eitaa logo
طلوع فکر و اندیشه
590 دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
722 ویدیو
21 فایل
ارتباط با نویسنده کانال : @Musa1364 تا بنده نباشی تابنده نباشی اهل فکر و اندیشه عاشق دیدن و شنیدن سخنان عمیق و استخوان دارند. از سخنان سطحی و بی ریشه گریزانند.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔵 تضاد لیبرالیسم با قرآن کریم لیبرالیسم و قرآن کریم در بسیاری از حوزه ها تفاوت ماهیتی با یکدیگر دارند. اصول لیبرالیسم بر محور حفظ حقوق فردی ، آزادی شخصی ، تفکر انتقادی به هر شکل ممکن و تفوق حقوق شخصی بر حقوق جمعی تمرکز داشته و نسبت به تحقق آنها پافشاری می کند. در مقابل ، اصول قرآن کریم و نقشه های راه این کتاب سترگ الهی بر اصول دین ، اصول اخلاق ، اصول اجتماعی زیستن تاکید دارد. مثلا قرآن کریم بر حضور در اجتماع ، عدالت ورزی ، اخلاق مداری و تقوا محوری تاکید دارد که تماما با اصول لیبرالیسم متناقض می باشند. در ادامه به برخی از نقاط تضاد بین اصول لیبرالیسم و اصول قرآن کریم اشاره کرده و اندکی به شرح و بسط آنها پرداخته می شود که عبارتند از : 1. نگاه به حقوق فردی : لیبرالیسم بر حقوق فردی و آزادی افراد تأکید کرده و معتقد است که همگان به هر نحو ممکن می توانند در جامعه زندگی کرده و به آمال و آرزوهای خویش دست یابند. این در حالی است که قرآن کریم ضمن اینکه حدود و ثغوری را برای حقوق فردی و تکالیف تک تک افراد تعریف می نماید بر اعتقاد به تأثیر انسجام جمعی و ارزش‌های اسلامی و تعاون و همکاری در جامعه تأکید می ورزد مثلا می فرماید : يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَكُونُوا مَعَ الصَّادِقِينَ. ﺍﻱ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﻳﺪ ! ﺍﺯ ﺧﺪﺍ ﭘﺮﻭﺍ ﻛﻨﻴﺪ ﻭ ﺑﺎ ﺻﺎﺩﻗﺎﻥ ﺑﺎﺷﻴﺪ. آیه (١١٩) سوره توبه 2. سیاست‌های اجتماعی : لیبرالیسم به عنوان یک دیدگاه سکولار، از دولت دوری می‌جوید در حالی که اصول قرآنی بر اهمیت نقش دولت در اجتماع تأکید داشته و نمونه های قرآنی حکمرانانی همچون سلیمان نبی و داود نبی علیهما السلام را ارائه می نماید. قرآن کریم ضمن تعریف حوزه سیاست اجتماعی ، دولت حاکمه را مکلف به ارائه خدمات به جامعه و رسیدگی به امور آنها نیز می نماید مثلا در جایی می فرماید : الَّذِينَ إِن مَّكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّكَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنكَرِ وَلِلَّهِ عَاقِبَةُ الْأُمُورِ. ﻫﻤﺎﻧﺎﻥ ﻛﻪ ﺍﮔﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻦ ﻗﺪﺭﺕ ﻭ ﺗﻤﻜّﻦ ﺩﻫﻴﻢ ، ﻧﻤﺎﺯ ﺭﺍ ﺑﺮﭘﺎ ﻣﻰ ﺩﺍﺭﻧﺪ ، ﻭ ﺯﻛﺎﺕ ﻣﻰ ﭘﺮﺩﺍﺯﻧﺪ ، ﻭ ﻣﺮﺩم ﺭﺍ ﺑﻪ ﻛﺎﺭﻫﺎﻱ ﭘﺴﻨﺪﻳﺪﻩ ﻭﺍ ﻣﻰ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻭ ﺍﺯ ﻛﺎﺭﻫﺎﻱ ﺯﺷﺖ ﺑﺎﺯﻣﻰ ﺩﺍﺭﻧﺪ ; ﻭ ﻋﺎﻗﺒﺖ ﻫﻤﻪ ﻛﺎﺭﻫﺎ ﻓﻘﻂ ﺩﺭ ﺍﺧﺘﻴﺎﺭ ﺧﺪﺍﺳﺖ. آیه (٤١) سوره حج 3. حقوق زنان : لیبرالیسم بر تحقق تساوی زنان و مردان ( مساوات نه عدالت ) تأکید دارد که با برخی از اصول اسلامی و قرآنی دارای تضاد است چرا که اسلام حقوق و تکالیف افراد اعم از زن و مرد را با توجه به نوع خلقت و فیزیولوژی خاصی که دارند تعریف نموده و تکلیف مشقت باری را هرگز بر دوش آنها نمی گذارد مثلا جهاد در جبهه جنگ را از گردن زنان برداشته و آنها را در حوزه های متناسب با جسم و روحشان هدایت و راهنمایی می کند زیرا در هیچ جای قرآن واژه المجاهدات که مختص زنان است را نداریم بلکه حسن تبعل یعنی خوب شوهر داری و حفظ آرامش و کانون گرم خانه را به جهت تربیت فرزندان توصیه می نماید. 4. رابطه دیانت با سیاست : گرایش لیبرالیسم به جدایی دین از سیاست است ، در حالی که اسلام بر تعامل فعال میان دین و سیاست تأکید داشته و معتقد است به جهت وصول به عدالت جهانی و مبارزه با ظلم و ستم باید تحت لوای پرچم دین و اطاعت از رهنمودها و حاکمیت الهی قرار گرفت مثلا می فرماید : هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَىٰ وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ. ﺍﻭﺳﺖ ﻛﻪ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺵ ﺭﺍ ﺑﺎ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻭ ﺩﻳﻦ ﺣﻖ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩ ، ﺗﺎ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﺮ ﻫﻤﻪ ﺍﺩﻳﺎﻥ ﭘﻴﺮﻭﺯ ﮔﺮﺩﺍﻧﺪ ، ﻫﺮ ﭼﻨﺪ ﻣﺸﺮﻛﺎﻥ ﺧﻮﺵ ﻧﺪﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ. آیه (٣٣) سوره توبه. ✅ حاصل ترویج تفکر لیبرالیسم در جهان ، بی اعتنایی دول مختلفه به خواسته های مردمی در راهپیمایی های اخیر علیه رژیم غاصب صهیونیستی بوده که همین ماههای اخیر فقط قریب به 40 هزار نفر را در غزه به خاک و خون کشیده است. اما حاصل ترویج تفکر قرآنی ، ضمن افزوده شدن تعداد مسلمانان در جهان ، تشکیل جبهه بزرگ مقاومت بین مسلمانان علیه ستمگران و غارتگران جهانی در منطقه غرب آسیا با محوریت ایران اسلامی شده است. عدم تمایل به خونخواهی میهمان عزیزمان در شورای راهبری نیز ریشه درهمین رویکرد لیبرالیسمی این شورا دارد. ✍ موسی آقایاری 🆔 @Myidea
🔵 نگاه انقلاب اسلامی به جهان : عدالت، استقلال و حمایت از مظلومان نگاه ما به دنیا در تراز مبتنی بر اصولی همچون عدالت ورزی ، حفظ ، اخلاق مداری ، توسعه علمی و فناوری ، حفظ وحدت و حمایت از مستضعفان جهان همچون مظلومین غزه و...است. این اصول نه تنها به تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی کمک می‌کند، بلکه به ایجاد جامعه‌ای عادلانه، مستقل نیز منجر می‌شود. ✍ موسی آقایاری 🆔 @Myidea
🔵 علل در جامعه اسلامی: 1 _ جهل و کمبود آگاهی 2 _ پیروی کورکورانه از دیگران 3 _ تأثیرات منفی رسانه‌ها و تبلیغات 4 _ دنیاپرستی و تعلقات مادی 5 _ تعصبات قومی و قبیله‌ای 6 _ غفلت از تربیت و تزکیه نفس 7 _ دشمنی‌ها و کینه‌های شخصی طلحه، زبیر ، عایشه و مردم بصره و کوفه بدلیل بوجود آوردن جنگ جمل و تبعات سنگین آن با ایجاد کشته های 10 تا 20 هزار نفری از طرفین ، از بی بصیرتان تاریخ اند. ✅ همیشه باید از تاریخ عبرت گرفت. درس آگاهی و اطلاع از جوانب یک مسئله را گرفت. اگر ولایت پذیر باشیم و آگاهی های لازم و کافی را کسب کنیم ، تمام فتنه ها را رفع و دفع خواهیم کرد و اجازه هیچ گونه تعدی ، به دشمنان را نخواهیم داد. ✍ موسی آقایاری 🆔 @Myidea
4.89M
🔵 بررسی جنبه های توحیدی نهضت امام حسین علیه السلام و آثار آن در زندگی فردی و اجتماعی 🎤 موسی آقایاری 🆔 @Myidea
🔵 سیاسی ترین سوره قرآن سوره مُدَّثِّر ، به‌عنوان سیاسی ترین سوره‌های قرآن کریم است. این سوره در مقام دعوت به فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی و ایفای نقش برای تحقق عدالت و نشر پیام الهی تأکید جدی دارد. در این سوره ، به دعوت پیامبر گرامی اسلام ( ص ) به جهاد و مبارزه برای برپایی عدالت و نیکی در جامعه انسانی با عبارتی همچون《 قُمْ فَأَنْذِرْ . برخیز! مردم را هشدار بده ‌‌》 اشاره خاصی شده است. این سوره تأکید زیادی بر مسئولیت پیامبر ( ص ) در مبارزه با فساد و بدی‌های اجتماعی و جریان های سیاسی دارد و به‌ ویژه در آیات ابتدایی آن به دعوت پیامبر برای قیام علیه ظلم و فساد پرداخته شده است. به‌علاوه، مفاهیم و دستوراتی که در این سوره مطرح می‌شود ، به‌طور غیرمستقیم به ابعاد سیاسی جامعه و رهبری آن مرتبط است که می تواند منبع عالی برای تحلیلگران سیاسی در تراز انقلاب اسلامی برای پاسخ گویی به شبهات موجود و تنویر اذهان عمومی بوده باشد. ضمنا در قرآن کریم مفاهیم سیاسی و اجتماعی و نحوه مواجهه با آنها و انتخاب مواضع استراتژی درست ، به‌طور پراکنده در سوره‌های مختلف دیگر نیز همچون سوره‌های بقره، آل عمران و مائده یافت می شوند. ✍ موسی آقایاری 🆔 @Myidea
2.63M
🔵 در فرهنگ دینی در مواجهه با دشمنان سرسخت سه استراتژی را می بینیم 1_ استراتژی صبر و استقامت 2_ استراتژی گفتگو و دعوت به حقیقت 3_ استراتژی برخورد قاطعانه و نظامی با احتساب کم و کیف زمان حاضر و اقتضائات آن در مواجهه با رژیم صهیونیستی ، استراتژی نوع سوم به نظر می آید. 🎤 موسی آقایاری 🆔 @Myidea
🔵 نامه قدر دانی به استاد عزیزم استاد گرامی حضرت آیت الله سید حسن سعیدی دامت برکاته با سلام و احترام بدین‌ وسیله مراتب تشکر و قدردانی صمیمانه‌ام را از شما، استاد فرهیخته و گرانقدر، ابراز می‌دارم. از زمانی که افتخار حضور در کلاس شما را داشتم، نه تنها در حوزه‌ی علمی بلکه در ابعاد مختلف زندگی درس‌های ارزشمندی از شما آموخته‌ام. شیوه‌ی تدریس عمیق و پر بارتان، همراه با صبر و شکیبایی در پاسخ‌گویی به پرسش‌های من و دیگر طالبان علم ، تأثیری ماندگار در مسیر علمی و حرفه‌ای من گذاشته است. شما با دانش وسیع، دلسوزی و حمایت‌های بی‌ دریغتان همواره راهنمایی‌های لازم را به ما ارائه داده‌اید و این تلاش‌ها برایم بسیار ارزشمند است. بی‌شک، موفقیت‌های امروز و فردای من، به لطف زحمات و هدایت‌های شما میسر خواهد بود. از اینکه همواره با سعه صدر، روحیه‌ی تحقیق و پژوهش را در من تقویت کرده و به من اعتماد به نفس برای پیگیری اهدافم بخشیدید، عمیقاً سپاسگزارم. در پایان، از خداوند متعال برای شما سلامتی، طول عمر و موفقیت روز افزون مسئلت دارم و امیدوارم همچنان در مسیر تربیت و آموزش نسل‌های آینده، همواره سربلند و موفق باشید. ✍ موسی آقایاری 🆔 @Myidea
عزیزان همراه التماس دعای ویژه دارم
🔵 جهت تقویت بنیان خانواده و ممانعت از متلاشی شدن آن و به امید ارتقای کیفیت زندگی بهتر به موارد ذیل باید تن داد : 👇👇 1_ تقویت ارتباطات و گفتگوهای خوب خانوادگی مثلا جلسات خانوادگی منظم به صورت هفتگی یا ماهانه اختصاص داده شود تا اعضای خانواده درباره مسائل مهم ، برنامه‌ها و نگرانی‌هایشان را بیان کنند. 2_ تربیت صحیح فرزندان با دیدن آموزش های لازم از اساتید برجسته و صاحب سبک. 3_ احترام به نقش‌ها و مسئولیت‌های اعضای خانواده یعنی تلاش برای تقسیم عادلانه وظایف و مسئولیت‌ها در منزل ، 4_ توجه اساسی به مدیریت مالی و اقتصادی برنامه‌ریزی مالی مناسب برای پیشگیری از مشکلات مالی و کاهش تنش‌های اقتصادی ، 5_ ترویج محبت و عاطفه یعنی ایجاد فضایی پر از محبت و عاطفه در خانواده با خطاب قرار دادن همدیگر با بهترین واژه ها. 6_ آموزش و فرهنگ‌سازی یعنی ارتقاء سطح آگاهی و دانش خانواده‌ها درباره مسائل اجتماعی، فرهنگی، و دینی و حتی سیاسی ، 7_ حل مشکلات به روش‌های اسلامی یعنی استفاده از آموزه‌های دینی و مشاوره‌های اسلامی برای حل مشکلات خانوادگی و تقویت انسجام و همدلی در خانواده ، 8_ ایجاد فعالیت‌های مشترک با برگزاری مراسم‌های دینی، تفریحات خانوادگی. ✍ موسی آقایاری 🆔 @Myidea
🔵 نوشتن، سرآغاز زیستن نوشتن، بیش از آنکه یک مهارت یا فعالیت فرهنگی باشد، یک راه برای زیستن است. از نخستین لحظه‌ای که انسان کلمات را بر روی کاغذ یا در ذهن خود ثبت می‌کند، یک مسیر جدید از زندگی آغاز می‌شود؛ مسیری که از جنس اندیشه، احساس، و تجربه است. نوشتن نه تنها ابزاری برای ارتباط با دیگران است، بلکه وسیله‌ای برای ارتباط با خود نیز محسوب می‌شود. هر نوشته، بازتابی از روح و ذهن نویسنده است و او را به سفری درونی می‌برد که در آن به کشف و شناخت بیشتری از خود و جهان پیرامونش می‌پردازد. نوشتن به عنوان زنده‌نگه‌داشتن تجربیات زندگی پر از تجربیات، احساسات و افکار است که با گذر زمان به فراموشی سپرده می‌شوند. نوشتن راهی است برای حفظ این تجربیات و احساسات، یک زنده‌نگه‌داشتن از لحظاتی که شاید به سادگی از ذهن پاک شوند. وقتی می‌نویسیم، لحظاتی که ممکن است در جریان سریع زندگی گم شوند، به یک واقعیت ماندگار تبدیل می‌شوند. این نوشته‌ها می‌توانند مانند یادگاری‌هایی از گذشته باشند که با هر بار خواندنشان، نه تنها آن لحظات را دوباره زنده می‌کنیم، بلکه از آن‌ها درس‌های جدیدی می‌آموزیم. نوشتن و معنابخشی به زندگی نوشتن فرصتی برای تأمل و درنگ است. در دنیایی که پر از شتاب و هیاهو است، نوشتن می‌تواند به ما کمک کند تا معنا و هدفی برای زندگی خود بیابیم. وقتی دست به قلم می‌بریم، با تکیه بر کلمات، به خود اجازه می‌دهیم که از زوایای مختلف به زندگی بنگریم و سؤالات عمیقی را از خود بپرسیم: "چه می‌خواهم؟" "چه چیزی برای من ارزشمند است؟" "چه کسی هستم؟" در این فرآیند، نوشتن می‌تواند به ما کمک کند تا به شناخت عمیق‌تری از خود دست یابیم و به زندگی‌مان معنایی خاص ببخشیم. نوشتن به عنوان ابزار تغییر و رشد شخصی نوشتن نه تنها یک راه برای بیان افکار و احساسات است، بلکه ابزاری برای تغییر و رشد شخصی نیز به شمار می‌آید. هر نوشته می‌تواند نوعی خودآموزی باشد، یک تمرین برای بهبود و پیشرفت. وقتی احساسات خود را به کلمات تبدیل می‌کنیم، قدرت بیشتری برای درک و کنترل آن‌ها پیدا می‌کنیم. از سوی دیگر، نوشتن به ما اجازه می‌دهد تا از تجربیات گذشته‌مان درس بگیریم و آینده‌ای بهتر برای خود ترسیم کنیم. نوشتن، یک سرآغاز بی‌پایان در نهایت، نوشتن سرآغازی برای زیستن است؛ سرآغازی که به ما کمک می‌کند تا با هر کلمه، هر جمله، و هر پاراگراف، زندگی‌مان را دوباره بسازیم و معنا ببخشیم. این سرآغاز می‌تواند در قالب یک داستان، یک شعر، یک نامه، یا حتی یک یادداشت ساده باشد، اما هر یک از آن‌ها یک فرصت برای زیستن به شیوه‌ای عمیق‌تر و اصیل‌تر فراهم می‌آورد. نوشتن، راهی است برای ساختن و زیستن در جهانی که خودمان خلق می‌کنیم. ✍ موسی آقایاری 🆔 @Myidea
🔵 راهبردهای موجود در آیه وَأَعِدُّوا لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُمْ مِن قُوَّةٍ (سوره انفال، آیه 60) برای جامعه اسلامی ما عبارتند از : 1_ تقویت توانمندی‌های دفاعی 2_ پیشرفت علمی و فناوری 3_ تقویت اتحاد و همبستگی ملی 4_ آمادگی برای بحران‌ها 5_ تقویت دیپلماسی و روابط بین‌الملل. این راهبردها به تقویت قدرت ملی و افزایش آمادگی برای مواجهه با تمامی تهدیدها جهت حفظ امنیت کشور ما کمک می کند. ✍ موسی آقایاری 🆔 @Myidea
🔵 ملاک های داشتن شعور سیاسی از منظر قرآن : 1. عدالت‌جویی و حق‌طلبی آیه 25 سوره حدید 2. شناخت حق و باطل آیه 29 سوره انفال 3. مشورت و مشارکت در تصمیم‌گیری آیه 159 سوره آل عمران، 4. وفاداری به عهد و پیمان آیه 34 سوره اسراء 5. پرهیز از فساد و فتنه آیه 205 سوره بقره 6. امر به معروف و نهی از منکر آیه 104 سوره آل عمران آ 7. مقاومت در برابر ظلم و استکبار آیه 75 سوره نساء 8. تقوا و خداپرستی آیه 177 سوره بقره 9. اطاعت از رهبری عادل . آیه 59 سوره نساء ✍ موسی آقایاری 🆔 @Myidea
🔵 اوصاف مسئول تراز انقلاب اسلامی یک مقام مسئول در تراز انقلاب اسلامی باید دارای ویژگی‌ها و اوصافی باشد که نشان‌دهنده پایبندی عمیق او به ارزش‌ها و اصول انقلاب اسلامی بوده باشد. این اوصاف عبارتند از : ▫️ ایمان و تقوا: مسئول در تراز انقلاب اسلامی باید فردی مؤمن و متقی باشد، یعنی در رفتار و عمل به اصول دینی و اخلاقی پایبند باشد و در تصمیم‌گیری‌های خود از معیارهای الهی و اسلامی تبعیت کند. ▫️ تعهد به ولایت فقیه: پذیرش و پیروی از رهبری ولایت فقیه یکی از اصول اساسی برای یک مسئول انقلابی است. او باید در تمامی امور سیاسی، اجتماعی و فرهنگی خود از خط مشی و رهنمودهای ولی فقیه پیروی کند. ▫️ اخلاص در عمل: اقدامات و تصمیمات او باید خالصانه و برای رضای خداوند باشد، نه برای کسب منافع شخصی یا گروهی. این اخلاص باعث می‌شود که او در هر شرایطی منافع عمومی را بر منافع شخصی ترجیح دهد. ▫️ عدالت‌خواهی: یکی از ویژگی‌های مهم یک مسئول انقلابی، عدالت‌خواهی و تلاش برای برقراری عدالت در تمامی حوزه‌ها است. او باید همواره در پی دفاع از حقوق مردم، به ویژه محرومان و مستضعفان باشد. ▫️ تدبیر و مدیریت جهادی: مسئول انقلابی باید توانایی مدیریت جهادی داشته باشد، به این معنا که در شرایط سخت و بحرانی بتواند با اتکا به خداوند و بهره‌گیری از منابع موجود، مشکلات را به نحو احسن مدیریت کند. او باید به مردم خدمت کند. کارهای مردم را در اداره جات با کمترین زمان ممکن با خوش رویی و اهتمام لازم راه بیندازد. ▫️ ساده‌زیستی و دوری از تجمل‌گرایی: ساده‌زیستی و پرهیز از زندگی تجملاتی از ویژگی‌های بارز یک مسئول انقلابی است. او باید در سبک زندگی خود همانند خود مقام معظم رهبری نشان دهد که به اصول زهد و قناعت پایبند است. ▫️ مردمی بودن: مسئول در تراز انقلاب باید با مردم در ارتباط نزدیک باشد، به مشکلات و نیازهای آنان توجه کند و خود را از مردم جدا نداند. او باید همواره برای حل مشکلات مردم در دسترس باشد. اجازه انباشته شدن پرونده در اداره جات را ندهد. بخاطر یک امضا ، روزها مردم ویلان و سرگردان نکند. ▫️ پایداری و مقاومت: در برابر فشارها و تهدیدها، مسئول انقلابی باید مقاومت کند و در مسیر حفظ و اجرای ارزش‌های انقلاب اسلامی پایدار بماند. این ویژگی به او کمک می‌کند تا در برابر مشکلات و دشمنان داخلی و خارجی استوار بایستد. ✅ یک مقام مسئول با داشتن این ویژگی‌ها می‌تواند نقش مؤثری در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی ایفا کرده و ضمن کسب رضایت و نعمات الهی ، مردم را به انقلاب اسلامی خوش بین و رضایت مند نماید. ✍ موسی آقایاری 🆔 @Myidea
3.77M
🔵 شرح نکات کلیدی آیه 26 سوره مبارکه غافر 🎤 موسی آقایاری 🆔 @Myidea
🔵 سخنی با نخبگان و فعالان فرهنگی با محوریت قرآن کریم بسم الله الرحمن الرحیم نخبگان و فعالان فرهنگی گرامی، برادران و خواهران عزیز، با سلام و درود بر شما که در عرصه فرهنگ، اندیشه و دین همواره پیشتاز و پرچم‌دار هستید، و از اینکه امروز توفیقی حاصل گردید تا در مورد جایگاه والای قرآن کریم در جامعه‌مان اندکی نوشته و با شما در میان بگذارم، از خدای منان سپاسگزارم. ▫️ قرآن کریم، کتاب هدایت و راهنمایی است که خداوند متعال برای نجات بشر از گمراهی و ضلالت فرو فرستاد. این کتاب عظیم، نه تنها منبع وحی و الهام، بلکه سرمشق زندگی و راهنمای هر مسلمانی است. در قرآن کریم، هم مسائل اعتقادی و معنوی و هم امور اجتماعی و فرهنگی و سیاسی به شکلی جامع و کامل مورد توجه قرار گرفته‌اند. شما عزیزان که در حوزه فرهنگ و اندیشه فعالیت می‌کنید، باید بدانید که قرآن تنها یک کتاب دینی نیست، بلکه منشوری است برای زندگی فردی و اجتماعی و سیاسی و... . در این عصر که جهان به سرعت در حال تغییر و تحولات است، قرآن همچنان چون چراغی فروزان، مسیر درست را به ما نشان می‌دهد. ▫️ نخبگان عزیز، نقش شما در فهم و تفسیر قرآن کریم برای جامعه امروز بسیار مهم و اساسی است. شما باید تلاش کنید تا پیام‌های قرآن را به زبان روز، به نسل جوان و جامعه منتقل کنید. این وظیفه‌ای است که از شما به عنوان نخبگان و فعالان فرهنگی انتظار می‌رود؛ چرا که شما پل ارتباطی بین معارف قرآنی و نیازهای روزمره جامعه هستید. ▫️ قرآن کریم از ما می‌خواهد که به تفکر و تعقل بپردازیم: أَفَلَا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَى قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا (آیا در قرآن نمی‌اندیشند یا بر دل‌هایشان قفل‌هایی است؟). این آیه شریفه ما را دعوت می‌کند تا به عمق آیات الهی پی ببریم و با تأمل در مفاهیم قرآن، راهکارهای عملی برای زندگی امروز پیدا کنیم. ▫️ در جامعه‌ای که شما نخبگان و فعالان فرهنگی در آن نقش‌آفرینی می‌کنید، قرآن باید به عنوان منبع اصلی الهام و راهنمایی در همه عرصه‌ها مطرح شود. از تربیت فرزندان تا مسائل اقتصادی، از فرهنگ عمومی تا سیاست، قرآن می‌تواند پاسخگوی نیازهای ما باشد. اما این مهم تنها زمانی محقق می‌شود که ما با تمام وجود به قرآن روی آوریم و آموزه‌های آن را در زندگی خود جاری کنیم. ▫️ مسئولیت ما این است که قرآن را از مهجوریت خارج کنیم و آن را به زندگی روزمره مردم بازگردانیم. شما باید با قلم و بیان خود، با فعالیت‌های فرهنگی و هنری، با استفاده از رسانه‌ها و فضای مجازی، پیام‌های قرآنی را به گوش همه برسانید. به ویژه در این دوران که گاهی به نظر می‌رسد ارزش‌های اصیل اسلامی در معرض تهدید قرار دارند، نقش شما در ترویج فرهنگ قرآنی بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد. ✅ قرآن کتابی است که برای همه زمان‌ها و همه نسل‌ها نازل شده است. ما باید از این گنجینه بی‌پایان استفاده کنیم تا هم جامعه‌ای بهتر بسازیم و هم به تکامل معنوی برسیم. در پایان از خداوند متعال می‌خواهم که به همه ما توفیق فهم عمیق قرآن و عمل به دستورات آن را عنایت فرماید و شما نخبگان و فعالان فرهنگی را در این راه مقدس یاری دهد. ✍ موسی آقایاری 🆔 @Myidea
3.26M
🔵 عبرتها و درس های موجود در جنگ جمل مطالعه تاریخ ، سبب بالندگی خاص سیاسی اجتماعی امروزی می شود. 🎤 موسی آقایاری 🆔 @Myidea
😭😭 با نهایت تأسف و تأثر، درگذشت مرحوم کربلایی محمد رضا خوئینی جوان رعنا ولایی ‌و انقلابی و متدین ( باجناق بنده ) را به اطلاع شما عزیزان می‌رسانیم. ▫️ از خداوند منان برای آن عزیز سفرکرده غفران و رحمت واسعه الهی و برای سه فرزند داغدار و همسر مکرمه اش صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت داریم. مراسم تشییع و خاکسپاری متعاقباً اعلام خواهد شد. ✍ موسی آقایاری 🆔 @Myidea
🔵 با نهایت تأثر و تأسف، درگذشت کربلایی محمد رضا خوئینی ( باجناق بنده ) را به همسر محترمه، مادر بزرگوار، فرزندان عزیز و خواهران داغدار تسلیت عرض می‌کنم. از خداوند متعال برای آن مرحوم رحمت و مغفرت، و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل خواهانم. روحشان شاد و یادشان گرامی باد. 😭 ✍ موسی آقایاری 🆔 @Myidea
🔵 در وصف مرگ و پیام های آن مرگ یکی از مهم‌ترین و پیچیده‌ترین مفاهیم در زندگی انسان است که همواره مورد توجه ادیان، فلسفه‌ها، و ادبیات قرار گرفته است. در ادبیات اسلامی و به ویژه در قرآن کریم و روایات معصومین، مرگ به عنوان یک پدیده‌ی طبیعی و حتمی در زندگی هر انسان، دارای پیام‌های عمیق و تربیتی است. برخی از این پیام‌ها و آموزه‌ها درباره مرگ عبارتند از : ▫️ مرگ به عنوان پایان زندگی دنیوی و آغاز زندگی اخروی : مرگ، پایان زندگی در این دنیا و آغاز مرحله‌ای جدید از حیات است که به آخرت منتهی می‌شود. این دیدگاه، انسان را به تفکر درباره ماهیت زندگی و تلاش برای ساختن آخرتی نیکو ترغیب می‌کند. «كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ وَإِنَّمَا تُوَفَّوْنَ أُجُورَكُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ» (سوره آل‌عمران، آیه 185) هر نفسی چشنده مرگ است، و همانا در روز قیامت پاداش‌های شما به طور کامل داده خواهد شد. ▫️ یادآوری ناپایداری دنیا : مرگ به انسان یادآوری می‌کند که دنیا گذرا و فانی است و نباید به لذت‌ها و ظواهر آن دل بست. این یادآوری می‌تواند انسان را از غفلت و غرور باز دارد و او را به زهد و تقوا هدایت کند. «اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَزِينَةٌ» (سوره حدید، آیه 20) بدانید که زندگی دنیا تنها بازی و سرگرمی و زینت است. ▫️ مرگ به عنوان امتحان و آزمایش : مرگ، همانند زندگی، یک آزمون الهی است که انسان‌ها را بر اساس اعمال و نیت‌هایشان محک می‌زند. این دیدگاه انسان را به اندیشه درباره اعمال خود و آمادگی برای مواجهه با نتیجه آنها در آخرت وا می‌دارد. « الَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَيَاةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا » (سوره ملک، آیه 2) "همان که مرگ و زندگی را آفرید تا شما را بیازماید که کدام یک از شما به عمل نیکوتر است. ▫️ نشان‌دهنده عدالت الهی : مرگ، به عنوان مقدمه‌ای برای رستاخیز و حسابرسی اعمال، به انسان‌ها یادآوری می‌کند که عدالت الهی بر جهان حاکم است و هر کس در آخرت به جزای اعمال خود خواهد رسید. « ثُمَّ إِنَّكُمْ بَعْدَ ذَٰلِكَ لَمَيِّتُونَ ثُمَّ إِنَّكُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ تُبْعَثُونَ » (سوره مؤمنون، آیات 15-16) سپس شما بعد از آن قطعاً خواهید مرد و سپس شما در روز قیامت برانگیخته خواهید شد. ▫️ مرگ به عنوان فرصتی برای توبه و بازگشت : مرگ، یادآور فرصت محدودی است که هر انسان برای توبه و بازگشت به سوی خدا در اختیار دارد. این مفهوم، انسان را به بهره‌گیری از فرصت‌ها و ترک گناه دعوت می‌کند. « يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَالتَنظُرْ نَفْسٌ مَا قَدَّمَتْ لِغَدٍ » (سوره حشر، آیه 18) ای کسانی که ایمان آورده‌اید، تقوای خدا پیشه کنید و هر نفسی بنگرد که برای فردا (آخرت) چه فرستاده است. ▫️ تسلی و آرامش برای بازماندگان : در فرهنگ اسلامی، مرگ به عنوان انتقال به سرای باقی و دیدار با خداوند، نوعی تسلی و آرامش برای بازماندگان محسوب می‌شود. این دیدگاه به انسان کمک می‌کند تا با فقدان عزیزان خود بهتر کنار بیاید. « وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ » (سوره بقره، آیات 155-156) و بشارت ده به شکیبایان کسانی که وقتی مصیبتی به آنها می‌رسد، می‌گویند: ما از آنِ خداییم و به سوی او بازمی‌گردیم. ▫️ یادآوری همیشگی مرگ و آمادگی برای آن : یاد مرگ، به عنوان یکی از بهترین راه‌های تربیت نفس و دوری از غفلت، همواره مورد تأکید قرآن و روایات است. یاد مرگ، انسان را از گناه بازمی‌دارد و او را برای ملاقات با خدا آماده می‌کند. پیامبر اکرم (ص) فرمودند: « اَكثِروا ذِكرَ هادِمِ اللَّذَّاتِ » . بسیار یاد کنید قطع‌کننده لذت‌ها (مرگ) را. ✅ مرگ، در کنار تمام پیام‌های تربیتی و معنوی که در خود دارد، به عنوان بخشی از چرخه حیات، انسان را به تأمل و تفکر درباره ارزش‌ها، اهداف، و معنای واقعی زندگی دعوت می‌کند. این تأملات می‌توانند به بهتر شدن اخلاق و رفتار انسان و نیز به رشد معنوی و سایر جوانب زندگی او منجر شوند. ✍ موسی آقایاری 🆔 @Myidea
بسم الله الرحمن الرحیم إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّـا إِلَیْهِ رَاجِعونَ از شما مؤمنین و مؤمنات عزیز و بزرگوار درخواست داریم که به نیت آرامش و تسکین روح کربلایی محمد رضا خوئینی جوان رعنا و مؤمن ولایی انقلابی سفر کرده، امشب ، شب اول قبر ایشان نماز لیلة الدفن (نماز وحشت) را به جا آورید. نماز لیلة الدفن به این صورت خوانده می‌ شود. ▫️ رکعت اول سوره حمد را بخوانید. سپس یک مرتبه آیه‌الکرسی را تلاوت کنید. رکعت دوم: - سوره حمد را بخوانید. - سپس ده مرتبه سوره "إِنّا أَنزَلْناهُ فِی لَیلَةِ الْقَدْرِ" (سوره قدر) را بخوانید. بعد از نماز بگویید : اللهم صل علی محمد و آل محمد و ابعث ثوابها الی قبر محمد رضا خوئینی
استاد حوزه علمیه هیدج: 🔻لازمه رعایت حجاب تغییر نگرش است لینک خبر: https://mojerasa.ir/khabar/40025/ 🆔 @Myidea
با عرض سلام و احترام، بدین‌وسیله از تمامی عزیزانی که با ابراز همدردی، ارسال پیام‌های تسلیت، حضور در مراسم تشییع و ترحیم، و یا به هر نحو دیگری در غم از دست دادن عزیز از دست رفته‌مان، کربلایی محمد رضا خوئینی، شریک بودند، نهایت سپاس و قدردانی را داریم. همدلی و محبت شما در این روزهای سخت، مایه‌ی تسلی خاطر و دلگرمی بازماندگان بوده است. از خداوند منان برای شما عزیزان، سلامتی، طول عمر باعزت و توفیقات روزافزون مسئلت داریم. ✍ موسی آقایاری
🔵 وقتی ارزش علم و دانش را به درستی درک نکنیم، وقتی سیاست‌زده شویم، وقتی حمایت مالی و زیرساختی از فضاهای آموزشی کافی نباشد، وقتی جریان‌های اجتماعی و فرهنگی انحرافی شکل بگیرد، وقتی رقابت‌های ناسالم فردی و گروهی به وجود آید، وقتی رسانه‌ها و تبلیغات به سمت منافع شخصی بروند، اساتید و نخبگان ما با بی‌مهری روبرو شده و دل‌شکستگی‌ها افزایش خواهد یافت. ✍ موسی آقایاری 🆔 @Myidea
🔵 تناسب سازی دروس حوزه های علمیه با شرایط معاصر تناسب‌سازی دروس حوزه‌های علمیه با شرایط معاصر موضوعی پیچیده و حیاتی است. این تغییرات می‌تواند شامل موارد زیر باشد : الف _ مطالعه و بررسی نیازهای اجتماعی: دروس حوزه باید به نیازهای معاصر جامعه پاسخ دهند. بررسی مسائل روز و چالش‌های جدید می‌تواند به بهبود محتوای آموزشی کمک کند. برای مثال، در پاسخ به نیازهای اجتماعی معاصر، می‌توان دروس حوزوی را با موارد زیر به‌روز کرد: مباحث خانواده و روانشناسی اجتماعی: با توجه به افزایش مشکلات خانوادگی و روانشناختی در جامعه، می‌توان دروس حوزه را به موضوعاتی چون مهارت‌های مدیریت خانواده، روانشناسی اجتماعی، و مشاوره خانواده تجهیز کرد تا طلاب بتوانند به مسائل پیچیده خانوادگی و فردی جامعه بهتر پاسخ دهند. اقتصاد و مدیریت اسلامی: با پیچیده‌تر شدن مسائل اقتصادی و مالی در جامعه، دروس حوزه می‌توانند به بررسی موضوعاتی نظیر مدیریت مالی، اقتصاد اسلامی، و اصول سرمایه‌گذاری مطابق با فقه اسلامی بپردازند تا طلاب قادر به ارائه مشاوره‌های مفید در این زمینه‌ها باشند. حقوق بشر و عدالت اجتماعی: به‌منظور پاسخگویی به نیازهای عدالت اجتماعی و حقوق بشر، گنجاندن دروس مرتبط با حقوق بشر، عدالت اجتماعی، و مبانی فقهی این مسائل می‌تواند به طلاب کمک کند تا در تحلیل و حل مسائل حقوقی و اجتماعی مؤثرتر عمل کنند. ب _ رویکرد علمی و پژوهشی: تقویت بعد علمی و پژوهشی در دروس حوزوی به‌ویژه در زمینه‌های علوم انسانی و اجتماعی، به طوری که با تحقیقات جدید و نوآوری‌های علمی همگام شود. ج _ بروزرسانی متون درسی: بازبینی و به‌روز کردن متون درسی و منابع آموزشی با توجه به تحولات جدید علمی و فرهنگی ضروری است. د _ آموزش مهارت‌های عملی: توجه به مهارت‌های عملی و کاربردی مانند مدیریت، ارتباطات، و تکنولوژی‌های نوین می‌تواند به ارتقاء کارآیی طلاب کمک کند. ه _ گسترش همکاری‌های بین‌المللی: تعامل و همکاری با مراکز علمی و پژوهشی جهانی می‌تواند منجر به تبادل اطلاعات و تجارب مفید شود. ک _ افزایش تعامل با جامعه: پیوند نزدیک‌تر با نیازهای عملی و اجتماعی جامعه می‌تواند باعث شود که دروس حوزوی به‌طور مستقیم‌تر به مسائل واقعی پاسخ دهند. ✅ اجرای این تغییرات نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و اطاعت از رهنمودهای تحول زای رهبر عزیز انقلاب و همکاری میان مراجع علمی و نهادهای آموزشی حوزوی است تا بتوان به هدف تناسب‌سازی دروس با شرایط معاصر دست یافت. ✍ موسی آقایاری 🆔 @Myidea