آماری قابل تأمل و قضاوتی که با شما است
✍ محمد صالح مشفقی پور
🔹 طبق گزارش مرکز رصد فرهنگی کشور،
در بین سال های
۶۵ تــا ٨٩، حــدود ٣٠ شــرکت رسمی موســیقی در کشور به ثبت رسیده است.
اما از سال ١٣٩٠
تــا ۱۴۰۲، ۴٠٠ شــرکت جدیــد بــه ایــن آمــار اضافــه شــده اســت.
🔸 یعنــی
تعــداد شــرکتهای نشــر موســیقی از سال ۹۰ تا امروز بیش از ١٣ برابــر شــده اســت!
🔹 جالب است که خود موسیقی دان های با شرف کشور هم از چنین وضعیتی ناراضی اند.
🔸 اما سؤال بنده این است که آیا چنین وضعیت و آماری، عادی است!؟
🔹 چگونه می شود که تقریبا بلافاصله بعد از درس خارج رهبری در مورد غنا و موسیقی(سال۸۹) و تأکیدات صریح و هوشمندانه ایشان مبنی بر عدم جواز ترویج موسیقی، چنین جهشی در شرکت های موسیقی کشور آغاز می شود!؟
🔸 آیا غرضی در مخالفت آشکار با نظر ایشان وجود داشته و دارد!؟
🔹 آیا شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای فرهنگ عمومی و وزارت ارشاد پاسخی دارند!؟
✅ مسأله «ترویج موسیقی» را جدی بگیریم.
یاعلی🌹
💎 @Moshfeghoun 💐
ویراستی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جهت تأمل
کجاست شهید حقانی!؟
✍ محمد صالح مشفقی پور
🔸 جای امثال مرحوم مرتضایی فر و شهید حقانی خالی که اول انقلاب، کف زدن را بر انداختند و تکبیر را زنده کردند.
🔸 الآن در مجالس اهل بیت(ع)، مساجد، حسینیه ها و حتی گاهی بعد از تلاوت قرآن!! کف می زنند!!
🔸 عبادت اعراب در زمان جاهلیت و در کنار کعبه، چیزی جز کف زدن و سوت کشیدن نبود...(بخوانید 👈 انفال،۳۵)
🔸 مبادا اعمال زمان جاهلیت را تکرار کنیم و مثل آن ها گمان کنیم که در حال عبادت هستیم؟
🔸 سنت باطل، لغو و بی ارزشی که رسول خدا(ص) آن را برانداخت و تکبیر را احیا کرد؛ شیعیان به همراه صلوات ادامه اش دادند و اول انقلاب هم بر آن اصرار کردند را به دست خود باز نگردانیم...! (ای کاش باز نمی گرداندیم!)
🔸 دقت کنید که بحث در حرمت و حلیت نیست! بحث در شایسته و مناسب نبودن و بی ارزش بودن است...
🔸 به همین جهت همه مراجع می گویند بهتر است در مساجد، حسینیه ها و مجالس اهل بیت(ع) کف نزنند و سوت نکشند.
🔸 بله، اگر به شکل لهوی باشد یا باعث هتک بشود که قطعا حرام است.
🔸 رهبری: «در مجالس مذهبی و اعیاد بهتر است با اذکار شریفه صلوات و امثال آن مجلس را گرم کنند. کف زدن همراه با رقص و ابتذال، در خوانندگی جایز نیست و اجرای چنین برنامه ای در مجالس مذهبی غلط اندر غلط است.»
🔸 لطفا « اینجا » را هم ببینید.
پ.ن: راستی! مدتی است در «حسینیه» امام خمینی مقابل مقام معظم رهبری، بعضی ها کف می زنند! حرام نیست ولی آیا شایسته است!؟
با این روند، احتمالا به سوت و کل کشیدن هم برسد!
کجاست شهید حقانی!؟
یاعلی🌹
💎 @Moshfeghoun 💐
ویراستی
صرفا جهت اطلاع و تأمل/ شهید آوینی و موسیقی...
به مناسبت سالروز شهادت شهید سید مرتضی آوینی، نظرات کمتر دیده شده ایشان را به عنوان یک هنرمند متعهد، نسبت به موسیقی بخوانید:
🔸 «بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدمهایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحثهای فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچوجه در حیطه ما نیست ...
🔸 اصلا برای دریافت موسیقی هیچ احتیاجی به عقل نیست. یعنی عقل نیست که محتوای موسیقی را ادراک میکند، بلکه اعصاب است.
🔸 موسیقی در تبلیغات غرب یک عامل اصلی است و میشود گفت که اصلیترین عامل بهشمار میرود.
🔸 دلیل اینکه از موسیقی به این شکل استفاده میکنند، این است که موسیقی برای تاثیرگذاری بر بشر، مانع عقل را برابر خود ندارد.
🔸 اصلا موسیقی گوش دادنی نیست. کسی که موسیقی گوش میدهد، خودش را دست موسیقی میسپرد و بنده آن میشود.
🔸 چه موسیقی را برای حضرت امام(ره) بگذارید، چه برای من، تفاوتی نمیکند. با اینکه مراتب عقلیمان متفاوت است ولی موسیقی را برای هریک بگذارید، تفاوتی نمیکند. ایشان هم اگر یک موسیقی شاد را بشنود، همه تاثیرهای موسیقی به ایشان منتقل میشود. منتها بعد تصمیم میگیرد و موسیقی را قطع میکند و خودش را دست موسیقی نمیسپرد.
🔸 کسانی که موسیقی گوش میکنند، اولا موسیقی اعتیادآور است، خیلی شدید و اعتیادش از هر چیز دیگر هم شدیدتر است و حالت تخدیری آن خیلی عمیقتر از هر چیزی است؛ مثل تریاک، مشروب و… حالت تخدیری آن همچنان زیاد است که اصلا قابل ترک نیست.
🔸 یکی از دلیلهای اینکه در اسلام بیشتر مرجعها، موسیقی را مطلقا حرام میدانند، همین است...یکی از دلیلهایی که میشود برایش متصور شد، همین است که چرا اسلام چنین برخوردی با موسیقی دارد.
🔸 آنچه انسان نتواند بهوسیله عقل بر آن نظارت داشته باشد، اصلا قابل اعتماد نیست و نباید سراغش رفت.
🔸 اینطور هم نیست که هر موسیقی و آهنگی بهدلیل اینکه محتوایش قرآن است، خالی از اشکال باشد. من خیلی از اقسام قرائتهای قرآن را که الان هست، گوش نمیکنم.
🔸 بهتر است ... حکم شرعی نمیدهم، پیشنهاد میکنم ... اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید، برای اینکه باعث گناه میشود.
🔸 موسیقی که الان موجود است، اصلا بوی دود تریاک میدهند و بوی گند مشروب و عرق کشمش از آن بلند است.
🔸 مساله مهم دیگری هم که بهعنوان جمعبندی عرض میکنم، اینکه تا کسی بندهوار با موسیقی برخورد نکند، تاثیری روی انسان نمیگذارد.
🔸 مصاحبهای از حضرت امام(ره) هست اوایلی که تشریف آورده بودند... فرموده بودند اصلا مغزی که به گوش دادن موسیقی عادت کرد، دیگر قابل استفاده نیست.»
متن کامل صحبت ها 👈 اینجا
پ.ن: شاید منظورشان از مصاحبه امام همین باشد که قبلا ارسال کردم👇
اینجا
یاعلی🌹
#طلبه_ای_در_قم
محمد صالح مشفقی پور
💎 @Moshfeghoun 💐
هدایت شده از جامانده
وداع با ماه مبارک رمضان.mp3
7.69M
ممنونم اگر نروی...😔
حجت الاسلام میرزامحمدی
وداع بسیار زیبا با ماه مبارک💔😭
#ماه_مبارک_رمضان
#وداع
https://eitaa.com/jamande68_ir
#بازتاب بخشی دیگر از نظرات جدید مخاطبینِ کانال مشفقون و این حقیر.
🔸 بنده فقط دقایقی از بعضی قسمت های برنامه محفل را دیدم و گرچه شاید در مواردی نقدهایی وارد باشد ولی در مجموع به نظرم برنامه خیلی خوبی بود.
🔸 آواز خواندن آقای قاسمیان را هم در برنامه ندیدم و نمی توانم نظری بدهم و البته از بزرگواری شنیدم که ایشان، نکات قرآنی خیلی خوبی را در برنامه مطرح می کنند. خداوند جزای خیر دهد.
🔸 اما به این بهانه، می خواهم یک نکته کلی جهت تأمل عرض کنم:
🔸 مرحوم آقای مجتهدی می گفتند: نگاه مردم به اعمال ما روحانیت است و ما همیشه باید از آن ها جلوتر باشیم و الا دلسرد می شوند. مثلا اگر ما نماز شب بخوانیم، آن ها اول اذان، نماز صبح می خوانند. اگر ما اول اذان، بلند شویم و نماز صبح بخوانیم، آن ها نیم ساعت به طلوع آفتاب، نماز صبح می خوانند. اگر ما نیم ساعت به طلوع، نماز بخوانیم آن ها نماز صبحشان قضا می شود! و اگر نماز صبح ما قضا بشود که آن ها در دین، سهل انگار می شوند مگر یک عده خاصی که آن ها در هر صورت به وظیفه خود عمل می کنند.
🔸 عبارتی از آقای شاه حسینی (منتقد سینما و پژوهشگر حوزه هنر) را در مورد یک برنامه ای می خواندم به این مضمون که فقیه رسانه می داند که کف زدن در یک برنامه مذهبی در رسانه، برابر با رقصیدن در خیابان است!!
🔸 بنده خودم هم چند سال قبل نوشتم که عمیقا به این نکته نسبت به خواص و رسانه معتقدم که دنباله ی فعلِ مکروه خواص، فعل حرام مردم در جامعه هست...
یاعلی🌹
#طلبه_ای_در_قم
محمد صالح مشفقی پور
💎 @Moshfeghoun 💐
#بازتاب بخشی دیگر از نظرات جدید مخاطبینِ کانال مشفقون و این حقیر.
این پیام های ناشناس، احتمالا در مورد این مطلب حقیر هست 👈 کجاست شهید حقانی؟
بنده هیچ توضیحی نمی دهم! فقط یک استفتاء از رهبری نقل می کنم، بعد شما با مطلب حقیر مقایسه کنید، ببینید آیا تندروی است یا خیر. قضاوت با شما.
🔸 سؤال1182: دست زدن همراه با شادى و خواندن و ذکر صلوات بر پيامبر اکرم و آل او(صلوات الله علیهم اجمعین) در جشنهايى که به مناسبت ايام ولادت ائمه معصومين (ع) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مىشود چه حکمى دارد؟ اگر اين جشنها در مکانهاى عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاى ادارات و مؤسسات دولتى و يا حسينيه ها برگزار شوند، حکم آنها چيست؟
🔸 جواب: بهطور کلى کفزدن فىنفسه به نحو متعارف در جشنهاى اعياد يا براى تشويق و تأييد و مانند آن اشکال ندارد ولى بهتر است فضاى مجالس دينى بهخصوص مراسمى که در مساجد و حسينيه ها و نمازخانه ها برگزار مىشود، به ذکر صلوات و تکبير معطّر گردد تا انسان به ثواب آنها برسد.
یاعلی🌹
#طلبه_ای_در_قم
محمد صالح مشفقی پور
💎 @Moshfeghoun 💐
#بازتاب بخشی دیگر از نظرات جدید مخاطبینِ کانال مشفقون و این حقیر.
با لمس کلمه #بازتاب می توانید تمام نظرات قرار داده شده در کانال را مشاهده بفرمایید.
🔹 در مورد آن مطلب بلند که بنده را دل خوش دانستند. گرچه بحث مشکل شغل و ازدواج را قبول دارم، ولی اتفاقا دقیقا بحث موسیقی و حجاب(به معنای پوشش و حریم) با این مسائل هم مرتبط است. موسیقی تأثیر مستقیمی در حیا و عفت دارد.
ضمن اینکه بنده هم با این توان ناچیز، سواد خیلی کم و فرصت محدود نمی توانم به همه مسائل بپردازم. 🤷♂
خداوند به برکت این ایام، به شما و همه جوانان همسر صالح و دل خوش و کسب و کار حلال و با برکت عنایت کند.🤲
🔹 در مورد مطلب آقای پناهیان، بنده توضیحاتی دادم 👈 اینجا
و خودشان هم متوجه شدند که بیانشان، اشکال داشت و با شهامت عذرخواهی کردند، خدا جزای خیر به ایشان بدهد و به نظرم نباید دیگر این بحث را ادامه داد.
_____________________
✍ برای اظهار نظر، انتقاد، پیشنهاد و...
👈 اگر می خواهید شناخته نشوید: 👤
https://harfeto.timefriend.net/17334953637287
👈 اگر می خواهید شناخته بشوید: 🧔♂🧕
https://eitaa.com/MoshfeghipourSaleh
از همراهی شما ممنونم.
یاعلی🌹
#طلبه_ای_در_قم
محمد صالح مشفقی پور
💎 @Moshfeghoun 💐
5.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نوآوری یا انحراف!؟ / چرا از بزرگتر ها صدایی در نمی آید!؟ به خدا که مسؤولند...
🔸 فارغ از تدوین این فیلم که موسیقی هم به آن اضافه شده و خود حکایت جدایی است که بگذاریم و بگذریم...
🔺 آیا این مجلس، یک روحانی با سواد ندارد!؟
🔺 پیر غلام های سید الشهداء(ع)، مادحین سینه سوخته اهل بیت(ع) کجا هستند!؟
🔺 چرا از پاسداران حریم مدح و مرثیه اهل بیت(ع) صدایی در نمی آید!؟
🔸 این چه جلسه ای است؟
آیا این جلسه مداحی است!؟ آیا این، جلسه احیای مکتب اهل بیت(ع) است!؟
🔸 حالا این مداح و حضار، جوان هستند و بی اطلاع! بزرگترها کجا هستند!؟ آیا آن ها هم نمی دانند!؟
🔸 این مجلس، هر چه باشد، برای شیعه نیست! مرام و مسلک شیعه نیست! که اگر بگویید مجلس سماع صوفیه است، بیشتر باور می کنم تا یک مجلس مدح و ثنای اهل بیت(ع)...
🔸 چرا بزرگترها فریاد نمی کشند که این کارها، مرام و مسلک شیعه جعفری نیست!؟
پ.ن: دقت بشود که مطالب بالا، در نقد فعل هست نه فاعل! قصد این دوستان قطعا خوب است اما علاوه بر حسن فاعلی، حسن فعلی هم لازم است!
یاعلی🌹
#طلبه_ای_در_قم
محمد صالح مشفقی پور
💎 @Moshfeghoun 💐
مشفقون
نوآوری یا انحراف!؟ / چرا از بزرگتر ها صدایی در نمی آید!؟ به خدا که مسؤولند... 🔸 فارغ از تدوین این ف
سلام علیکم
با توجه با اینکه چند مورد سؤال شد و چه بسا متن بنده گویا نبوده است:
این نقد و مطلب حقیر، ابدا ناظر به محتوا و شعر نبود.
آهنگ و سبک شعر، حالت کف زنی، بالا و پایین پریدن در حالتی مثل حلقه زدن و ... .
این کارها، تداعی خاصی از سماع صوفیه می کند.
و مجدد تأکید می کنم این ها نقد «افعال» هست نه «فاعل ها»... یعنی همان طور که واضح است ابدا منظورم این نیست که این افراد(معاذ الله) اهل صوفیه هستند!!
یاعلی🌹
#طلبه_ای_در_قم
محمد صالح مشفقی پور
💎 @Moshfeghoun 💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صرفا جهت اطلاع و تأمل!
به دلیل ترس از مؤمنین و مذهبی ها کنسرت نمی روند!!!
مقایسه بین روحانی و کشیش!
لطفا این سه مطلب را بخوانید و بعد تأمل بفرمایید:
👈 حتی برخی طلبه ها هم اهل موسیقی شده اند!
👈 چرا توقع دارید از هایده نگوید!؟
👈 بعضی حرف ها و کارها تا مغز استخوانت را می سوزاند و خستگی دنیا را بر دلت می نشاند...
✅ مسأله «ترویج موسیقی» را جدی بگیریم.
یاعلی🌹
#طلبه_ای_در_قم
محمد صالح مشفقی پور
💎 @Moshfeghoun 💐