eitaa logo
مُستَبین
1.1هزار دنبال‌کننده
117 عکس
31 ویدیو
35 فایل
تاریخ و معارف. گاه‌نوشت‌های مصطفی صادقی کاشانی برگرفته از آیه ۱۱۷ صافات: وَ آتَيْناهُمَا الْكِتابَ الْمُسْتَبِينَ ارتباط با نویسنده: @sadeqi48
مشاهده در ایتا
دانلود
۷ـ مستبین تلاش می‌کند مباحث را به صورت ایجابی بیان کند و برداشت با مخاطب است. ۸ـ ازاین‌رو بنای ورود به مباحث جنجالی و بی‌حاصل در خصوص برخی روایات، روضه‌ها یا شخصیت‌ها نیست؛ زیرا نادرستی آن رویداد مشهور یا شخصیت از نظر علمی بسیار روشن است. ۹ـ هر چند این قلم به اقتضای سنّ، خاطرات بسیاری از رویدادهای سیاسی گذشته و دفاع مقدس دارد و درباره مسائل سیاسی و اجتماعی هم تحلیل و نظری هست، اما بنای کانال بر تحفظ مباحث تخصصی خود است. ۱۰ـ مستبین محل تبلیغ یا ارائه آثار و برنامه‌های ادمین نیست و کانال دیگری هم برای آن وجود ندارد. برای اطلاع از آنها می‌توان به پایگاه اندیشوران یا مگیران یا جستجوی نام اینجانب در اینترنت مراجعه کرد. ۱۱ـ پیشنهاد می‌شود به دلیل ماندگاری فایل‌ها و تصاویر در تلگرام، همراهان عزیزی که می‌توانند، به آنجا کوچ کنند چون ایتا فایل‌ها و تصاویر قدیمی را حفظ نمی‌کند. امید که این پیام‌رسان داخلی با ارتقا و رفع کاستی‌ها عمومیت و استواری بیشتری پیدا کند. ۱۲ـ همراهان عزیز از انتقاد و پیشنهاد دریغ نکنند. از کسانی که تا کنون با نقد یا تذکرات خود، به ارتقای کانال کمک کرده‌اند متشکرم. هر چند اندک زبان‌های تند هم بوده که در راه پیشرفت علم و معارف دینی باید آن را تحمل کنیم و بر کسی خرده‌ای نیست. را در فضای مجازی دنبال کنید: در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin
بازار داغ علائم ظهور ✴️ پس از هزار و چند صد سال مانور بر نشانه‌های و سوء استفاده از آنها، انتظار می‌رود اکنون قدری نگاه عالمانه داشته باشیم و از رویکرد اخباری دست برداریم. ❎ بخشی از آنها ساخته مدعیان است؛ ✳️ بخشی از آنها نقل از اهل‌حدیث است؛ ❇️ بخشی دیگر که در منابع نسبتاً معتبر آمده، قابل بررسی است؛ ✅ بخشی دیگر به فرض صحت استناد به ، نیاز به دقت‌های فقه الحدیثی دارد که هدف از بیان آن چه بوده است. ⛔️ بخشی از این روایات اصلاً ربطی به ظهور ندارد. https://eitaa.com/Mostabin/602 💡 آنچه برای اهل تحقیق روشن است آنکه پرچم‌های سیاه و پشتیبانی از خراسان و ایران، مربوط به ظهور دولت بود که خود را منجی و داعیه‌دار مهدویت می‌دانستند. 🗡 زکیه لقب محمد بن عبدالله حسنی است که در عصر امام (ع) کشته شد. 🏴 روایت معتبری ندارد و احتمالاً درباره ابومسلم است. ⛔️ سفیانی هم گرچه در روایات بیشتری از شیعه و اهل‌سنت آمده، نمی‌تواند در عصر جدید معنا داشته باشد. 👈 به جای مانور بر این اخبار و مسائل، به توحید و عمل صالح و تکیه و تأکید کنیم که خواسته همه و اولیای الهی است. ⤴️ به سخنی از مرحوم آیت‌الله مرعشی که پیش‌تر در فرسته‌ای از اشاره شد، دقت شود.
درباره مادر حضرت عباس(ع) 📆 هر سال به مناسبت وفات جناب ام‌البنین مادر چهار شهید کربلا: العباس، جعفر، عبدالله و عثمان فرزندان ، مطالبی منتشر می‌شود که برخی جدید است. 🔖 در پیام‌های گذشته مانند متن شماره ۵۰ مستبین اشاره شد که درباره این بانو در منابع معتبر آگاهی‌های زیادی در دست نیست. ✅ آنچه منابع کهن و متقدم درباره او گفته‌اند عبارت است از: 1️⃣ درخواست (ع) از برادرش عقیل برای یافتن همسری از قبیله شجاع؛ 2️⃣ ذکر اشعار کودکانه برای و پناه دادن او به خدای واحد؛ 3️⃣ هم‌قبیله بودن او با شمر و امان دادن شمر به فرزندان او در و ردّ امان از سوی آنان؛ 4️⃣ نسل امیرمؤمنان بعد از (س) از این بانو بوده و عباسی‌ها در تاریخ حدیث و سیاست (غیر از بنی‌عباس) مشهورند؛ 5️⃣ صبر و شکیبایی این بانو در شهادت چهار فرزند جوان؛ 6️⃣ عزاداری او در بقیع برای شهدای کربلا و تأثیرگذاری بر بن حکم. ⏺ و مهمتر از همه جایگاه این بانو در تربیت فرزندی است که امام زمان و حجت خدا بن علی(ع) او را با عبارت «بنفسی انت» خطاب می‌کند. ❌ مطالبی که در پوستر بالا آمده هر چند در فضای مجازی بسیار منتشر شده؛ اما درست نیست و در آدرس‌های ذیل آن یافت نمی‌شود یا آنچه یافت شده اعتباری ندارد. 😳 گویا امروزه عده‌ای برای دل‌خوش کردن مخاطبان و ردگم‌کردن، آدرس‌هایی هم ردیف می‌کنند. (ع) در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin
🔸درباره کسانی که نسبت به همه چیز می کنند. 🔸آیا می دانید درباره همه چیز می شویم؟ پند یگانه | آیات و روایات موضوعی @PandeYegane
شجاعت فاطمی ✊ در اصول کافی از صادقین(ع) نقل شده که وقتی برای خانه حضرت (س) آن اتفاقات رخ داد؛ دخت پیامبر گریبان عمر را گرفت و به سوی خود کشید و فرمود ای پسر خطّاب اگر نبود اینکه نمی‌خواهم بی‌گناهی از بلا آسیب ببیند، خدا را قسم می‌دادم و به سرعت اجابت می‌شد. ❌ مرحوم در مرآة این خبر را ضعیف دانسته است. 🤛 سلیم بن قیس این اقدام را با حدّت و شدت بیشتری به نسبت می‌دهد. ✍️ بلاذری مورخ و نسب‌نگار مشهور گزارش کرده است: 👋 ابوجهل به (س) سیلی زد. دخت نبی، ابوسفیان را دید و به او شکایت کرد. ابوسفیان دختر را نزد ابوجهل آورد و گفت قصاص کن. فاطمه(س) چنین کرد و ابوجهل از گلایه‌مند شد. @Mostabin ⁉️ در این خبر ابهام‌هایی وجود دارد: ◀️ اولاً وقتی خبردار شد گفت خدایا این کار ابوسفیان را فراموش نکن! 🔽 ثانیاً این واقعه در چه زمانی از ۱۳ سال دوران مکی رخ داده است؟ 🔼 ثالثاً دختر پیامبر بنا به اختلاف شیعه و سنی (۱۸ یا ۲۸ سال) در این زمان چند سال داشته است؟ دعوت به : https://eitaa.com/Mostabin https://t.me/AlMostabin
معرفی آثار ۵۲ پژوهش‌گونه‌اى درباره مصحف فاطمه(س) محمدعلی مهدوی‌راد تهران: مشعر، ۱۳۸۶. ۸۴ ص 🗞 منظور از مصحف، نیست که برخی مخالفان ادعای قرآنی دیگر برای شیعه کنند؛ بلکه صحیفه یا کتابی است که گفته می‌شود فرشته بر صدیقه کبری املا کرده و آن را نوشته است. 👂 بنا به روایات شیعه، حضرت صدیقه و فرزندان امام او هستند و ملک مطالبی را به آنان الهام می‌کند. 📙 بنا به نظر این نویسنده که از اساتید برجسته رشته علوم قرآن و حدیث است بر اساس روایات، در اصل چنین کتابی تردید نیست ولی از مکتوبات (ع) به شمار می‌رود. 🖌 پژوهش‌گونه‌اى درباره مصحف (س)، در اصل مقاله‌ای با همین عنوان در شماره ۷۵ مجله آینه پژوهش بوده است. 🖇 مقاله را در پیوند شماره ۵۱ مستبین مطالعه کنید. 🎤 امام (ره) که روز ولادت او در همین ایام میلاد کوثر است، درباره این صحیفه مطالبی بیان کرده است. در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin
⛔️ لو لا فاطمه لما خلقتکما 📅 روایتی که در دوره‌های اخیر شهرت یافته، را برتر از و فاطمه (س) را برتر از آن دو بزرگوار می‌داند. 3️⃣ این روایت دارای سه بخش است که مقالاتی درباره بخش اول آن نوشته شده و با وجود اشکالات منبع و سند، مضمون آن را صحیح می‌دانند و معتقدند اشاراتی از روایات درباره آن وجود دارد. 🗞 مقاله بررسی حدیث لولا (س)... از دیدگاه کلامی (👈پیوند شماره ۵۲ مستبین) بخش سوم این حدیث را کنکاش کرده و آن را از نظر منبع و سند، غیرمعتبر و از نظر محتوا مخالف و سنت و می‌داند. 📘 در کتاب جرعه‌ای از دریا (ج۲، ص۶۸۵) از آیت‌الله شبیری نقل شده است که این حدیث است. ↩️ سیدحسن میرجهانی (درگذشته ۱۳۷۱ش) مؤلف جنة العاصمة مدعی شده آن را در نسخه‌ای از کتابخانه مرحوم سماوی دیده است. ⚠️ درحالی که اولاً طریق نقل او درست نیست و ثانیاً همانگونه که مرحوم سیدعبدالعزیز طباطبائی نسخه‌شناس باور دارد، رفتن به مخزن آن کتابخانه امکان‌پذیر نبوده است. در ایتا https://eitaa.com/Mostabin
حکمت ۹۳ نهج البلاغه 📃 لا يَقُولَنَّ أَحَدُكُمْ اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنَ الْفِتْنَةِ لِأَنَّهُ لَيْسَ أَحَدٌ إِلَّا وَ هُوَ مُشْتَمِلٌ عَلَى فِتْنَةٍ وَ لَكِنْ مَنِ‏ اسْتَعَاذَ فَلْيَسْتَعِذْ مِنْ مُضِلَّاتِ الْفِتَنِ فَإِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ يَقُولُ: وَ اعْلَمُوا أَنَّما أَمْوالُكُمْ وَ أَوْلادُكُمْ فِتْنَةٌ... ⛔️ هيچ‌كس از شما نگويد خداوندا به تو پناه مى‌برم از اين كه مرا امتحان كنى؛ زيرا هيچ‌كس نيست مگر اين كه امتحانى دارد. 👈 اگر كسى مى‌خواهد به خدا پناه برد و دعا كند، از آزمون هاى گمراه كننده به خدا پناه برد. ✅ نکته این سخن ، عموميت امتحان براى همه انسان‌ها و حتمى بودن آن در هر شرايط است. 🔥 دنيا دار ، تكاليف و مسئوليت‌هاست 🧠 صفات درونى و نيات اشخاص هرگز سبب پاداش و عقاب نمى‌شود جز آنكه اين صفات و نيات در عمل آشكار شود. 💡 امام روشن مى‌سازد که آزمايش‌هاى الهى براى کشف مجهول نيست، بلکه براى به فعليت رسيدن استعدادها و نيات و صفات درونى است. شرح و ترجمه از آیت‌الله مکارم (ع) https://eitaa.com/Mostabin
نافله و فریضه در تاریخ‌نگاری جعفریان 📃 پیام آیت‌الله سبحانی به مناسبت مراسم پاسداشت مورخ معاصر، استاد رسول جعفریان بسم الله الرحمن الرحیم با اهداء سلام و با سپاس فراوان از برگزارکنندگان تکریم از شخصیتی که سال‌های متمادی در خدمت نشر آثار دینی و تحریر تاریخ صریح بوده است. سخن گفتن درباره حجت‌الاسلام و المسلمین جناب آقای حاج شیخ رسول از مقوله نافله است. زیرا او با نخستین تألیف خود به نام أکذوبة تحریف القرآن بین الشیعة و السنة آینده درخشان خود را ترسیم کرد و در طول زندگی با قلم خود از هر دو طریق در خدمت فرهنگ اسلامی پرداخت: ۱. نشر کتاب‌های بزرگان که به صورت خطی در کتابخانه‌ها بوده و از این طریق راه را به دیگران روشن ساخته است؛ ۲. آثار قلمی متنوعی که خود نوعی فریضه است منتشر شده است. ما این نکوداشت را از راه دور گرامی داشته، طول عمر و خدمت صادقانه محقق ارزنده را از خداوند متعال خواستاریم. قم- جعفر سبحانی در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin
دهم رجب یا نیمه رمضان 📌 استاد یدالله مقدسی نویسنده کتاب بازپژوهی تاریخ ولادت و شهادت معصومان بر این باور است که گزارش تولد امام (ع) در ماه رجب درست نیست. 🔍 به گفته این پژوهشگر، نگارندگان كهن شيعه مانند اشعرى، كلينى، شیخ مفيد، شیخ طوسی و مؤلف تاریخ قم، تولد امام جواد(ع) را در نیمه ماه رمضان می‌دانند. ⚠️ تنها مستند تولد در ماه ، سخن ابن‌عیاش است که کتب رجالی، بر حافظه و دقت او ایراد گرفته‌اند. ❌ مستند دوم تولد این امام در این ماه، دعای مشهور «اَللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِالْمَوْلُودَيْنِ فِي رَجَبٍ» است که عبارت صحیحِ آن «مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ الأول» است یعنی امام (ع) در این ماه متولد شده است. ⤴️ پیش‌تر در متن شماره ۵۳ مستبین نیز اشاره شد که به نظر می‌رسد دعای منقول از شیخ طوسی دچار تصحیف شده است (الباقر یا الاول به الثانی و ابیه یا جدّه به ابنه) 📅پس این دعا نمی‌تواند به ولادت (متولد نیمه رمضان) و فرزندش علیهماالسلام (متولد ذی‌حجه) مربوط باشد. را به دوستان خود معرفی کنید: https://eitaa.com/Mostabin
زن در گرمای ظهر ایستاده بود، مردی از محل خدمت خود به سوی خانه می‌رفت. زن از او استمداد جست که شوهرم مرا از خانه بیرون کرده است. مرد گفت صبر کن قدری از گرمی هوا کاسته شود به وساطت خواهم آمد. زن گفت شرایط بدتر خواهد شد. مرد سرش را پایین انداخت و آنگاه سر بلند کرد و گفت:‌ نمی‌شود؛ باید بی‌درنگ حق مظلوم را گرفت. خانه‌ات کجاست؟ @Mostabin زن راه افتاد و مرد را به درِ خانه برد. جوانی بیرون آمد. مرد سلام کرد و گفت از خدا پروا کن و همسرت را آزار مده. جوان گفت تو که هستی و به تو چه ربطی دارد؟! مرد به نرمی با او سخن می‌گفت و جوان به تندی پاسخ می‌داد. زمانی متوجه شد با چه کسی روبروست که رهگذران با احترام امارت به آن مرد سلام دادند. جوان به پای مرد افتاد. مرا ببخش؛ زین پس چنان با همسرم رفتار خواهم کرد گویی زمین زیر پایش هستم. و آن مرد علی بود. صلی الله علیک یا یا علی بی ابی‌طالب خُذْ بِيَدِي مِنَ النَّار در ایتا https://eitaa.com/Mostabin
فریاد اسیر بر دشمن غالب ⛔️ درباره حضرت (س) مطالب نادرست و غیر معتبر بسیار گفته می‌شود. 🖊 مطالبی که در منابع دست اول تاریخ و حدیث وجود ندارد و حتی گاهی وهن مقام آن است. 💡 در عین حال مطالب بسیاری در منابع معتبر هست که جایگاه والای این بانو را نشان می‌دهد ولی از آن کمتر سخن به میان می‌آید. 🟤 یکی از اقدامات او محافظت از امام زمان بود و این مأموریت را به خوبی انجام داد. @Mostabin 👈 امام (ع) می‌گوید وقتی ما را به بردند، نامم را پرسید گفتم علی بن الحسین. گفت مگر خدا علی را نکشت گفتم برادری داشتم که به او هم علی می‌گفتند و مردم او را کشتند. ابن‌زیاد تکرار کرد که خدا او را کشت آنگاه دستور کشتن علی بن الحسین(ع) را داد. 📣 زینب(س) فریاد بر آورد: ای ابن‌زیاد! ریختن خون ما بس است. به خدا اگر قرار بر کشتن اوست باید مرا هم به قتل آوری. ✅ ابن زیاد تسلیم این فریاد پرشور دختر شجاع شد و امام را به حال خود گذاشت. https://eitaa.com/Mostabin