▫️ فرد خودسر یا ساختار معیوب؟!
۱) در راستای تبلیغات جبهه غرب به نفع خودشان و علیه ما این مورد را هم اضافه کنید که هر وقت جنایتی (هر چند بزرگ و دهشتناک) در حوزه تمدن غرب رخ میدهد منشا آن، افراد خودسر و افراطی معرفی میشوند.
اما اشکالات اینجا تماما زیر سر ساختار معیوب است. ساختار نظام اسلامی یا ساختار اسلام یا اصلا ساختار خلقت!!
۲) جریان لیبرالِ رژیم صهیونیستی پروپاگاندایی به پا کردهاند که مقصر اوضاع اسرائیل نتانیاهوست و باید استعفا دهد!
از آن سو اصلاح طلبان خودمان مقصر خروج آمریکا از برجام را شخص ترامپ معرفی میکردند نه حاکمیت آمریکا.
اکنون هم که بدون هیچ شرم و حیایی مقصر را جمهوری اسلامی میدانند!
در فیلم بدون پشیمانی ساخته تام کلنسی نشان می دهد که مقصر ایجاد داعش افراد خودسر در سازمان سیا بودند!
مقصر جنگهای جهانی خانمان سوز افرادی مثل هیتلر و موسولینی بودند.
👈در هیچ یک از این جنایت ها ساختار لیبرال دموکراسی یا تمدن مدرن بشری مقصر نیست، بلکه "اشخاص" مقصرند😳
۳) اما در این سو هر اتفاقی بیفتد مثلا اگر یک زن به دلیل نزاع های ناموسی کشته شود دلیلش اولا نظام اسلامی است که حجاب و به تبع آن غیرت و حیا و ... را الزامی کرده، ثانیا دین اسلام است که اصلا واجب و حرام درست کرده و ثالثا خداوند متعال است که این عالم را خلق کرده است!
این که امروز در تجمع دانشگاهیان ایران در حمایت از فلسطین، جماعت آن طرفی حضور نداشتند چیز عجیبی نیست.
آنها وقتی مقابل نظام اسلامی ایستادند تصمیمشان را گرفتهاند که همواره طرف ظالم باشند.
حتی اگر نخواهند طرف ظلم باشند هم مجبور به چنین صفبندی خواهند شد.
خب لااقل خودتان یک تجمع جداگانه تشکیل بدهید که شک نکنیم دستتان با اسرائیل در یک کاسه است.
▫️ الله اکبر!
اگر اشتباه نکنم در جریان شورش ۱۴۰۱ هیچ یک از دانشگاههای آمریکا و اروپا فریب بازی زن زندگی آزادی را نخوردند و تجمعی همه جانبه و یکصدا (به این صورت که اکنون مشاهده میکنید) از جانب خود دانشگاهیان برگزار نشد.
اگر ماجرا به گونهای دیگر است حتما تذکر بدهید.
این گزاره در صورتی که درست باشد نشانه بزرگی از قدرت خداوند است.
ما با تمام دلهرهای که از رسانه داریم دست قدرت خداوند را باید بالاتر و برتر از رسانه ببینیم و اگر پیش از آن فقط به زبان میگفتیم اکنون به قلب ایمان بیاوریم.
رسانه در جریان شورش ۱۴۰۱ به گونهای علیه ایران به میدان آمد که همگان انگشت به دهان ماندند.
و در جریان فلسطین هم در دفاع از مظلومیت یهود و اسرائیل به میدان آمد اما غافل از این بود که قلبها دست خداوند است.
پ ن: چه بسا طرفداران زن زندگی آزادی به این مساله حسادت پنهانی داشته باشند که عجب! شما برای ما اعتراض نکردید و برای فلسطینیها اعتراض میکنید؟!😄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وقتی خونه پدری بارون میاد و هوا حسابی لطیف میشه و حس میکنی چقدر جای تو اونجا خالیه ☺️😞
#نجف_اشرف
▫️ براندازِ اخلاق!
۱) گزارش افزایش فقر در ایران که توسط مرکز پژوهشهای مجلس منتشر شده است خبرهای ناگواری در خود دارد. گسترش ۵۰ درصدی فقر در ایران از سال ۱۳۹۶ تا کنون.
البته فقر در ادبیات اقتصاد سیاسی لزوما به معنای وخیمی که گاهی ما فکر میکنیم نیست، اما در هر صورت معنای خوشایندی ندارد و چیزی جز ضعیفتر شدن اقتصاد ایران و کوچکتر شدن سفره مردم را در پی ندارد.
۲) نکته مهم این پژوهش شروع این وضعیت از سال ۱۳۹۶ است یعنی سالی که ترامپ از برجام خارج شد و تحریمهای بیسابقهای علیه ایران وضع کرد.
این یعنی از بین رفتن مراودات اقتصادی و تحریمهای بیسابقه باعث فقر بیشتر مردم ایران شد.
بالاخره برجام خوب بود یا بد؟
بد بودن برجام به همین بود که قرارداد بی ضمانت و لنگ در هوایی بود که هر گونه تغییر در ایالات متحده باعث از بین رفتن اصل و اساس آن میشد.
بماند که برجام چه مخاطرات امنیتی و اقتصادی را موجب شد و زمینه انتظارات بیپایان دشمن برای برجامهای ۲ و ۳ را فراهم کرد.
۳) بگذریم!
دعوت به تحریم از سوی هر کس که باشد یعنی دعوت به فقر بیشتر مردم!
براندازانی که نعره "مردم-مردمشان همیشه بلند است همزمان از قدرتهای بزرگ دنیا مطالبه تحریم بیشتر جمهوری اسلامی را میکنند.
مهم این است که بدانیم این جماعت چقدر حیواناند که برای آزادی پوشش حاضرند تعداد زیادی از مردم کشورشان در فقر بسوزند!!
آرزوی آنها به حول و قوه الهی هرگز محقق نخواهد شد ولی توهم آنها این است که اگر تحریم بیشتر شود جمهوری اسلامی توسط مردم خودش تحت فشار قرار خواهد گرفت و سقوط خواهد کرد (همین قدر دور از اخلاق و انسانیت)
اگر کسی الفبای علوم سیاسی را بداند خوب تشخیص میدهد چنین اتفاقی نخواهد افتاد اما ننگ بی اخلاقی بر پیشانی این جماعت خواهد ماند که به زعم خودشان برای آزادی، به فقیرتر شدن مردم کشورشان رضایت دادند.
پ ن: اگر جمهوری اسلامی به دوگانه اجباری بقا یا فقر تن داده باشد چیز عجیبی نیست ولی طرف مقابل دوگانه کثیفی را انتخاب کرده است.
🔹امروز دوستان عزیز زحمت کشیدند و قسمت جدید خطبه متقین رو تدوین کردند.
🔸میخواستم سر وقت بگذارم ولی چون در مدرسه شهید صدوقی منبر بودم یادم رفت.
🔰اینک قسمت سیزدهم خطبه متقین
13 fx.mp3
15.98M
پادکست شماره ۱۳
💢"شرح مجموعه گل"
مروری بر خطبه ۱۹۳ نهج البلاغه،
خطبه متقین:
◽️ چرا از نظر بعضیها دین این قدر دست و پاگیره؟
(مروری بر فلسفه حرمت برخی گناهان)
شرح عبارت:
"غَضُّوا اَبصارَهُم عمّا حَرَّمَ اللهُ عَلَیهم"
سهشنبهها ساعت ۲۰
#پادکست
#فصل_اول
#خطبه_متقین
#تقوا
@Mousavi_Fard
▫️ روز "معلم"
امروز استاد درس خارج ما معلم بودنش را به گونهای دیگر نشان داد.
بعد از این که بعضی از طلبهها روز معلم را تبریک گفتند با تواضع تمام و بی هیچ نمایشی ابراز فرمود:
من "استاد" نیستم و شما هم "شاگرد" نیستید، من برای مباحثه به اینجا میآیم! (هم مباحثهایم!)
صوت این کلمات آمیخته با شرمندگی بود، هیچ تصنعی در کار نبود که اصلا آدم تصنع نیست. چندان گفت و گفت که من از شنیدنشان احساس شرم کردم.
هیچگاه ندیدم این استاد عزیز به احدی از مخالفین فکریاش طعنهای بزند یا کمترین بی ادبی اظهار کند.
دو استاد بزگوار دیگر که فلسفه را با بردباری و اندیشهورزی به این حقیر آموختند نیز مجسمه تواضع و اخلاق بودند.
هر دو، تواضع و فروتنی و ادب را همراه فلسفه میآمیختند و به طلاب میآموزاندند.
اما از دوست عزیزی شنیدم که فلان استاد درس خارج چون با شهید صدر مخالفت فکری دارد هر گاه سخن از ایشان میشود یکی دو حرف نامربوط زدن به آن شهید بزرگوار که عادی است!!
از آن سو یکی دیگر از اساتید حوزه تعریف میکرد که در جمع هیات علمی فلان دانشگاه حاضر شده بودم، هنگام ناهار با ایماء و اشاره به مسئول جلسه فهماندند که نباید آنها که عضو هیات علمی نیستند با ما سر یک میز برای صرف ناهار بنشینند!!
نمیخواهم بگویم هر کس در حوزه است این چنین است و هر کس در دانشگاه است آن چنان، ولی میخواهم بگویم طبیعت علم دین، به این اخلاق دعوت میکند و طبیعت "بعضی" علوم به آن رفتار.
اگر کسی خلاف این است خلاف طبیعت رفتار کرده است و بنابراین
عالمان دینی متکبر و بی ادب یا کم ادب جزء بدترین انسانهای روی زمیناند. و عالمان دانشگاهی متواضع (که البته کم هم نیستند) بسیار ارزشمند و پر سود و غنیمتند.
کلما زاد علم الرجل زاد ادبه و ازدادت خشیته لربه
▫️ حکمتی از امام صادق علیه السلام برای این روزهای ما
👈در وصیت به عبدالله بن جندب فرمودند:
طُوبی لِعَبدٍ لَمْ یَغبِطِ الخَاطِئِینَ عَلی مَا اُوتُوا مِن نَعیمِ الدُّنیا وَ زَهرَتِها
خوش به حال بندهای که به دنیای گناهکاران و جذابیت نعمتهای آنها غبطه نخورد.
▪️از غصههای روزانه من مشاهده این حسرتهای جوانان سرزمینم به زندگی دیگران است.
از مقایسه با زندگی دیگران و حسرت خوردن به حال آنها چقدر افسوس میخورم.
حال، آنها که اهل دین و خدا و پیامبر نیستند شاید چندان ناراحت کننده نباشد اما کسانی که اهل روضه و هیات و قرآن کریم هستند حسرت خوردنشان برایم سنگین است.
▪️ کاملا حس اصحاب حضرت موسی را درک میکنم که به حسرت خورندگان زندگی قارون میگفتند وای بر شما پاداش خداوند بسی برتر و بالاتر از این نعمتهای فانی و گذراست.
▪️ بگذریم که چنین احساسی درست هم نیست و هرگز یک انسان غیرمومن به خداوند از همین نعمتهای دنیا لذتی بیشتر از لذت مومن نمیبرد ولی ایمان به این گزاره مقداری مشکل است.
▪️ لکن اگر کسی توجه کند که لذت امر وجودی است و نه ماهوی خوب میتواند بفهمد که ظاهر لذت بردن دیگران با آن واقعیت وجودی که درک میکند لزوما برابر نیست.
▪️ این گونه نیست که آن شخص فرو رفته در زندگی جذاب دنیا به این صورت که تو فکر میکنی لذت ببرد.
این حکمت را از امام صادق علیه السلام بیاموزیم و به زندگی اهل دنیا غبطه نخوریم.
اگر بنا بر غبطه و حسرت خوردن است به کسانی غبطه بخوریم که عمرشان باعث افزونی کمالات انسانی چون ایمان و تقوا بوده است.
آری!
همان تصویرهایی که برخی سلبریتیهای ما با فتوشاپ به پلیس ایران نسبت میدادند واقعیاش در سرزمین مسجود ایشان عینیت پیدا کرد.
اکنون هم سکوت مرگ گرفتهاند و هیچ زشتی و پلشتی و حمله به نهاد علم در این ددمنشیها نمیبینند.
طُرفه این که برخی هم که گوشه و کنار دهان باز کردهاند پلیس وحشی آمریکا را تمجید کردهاند چرا که با دانشجویانی که طرفدار گروه تروریستی حماس هستند برخورد میکند!!
گاهی احساس میکنم بین ما و برخی از ایشان چیزی جز سرب داغ حکم نمیکند.
گاهی فکر میکنم تا معنایی به بزرگی این کمالات انسانی که برای اهل بیت علیهم السلام وجود دارد، نباشد خلقت انسان با این همه شرارتها و جهالتها ارزش نخواهد داشت.
#معنای_زندگی
فکر میکنید علم بیشتر به بشر خدمت کرده یا دین؟!!
عجب مقایسهای!
#خطبه_متقین
خداوندا
به خاطر تکتک قطرات باران که بر این خاک تشنه نازل کردی تو را سپاس!
الحمدُلله الذِّی نَزّل الغَیثَ من بعد ما قَنَطوا و یَنشُر رحمته و هو الولیُّ الحمیدُ
الحمدلله عدد المَدَر و الوبَر و قطرات المَطَر
بشر در شرایطی که خلأ کامل را تجربه میکند،
و نمیتواند نیازهای درونیاش را به شکل عملی مثبت ابراز کند،
👈 تنها کاری که از دستش بر میآید این است که:
از راه اندیشیدن دربارهی معشوق و تجسم خاطرات عاشقانهای که از معشوقش دارد خود را خشنود کند.
برای نخستین بار در زندگیام بود که به معنای جملهی "فرشتگان در اندیشههای شکوهمند ابدی و بیپایان غرقاند" پی بردم.
صفحهی ۵۵
#معنای_زندگی
#انسان_در_جستجوی_معنا
#ویکتور_فرانکل
👆 چیزی که فرانکل یهودی به عنوان غرقه شدن فرشتگان در اندیشههای شکوهمند ابدی و بی پایان ذکر میکند احتمالا تعبیر کتاب مقدس (تورات) از ملائکه مُهَیَّمِه باشد.
ملائکه مهیمه، بنابر بعضی روایات به فرشتگانی گفته میشود که به قدری محو جمال حق شدهاند که از دیگر خلایق غافلاند.
بنابر بعضی روایات این ملائکه حتی از خلقت انسان با خبر نشدهاند و این به دلیل فنای در ذات پاک احدیت متعال است.
فرانکل میگوید در دل سختیهای اردوگاه آشویتس چیزی که میتوانست رنج و سختی شکنجهها را معنادار کند اندیشه کردن درباره معشوق بود.
او معشوق را تطبیق بر همسرش میکند اما میگوید من ضمنا معنای این جمله را که ملائکه غرق در خداوند هستند درک کردم.
اگر رنجی هست پس معنایی هم باید باشد و آن معنا در عشق بی پایان و ابدی نهفته است.
#معنای_زندگی
#انسان_در_جستجوی_معنا
کتابهایی که امسال به پارسال اضافه میکنیم عبارتاند از:
۱. "صلحی که همه صلحها را بر باد داد"
این کتاب را پیشتر و در ابتدای جنگ غزه معرفی کرده و خلاصهای هم نوشته بودم.
کتاب درباره این است که انگلیسیها چگونه بعد از جنگ اول جهانی منطقه را به این شکل و روزی درآوردند که هست.
۲. "الحاد جدید"
نوشته حجت الاسلام حمید رضا شاکرین
این کتاب موضوع تخصصی دارد و بیانش از موضوعش هم تخصصیتر است.
اگر با موضوع آتئیسم و الحاد درگیر هستید مطالب نو و قابل توجه و دسته بندیها و جمعبندیهای خوبی در این کتاب هست.
۳. "نا"
کتابی زیبا و خوش نوشت درباره شهید بزرگوار سید محمد باقر صدر
اسم کتاب به مناسبت اسامی کتب شهید صدر است (اقتصادنا، فلسفتنا، مجتمعنا)
غیرت دینی، هوش و استعداد بی نظیر و نیز عمق اندیشه سه ویژگی شهید صدر است که او را از بسیاری دانش آموختگان نجف ممتاز ساخته است.
۴. چیستی و نحوه وجود فرهنگ
این کتاب نیز در موضوع تخصصی نگاشته شده و مسالهاش مباحث فلسفی پیرامون فرهنگ است.
برای دوستان فلسفه خواندهای که به مبادی فلسفی علوم اجتماعی علاقمندند شدیدا توصیه میشود.
به روز رسانی میشود...
#نمایشگاه_کتاب
۵. ایران جامعه کوتاه مدت
نوشته همایون کاتوزیان
هما کاتوزیان یکی از پژوهشگران چند بعدی و متخصص در اقتصاد، تاریخ و جامعهشناسی است.
این کتاب نظریه ایشان درباره علل عقب ماندگی ایران است.
من خلاصه کتاب را خواندهام و اعتماد کامل بر نویسنده هم روا نیست.
اما نکته مهم کتاب این است که تحلیل عمیقتری نسبت به علت عقب ماندگی ارائه میکند.
همین که مقداری عمیقتر شود زمینه فکرهای بلندتری میشود.
#نمایشگاه_کتاب
حرف کاتوزیان این است که استبداد زدگی تاریخی در ایران باعث شده، قانون محور حاکمیت نباشد.
وقتی قانون محور نباشد، میل منابع قدرت، حاکم خواهد شد.
این منجر به نبود امنیت روانی نسبت به آینده میگردد.
افراد به دلیل اعتماد نداشتن به قانون و مجری قانون کارهای بلند مدت انجام نمیدهند.
این امر تاریخی موجب شده که هم عمر حکومتها و سلسلهها کوتاه شود و هم تصمیمهای کلان گرفته نشود.
و همین سبب شده که جامعه ایران، زنجیرهای از اتفاقات کوتاه مدت باشد.
#نمایشگاه_کتاب
۶. ده غلط مشهور درباره اسرائیل
ایلان پایه یهودی ساکن سرزمین فلسطین اشغالی است اما جزء لیبرالها و مخالفان سرسخت حزب حاکم در این کشور است.
نوعا او را به منصف بودن میشناسند. در این کتاب گزارههای غلط درباره اسرائیل و شکل گیری حکومتش را برملا کرده است.
مهمترین غلطها از بین ۱۰ غلط مشهور:
۱) فلسطین یک سرزمین خالی بود
۲) یهودیها مردمی بدون سرزمین بودند
۳) صهیونیسم استعمارگری نیست
۴) تنها راه حل، ایجاد دو کشور است
۵) اسرائیل تنها دموکراسی خاورمیانه است
و...
#نمایشگاه_کتاب
▫️ چگونه کتاب بخوانیم؟ (۱)
🔹نکته اول
کتاب باید پرسش انسان باشد.
"پرسش یعنی نیاز"
یعنی نیاز به مطالعه یا بایست از ابتدا وجود داشته باشد یا قبل از مطالعه ایجاد شود.
مثلا من کتابی را بر میدارم که ابتداء سوال من نیست ولی میدانم که باید معلومات این کتاب را بدانم.
کافی است پیش از شروع مطالعه کتاب فهرست را مرور کنیم.
در فهرست نمای کلی کتاب وجود دارد. سپس کتاب را میبندم و با چشمهای بسته فکر میکنم که چه سوالهایی ممکن است در این باره به وجود آید.
آنچه در این مرحله مثل سمّ مهلک است خودسانسوری است. یعنی با خودم بگویم نکند من سوالی مطرح کنم که این کتاب جواب ندهد. خب جواب ندهد!
مهم این است که من با "نیاز" و "عطش" سراغ کتاب بروم.
در این صورت کتاب را خواهم خورد.
ادامه دارد...
#نمایشگاه_کتاب
▫️چگونه کتاب بخوانیم؟ (۲)
🔸نکته دوم- تصویر را دریاب!
👈بسیاری نگراناند که مطالب کتاب فراموششان میشود.
بعضیها به همین دلیل چون مطالعهشان فرسایش پیدا میکند مطالعه نمیکنند.
بعضی خلاصه برداری میکنند و کندی سرعت موجب سرخوردگیشان میشود.
چه باید کرد؟
اکنون درباره کتب تخصصی صحبت نمیکنیم.
🔺کتابهای غیر تخصصی قرار است "تصویر" ذهنی مناسب در ما ایجاد کنند نه بیشتر.🔻
یعنی دیدگاه ما را تغییر دهند یا اساسا دیدگاهی بسازند.
👈 مثلا من کتاب "همرزمان حسین علیه السلام" که سخنرانی رهبر معظم انقلاب است را برمیدارم که مطالعه کنم.
آنچه رهبر عزیز در این سلسله سخنرانی فرمایش میکنند ذیل یک تصویر قابل ارائه است:
"همه امامان معصوم علیهم السلام پروژه تحقق ولایت امیرالمومنین علیه السلام را جلو بردند لکن جهاد سید الشهداء علیه السلام نقطه کارآمدی تحقق این هدف بود".
👈 از تمام این کتاب تنها همین تصویر برای ما مهم است و همین نگرشها در زندگی ما کارآمد و تاثیر گذار خواهد بود نه جزئیات کتاب و حتی نه استدلالها و مبادی تصوریاش.
چگونه تصویر کتاب را دریابیم؟
ادامه دارد...
#نمایشگاه_کتاب
▫️چگونه کتاب بخوانیم؟ (۳)
🔹 نکته سوم- تصویر را دریاب
بخش دوم
📖 همت اصلی هنگام مطالعه این است که بدانیم برآیند نوشتار نویسنده چیست؟
توجه بیش از حد به فرآیند و دقت بی دلیل به جزئیات مناسب کتابهای غیر تخصصی نیست.😢
خب! سوال این است که چگونه برآیند یا همان تصویر کلی کتاب را دریافت کنیم؟
🔺طی سه مرحله:
📌مرحله اول) نمایه زنی مختصر:
🖊 هر بند یا پارگراف مطلبی را توضیح میدهد. کافی است پیام این بند دریافت شود و سپس در حاشیه کتاب نگاشته شود.
📌مرحله دوم)
🖊 فهرستی که از حاشیههای شما بر این فصل کتاب نوشته شده را یک بار دوره کنید.
یعنی از ابتدا تا انتهای فصل نمایهها را یکجا و در مدت زمان ۲ الی ۳ دقیقه از نظر بگذرانید.
حال در یک جمله ( و نه بیشتر) بگویید نویسنده در این فصل چه میخواست بگوید؟
استدلالها، نقدها، داستانها و مثالها را کاری نداشته باشید.
فقط همین مقدار که در این فصل چه چیزی مد نظر نویسنده بوده است.
📌مرحله سوم)
🖊 در انتهای مطالعه کتاب تصویری که هر فصل ارائه کرده را با سایر فصول یکجا ملاحظه کنید.
🖊 سپس با توجه به این که کتاب را تازه خواندهاید و با توجه به تصویر فصول پیاپی مقداری تامل کرده و در ذهن، حرف حساب نویسنده را ضمن یک یا چند جمله بیان کنید.
📝 این جمله را حتما ابتدای کتاب بنویسید.
🔰اکنون شما با کتابی مواجه هستید که:
۱) ضمن یک مطالعه فعال و درگیر شدن با متن فهرست خودنوشت دارد.
۲) مقصود هر فصل را میدانید،
۳) مقصود کلی نویسنده را هم میدانید.
۴) در نتیجه هر گاه به کتاب مطالعه کنید با مشاهده نوشتههای خودتان و مروری بر فهرست خودنوشت تقریبا اغلب مطالب کتاب را بازیابی خواهید کرد.
پ ن: ضمیمه کردن ارزیابی خودتان به تصویر کلی از کتاب هم کار خوب و پسندیدهای است، مثلا:
👈نوشته روان و قابل فهمی بود،
👈 نویسنده در بیانش تکلف دارد اما مطلب عمیقی را متوجه شده است،
👈فلان مطلب یا استدلال یا توضیح این کتاب، جزء برجستهترین مطالب این کتاب بود.
ادامه دارد...
#نمایشگاه_کتاب
ولی فکر میکنم تو خونه ما به جای جنّ جوراب خور، یه جنّی هست که خودکار میخوره😁😁
هر وقت میرم خودکار میخرم چند تا چند تا میخرم ولی بعد از مدتی میبینم نیست که نیست😳😂
البته جنّ باهوشی هم هست و خودکارهای تو کشو رو میخوره نه خودکار روی میز 😄😄