حکمت ۲۰.mp3
2.25M
✍ حکمت ۲۰
✅ قَالَ امیر المومنین علیه السلام:
أَقِيلُوا ذَوِي الْمُرُوءَاتِ عَثَرَاتِهِمْ، فَمَا يَعْثُرُ مِنْهُمْ عَاثِرٌ إِلَّا وَ [يَدُهُ بِيَدِ اللَّهِ] يَدُ اللَّهِ بِيَدِهِ يَرْفَعُهُ.
✅ امیر المومنین علیه السلام:
از لغزش جوانمردان بگذريد، چه اينكه كسى از آنها نيست كه بلغزد جز آنكه خدايش دست گيرد و بلندش سازد.
#نهج_البلاغه
#حکمت20
❇️حجت الاسلام حامد محقق
┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈
#حکمت20
قَالَ (علیه السلام): أَقِيلُوا ذَوِي الْمُرُوءَاتِ عَثَرَاتِهِمْ، فَمَا يَعْثُرُ مِنْهُمْ عَاثِرٌ إِلَّا وَ [يَدُهُ بِيَدِ اللَّهِ] يَدُ اللَّهِ بِيَدِهِ يَرْفَعُهُ.
از لغزشهاى جوانمردان درگذريد، كه هيچيك از آنان نلغزد، مگر آنكه دست او در دست خدا باشد و برداردش.
چشم پوشى از لغزش جوانمردان:
امام(عليه السلام) در اين کلمه حکمت آميز به لغزش هايى اشاره دارد که گاه از اشخاص با شخصيت سر مى زند و همگان را توصيه مى کند از آن چشم بپوشند. مى فرمايد: «از لغزش هاى افراد با شخصيت (و) جوانمرد چشم پوشى کنيد، چرا که هيچ کس از آنها گرفتار لغزش نمى شود مگر اين که دست خدا به دست اوست و او را بلند مى کند»; (أَقِيلُوا ذَوِي الْمُرُوءَاتِ عَثَرَاتِهِمْ، فَمَا يَعْثُرُ مِنْهُمْ عَاثِرٌ إِلاَّ وَ يَدُ اللَّهِ بِيَدِهِ يَرْفَعُهُ).
«اقيلوا» از ماده «اقاله» در اصل به معناى باز پس گرفتن معامله در جايى است که خريدار، پشيمان مى شود، سپس به هر نوع چشم پوشى اطلاق شده است.
«مروءات» جمع «مروءه» به معناى شخصيت و جوانمردى است. «عثرات» جمع «عثره» به معناى لغزش و خطاست.
روشن است که هر انسانى ـ به جز معصومان(عليهم السلام) ـ در زندگى خود گرفتار لغزش يا لغزش هايى مى شوند. اگر آنها افراد با شخصيت و نيکوکارى باشند بايد به موجب حسن اعمال و رفتارشان از اين لغزش ها چشم پوشى کرد; هر گونه نقل آن براى ديگران يا سرزنش يا بزرگ نمايى کارى است خطا و بر خلاف انصاف و جوانمردى، زيرا خدا هم مدافع اين گونه افراد است. امام مى فرمايد: هرگاه يکى از اين افراد نيکوکار و با شخصيت به زمين بخورند خداوند فورا وى را از زمين بلند مى کند و اجازه نمى دهد آبروى او برود.
از اين جمله حکمت آميز دو نتيجه مى توان گرفت: نتيجه اول که در متن جمله آمده اين است که لغزش هاى نيکوکاران و افراد پاک و با تقوا را بايد ناديده گرفت و حسن ظنِ به آنها را نبايد با اين لغزش ها به سوء ظن مبدل کرد. اين همان چيزى است که در روايت معروف که به صورت ضرب المثل در آمده مى خوانيم: «اَلْجَوادُ قَدْ يَکْبُو» يا «قَدْ يَکْبُو الْجَوادُ» (اسب ارزشمند و کارآمد گاه ممکن است گرفتار لغزشى شود) و در بعضى از عبارات اين جمله به آن افزوده شده که «الصّارِمُ قَدْ يَنْبُو; شمشير برنده نيز گاهى کارگر نمى شود».
نتيجه دومى که مى توانيم از آن بگيريم اين است که اگر راه تقوا و نيکوکارى و جوانمردى را پيش گيريم خداوند به هنگام لغزش ها ما را تنها نمى گذارد و دست ما را مى گيرد و از زمين بلند مى کند و آبروى ما را حفظ مى نمايد
May 11
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃شفای دختر بچه فلج ایرانی در حرم مطهر امامین عسکریین(ع) در شب جمعه ۱۴۰۲/۰۲/۲۱
✨اللّهمَعَجِلْلِوَلِیِڪالفَـ♡ــࢪَج✨
تفسیر صفحه ۴ قرآن کریم.mp3
19.63M
📌صوت تفسیر قرآن #حجت_الاسلام_راجی
📖 صفحه ۴ - سوره بقره ( آیات ۱۷_۲۴ )
______________________
⁉️ خطر #نفاق بیشتر است یا کفر ؟!!
⁉️ جریان کتاب #توحید_مفضل چه بود؟
⁉️ یاران امام صادق (علیه السلام) چند دسته بودند؟
⁉️ ماجرای سوالاتی که مفضل از امام صادق (علیه السلام) پرسیدند؟
⁉️ مطرح کردن مسئله گردش زمین توسط امام صادق (علیه السلام)!
⁉️ بعضی از دانشمندان چگونه به این نتیجه میرسند که خدا نیست؟!!
⁉️ معرفی کتاب خدا وجود ن/دارد!
⁉️ اثبات #خدا در فیزیک!
⁉️ نمونهای از سورههای ساختگی قرآن!
⁉️ جهنم چگونه است؟
⁉️ انسان جهنمی چگونه آتش میگیرد؟!
⁉️ جهنم چه زمانی مهیا میشود؟
♨️ اثر به یاد آوردن نعمتهای خدا!
____________________
🔰 مسجد امام رضا علیهالسلام #دانشگاه_فردوسی_مشهد
✨اللّهمَعَجِلْلِوَلِیِڪالفَـ♡ــࢪَج✨
ڪاشروزیبـرسـد،
کهبههممژدهدهیم...
یوسـففـاطـمـهآمـد
دیـدۍ؟!
مـنسـلامـشڪردم:))
پاسـخـمداد امـام
پاسـخـشطـوریبـود!!
باخودمزمزمهکردمکهامام...
میشناسدمگراینبیسروبیسامانرا؟!😔
وشـنـیـدمفـرمـود...:
توهمانیکه«فـــرج»میخواندی•••💔
#امام_زمان_عج
امام زمانم ...
چون به صبحگاهان، خورشید بر طلوعش از مهدی فاطمه رخصت می طلبد؛
من چگونه روزم را بیاذن پادشاه خوبان آغاز کنم؟
#سلام_امام_مهربانم
#صبحت_بخیر_آقا
❤️اَلّلهُمَّـ؏عَجِّللِوَلیِّڪَالفَرَج❤️
✨ نام و مشخصات ۳۱۳ نفر یار خاص امام زمان (عج) در اعماق دل ائمه اطهار محفوظ است.
✅ هنگامی امام صادق (ع) حدیث امیر مؤمنان (ع) را (در مورد ۳۱۳ یار خاص امام زمان (عج)) روایت میفرمود، ابو بصیر پرسید:
🔹 جانم به فدای تو باشد، آیا امیر مؤمنان (ع) اسامی اصحاب قائم (عج) را میدانست، آنچنانکه تعدادشان را میدانست؟!
▫️ فرمود:
🔸 «آری، آنها را با نام و نام پدرانشان میشناخت».(۱)
▫️ سپس افزود:
🔸 «آنچه امیر مؤمنان (ع) میدانست حسن (ع) نیز میدانست، آنچه حسن (ع) میدانست حسین (ع) نیز میدانست، آنچه حسین (ع) میدانست علیّ بن الحسین (ع) نیز میدانست، آنچه علی بن الحسین (ع) میدانست محمد بن علی (ع) نیز میدانست. و آنچه محمّد بن علی (ع) میدانست صاحب شما نیز میداند (یعنی خود آن بزرگوار).
▫️ ابو بصیر پرسید:
🔸 آیا در کتابی نوشته شده؟
▫️ فرمود:
🔸 آری مکتوب است در کتابی که در اعماق دل محفوظ است، آنچنان در دل نقش بسته که هرگز فراموش نمیشود». (۲)
✅ امام جواد (ع) از پدران بزرگوارش نقل میکند:
🔸 «همراه قائم (ع) صحیفه مهرشدهای هست که اسامی یارانش همراه با ویژگیها، شهر، زینت و کنیههایشان در آن نوشته شده، آنها سلحشورانی هستند که در اطاعت خدا و پیامبر (ص) سختکوش هستند». (۳)
⬅️ روزگار رهایی، جلد ۱، صفحه: ۴۱۳
(۱). بشاره الاسلام صفحه ۲۰۸، الزام النّاصب صفحه ۱۹۹ و غیبت شیخ طوسی صفحه ۲۸۵.
(۲). بشاره الاسلام صفحه ۲۰۸.
(۳). بشاره الاسلام صفحه ۹ و الزام النّاصب صفحه ۶۳.
✨اللّهمَعَجِلْلِوَلِیِڪالفَـ♡ــࢪَج✨
👈 راز عدد 6⃣ و شهیدمدافع حرم فاطمیون از شیراز
1⃣ تولد: میلاد امام صــادق ع (ششمین امام شیعیان)
2⃣ ششمیـن فرزند خانواده
3⃣ شـهادت :ایام شهادت امام صادق ع (امام ششم شیعیان)
4⃣ قبر شهید : ششمین قبر در ردیف شهدای مدافع حرم فــاطمیون شیراز
5⃣ اسمش همنام: امام ششم شیعیان
شهید مدافع حرم
#صادق_محمدزاده
✨ اَللَّهُـــمَّ صَلِّ عَلــَی مُحَمـّـــَدٍ
وَآلِ مُحَمـّــَدٍ وَعَجّـــِـلْ فــَرَجَهُـــمْْ ✨
حکمت ۲۱.mp3
3.62M
✍ حکمت ۲۱
✅ قَالَ امیر المومنین علیه السلام:
قُرِنَتِ الْهَيْبَةُ بِالْخَيْبَةِ، وَ الْحَيَاءُ بِالْحِرْمَانِ؛ وَ الْفُرْصَةُ تَمُرُّ مَرَّ السَّحَابِ، فَانْتَهِزُوا فُرَصَ الْخَيْرِ.
✅ امیر المومنین علیه السلام:
ترس قرين يأس، و كم رويى همراه با محروميت است. فرصت به مانند ابر گذرا مى گذرد، پس فرصت هاى نيك را غنيمت دانيد.
#نهج_البلاغه
#حکمت21
💢حجت الاسلام حامد محقق
┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈
#حکمت21
قَالَ (علیه السلام): قُرِنَتِ الْهَيْبَةُ بِالْخَيْبَةِ وَ الْحَيَاءُ بِالْحِرْمَانِ؛ وَ الْفُرْصَةُ تَمُرُّ مَرَّ السَّحَابِ، فَانْتَهِزُوا فُرَصَ الْخَيْرِ.
: ترس با نااميدى، و شرم با محروميّت همراه است، و فرصت ها چون ابرها مى گذرند، پس فرصت هاى نيك را غنيمت شماريد.
💢ترس
بدون شک ترس از عوامل و اشیاى خطرناک، حالتى است که خداوند در انسان براى حفظ او آفریده است. هنگامى که حادثه خطرناکى رخ مى دهد یا موجود خطرناکى به انسان حمله مى کند و خود را قادر بر دفاع نمى بیند ترس بر او غالب مى شود و خود را به سرعت از صحنه دور مى سازد این گونه ترس منطقى و موهبت الهى براى حفظ انسان از خطرات است.
ولى ترس نابجا که ناشى از توهم یا ضعف نفس یا عدم مقاومت در مقابل مشکلات باشد به یقین مذموم و نکوهیده است و این گونه ترس هاست که انسان را از رسیدن به مقاصد عالیه باز مى دارد. به همین دلیل از قدیم گفته اند: شجاعان اند که به موفقیت هاى بزرگ دست مى یابند
🌱حیا
و به این ترتیب امام مى خواهد پیروان خود را به شجاعت در تمام امور دعوت کند.
در جمله کوتاه و پرمعناى دوم مى فرماید: «کم رویى با محرومیت همراه است»; (وَالْحَیَاءُ بِالْحِرْمَانِ).
حیاء مانند هیبت دو معناى باارزش و ضد ارزش دارد; حیاى ارزشمند آن است که انسان از هر کار زشت و گناه و آنچه مخالف عقل و شرع است بپرهیزد و حیاى ضد ارزش آن است که انسان از فراگرفتن علوم و دانش ها و یا سؤال کردن از چیزهایى که نمى داند یا احقاق حق در نزد قاضى و جز او اجتناب کند، همان چیزى که در عرف، از آن به کم رویىِ ناشى از ضعف نفس تعبیر مى شود. منظور امام(علیه السلام) در گفتار بالا همان معناى دوم است که انسان را گرفتار محرومیت ها مى سازد.
در حدیثى از رسول خدا(صلى الله علیه وآله) مى خوانیم: «الْحَیَاءُ حَیَاءَانِ حَیَاءُ عَقْل وَحَیَاءُ حُمْق فَحَیَاءُ الْعَقْلِ هُوَ الْعِلْمُ وَحَیَاءُ الْحُمْقِ هُوَ الْجَهْلُ; شرم و حیا دو گونه است حیاى عاقلانه و حیاى احمقانه; حیاى عاقلانه از علم سرچشمه مى گیرد و حیاى احمقانه از جهل».
در حدیثى نیز از امام صادق آمده است که فرمود: «الْحَیَاءُ عَلَى وَجْهَیْنِ فَمِنْهُ ضَعْفٌ وَمِنْهُ قُوَّةٌ وَإِسْلاَمٌ وَإِیمَانٌ; حیا بر دو گونه است قسمى از آن ضعف و ناتوانى و قسمى دیگر، قوت و اسلام و ایمان است».
در غررالحکم از امیرالمومنین على(علیه السلام) آمده است: «مَنِ اسْتَحیى مِنْ قَوْلِ الْحَقِّ فَهُوَ أَحْمَقٌ; کسى از گفتن حق شرم کند احمق است»
در حدیثى از امام صادق(علیه السلام) در این باره مى خوانیم: «مَنْ رَقَّ وَجْهُهُ رَقَّ عِلْمُهُ; افراد کم رو کم دانش اند».
آن گاه امام در سومین جمله حکمت آمیز به اهمّیّت استفاده از فرصت ها پرداخته مى فرماید: «فرصت ها همچون ابر در گذرند، ازاین رو فرصت هاى نیک را غنیمت بشمارید (و پیش از آن که از دست برود از آنها استفاده کنید»; (وَالْفُرْصَةُ تَمُرُّ مَرَّ السَّحَابِ فَانْتَهِزُوا فُرَصَ الْخَیْرِ).
منظور از فرصت، آماده شدن کامل اسباب کار خوب است مثل این که تمام مقدمات جهت تحصیل علم براى کسى فراهم گردد; هم تن سالم دارد، هم هوش و استعداد، هم استاد لایقى آماده تدریس او و هم فضاى آموزشى خوبى در اختیار اوست که در عرف نام آن را فرصت مى گذارند و از آنجایى که فرصت ها ترکیبى از عوامل متعددى است و هر کدام از این عوامل ممکن است بر اثر تغییراتى زایل شود از این رو فرصت ها زودگذرند.
لذا در حدیث دیگرى از همان امام(علیه السلام) مى خوانیم: «الْفُرْصَةُ سَرِیعَةُ الْفَوْتِ بَطِیئَةُ الْعَوْدِ; فرصت با سرعت از دست مى رود و به زحمت به دست مى آید».
به همین دلیل روایات فراوانى در باب «اغتنام فرصت» آمده است و به ما دستور داده اند فرصت ها را غنیمت بشمریم، چرا که ترک آن اندوه بار است.
امیرمؤمنان على(علیه السلام) در نامه 31 نهج البلاغه در ضمن وصایایى که به فرزند دلبندش امام مجتبى(علیه السلام) مى کند مى فرماید: «بَادِرِ الْفُرْصَةَ قَبْلَ أَنْ تَکُونَ غُصَّةً; به سراغ استفاده از فرصت برو (پیش از آنکه از دست برود و) مایه اندوه گردد».
به هر حال تمام مواهب الهى که در دنیا نصیب انسان مى شود فرصت هاى زودگذرند; جوانى، تندرستى، امنیت، آمادگى روح و فکر، بلکه عمر و حیات انسان همگى فرصت هاى زودگذرى هستند که اگر آنها را غنیمت نشمریم و بهره کافى نگیریم نتیجه اى اندوهبار خواهد داشت.
May 11