹
محتاج گرمی دستان توام،
طنین دلنشین صدایت، عطر ملایم و بهشتی گریبانت،
تشعشع نافذ نگاهت،
و طنین پدرانه ی گام هایت ...
محتاج توام پدر ...
سعی خواهیم کرد به پرسش های مهدوی شما پاسخی درخور تقدیم نماییم✔️
شما هم اگر سوالی دارید، مطرح کنید ...
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج🤲
هدایت شده از مهدی کرار
سوال: 👇👇
یا رئوف
من یه سوالی داشتم می خوام بدونم وقتی امام زمان(علیه السلام) ظهور می کنند میشه مثل زمان امام حسین علیه السلام که عده ای تردید می کنند،عده ای نظاره می کنند و عده ای حضرت رو یاری میکنند؟یا نه اصلا فقط دو جبهه هست یکی حق و یکی باطل؟
هدایت شده از مهدی کرار
پاسخ: ⤵️⤵️
با عرض سلام و ادب.
هر چند در رابطه با این موضوع که مربوط به آینده است،اظهار نظر قطعی کردن نیازمند دلیل معتبر و مستند می باشد،ولی طبیعی است که در هنگامه ظهور عده ای دچار تردید می شوند و عده ای هم نظاره گر هستند،تا اینکه به مرور زمان حق بر آنها آشکار شود و در نهایت دو جبهه حق و باطل مشخص شود.
هدایت شده از مهدی کرار
سوال: 👇👇
وقتی حضرت ظهور می کنند آیا کسی دیگه مریض هست یا گرفتاری داره؟آخه گفته میشه باعث فرج عمومی میشه می خوام بدونم به این معناست؟
هدایت شده از مهدی کرار
پاسخ: ⤵️⤵️
با عرض سلام و ادب
آنچه از روایات مربوط به ظهور استفاده می شود که در آن زمان هم بیماری و مشکلات وجود دارد،منتهی در عصر ظهور علوم مختلف از جمله علم پزشکی بگونه ای پیشرفت می کند که هیچ بیماری ای بدون درمان نمی ماند.
امام باقر ـ علیه السّلام ـ در این باره میفرمایند:⬅️ هر كس قائم اهل بیت مرا درك كند اگر به بیماری دچار باشد شفا یابد و چنانچه دچار ناتوانی باشد توانا و نیرومند میشود.
(بحار الانوار، ج 52، ص 335)
هدایت شده از مهدی کرار
سوال: 👇👇
در ساعت منسوب به امام زمان آمده :
از زردی آفتاب تا غروب زمان توسّل به امام عصر ( عجل الله تعالی فرجه شریف ) : به جهت پیروزی یافتن و ظفر بر اعداء در جنگ و ... و اداء قرض و روی نمودن فتوحات .
زردی آفتاب چه زمانی ست؟
هدایت شده از مهدی کرار
پاسخ: ⤵️⤵️
با عرض سلام و ادب.
زمان زرد شدن آفتاب که در فصول مختلف سال متفاوت است تقریباً یک ساعت یا نیمساعت قبل از غروب افتاب است.
هدایت شده از مهدی کرار
سوال: 👇👇
با سلام
یکی از سئوالاتم اینه که در مورد ملک عبدالله که چند حدیث داریم که گفته شده اخرین پادشاه مقتدر عربستان
بعد اون پادشاهان چند ماه و چند روزه به کار میان
بعد مرگ عبدالله میگفتن تو احادیث گفته شده بعد 45روز ظهور منتظر ظهور منجی باشین در حالی که من چنین حدیثی ندیده بودم
این باعث میشه بعضی ها از این حربه دشمن یا هر چیزی در مورد مهدویت دلسرد بشن
و بعضی که ایمانی هم دارن حتی علائم حتمی رو هم دست ساخت دشمن بدونن
حال بعضی از علما از پادشاهان چند ماه و چند روزه استنباط کردن که میزان حکومت پادشاه بعدی به یک سال نمیرسه
که
اگر خدای نکرده اینجوری باشه این همون ملک عبدالله نیست
بعضی هم میگن منظور حکومت های متزلزل هست و برای اون حکومت ها هم سالی تعیین شده؟ من یه کجا دیدم نوشته شده بود پادشاه بعدی(سلمان)
3سال حکومت خواهد کرد.
هدایت شده از مهدی کرار
پاسخ: ⤵️⤵️
باعرض سلام و ادب
باتوجه به اثار منفی و خطرناک تعیین مصداق برای روایات مربوط به علائم و نشانه های ظهور، باید از تعیین مصداق خودداری کرد.
این گونه اظهار نظرها و تعیین قطعی مصداق و معرفی آن ، گاهی از سوی دشمنان با هدف تضعیف ایمان مردم به مهدویت صورت می گیرد و گاهی اوقات هم از سوی افراد بدون قصد و غرض منفی صورت می گیرد که در نتیجه همین اظهار نظرهای بی قصد و غرض هم عواقب منفی و خطرناکی بدنبال دارد.
بنابراین باید از تعیین مصداق قطعی در مورد علائم و نشانه های ظهور بطور جدی خودداری نماییم.
هدایت شده از مهدی کرار
سوال: 👇👇
سلام
می خواستم یه کم این حدیث رو برام شرح بدید،چون دچار تناقض شدم:
امیرالمومنین(ع) فرمود: منتظر فرج باشید و از رحمت خدا نا امید نشوید، به درستی که بهترین عمل نزد خداوند عزوجل "انتظار فرج" است.
بحارالانوار،علامه مجلسی،ج٥٢،ص123
حدیث دوم
این امر (فرج امام زمان(ع)) برای شما محقق نمی شود مگر بعد از ناامیدی. نه به خدا قسم محقّق نمی شود تا اینکه (خوب و بد شما) از هم جدا شوید. نه به خدا قسم محقّق نمی شود مگر این که از ناخالصی ها پاک بشوید.
در حدیث اول اومده از فرج نا امید نشوید
اما در حدیث دوم اومده فرج بعد از نا امیدی
چرا احساس می کنم تناقض داره یعنی برام توضیح بدید که از این شبهه دربیام
تشکر و ممنون
هدایت شده از مهدی کرار
پاسخ: ⤵️⤵️
با سلام و عرض ادب
تناقضی وجود ندارد بزرگوار:
در روایت اول امام(علیه السلام) می فرماید از رحمت خداوند ناامید نشوید.طبق آیات و روایات نا امیدی از رحمت خداوند از بزرگترین گناهان است.
اما در روایت دوم گفته نشده است که فرج بعد از ناامیدی از رحمت خدا حاصل می شود،بلکه فرج بعد از ناامید شدن از فرج اتفاق می افتد.نا امید شدن از فرج فرق دارد با ناامید شدن از رحمت الهی.
اللهم صل علی محمد و آل محمد بعدد ما احاط به علمک و عجل فرجهم به حق حضرت زینب سلام الله علیها 🌺🌺
May 11
هدایت شده از حیدر بهشتی پور
بسم الله الرحمن الرحیم
بحث حق الناس بسیار جدی و قابل تامل هست نباید به سادگی از آن عبور کنیم همه ما به نوعی با آن درگیر هستیم و خواهیم بود
از الان مراقب باشیم اگر حقوقی از بندگان بر گردن ما هست تلاش کنیم حتما آنها را رفع کنیم
حق الناس فقط پول و مال و فلان نیست هر چیزی که فکرش را می کنیم می تواند رنجش دیگری را به همراه داشته باشد و البته عاقلانه باشد و دانسته باشد ،می تواند حق الناس باشد حتی خنده بیجا نسبت به شخصی هم می تواند باشد در خود باشد سختی کنیم که نفس را کنترل کنیم و الا نفس ما را کنترل میکند
مراقب باشیم مراقب باشیم
ولا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم
استغفرالله ربی و اتوب الیه
صلی الله علی محمد و آله الطیبین الطاهرین المعصومین
هدایت شده از حیدر بهشتی پور
سه نوع حق با عناوین حقالناس، حق الله و حق نفس
حقالناس حقوقی که انسان در رابطه با دیگران باید رعایت کند، حقالله حقوقی که انسان در رابطه با خداوند باید رعایت کند مانند انجام عبادات و برخی از مسائل که خداوند ما را از آن نهی کرده است. مثلاً خداوند امر فرموده که ما نماز بخوانیم و این جزء حقوق خداوند است و حقالنفس هر چیزی که به نفس انسان ضرر برساند ظلم است بر نفس، مثلاً استعمال دخانیات که برای سلامتی ضرر دارد.
در میان این سه حقوق بنا بر آیات و روایات حقالناس مهمتر است.
امام علی (علیه السلام) میفرمایند: «خداوند حقوق بندگانش را مقدم بر حقوق خود قرار داد و کسی که حقوق بندگان را رعایت کند حقوق خدا را نیز رعایت خواهد کرد.»
پیش فرض رعایت حقالله رعایت کردن حقالناس است و رعایت نکردن حقوق دیگران باعث گرفتاری انسان در قیامت میشود حتی اگر انسان صالحترین انسانها باشد باز این گرفتاری وجود دارد.
در حدیث داریم که با اولین قطره خون شهید همه گناهانش بخشیده میشود غیر از حقوق مردم و این نشان دهنده اهمیت حق دیگران است که حتی با شهادت که بالاترین فضیلت ممکن هست، گناه ظلم بر حق دیگران بخشیده نمیشود.
هدایت شده از حیدر بهشتی پور
موارد حق الناس
موارد زیادی در مورد حقالناس بیان شده مانند احترام به جان و مال مردم به این معنا که به جان و مال مردم ضرر نرسانیم و کاری نکنیم که ضرری به جان مردم وارد شود یا دیگران از رفتار ما آسیب ببینند مثلاً سیگار کشیدن در محیط جمعی ضرر رساندن به جان مردم است.
احترام به آبروی مردم هم از موارد حقالناس است یعنی انسان به گونهای رفتار کند که آبروی دیگران از دست و زبان انسان محفوظ بماند، کاری نکنیم که حرمت دیگران شکسته شود و آبروی دیگران نزد مردم پایین بیاید. بنابراین باید از هر کاری که باعث هتک حرمت دیگران میشود پرهیز کرد مانند پرهیز از غیبت کردن، پرهیز از دروغ بستن به دیگران یعنی کسی کاری را انجام نداده، گناهی نکرده اما ما به دروغ او را متهم به آن کار کنیم. پرهیز از تهمت زدن به دیگران، پرهیز از افشاگری اسرار دیگران، چون به هر صورت ممکن است انسان مسائل مخفی و اسرار گونهای داشته باشد که نمیخواهد کسی از آنها با خبر شود، برملا کردن این اسرار سبب آبرو ریختن آنها میشود.
از موارد دیگر حقالناس احترام به حق بهرهمندی مردم است، یعنی به گونهای رفتار کنیم که همه انسانها به آن حقوق مشترکشان برسند و رفتار ما به گونهای نباشد که خدایی نکرده بعضی از انسانها از حقوق خودشان باز بمانند یعنی مانع ایجاد کنیم برای آنها در رسیدن به حقشان، به طور مثال در مسائل استخدامی مثلاً برای یک شغل پنج نفر نیاز هست و مثلاً 100 نفر ثبت نام کردهاند در اینجا اعمال نفوذ و به تعبیر امروزی پارتی بازی سبب ضایع شدن حقی از افراد میشود و این از مصادیق ظلم بر دیگران حساب میشود و رعایت نکردن حقالناس.
هدایت شده از حیدر بهشتی پور
چرا خداوند از حق الناس نمی گذرد؟
حق الناس از نظر اسلام با عدالت و حکمت الهی رابطه ای تنگاتنگ دارد و دارای گستره وسیعی میباشد. به عبارتی حق الناس در همه ابواب فقه وجود دارد و میتوان گفت که بابی از ابواب فقه اسلامی نیست، مگر اینکه مسایل فراوانی در زمینه حق الناس وجود دارد.
حق الناس در منابع و متون اسلامی، چه در قرآن و چه در روایات معصومین ـ علیهم السّلام ـ و کتب فقهی جایگاه خاصی دارد. اقامه قسط و عدل و برقراری عدالت اجتماعی و ادای حقوق الناس یکی از عمدهترین اهداف بعثت پیامبران است.
در اینجا چون صاحب حق مردم اند، رعایت و نادیده گرفتن آن ارتباط مستقیمی با بحث عدالت خداوند دارد. خداوندی که یکی از صفاتش عادل بودن است و دینی که یکی از اصولش عدل است چگونه ممکن است حقوق انسانها برایش کم اهمیت باشد. در دین اسلام حق انسانها از جهتی شاید از حق خداوند نیز مهمتر لحاظ شود، بطوری که خداوند ممکن است در روز قیامت از حق خود بگذرد اما هیچ گاه از حق انسانهای دیگر نخواهد گذشت. البته باید توجه داشت که حق الناس حق الله هم هست، زیرا هیچ کس جز خدا اصالتاً و ذاتاً حقی ندارد و حقوق مردم از جانب خدا تعیین شده و تضییع آن مخالفت با حکم و حق الهی تعیین شده در حق دیگران است.
هدایت شده از حیدر بهشتی پور
لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَیِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْکِتابَ وَ الْمِیزانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ» «ما رسولان خود را با دلایل روشن فرستادیم، و با آنها کتاب آسمانی و میزان شناسایی حق از باطل نازل کردیم تا مردم قیام به عدالت کنند و احقاق حقوق و بسط عدل و داد به طور خود جوش از درون جامعه بشری آشکار شود.»
این نشان از آن دارد که احترام به حقوق دیگران و ادای آن یکی از اساسیترین اهداف ادیان آسمانی است. قرآن کریم در آیات بسیاری مؤمنان را چه در باب مسائل اقتصادی و چه در باب حقوق اجتماعی و... دعوت به احترام به حقوق مردم نموده است. در اینجا تنها به دو نمونه از این آیات اشاره مینماییم.
هدایت شده از حیدر بهشتی پور
یا أیّها الّذین آمنوا لا تَأْکُلُوا أَمْوالَکُمْ بَیْنَکُمْ بِالْباطِلِ» «ای کسانی که ایمان آوردهاید اموال یکدیگر را از طرق نامشروع و غلط و باطل نخورید.» (سوره نساء، آیه 29) یعنی، هرگونه تصرف در مال دیگری که بدون حق و بدون مجوز منطقی و عقلانی بوده باشد ممنوع شناخته شده است.
در دیدگاه اسلامی، مال و دارایی مؤمن و گاهی اموال دیگران محترم است ومصونیت دارد و اتلاف و تجاوز در آن مجاز نیست. بنابراین، اگر کسی از راه ربا، رشوه، فریبکاری، سرقت و بالاخره هرگونه تصرف نامشروع، مالی را از کسی خورده باشد، باید به تحصیل رضایت صاحب مال و یا باز پس دادن آن مال اقدام نماید.
قرآن کریم، به هنگام نکوهش از قوم یهود و ذکر اعمال زشت آنان میفرماید: «...وَ أَکْلِهِمْ أَمْوالَ النَّاسِ بِالْباطِلِ...» «آنان در اموال مردم بدون مجوز و به ناحق تصرف میکردند.» (سوره نساء، آیه 161) ناگفته پیداست که مراد از اکل و خوردن، در این آیه کنایه از هرگونه تصرف است خواه به صورت خوردن معمولی باشد یا پوشیدن و یا سکونت و یا غیر آن و چنین تعبیری در زبان فارسی نیز رایج است.
هدایت شده از حیدر بهشتی پور
بنابراین، هرگونه تجاوز، تقلب، غش، معاملات ربوی، رشوه، خرید و فروش اجناسی که فایده منطقی و عقلانی در آنها نباشد، خرید و فروش وسایل فساد و گناه، در تحت این قانون کلی قرار دارند.
حضرت علی ـ علیه السّلام ـ میفرماید: «اَمّا الظّلم الّذی لا یُترکُ، فَظلمُ العباد بَعضُهُم بعضاً» «امّا ظلمی که بخشوده نمیشود ظلمی است که بعضی از بندگان خدا بر بعض دیگر میکنند.» (نهج البلاغه، خطبه 175)
و در روایت دیگری آن حضرت حتی ادای حق الناس را از حق الله مهمتر دانسته و میفرماید: «جَعلَ الله سُبحانه حُقوقُ عبادِهِ مُقدّمةً علَی حُقُوقهِ فَمنْ قامَ بِحقُوقُ عبادالله کانَ ذلک مؤدّیاً الی القیامِ بِحقوقِ الله»«خداوند حقوق بندگانش را مقدم بر حقوق خود قرار داده و کسی که حقوق بندگانش را رعایت کند حقوق الهی را نیز رعایت خواهد کرد
هدایت شده از حیدر بهشتی پور
تبعات و آثار رعایت نکردن حقالناس
رعایت نکردن حقالناس آثار و تبعاتی برای انسان دارد. در حدیث آمده است تمام گناهان انسان با توبه بخشیده میشوند غیر از حقالناس. یعنی کسانی که حق دیگران بر گردن آنها مانده است جز با ادای حق دیگران یا رضایت گرفتن از آن اشخاص گناهان بخشوده نمیشود. حتی اگر انسان روزههای زیاد بگیرد یا تمام عمرش نماز شب بخواند، هیچ تأثیری در گناه ظلم بر دیگران ندارد.
همانطور که در ابتدا هم گفتیم در حدیث داریم که با اولین قطره خون شهید همه گناهانش بخشیده میشود غیر از حقوق مردم و این نشان دهنده اهمیت حق دیگران است که حتی با شهادت که بالاترین فضیلت ممکن هست، گناه ظلم بر حق دیگران بخشیده نمیشود.
ظلم در حق مردم از مواردی است که انسان در همین دنیا آثار شومش را در قالب انواع بلاها و بیماریها و گرفتاریهای زندگی خواهد دید و در واقع ظلم به دیگران و رعایت نکردن حقوق مردم، هم در این دنیا ما را گرفتار بلا خواهد کرد و هم در آخرت به عذاب الهی دچار خواهد نمود.
هدایت شده از حیدر بهشتی پور
مطالب فوق برگرفته از کتاب میزان الحکمه محمدی ری شهری جلد۲
میباشد
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
هدایت شده از ابراهیم هادی
علاوه بر مطالب استاد حیدر بزرگوار این نکته هم متذکر باشیم که 👈اگر ما حق الله یا حق الناس داشته باشیم ،،حق النفس رو هم داریم
کسی که بد اخلاقی میکند یا نماز نمی خواهد به خودش ظلم میکند
حق الله ،،حق الناس ،،،وحق النفس این سه همشان ،،حق النفس ست
اگر حق الناس داشته باشیم روحمان در عذاب ست اگر حق الله داشته باشیم همچنین.،
هدایت شده از حیدر بهشتی پور
خدا خیرتون بدهد
حلال کنید انشاءالله در این زمانه بد مراقب باشیم که خلاف نرویم و لغزش نداشته باشیم