eitaa logo
مشفقون
3هزار دنبال‌کننده
411 عکس
425 ویدیو
10 فایل
"و هُم مِن السّاعةِ مُشفِقون" هدف عمل به وظیفه است... و یقین داریم آنچه میدانیم در مقابل آنچه نمیدانیم مثل قطره ای از اقیانوس است والله المستعان طلبه ای در قم محمد صالح مشفقی پور طالقانی👇 (https://eitaa.com/Moshfeghipour )
مشاهده در ایتا
دانلود
«مثل اول مشروطه» / هشدار دقیق و قابل تأمل رهبری... مسؤولان نگذارند چنین حالتی در مؤمنین به وجود بیاید... مقام معظم رهبری: 🔸 «این جزو تعالیم اسلام است كه با زبان و تبیین باید مردم را با فضایل اخلاقی آشنا كرد و از منكرات دور نگه‌داشت. این به جای خود درست؛ اما با و با تظاهرِ به آن باید مقابله كرد. 🔸 اسلام مرتكبِ منكر را نصیحت و هدایت می‌كند؛ اما حد هم برای او می‌گذارد. با صِرف زبان و توصیه نمی‌شود كاری كرد. باید جلوِ سیرِ فحشا و فساد را بگیرد. اجازه ندهید كه هوس های یك عدّه‌ی معدود و یك گروه كوچك و اندك در داخل جامعه، موجب اغوای ذهن و فكر دختر و پسر جوان و مرد و زن مؤمنی شود كه هیچ انگیزه‌ی فسادی ندارند. شما باید جلوِ آن‌گونه افراد را بگیرید. 🔸 همه‌ی مسؤولان بخشهای مختلف كشور در این زمینه مسؤولند. اجازه ندهید عدّه‌ای با تكیه به نام آزادی - كه واقعاً باید بر عنوان مظلوم آزادی گریست كه چه سوء استفاده‌هایی از این نام می‌شود - منكرات و فحشا و بی‌بندوباری را در جامعه رایج كنند. 🔸 عكس‌العملِ آن این است كه عدّه‌ای به نظام بدبین شوند؛ مثل اوّل مشروطه. 🔸 یكی از عواملی كه موجب شكست مشروطیت در ایران شد، این بود كه متدیّنین بعد از مدتی احساس كردند كأنّه كار به سمت بی‌دینی پیش می‌رود. 🔸 جنجال زیاد مطبوعاتی كه آن وقت همه‌ی انگیزه‌ی خودشان را این قرار داده بودند كه به مقدّسات دینی حمله كنند - البته كسانی كه در مشروطیت با اساس دین و مظاهر دینی و اعتقادات دینی و روحانیت و با این‌طور چیزها در مجامع به صورت قلمی و شعاری مقابله و اهانت می‌كردند، عدّه‌ی زیادی نبودند، اما جنجالشان زیاد بود - موجب شد كه متدیّنین و علما كه در صفوف اول مبارزه‌ی مشروطیت بودند، بتدریج دلسرد شدند و كنار نشستند. 🔸 وقتی چنین شد، نهضت شكست می‌خورد؛ و مشروطیت شكست خورد. بعد از پانزده، شانزده سال از عمر مشروطیت، دیكتاتوریِ رضاخانی به وجود آمد. 🔸 این بسیار عبرت‌انگیز است. رضاخانِ قلدر و چكمه‌پوش كجا، شعار مشروطیت كجا؛ چقدر اینها با هم فاصله دارند! چرا این‌طور شد؟ چون اطمینان و اعتماد مردم مؤمن سلب شد؛ كنار نشستند و از صحنه بیرون رفتند. ✅ مسؤولان نباید بگذارند چنین حالتی در مؤمنین به وجود آید.» ۱۳۸۰/۰۵/۱۱ محمد صالح مشفقی پور 💎 @Moshfeghoun 💐
👆👆👆 مطالعه این پست هم خالی از فایده نیست. 💐
سلام علیکم در آستانه ماه مبارک رمضان، از همه بزرگواران طلب حلالیت دارم. التماس دعا یاعلی
جهت اطلاع و تأمل.../ راه علاج مشکلات و‌ کجی ها در جامعه 🔸 مقام معظم رهبری: «اگر ده نفر بگویند «نکن» و بروند، مگر کسی جرأت پیدا می‌کند که باز آن کارِ خلاف را بکند؟! این‌که می‌بینید وقتی شما دو بار، سه بار گفتید «نکن»، او عصبانی می‌شود، می‌آید یقه‌ی شما را می‌گیرد، پیداست که این ضربه، شکننده است. والّا اگر شکننده نبود، عصبانیت نداشت! می‌گفتی «نکن»؛ او هم نگاهی می‌کرد و محل نمی‌گذاشت. وقتی چند بار تکرار شد «نکن» او ناگهان می‌خواهد منفجر شود. خدای متعال، در زبان و در امر و نهی، این اثر را قرار داده است. ما چرا این حکمت الهی را درک نمی‌کنیم و حاضر نیستیم از این ابزار عظیم خدایی استفاده کنیم؟! باید استفاده کنند تا ببینند که می‌شود، یا نمی‌شود. خدای متعال که آن آیات امر به معروف را خلاف نفرموده است!»(۱۳۷۲/۳/۳۱) پ.ن: راه علاج همه کجی ها در جامعه از جمله بی حجابی و شل حجابی، امر به معروف و نهی از منکر به معنای وسیع خود است‌؛ هم از طرف مردم و هم از طرف حکومت. اما آیا مردم و حکومت به این وظیفه عمل می کنند؟ پ.ن۱: قدر این اصل مترقی اسلامی را بدانیم... / لطفا حتما بخوانید... (نمی دانم، شاید 18+ باشد) پ.ن۲: وظیفه ما در نهی از منکر و شرایط آن را به صورت خیلی خلاصه و‌ سریع، اینجا می توانید بخوانید. یاعلی🌹 محمد صالح مشفقی پور 💎 @Moshfeghoun 💐
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
امر به معروف و‌ نهی از منکر گروهی در یکی از پارک های کرج فقط و فقط حضور و تذکر لسانی👏 خدا قوت به این دوستان مؤمن ✅ به نظر حقیر این روش باید در تمام مناطق و محله ها، با محوریت مساجد انجام بشود. ___________________ در نهی از منکر گروهی خودم هم یک تجربه موفق دارم...☺️ سال ها قبل، برای تبلیغ در ماه رمضان، به یکی از روستاهای منطقه خوش آب و هوای طالقان رفته بودم. ظهرها در کنار رودخانه، بعضی مسافرین می آمدند و‌ روزه خواری علنی می کردند ‌و‌ موارد اندکی از شل حجابی هم وجود داشت. با اهالی مسجد هماهنگ کردم. با بعضی اهالی مسجد به صورت گروهی سراغشان می رفتیم... خوش و بش می کردیم... ضمن گوشزد کردن حرمت روزه خواری علنی، بهشون می گفتیم اهالی روستا از این کار واقعا ناراحت می شوند و پیشنهاد می کردیم به منازل ما بیایند و در منازل ما غذایشان را میل کنند... بازخوردهای خیلی خوبی داشتیم. پ.ن: یک پیشنهاد: به نظرم روحانی مسجد حتما به آن گروه همراه، آموزش های لازم را بدهد و‌ افراد صبور و با سعه صدر، گروه را همراهی کنند. یاعلی🌹 محمد صالح مشفقی پور 💎 @Moshfeghoun 💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تو بر ما ببخش... 🔸 مناجات مرحوم امام خمینی(ره) «خدایا تو ما را لیاقت بده که در این مهمانی که از ما کردی، به طور شایسته وارد بشیم... خدایا این ایران رو تو‌ تقویت کن» محمد صالح مشفقی پور 💎 @Moshfeghoun 💐
شما دیگر چرا سید عزیز!؟ ریشه یابی و‌ دلیل تمسخر عمامه و‌ روحانیون در خاطرات مقام‌ معظم رهبری 🔸 در ایران معمولا کسانی که به امور دینی اشتغال دارند، اعم از طلاب و اساتید و مبلغان، عمامه بر سر می‌گذارند. 🔸 عمامه، نماد وجود آن طایفه ای است که در دین تفقّه می‌کنند، دین را تبلیغ می‌کنند و‌ در برابر مخالفان دین می‌ایستند. 🔸 از همین روی، دست نشاندگان استعمار و مبلغان لائیسیسم [=شبیه به سکولاریسم] با عمامه جنگیده اند. 🔸 رضا شاه دستور داد عمامه ها را بردارند و‌ کلاه پهلوی به سر بگذارند. پسرش از این تصمیمِ شکست خورده عقب نشینی کرد، اما دستگاه حاکمه نقشه کشید تا یک روحیه عمومی ایجاد کند و عمامه را مورد تحقیر و استهزا قرار دهد. 🔸 در کودکی وقتی کلاس دوم ابتدایی بودم، عمامه گذاشتم. علت این عمامه گذاریِ زود هنگام آن بود که در آن دوران، مردم عادت به پوشاندن سر داشتند. طبیعتاً پدر حاضر نبود ما کلاه پهلوی به سر بگذاریم؛ بنابراین چاره‌ای جز عمامه نبود... 🔸 ما از زمان کودکی با پدیده مسخره کردن عمامه مواجه بودیم. آن قدر کلمات تمسخر آمیز شنیدیم که این پدیده در نظر ما عادی شده بود... 🔸 تمسخر عمامه و علمای دین در ایران به شیوه های مختلف رایج بود و به صورت یک روحیه عمومیِ جمعی درآمده بود‌‌... و حتی من هم از این روحیه عمومی در سلامت نماندم. 🔸 در محله ما شخص معممی به نام شیخ فائقی بود. او مردی فاضل بود که در مجالس، روضه می‌خواند... 🔸 او هر روزه سوار بر الاغش از جلوی خانه ما می‌گذشت و در کوچه ها با سرعت حرکت می‌کرد. 🔸 یک روز با دوستانم مشغول بازی والیبال بودم... هنگام بازی عمامه را بر می داشتم و‌ به پوشیدن همان قبا (که آن هم جزء لباس های طلاب و‌ روحانیون است) اکتفا می‌کردم. 🔸 در حین بازی متوجه شدیم که آقای فائقی سوار بر الاغ از دور با سرعت می‌آید. بچه‌ها با هم قرار گذاشتند او را مسخره کنند. وقتی نزدیک شد، همگی _ از جمله خود من! _ فریاد زدند: «آشیخ... آشیخ!» 🔸 این کلمه به تنهایی حرف زشتی نیست، چون مخفف «آقا شیخ» است؛ اما وقتی دسته جمعی با خنده فریاد می‌شد، نشان از تمسخر داشت. 🔸 وقتی به ما نزدیک شد، سر الاغ را به سمت ما برگرداند و با عصبانیت به سمت ما آمد. بچه‌ها گریختند و من برجا ایستادم. از الاغ پیاده شد و نزدیک من آمد. هم مرا و هم پدرم را می‌شناخت، و هم می دانست که من معمم هستم؛ لذا با لبخندی آمیخته به تعجب و‌ گلایه و‌ با نرمی و‌ مهربانی گفت: شما دیگر چرا سید عزیز!؟ {برشی از خاطرات مقام‌ معظم رهبری در کتاب خون دلی که لعل شد} پ.ن: در تعجبم از افرادی مخصوصا برخی معممین! که تمسخرِ گاه گاه عمامه و‌ عمامه به سر در ایرانِ امروز را _ که به مراتب کمتر از گذشته است _ به دلیل ج.ا.ا و‌ انقلاب اسلامی می دانند. یاعلی🌹 محمد صالح مشفقی پور 💎 @Moshfeghoun 💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رهبری امروز(۲۲اسفند۴۰۲): شبهه می‌کنم و رادیو را خاموش می‌کنم... حساسیت و تدین رهبری را ببینید و بشنوید. __________ رهبری در درس خارج: «قرآن یک حرمتی دارد، یک قدسیتی دارد، این قدسیت باید محفوظ بماند... قرآن را اهل معنا و اهل حقیقت و اهل توحید بدون اینکه رو‌ به قبله باشند، بدون اینکه با طهارت باشند، بدون اینکه دو زانو نشسته باشند، بدون اینکه تکیه نداده باشند، تلاوت نمی کنند. این به خاطر قداست قرآن است... قرآن مقدس است. شیء مقدس را شما بیایید با یک آهنگ مثلا ابوعطا(۱) شروع کنید به خواندن و چَه‌چَه زدن، خلاف احترام قرآن است...» (۸۸/۱/۲۳) پ.ن۱: رهبری معتقد است: «غناء از جمله چیزهایی است که زمینه گناه در آن زیاد است. یک مقدار بی توجهی بشود در لحن و در آهنگ، انسان را به گناه می کشاند. واقعا موسیقی این خصوصیت را دارد. اگرچه موسیقی حلال هم داریم، اما طبیعت این کار، آن چنان طبیعتی است که احتمال لغزش در آن زیاد است.»(۱۷/۳/۸۸). چه بسا به همین دلیل است که حتی در موارد مشکوک و شبهه ناک هم احتیاط می کند. پ.ن۲: به نظر شما آیا مجالس مذهبی و مربوط به اهل بیت(ع) هم مقدس است؟ اگر بله، آیا رواج موسیقی در آن ها که این روز ها به اسم جذب و ... شاهدش هستیم مناسب است؟ ✅ مسأله «ترویج موسیقی» را جدی بگیریم. یاعلی🌹 _________________ (۱) ابوعطا در کنار آوازهای دشتی، بیات ترک و افشاری یکی از آوازهای دستگاه شور از دستکاه های موسیقی ایرانی است. محمد صالح مشفقی پور 💎 @Moshfeghoun 💐
خود این خواهران شل حجاب و بی حجاب هم می دانند... 🔸 در فرودگاه بوریسپیل اوکراین، هنگام بازگشت به ایران، خانمی ایرانی و‌ کاملا بی حجاب(از لحاظ پوشش سر و بدن)😔، سراغمان آمد(بنده و همسفرم)... 🔸 ظاهرا زبان انگلیسی بلد نبود و به پاسپورتش گیر داده بودند و نمی دانست چه شده. به شدت ترسیده بود و اومده بود که ما کمکش کنیم و ببینیم چی شده... 🔸 سعی کردیم آرامش کنیم و گفتیم نگران نباشد و الحمدلله قضیه اش حل شد، اما این سؤال تو‌ ذهنم بود: بین اون‌ همه آدم، چرا وقتی ترس وجودش رو گرفته بود، سراغ یکی مثل بنده آمد که از ظاهرم با یک لباس یقه آخوندی، پیدا بود(البته برای یک ایرانی) که اگر «آخوند» هم‌ نباشم تهش یه «بچه مثبت ریشوی نماز جمعه ای» که هستم؟☺️ ✅ خودشان هم این رو میدونن که گرچه بچه حزب اللهی به حجابشون گیر میده، اونا هم ممکنه تو شرایط عادی هزار تا فحش به حزب اللهیه بدن و‌ بهش تیکه بندازن، اما باز هم وقت خطر و نگرانی و ترس، به همون «بچه حزب اللهیِ با غیرت» اعتماد میکنند و اون هم نامردی نمی کنه... ✅ ای کاش این رو هم بدونن که گیر دادن بچه حزب اللهی ها به حجابشون هم در درجه اول به نفع دنیا و آخرت خودشونه... محمد صالح مشفقی پور 💎 @Moshfeghoun 💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
و چه خون دل ها خورد علی(ع) ... به بهانه اتفاقی که در قم افتاد و حرف های عجیب و غریب... (حتی از طرف بعضی عمامه به سر ها و‌ اساتید!) 🔸 آیا واقعیت میدان و عرصه کنونی فضای کشور را نمی بینند!؟ 🔺 مسأله امروز، مسأله درگیری یک بی حجاب با روحانی نیست... 🔺 مسأله درگیری مردم با مردم نیست... 🔺 مسأله شناخت مقصر و غیر مقصر نیست... 🔺 اصلا مسأله دو شخص نیست... و به این مسائل هم اساسا نباید دامن زد. 🔸 میدان و عرصه کنونی، مسأله «انجام» فریضه امر به معروف و نهی از منکر یا «تعطیلی» آن است... 🔸 در این میدان، آیا معلوم نیست که‌ کدام طرف باید ایستاد و‌ موضع گرفت!؟ پس چرا اختلاف؟ ✅ امیرالمؤمنین(ع): «فَيَا عَجَباً عَجَباً، وَ اللَّهِ يُمِيتُ الْقَلْبَ وَ يَجْلِبُ الْهَمَّ مِنَ اجْتِمَاعِ هَؤُلَاءِ الْقَوْمِ عَلَى بَاطِلِهِمْ وَ تَفَرُّقِكُمْ عَنْ حَقِّكُمْ، فَقُبْحاً لَكُمْ...» (خطبه۲۷ نهج البلاغه) شگفتا شگفتا! به خدا سوگند، اين واقعيّت، قلب انسان را مى ميراند و دچار غم و اندوه مى كند كه شاميان در باطل خود وحدت دارند، و شما در حق خود متفرّقيد. زشت باد روى شما... یاعلی🌹 محمد صالح مشفقی پور 💎 @Moshfeghoun 💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«چشم باز کن ببین! خونخواه حسین(ع) دوشادوش قاتلین حسین(ع) ایستاده!»/ به بهانه موضع گیری عجیب بعضی خواص در جریان اخیر درمانگاه قم 🔸 در مورد اتفاق قم که به نظر می رسد یکی از اهدافش «تیر خلاص زدن به جسد نیمه جان فریضه امر به معروف و نهی از منکر در ایران» است، بعضی متدینین و حتی اساتید حوزه، دچار خطای راهبردی شده و به جای ایستادن در جبهه حق، در موضعی وسط ایستاده و _ خواسته یا ناخواسته _ با دشمنان دین و با صدای آمریکا و اسرائیل همنوا و‌ همصدا شده اند!! 🔸 جزئی و موردی نبینید! عرصه را به صورت کلان و از بالا ببینید! ✅ خیلی تلخ است ولی باید گفت: «چشم باز کنید و ببینید! پاسدار دین، دوشادوش دشمنان دین ایستاده!!» یاعلی🌹 محمد صالح مشفقی پور 💎 @Moshfeghoun 💐
بخشی دیگر از نظرات جدید مخاطبینِ کانال مشفقون و این حقیر. سعیم این است که پیام های ناشناس را بی کم و کاست در کانال بگذارم. اگر عرضی یا پاسخی یا نکته ای داشته باشم، در کانال جواب می دهم. و از انتقادات و پیشنهادات و نظرات شما استفاده می کنم و اگر در حد «توان و سواد و فرصتم» باشد، عمل می کنم. با لمس کلمه می توانید تمام نظرات قرار داده شده در کانال را مشاهده بفرمایید. ______________ ✍ برای اظهار نظر، انتقاد، پیشنهاد و... 👈 اگر می خواهید شناخته نشوید: 👤 https://harfeto.timefriend.net/16770967336618 👈 اگر می خواهید شناخته بشوید: 🧔‍♂🧕 https://eitaa.com/Moshfeghipour از همراهی شما ممنونم. یاعلی🌹 محمد صالح مشفقی پور 💎 @Moshfeghoun 💐
بخشی دیگر از نظرات جدید مخاطبینِ کانال مشفقون و این حقیر. لطفا پست بعدی را ملاحظه بفرمایید. با لمس کلمه می توانید تمام نظرات قرار داده شده در کانال را مشاهده بفرمایید. __________ ✍ برای اظهار نظر، انتقاد، پیشنهاد و... 👈 اگر می خواهید شناخته نشوید: 👤 https://harfeto.timefriend.net/16770967336618 👈 اگر می خواهید شناخته بشوید: 🧔‍♂🧕 https://eitaa.com/Moshfeghipour از همراهی شما ممنونم. یاعلی🌹 محمد صالح مشفقی پور 💎 @Moshfeghoun 💐
نسبت به واکنش برخی بزرگواران معمم به اتفاق درمانگاه قم 🔸 نکته اول: آن طلبه حافظ قرآن، به وظیفه شرعی و قانونی خود عمل کرده و‌ حتی اگر عکسی هم گرفته باشد(که ثابت نشده) باز هم مرتکب فعل حرام نشده است و با سختگیری نهایتا می توانیم بگوییم که اشتباه کرده است نه اینکه کار حرام انجام داده باشد! 🔸 نکته دوم: دوستی حکایتی را نقل می کرد که یک نفر داشت در حیاط مسجد ادرار میکرد، شخصی دیگر که ایشان را دید، آب دهان برایش انداخت... دیگران به جای انتقاد از کسی که داشت ادرار می کرد به این شخصی که آب دهان انداخته بود گفتند: خجالت نمیکشی در حیاط مسجد آب دهان می اندازی!؟» اگر فرض بگیریم که آن طلبه اشتباه هم کرده باشد، چرا بعضی ها مثل این حکایت بالا موضع گیری می کنند!؟ 🔸 نکته سوم: در وجوب امر به معروف و‌ نهی از منکر، فرقی بین درمانگاه و غیر درمانگاه، مریض و غیر مریض، مادر و غیر مادر و ... نیست. در صورت تحقق شرایط آن، با حفظ مراتب، مکلف به انجام این واجب الهی هستیم. 🔸 نکته چهارم: نسبت به برخی از آقایان عمامه به سری که موضع گرفته اند، ترجیح بر سکوت است که خوش گفت: «یک سینه حرف موج زند در دهان ما، از بیم دین اگرچه خموشیم چون حباب» ✅ امیر مؤمنان(ع) به ما فرموده اند که «إن الحق لا یُعرف بالرجال» حق با شخصیت ها شناخته نمی شود. پس برای شناخت اهل حق باید حق را بشناسیم. 🔸نکته پنجم: پیشنهاد می کنم حتما موارد زیر را ببینید: 👈 بعضی ها به جای نهی از منکر، نهی از معروف می کنند!!! 👈 و چه خون دل ها خورد علی(ع) ... 👈 «چشم باز کن ببین! خونخواه حسین(ع) دوشادوش قاتلین حسین(ع) ایستاده!»/ به بهانه موضع گیری عجیب بعضی خواص در جریان اخیر درمانگاه قم یاعلی🌹 محمد صالح مشفقی پور 💎 @Moshfeghoun 💐
بیانیه جمعی از اساتید سطوح عالی، حافظان کل و فعالان قرآنی در حمایت از نهی از منکر 👈 اینجا بخش هایی از بیانیه: 🔸 «روحانیت ... خود را مدافع اصلی حقوق زن و مرد این جامعه می داند و همه دختران و زنان ایرانی را فرزندان یک خانواده می داند و اختلاف سلایق و عقاید را یک بحث درونی می داند. 🔸 ممکن است سلیقه ها در چگونگی نهی از منکر متفاوت باشد ولی منصفانه نیست این اختلاف سلیقه باعث هجمه به ناهی از منکر باشد و البته در صورت بروز خطا همه در پیشگاه قانون یکسان هستند. 🔸 مسؤولین محترم در بخش های مختلف قوای سه گانه باید با تصویب و اجرای دقیق قانون بازدارنده درباره عفاف و حجاب جلوی اشاعه هر چه سریع تر گناه در جامعه را بگیرند. 🔸 مسؤولین محترم حوزوی ... به راستی اشغال برخی مسوولیت ها بدون تحرک در ماجراهای این چنینی و تبیین و روشنگری لازم، چگونه قابل توجیه است؟!! 🔸 عجیب تر آنجاست که برخی از مسؤولین و تعداد معدودی از روحانیون نه تنها از ناهی از منکر حمایت نکردند بلکه وی را محکوم نیز ساختند! 🔸 برخی افراد منفعل نظرات خویش را به جای نظرات امام و رهبری به جامعه القا نکنند و بر طبل رها کردن نهی از منکر نکوبند. 🔸 همگان را به حفظ آرامش، رعایت قانون و کمک به اجرای آن و پرهیز از سخن بدون علم دعوت می کنیم.» پ.ن: این بنده هم با افتخار جزء امضاء کنندگان این بیانیه هستم. یاعلی🌹 محمد صالح مشفقی پور 💎 @Moshfeghoun 💐
«خریدهای خودت رو ببین! زمان شاه اینجور نبود...» / «از وقتی فیلم درمانگاه را دیدم...» 🔸 امروز هنگام خرید در یک‌ مغازه اتفاق جالبی افتاد... 🔸 در حال گفتگو با یک آقای میان سالی بودم که خیلی از گرانی ها ناراحت بود و با اینکه مقدار زیادی خرید انجام داده بود، با حالتی عصبانی و با صدای بلند ولی بدون توهین نسبت به اصل نظام ابراز ناراحتی می کرد. در مواردی هم گلایه های درستی داشت. 🔸 بنده هم طبق معمولِ اینگونه بحث ها، ضمن پذیرش بعضی مشکلات، سعی داشتم از خوبی های نظام بگویم و اینکه باید مشکلات و خوبی ها را با هم ببینیم و ... . 🔸 صاحب مغازه و یک‌ فرد دیگری که پیرمرد بود، ساکت بودند. خانمی وارد مغازه شد و بعد از حدود یک دقیقه شروع کرد به بحث و از خوبی های نظام گفت. 🔸 بعد آن پیرمرد هم شروع به صحبت کرد که: «من خودم متولد سال ۲۶ هستم. شاه واقعا به فکر مردم نبود. ارزونی بود ولی همون ارزونش رو هم نمی تونستیم بخریم! لباس هم نمی تونستیم بخریم. الآن بالأخره به سختی هم باشه ولی می تونیم بخریم.» به طرف گفت: «خریدهای خودت رو ببین! زمان شاه اینجور نبود...» 🔸 آن بنده خدای ناراحت هم گفت چی بگویم و رفت... 🔸 نکته جالب برایم این بود که آن خانم گفت: «از وقتی فیلم درمانگاه رو دیدم تصمیم گرفتم دیگه سکوت نکنم و هر جا حق دیدم، دفاع کنم» 🔸 جالب است، نه!؟ با اتفاق قم می خواستند «نهی از منکر» را تعطیل کنند ولی گویا مردم متدین بر انجام این فریضه و دفاع از حق، مصمم تر شده اند. امیدواریم ان شاء الله. یاعلی🌹 محمد صالح مشفقی پور 💎 @Moshfeghoun 💐
حجاب که برود، استقلال کشور هم خواهد رفت... 🔸 فرانتس فانون (متفکر ضد استعماری در قرن بیستم) در مورد استعمار الجزائر توسط فرانسه: «اولین اقدام غیر فرهنگی که فرانسه در الجزائر صورت داد، تلاش برای از بین بردن بود و‌ در این کار موفق هم شد. و هر چه بدن زن الجزائری را بیشتر عریان کرد، چنگال استعمارگر، بیشتر به حلقوم الجزائری فرو رفت.»(۱) 🔸 پ.ن: دشمنان ج‌.ا.ا صراحتا گفته اند که حجاب اگر برداشته شود، باقی کار آسان خواهد بود و قضیه حجاب، مثل دیوار برلین است. ✅ واقعا چرا مسؤولین فرهنگی و سیاست مداران کشور و حتی بعضی عمامه به سرها، چشمان خود را باز نمی کنند!؟ محمد صالح مشفقی پور _____________________ (1) اسلام شناسی، علی رضوانی، ص۵۲۶ 💎 @Moshfeghoun 💐
به بهانه ثبت نام حوزه های علمیه که به تازگی شروع شده است، خواندن این خاطره، خالی از لطف نیست... 👇 شیخ پاریس نشین فعلی همان آقای امجدِ سابق ما، دستم را گرفت و‌ گفت: «تا لیسانس نگیری، اجازه نداری به حوزه بروی!» یاعلی🌹 💎 @Moshfeghoun 💐
فرمایشات مهم رهبری، جهت اطلاع... «من میگویم احتمال تأثیر همه جا قطعی است» / «نهی از منکر زبانی» بهترین شیوه برخورد با منکرات چیست؟ 🔸 «بستگی به این دارد که چه کسی بخواهد برخورد کند. اگر شما بخواهید برخورد کنید، «زبان» است. شما به غیر از زبان، هیچ تکلیف دیگری ندارید. نهی از منکر برای مردم، فقط زبانی است. 🔸 البته برای حکومت، این‌طور نیست. اگر منکر بزرگی باشد، برخورد حکومت احیاناً ممکن است برخورد قانونی و خشن هم باشد؛ لیکن نهی از منکر و امر به معروفی که در شرع مقدّس اسلام هست، زبان است؛ «انّما هی اللسان» 🔸 تعجّب نکنید. من به شما عرض میکنم که تأثیر امر و نهی زبانی - اگر انجام گیرد - از تأثیر مشت پولادین حکومتها بیشتر است. من چند سال است که گفته‌ام امر به معروف و نهی از منکر. البته عدّه‌ای این کار را میکنند؛ اما همه نمیکنند. همه تجربه نمیکنند، میگویند آقا چرا اثر نمیکند؛ تجربه کنید. منکری را که دیدید، با زبان تذکّر دهید. اصلاً لازم هم نیست زبان گزنده باشد و یا شما برای رفع آن منکر، سخنرانی بکنید. یک کلمه بگویید: آقا! خانم! برادر! این منکر است. شما بگویید، نفر دوم بگوید، نفر سوم بگوید، نفر دهم بگوید، نفر پنجاهم بگوید؛ کی میتواند منکر را ادامه دهد؟ 🔸 البته به شما بگویم عزیزان من! منکر را باید بشناسید. چیزهایی ممکن است به نظر بعضی منکر بیاید؛ در حالی که منکر نباشد. باید معروف و منکر را بشناسید. واقعاً باید بدانید این منکر است. 🔸 بعضی گفته‌اند که باید احتمال تأثیر وجود داشته باشد. من میگویم احتمال تأثیر همه جا قطعی است؛ مگر در نزد حکومتهای قلدر، قدرتمندان و سلاطین. آنهایند که البته حرف حساب به گوششان فرو نمیرود و اثر نمیکند؛ اما برای مردم چرا. برای مردم، حرف اثر دارد. 🔸 بنابراین، پاسخ من این شد که بهترین روش برای شما که از من سؤال کردید، «زبان» است. (بیانات در جلسه پرسش و پاسخ دانشگاه تهران ۷۷/۲/۲۲) پ.ن: این فرمایشات رهبری را هم بخوانید. 👈 اینجا یاعلی🌹 محمد صالح مشفقی پور 💎 @Moshfeghoun 💐
نظر برخی مراجع در مورد احتمال تأثیر در موضوع امر به معروف و نهی از منکر: 🔸 مقام معظم رهبری: ﺷﺮﻁ ﺩﻭﻡ ﺍﻣﺮ ﺑﻪ ﻣﻌﺮﻭﻑ ﻭ ﻧﻬﯽ ﺍﺯ ﻣﻨﮑﺮ، ﺍﺣﺘﻤﺎﻝ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﺍﺳﺖ ﻳﻌﻨﯽ ﺍﻣﺮ ﻭ ﻧﻬﯽ ﮐﻨﻨﺪﻩ ﺑﺎﻳﺪ ﺍﺣﺘﻤﺎﻝ ﺑﺪﻫﺪ ﮐﻪ ﺍﻣﺮ ﻭ ﻧﻬﯽ ﺍﻭ ﺍﺛﺮ ﻭ ﻧﺘﻴﺠﻪای ﻭﻟﻮ ﺩﺭ ﺁﻳﻨﺪﻩ ﺩﺍﺭﺩ.‏ اگر آمر یا ناهی احتمال دهد که امر و نهی او (هر چند در آینده ) اثر و نتیجه‌ دارد، واجب است امر و نهی کند؛ هر چند گمان قوی بر عدم تأثیر داشته باشد. اگر امر به معروف و نهی از منکر توسط آمر به تنهایی، احتمال اثر ندارد ولی با هماهنگی و کمک گرفتن از دیگران احتمال اثر وجود دارد، هماهنگی و کمک گرفتن از دیگران برای انجام این واجب مهم، لازم است. 🔸 آیة الله سيستانى (رساله جامع مسأله ۲۲۰۵.) اگر کسی می داند که امر و نهی او اثر ندارد، احتیاط واجب آن است که کراهت و ناراحتی خود را از کارهای ناشایسته خلافکار به هر طوری که ممکن است (با گفتار یا رفتار یا نوشتار و مانند آن) اظهار نماید؛ هرچند بداند که در او اثر نخواهد داشت. (هرچند نظر مشهور بین فقهاء این است که در این صورت، وظیفه ای ندارد و امر به معروف و نهی از منکر بر او واجب نیست.) 🔸 آیة الله مکارم ﺍﺣﺘﻤﺎﻝ ﺩﻫﺪ ﮐﻪ ﺍﻣﺮ ﻭ ﻧﻬﯽ ﺍﻭ ﺍﺛﺮﺩﺍﺭﺩ، ﺧﻮﺍﻩ ﺍﺛﺮ ﻓﻮﺭﯼ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﻳﺎ ﻏﻴﺮ ﻓﻮﺭﯼ، ﮐﺎﻣﻞ ﻳﺎ ﻧﺎﻗﺺ، ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ ﺍﮔﺮ ﺑﺪﺍﻧﺪ ﻫﻴﭻ ﺍﺛﺮ ﻧﻤﯽ ﮐﻨﺪ ﻭﺍﺟﺐ ﻧﻴﺴﺖ. 🔸 مرحوم آیة الله بهجت ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺗﯽ ﮐﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻣﯽ ﺩﺍﻧﺪ ﺳﺨﻦ ﺍﻭ ﺗﺄﺛﻴﺮﯼ ﺩﺭ ﺩﻳﮕﺮﯼ ﻧﺪﺍﺭﺩ، ﺑﺮ ﺍﻭ ﻟﺎﺯﻡ ﻧﻴﺴﺖ ﺍﻣﺮ ﺑﻪ ﻣﻌﺮﻭﻑ ﻭ ﻳﺎ ﻧﻬﯽ ﺍﺯ ﻣﻨﮑﺮ ﺑﻨﻤﺎﻳﺪ، ﺍﻣﺎ ﺟﻮﺍﺯ ﺑﻠﮑﻪ ﺭﺟﺤﺎﻥ ﺁﻥ ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺕ ﻋﺪﻡ ﺧﻮﻑ ﺿﺮﺭ، ﺧﺎﻟﯽ ﺍﺯ ﻭﺟﻪ ﻧﻴﺴﺖ.‏ یاعلی🌹 محمد صالح مشفقی پور 💎 @Moshfeghoun 💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
واکنش رهبری به خواندن یک دعا با ساز... رهبری در درس خارج: 🔸 «...معمول شده که در عزاداری ها هم موسیقی پخش می کنند، به خیال خودشان موسیقی حلال است یا لا اقل مشکوک است. به نظر ما این چیزی نیست که انسان بتواند بگوید حرام است ... اگر عرفا از این عمل، هتک فهمیده شد، مسلما حرام است. ✅ اگرچه انسان می فهمد که بهتر این است که هر چه ممکن است، این چیزها را از خصوص مراسم دینی دور کنند. 🔸 من چند سال قبل از این، تصادفا دیدم که سحر یک دعائی را در رادیو یا تلوزیون همراه با ساز پخش می کنند. خیلی بر آشفته شدم، دستور دادم: «حق ندارید دیگر این را تکرار کنید» 🔸 اگر چنانچه راه این چیزها باز بشود، همین کار را خواهند کرد؛ دعای کمیل می خوانند، با ساز! این خیلی چیز بدی است که در جامعه این چیزها به حریم مسائل مقدس بیاید...» (۸۸/۱۱/۴) پ.ن۱: قابل توجه بعضی دوستان که وقتی چند ماه قبل نوشتم: «از بیشتر از یک سال قبل تا الآن، به وضوح می دیدم و دارم می بینم که موج جدیدی برای ترویج موسیقی در کشور آغاز شده است که این بار _ بر خلاف موج های قبلی که جامعه هدفش مردم‌ِ کمتر متدین بود _ اساسا هدفش مردم متدین و حزب اللهی و هیئتی ها است.» مرا زیادی حساس، متوهم یا کج‌ اندیش دانستند. آیا همچنان مرا حساس و‌ متوهم می دانید!؟ آیا همچنان در این موج جدید ترویج موسیقی شک دارید!؟ پ.ن۲: این موسیقی یا آن موسیقی، حلال یا حرام بودنش را نبینید، روند را ببینید! با این روند چه آینده ای را برای مراسمات دینیِ ما پیش‌بینی می کنید!؟ ✅ مسأله «ترویج موسیقی» را جدی بگیریم. یاعلی🌹 محمد صالح مشفقی پور 💎 @Moshfeghoun 💐
بخشی دیگر از نظرات جدید مخاطبینِ کانال مشفقون و این حقیر. با لمس کلمه می توانید تمام نظرات قرار داده شده در کانال را مشاهده بفرمایید. ______ ✍ برای اظهار نظر، انتقاد، پیشنهاد و... 👈 اگر می خواهید شناخته نشوید: 👤 https://harfeto.timefriend.net/16770967336618 👈 اگر می خواهید شناخته بشوید: 🧔‍♂🧕 https://eitaa.com/Moshfeghipour از همراهی شما ممنونم. یاعلی🌹 محمد صالح مشفقی پور 💎 @Moshfeghoun 💐
اینجا هنوز یک ساعت قبل از اذان، صف نانوایی‌ها طویل می شود. 🔸 هنوز ماه رمضان که می شود، در ویترین شیرینی‌فروشی‌ها زولبیا بامیه‌های زعفرانی دلبری می کنند. 🔸 در کوچه ما هنوز موقع سحری، چراغ خانه‌ها یکی‌یکی روشن میشود. 🔸 هنوز در مهمانی‌های خانوادگی، درباره «زندگی پس از زندگی» بحث می کنند. 🔸 هنوز همه به دختربچه‌های روزه‌اولی فامیل، ماشاءلله می گویند. 🔸 اینجا هنوز رمضان که می شود جلوی رستوران‌ها، نوشته‌ای عَلَم می شود که «حلیم داغ موجود است» 🔸 هنوز از ارگ صدای «مولای یا مولا» حاج‌منصور به گوش می رسد. 🔸 هنوز مرحمت‌ خانوم، روی شله‌زردهایی که برایمان می‌آورد با دارچین می نویسد «یاعلی» 🔸 هنوز دختر سه‌چهار ساله‌ای که با مادرش در تاکسی کنارم نشسته، میپرسد که «مامان توت‌فرنگی هم روزه‌م رو باطل میکنه؟» و مادر مهربانانه می گوید «نه مامان‌جون، بخور» 🔸 هنوز نزدیک اذان که می شود، پیرمردهای پارک سرکوچه، صندلی‌های تاشو خودشان را جمع می کنند و به سمت خانه‌هاشان پراکنده می شوند. 🔸 هنوز در رمضان، رفیق‌هایم هر روز دعای مخصوص همان‌روز را اِستوری میکنند. انقدر زیاد که اگر نخوانده رد بشوم عذاب وجدان می گیرم. 🔸 هنوز صدای اذان از مأذنه‌ها بلند است. هنوز ناامیدی گناه کبیره است. 🔸 من به حرف آنهایی که می خواهند دین را مرده و فراموش شده جلوه دهند، حرف‌ آنها که می خواهند بگویند رمضان دیگر تمام شده و مردم روزه نمی گیرند باور ندارم... 🔸 هنوز بی‌دین‌ها پویش روزه‌خواریِ علنی راه می‌اندازند تا با رمضان مبارزه کنند. پس رمضان هست. ده‌ها میلیون‌ نفر روزه‌دارند. 🔸 صدای «اللهم لک صمنا» از تلوزیون‌ها بلند است. ✅ مبادا هوچی‌گری و سروصدای بلند روزه‌خوارها نا امیدت کند. مبادا «برو بابا کی دیگه روزه میگیره» گفتن‌های چند نفر، عصبی‌ات کند و جامعه را کافر بپنداری. خطای‌ شناختی دست و پایت را نبندد. 🔸 شب‌قدر که جمعیت فوق‌العاده شب‌زنده‌داران را ببینی می فهمی که تو تنها روزه‌دار شهر نبوده‌ای. زیر پوست شهر، پر است از روزه‌دار هایی که لب‌هایشان ترک خورده. اینجا همه ما روزه‌ایم. نماز و روزه هات قبول بچه مسلمون... پ.ن: بنده نویسنده این متن نیستم و نویسنده را هم نمی شناسم ولی خدایش خیر دهد... محمد صالح مشفقی پور 💎 @Moshfeghoun 💐