eitaa logo
مُستَبین
1.2هزار دنبال‌کننده
118 عکس
31 ویدیو
35 فایل
تاریخ و معارف. گاه‌نوشت‌های مصطفی صادقی کاشانی برگرفته از آیه ۱۱۷ صافات: وَ آتَيْناهُمَا الْكِتابَ الْمُسْتَبِينَ ارتباط با نویسنده: @sadeqi48
مشاهده در ایتا
دانلود
10.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تقوای بنیان‌گذار 🇮🇷 در روزهای منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی، شاپور بختیار آخرین نخست‌وزیر پهلوی در جلسه شورای امنیت، امام (ره) را شخصیتی با تقوا و ساده‌زیست معرفی کرد که به دنبال مادیات و ریاست نیست. 🎤 «من اطلاعات صحیحی از زندگی او دارم. خیلی آدم با تقوایی است... فوق‌العاده با تقواست...» ✅ یادآوری به همه کارگزاران نظام، بخصوص مجلسیان آینده که در این روزها تبلیغات خود را آغاز خواهند کرد. 👈 که همگان تقوا را نصب العین خود قرار دهیم. در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin
خبر شهادت هنگام ولادت 📖 روایات بسیاری وجود دارد که هنگام ولادت امام حسین(ع)، جبرئیل یا پیامبر یا دیگر اعضای خانواده گریستند و از آینده نوزاد و کشته‌شدنش سخن گفتند. ⛔️ پذیرش بسیاری از این اخبار به دلیل اشکال در منبع، سند و متن امکان ندارد؛ اما انکار همه آنها هم درست نیست و در منابع معتبری می‌توان خبرهایی از پیش‌گویی شهادت آن‌حضرت یافت. @Mostabin ☁️ حتی در کتاب شریف کافی (۴۶۴/۱) آمده است که وقتی (س) به حسین باردار شد، جبرئیل نزد آمده و از کشته‌شدن او خبر داد. رسول بگفت که نیازی به چنین مولودی نداریم! جبرئیل به آسمان رفت و برگشت و بشارت آورد که امامت را در نسل این پسر قرار دادیم و پیامبر راضی شد. همین گفتگو با (س) نیز بیان و تکرار شد و او با کراهت (ع) را حمل کرد و با بی‌میلی او را بر زمین نهاد و آیه حَمَلَتْهُ أُمُّهُ كُرْهاً وَ وَضَعَتْهُ كُرْها نازل شد. ⁉️ در ادامه روایت آمده است که نوزاد از مادرش و زن دیگری شیر نخورد بل که از انگشت پیامبر! ↩️ قالَتْ لَهُمْ رُسُلُهُمْ إِنْ نَحْنُ إِلاَّ بَشَرٌ مِثْلُكُمْ وَ لكِنَّ اللَّهَ يَمُنُّ عَلى‏ مَنْ يَشاءُ مِنْ عِبادِه‏. 🚩 صلی الله علی الحسین. سَلامٌ عَلَيْهِ يَوْمَ وُلِدَ وَ يَوْمَ [استشهد] وَ يَوْمَ يُبْعَثُ حَيًّا (ع) در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin
📚 معرفی آثار 45 مولای ما عباس تحقیق و تصحیح کتاب مکین الاساس فی احوال مولانا ابی‌الفضل العباس محمد باقر بیرجندی (م 1352ق) به کوشش علیرضا اباذری قم، نشر جمال، 1390. 3️⃣ بخش سوم از کتاب کبریت احمر فی شرایط المنبر به حضرت اختصاص دارد. 📌 دوست کتاب‌شناس ما آقای اباذری این بخش را تصحیح و جداگانه منتشر کرده است. @Mostabin ⚠️ با وجود مطالب ارزشمند و تحلیل‌های خوب کتاب، خروج از موضوع و نقل از منابع متأخر هم در کتاب دیده می‌شود. 📣 معرفی و نقد این کتاب را می‌توانید در اینجا مطالعه کنید. (ع) در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin
شاهزادگی مادر امام سجاد.pdf
361.6K
🗞 شاه‌زادگی مادر امام سجاد(ع) عنوان مقاله: اعتبارسنجی روایات شاهزاده بودن مادر امام سجاد(ع) نویسنده: عباس میرزایی مجله پژوهشنامه تاریخ اسلام، ش37 👈 اینکه امام سجاد(ع) فرزند بانویی ایرانی و آن هم دختر یزدگرد است، از قدیم در منابع مختلف حدیث و تاریخ اعم از شیعه و سنی وجود داشته و شاید از قرن نهم و کتاب عمدة الطالب محل بحث و گفتگو قرار گرفته است. @Mostabin ❇️ در عصر حاضر نیز از یک‌سو شهید مطهری و دکتر شهیدی از پیش‌تازان نقد نظر مشهور و مهدوی دامغانی در «شاهدخت والاتبار» از مؤیدان اخبار بوده‌اند. 🔍 مقاله پیوست با بیان پیشینه این بحث، به بررسی دو روایت از کتب کهن حدیثی مانند بصائر و کافی پرداخته است. (ع) در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin
🌹 علی اکبر 🌹 📆 یازدهم شعبان در تقویم فعلی کشور، روز ولادت علی اکبر نام‌گذاری شده است. ⭕️ این نام‌گذاری‌ها که در سال‌های اخیر سرعت و کثرت یافته، اگرچه از نظر برخی افراط در مناسک‌گرائی و همچنین خلاف تاریخ علمی است، اما اگر مردم بدانند که صرف نام‌گذاری و گرامی‌داشت است و تاریخ‌سازی نباشد می‌توان آنها را پذیرفت. 🔗 گویا ۱۱ شعبان را از مقتل مقرم گرفته‌اند و جز ایشان، کسی تاریخ ولادت را ذکر نکرده است. 📕 از سویی این مقتلِ معاصر، نه علمی که عمومی شناخته می‌شود و مطالب نامعتبر بسیار دارد. @Mostabin 2️⃣ امام (ع) دو فرزند به نام علی داشت و بنا به روایتی به یکی از امویان فرمود: صد پسر هم داشته باشم نامشان را علی خواهم گذاشت (کافی ۱۹/۶) ❓اما اینکه علی شهید بزرگ‌تر است یا علی سجاد، نظرات گونه‌گون است. 👈 اختلاف ناشی از آن است که بیشتر منابع معتبر و اخبار تاریخی، شهید را بزرگ‌تر می‌دانند اما هیچ خبری از ازدواج و خانواده او نیست. ↩️ از سوی دیگر امام (ع) همان زمان متأهل بوده و گزارشی از حضور فرزندش محمد در کربلا وجود دارد. 🔷 از این رو گروهی همچون شیخ مفید و قاضی نعمان، شهید کربلا را علی کوچک‌تر از علی سجاد می‌دانند. السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin
🔴 دوره تخصصی حدیث‌ پژوهی 🔼 دوره‌ای جامع و کم‌نظیر در جهت آشنایی با دانش‌های حدیثی با حضور اساتید برجسته حوزه و دانشگاه ⏱ ۳۰ جلسه ویژه رمضان ۱۴۰۳ 📌 ویژگی‌های دوره: ✅ شرکت رایگان در دوره ✅ بیش از ۲۳ ساعت محتوا آموزشی ✅ دسترسی آنلاین و بدون محدودیت زمانی به محتوا ✅ اعطای گواهی معتبر 📆 شروع دوره از ۲۲ اسفند هر روز ساعت ۱۷:۰۰ 📎 برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام به لینک زیر مراجعه کنید: https://hekmat.academy/courses/hadith-studies/ 🌐 در شبکه‌های اجتماعی همراه ما باشید:‌ تلگرام I اینستاگرام I ایتا | آپارات
السلام علی المهدی 🟢 درباره مهدی و منجی بودن او روايات فراوانی در منابع شيعه و اهل سنت به نقل از رسول‌خدا و صحابه او و امامان معصوم نقل شده است. 🌏 چنانکه از آن‌حضرت نقل شده: دنيا به آخر نخواهد رسيد مگر آنكه مردی همنام من از خاندانم خروج كند و زمين را پر از عدل سازد. 💡 بخشی از این روایات که درباره تولد دوازدهمین حجت خدا بر آنها استدلال می‌شود، احادیث ۱۲ امام و بخصوص روایاتی است که مشتمل بر نام اولین و آخرین امام از این ۱۲ نفر است. 2⃣1⃣ مانند اینکه رسول‌خدا فرمود: پیشوایان پس از من نفرند. اولین آنها علی بن ابی‌طالب(ع) و آخرین آنها است (الامامة و التبصره؛ ص۱). @Mostabin 📌 اهمیت و فراوانی اخبار مهدی و پیشینه آن در ادیان، سبب سوء استفاده افراد بسیاری از این عنوان در طول تاریخ شد و تاکنون ادامه دارد. ⚔️ اگرچه برخی از خلفای اموی مانند عمر بن عبدالعزيز و سليمان بن عبدالملك را با اين نام خطاب یا ملقب کردند و حارث بن سريج را كه عليه امويان در خراسان قيام كرد مدعی مهدويت دانسته‌اند؛ 🏴 اما عباسیان با نقل احادیثی درباره پرچم‌های سیاه ، با همین نشانه از آن منطقه به کوفه آمدند و با ادعای نجات‌بخشی، حکومت خود را بنا کردند. 🔗 به گونه‌ای که یکی از بنیان‌گذاران دولت عباسی در همان روزهای نخست ادعا کرد ما حکومت را به بن مریم تحویل خواهیم داد! در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin
🔹 یادآوری یک روایت در کتاب کافی از امام (ع) نقل شده است: 1️⃣ كونُوا دُعَاةً إِلَى أَنْفُسِكُمْ بِغَيْرِ أَلْسِنَتِكُمْ وَ كُونُوا زَيْناً وَ لَا تَكُونُوا شَيْنا و در روایتی دیگر از آن‌حضرت که در دو باب از کتاب کافی تکرار شده است: 2️⃣كونُوا دُعَاةً لِلنَّاسِ بِغَيْرِ أَلْسِنَتِكُمْ لِيَرَوْا مِنْكُمُ الْوَرَع‏ وَ الِاجْتِهَادَ وَ الصَّلَاةَ وَ الْخَيْرَ فَإِنَّ ذَلِكَ دَاعِيَةٌ. 3️⃣كونُوا دُعَاةً لِلنَّاسِ بِالْخَيْرِ بِغَيْرِ أَلْسِنَتِكُمْ لِيَرَوْا مِنْكُمُ الِاجْتِهَادَ وَ الصِّدْقَ وَ الْوَرَعَ. @Mostabin در ترجمه این روایات بخصوص دومی و سومی معمولاً گفته می‌شود: 👈 مردم را به دین یا اسلام یا راه خدا دعوت کنید با عملتان نه با زبانتان. 🔍 خوب است یک بار دیگر در محتوای این سه روایت دقت شود. چه اینکه آنها را یکی بدانیم یا دو تا. مثلاً در خبر اول آمده است دعوت به خودتان و در خبر سوم آمده است دعوت به خیر و سخن از تلاش و کوشش (اجتهاد) و راستی و تقواست. در هر صورت مضمون سخن طلائی امام، این ضرب المثل است که سعدی گفت: به عمل کار بر آید... در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin
هدایت شده از گاه‌نگاشت‌ها
☑️«صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لَا يَرْجِعُونَ» ❇️ در آیه ۱۷۱ سوره بقره کافران ناشنوا، ناگویا و نابینا توصیف شده‌اند که نمی‌اندیشند. این‌ها ویژگی کسانی است که وقتی حقیقت به آن‌ها عرضه می‌شود می‌گویند ما به همانی باور داریم که پدران ما باور داشته‌اند. عبارت «صمٌّ بُکمٌ عُمیٌ» در آیه ۱۸ سوره بقره نیز تکرار شده است و می‌گوید ایشان از سخن خود بازنمی‌گردند. چنان که در در آیه ۷ همین سوره نیز آمده است که خداوند بر قلب‌ها و گوش‌هایشان مُهر زده‌ است و بر چشم‌های ایشان پرده‌ای است که مانع دیدن آن‌هاست. ✅ به نظر می‌رسد این سه ویژگی توصیف انسان‌های متعصبی است که راه هر گونه سخن، پیشنهاد و انتقاد به باورداشته‌های پیشین خود را بسته‌اند. نه می‌شنوند، نه می‌بینند، نه درباره آن گفت‌وگو می‌کنند و نه می‌اندیشند! (لایعقلون) و روشن است که از آنچه دارند دست بر نمی‌دارند و به سوی حق برنمی‌گردند (لایرجعون) ✳️ عصبیّت یکی از اخلاق باطنه نفسانیه است که آثار آن مدافعه کردن و حمایت نمودن از خویشاوندان و مطلق متعلقان است، چه تعلق دینی و مذهبی و مسلکی باشد، یا تعلق وطنی و آب و خاکی یا غیر آن، مثل تعلق شغلی و استاد و شاگردی و جز این‌ها. و این از اخلاق فاسده و ملکات رذیله‌ای است که منشأ‏ ‌‏بسیاری از مفاسد اخلاقی و اعمالی گردد. و خودِ آن فی‌نفسه مذموم است گر چه برای حق باشد، یا در امر دینی باشد و منظور اظهار حق نباشد، بلکه منظور غلبه خود یا هم‌مسلک خود یا بستگان خود باشد. اما اظهار حق و ترویج حقیقت و اثبات مطالب حقه و حمایت برای آن یا عصبیت نیست، یا عصبیت مذمومه نیست.(چهل حدیث، امام خمینی، حدیث۸) گاه‌نگاشت ۸۳ گاه‌نگاشت‌‌های محمدکاظم حقانی‌فضل
🍎 نوروز و اهل‌بیت ✅ در تاریخ ایران پس از اسلام، پیوسته درباره جایگاه در اسلام و نزد امامان شیعه بحث و گفتگو وجود داشته و بر فقه شیعه نیز سایه افکنده است. چنانکه استحباب غسل و روزه از آثار آن است. ⛔️ به جز یک روایت که امام (ع) را در ظاهر مخالف این رسوم نشان می‌دهد و البته منبع و شرایط صدور آن قابل بررسی است، خبر دیگری از مقابله ائمه با این رسم ایرانیان سراغ نداریم. 🥣 از عیدی دادن ایرانیان استقبال کرد و مضمونی مشابه این فرمود که هر روزتان (یا هر روزمان) نوروز باد! @Mostabin ❇️ اصراری بر اسلامی کردن این آداب باستانی نیست اما در مالک اشتر به عنوان یک سند مهم از سوی امیرمؤمنان چنین توصیه شده است: 👈 با آداب و رسوم مردم که اشکالی در آن نیست و با آن الفت گرفته‌اند، مقابله نکن. 🌸 آغاز سال ۱۴۰۳ که با ایام پربرکت ماه ضیافت الهی مصادف شده است، بر همراهان گرامی مبارک باد. 🌹 در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin
حلم حسنی ⛔️ در بین مؤمنان کم نیستند کسانی که صبر و تحملشان اندک است و در برابر ناملایمات اجتماعی یا رفتارهای ضد دین یا آنچه آنان بی‌دینی تصور می‌کنند بنا به ضرب‌المثل معروف از کوره در می‌روند و مخالف خود را به باد لعن و ناسزا می‌گیرند. 🪓 شکی نیست که نتیجه این برخوردها معکوس خواهد بود و چه بسا سبب مظلوم‌نمایی طرف مقابل شود. @Mostabin ❗️امام حسن (ع) در دوره‌ای زندگی می‌کرد که بنی‌امیه حتی در مقابل آن‌حضرت و گاه در خطبه جمعه به پدرش و اولین مسلمان، اهانت می‌کردند ولی ایشان آن را با بدی و ناسزا پاسخ نمی‌داد. 🟦 حلم و بردباری اهل‌بیت زبانزد است و داستان مرد شامی که از امام (ع) بدگویی کرد و ایشان با اخلاقی نیکو به او واکنش نشان داد، مشهور. در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin
خاک ریختن بر زخم ❌ گاهی گفته می‌شود امیرمؤمنان هنگام ضربت خوردن، خاک بر روی زخم خود ریخت و این آیه را تلاوت کرد: مِنْها خَلَقْناكُمْ وَ فيها نُعيدُكُمْ وَ مِنْها نُخْرِجُكُمْ تارَةً أُخْرى‏ ـ شما را از این خاک آفریدیم و به آن باز می‌گردید و دوباره شما را از آن بیرون می‌آوریم. 👈 و در پی آن پرسش می‌شود که این رفتار چگونه با دانش و فضل آن امام سازگار است؟! 📖 منبع این مطلب فقط روایت ۴۰ صفحه‌ای بحار (ج۴۲، ص۲۵۹ تا ۳۰۰) است که مرحوم از کتابی قدیمی و ناشناخته نقل کرده و راوی آن ابوالحسن بکری شخصیت قصه‌پرداز تاریخ اسلام است. وی کتابی به نام مقتل داشته و گویا این نقل طولانی از آن کتاب باشد. @Mostabin 🖋 این روایت از معصوم نیست و اشکالات متعددی در آن وجود دارد. مانند نام‌بردن از حبیب بن منتجب به عنوان کارگزار (ع) بر اطراف یمن؛ در حالی که چنین فردی شناخته شده نیست و نامی از وی در تاریخ وجود ندارد. والی حضرت بر یمن، عبیدالله بن عباس بود. 📌 مرحوم صالحی نجف‌آبادی این مطلب را در سال ۱۳۴۵ در مجله مکتب اسلام نقد کرده و در این آدرس موجود است. در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin