هدایت شده از گاهنگاشتها
☑️«صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لَا يَرْجِعُونَ»
❇️ در آیه ۱۷۱ سوره بقره کافران ناشنوا، ناگویا و نابینا توصیف شدهاند که نمیاندیشند. اینها ویژگی کسانی است که وقتی حقیقت به آنها عرضه میشود میگویند ما به همانی باور داریم که پدران ما باور داشتهاند. عبارت «صمٌّ بُکمٌ عُمیٌ» در آیه ۱۸ سوره بقره نیز تکرار شده است و میگوید ایشان از سخن خود بازنمیگردند. چنان که در در آیه ۷ همین سوره نیز آمده است که خداوند بر قلبها و گوشهایشان مُهر زده است و بر چشمهای ایشان پردهای است که مانع دیدن آنهاست.
✅ به نظر میرسد این سه ویژگی توصیف انسانهای متعصبی است که راه هر گونه سخن، پیشنهاد و انتقاد به باورداشتههای پیشین خود را بستهاند. نه میشنوند، نه میبینند، نه درباره آن گفتوگو میکنند و نه میاندیشند! (لایعقلون) و روشن است که از آنچه دارند دست بر نمیدارند و به سوی حق برنمیگردند (لایرجعون)
✳️ عصبیّت یکی از اخلاق باطنه نفسانیه است که آثار آن مدافعه کردن و حمایت نمودن از خویشاوندان و مطلق متعلقان است، چه تعلق دینی و مذهبی و مسلکی باشد، یا تعلق وطنی و آب و خاکی یا غیر آن، مثل تعلق شغلی و استاد و شاگردی و جز اینها. و این از اخلاق فاسده و ملکات رذیلهای است که منشأ بسیاری از مفاسد اخلاقی و اعمالی گردد. و خودِ آن فینفسه مذموم است گر چه برای حق باشد، یا در امر دینی باشد و منظور اظهار حق نباشد، بلکه منظور غلبه خود یا هممسلک خود یا بستگان خود باشد. اما اظهار حق و ترویج حقیقت و اثبات مطالب حقه و حمایت برای آن یا عصبیت نیست، یا عصبیت مذمومه نیست.(چهل حدیث، امام خمینی، حدیث۸)
#قرآنیات_رمضان
گاهنگاشت ۸۳
گاهنگاشتهای محمدکاظم حقانیفضل
🍎 نوروز و اهلبیت
✅ در تاریخ ایران پس از اسلام، پیوسته درباره جایگاه #نوروز در اسلام و نزد امامان شیعه بحث و گفتگو وجود داشته و بر فقه شیعه نیز سایه افکنده است. چنانکه استحباب غسل و روزه از آثار آن است.
⛔️ به جز یک روایت که امام #کاظم(ع) را در ظاهر مخالف این رسوم نشان میدهد و البته منبع و شرایط صدور آن قابل بررسی است، خبر دیگری از مقابله ائمه با این رسم ایرانیان سراغ نداریم.
🥣 #امیرمومنان از عیدی دادن ایرانیان استقبال کرد و مضمونی مشابه این فرمود که هر روزتان (یا هر روزمان) نوروز باد!
@Mostabin
❇️ اصراری بر اسلامی کردن این آداب باستانی نیست اما در #عهدنامه مالک اشتر به عنوان یک سند مهم از سوی امیرمؤمنان چنین توصیه شده است:
👈 با آداب و رسوم مردم که اشکالی در آن نیست و با آن الفت گرفتهاند، مقابله نکن.
🌸 آغاز سال ۱۴۰۳ که با ایام پربرکت ماه ضیافت الهی مصادف شده است، بر همراهان گرامی مبارک باد. 🌹
#مستبین
در ایتا
https://eitaa.com/Mostabin
در تلگرام
https://t.me/AlMostabin
حلم حسنی
⛔️ در بین مؤمنان کم نیستند کسانی که صبر و تحملشان اندک است و در برابر ناملایمات اجتماعی یا رفتارهای ضد دین یا آنچه آنان بیدینی تصور میکنند بنا به ضربالمثل معروف از کوره در میروند و مخالف خود را به باد لعن و ناسزا میگیرند.
🪓 شکی نیست که نتیجه این برخوردها معکوس خواهد بود و چه بسا سبب مظلومنمایی طرف مقابل شود.
@Mostabin
❗️امام حسن #مجتبی(ع) در دورهای زندگی میکرد که بنیامیه حتی در مقابل آنحضرت و گاه در خطبه جمعه به پدرش #امیرمؤمنان و اولین مسلمان، اهانت میکردند ولی ایشان آن را با بدی و ناسزا پاسخ نمیداد.
🟦 حلم و بردباری اهلبیت زبانزد است و داستان مرد شامی که از امام #حسن(ع) بدگویی کرد و ایشان با اخلاقی نیکو به او واکنش نشان داد، مشهور.
#مستبین
در ایتا
https://eitaa.com/Mostabin
در تلگرام
https://t.me/AlMostabin
خاک ریختن بر زخم
❌ گاهی گفته میشود امیرمؤمنان هنگام ضربت خوردن، خاک بر روی زخم خود ریخت و این آیه را تلاوت کرد: مِنْها خَلَقْناكُمْ وَ فيها نُعيدُكُمْ وَ مِنْها نُخْرِجُكُمْ تارَةً أُخْرى ـ شما را از این خاک آفریدیم و به آن باز میگردید و دوباره شما را از آن بیرون میآوریم.
👈 و در پی آن پرسش میشود که این رفتار چگونه با دانش و فضل آن امام سازگار است؟!
📖 منبع این مطلب فقط روایت ۴۰ صفحهای بحار (ج۴۲، ص۲۵۹ تا ۳۰۰) است که مرحوم #مجلسی از کتابی قدیمی و ناشناخته نقل کرده و راوی آن ابوالحسن بکری شخصیت قصهپرداز تاریخ اسلام است. وی کتابی به نام مقتل #امیرالمؤمنین داشته و گویا این نقل طولانی از آن کتاب باشد.
@Mostabin
🖋 این روایت از معصوم نیست و اشکالات متعددی در آن وجود دارد. مانند نامبردن از حبیب بن منتجب به عنوان کارگزار #علی(ع) بر اطراف یمن؛ در حالی که چنین فردی شناخته شده نیست و نامی از وی در تاریخ وجود ندارد. والی حضرت بر یمن، عبیدالله بن عباس بود.
📌 مرحوم صالحی نجفآبادی این مطلب را در سال ۱۳۴۵ در مجله مکتب اسلام نقد کرده و در این آدرس موجود است.
#نقد_کژیها
#مستبین
در ایتا
https://eitaa.com/Mostabin
در تلگرام
https://t.me/AlMostabin
enc_16811592581448125008158.mp3
7.29M
🏴 صلی الله علیک یا #امیرالمؤمنین
به فدای رخ دلجویت
به فدای مهر و وفایت
به فدای گرد عبایت
علی مولا
پیرو قرآنیم ما
جزء غلامانیم ما
رعیت سلمانیم ما
#مستبین
در ایتا
https://eitaa.com/Mostabin
در تلگرام
https://t.me/AlMostabin
آداب 27 رمضان
🗡 بر اساس این تصور عمومی که قصاص #ابنملجم در 27 ماه رمضان انجام شده، در میان شیعیان بخصوص ایرانیان از گذشتههایی که پیشینه آن روشن نیست، آداب و رسومی وجود داشته است.
🌙 این آداب و اعمال که بسیاری از آنها در دوره کنونی به فراموشی سپرده شده، جنبه جشن و پایکوبی برای نابودی قاتل #امیرمؤمنان داشته و البته منشأ دینی یا توصیه روایی ندارد بلکه نوعی فرهنگ عمومی است.
📍 آداب و رسومی که با تفاوتهایی در گوشه و کنار ایران معمول بوده عبارتاند از:
کیسهدوزی، قاشقزنی، خوردن آجیل و کلهپاچه، بختگشایی و نیازخواهی و بالاخره رسم ابنملجم کشون از آداب و رسومی است که در این شب و روز انجام میشده است.
@Mostabin
📖 ابنطاووس به سند خود از زید بن علی روایت کرده که امام سجاد(ع) در شب 27 رمضان این دعا را مکرر میخواند:
🤲 اللَّهُمَّ ارْزُقْنِي التَّجافِي عَنْ دارِ الْغُرُورِ، وَ الإِنابَةَ إِلى دارِ الْخُلُود وَ الاسْتِعْدادَ لِلْمَوْتِ قَبْلَ حُلُولِ الْفَوْت
#مستبین
🔴 دوره آنلاین و رایگان حدیثپژوهی
🔼 دورهای جامع و کمنظیر در جهت آشنایی با دانشهای حدیثی با حضور اساتید برجسته حوزه و دانشگاه
🔖 همراه با اعطای گواهی مشترک با دانشگاه اهلبیت (ع) به دو زبان فارسی و انگلیسی
🔴 برای دریافت گواهی دانشگاهی این دوره فقط تا ۵ اردیبهشت فرصت باقیست.
📽 ویدیو آموزش کار با سایت آکادمی حکمت و شرکت در آزمون و دریافت گواهی
📌 صفحه دوره حدیثپژوهی:
hekmat.academy/courses/hadith-studies
🔶 آکادمی بینالمللی حکمت
eitaa.com/joinchat/1830879264C6fc532bd89
فلسطین در آیات و روایات
برگرفته از کانال استاد محمد شهبازیان
🚀 در پی عملیات وعد صادق، برخی به دنبال تطبیق روایات و حتی آیه قرآن درباره نابودی اسرائیل برآمدهاند؛ کاری که در رویدادهایی تجربه شده و در نهایت با «بداء» توجیه شده است!
📖 در استناد به آیه چهارم سوره اِسراء: وَ قَضَيْنا إِلى بَني إِسْرائيلَ فِي الْكِتابِ لَتُفْسِدُنَّ فِي الْأَرْضِ مَرَّتَيْنِ باید به سنتهای الهی توجه کرد و از تحلیل ذوقی، پرهیز.
تِلْكَ أَمانِيُّهُمْ قُلْ هاتُوا بُرْهانَكُمْ
📌 همچنین نسبت دادن این روایت به #امیرمؤمنان که: ستأتى اليهود من الغرب لإنشاء دولتهم بفلسطين... يذبحون ذبح النّعاج حتّى لا يبقى يهودى فى #فلسطين، در کتاب یکی از معاصران آمده و بررسیها نشان میدهد اصل آن به یک روزنامه لبنانی و راشد حدرج از اهالی سنگال باز میگردد.
#مستبین
توضیح دو مطلب را در کانال استاد دنبال کنید:
https://eitaa.com/khaketeshneh/1274
و
https://eitaa.com/khaketeshneh/1737
دلبستگی، تفکر و عقیده
به مناسبت سالگرد شهید #مطهری؛
کسی که در میان القاب و اوصاف او، بیش از همه عنوان «متفکر» اهمیت دارد.
📣 بايد ميان فكر و آنچه كه امروز غالباً عقيده ناميده میشود فرق بگذاريم. فرق است ميان فكر و تفكر و ميان عقيده. تفكر قوهاى است در انسان ناشى از عقل داشتن.
❓ آيا اسلام يا هر نيروى ديگرى میتواند بگويد بشر حق تفكر ندارد؟ نه، اين عملى است لازم و واجب و لازمه بشريت است. اسلام در مسئله تفكر نه تنها آزادى تفكر داده است بلكه يكى از واجبات و يكى از عبادتها در اسلام تفكر است.
2️⃣ دل بستن انسان به يك چيز دو گونه است؛ ممكن است مبناى اعتقاد و دل بستن و انعقاد روح انسان همان #تفكر باشد. در اين صورت عقيدهاش بر مبناى تفكر است؛ ولى گاهى انسان به چيزى اعتقاد پيدا میكند و اين اعتقاد بيشتر كار دل و احساسات است نه كار عقل...
⭕️ اكثر عقايدى كه مردمِ روى زمين پيدا میكنند عقايدى است كه دلبستگى است نه تفكر.
@Mostabin
👈 ... اين دلبستگیهاست كه در انسان تعصب و جمود و خمود و سكون به وجود میآورد... جلو فعاليت فكر و آزادى تفكر انسان را میگيرد چون به آن دل بسته است.
📌 حُبُّ الشَّىْءِ يُعْمى وَ يُصِمُّ چيزى كه انسان به آن دل بست، چشم بصيرت را كور میكند، گوش بصيرت را كر میكند، ديگر انسان نمیتواند حقيقت را ببيند و بشنود.
⚠️ مغالطهای كه در دنياى امروز وجود دارد در همين جاست. از يك طرف میگويند فكر و عقل بشر بايد آزاد باشد، و از طرف ديگر میگويند عقيده هم بايد آزاد باشد؛ بتپرست هم بايد در عقيده خودش آزاد باشد...
📃 اعلاميه حقوق بشر همين اشتباه را كرده است. اساس فكر را اين قرار داده كه حيثيت انسانى محترم است، بشر از آن جهت كه بشر است محترم است (ما هم قبول داريم) و چون بشر محترم است، پس هرچه را خودش براى خودش انتخاب كرده، هر عقيدهاى كه خودش براى خودش انتخاب كرده محترم است!
عجبا! ممكن است بشر خودش براى خودش زنجير انتخاب كند...
از کتاب آینده انقلاب اسلامی، ص298
http://www.mortezamotahari.com/fa/articleview.html?ArticleID=4696
#گزیده_مطالب
#مستبین
در ایتا
https://eitaa.com/Mostabin
در تلگرام
https://t.me/AlMostabin
📚 معرفی آثار 46
تاریخ و سیره امام صادق(ع)
جلد نخست: شناختنامه
حسین حسینیان مقدم
ناشر: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
تاریخ انتشار: اسفند 1402
🔍 این کتاب تازهترین اثر درباره زندگی امام #صادق(ع) است که به قلم یکی از محققان نکتهسنج نوشته شده و به بررسی تفصیلی و عالمانه از تاریخ، سیره و زمانه این امام میپردازد.
@Mostabin
📌 بخشی از فهرست کتاب:
پیشینه و مفاهیم و منابع تحقیق؛
ویژگیهای فردی و احوال شخصی مانند ایرانی بودن مادر امام
اصحاب و راویان امام تنوع فکری، جغرافیایی، جنسیتی و شغلی
سالشمار حوادث زندگی
فصل سوم #امامت شامل نشانهها، میراث، معجزات و امام از نگاه دیگران.
↩️ گفته میشود کتاب در چهار جلد، تکمیل و منتشر خواهد شد.
📑 فهرست مطالب و صفحات اولیه کتاب در سایت پژوهشگاه قابل مشاهده است.
#امام_صادق(ع)
#مستبین
در ایتا
https://eitaa.com/Mostabin
در تلگرام
https://t.me/AlMostabin
14.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚐 گفتگوهایی در خودرو پلیس
🌸 تبریک به دختران این مرز و بوم به مناسبت روزی که به بهانه یادمان ولادت حضرت معصومه(س) به روز دختر نامگذاری شده است.
🎤👂 اگر تذکر به دیگران با زبان گفتگو و با کرامت انسانی همراه باشد، نه تنها مخالفی ندارد که مؤثر هم خواهد بود.
#گشت_ارشاد
#مستبین
در ایتا
https://eitaa.com/Mostabin
در تلگرام
https://t.me/AlMostabin
قیس بن سعد بن عباده
✍️ جناب حجتالاسلام حاجعلیاکبری رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه؛
👈 مستحضرید امیرمؤمنان #علی(ع) پس از بیعت مردم، #قیس بن سعد را به کارگزاری مصر فرستاد.
📻 #معاویه برای گرفتن مصر شایعاتی علیه قیس به راه انداخت به طوری که حتی شیعیان به تردید افتادند.
📢 با گسترش حرف و حدیثها، امیرمؤمنان قیس را از مسئولیت خود فراخواند و او از مصر خارج و محمد بن ابیبکر جانشین او شد.
🟢 قیس بن سعد پیوسته از یاران خوب امیرالمؤمنین و امام حسن علیهماالسلام بود.
#امیرالمؤمنین
#مستبین
در ایتا
https://eitaa.com/Mostabin
در تلگرام
https://t.me/AlMostabin