eitaa logo
کانال "منتظران ظهور"
183 دنبال‌کننده
4.1هزار عکس
3.9هزار ویدیو
95 فایل
کانال منتظران ظهوردر حوزه مهدویت ،سیاسی و اقتصادی فعالیت دارد.🇮🇷 https://eitaa.com/Montazernezohoor_1313 🔴جهت ارتباط با ادمینها⌨️ @musvij @mozammelll @hijabactor  کاربر یا مهدی✨
مشاهده در ایتا
دانلود
شناخت سبک زندگی در عصر حاضر که عصر غیبت است از پرسش‌های مهم به‌شمار می‌آید؛ چراکه وظیفه مهم، تربیت نسل متناسب با عصر ظهور برای یاری امام زمان (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) است. با دقت در آیات و روایات بروز و ظهور حیات طیبه و رسیدن به حیات صحیح در دوران ظهور، در سایه معرفت حجت خدا تحقق خواهد پذیرفت. حکومت در زمان حضرت ولی عصر (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) از آن صالحان بوده و حیات طیبه در سایه ولایت ایشان محقق می‌گردد. قرآن‌کریم با معرفی حیات طیبه به‌عنوان سبک ویژه قرآنی، در پی بهبود زندگی جوامع بشری بوده و هرگز به‌دنبال یکسان‌سازی سبک زندگی به‌طور مطلق نیست. سبک زندگی طیب و صحیح در جوامع مختلف بر اساس شرایط اقلیم و زیست‌بوم و ارزش‌های هر جامعه وارد شده و آداب و ارزش‌های هر جامعه را بر اساس فرهنگ آن جامعه تعریف می‌کند. آنچه که باید به ان اهمیت داد، آن است که ابتدا سبک زندگی را تعریف کرده و مفهوم حیات طیبه و عوامل کسب آن را در قرآن بیان کند و سپس ضرورت و جایگاه آن را در عصر غیبت برای افراد مختلف تبیین کند. افرادی از آن‌ها که غافلند و افراد مذهبی که در همه‌ی شرایط زندگی پایداری بر دستورات دینی ندارند.
سبک زندگی، مجموعه‌ای از رفتارها و الگوهای کنش هر فرد است که به بُعدهای هنجاری و معنایی زندگی اجتماعی نظر داشته باشد. چنین مجموعه‌ای می‌تواند کلی متمایز را پدید آورد که در کنار دلالت بر ماهیت و محتوای خاص تعاملات و کنش‌های اشخاص، نشان‌دهنده کم و کیف نظام باورها و ارزش‌های افراد نیز باشد. گستره سبک زندگی عرصه وسیعی از رفتار آدمی با خدا، خود، خانواده، جامعه و حتی طبیعت را در بر می‌گیرد. سبک زندگی اسلامی، توجه به اجرای اسلام با همه ابعاد آن در تمام عرصه‌های زندگی آدمی است و می‌توان در دسته‌بندی مشخص و با ملاحظه ارتباطات سه‌ ‌گانه انسان با خدا و خود و خلق، زندگی پرهیزگارانه‌ای ساخت و با تکیه بر متن سخن و سیره معصومان شیوه زیستن را مشق کرد. سبک زندگی اصطلاحی جدید است که در انگلیسی از آن به life style تعبیر می‌شود. در علوم اجتماعی سبک زندگی غیر از شیوه زندگی دانسته شده که در انگلیسی از آن به way of life یاد شده است؛ چراکه شیوه زندگی، مفهومی عام و کلی است که هرگونه شیوه و اسلوب زندگی را در همه تمدن‌ها و ادوار تاریخ بشر اعم از دوران‌های ما‌قبل مدرن و دوران جدید و حتی پسا مدرن را نیز در بر می‌گیرد.
نسبت میان شیوه زندگی و سبک زندگی، نسبت عموم و خصوص من وجه است؛ چراکه سبک زندگی از دل شیوه زندگی بیرون آمده و تولید می‌شود. سبک زندگی همان شیوه‌ی زندگی در مدل، فرم و صورت‌های خاص و ویژه‌ای است که قالب‌بندی و متجسد شده باشد. برای نمونه در شیوه زندگی غربی‌ها می‌توان انواع سبک‌های زندگی چون سبک زندگی فرانسوی، سبک زندگی انگلیسی و سبک زندگی آمریکایی را یافت. عناصر خاصی در ایجاد سبک زندگی نقش دارد. ازجمله مهم‌ترین عناصر می‌توان به طبقه مدرن اجتماعی، قدرت و پشتوانه اقتصادی طبقه جدید، گفتمان اجتماعی جدید، زندگی روزمره و روزمرگی، فن‌آوری‌های جدید، عادت مصرف بدون نیاز، ظهور جامعه سرمایه‌داری و حاکمیت مطلق مناسبات سرمایه‌داری برجامعه، ظهور مفهوم اوقات فراغت در دوره جدید، رسانه‌ها و مانند آن اشاره کرد. در سبک زندگی آمریکایی اموری چون فردگرایی، آزادی‌های فردی، خانواده‌گریزی، بلکه حتی خانواده‌ستیزی، مصرف‌گرایی شدید، سرعت شتاب زده سرسام‌آور، اضطراب زمان، غذا‌های آماده، تنوع‌طلبی شدید و همانند آن را می‌توان شناسایی کرد. سبک‌های زندگی در هر عصر با سبک زندگی در زمان و مکانی دیگر می‌تواند متفاوت باشد، هرچند که در کلیت در مجموعه‌ای خاص از شیوه زندگی قرار می‌گیرد.به‌عنوان نمونه سبک زندگی ایرانی و اسلامی (شیعی) با سبک زندگی عراقی و اسلامی (شیعی) متفاوت است؛ چنانکه با سبک زندگی عراقی و اسلامی (سنی) نیز می‌تواند متفاوت باشد. بر همین اساس سبک زیستی ایرانی اسلامی (شیعی) در عصر حاضر با عصر قاجار و پیش از آن نیز می‌تواند متفاوت باشد که هست. با وجود این، همه‌ی سبک‌های زیست در چارچوب کلی شیوه زندگی اسلامی قرار می‌گیرند.
در طول تاریخ مهم‌ترین نیاز بشر، رسیدن به زندگی آرام، بی‌دغدغه و خالی از ناملایمت‌ها بوده و حتی پیامبرانی که در طول تاریخ برای هدایت بشر فرستاده شدند، ازجمله رسالت‌های مهم ایشان معرفی و شناساندن این نوع سبک زندگی بوده است. پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) همانند بسیاری از پیامبران کوشید تا سبک زندگی دینی را در چارچوب کلان شیوه زندگی اسلامی عرضه کند. پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) به‌شدت به جنگ با افکار و رفتار‌های جاهلی پرداخت و با بررسی نقادانه از فرهنگ جاهلی برخی را رد و برخی دیگر را اثبات و امضا می‌کند. بعثت سرآغاز تحول و دگرگونی بود که این تحول ابتدا در «جان» پیامبر رخ داد و نفس او را به عالم غیب پیوند زد و سپس در جامعه اتفاق افتاد. جامعه پیش از بعثت که با ظلم، شرک و فساد، آلوده است، به‌سمت و سوی توحید و عدالت و صلح، روی آورد و با گسترش ایمان، این تحول عمیق‌تر و وسیع‌تر شد. در منابع اسلامی از جامعه آغازی که بعثت در آن رخ داد، به جامعه «جاهلی» تعبیر شده است. در حقیقت سبک و شیوه‌ای که پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) برای مردم آورد، سبک زندگی بر اساس توحید‌محوری است که امنیت و آرامش را به همراه دارد. اما در عصر حاضر، با وجود پیشرفت تکنولوژی، بشر با انواع تهاجم‌ها روبه‌رو گشته و سرانجام زندگی انسان با ناملایمت‌ها و افسردگی‌ها همراه شده و از زندگی واقعی دور شده است. شناخت سبک زندگی مورد نظر خداوند و حرکت در مسیر آن ازجمله نیازهای بشر است. به همین دلیل سبک زندگی قرآنی با عنوان حیات طیبه معرفی شده است و در حقیقت رسیدن به اخلاق انسانی، رسیدن به حیات طیبه و آن حیاتی است که تنها یک بار در قرآن به‌صراحت از آن سخن به میان آمده و توصیف آن به طیب که گویای خالص‌بودن آن از هرگونه آلودگی‌ها است و برخورداری از آن، مایه آبادانی دنیا و آخرت انسان است، همین پرسمان، اهمیت سبک زندگی را روشن می‌کند و انسان را بر آن می‌دارد تا به‌دنبال دستیابی بدان باشد.
قرآن باید‌ها و نباید‌های بسیاری برای زندگی دارد که رعایت آن‌ها در زندگی، از عوامل شکل‌دهنده سبک زندگی می‌شود. این مقاله در پی بررسی تک‌تک این باید‌ها و نباید‌ها نیست. در اینجا تنها به این موضوع بسنده‌ می‌شود که قرآن برای سبک زندگی، الگوی خاصی را مدنظر دارد و می‌توان از مجموع مباحث اعتقادی، اخلاقی، تاریخی، عبادی و احکامی قرآن به سبکی خاص در زندگی رسید.
✅ سخنی با امام دوازدهم ❌ دوستان و عزبزان زیادی پیام میدن که گذشت و حرستا خسف نشد و سفیانی خروج نکرد و هم عقب افتاد! 💢 عزیزان، چند نکته‌رو دقت کنید: 1⃣ ما مامور به عملیم، مامور به کار و نمیتونیم که برای امر بزرگ خداوند یعنی فرج حضرت صاحب‌الامر علیه‌السلام وقت تعیین کنیم. 2⃣ ظهور یعنی تجلی اراده خداوند بر روی زمین و مخلوقات همه‌ی عوالم. ظهور یعنی گشایش کار مخلوقات از جمله بشر، ظهور یعنی حکومت دین خدا بر روی زمین، حکومت خود خدا بر روی زمین به رهبری عصاره انبیاء و خلاصه اولیاء حضرت حجت علیه‌السلام؛ بنابراین واقعی ظهور کسی هست که برای امر خداوند و کار کنه، چه ایشون رو با چشم سر، رویت کنیم چه نکنیم. 3⃣ معصوم فرموده، همیشه برای ظهور آماده باشید. معصوم فرموده جوری زندگی کنید که انگار همیشه هستین تو این دنیا و در عین حال انگار فردا نیستین. خب چنین شخصی که این مدلی زندگی میکنه، هیچوقت ظلم و بدی نخواهد کرد، همیشه خوبی و نیکی خواهد کرد و ابتدا از خودش شروع کرده و سپس برای دیگران، جامعه‌ی آرمانی تشکیل میده. تلاش میکنه این جامعه شکل بگیره. خب این فرد، مصداق بارز منتظران ظهور و بازگشت امام هست که قطع به یقین، حتی اگر در حیات مادی خودش، آقارو نبینه، قطعا همنشین اخروی و جاودانه اهل بیت علیهما سلام خواهد بود و چه چیز زیباتر از این؟! 4⃣ از کجا معلوم که ظهور به تاخیر افتاده؟ کی گفته اصلا ظهور عقب افتاده؟ مگه خدا با ما بسته بوده که امسال یا پارسال یا ده سال پیش، بوده که حالا برخی‌هامون میگیم امر فرج عقب افتاد؟! خیر، برعکس، شاید قرار بوده ظهور صدها یا هزاران سال دیگه باشه، اما بخاطر بندگان صالح خدا، تلاش شبانه‌روزی امثال امام راحل، علمای تاریخ تشیع، شهدا و حاج‌قاسم ها، ظهور، جلو هم افتاده باشه. بنابراین عجول نباشیم. 5⃣ برخی وقایع، خبر از حادثه‌های بزرگ آینده میدن، اینکه چه وقت و به چه شکل، نمیشه صحبت کرد، اما باید آماده باشیم. خیلی وقایع بزرگ رخ داده. 6⃣ باید آماده فتنه‌های سخت باشیم. محکم به ریسمان ولایت چنگ بزنید که کسانی روبروی مسلم زمانه قد علم خواهند کرد که به خیال ماها نمی‌گنجه. فتنه اکبر و فتنه صیحه شیطانی روز ظهور، بسیار سخت خواهد بود و شرط عبور از این مسیر، بودن در مسیر ولایت، رسیدن به کشتی نجات حضرت اباعبدالله علیه‌السلام و تمسک به خود آقا ارواحنا فداه و مسلم بن عقیل ایشون هست. 7⃣ در سلسله اشاره کردیم که وقتی شما می‌خوای درخصوص حوادث جغرافیای صحبت کنید، اگر درباره یک کشور و یک منطقه و حوادث اون صحبت کنید، میتونید مشابه اون حوادث رو در تاریخ ببینید و بگین که خب، اینها قبلا هم رخ داده ولی ظهوری نبوده بنابراین شاید این حوادث هم حوادث نهایی عصر ظهور نباشه! 🔺 اما عرض کردیم که حوادث رو باید با هم دید. باید با هم شکل بگیره. مثلا تا شاخ شیطانی در نجد علم نشده بود، یهودیان اشغالگری در قدس حاضر نمی‌شدند یا قوم سلمان قیام نمی‌کردند، خب ظهور معنی نداشت. همه حوادث در کنار هم معنا پیدا میکنند. تا فتنه شامی نبوده باشه که اصهب و ابقع و اصحاب‌الدوله و... روبروی هم نمی‌بودند و سفیانی نمایان نمیشد. سفیانی حمایت‌گری مثل بنی‌فلان حاکم بر حجاز داره که قبلش باید حجاز توسط اونا اشغال شده باشه. سوال اینکه کجای تاریخ بوده که همه‌ی این حوادث کنار هم رخ داده باشه؟! هیچ جای تاریخ جز عصر کنونی... 8⃣ عزیزان، است و باید آماده باشیم. ما مامور به عملیم. مامور به اصلاح خودمون و اصلاح اطرافمون و جامعه. این یعنی زمینه‌سازی ظهور. ان‌شاءالله باشیم و ببینیم اون و زیبارو. نبودیم هم خدا برگردونه و لایق دیدار روی زیباش باشیم. باید همیشه 9⃣ فتنه اکبر و فتنه‌های پیش‌رو هر روز سخت‌تر میشه. باطل، سر و صدای زیادی داره اما مثل کف روی آب، بی‌ریشه و ناچیز و بی‌مقدار هست. ما برحقیم و پرچم به زودی و به دستان سیدعلی، به دست صاحب خواهد رسید. این امر قطعی هست ان‌شاءالله. ما باید حماسه‌ای به پا کنیم که خودمون تو تاریخ گم نشیم و پای کار ولایت بمونیم. آزمون‌ها و غربال‌های سختی مونده، به مو میرسه، اما پاره نخواهد شد، مشروط به اینکه دست همو بگیریم و دونه‌های بزرگتری بشیم تا از ها، سقوط نکنیم..‌ 🌺 چه شود اگر تو بیایی... عزیز دل زهرا...
در قرآن زندگی به دوره تولد تا مرگ، خلاصه نمی‌شود. بلکه زندگی پس از مرگ نیز ادامه دارد «نحن أَولیاؤکم فی الحیوة الدنیا وفی الاخرة و لکم فیها ما تشتهی أنفسکم لکم فیها ما تدعون؛ما یاران و مددکاران شما در زندگی دنیا و در آخرت هستیم و برای شما هر چه بخواهید در بهشت فراهم است و هر چه طلب کنید به شما داده می‌شود». این نکته بسیار مهمی است که مرگ مرحله‌ی دگرگونی در نظر گرفته شود نه نقطه پایان. دوره پیش از تولد و پس از آن، با یکی از حیاتی‌ترین ابعاد زندگی انسان مواجه بوده و آن تربیت است که در پرتو آن انسان به‌ سعادت مطلوب می‌رسد. نوع زندگی، رفتار، اخلاق و حتی خوراک مادر در آن دوران دارای اهمیت ویژه‌ای بوده و در سبک زندگی فرزند اثرگذار است. اما به‌شکل مطلق نمی‌توان آن را در نظر گرفت، بلکه به‌عنوان عاملی برای سبک زندگی فرد به‌شمار می‌آید. این عامل به‌شکل ژنتیکی از مادر و حتی پدر به فرزند منتقل می‌شود. پس سبک زندگی والدین را باید به‌صورت عاملی اثر‌گذار در سبک زندگی فرزند در نظر گرفت نه به‌شکل مطلق. اصل تربیت برای رسیدن به هدف نهایی آفرینش، امری بسیار روشن است. از نظر قرآن زندگی دنیایی یا همان مادی و پایینی، اهمیت چندانی ندارد و بازی و سرگرمی دانسته شده که گذرا و کوتاه است. «و ما الحیوة الدنیا إِلا لعب و لهو و للدار الاْخرة خیر للذین یتقُون أَفلا تعقلون؛و زندگی دنیا چیزی جز بازی و سرگرمی نیست، و سرای آخرت برای آن‌ها که پرهیزگارند بهتر است آیا نمی‌اندیشید»، اما این‌طور نیست که زندگی دنیا را رها کرده و برنامه‌ای را برای آن طراحی نکرده باشد.
از دیدگاه قرآن‌کریم، جهان آفرینش بیهوده و باطل آفریده نشده، بلکه به‌ حق و رو به‌سوی هدف معینی در حرکت است از دیگر طرف، خداوند تمامی آنچه را در آسمان‌ها و زمین است، خلق کرد تا در خدمت حیات و کمال انسان باشداما حیات حقیقی در قرآن‌کریم از آنِ خداوند است و همه‌ی موجودات دارای بهره‌ای از آن هستند. درواقع جهان خلقت مظهر رحمت رحمانی پروردگار است و مسیری است که از طریق آن هر موجودی به‌کمال خویش دست می‌یابد. انسان نیز به‌واسطه همین رحمت، به کمال خویش می‌رسد که همان رسیدن به مقام خلیفه‌اللهی و مظهریت صفات الهی است حیاتی که خداوند در این زمینه به انسان معرفی می‌کند، حیات طیبه است که مظهری از حیات حقیقی خداوند است؛ حیاتی که عاری از هر نوع خباثت و آلودگی است. در حقیقت حیات طیبه حیاتی است که با گزینش آن از میان دو حیات مادی و معنوی، انسان به آرامش در دنیا و آخرت دست می‌یابد. این حیات به‌نوعی حیات اخلاقی است؛ زیرا انسان، زمانی شایسته نام انسان است و توانایی رسیدن به مقام قرب الهی را دارد که از اخلاق انسانی برخوردار باشد. برخورداری از اخلاق انسانی، باعث تعالی شخصیت معنوی انسان گشته و نه تنها در همین دنیا، بلکه در آخرت نیز مایه سعادت انسان است، در غیر این صورت، وی حیوان خطرناکی می‌شود که با استفاده از هوش و استعدادهای سرشارش، در راهی غیر از آنچه خداوند برای او در نظر گرفته حرکت خواهد کرد.
هر حیاتی نیازمند محوری است که تمامی پرسش‌های زندگی در پرتو آن محور، معنا و مفهوم یابد. همین محوریت است که انسان را به‌سوی خود کشانده و اعمال و رفتار او را سازماندهی می‌کند. محوریت زندگی در حیات طیبه، خداوند است؛ از این‌رو، هرآنچه در این مرحله از زندگی از انسان سر می‌زند با محوریت او و برای رضای اوست. هرقدر انسان به این محور پایدار‌تر باشد، بهره‌مندی او از حیات طیب بیش‌تر است یاد خداوند، از راه‌های بهره‌مندی از این حیات با محوریت الله است: «یأیها الذین ءامنوا اذکروا الله ذکرا کثیرا و سبحوه بکرة و أصیلا؛ای کسانی که ایمان آورده‌اید خدا را بسیار یاد کنید• و صبح و شام او را تسبیح نمائید». فراموشی یاد خداوند، مساوی است با سقوط انسان در دامن حیاتی دیگر، با محوریتی غیر از الله که نتیجه آن جز گمراهی و تحیر، چیز دیگری نخواهد بود. به‌واسطه حیات طیبه، انسان به مقام قرب ربوبی و به مظهریت صفات الهی می‌رسد.
تفاوت سبک زندگی صحیح با دیگر سبک‌های زندگی در نوع هدف آن‌ها است؛ چراکه یک فرد فاسد نیز در زندگی خود دارای هدف است و آن رسیدن به‌دنیاست. «فاعرض عن من تولی عن ذکرنا و لم یرد الا الحیاة الدنیا؛حال که چنین است از اینها که از ذکر ما روی می‌گردانند و جز زندگی مادی دنیا را نمی‌طلبند، اعراض کن»، همان‌طورکه یک فرد پاک دارای هدف است و آن رسیدن به آخرت است. «رجال لاتلهیهم تجارة و لابیع عن ذکر الله و اقام الصلاة و ایتاء الزکاة یخافون یوما تتقلب فیه القلوب والابصار؛ و «الم تر الی الذین قیل لهم کفوا ایدیکم واقیموا الصلاة و ءاتوا الزکاة فلما کتب علیهم القتال اذا فریق منهم یخشون الناس کخشیة الله او اشد خشیة و قالوا ربنا لم کتبت علینا القتال لو لا اخرتنا الی اجل قریب قل متاع الدنیا قلیل والاخرة خیر لمن اتقی و لاتظلمون فتیلا؛ آیا ندیدی کسانی را که (در مکه) به آن‌ها گفته شد (فعلا) دست از جهاد بدارید و نماز را برپا کنید و زکات بپردازید، (اما آن‌ها از این دستور ناراحت بودند) ولی هنگامی که (در مدینه) فرمان جهاد به آن‌ها داده شد جمعی از آنان از مردم می‌ترسیدند همانگونه که از خدا می‌ترسند، بلکه بیش‌تر و گفتند پروردگارا چرا جهاد را بر ما مقرر داشتی؟ چرا این فرمان را کمی تاخیر نینداختی؟ به آن‌ها بگو سرمایه زندگی دنیا ناچیز است و سرای آخرت برای کسی که پرهیزکار باشد بهتر است و کوچکترین ستمی به شما نخواهد شد. اما تفاوت آن‌ها در نوع هدف‌شان در زندگی است. «من کان یرید حرث الاخرة نزد له فی حرثه و من کان یرید حرث الدنیت نؤته منها و ما له فی الاخرة من نصیب؛کسی که زراعت آخرت را بخواهد به او برکت می‌دهیم، و بر محصولش می‌افزائیم، و آن‌ها که فقط کشت دنیا را می‌طلبند کمی از آن به آن‌ها می‌دهیم اما در آخرت هیچ نصیبی ندارند!»، و «زین للذین کفروا الحیاة الدنیا ویسخرون من الذین ءامنوا والذین اتقوا فوقهم یوم القیامة والله یرزق من یشاء بغیر حساب؛زندگی دنیا برای کافران زینت داده شده است، از این رو افراد با ایمان را (که گاهی دستشان تهی است)، مسخره می‌کنند، در حالی که پرهیزکاران در قیامت بالاتر از آنان هستند، (چرا که ارزش‌های حقیقی در آن‌جا آشکار می‌گردد، و صورت عینی به خود می‌گیرد،) و خداوند، هر کس را بخواهد بدون حساب روزی می‌دهد». سبک زندگی صحیح درواقع همان شیوه زندگی انسان است که برای رسیدن به‌هدفی خاص تلاش می‌کند که همان رسیدن به کمال انسانیت است. محوریت زندگی در سبک زندگی صحیح، رسیدن به ایده‌آل انسان یعنی انسانیت است. محوریت زندگی در حیات طیبه خداوند است. در حقیقت رسیدن انسان به‌کمال انسانیت هنگامی میسر می‌شود که انسان در تمام وجوه زندگی خود، خداوند را محور قرار دهد.
از نظر قرآن مرتبه بالای سبک زندگی در حیات طیبه است. «من عمل صالحا من ذکر أَو أُنثی‌ و هو مومن فلنحیِینه حیوة طیبة و لنجزِینهم أجرهم بأحسن ما کانوا یعملون؛هر کس عمل صالح کند، در حالی که مؤمن است، خواه مرد باشد یا زن، به او حیات پاکیزه میبخشیم، و پاداش آن‌ها را به بهترین اعمالی که انجام دادند خواهیم داد». درواقع می‌توان ادعا کرد سبک زندگی صحیح، جوهر اصلی حیات طیبه را تشکیل می‌دهد و حیات طیبه در ساخته‌ها و اندوخته‌های مادی و معنوی جامعه انسانی، در قالب سبک زندگی نمایان می‌شود. «یاأیها الذین ءامنواْ هل أَدلکم‌ علی تجارة تنجیکم من عذاب أَلیم تؤمنون بالله و رسوله و تجاهدون فی سبِیل الله بِأَموالکم و أَنفسکم ذلکم خیر لکم إِن کنتم تعلمون؛ ای کسانی که ایمان آورده‌اید آیا شما را به تجارتی کنم که از عذاب دردناک شما را رهائی می‌بخشد؟! به خدا و رسول او ایمان بیاورید، و در راه خداوند با اموال و جان‌هایتان جهاد کنید، این برای شما از هر چیز بهتر است بدانید»
تعبیر حیات طیبه تنها در یک آیه قرآن به صراحت بیان شده است. «من عمل صالحا من ذکر أَو أُنثی‌ و هو مومن فلنحیِینه حیوة طیبة و لنجزِینهم أجرهم بأحسن ما کانوا یعملون؛هر کس عمل صالح کند، در حالی که مؤمن است، خواه مرد باشد یا زن، به او حیات پاکیزه میبخشیم، و پاداش آن‌ها را به بهترین اعمالی که انجام دادند خواهیم داد». درباره معنای حیات طیبه نظرات گوناگونی توسط مفسران مطرح شده است. ۱. رزق و روزی حلال، زندگی شرافتمندانه همراه با قناعت و خشنودی، بهشت پر‌طراوت و زیبا و زندگی خوش در آنجا، زندگی خوشبختانه در بهشت برزخی ۲. حیات طیبه، عبادت همراه با رزق حلال. ۳. حیات طیبه، زندگی تازه‌ای که حریم آلودگی در آن نیست و فقط قرب الهی مدنظر است. ۴. حیات طیبه، همین حیات دنیوی است که مقارن با قناعت و رضا به قسمت خدای سبحان باشد؛ زیرا چنین حیاتی پاکیزه‌ترین زندگی است. ۵. حیات طیبه، قناعت است؛ زیرا قناعت سبب عزت و بی‌نیازی از مردم است. ۶. حیات طیبه یعنی سعادت. ۷. حیات طیبه، شناخت پروردگار است.
ریشه حیات به معنای زندگی، ۱۸۴‌ بار در قرآن‌کریم به‌کار رفته که تنها ۱۵ مورد آن به معنای زندگی نبوده و به معانی، انسان طبیعت و خدا آمده است. ریشه طیب نیز ۵۰ بار در قرآن به‌کار رفته است و برخی از معانی آن شامل: خوردنی‌های پاکیزه، زندگی پاکیزه، رزق پاکیزه مسکن پاکیزه و گفتار پاکیزه. حیات طیبه درواقع نتیجه و پاداش عمل آدمی بوده که به‌سبب عمل‌صالح مشروط به ایمان راستین، نصیب انسان می‌شود. همچنین پاداش صبر پرهیزگاران بوده که پیمان خدا را نشکسته و آن را به بهای ناچیز نفروخته‌اند. زندگی پاک از هرگونه نابودی، کمبودی، ناکامی، بیم و اندوه ازجمله ویژگی‌های این سبک زندگی است. در برابر سبک زندگی سالم اسلامی، زندگی فرومایگی، زیر نفوذ شیطان وجود دارد و آن برای کسانی است که فرمانبر شیطان هستند. سبک زندگی اسلامی در «حیات طیبه» حیاتی جدید، غیر از آن حیاتی است که دیگران زندگی می‌کنند. درواقع سبک زندگی در حیات طیبه، زندگی حقیقی و واقعی است نه مجازی. حیات طیبه و لقای پروردگار، هر دو، با ایمان و عمل‌صالح به‌دست می‌آید. از آن جهت که «حیات» سبب حرکت در همه موجودات است «حیات طیبه» نیز سبب شهود حق‌تعالی و سیر در تجلیات انوار الهی شده و سبک زندگی جدید و نورانی را برای آدمی به‌دنبال دارد. پژوهش در حیات طیبه که اصطلاحی قرآنی است و بررسی ویژگی‌های زندگی مرتبط با آن می‌تواند ما را به سبک زندگی مد نظر اسلام رهنمون کند.
علامه طباطبایی می‌نویسد: «معنای حیات طیبه این نیست که خداوند زندگی طبیعی و مادی او را خوب و پاکیزه می‌کند؛ نفرمود اگر کسی پرهیزگار بود و عمل خوب کرد، ما زندگی موجود او را پاکیزه می‌کنیم،یعنی تنها صفت زندگی او را که برای مثال، خبیث بود، به طیب تبدیل می‌کنیم، بلکه فرمود: ما او را به زندگی پاکیزه زنده می‌کنیم و از این تعبیر، استفاده می‌شود که مقصود از «حیات طیبه» زندگی تازه‌ای است که در حریم آن آلودگی راه ندارد و آثار حقیقی بر آن مترتب می‌شود». علامه طباطبایی آنگاه به آثار حیات طیبه اشاره می‌کند و می‌نویسد: پرهیزگاران در حیات طیبه دارای علم و قدرتی هستند که می‌توانند حقیقت اشیا را ببینند، از این‌رو، اشیا در نگاه آنان، به دوگونه حق و باطل نمودار می‌شود. آنان از امور باطل دوری می‌کنند که زندگی مادی دنیا و ظواهر فریبنده آن است و به عزت خداوند اعتزاز می‌جویند. وقتی عزت پرهیزگاران از خدا شد، دیگر وسوسه‌های شیطان و هوا و هوس‌های نفس اماره و فریبندگی‌های دنیا نمی‌توانند آن‌ها را ذلیل کنند؛ زیرا دریافته‌اند که دنیا و نعمت‌هایش فنا‌پذیرند. صاحبان حیات طیبه دل در گرو پروردگار خویش سپرده‌اند و جز او را نمی‌خواهند و جز تقرب به درگاه او را دوست نمی‌دارند. آنها تنها از عذاب خدا در هراسند و برای خویشتن زندگی پاک و جاودانه‌ای سراغ دارند که جز پروردگار بخشنده و مهربان آن را اداره نمی‌کند و در مسیر زندگی خود، جز معصیت و نافرمانی خدا، همه چیز را جمیل و زیبا می‌بینند. وقتی انسان به چنین جایگاهی برسد، در نفس خود نور، کمال، قوت، عزت، لذت و سروری می‌یابد که نه می‌توان اندازه‌اش گرفت و نه می‌توان توصیفش کرد. و چرا اینگونه نباشد و حال آن‌که او در حیاتی جاودانه و نعمتی فناناپذیر و لذتی خالص از درد و کدورت و سعادتی خالی از شقاوت غرق است؟ و این‌همه، آثاری است حقیقی و ماندگار از آن حیات طیبه. بنابراین، زندگی پاکیزه، حیاتی است خالص که هیچ خباثتی در آن نیست تا آن را فاسد و یا آثارش را تباه کند. چنین به‌نظر می‌رسد که علامه، بین رسیدن به حیات طیبه و زندگی دنیا ارتباط تنگاتنگی قائل شده است. رسیدن به حیات طیبه در گرو گذر از زندگی دنیا بوده و به هر اندازه که انسان در زندگی دنیا از امکانات خود برای رشد استفاده کند به همان اندازه به حیات طیبه نزدیک شده است. زندگی دنیا باید به مثابه پلی در نظر گرفته شود که آدمی از روی آن می‌گذرد. انسان نمی‌تواند روی پل بماند، دیر یا زود باید از آن بگذرد. پس زندگی دنیا پلی برای رسیدن به حیات طیبه است. فرستاده شدن پیامبران، نزول کتب آسمانی همگی برای این بوده که انسان را در زندگی دنیا به حیات طیبه رهنمون کند که زندگی ایده‌آل است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺🌹🥀 بسم الله الرحمن الرحیم سلام بر آل یاسین سلام الله علیکم چهار شنبه شما بخیر و شاد دور از دلتنگیها به محضر نورانی امام عصر عج عرض ادب کرد و سلام میدهیم ۱. السلام علیک یا بقیه الله فی ارضه ۲. السلام علیک یا حجه الله فی ارضه ۳. السلام علیک ایها الحجه الثانی عشر ۴. السلام علیک یا نور الله فی ظلمات الارض ۵. السلام علیک یا مولای یا صاحب الزمان ۶. السلام علیک یا فارس الحجاز ۷. السلام علیک یا خلیفه الرحمن و یا شریک القران و یا امام الانس و الجان 🌺🌹🥀 از رسول خدا (ص) روایت شده است که هر که در صبح هفت مرتبه بخواند این دعای دفع بلا را در آن روز از بلاها محفوظ باشد . «فَاللَّهُ خَیْرٌ حافِظاً وَ هُوَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِینَ‏. إِنَّ وَلِیِّیَ اللَّهُ الَّذِی نَزَّلَ الْکِتابَ وَ هُوَ یَتَوَلَّی الصَّالِحِینَ. فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقُلْ حَسْبِیَ اللَّهُ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ وَ هُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِیمِ 🌺🌹🥀
🌺🌹🥀 تا می توانیم استغفار کنیم رسولُ اللّه صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم: مَن أكثَرَ الاستِغفارَ جَعَلَ‏اللّه‏ُ لَهُ مِن كُلِّ هَمٍّ فَرَجا ، ومِن كُلِّ ضِيقٍ مَخرَجا. پيامبر خدا صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم: هر كس زياد آمــرزش بخواهد ، خداوند از هر غمى براى او گشايشى قرار دهد و از هر تنگنايى برون شوى. نور الثقلين، 5 / 357 / 45 - منتخب ميزان الحكمة، 428 🌺🌹🥀
امام زمان 032.mp3
907.1K
امام زمان عج💚❤️ العجل مولا مولا😭
🥀ای‌یـٰار، بیا رحم‌ بـه ‌تنهایی‌ مـٰاڪُن ...😭
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
استادحامد محقق : ✳️ صلوات شعبانیه (۲) دومین خواسته در این دعا 🤲 و لاتخزنی بمعصیتک 🤲 مرا به واسطه گناه کردن خوار نکن. ✔️ در روایات گناه خیلی خطرناک شمرده شده، واقعاً خیییلی! ولی متاسفانه باورمون نمیشه 😔 👈 بعضی از روایات رو با هم ببینیم: 💢 هیچ دردی برا قلب ها بدتر از گناه نیست. (کافی،ج۲،ص۲۷۵) 💢 گناهان درد هستند، و درمان آنها استغفار. (عیون الحکم، ص۵۶) 💢 شهوات بیماری های کشنده ای هستند. (غررالحکم،ص۹۶) 💢 هر کس گناهی مرتکب شود، عقلی از او جدا شود که هرگز به او برنگردد. (محجّه البیضاء، ج۸، ص۱۶۰) ☘ حالا درین دعا هم از خدا 🤲 میخوایم که ما رو به وسیله گناهان رسوا و خوار نکنه، 👌 پس گناه کردن مساویه با خواری و ذلیل شدن. 🍂 هر چند گناهکار به ظاهر اوضاع خوبی داشته باشه و دارای احترام باشه، ولی حقیقتاً خوار و ذلیل هست، 🍂 فوقش اینه که قیامت، این رسوایی نمایان میشه؛ ☆ دقت کنین👇 ▪︎در دنیا هم خوار و ذلیل هست، ولی مشخص نیست ▪︎روپوشی از مال و جایگاه اجتماعی به تنش هست که در آخرت این روپوش کنار زده میشه و حقیقت آشکار. 🤲 الهی هیچ کس خوار و ذلیل نباشه. ┈••✾•🌿🌺🌿•✾•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺 🍃🍂🌺🍃🌺 ‌﷽ 🍂🌺 ‍ ‌ ‌ 🦋صلوات شعبانیه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍁🌿👇 : 🕊🌹رسول خدا صل الله علیه و آله فرمودند : کسی که در شب نهم ماه شعبان چهار رکعت نماز بگزارد که در هر رکعتی سوره حمد را یک بار و ده بار سوره نصر را بخواند 🔶خداوند حتما جسدش را بر آتش حرام می کند و خداوند به اوبرای هر آیه ای ثواب دوازده شهید از شهدا بدر و ثواب علما را عنایت می کند منبع : اقبال الاعمال ص۲۰۵ 🌿🍁🌿🍁🌿🍁🌿🍁🌿
🛑🛑سوال کاربر👇👇 سلام برای کنترل چشم. درارتباط با نامحرم برای اینکه زیادحرف نا مربوط خارج از کاری نزنیم.راهنمایی بفرمایید. چه ذکری بگیم. کاریمون طوری هس همش با نامحرم سروکار داریم.. و زود هم پرخاش میکنیم. مرجع رهبری. تشکر از پاسخ گویی و راهنمایی خوبتون.
204.5K
حجت الاسلام حامد محقق