فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یادش بخیر موی تو را شانه میزدم،
افتاده دست شمر همه خاطرات من😭😭😭😭
شب جمعه شب زیارت اباعبدالله الحسین علیه السلام
ای خدا!
ما را به کربلای حسین برسان!
سنصلی فی القدس ان شاءالله
آرمان آزادی فلسطین، آرمان انسانهایی است که از حدود تفکر یک ساحتی درباب خور و خشم و شهوت به ابعاد و ساحتهای دیگر انسانی راه پیدا کردهاند...
اگر کسی حد هیجان و شوق حرکتش کسب لقمههای چرب و شیرین باشد خیلی سخت میشود به او تفهیم کرد چرا قدس مساله اهل اسلام است.
اما جنگ روسیه و اوکراین نشان داد اگر انسانها قدری آیندهنگر باشند دشمنی که از مرز آنها دور است را هم باید برانند و در دفع او باید متحد باشند.
کاش غربزدههای ما تقلید درستی از غرب بودند.
◽️ درس دموکراسی!
فرانسه دهمین اقتصاد بزرگ دنیا هفتههاست درگیر آشوب در یک موضوع به ظاهر کوچک است، سن بازنشستگی را دو سال اضافه نکنید!
مکرون هم ثابت قدم ایستاده و فردا قرار است قانون جنجالی را تصویب کند.
درسهای زیادی دارد برای کسانی که فهم مضحک از دموکراسی دارند:
اولا چنین نیست که هر وقت قانونی هر چند سخت گیرانه برای معیشت مردم تصویب شود و عدهای مخالفت کنند در حدی که آشوب بشود لازم باشد دولت عقب نشینی کند،
ثانیا گاهی هزینههای اقتصادی برای کشور بیشتر از هزینه آشوب است.
بیاییم سراغ ایران:
آقای رئیسی بعد از جریان واکسیناسیون محبوبیتی بالای ۷۰ درصد پیدا کرده بود.
خیلی از محافظه کاران اطراف ایشان میگفتند اصلاح اقتصادی را برای دور دوم دولتش بگذارد، اما ایشان تصمیمی گرفت که اکنون حتی طرفدارانش از او مایوس شدهاند.
خوب بود ایشان هم مثل دولتهای قبل بیخیال اصلاح اقتصادی میشد و به اعتیاد کشور ادامه میداد(: ...
◽️ اثبات و ابطال منطقی
یکی از بدترین اتفاقاتی که برای یک بحث میتواند رخ بدهد گفتگو درباره موضوعاتی است که سند اثبات یا ابطال آنها در اختیار ما نیست.
مثلا وقتی شخصی ادعا میکند یکی از بستگان ما در دادگاه به فلان حکم و کاملا ظالمانه محکوم شده، بسیار اشتباه است که بدون در جریان قرار گرفتن اسناد آن سخن را تایید یا ابطال کنیم.
دیروز در دانشگاه فرهنگیان برخی از دانشجویان تلاش داشتند کلاس را به همین سمت ببرند، یکی میگفت کیان پیر فلک را پلیس کشته چون پدر و مادرش میگویند!
خب این دام و تله جدی برای بحث با کسی است که شما و منابع شما را قبول ندارد.
من چنین گفتم:
اولا جمهوری اسلامی در شدیدترین فشارهای بین المللی در باب حقوق بشر قرار دارد به گونهای که ممکن است (با عرض پوزش) رهبر انقلاب را مثل پوتین یا معمر قذافی(بلاتشبیه) جنایت کار علیه بشریت معرفی کنند و همین مساله زمینه حمله نظامی به کشور را فراهم میکند. (جنایت کار خودتان هستید و جد و آبائتان) چون هیچ نظام سیاسی رهبر یا رئیس جمهور خود را تحویل دادگاه بین المللی نمیدهد لذا چاره را در حمله میببینند.
در چنین شرایطی هر چیزی که به تشدید شرایط حقوق بشری بینجامد بسیار زیانبار است، مثل صدور حکم اعدام و نیز مثل اسلحه دادن دست پلیس در شرایط آشوب و اغتشاش.
ثانیا نکته منطقی بالا را تذکر دادم، اسنادی که برای اثبات قتل میخواهیم بایست خیلی خیلی محکمتر از فیلمهای مجازی و ادعای والدین آن پسر بچه بیگناه باشد. چنین اسنادی چون در اختیار ما (هماکنون و در کلاس) نیست موجب فرسایشی شدن بحث و بینتیجه شدن آن همراه با اعصاب فرسوده میشود.
درباره موضوعاتی بحث کنیم که اسناد و دلایل اثبات و ابطال در اختیار ماست.
یکی از موضوعاتی که خیلی به سببش تاسف خوردم سطح بسیار پایین سواد رسانهای بود.
برای یک موضوع به ویکی پدیا ارجاع دادم که صفحه این مدخل را بخوانید!
یک نفر گفت ویکی پدیا غیر معتبر است!!
چیزی نگفتم،
بعد خودش ادعا کرد دولت ایران از چین ۲۰۰ میلیون! دوربین چهرهزنی وارد کرده برای جریمه بیحجابها!!
گفتم سند این ادعا؟
استوری یک شخص مجهول در اینستاگرام را به عنوان سند نشان داد!
گفتم ویکی پدیا که آدرس مطالب خودش را میگذارد معتبر نیست و این استوری معتبر است؟!!
درست است که همه امکان ویرایش در ویکی پدیا دارند اما مهم این است که هر ادعایی میکند سندش را میگذارد و میشود سند را بررسی کرد.
یک نفر دیگر عکس پوکه یک فشنگ در دستان یک نفر که هیچ چیزی جز پوکه و دست معلوم نبود نشان داد که این ثابت میکند در اغتشاشات از اسلحه گرم استفاده شده|:
دنبال یک ستون میگشتم(:
چرا ما در مقابل دسترسی دولت خودمان به محیط خصوصی پیامرسانهای داخلی (بر فرض صحت) واکنش نشان میدهیم اما دسترسی دولتهای بزرگ که سابقه و لاحقه خصومت با ما دارند را وقعی نمینهیم؟!
دلیلش به نظر بنده نداشتن "درک اجتماعی" است. فهم کردن جامعه به مثابه یک "موضوع"مستقل از تکتک افراد، رشد عقلی بالایی میخواهد.
اغلب ما نهایتا از جامعه "جمعی" از انسانها را میفهمیم نه امری ورای آن و فراتر از آن.
تبعات جاسوسی آمریکا از شهروندان کشور ما تبعات اجتماعی است اما تبعات جاسوسی دولت ایران از شهروندان خودش تبعات فردی است.
ما دومی را خوب فهم میکنیم اما اولی را متوجه نمیشویم که چقدر تبعات عمیق اجتماعی میتواند داشته باشد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
استدلال قرآنی آیت الله جوادی آملی بر لزوم رعایت حجاب توسط بانوان غیر مسلمان در جامعه اسلامی
◽️ نفت، انفال و عدالت
ماه مبارک توفیقی بود در بعضی ادارات اهواز نماز ظهر به همراه مختصر صحبتی داشتیم و البته هنوز هم به پایان نرسیده.
امروز گفتگویی بعد از صحبت های حقیر با برخی کارمندان محترم آن اداره رخ داد که بیانش خالی از نکات قابل تامل نیست.
موضوع صحبت بررسی فلسفههای کلی اوامر و نواهی خداوند است، یعنی خداوند متعال از کلیت دستورات و نواهی دینی چه غایات و مصالحی را تامین میکند.
امروز به مناسبت به مساله امتحان الهی پرداختیم، توضیح دادم که امتحان یعنی ایجاد سختیها یا راحتیهایی که زمینه "رشد" در انسان را در پی دارد و در او ارزش افزوده ایجاد میکند.
بعد گفتم هر وقت فراوانی باشد معمولا رشد متوقف میشود،
و مثالهایی زدم.،
از جمله مثالها این بود که فراوانی منابع طبیعی مثل نفت باعث شده ما مثل بچه پولدارها به فکر "رشد" کشور نباشیم و مدام بخواهیم از پول نفت زندگی بی دردسر و مسرفانهای ترتیب دهیم.
بعد از صحبت یکی از آقایان شدیدا مخالفت میکرد و مدام از تبعیضهای موجود در جامعه و نظام پرداخت حقوق میگفت که مثلا شرکت نفتیها این قدر حقوق میگیرند در حالی که نفت از انفال است و متعلق به همه مردم است و ...
(ما هم هیچی نگفتیم که انفال ربطی به مردم ندارد)
گفتم اینها که شما ذکر میکنید درد و بیماری است، با تکرار این مسائل، مشکل حل نمیشود.
حل مشکل همان است که تقریبا بین اقتصاد دانها اتفاق نظر است، وابستگی بودجه به نفت تولید فساد و ناکارآمدی میکند.
دوست دیگری گفت اداره ما (منابع طبیعی) از نفت هم ثروتمندتر است، اگر حق ما را هم بدهند ما هم پولدار میشویم!!!
گفتم عجب!
پس مدام شعار عدالت دادن برای وقتی است که جیب ما پر پول نشده، اگر جیب پر از پول شد دیگر عدالت و انفال و ... فراموشتان میشود؟!!
◽️ رفراندوم؛ مردم سالارانه یا پوپولیستی؟
فرمایش رهبر انقلاب درباره رفراندوم بسیار مختصر ولی گویا و شفاف بود.
فرمودند رفراندوم در امور گوناگون مملکت به دو دلیل عاقلانه و صحیح نیست:
اولا چون امکان تحلیل درباره بسیاری از موضوعات جزئی برای مردم وجود ندارد،
ثانیا تبلیغات در جهات مخالف مصالح کشور رخ خواهد داد و به تعبیر سادهتر تصمیمهای کلان در مقیاس حاکمیت بازیچه دست رسانههای شیطان خواهد شد.
سپس دو قطبیهای دروغین و بیمعنایی شکل خواهد گرفت که شاید اصلا هیچ ربطی به مساله مورد نظر نداشته باشد اما رسانه میگوید اگر میخواهید [مثلا]مشکل آب خوردنتان هم حل شود بایست درباره مسائل امنیتسازتان هم مذاکره کنید و این که باید مذاکره کنید یا نکنید را حالا به رفراندوم بگذارید!
خیلی زیبا فرمودند حرف مردم در انتخابات شنیده میشود، درست است که تشخیص رئیس جمهور یا نماینده هم کار سادهای نیست اما مردم در حقیقت به شعارها و آرمانها رای میدهند و این حق را نمیشود از مردم سلب کرد و الا همیشه طفل باقی خواهند ماند.
اما اموری مثل نحوه اجرای فلان قانون یا اصل اجرای بهمان قانون را نمیشود بازیچه دست تبلیغات کرد در حالی که تحلیلهای فراوانی پیرامون هر یک از دو طرف مساله (اثبات یا نفی) ممکن است وجود داشته باشد که دانشمندان یک رشته را هم سر درگم کند چه رسد به عموم مردم عادی.
مرز بین مردمسالاری و پوپولیسم یا همان عوام زدگی همین جاست. مردم سالاری قرار نیست رای مردم در موضوعات فریب انگیز را حق آنها بداند، بناست بگوید در مسائلی که قدرت تشخیص قابل قبولی در مردم هست رای آنها باید شنیده شود.
درود بر آقای موزون
آقای بازیگر ابهامی را مطرح کرد و آقای موزون خیلی مودبانه و منطقی و با رعایت شخصیت آقای بازیگر پاسخ داد.
بازیگر مزبور پس از پاسخ آقای موزون تشکر کرد.
کار عالمانه
پاسخ عالمانه
برخورد عالمانه
هم اکنون علیرغم این که عدهای از دوستان انقلابی (هر چند اندک) تاثیر رفتار آقای موزون را دیدهاند باز هم آقای بازیگر را با تعابیر نامناسب یاد میکنند
چرا این طوری شدیم؟!!
◽️ماه "معنا"
در این ماه مبارک بحث هدف آفرینش را توفیق بود در جمعهای مختلف معلمین و طلاب بیان میکردم.
هدف آفرینش با مساله معنای زندگی گره خورده و من هم سعی میکردم بگویم چگونه فهم هدف آفرینش به زندگی معنا میدهد.
عمده تلاش من بیان این نکته بود که لذت نهایی (مثلا در بهشت) چگونه پوشش دهنده سختیهای دنیاست. بیان این مطالب نوعا استدلالی و با استفاده از مباحث علم النفس فلسفی بود.
اما یک بخش غیر استدلالی هم هست که دل ما آن را درک میکند هر چند از بیانش عاجز باشد.
سختی دنیا هم اکنون با لذاتی آمیخته شده که رنج و تعبش را تحقیر کرده و به استهزاء میکشد.
به قول حافظ شیرین سخن:
من که امروزم بهشت نقد حاصل میشود،
وعده فردای زاهد چرا باور کنم؟
از جمله این لذات حضور در ماه پر معنای رمضان است. چقدر این ماه لذیذ و شیرین است.
زندگی بدون ماه رمضان چقدر سخیف و حقیر است، برای چه این قدر میدویم؟ برای لذتهایی که بارها سطحی بودن و بلکه تهی بودنش را دیدهایم؟
باز هم به آنها رنگ و لعاب میدهیم و با هزار مشاطه میآراییم که تنوع آن دل ما را ببرد و باز هم فریبی دیگر از جانب خودمان برای خودمان!
شاید ماه رمضان ما طلبهها متفاوت با دیگران باشد و این تلقی هم ریشه در همین تفاوت در سبک زندگی باشد، ماه رمضان ما طلاب صرف ترویج معارف دین میشود، با آن رویه معنوی جامعه روبرو میشویم و هر روز از جام طهور قرآن کریم و ساغر روایات آل الله جرعهای مینوشیم و مینوشانیم. اینها را بگذارید کنار سحرخیزی قهری و طرد خورد و خوراک روزانه و مناجاتهای شبانه.
وه که چه زیباست و چقدر به بهشت برین میماند!
وقتی ماه "معنا" تمام میشود غصهام میشود، کاش همه سال وجهه همت روزانه من خدا بود، برای خدا سحر بیدار میشدم، برای خدا نمیخوردم، برای خدا سخن میگفتم، برای خدا افطار میکردم.
چقدر وداع امام سجاد علیهالسلام زیبا و سوزناک است:
«السَّلَامُ عَلَیْکَ مِنْ مُجَاوِرٍ رَقَّتْ فِیهِ الْقُلُوبُ وَ قَلَّتْ فِیهِ الذُّنُوبُ»
خداحافظ ای همراه من که تا بودی، دل من رقیق بود و از آن سر سختی هایش، بیرون آمده بود. من در این ماه لطیف شده بودم و به سراغ خدا می رفتم، « قَلَّتْ فِیهِ الذُّنُوبُ »، وقتی که تو آمدی، گناهانم کم شد.
«السَّلَامُ عَلَیْکَ مِنْ نَاصِرٍ أَعَانَ عَلَى الشَّیْطَانِ وَ صَاحِبٍ سَهَّلَ سَبِیلَ الْإِحْسَانِ» خداحافظ ای یاوری که کمک کردی تا من بر شیطان غلبه کنم و ای همراهی که راههای نیکی را بر من آسان کردی.
خداحافظ ای ماه پر "معنا" 😭😭😭
◽️آتش زیر خاکستر در مراکز علمی!
۱. ماه مبارک رمضان با جمعی از دوستان عزیز و فضلای بزرگوار قم و اهواز عزم را جزم کردیم که برای معلمان گرامی یک دوره معرفتی برگزار کنیم.
بر اساس سوالهایی که در مدارس وجود داشت پنج موضوع را برگزیدیم:
۱. هدف آفرینش و معنای زندگی
۲. الحاد مدرن (عمدتا داروینسیم )
۳. خداشناسی فلسفی
۴. لیبرالیسم اخلاقی(بحث آزادی)
۵. حجاب
۲. ابتدای کار جامعه هدف ما معلمان عزیز دینی و قرآن کریم و معاونتهای پرورشی بود و قصد اکید داشتیم برنامه به صورت داوطلبانه باشد،
اما بعد از آن دو گروه دیگر هم افزوده شدند:
اول طلبههایی که جذب آموزش و پرورش شدهاند،
دوم طلابی که تحت عنوان طرح معراج (طرحی مختص به خوزستان است) در مدارس کار تبلیغی میکنند.
۳. بحمدالله دوره خیلی خوب برگزار شد و با عنایت خدای تعالی، زحمات دوستان فاضل اهوازی و اساتید عزیز قمی کار فاخر و خوبی را نتیجه داد.
ابتدای شروع دوره، یاد طلبه شهید آرمان علی وردی افتادم و نیت کردم اگر ثوابی هست به روح مطهر آن شهید واصل گردد.
۴. مجموعا ۳۴ جلسه (۷۲ ساعت) در طول حدود ۲ هفته برگزار شد و تلاشمان بحثهای تعاملی به جای سخنرانی یک طرفه بود.
۵. مبلغین عزیز در حاشیه این دوره، در دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه علوم پزشکی و دبیرستانهای سطح شهر هم حضور پیدا میکردند که البته چالشهای ویژه خودش را داشت. بعضی مدارس گرفتار اتمام دروس خود بودند و خیلی راضی به حضور مبلغ نبودند.
در بعضی مدارس کادر مدرسه یا مدیر خیلی هماهنگ نبود و بلکه زاویه داشت.
۶. نکات و جمعبندیهایی که به ذهنم رسیده است عبارتند از:
۶.۱. سطح سواد و معلومات در بین عموم مردم سقوط عجیبی کرده و باید به شدت نگران بود. در این مساله تفاوتی بین دانش آموز، دانشجو و غیر آن مشاهده نمیشد.
اگر شخص با معلوماتی هم میدیدیم مربوط به نسل قبل بود و الا سطح سواد و تحلیل شدیدا افت معناداری کرده است.
اینخطر بسیار جدی است.
۶.۲. پرسشگری و مطالبهای که چندان از سر همدلی نبود نیز در مدارس و دانشگاه نسبت به ایام فاطمیه سلام الله علیها بسیار بیشتر شده بود. مساله حجاب جزء سوالهای رایج است،
جامعهای بس تشنه و بلکه طلبکار و حوزه علمیهای که بخشی از آن پاسخگو و توانمند است و اگر همه ظرفیتش چنین شود مشکل تا حد زیادی حل خواهد شد ان شاءالله.
اگر اکنون نتوانیم با حضور در مواضع و مواطن مختلف حقیقی و مجازی مواجهه منطقی و عالمانه داشته باشیم باز هم باید کف خیابان با این بچهها برخورد کنیم.
۶.۳. مساله معیشت، در ادراک جامعه تاثیر منفی فوق العادهای گذاشته است.
این نکته را شاید کسانی که در معرفتشناسی و علم النفس غوطه ور بودهاند جدی بگیرند.
این که وضع معیشتی در اخلاق آدمی تاثیر بگذارد یا احساسات او را تحت تاثیر قرار دهد عجیب نیست اما این که ادراک آدمی به گونهای دیگر شود خیلی عجیب است.
برای عضویت در کانال علم توحید👇
https://eitaa.com/joinchat/583204881C30248bf28b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فرمایش رهبر معظم انقلاب درباره استحکام مبانی معرفتی خصوصا برای دانشجویان
◽️ بازگشت به تنظیمات کارخانه!
حتما دیدهاید وقتی تلفن همراه مدتی استفاده میشود حجم فضای ذخیرهای زیاد شده و عملکرد گوشی تلفن کُند و بعضی مواقع با اختلال مواجه میشود
گاهی با حذف برخی فایل ها اصطلاحا گوشی را سبک میکنیم ولی پس از مدتی تنها چارهی بهبود عملکرد "بازگشت به تنظیمات کارخانه" است.
عید فطر هم بازگشت به تنظیمات کارخانه برای روزهداران است.
عید از ماده "عود" است یعنی بازگشت و فطر به معنای خلقت اولیه و ذاتی انسان یا همان فطرت الهی اوست.
عید فطر برای روزهدار کلید آخر برای بازگشت به حالت سبکبالی و بهبود عملکرد است.
انبوهی از فایلهای خراب و بیهوده که موجب کندی انسانیت و معنویت ما میشود به شرط روزهداری برطرف خواهد شد ان شاءالله.
امیرالمؤمنین علیه السلام در خطبه روز عید فطر این معنا را چنین فرمودند:
وَ اعْلَمُوا عِبَادَ اللَّهِ أَنَّ أَدْنَی مَا لِلصَّائِمِینَ وَ الصَّائِمَاتِ أَنْ یُنَادِیَهُمْ مَلَکٌ فِی آخِرِ یَوْمٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ أَبْشِرُوا عِبَادَ اللَّهِ فَقَدْ غُفِرَ لَکُمْ مَا سَلَفَ مِنْ ذُنُوبِکُمْ فَانْظُرُوا کَیْفَ تَکُونُونَ فِیمَا تَسْتَأْنِفُونَ
و بدانید ای بندگان خدا که کمترین مزد مرد و زن روزه دار آنست که ندا دهد آنها را فرشته ای در روز آخر ماه رمضان مژده گیرید بندگان خدا که آمرزیده شد برای شما آنچه گذشته از گناهان شما و مراقب باشید در آینده چطور خواهید بود.
◽️ در باب حرف مردم
مغالطاتی که حول محور آزادی مردم میچرخد تقریبا بدون استثنا ناشی از اشتراک لفظ است. آزادی معانی بسیار زیادی دارد. برخی از این معانی ارزشمند و برخی ضد ارزشاند.
رئیس جمهور پرحاشیه دولتهای نهم و دهم ضمن اهانت به رهبر انقلاب میگوید:
"این حاکمیت شیطان است که اجازه ندهیم مردم حرفشان را بزنند،
منطقشان این است که مردم اشتباه میکنند، خب اشتباه کنند! اگر خدا میخواست مردم اشتباه نکنند آنها را به گونهای دیگر میآفرید".
ملاحظاتی که بر اینکلمات پر مغالطه وجود دارد:
۱) انسان برای تحصیل کمالی افزون از کمال موجودات غیر مختار، دارای اختیار آفریده شده است و ارزش افعال او به اختیاری بودن آنهاست.
اما
همین طبیعتی که انسان را مختار قرار داده اختیار او را از دو جهت محدود کرده است:
👈اولا انسان "بینهایت خواه" است و منابع دنیای مادی قلیل و اندکاند و همین موجب تحدید اختیار میشود.
👈 ثانیا زندگی اجتماعی انسانها سبب میگردد اختیار یک حد بزرگ دیگر داشته باشد: شما آزادید مادامی که آزادی دیگران را به خطر نیندازید.
۲) هر انتخابی موجب ارزشمند بودن آدمی نیست، انتخاب بین خوردن غذای طیب و طاهر و یا خوردن نجاسات چیزی نیست که آدمی را ارزشمند کند.
همچنین در انتخاب حاکم، انتخاب بین یک دزد قالتاق منافق و یک شخصیت پاک آسمانی ارزشمندی برای انسان به دنبال نمیآورد.
۳) خدا میتوانست کاری کند که مردم اشتباه نکنند!
خب البته میتوانست و هیچ محالی هم لازم نمیآمد اما این هم مغالطه است،
خداوند خواسته که مردم اشتباه کنند اما نخواسته که مردم اشتباه کنند!!
"خواسته" اول مربوط به تکوین و خلقت آدمی است یعنی خداوند انسان را به گونهای آفریده که بتواند اشتباه کند.
اما "نخواسته" یعنی قانونی قرار داده که دستور داده مردم اشتباه نکنند.
۴) دوست دارم بدانم این آقا مطابق کدام سند میگوید شیطان مخالف آزادی مردم است!!
اتفاقا شیطان از آزادی این قدر استقبال میکند که اسمش هم تناسب با آزادی دارد تا اخلاق مداری!
۵) اگر این آقا اعتقادی به امیرالمؤمنین علیه السلام دارد بیاید توضیح بدهد آیا مطابق معیارهای امروزی حاکمیت امام، "دمکراتیک" و آزادی خواهانه است؟
آیا پیامبر از مردم نظرشان را پرسید که میخواهید بعد از من چه کسی حاکم باشد؟
آیا خود امیرالمؤمنین علیه السلام وقتی سه گروه بزرگ در حکومت او علیه او جنگیدند از حکومت کنار رفت که مردم مرا نمیخواهند؟!
البته اتفاقا مردم سراغ علی رفتند و او را به حکومت رساندند ولی این غیر از آن است که خداوند و پیامبر هیچ کاری به رای مردم نداشته باشند و علی را برگزینند.
۶) میگوید بگذارید مردم اشتباه کنند!
چرا این حرف را درباره اصل نبوت نمیزنید؟!
اعتقادی به پیامبر هنوز در شما باقی مانده یا بت بزرگ شما رای مردم است؟
چرا خداوند پیامبر بفرستد؟
بگذارد مردم آن قدر اشتباه کنند که بعد از هزاران سال بفهمند راه صحیح چیست.
اگر بگویید پیامبران مانع شقاوت اخروی میشوند عین کلام را همین جا میگوییم، گاهی تصمیممردم موجب شقاوت اخروی میشود مثل انتخاب قوم لوط در گذشته و قوم لوطهای معاصر.
این چه منطقی است که بگذاریم مردم اشتباه کنند!!
۷) همه سخن (و غرض و درد این آدم) شاید محدود به مسائلی از اداره کشور شود که احتیاج به رفراندوم هم ندارد و یا اگر دارد چندان لازم نیست به خاطر آنها زشتترین توهین را به کسی که نائب امام عصر علیه السلام است بکند و حرفهای بی سر و ته بزند.
۸) چه قسمتی از فرمایش رهبر انقلاب در باب رفراندوم غیر منطقی بوده که اینها چنین بی منطقی میکنند؟!
امور کلی که به مثابه مسائل اعتقادی است مثل اصل حاکمیت و قانون اساسی را مردم باید تشخیص دهند مثل اصول اعتقادی یعنی لازم است پیگیر ادله آن گردند.
اما امور جزئی که مثل فروع دیناند احتیاج به تخصص دارد، حرف این نیست که مردم بما هو مردم نباید تصمیم بگیرند، حرف این است که مردم از آن جهت که امکان تحلیل به جهت نبود تخصص ندارند معنایی ندارد که بخواهند نظر دهند.
اگر مردم را در امور اصلی و کلان بتوانیم وادار به مطالعه و تحقیق کنیم در همه امور که نمیشود چنین کرد.
◽️ چرا عاقلانه رفتار نمیکنیم؟!
برای مردم انقلابی کشورمان این امر واضح شده که دشمن برای مقصود و نیت خائنانهای که دارد اینک مساله حجاب را علم کرده هر چند برای او ذرهای آزادی و شادی بانوان ما ارزشی ندارد.
حال وقتی میدانیم قصد دشمن این است که یک انشقاق و گپ عظیم در جامعه با عنوان باحجاب-بیحجاب درست کند،
و همین طور علم داریم که این اتفاق ضد فرهنگی یک شبه رخ نداده که با چهار تا پلمب کردن و کارهای پلیسی دیگر جمع شود،
و میدانیم که اتحاد یک جامعه (چه مسلمان و چه غیر مسلمان) از هر چیز و از هر امری مهمتر است، چه این که هارون نبی شرک موقت بنیاسرائیل را بر اختلاف ترجیح داد و امیرالمؤمنین علیه السلام حاکمیت جبت و طاغوت را بر تکه تکه شدن جامعه اسلامی برگزید،
و میدانیم که ابزار دشمن از ابزارهای ما بسیار برندهتر و کارآمدتر است،
و نیز آگاه هستیم عامه مردم زیر فشار اقتصادی سنگینی هستند و کارآمدی نظام اسلامی در ادراک آنها شکست سختی خورده است،
چرا دائما در حال انتشار صحنههای بیحجابی و خطاب قرار دادن این مسئول و آن نهاد و ... هستیم که مثلا آقای قوه قضائیه مدیون خون شهدا هستی که سکوت کردهای!
چرا با خون شهدا به سوی پاره پاره کردن جامعه دست دراز میکنیم؟!
چرا فکر نمیکنیم باید با این پدیده غیر فرهنگی، عالمانه و با تأنی برخورد کرد؟ با صدها مطالعه و پژوهش و کار دقیق جامعهشناسانه و البته اقدام به موقع و استفاده از ظرفیتهای فراوانی که در مناسبتهای مذهبی ما وجود دارد.
این گونه پیامها سبب تحریک برخی جوانان متدین ولی ناآگاه شده و باعث میشود اتفاقات ناگواری مثل باغ شازده کرمان رخ دهد.
خدا بخیر کند!
◽️ کار فرهنگی چه مصادیقی دارد؟
مقصود از کار فرهنگی را پیشتر عرض کردیم اما مقدماتی بر فهم کار فرهنگی وجود دارد:
۱) فرهنگ سازی یعنی نهادینه کردن یک هنجار یا ناهنجار بین عامه مردم.
این کار بدون انجام مقدمات تقریبا محال است و با مقدمات کار صعب و دشواری است.
۲) هنجارها برای رفع نیازهای انسان هستند وبنابراین لازم نیست به انسانها نیازهایشان را گوشزد کنیم بلکه مهم این است که بتوانیم ثابت کنیم ارضای فلان نیاز با این نوع هنجار بهتر و ارزشمندتر و انسانیتر است و نه آن یکی هنجار.
مثلا نیاز به خوردن در انسان، غریزی است، حال آیا در حال راه رفتن و بی قرار غذا بخورد
یا سر سفره و به هنگام آرامش
با دستهای آلوده یا دستهای پاکیزه
خوردنیهای ممنوع چیستند و خوردنیهای مجاز کداماند
اینها همه بخشی از هنجارهایی برای یک نیاز انسانیاند.
۳) هر جا فرهنگ و هنجاری برای ارضای نیاز وجود داشته باشد غنای فرهنگی است و هر جا نباشد فقر فرهنگی رخ میدهد.
و چون انسان نمیتواند نیازهایش را تعطیل کند برای ارضای نیازی که در آن فقر فرهنگی وجود دارد سراغ بیگانگان خواهد رفت و آن گاه معلوم نیست فرهنگ و هنجاری که از بیگانه تمنا میکند صحیح است یا غیر آن.
۴) ریل مهمی که برای ایجاد فرهنگهای اجتماعی باید گذاشته شود آموزش است. نظام آموزشی یکی از وظایفی که بر عهده دارد تعلیم "هنجارها" و تعلیم "فلسفه هنجارها" و برتری "هنجارها" نسبت به بیگانه است. (ادع الی سبیل ربک بالحکمه، و الموعظه الحسنه و جادلهم بالتی هی احسن)
نظام آموزشی ما (اعم از دانشگاه و حوزه و آموزش و پرورش و صدا و سیما) غلط نیست بلکه آفت زده است و باید آفت زدایی شود.
۵) ریل مهم دیگر در فرهنگ سازی، فضا سازی است.
فضای فیزیکی "شهر" خود بخود هنجار متناسب میطلبد.
حرم امام رضا علیه السلام یک هنجار متناسب میطلبد و پارک شهر یا کنار دریا هنجار دیگر.
اینجا اهمیت فضاسازها روشن میشود.
اما چه کسانی فضا میسازند؟
اول شهرداریها،
دوم مکانهای آموزشی،
سوم مکانهای تفریحی (برخی کنسرتها به تنهایی برای تولید یک فرهنگ ضد دینی کافیاند)
چهارم ادارات دولتی،
پنجم مراکز خرید مثل پاساژها و مالها و ...
۶) بخشی از این مراکز را میشود تعطیل یا اصلاح کرد اما راه چاره مقابله به مثل پرحجم در تولید فضای معنوی است.
مثلا اتفاقاتی مثل راهپیمایی غدیر و اربعین که بحمدالله در حال انتشار است و نیز فضای اعتکاف و ...
روشن است که در این فضاسازی بایست سلیقه به خرج داد و از افراط و تفریط پرهیز کرد.
#کار_فرهنگی
باسمه تعالی شانه
قبل از ماه مبارک رمضان موضوعاتی را دنبال میکردیم که به دلیل مشغله در این ماه عزیز فرصت نمیشد آن را ادامه دهیم.
مباحثی که ان شاءالله مستمر خواهد بود و دوستان عزیز میتوانند پیشینه آن را در کانال پیگیری بفرمایند:
۱) #مغالطات
بررسی مغالطات از کتاب دکتر علی اصغر خندان
۲) #بیت_الغزل_معرفت
راهی به سوی خداشناسی عرفانی در شرح غزلیات خواجه حافظ شیرازی
۳) #چهل_حدیث
شرح چهل حدیث حضرت امام
مبحث #چگونه_بحث_کنیم نیز که به صورت تصویری در ۱۲ جلسه ضبط شده است درباره برخی مهارتهای بحث و گفتگوی موثر است که میتوانید ملاحظه بفرمایید.
مغالطات، ج ۸.mp3
1.92M
🔰 مغالطات
بررسی مغالطات رایج بر اساس کتاب "مغالطات" نوشته دکتر علی اصغر خندان
⭕️ جلسه هشتم
فصل اول؛ تبیینهای مغالطی
(۷) مغالطه مهم "تفسیر نادرست"
◽️ تفسیر نادرست؛ مغالطه محوری جنگ ادراکی
◽️ تعریف مغالطه
◽️ چگونه در دام این مغالطه نیفتیم؟
◽️ تفکیک بین مشاهده خالص و تفسیر امر مشهود (تفکیک Fact و Explanation)
◽️ گامهایی برای در دام نیفتادن:
۱. آیا فکتها کاملا بیان شدهاند؟
۲. آیا گوینده غرض ورزی ندارد؟
۳. آیا گوینده ذهنیت و زاویه دید خاصی نسبت به واقع ندارد؟
#مغالطات
@elmetawhid
در ۲۰۱۹ که این زن به نماد اعتراضات سودان تبدیل شده بود این کشور برای غربیها مهم بود، مدام اخبار میگذاشتند و برای مردم مظلومش اشک میریختند...
وقتی سودان اسرائیل را به رسمیت شناخت و کوتاه آمد
و هم اقتصاد مفلوکش مفلوکتر شد،
هم تجزیه شد،
و هم، اکنون درگیر جنگ داخلی است،
دیگر سودان برای هیچ کدام از سینه چاکان حقوق بشر ذرهای اهمیت ندارد!
آنچه در سودان، لیبی و سوریه تجربه شد همگی را سرجمع در پاییز ۱۴۰۱ مشاهده فرمودید!