eitaa logo
سید محمدجواد موسوی‌فرد
848 دنبال‌کننده
558 عکس
179 ویدیو
7 فایل
طلبه حوزه علمیه قم، روضه خوان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام شاید اینجا برای اندکی عمیق‌تر شدن در اعتقادات و مسائل اجتماعی مناسب باشد ارتباط با بنده: https://eitaa.com/Mousavifard
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹امروز دوستان عزیز زحمت کشیدند و قسمت جدید خطبه متقین رو تدوین کردند. 🔸می‌خواستم سر وقت بگذارم ولی چون در مدرسه شهید صدوقی منبر بودم یادم رفت. 🔰اینک قسمت سیزدهم خطبه متقین
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
پادکست شماره ۱۳ 💢"شرح مجموعه گل" مروری بر خطبه ۱۹۳ نهج البلاغه، خطبه متقین: ◽️ چرا از نظر بعضی‌ها دین این قدر دست و پاگیره؟ (مروری بر فلسفه حرمت برخی گناهان) شرح عبارت: "غَضُّوا اَبصارَهُم عمّا حَرَّمَ اللهُ عَلَیهم" سه‌شنبه‌ها ساعت ۲۰ @Mousavi_Fard
▫️ روز "معلم" امروز استاد درس خارج ما معلم بودنش را به گونه‌ای دیگر نشان داد. بعد از این که بعضی از طلبه‌ها روز معلم را تبریک گفتند با تواضع تمام و بی هیچ نمایشی ابراز فرمود: من "استاد" نیستم و شما هم "شاگرد" نیستید، من برای مباحثه به اینجا می‌آیم! (هم مباحثه‌ایم!) صوت این کلمات آمیخته با شرمندگی بود، هیچ تصنعی در کار نبود که اصلا آدم تصنع نیست. چندان گفت و گفت که من از شنیدن‌شان احساس شرم کردم. هیچ‌گاه ندیدم این استاد عزیز به احدی از مخالفین فکری‌اش طعنه‌ای بزند یا کمترین بی ادبی اظهار کند. دو استاد بزگوار دیگر که فلسفه را با بردباری و اندیشه‌ورزی به این حقیر آموختند نیز مجسمه تواضع و اخلاق بودند. هر دو، تواضع و فروتنی و ادب را همراه فلسفه می‌آمیختند و به طلاب می‌آموزاندند. اما از دوست عزیزی شنیدم که فلان استاد درس خارج چون با شهید صدر مخالفت فکری دارد هر گاه سخن از ایشان می‌شود یکی دو حرف نامربوط زدن به آن شهید بزرگوار که عادی است!! از آن سو یکی دیگر از اساتید حوزه تعریف می‌کرد که در جمع هیات علمی فلان دانشگاه حاضر شده بودم، هنگام ناهار با ایماء و اشاره به مسئول جلسه فهماندند که نباید آنها که عضو هیات علمی نیستند با ما سر یک میز برای صرف ناهار بنشینند!! نمی‌خواهم بگویم هر کس در حوزه است این چنین است و هر کس در دانشگاه است آن چنان، ولی می‌خواهم بگویم طبیعت علم دین، به این اخلاق دعوت می‌کند و طبیعت "بعضی" علوم به آن رفتار. اگر کسی خلاف این است خلاف طبیعت رفتار کرده است و بنابراین عالمان دینی متکبر و بی ادب یا کم ادب جزء بدترین انسان‌های روی زمین‌اند. و عالمان دانشگاهی متواضع (که البته کم هم نیستند) بسیار ارزشمند و پر سود و غنیمتند. کلما زاد علم الرجل زاد ادبه و ازدادت خشیته لربه
▫️ حکمتی از امام صادق علیه السلام برای این روزهای ما 👈در وصیت به عبدالله بن جندب فرمودند: طُوبی لِعَبدٍ لَمْ یَغبِطِ الخَاطِئِینَ عَلی مَا اُوتُوا مِن نَعیمِ الدُّنیا وَ زَهرَتِها خوش به حال بنده‌ای که به دنیای گناه‌کاران و جذابیت نعمت‌های آنها غبطه نخورد. ▪️از غصه‌های روزانه من مشاهده این حسرت‌های جوانان سرزمینم به زندگی دیگران است. از مقایسه با زندگی دیگران و حسرت خوردن به حال آنها چقدر افسوس می‌خورم. حال، آنها که اهل دین و خدا و پیامبر نیستند شاید چندان ناراحت کننده نباشد اما کسانی که اهل روضه و هیات و قرآن کریم هستند حسرت خوردن‌شان برایم سنگین است. ▪️ کاملا حس اصحاب حضرت موسی را درک می‌کنم که به حسرت خورندگان زندگی قارون می‌گفتند وای بر شما پاداش خداوند بسی برتر و بالاتر از این نعمت‌های فانی و گذراست. ▪️ بگذریم که چنین احساسی درست هم نیست و هرگز یک انسان غیرمومن به خداوند از همین نعمت‌های دنیا لذتی بیشتر از لذت مومن نمی‌برد ولی ایمان به این گزاره مقداری مشکل است. ▪️ لکن اگر کسی توجه کند که لذت امر وجودی است و نه ماهوی خوب می‌تواند بفهمد که ظاهر لذت بردن دیگران با آن واقعیت وجودی که درک می‌کند لزوما برابر نیست. ▪️ این گونه نیست که آن شخص فرو رفته در زندگی جذاب دنیا به این صورت که تو فکر می‌کنی لذت ببرد. این حکمت را از امام صادق علیه السلام بیاموزیم و به زندگی اهل دنیا غبطه نخوریم. اگر بنا بر غبطه و حسرت خوردن است به کسانی غبطه بخوریم که عمرشان باعث افزونی کمالات انسانی چون ایمان و تقوا بوده است.
آری! همان تصویرهایی که برخی سلبریتی‌های ما با فتوشاپ به پلیس ایران نسبت می‌دادند واقعی‌اش در سرزمین مسجود ایشان عینیت پیدا کرد. اکنون هم سکوت مرگ گرفته‌اند و هیچ زشتی و پلشتی و حمله به نهاد علم در این ددمنشی‌ها نمی‌بینند. طُرفه این که برخی هم که گوشه و کنار دهان باز کرده‌اند پلیس وحشی آمریکا را تمجید کرده‌اند چرا که با دانشجویانی که طرفدار گروه تروریستی حماس هستند برخورد می‌کند!! گاهی احساس می‌کنم بین ما و برخی از ایشان چیزی جز سرب داغ حکم نمی‌کند.
گاهی فکر می‌کنم تا معنایی به بزرگی این کمالات انسانی که برای اهل بیت علیهم السلام وجود دارد، نباشد خلقت انسان با این همه شرارت‌ها و جهالت‌ها ارزش نخواهد داشت.
فکر می‌کنید علم بیشتر به بشر خدمت کرده یا دین؟!! عجب مقایسه‌ای!
خداوندا به خاطر تک‌تک قطرات باران که بر این خاک تشنه نازل کردی تو را سپاس! الحمدُلله الذِّی نَزّل الغَیثَ من بعد ما قَنَطوا و یَنشُر رحمته و هو الولیُّ الحمیدُ الحمدلله عدد المَدَر و الوبَر و قطرات المَطَر
بشر در شرایطی که خلأ کامل را تجربه می‌کند، و نمی‌تواند نیازهای درونی‌اش را به شکل عملی مثبت ابراز کند، 👈 تنها کاری که از دستش بر می‌آید این است که: از راه اندیشیدن درباره‌ی معشوق و تجسم خاطرات عاشقانه‌ای که از معشوقش دارد خود را خشنود کند. برای نخستین بار در زندگی‌ام بود که به معنای جمله‌ی "فرشتگان در اندیشه‌های شکوهمند ابدی و بی‌پایان غرق‌اند" پی بردم. صفحه‌ی ۵۵
👆 چیزی که فرانکل یهودی به عنوان غرقه شدن فرشتگان در اندیشه‌های شکوهمند ابدی و بی پایان ذکر می‌کند احتمالا تعبیر کتاب مقدس (تورات) از ملائکه مُهَیَّمِه باشد. ملائکه مهیمه، بنابر بعضی روایات به فرشتگانی گفته می‌شود که به قدری محو جمال حق شده‌اند که از دیگر خلایق غافل‌اند.  بنابر بعضی روایات این ملائکه حتی از خلقت انسان با خبر نشده‌اند و این به دلیل فنای در ذات پاک احدیت متعال است. فرانکل می‌گوید در دل سختی‌های اردوگاه آشویتس چیزی که می‌توانست رنج و سختی شکنجه‌ها را معنادار کند اندیشه کردن درباره معشوق بود. او معشوق را تطبیق بر همسرش می‌کند اما می‌گوید من ضمنا معنای این جمله را که ملائکه غرق در خداوند هستند درک کردم. اگر رنجی هست پس معنایی هم باید باشد و آن معنا در عشق بی پایان و ابدی نهفته است.
کتاب‌هایی که امسال به پارسال اضافه می‌کنیم عبارت‌اند از: ۱. "صلحی که همه صلح‌ها را بر باد داد" این کتاب را پیش‌تر و در ابتدای جنگ غزه معرفی کرده و خلاصه‌ای هم نوشته بودم. کتاب درباره این است که انگلیسی‌ها چگونه بعد از جنگ اول جهانی منطقه را به این شکل و روزی درآوردند که هست. ۲. "الحاد جدید" نوشته حجت الاسلام حمید رضا شاکرین این کتاب موضوع تخصصی دارد و بیانش از موضوعش هم تخصصی‌تر است. اگر با موضوع آتئیسم و الحاد درگیر هستید مطالب نو و قابل توجه و دسته بندی‌ها و جمع‌بندی‌های خوبی در این کتاب هست. ۳. "نا" کتابی زیبا و خوش نوشت درباره شهید بزرگوار سید محمد باقر صدر اسم کتاب به مناسبت اسامی کتب شهید صدر است (اقتصادنا، فلسفتنا، مجتمعنا) غیرت دینی، هوش و استعداد بی نظیر و نیز عمق اندیشه سه ویژگی شهید صدر است که او را از بسیاری دانش آموختگان نجف ممتاز ساخته است. ۴. چیستی و نحوه وجود فرهنگ این کتاب نیز در موضوع تخصصی نگاشته شده و مساله‌اش مباحث فلسفی پیرامون فرهنگ است. برای دوستان فلسفه خوانده‌ای که به مبادی فلسفی علوم اجتماعی علاقمندند شدیدا توصیه می‌شود. به روز رسانی می‌شود...
۵. ایران جامعه کوتاه مدت نوشته همایون کاتوزیان هما کاتوزیان یکی از پژوهشگران چند بعدی و متخصص در اقتصاد، تاریخ و جامعه‌شناسی است. این کتاب نظریه ایشان درباره علل عقب ماندگی ایران است. من خلاصه کتاب را خوانده‌ام و اعتماد کامل بر نویسنده هم روا نیست. اما نکته مهم کتاب این است که تحلیل عمیق‌تری نسبت به علت عقب ماندگی ارائه می‌‌کند. همین که مقداری عمیق‌تر شود زمینه فکرهای بلندتری می‌شود.
حرف کاتوزیان این است که استبداد زدگی تاریخی در ایران باعث شده، قانون محور حاکمیت نباشد. وقتی قانون محور نباشد، میل منابع قدرت، حاکم خواهد شد. این‌ منجر به نبود امنیت روانی نسبت به آینده می‌گردد. افراد به دلیل اعتماد نداشتن به قانون و مجری قانون کارهای بلند مدت انجام نمی‌دهند. این امر تاریخی موجب شده که هم عمر حکومت‌ها و سلسله‌ها کوتاه شود و هم تصمیم‌های کلان گرفته نشود. و همین سبب شده که جامعه ایران، زنجیره‌ای از اتفاقات کوتاه مدت باشد.
۶. ده غلط مشهور درباره اسرائیل ایلان پایه یهودی ساکن سرزمین فلسطین اشغالی است اما جزء لیبرال‌ها و مخالفان سرسخت حزب حاکم در این کشور است. نوعا او را به منصف بودن می‌شناسند. در این کتاب گزاره‌های غلط درباره اسرائیل و شکل گیری حکومتش را برملا کرده است. مهم‌ترین غلط‌ها از بین ۱۰ غلط مشهور: ۱) فلسطین یک سرزمین خالی بود ۲) یهودی‌ها مردمی بدون سرزمین بودند ۳) صهیونیسم استعمارگری نیست ۴) تنها راه حل، ایجاد دو کشور است ۵) اسرائیل تنها دموکراسی خاورمیانه است و...
▫️ چگونه کتاب بخوانیم؟ (۱) 🔹نکته اول کتاب باید پرسش انسان باشد. "پرسش یعنی نیاز" یعنی نیاز به مطالعه یا بایست از ابتدا وجود داشته باشد یا قبل از مطالعه ایجاد شود. مثلا من کتابی را بر می‌دارم که ابتداء سوال من نیست ولی می‌دانم که باید معلومات این کتاب را بدانم. کافی است پیش از شروع مطالعه کتاب فهرست را مرور کنیم. در فهرست نمای کلی کتاب وجود دارد. سپس کتاب را می‌بندم و با چشم‌های بسته فکر می‌کنم که چه سوالهایی ممکن است در این باره به وجود آید. آنچه در این مرحله مثل سمّ مهلک است خودسانسوری است. یعنی با خودم بگویم نکند من سوالی مطرح کنم که این کتاب جواب ندهد. خب جواب ندهد! مهم این است که من با "نیاز" و "عطش" سراغ کتاب بروم. در این صورت کتاب را خواهم خورد. ادامه دارد...
▫️چگونه کتاب بخوانیم؟ (۲) 🔸نکته دوم- تصویر را دریاب! 👈بسیاری نگران‌اند که مطالب کتاب فراموش‌شان می‌شود. بعضی‌ها به همین دلیل چون مطالعه‌شان فرسایش پیدا می‌کند مطالعه نمی‌کنند. بعضی خلاصه برداری می‌کنند و کندی سرعت موجب سرخوردگی‌شان می‌شود. چه باید کرد؟ اکنون درباره کتب تخصصی صحبت نمی‌کنیم. 🔺کتاب‌های غیر تخصصی قرار است "تصویر" ذهنی مناسب در ما ایجاد کنند نه بیشتر.🔻 یعنی دیدگاه ما را تغییر دهند یا اساسا دیدگاهی بسازند. 👈 مثلا من کتاب "همرزمان حسین علیه السلام" که سخنرانی رهبر معظم انقلاب است را برمی‌دارم که مطالعه کنم. آنچه رهبر عزیز در این سلسله سخنرانی فرمایش می‌کنند ذیل یک تصویر قابل ارائه است: "همه امامان معصوم علیهم السلام پروژه تحقق ولایت امیرالمومنین علیه السلام را جلو بردند لکن جهاد سید الشهداء علیه السلام نقطه کارآمدی تحقق این هدف بود". 👈 از تمام این کتاب تنها همین تصویر برای ما مهم است و همین نگرش‌ها در زندگی ما کارآمد و تاثیر گذار خواهد بود نه جزئیات کتاب و حتی نه استدلال‌ها و مبادی تصوری‌اش. چگونه تصویر کتاب را دریابیم؟ ادامه دارد...
▫️چگونه کتاب بخوانیم؟ (۳) 🔹 نکته سوم- تصویر را دریاب بخش دوم 📖 همت اصلی هنگام مطالعه این است که بدانیم برآیند نوشتار نویسنده چیست؟ توجه بیش از حد به فرآیند و دقت بی دلیل به جزئیات مناسب کتاب‌های غیر تخصصی نیست.😢 خب! سوال این است که چگونه برآیند یا همان تصویر کلی کتاب را دریافت کنیم؟ 🔺طی سه مرحله: 📌مرحله اول) نمایه زنی مختصر: 🖊 هر بند یا پارگراف مطلبی را توضیح می‌دهد. کافی است پیام این بند دریافت شود و سپس در حاشیه کتاب نگاشته شود. 📌مرحله دوم) 🖊 فهرستی که از حاشیه‌های شما بر این فصل کتاب نوشته شده را یک بار دوره کنید. یعنی از ابتدا تا انتهای فصل نمایه‌ها را یکجا و در مدت زمان ۲ الی ۳ دقیقه از نظر بگذرانید. حال در یک جمله ( و نه بیشتر) بگویید نویسنده در این فصل چه می‌خواست بگوید؟ استدلال‌ها، نقدها، داستان‌ها و مثال‌ها را کاری نداشته باشید. فقط همین مقدار که در این فصل چه چیزی مد نظر نویسنده بوده است. 📌مرحله سوم) 🖊 در انتهای مطالعه کتاب تصویری که هر فصل ارائه کرده را با سایر فصول یکجا ملاحظه کنید. 🖊 سپس با توجه به این که کتاب را تازه خوانده‌اید و با توجه به تصویر فصول پیاپی مقداری تامل کرده و در ذهن، حرف حساب نویسنده را ضمن یک یا چند جمله بیان کنید. 📝 این جمله را حتما ابتدای کتاب بنویسید. 🔰اکنون شما با کتابی مواجه هستید که: ۱) ضمن یک مطالعه فعال و درگیر شدن با متن فهرست خودنوشت دارد. ۲) مقصود هر فصل را می‌دانید، ۳) مقصود کلی نویسنده را هم می‌دانید. ۴) در نتیجه هر گاه به کتاب مطالعه کنید با مشاهده نوشته‌های خودتان و مروری بر فهرست خودنوشت تقریبا اغلب مطالب کتاب را بازیابی خواهید کرد. پ ن: ضمیمه کردن ارزیابی خودتان به تصویر کلی از کتاب هم کار خوب و پسندیده‌ای است، مثلا: 👈نوشته روان و قابل فهمی بود، 👈 نویسنده در بیانش تکلف دارد اما مطلب عمیقی را متوجه شده است، 👈فلان مطلب یا استدلال یا توضیح این‌ کتاب، جزء برجسته‌ترین مطالب این کتاب بود. ادامه دارد...
ولی فکر می‌‌کنم تو خونه ما به جای جنّ جوراب خور، یه جنّی هست که خودکار می‌خوره😁😁 هر وقت میرم خودکار می‌خرم چند تا چند تا می‌خرم ولی بعد از مدتی می‌بینم نیست که نیست😳😂 البته جنّ‌ باهوشی هم هست و خودکارهای تو کشو رو می‌خوره نه خودکار روی میز 😄😄
ای جانم! حضرت ماه😍 قفسه کتب فلسفی آقا رو مشاهده می‌کنید...😄😁
▫️ چگونه کتاب بخوانیم (۴) 🔸 قسمت چهارم- برای کند خوانان 🔺سرعت پایین مطالعه هم باعث سرخوردگی از خواندن و هم سبب فهم و درک پایین مطلب می شود. 👈 به این منظور روش های تندخوانی تمرین «خط بَری» را پیشنهاد می کنند. 🔻«خط بَری» چیست و چرا مفید است؟ 👀دریافت کلمه کلمه متن کتاب توسط چشم موجب خستگی و درک پایین و نیز کندی سرعت مطالعه می شود. 👀به همین منظور تمرین خط بَری در پی آن است که چشم به جای دریافت یک کلمه در هر پرش، حداقل سه کلمه در هر پرش، دریافت کند. 👀 سرعت تندخوانی وابسته به تعداد کلماتی است که در هر پرش چشم به ذهن وارد می شود. تندخوان های بسیار حرفه ای (که در هر دقیقه ۴ الی ۵ هزار کلمه می خوانند) در هر پرش یک صفحه را می توانند ببینند!👁👁😁 🔰برای این منظور دو کار لازم است: ۱) تمرین خط بری: یعنی روزانه مدت زمانی را بدون درک مطلب فقط با انگشت یا خودکار سطر به سطر یک کتاب مرور کنیم. 👈 دقت کنید که این فقط یک تمرین است و در این تمرین "اصلا" درک مطلب لازم نیست بلکه باید توجه داشت که نباید مطلب درک شود و فقط باید خط بُردن مورد توجه باشد. هر چه سرعت خط بردن بالاتر رود دریافت تعداد کلمات در هر پرش چشم بیشتر می شود. ۲) حرکت هم زمان چشم و انگشت یا خودکار 👀 پریدن چشم به چیزی غیر از سطرهای کتاب، یا پرش به سطرهای بالاتر و پایین تر سبب خستگی و کندی در مطالعه می شود. 👈 بنابراین لازم است هنگام مطالعه کتاب، چشم یک راهنما و هادی را زیر سطری که مطالعه می کند دنبال کند تا دائما به بیرون از متن پرت نشود. نکته: برای ذهن هایی که گرفتار فاجعه بی تمرکزی و حواس پرتی هستند توصیه می شود با یک کاغذ بالا و پایین سطری که خوانده می شود را بپوشانند. شاید ادامه داشته باشد...😁
▫️ خودآموز چزاندن دیگران! (در باب بازنشر محتوای سیاسی در مجازی) ⁉️ یک بار از خودمان سوال کنیم هدف‌مان از بازنشر مطالب اختلاف‌ برانگیز مثل محتوای سیاسی و اجتماعی چیست. 💢 گاهی از اوقات گروه فامیلی یا گروه دوستانه همگی هم‌فکر و هم‌رای هستند و البته در این صورت ملاحظات کمتری نسبت به باز نشر محتوای -خصوصا- سیاسی وجود دارد. 👈اما در اغلب گروه‌های فامیلی که سلایق متنوع و مختلفی وجود دارد چرا محتوای سیاسی ارسال می‌کنیم؟ الف) برای چزوندن اونها ب) برای این که دلم خنک می‌شه ج) برای انجام تکلیف شرعی بصیرت دهی به جامعه و در عین حال چزوندن‌شون د) برای ایجاد نفرت بیشتر و دور شدن بیشتر دلها از همدیگر 👈 آخر این چه کاری است که رایج شده و فکر می‌کنیم با این محتواهای سبک و سخیف فضای مجازی نگرش دیگران تغییر خواهد کرد؟ این که "پس برای ایجاد بصیرت چه کنیم" یا سوالهای مشابه را بایست در وقت دیگری توضیح داد اما مسلم است که بازنشر محتوای جهت‌دار که اغلب غیرمنصفانه است کمکی به ایجاد بصیرت نخواهد کرد اگر ضرری به چنین هدفی وارد نکند! 🔰عجالتا دو کار را می‌شود پیشنهاد کرد: ۱) فرستادن هم‌زمان نگاه‌های انتقادی منصفانه و محتوای سیاسی غیر حاد (مثلا از شخصیتی که همگان بر خوب بودن او اتفاق نظر دارند یا این که موضع منفی کمتری نسبت به او دارند) ۲) تشخیص مبانی و ریشه‌های تفاوت نگرش‌ها و باز نشر محتوایی که به اصلاح مبانی می‌پردازد. مثلا بازنشر این محتوای معرفتی دین اسلام که حفظ دین در آخرالزمان منجر به انواع هزینه‌ها خواهد شد و اقسامی از زیان‌های مادی و دنیوی ممکن است متوجه شما شود.
۷. کلام جدید (اثری درباره موضوعات جدید اعتقادی) دیروز جناب استاد شاکرین که از اساتید برجسته فلسفه دین در حوزه علمیه هستند خاطره‌ای را درباره کتاب کلام جدید دکتر یوسفیان نقل کردند. گفتند چند تن از کشیش‌های مسیحی اروپایی به قم آمده بودند و ضمن دیدار درخواست کردند جدیدترین اثر فلسفه دین یا کلام جدید حوزه علمیه قم را معرفی کنیم. گفتند ما برای مبارزه با الحاد و آتئیسم(خداناباوری) شدیدا در مضیقه هستیم و احتیاج به هر نوع اثری داریم. ما هم کتاب کلام جدید دکتر یوسفیان را معرفی کردیم. ایشان گفتند این کتاب را که قبلا ترجمه کردیم ولی منتشر نمی‌کنیم چون به نفع شما تمام می‌شود!! اما به صورت جزوه به روحانیون مسیحی می‌دهیم تا برای مبارزه با الحاد و آتئیسم آماده شوند. پ ن: کتاب کلام جدید دکتر یوسفیان، بسیار خوش‌نوشت و منظم و جذاب است. بنده اگر توفیق کتاب نوشتن پیدا کنم حتما بر سبک و سیاق کتاب ایشان خواهم نوشت ان شاءالله.
▫️ دالان باریک آزادی! (همه دعواها زیر سر توسعه است) 🖊 مشغول گوش کردن کتاب صوتی یکی از آثار برجسته درباره آزادی هستم؛ دالان باریک آزادی. چون نویسنده‌ها اقتصاددان هستند منظورشان از آزادی این است که من با سرمایه‌ای که دارم هر کاری بتوانم انجام دهم. اگر خوب دقت کنید سایر آزادی‌ها مثل آزادی بیان و آزادی رای و ... به همین موضوع برمی‌گردند. 🖊 نویسندگان معتقدند راه آزادی یک دالان باریک است که اگر افراط صورت پذیرد منجر به هرج و مرج خواهد شد. هم چنین هر گونه تفریط و کوتاهی در مساله آزادی باعث دیکتاتوری خواهد شد. 🖊 به همین جهت نویسندگان کتاب نمی‌خواهند دولت و حاکمیت تضعیف شود چون آن را موجب هرج و مرج می‌دانند ولی قبل  از آن می‌خواهند که مردم قوی باشند تا دولت دیکتاتور نشود. 🖊رسیدن به چنین نقطه‌ای سخت و دشوار و حفظ و نگهداری آن سخت‌تر و دشوارتر است. پس آزادی مثل یک دروازه ورودی نیست که وارد شدیم و تمام! 🖊 خیر! باید با انواع و اقسام ابزارهای اجتماعی و فرهنگی آزادی را حفظ کرد. 💢 موانع آزادی چیستند؟ چه چیزهایی مانع از این هستند که من سرمایه‌ام را هر گونه خواستم به کار ببرم؟ 🖊 اول خود حکومت‌های دیکتاتور که هیچ نظر و رایی غیر از خود را بر نمی‌تابند. 🖊 دوم فرهنگ‌ها و سنت‌های قدیمی. مثلا شاید شخصی به این نتیجه برسد که سرمایه گذاری در صنعت تولید محتوای مستهجن یا صنعت تولید سلاح‌های کشتار جمعی بسیار پرسود است. طبیعتا مانع چنین سرمایه‌گذاری فرهنگ‌های دینی هستند. 🖊 به طور کلی شهروندان نباید از سرمایه‌ گذاری در هیچ حوزه‌ای منع شوند. پر رنگ‌ترین مانع چنین انگاره‌‌ای فرهنگ‌ها و سنت‌ها هستند که گاهی دولت‌ها خود را محافظ یک دین و فرهنگ می‌شمارند. 🖊پس سکولاریزه کردن حکومت‌ها راه مهمی برای رسیدن به آزادی است. 💢 هدف آزادی استفاده از سرمایه چیست؟ 👈 له کردن فرهنگ‌ها و سنت‌ها و رهایی از دیکتاتوری و سکولار کردن جامعه برای چه هدف ارزشمند و مهمی صورت می‌گیرد؟ "توسعه" 🖊 توسعه اقتصادی یعنی پیشرفت همه جانبه یک جامعه به منظور رفاه حداکثری انسان‌ها. 🖊 توسعه یک وجهه و چهره بیرونی دارد که همین پیشرفت تکنولوژیک است. 🖊 اما یک زیرساخت و مبنای زیرین دارد که عبارت است از سوگیری تمام زیرساخت‌ها و نهادهای اجتماعی به سمت تولید تکنولوژی‌های پیشرفته برای رفاه حداکثری. 🖊 قید جهت‌گیری از آن رو مهم است که برخی از کشورها و جوامع غرق در پیشرفت تکنولوژیک هستند اما توسعه یافته حساب نمی‌شوند چون آموزش، بهداشت، فرهنگ، ورزش، نظامی گری و سیاست‌‌شان کاملا در خدمت توسعه اقتصادی نیست. مثل برخی کشورهای عربی منطقه. 🖊 پس آن چیزی که به خاطرش حاضریم سر دین و دیانت و حکومت دینی و اخلاق و تقوا را ببریم چیزی نیست جز توسعه. 👈سکولاریزم هم برای توسعه است. 👈 پلورالیزم فرهنگی هم برای توسعه است. 👈 اگر خانواده سنتی هم مانع توسعه باشد آن را هم از بین می‌بریم. 👈 اگر اخلاق هم مانع باشد همین طور اساسا اخلاق عصر توسعه با اخلاق عصر سنت در تعارض است. 🖊 صفاتی مثل ایثار، غیرت، حیا، قناعت و امثال آن اخلاق عصر توسعه نیست. انسان عصر توسعه اگر لازم باشد شلوارش را هم پایین می‌کشد، حریص و آزمند است، با کت و شلوار و اودکلن دستور قتل انسان‌های توسعه نیافته را می‌دهد، غیرت و عفت را ویژگی‌های دمده شده و مربوط به انسان‌های عقب‌مانده می‌داند، به دنیای توسعه یافته خوش آمدید! در این دنیا، "توسعه" همه چیز را حلال یا حرام می‌کند. ادامه دارد ان شاءالله..
دیدین چی شد؟!😱 من اشتباهی یه قسمت از خطبه متقین رو جا انداختم، یعنی متن پادکست رو نوشتم و تو جلسه هم بحث شد ولی اشتباهی جا افتاد و ضبط نشد. دیگه وقتی متوجه شدم ضبطش کردیم و ان شاءالله امشب می‌گذارم. اهمیتش اینه تکمیل بحث لذت در فراز "غَضُّوا اَبصارَهُم عمّا حَرَّمَ اللهُ عَلَیهم" است. این قسمتی که امشب می‌گذارم و این یکی قسمت برای شناخت فلسفه بعضی حرام‌ها مفیده ان شاءالله.