May 11
هدایت شده از حیدر بهشتی پور
بسم الله الرحمن الرحیم
بحث حق الناس بسیار جدی و قابل تامل هست نباید به سادگی از آن عبور کنیم همه ما به نوعی با آن درگیر هستیم و خواهیم بود
از الان مراقب باشیم اگر حقوقی از بندگان بر گردن ما هست تلاش کنیم حتما آنها را رفع کنیم
حق الناس فقط پول و مال و فلان نیست هر چیزی که فکرش را می کنیم می تواند رنجش دیگری را به همراه داشته باشد و البته عاقلانه باشد و دانسته باشد ،می تواند حق الناس باشد حتی خنده بیجا نسبت به شخصی هم می تواند باشد در خود باشد سختی کنیم که نفس را کنترل کنیم و الا نفس ما را کنترل میکند
مراقب باشیم مراقب باشیم
ولا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم
استغفرالله ربی و اتوب الیه
صلی الله علی محمد و آله الطیبین الطاهرین المعصومین
هدایت شده از حیدر بهشتی پور
سه نوع حق با عناوین حقالناس، حق الله و حق نفس
حقالناس حقوقی که انسان در رابطه با دیگران باید رعایت کند، حقالله حقوقی که انسان در رابطه با خداوند باید رعایت کند مانند انجام عبادات و برخی از مسائل که خداوند ما را از آن نهی کرده است. مثلاً خداوند امر فرموده که ما نماز بخوانیم و این جزء حقوق خداوند است و حقالنفس هر چیزی که به نفس انسان ضرر برساند ظلم است بر نفس، مثلاً استعمال دخانیات که برای سلامتی ضرر دارد.
در میان این سه حقوق بنا بر آیات و روایات حقالناس مهمتر است.
امام علی (علیه السلام) میفرمایند: «خداوند حقوق بندگانش را مقدم بر حقوق خود قرار داد و کسی که حقوق بندگان را رعایت کند حقوق خدا را نیز رعایت خواهد کرد.»
پیش فرض رعایت حقالله رعایت کردن حقالناس است و رعایت نکردن حقوق دیگران باعث گرفتاری انسان در قیامت میشود حتی اگر انسان صالحترین انسانها باشد باز این گرفتاری وجود دارد.
در حدیث داریم که با اولین قطره خون شهید همه گناهانش بخشیده میشود غیر از حقوق مردم و این نشان دهنده اهمیت حق دیگران است که حتی با شهادت که بالاترین فضیلت ممکن هست، گناه ظلم بر حق دیگران بخشیده نمیشود.
هدایت شده از حیدر بهشتی پور
موارد حق الناس
موارد زیادی در مورد حقالناس بیان شده مانند احترام به جان و مال مردم به این معنا که به جان و مال مردم ضرر نرسانیم و کاری نکنیم که ضرری به جان مردم وارد شود یا دیگران از رفتار ما آسیب ببینند مثلاً سیگار کشیدن در محیط جمعی ضرر رساندن به جان مردم است.
احترام به آبروی مردم هم از موارد حقالناس است یعنی انسان به گونهای رفتار کند که آبروی دیگران از دست و زبان انسان محفوظ بماند، کاری نکنیم که حرمت دیگران شکسته شود و آبروی دیگران نزد مردم پایین بیاید. بنابراین باید از هر کاری که باعث هتک حرمت دیگران میشود پرهیز کرد مانند پرهیز از غیبت کردن، پرهیز از دروغ بستن به دیگران یعنی کسی کاری را انجام نداده، گناهی نکرده اما ما به دروغ او را متهم به آن کار کنیم. پرهیز از تهمت زدن به دیگران، پرهیز از افشاگری اسرار دیگران، چون به هر صورت ممکن است انسان مسائل مخفی و اسرار گونهای داشته باشد که نمیخواهد کسی از آنها با خبر شود، برملا کردن این اسرار سبب آبرو ریختن آنها میشود.
از موارد دیگر حقالناس احترام به حق بهرهمندی مردم است، یعنی به گونهای رفتار کنیم که همه انسانها به آن حقوق مشترکشان برسند و رفتار ما به گونهای نباشد که خدایی نکرده بعضی از انسانها از حقوق خودشان باز بمانند یعنی مانع ایجاد کنیم برای آنها در رسیدن به حقشان، به طور مثال در مسائل استخدامی مثلاً برای یک شغل پنج نفر نیاز هست و مثلاً 100 نفر ثبت نام کردهاند در اینجا اعمال نفوذ و به تعبیر امروزی پارتی بازی سبب ضایع شدن حقی از افراد میشود و این از مصادیق ظلم بر دیگران حساب میشود و رعایت نکردن حقالناس.
هدایت شده از حیدر بهشتی پور
چرا خداوند از حق الناس نمی گذرد؟
حق الناس از نظر اسلام با عدالت و حکمت الهی رابطه ای تنگاتنگ دارد و دارای گستره وسیعی میباشد. به عبارتی حق الناس در همه ابواب فقه وجود دارد و میتوان گفت که بابی از ابواب فقه اسلامی نیست، مگر اینکه مسایل فراوانی در زمینه حق الناس وجود دارد.
حق الناس در منابع و متون اسلامی، چه در قرآن و چه در روایات معصومین ـ علیهم السّلام ـ و کتب فقهی جایگاه خاصی دارد. اقامه قسط و عدل و برقراری عدالت اجتماعی و ادای حقوق الناس یکی از عمدهترین اهداف بعثت پیامبران است.
در اینجا چون صاحب حق مردم اند، رعایت و نادیده گرفتن آن ارتباط مستقیمی با بحث عدالت خداوند دارد. خداوندی که یکی از صفاتش عادل بودن است و دینی که یکی از اصولش عدل است چگونه ممکن است حقوق انسانها برایش کم اهمیت باشد. در دین اسلام حق انسانها از جهتی شاید از حق خداوند نیز مهمتر لحاظ شود، بطوری که خداوند ممکن است در روز قیامت از حق خود بگذرد اما هیچ گاه از حق انسانهای دیگر نخواهد گذشت. البته باید توجه داشت که حق الناس حق الله هم هست، زیرا هیچ کس جز خدا اصالتاً و ذاتاً حقی ندارد و حقوق مردم از جانب خدا تعیین شده و تضییع آن مخالفت با حکم و حق الهی تعیین شده در حق دیگران است.
هدایت شده از حیدر بهشتی پور
لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَیِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْکِتابَ وَ الْمِیزانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ» «ما رسولان خود را با دلایل روشن فرستادیم، و با آنها کتاب آسمانی و میزان شناسایی حق از باطل نازل کردیم تا مردم قیام به عدالت کنند و احقاق حقوق و بسط عدل و داد به طور خود جوش از درون جامعه بشری آشکار شود.»
این نشان از آن دارد که احترام به حقوق دیگران و ادای آن یکی از اساسیترین اهداف ادیان آسمانی است. قرآن کریم در آیات بسیاری مؤمنان را چه در باب مسائل اقتصادی و چه در باب حقوق اجتماعی و... دعوت به احترام به حقوق مردم نموده است. در اینجا تنها به دو نمونه از این آیات اشاره مینماییم.
هدایت شده از حیدر بهشتی پور
یا أیّها الّذین آمنوا لا تَأْکُلُوا أَمْوالَکُمْ بَیْنَکُمْ بِالْباطِلِ» «ای کسانی که ایمان آوردهاید اموال یکدیگر را از طرق نامشروع و غلط و باطل نخورید.» (سوره نساء، آیه 29) یعنی، هرگونه تصرف در مال دیگری که بدون حق و بدون مجوز منطقی و عقلانی بوده باشد ممنوع شناخته شده است.
در دیدگاه اسلامی، مال و دارایی مؤمن و گاهی اموال دیگران محترم است ومصونیت دارد و اتلاف و تجاوز در آن مجاز نیست. بنابراین، اگر کسی از راه ربا، رشوه، فریبکاری، سرقت و بالاخره هرگونه تصرف نامشروع، مالی را از کسی خورده باشد، باید به تحصیل رضایت صاحب مال و یا باز پس دادن آن مال اقدام نماید.
قرآن کریم، به هنگام نکوهش از قوم یهود و ذکر اعمال زشت آنان میفرماید: «...وَ أَکْلِهِمْ أَمْوالَ النَّاسِ بِالْباطِلِ...» «آنان در اموال مردم بدون مجوز و به ناحق تصرف میکردند.» (سوره نساء، آیه 161) ناگفته پیداست که مراد از اکل و خوردن، در این آیه کنایه از هرگونه تصرف است خواه به صورت خوردن معمولی باشد یا پوشیدن و یا سکونت و یا غیر آن و چنین تعبیری در زبان فارسی نیز رایج است.
هدایت شده از حیدر بهشتی پور
بنابراین، هرگونه تجاوز، تقلب، غش، معاملات ربوی، رشوه، خرید و فروش اجناسی که فایده منطقی و عقلانی در آنها نباشد، خرید و فروش وسایل فساد و گناه، در تحت این قانون کلی قرار دارند.
حضرت علی ـ علیه السّلام ـ میفرماید: «اَمّا الظّلم الّذی لا یُترکُ، فَظلمُ العباد بَعضُهُم بعضاً» «امّا ظلمی که بخشوده نمیشود ظلمی است که بعضی از بندگان خدا بر بعض دیگر میکنند.» (نهج البلاغه، خطبه 175)
و در روایت دیگری آن حضرت حتی ادای حق الناس را از حق الله مهمتر دانسته و میفرماید: «جَعلَ الله سُبحانه حُقوقُ عبادِهِ مُقدّمةً علَی حُقُوقهِ فَمنْ قامَ بِحقُوقُ عبادالله کانَ ذلک مؤدّیاً الی القیامِ بِحقوقِ الله»«خداوند حقوق بندگانش را مقدم بر حقوق خود قرار داده و کسی که حقوق بندگانش را رعایت کند حقوق الهی را نیز رعایت خواهد کرد
هدایت شده از حیدر بهشتی پور
تبعات و آثار رعایت نکردن حقالناس
رعایت نکردن حقالناس آثار و تبعاتی برای انسان دارد. در حدیث آمده است تمام گناهان انسان با توبه بخشیده میشوند غیر از حقالناس. یعنی کسانی که حق دیگران بر گردن آنها مانده است جز با ادای حق دیگران یا رضایت گرفتن از آن اشخاص گناهان بخشوده نمیشود. حتی اگر انسان روزههای زیاد بگیرد یا تمام عمرش نماز شب بخواند، هیچ تأثیری در گناه ظلم بر دیگران ندارد.
همانطور که در ابتدا هم گفتیم در حدیث داریم که با اولین قطره خون شهید همه گناهانش بخشیده میشود غیر از حقوق مردم و این نشان دهنده اهمیت حق دیگران است که حتی با شهادت که بالاترین فضیلت ممکن هست، گناه ظلم بر حق دیگران بخشیده نمیشود.
ظلم در حق مردم از مواردی است که انسان در همین دنیا آثار شومش را در قالب انواع بلاها و بیماریها و گرفتاریهای زندگی خواهد دید و در واقع ظلم به دیگران و رعایت نکردن حقوق مردم، هم در این دنیا ما را گرفتار بلا خواهد کرد و هم در آخرت به عذاب الهی دچار خواهد نمود.
هدایت شده از حیدر بهشتی پور
مطالب فوق برگرفته از کتاب میزان الحکمه محمدی ری شهری جلد۲
میباشد
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
هدایت شده از ابراهیم هادی
علاوه بر مطالب استاد حیدر بزرگوار این نکته هم متذکر باشیم که 👈اگر ما حق الله یا حق الناس داشته باشیم ،،حق النفس رو هم داریم
کسی که بد اخلاقی میکند یا نماز نمی خواهد به خودش ظلم میکند
حق الله ،،حق الناس ،،،وحق النفس این سه همشان ،،حق النفس ست
اگر حق الناس داشته باشیم روحمان در عذاب ست اگر حق الله داشته باشیم همچنین.،
هدایت شده از حیدر بهشتی پور
خدا خیرتون بدهد
حلال کنید انشاءالله در این زمانه بد مراقب باشیم که خلاف نرویم و لغزش نداشته باشیم
کانال "منتظران ظهور"
ابراهیم هادی: بسم الله الرحمن الرحیم ... 📚کنفرانس: تاریخ اسلام 💠محوریت: ویژه فاطمیه
ابراهیم هادی:
🔷بسم الله الرحمن الرحیم🔷
✅کنفرانس: تاریخ اسلام
🏴محوریت: فاطمیه
✍شاخص بحث: همسر داری فاطمه«س» و فاطمیون
هدایت شده از ابراهیم هادی
⛔️مسئله #طلاق و افزایش روند آن نگرانیهای زیادی را برای آینده فرهنگی کشور به وجود آورده است.
⛔️اعتیاد، فساد اخلاقی و کاهش سطح دین داری از آثاری است که مسئله #طلاق به همراه دارد.
❇️مقام معظم رهبری (مدظله العالی) افزایش طلاق را به عنوان یک معضل برای سبک زندگی امروز ما بیان نمودند
📕 ۲۳/۷/۹۱بیانات در دیدار جوانان استان خراسان شمالی.
هدایت شده از ابراهیم هادی
✅ یکی از بایسته های همسر داری:
احترام به همسر است
👇👇👇
هدایت شده از ابراهیم هادی
💠احترام به همسر نقش بسزایی در صفا و صمیمیت کانون خانواده داشته و از عواملی است که در تربیت فرزندان، تأثیر فراوانی دارد.
🧕مادری که در خانه، عزیز باشد و موردتکریم #شوهرش قرار گیرد،
با روحی سرشار از عاطفه و آرامش و احساسِ شخصیت، فرزندان را تربیت خواهد نمود.
هدایت شده از ابراهیم هادی
🏴حضرت #زهرا علیها السلام پس از رحلت رسول مکرّم اسلام صلی الله علیه واله وقتی #«فدک» را به ناحق از او گرفتند،
👈👈 شکوه خود را با حزن شدیدی به نزد همسرش امیرالمؤمنین علی علیه السلام برد
📖 الإحتجاج علی أهل اللجاج (للطبرسی)، جلد ۱، صفحه: ۱۰۷.
هدایت شده از ابراهیم هادی
🔷اما امیرالمؤمنین علی علیه السلام با لحنی محترمانه #همسر مهربانش را دلداری داد و فرمود:
♦️ویل و وای بر تو مباد؛ بلکه وای بر دشمنان تو باد!
♦️پس مرا از این گونه خطاب بازدار ای دختر برگزیده مخلوقات و یادگار نبوّت.
♦️ به خدا سوگند! من در انجام وظیفه سستی نکردم و آنچه قدرت و توان داشتم، انجام دادم. اگر تو معاشی و روزی میخواهی؟
♦️بدان که خداوند ضامن و کفیل است و آنچه را برای تو مهیا نموده بهتر است از آنچه از دست تو رفته است!
خدا را کافی بدان و بدو پناه بر! »
هدایت شده از ابراهیم هادی
❇️آن بانوی بزرگوار، نام #همسر خود را با احترام یاد میکرد.
🖊گاهی وی را با کنیه #«ابوالحسن» میخواند
🖊و گاهی با یاد قرابت نسبی #(ابن_عم) وی را ندا میداد.
📝در حدیث شریف #کساء آمده است که حضرت فاطمه علیها السلام میفرماید:
🖌 ابوالحسن علی بن ابیطالب وارد شد و فرمود سلام بر تو ای دختر رسول خدا گفتم:«و بر تو باد سلام ای ابا الحسن و ای امیرمؤمنان.»
⚠️ این گونه نقل نام و خطاب احترام آمیز یکی از نکات اصلی رابطه زوجین نسبت به یکدیگر است.
هدایت شده از ابراهیم هادی
🔷رسول خدا صلی الله علیه واله کارهای درون خانه را بر عهده حضرت #فاطمه علیها السلام گذاشت و کارهای بیرون خانه را به حضرت #علی علیه السلام سپرد.
🖊فاطمه علیها السلام میفرماید:
«جز خدا کسی نمی داند که من چه اندازه خوشحال شدم از اینکه کارهای درون خانه به من واگذار شد و از کارهای بیرون خانه و معاشرت و تماس با مردان معاف شدم
📚 وسائل الشّیعه، جلد ۱۴، صفحه: ۱۲۳.