eitaa logo
طلوع فکر و اندیشه
645 دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
739 ویدیو
22 فایل
ارتباط با نویسنده کانال : @Musa1364 تا بنده نباشی تابنده نباشی مردمی ام ، وابسته به هیچ ارگان دولتی نیستم ، حمایت از کانال : 6063731057889736
مشاهده در ایتا
دانلود
🔵 گفتگوی آموزنده زمین و آسمان آسمان: ای زمین، چرا همیشه در زیر من ماندی و به عرش نرسیدی؟ زمین: ای آسمان بلند، من به فروتنی و تواضع افتخار می‌کنم. من خانهٔ مردمان هستم و هر که در من است، بر من قدم می‌گذارد. من آنان را با محبت و صبر در آغوش می‌گیرم. آسمان: اما من بالاتر از تو هستم و به خدا نزدیک‌تر. من خانهٔ ستارگان و فرشتگانم. زمین: درسته، ای آسمان. ولی نزدیکی به خدا به ارتفاع نیست، بلکه به تواضع و دل صاف است. من، هرچند در پایین‌ترین مکان قرار دارم، اما بندهٔ صابری‌ام و با عشق، هر روز پرورش دهنده‌ٔ مخلوقات خداوند هستم. آسمان: شاید حق با تو باشد. من بلند و زیبا هستم، اما تو پر از شکوهی که در سختی‌های زمینی به نمایش می‌گذاری. من از تو می‌آموزم که فروتنی و عشق به مخلوقات، نزدیک‌ترین راه به خداوند است. زمین: و من از تو می‌آموزم که همیشه چشم به آسمان و افق‌های دوردست داشته باشم، چرا که آرزو و امید است که انسان‌ها را به سوی نور و کمال می‌برد. عزیزان مطالعه کننده : این گفتگو به ما یادآوری می‌کند که هرچند ظاهر ما و جایگاهی که در آن قرار داریم ممکن است متفاوت باشد، اما اهمیت واقعی در تواضع، خدمت به دیگران و رسیدن به خداوند از طریق عشق و معرفت است. ✅ این مثالها نشانگر این هستند که هر موجودی در عالم هستی، چه زمین و چه آسمان، دارای نقش و ارزشی منحصر به فرد است و هرکدام می‌تواند از دیگری بیاموزد. ✍ موسی آقایاری 🆔 @Myidea
🔵 در گفتگوی زیر، ندا فخاری، معاند انقلاب اسلامی ساکن نروژ ، با موسی آقایاری، طرفدار انقلاب اسلامی ساکن ایران ، به بحث و تبادل نظر پرداخته اند : ندا فخاری: سلام آقای آقایاری، امیدوارم حالتان خوب باشد. همیشه با شما در مورد انقلاب اسلامی بحث‌هایی داشته‌ام و امروز می‌خواهم نظر شما را درباره چند موضوع بپرسم. به نظر شما، آیا انقلاب اسلامی واقعاً به اهداف اولیه‌اش دست یافته است؟ موسی آقایاری: سلام خانم فخاری، بله، امیدوارم شما هم خوب باشید. به اعتقاد من، انقلاب اسلامی در بسیاری از زمینه‌ها به اهداف خود رسیده است. یکی از اهداف اصلی انقلاب، استقلال و خودکفایی کشور بود و در این زمینه موفقیت‌های زیادی کسب شده است. ایران در زمینه‌های فناوری، پزشکی و نظامی پیشرفت‌های قابل توجهی داشته است. ندا فخاری: اما انتقاداتی وجود دارد که نشان می‌دهد کشور هنوز با مشکلاتی جدی مواجه است. به عنوان مثال، مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم به طور مداوم مطرح می‌شود. نظرتان در این باره چیست؟ موسی آقایاری: درست است که مشکلات اقتصادی وجود دارد و ما نباید این مشکلات را نادیده بگیریم. اما باید توجه داشته باشیم که بسیاری از این مشکلات ناشی از تحریم‌ها و فشارهای خارجی است که به کشور وارد شده است. با این حال، نظام تلاش کرده است تا با استفاده از ظرفیت‌های داخلی و سیاست‌های درست، این مشکلات را کاهش دهد. ندا فخاری: یکی دیگر از انتقادات این است که برخی معتقدند انقلاب به تعهدات خود در زمینه آزادی‌های فردی و حقوق بشر عمل نکرده است. نظر شما چیست؟ موسی آقایاری: آزادی‌های فردی و حقوق بشر موضوعاتی بسیار مهم هستند و در انقلاب اسلامی هم به این مسائل توجه شده است. با این حال، ممکن است در برخی موارد نیاز به بهبود وجود داشته باشد. هدف اصلی انقلاب تحقق عدالت اجتماعی و رفاه عمومی بوده است و تلاش برای حفظ امنیت و ثبات کشور، ممکن است در برخی موارد باعث محدودیت‌هایی در زمینه‌های دیگر شود. ندا فخاری: به نظر می‌رسد که نظرات شما به نوعی دفاع از وضعیت موجود است. آیا فکر نمی‌کنید که زمان آن رسیده که نقدهای جدی‌تری به وضع موجود داشته باشید و به دنبال تغییرات اساسی باشید؟ موسی آقایاری: نقد سازنده همیشه مفید است و ما باید به دنبال بهبود وضعیت موجود باشیم. با این حال، تغییرات باید به صورت تدریجی و با در نظر گرفتن منافع ملی و امنیت کشور انجام شود. در نهایت، هدف ما ارتقاء کشور و رفاه مردم است و برای این منظور، نیاز به همکاری و تعامل مثبت داریم. ندا فخاری: از بحث با شما سپاسگزارم. شاید دیدگاه‌های ما متفاوت باشد، اما گفت‌وگو و تبادل نظر می‌تواند به ما کمک کند تا بهتر درک کنیم و به دنبال راه‌حل‌های مشترک باشیم. موسی آقایاری: من هم از گفت‌وگو با شما قدردانی می‌کنم. تبادل نظر و گفت‌وگو همیشه می‌تواند به درک بهتر مسائل و پیدا کردن راه‌حل‌های مناسب کمک کند. امیدوارم که با همدیگر بتوانیم به نفع کشور و مردم قدم برداریم. ✍ پیاده سازی گفتگو : موسی آقایاری 🆔 @Myidea
🔵 نقش فقیه در ساختن جامعه اسلامی نقش فقیه در ساختن جامعه اسلامی بسیار مهم و چند بعدی است. فقیه به‌عنوان پیشوای دینی و مرجع تقلید، مسئولیت‌های مختلفی دارد که بر اساس دانش فقهی و اصول اسلامی انجام می‌شود. در ادامه به چند نمونه از این نقش‌ها با ذکر مثالهایی می پردازیم : 1. رهبری فکری و دینی فقیهان به‌عنوان رهبری فکری و دینی، اصول و احکام اسلامی را به مردم آموزش می‌دهند و تفسیر می‌کنند. این امر موجب می‌شود که جامعه اسلامی از نظر دینی و اخلاقی به راه راست هدایت شود. برای مثال، در دوران پیامبر اسلام و... ، فقیهان نقش مهمی در تبیین احکام و مسائل شرعی داشتند که موجب ثبات و پیشرفت جامعه اسلامی شد. 2. قضاوت و حل اختلافات فقیهان در مقام قضات و داوران، به حل و فصل اختلافات میان مردم می‌پردازند و بر اساس اصول فقهی، به عدالت و انصاف در رسیدگی به دعاوی توجه می‌کنند. مثلاً در دوران امام علی (ع)، ایشان به‌عنوان قاضی در بسیاری از موارد قضائی، با تکیه بر فقه اسلامی، به رسیدگی به مسائل و اختلافات پرداخته و نمونه‌های بارزی از عدالت را به نمایش گذاشتند. 3. تدوین قوانین و مقررات فقیهان با استفاده از دانش فقهی، به تدوین قوانین و مقرراتی می‌پردازند که مطابق با اصول اسلامی باشد و به بهبود و پیشرفت جامعه کمک کند. به‌عنوان مثال، در نظام‌های سیاسی اسلامی، مانند جمهوری اسلامی ایران، فقیهان به تدوین قوانین مدنی، جزائی و اقتصادی بر اساس شریعت اسلام می‌پردازند. 4. راهنمایی اقتصادی و اجتماعی فقیهان با ارائه مشاوره‌های دینی و اقتصادی، به حل مشکلات اجتماعی و اقتصادی جامعه کمک می‌کنند. برای مثال، در فقه اسلامی، قوانین و مقرراتی درباره زکات، خمس و حقوق اقتصادی دیگر وجود دارد که فقیهان به تبیین و اجرای این قوانین کمک می‌کنند تا عدالت اجتماعی برقرار شود. 5. تربیت و آموزش فقیهان با برگزاری کلاس‌های آموزشی و ارائه دروس دینی، به تربیت نسل‌های جدیدی از علما و متدینین پرداخته و به رشد علمی و اخلاقی جامعه کمک می‌کنند. برای مثال، حوزه‌های علمیه در ایران و دیگر کشورها، تحت نظر فقیهان، به تربیت طلاب و دانش‌آموختگان دینی می‌پردازند که در آینده نقش‌های کلیدی در جامعه اسلامی خواهند داشت. ✅ مثال‌های تاریخی و معاصر: 1. امام علی (ع) در قضاوت و رهبری جامعه: امام علی (ع) به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین فقها و پیشوایان اسلامی، در دوران خلافت خود به‌ویژه در قضاوت‌های عادلانه و ارائه احکام اسلامی نقش مهمی ایفا کرد. 2. امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی ایران: امام (ره) با رهبری فقهی و سیاسی خود، نقش کلیدی در انقلاب اسلامی ایران ایفا کرد و نظام جمهوری اسلامی ایران را بر اساس اصول اسلامی پایه‌گذاری کرد. 3. آیت‌الله العظمی سیستانی و حل بحران‌ها: آیت‌الله سیستانی در عراق، با ارائه راهکارهای فقهی و دینی، به حل بحران‌ها و مشکلات سیاسی و اجتماعی در کشور عراق کمک کرده و به ثبات و آرامش کشور کمک کرده است. این مثال‌ها نشان‌دهنده اهمیت و تأثیرگذاری فقیه در ساختن و هدایت جامعه اسلامی هستند. ✍ موسی آقایاری 🆔 @Myidea
🔵 سخنی مهم با اساتید و طلاب حوزه‌های علمیه بسم الله الرحمن الرحیم با آغاز سال تحصیلی جدید در حوزه‌های علمیه، که امسال از 17 شهریورماه آغاز می‌شود، فرصت مبارکی فراهم آمده است تا با قلبی آکنده از امید و نگرانی نسبت به آینده اسلام و جامعه مسلمانان، با شما اساتید بزرگوار و طلاب گرامی حوزه‌های علمیه، سخنی داشته باشم. این ایام، فرصتی است مغتنم برای بازاندیشی در رسالت و وظایف خطیری که بر عهده ماست. ✅✅ به یاد آوریم کلام بلند حضرت امام خمینی (قدّس سرّه) را که فرمودند: «حوزه‌های علمیه باید در خدمت اسلام و مردم باشند و فقه اسلامی را به عنوان راهکارهای عملی در زندگی پیاده کنند» . این سخن امام راحل، زنگ خطری است که بر گوش ما صدا می‌کند و ما را به خود می‌آورد تا بدانیم که ما به عنوان طلاب و اساتید حوزه‌های علمیه، مسئولیتی عظیم بر دوش داریم. آغاز سال تحصیلی جدید، زمانی است برای بازنگری و تأمل در مسئولیت‌های خود و پاسخگویی به این ندای الهی و معنوی که در مسیر علم و عمل، به گونه‌ای حرکت کنیم که شایسته این جایگاه والا باشیم. ▫️ ضرورت درک شرایط روز: بر هیچ‌کس پوشیده نیست که در دنیای امروز، تغییرات سریع و گسترده‌ای در عرصه‌های مختلف جهانی و ملی در حال رخ دادن است. این تحولات، ایجاب می‌کند که ما به عنوان وارثان علم دین، نسبت به اوضاع زمانه خود آگاه و بیدار باشیم. قرآن کریم در سوره توبه، آیه 122 می‌فرماید: «وَ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلْيُنذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ» ؛ چرا از هر گروهی، جمعی به سوی پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) نروند تا در دین به فهم و شناخت عمیق دست یابند و قوم خود را از آنچه آموخته‌اند، آگاه سازند، باشد که آنان پرهیزگار شوند. این آیه شریفه، بر ما تأکید می‌کند که لازمه تحقق این رسالت، درک عمیق دین و شرایط روزگار است. باید با بصیرت و بینشی دقیق، به تبیین مسائل و مشکلات بپردازیم و جامعه اسلامی را به سوی درک صحیح و اقدام مؤثر هدایت کنیم. ▫️ الزامات فقهی و انقلابی: ما موظفیم که درس‌ها و برنامه‌های علمی خود را بر اساس فقه جعفری تنظیم و استوار سازیم، چرا که فقه جعفری، با عمق، جامعیت، و پویایی خود، ظرفیت ارائه راهکارهای عملی برای مسائل و معضلات روز را دارد. امام علی (علیه‌السلام) در نهج‌البلاغه، خطبه 147 می‌فرمایند: «اِعْرِفْ دِينَكَ كَما يَجِبُ أَنْ تَعْرِفَهُ» ؛ دین خود را چنان که شایسته است، بشناس. این سخن علوی، نوری است برای راه ما که به ژرفای آموزه‌های فقهی جعفری پی ببریم و بر اصولی قوی و پایدار بنا کنیم تا در مواجهه با چالش‌های پیچیده امروز، مسیر درست را بیابیم و اهداف متعالی دین مبین اسلام و انقلاب شکوهمند اسلامی را محقق سازیم. ▫️ همکاری و تعامل سازنده: برای پیشبرد اهداف والای دین و انقلاب اسلامی، لازم است که همدلی، همکاری، و تعامل سازنده میان اساتید معظم و طلاب گرانقدر تقویت گردد. قرآن کریم در سوره آل عمران، آیه 200 می‌فرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ»؛ ای اهل ایمان، صبر پیشه کنید، در برابر سختی‌ها استقامت ورزید، به هم پیوند دهید و تقوا پیشه کنید، شاید که رستگار شوید. این آیه، ما را به وحدت، صبر، پایداری، و تلاش جمعی در راه خدا دعوت می‌کند و به ما نشان می‌دهد که پیشرفت در عرصه علم و دین، مستلزم روحیه تعامل و همکاری است. ✅ امیدواریم که با آغاز سال تحصیلی جدید، این دوره، نقطه عطفی در مسیر تلاش‌های علمی و دینی ما باشد. دعا می‌کنیم که خداوند متعال به ما توفیق دهد تا با فهم درست شرایط، بهره‌گیری از معارف غنی فقه جعفری، و تعامل و همکاری موثر و کارآمد، بتوانیم به پیشبرد اهداف مقدس دین و انقلاب اسلامی خدمت کنیم. بی‌گمان، با عزم و اراده‌ای راسخ و ایمان قلبی، خواهیم توانست به دستاوردهایی درخشان و آینده‌ای بهتر برای جامعه اسلامی دست یابیم. ✍ موسی آقایاری 🆔 @Myidea
🔵 ❌ هوشیار باشیم؛ گول ظاهر آرام شهرها را نخوریم! در نگاه سطحی، شهرهای بزرگ کشور، از جمله تهران، ممکن است به ظاهر آرام و منظم به نظر برسند. اما این ظاهر آرام، پرده‌ای است که بر چشمان ما افتاده و ما را از واقعیتی تلخ غافل می‌سازد؛ حقیقتی که پشت نقاب این آرامش نهفته است: سقوط تدریجی ایمان و کمرنگ شدن مظاهر دینی. این وضعیت، هشداری است به همه ما، که اگر بی‌تفاوت و بی‌عمل بمانیم، شاهد فروپاشی ارز‌ش‌ها و اعتقادات اسلامی و ایرانی‌مان خواهیم بود. ❗ ضرورت هوشیاری و بیداری دینی ما نباید فریب این ظاهر را بخوریم و فکر کنیم همه‌چیز در مسیر درستی در حال پیش‌روی است. آن‌چه امروز در بسیاری از شهرها، و به‌ویژه تهران، مشاهده می‌شود، نمادها و نشانه‌های نگران‌کننده‌ای از کاهش اعتقاد به ارزش‌های دینی، معنوی و اخلاقی است. کمرنگ شدن شعائر دینی، غفلت از احکام شریعت، و ترویج مظاهر غربی، زنگ خطری است که باید ما را به خود بیاورد. 🔍 تهدیدها و چالش‌های پیش‌رو: در این برهه حساس، تهاجم فرهنگی و نفوذ بی‌سر و صدای دشمنان دین و فرهنگ، همواره در تلاش است تا ایمان و معنویت را از دل جامعه ما ریشه‌کن کند. مظاهر بی‌دینی، شبهات فکری و اعتقادی، و رواج سبک‌های زندگی غیراسلامی، همه و همه ابزاری در دست دشمنان قسم‌خورده این آب و خاک است تا جوانان و خانواده‌های ما را از ارزش‌های اسلامی دور کنند. 📢 رسالت و وظیفه ما: حال، در این شرایط خطیر، وظیفه‌ای بزرگ بر دوش همه ماست؛ از مسئولان گرفته تا مردم عادی. همه باید بیدار و هوشیار باشیم و در مقابل این تهاجمات بی‌امان فرهنگی و فکری، بی‌تفاوتی را کنار بگذاریم و به میدان عمل بیاییم. ترویج معارف اسلامی، تقویت بنیان‌های ایمانی، و احیای سبک زندگی اسلامی در جامعه، وظیفه‌ای است که بر عهده تک‌تک ماست. ⚠️ دریابیم؛ پیش از آنکه دیر شود! به جای آن‌که اسیر خواب غفلت شویم، باید در بیداری عمل کنیم. نباید اجازه دهیم که شهرهایمان، که روزگاری مهد ارزش‌های اسلامی و معنوی بودند، به کانونی برای انحراف و بی‌دینی تبدیل شوند. این وظیفه ماست که با احیای امر به معروف و نهی از منکر، ترویج فرهنگ اهل‌بیت (علیهم‌السلام) و تقویت فضای معنوی و ایمانی، به مقابله با این جریان‌های انحرافی برخیزیم. ✅ اگر امروز کاری نکنیم، فردا دیر خواهد بود. بی‌تفاوت نباشیم! هرکس در جایگاه و مسئولیت خود، وظیفه‌ای الهی دارد و باید برای نجات ایمان و ارزش‌های اسلامی جامعه‌مان تلاش کند.موسی آقایاری 🆔 @Myidea
🔵 توقعات مردم از یک طلبه 1. تدین و تقوا: مردم انتظار دارند که یک طلبه با پایبندی به اصول دین و رفتارهای اسلامی، الگویی از تقوا و پرهیزگاری باشد و در همه جوانب زندگی خود از آموزه‌های دینی پیروی کند. 2. دانش و آگاهی: طلبه باید دارای دانش عمیق و گسترده‌ای از مباحث دینی، فقهی، اصولی و اخلاقی باشد و بتواند به سوالات و نیازهای دینی مردم پاسخ‌های مستند و معقول ارائه دهد. 3. خدمت به جامعه: مردم از طلبه انتظار دارند که علاوه بر فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی، در امور اجتماعی، فرهنگی و نیازهای اجتماعی مشارکت داشته باشد و با اقدامات عملی در جهت بهبود وضعیت جامعه و رفع مشکلات مردم قدم بردارد. 4. اخلاق و رفتار نیکو: یک طلبه باید با رفتار اخلاقی و شایسته، احترام و محبت نسبت به دیگران را به نمایش بگذارد و در تعاملات خود با مردم، مدافع اصول انسانی و اسلامی باشد. 5. رهبری معنوی و مشاوره: مردم انتظار دارند که طلبه به عنوان یک راهنما و مشاور، در مسائل معنوی و خانوادگی، به ارائه مشاوره‌های مؤثر و کاربردی بپردازد و در راهنمایی اخلاقی و روحی مردم نقش مهمی ایفا کند. 6. توانایی در تفسیر و تدریس و تبلیغ دین الهی : طلبه باید توانایی تفسیر قرآن کریم و تدریس مباحث دینی را داشته باشد و به‌طور مستمر با استفاده از روش‌های علمی و مناسب، آموزه‌های دینی را به دیگران منتقل کند. 7. پاسخگویی و شفافیت: مردم از طلبه انتظار دارند که با شفافیت در ارائه نظرات و پاسخگویی به سؤالات دینی و شرعی، اعتماد عمومی را جلب کند و در تبیین مسائل دینی، قاطع و روشن باشد. 8. عمل به اصول و ارزش‌ها: طلبه باید با عمل به اصول اسلامی و ارزش‌های اخلاقی، نمونه‌ای از پیاده‌سازی عملی آموزه‌های دینی در زندگی روزمره باشد و از این طریق به تقویت ایمان و اخلاق در جامعه کمک کند. ✍ موسی آقایاری 🆔 @Myidea
🔵 هراس دشمنان از لباس روحانیت ، نماد مقاومت و پایبندی به ارزش‌های انقلاب و اسلام ▫️ لباس روحانیت به‌عنوان نماد دین و انقلاب اسلامی همواره دشمنان داخلی و خارجی را به هراس انداخته است. این لباس به دلیل نشان‌دهنده تعهد به اصول دینی و اسلامی، پایبندی به آرمان‌های انقلاب و هدایت جامعه به سمت ارزش‌های الهی، تأثیر عمیقی بر مردم داشته و همین امر باعث هراس دشمنان شده است. نمونه‌های عینی این موضوع در تاریخ انقلاب اسلامی و سال‌های پس از آن به‌وضوح قابل مشاهده است. ▫️ پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، دشمنان داخلی و خارجی، به ویژه گروه‌های تروریستی مانند منافقین (مجاهدین خلق)، از تأثیرگذاری روحانیون و لباس روحانیت در جامعه به شدت هراس داشتند. این هراس به حدی بود که منجر به ترور شخصیت‌های برجسته‌ای مانند شهید آیت‌الله مرتضی مطهری شد که به دلیل روشنگری‌های دینی و انقلابی خود هدف قرار گرفت. همچنین، شهید آیت‌الله سید محمد حسینی بهشتی، یکی از تأثیرگذارترین شخصیت‌های انقلاب اسلامی و رئیس دیوان عالی کشور، در سال ۱۳۶۰ در حادثه انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی به دست گروهک منافقین ترور شد. این ترورها ناشی از ترس دشمنان از نفوذ معنوی و فکری این شخصیت‌های روحانی بود که لباس روحانیت به تن داشتند. همچنین شهید آیت‌الله محمد مفتح و شهید آیت‌الله محمد صدوقی نیز به دلیل نقش پررنگ خود در بیداری اسلامی و هدایت جامعه هدف ترور قرار گرفتند. ▫️ در دوران جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، روحانیون با لباس روحانیت در جبهه‌ها حاضر شدند و در کنار رزمندگان به عنوان نماد معنویت و ایمان حضور داشتند. حضور روحانیون با لباس روحانیت در خطوط مقدم جنگ، نه تنها موجب تقویت روحیه رزمندگان می‌شد، بلکه برای دشمن نیز ترس‌آور بود. به همین دلیل، دشمن بعثی عراق به‌طور ویژه روحانیون را هدف حملات خود قرار می‌داد. شهدای بزرگواری مانند حجت‌الاسلام محمد ابوترابی‌فرد و حجت‌الاسلام عبدالله مهدوی که با لباس روحانیت در جبهه‌های جنگ حضور یافتند، به دلیل نقش برجسته در تقویت روحیه معنوی رزمندگان و تأثیرگذاری اجتماعی و معنوی، هدف دشمن قرار گرفتند. ▫️ در سال‌های اخیر، حملات هدفمند به روحانیون با لباس روحانیت در داخل کشور توسط گروه‌های افراطی و تحت تأثیر تبلیغات ضد دینی دشمنان افزایش یافته است. این حملات که گاهی منجر به شهادت روحانیون در اماکن عمومی مانند مترو و خیابان‌ها شده است، نشان‌دهنده هراس دشمنان از تأثیرگذاری لباس روحانیت در جامعه و نفوذ معنوی روحانیون است. این اقدامات ناشی از هراس دشمنان از نقش بیدارگر و اثرگذار روحانیون و لباس روحانیت در جامعه می‌باشد. ▫️ دشمنان دین و انقلاب، به‌خصوص رسانه‌های غربی و معاند، همواره سعی کرده‌اند با تخریب شخصیت روحانیون و تضعیف جایگاه لباس روحانیت، مردم را نسبت به این نماد دینی و انقلابی بدبین کنند. این رسانه‌ها با استفاده از ابزارهای تبلیغاتی مانند فیلم‌ها، برنامه‌های تلویزیونی و فضای مجازی، روحانیون را به عنوان چهره‌های منفی و منفعل نشان می‌دهند. کمپین‌های رسانه‌ای و جنگ نرم علیه روحانیت، با ترویج شایعات و دروغ‌پردازی‌ها، تلاشی آشکار برای تضعیف جایگاه معنوی و انقلابی این نماد است و نشان‌دهنده هراس آن‌ها از تأثیرگذاری مثبت و عمیق روحانیون در هدایت جامعه به سمت ارزش‌های دینی و اسلامی است. که البته مع الاسف دشمنان ما در این باره موفقیت های نسبی همچون کاهش دادن آمار ورود جوانان به حوزه های علمیه و تحصیل علوم دینی هم به دست آورده اند. ✅ این نمونه‌های عینی به‌خوبی نشان می‌دهند که لباس روحانیت به دلیل نقش محوری و تأثیرگذاری‌اش در دفاع از دین، ارزش‌ها و انقلاب، همواره باعث هراس دشمنان داخلی و خارجی بوده است. دشمنان از طرق مختلف، از جمله ترور فیزیکی، تبلیغات منفی و جنگ روانی، سعی در از بین بردن یا تضعیف این نماد دینی و انقلابی دارند. این تلاش‌ها گواهی است بر اهمیت و تأثیرگذاری لباس روحانیت به عنوان نماد مقاومت، بیداری و پایداری در برابر ظلم و فساد. ✍ موسی آقایاری 🆔 @Myidea
🔵 حامیان دین الهی : گروه‌ها و نمونه‌های برجسته از دیدگاه قرآن حامیان دین الهی افرادی هستند که با ایمان، عمل صالح، و تلاش برای ترویج و دفاع از آموزه‌های الهی به حمایت از دین خدا می‌پردازند. در قرآن کریم، چندین گروه و فرد به عنوان حامیان دین الهی معرفی شده‌اند که می‌توان آنها را به تفصیل بررسی کرد: 1. پیامبران و رسولان الهی پیامبران و رسولان، به عنوان نخستین و بزرگترین حامیان دین الهی، همواره در مسیر تبلیغ و ترویج دین خدا تلاش کرده‌اند. آنها با هدایت مردم و نشان دادن راه حق، نقشی اساسی در حفظ و حمایت از دین الهی ایفا کرده‌اند. مثال: حضرت ابراهیم (ع) که به حمایت از توحید و مبارزه با بت‌پرستی پرداخت. آیه: قَالُوا حَرِّقُوهُ وَانصُرُوا آلِهَتَكُمْ إِن كُنتُمْ فَاعِلِينَ. قُلْنَا يَا نَارُ كُونِي بَرْدًا وَسَلَامًا عَلَىٰ إِبْرَاهِيمَ (سوره انبیاء، آیات 68 و 69). این آیات به ایستادگی حضرت ابراهیم (ع) در برابر بت‌پرستان اشاره دارد. 2. امامان و رهبران دینی بعد از پیامبران، امامان و رهبران دینی که به عنوان خلفای پیامبران شناخته می‌شوند، به حراست از دین و هدایت مردم پرداخته‌اند. آنها در سخت‌ترین شرایط نیز به حمایت از دین خدا ایستادگی کرده و الگوی پیروی برای مردم بوده‌اند. مثال: امام حسین (ع) که در واقعه عاشورا برای دفاع از دین و ارزش‌های اسلامی قیام کرد. آیه: وَجَاهِدُوا فِي اللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِ (سوره حج، آیه 78). این آیه به جهاد در راه خداوند اشاره دارد که امام حسین (ع) در کربلا به این دستور عمل کرد. 3. مؤمنان و متقیان افرادی که به خدا و رسول او ایمان دارند و بر اساس آن عمل می‌کنند، به عنوان حامیان دین الهی شناخته می‌شوند. قرآن کریم به تکرار به این گروه از افراد اشاره کرده و آنها را مورد تمجید قرار داده است. مثال: اصحاب کهف که برای حفظ ایمان خود از ظلم پادشاه زمان خود فرار کردند. آیه: إِنَّهُمْ فِتْيَةٌ آمَنُوا بِرَبِّهِمْ وَزِدْنَاهُمْ هُدًى (سوره کهف، آیه 13). این آیه به ایمان و استقامت جوانان اصحاب کهف در راه دین خدا اشاره دارد. 4. مجاهدان در راه خدا مجاهدان در راه خدا، کسانی هستند که برای دفاع از دین و ارزش‌های الهی در برابر دشمنان ایستادگی می‌کنند. قرآن کریم بارها به مقام و مرتبت این افراد اشاره کرده است. مثال: اصحاب بدر که در جنگ بدر برای دفاع از اسلام و پیامبر (ص) جنگیدند. آیه: كَم مِّن فِئَةٍ قَلِيلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً كَثِيرَةً بِإِذْنِ اللَّهِ (سوره بقره، آیه 249). این آیه به شجاعت و پیروزی مسلمانان در جنگ بدر اشاره دارد. 5. اهل امر به معروف و نهی از منکر این گروه از افراد، به اصلاح جامعه و جلوگیری از فساد و ترویج نیکی‌ها می‌پردازند. امر به معروف و نهی از منکر یکی از وظایف اساسی مسلمانان است که به عنوان حامیان دین الهی شناخته می‌شوند. مثال: حضرت علی (ع) که همواره به امر به معروف و نهی از منکر پرداخته و به عنوان الگوی عدالت‌طلبی در تاریخ اسلام شناخته می‌شود. آیه: وَلْتَكُن مِّنكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ (سوره آل‌عمران، آیه 104). این آیه به مسئولیت اجتماعی مسلمانان در ترویج نیکی‌ها و جلوگیری از بدی‌ها اشاره دارد. ✅ حامیان دین الهی شامل پیامبران، امامان، مؤمنان ( با جان و مال ) ، مجاهدان و اصلاح‌گران اجتماعی هستند که هر یک در مقاطع مختلف تاریخ اسلام با ایستادگی در راه خداوند و دفاع از ارزش‌های دینی به عنوان الگوهایی برجسته معرفی شده‌اند. قرآن کریم در آیات متعددی به تجلیل از این افراد پرداخته و آنها را به عنوان نمونه‌های عملی حمایت از دین معرفی کرده است. یکی از نمونه های عملی که هدف حمایت از دین را دارد : تشکیل جمهوری اسلامی است. ✍ موسی آقایاری 🆔 @Myidea
🔵 عدم بلوغ سیاسی و مدیریت نادرست دولت پزشکیان؛ دلیل عدم تحلیل گسترده مسائل دولت به دلیل سادگی و فقدان بلوغ سیاسی و درایت کافی در رفتار آقای پزشکیان، رئیس‌جمهور ایران، بسیاری از مسائل سیاسی دولت نیاز به بررسی و تحلیل گسترده ندارند. یکی از نشانه‌های این سادگی و عدم تعقل سیاسی را می‌توان در سخنرانی وی در صحن علنی مجلس مشاهده کرد. او در حالی که خلاف قانون عمل می‌کرد، به نادرستی اظهار داشت که رهبر انقلاب دستور داده‌اند وزیر پیشنهادی ارشاد انتخاب شود. این سخن او به وضوح نشان‌دهنده کمبود درایت و بینش سیاسی و همچنین عدم آگاهی از موازین قانونی و مدیریتی است. با توجه به این نوع رفتارها و تصمیم‌گیری‌های غیرمنطقی ، من بیش از ۹۰ درصد از کارهای دولت را پیگیری نمی‌کنم و تمایلی به ورود به تجزیه و تحلیل عمیق آن‌ها ندارم. چنین شرایطی موجب می‌شود که نیازی به بررسی گسترده‌تر مسائل دولت نبینم، چرا که اصول اولیه عقلانیت و سیاست‌ورزی در آن رعایت نمی‌شود. ✍ موسی آقایاری 🆔 @Myidea
🔵 تبعات بیسوادی سیاسی بیسوادی سیاسی یکی از آفت‌های بزرگ جامعه بشری است که تبعاتی بس ویرانگر و عمیق به همراه دارد. مردمی که از شناخت و درک صحیح مسائل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی محروم‌اند، به آسانی در دام پوپولیسم و فریبکاری سیاست‌مداران گرفتار می‌شوند. بیسوادی سیاسی سبب می‌شود که مردم نتوانند واقعیت‌های نهفته در پس وعده‌ها و گفتارهای صاحبان قدرت را دریابند و از همین‌رو، به‌سادگی بازیچه دست آنان قرار می‌گیرند. در این وضعیت، جامعه از توان نقد و پرسشگری تهی می‌شود و راه برای استبداد و خودکامگی گشوده می‌گردد. بیسوادی سیاسی نه تنها به معنای ناآگاهی از جریان‌های روز و تحولات بین‌المللی است، بلکه مهم‌تر از آن، ناتوانی در تحلیل و تشخیص منافع حقیقی جامعه و کشور است. جامعه‌ای که اعضایش از سواد سیاسی بی‌بهره‌اند، نمی‌توانند از حقوق و آزادی‌های خود پاسداری کنند و به‌آسانی به سوی بی‌عدالتی و ظلم سوق داده می‌شوند. این بیسوادی باعث می‌شود تا اکثریت جامعه نتوانند با هم‌افزایی و همفکری، برای اصلاح و بهبود وضعیت خود گام بردارند و به‌جای آن، به فرقه‌گرایی، اختلاف‌افکنی و تفرقه گرفتار آیند. در چنین جوامعی، حاکمان مستبد با تکیه بر جهل سیاسی مردم، به آسانی قوانین ناعادلانه وضع می‌کنند و سیاست‌های خود را به نام منافع عمومی تحمیل می‌نمایند. بیسوادی سیاسی، مانعی بر سر راه مشارکت مؤثر مردم در امور کشور است و موجب می‌شود که تصمیم‌گیری‌ها تنها در دستان عده‌ای خاص متمرکز شود، که این امر خود بسترساز فساد، تبعیض و بی‌عدالتی در ساختار قدرت است. از سوی دیگر، بیسوادی سیاسی زمینه‌ساز رواج افراط‌گرایی و گرایش به اندیشه‌های خشونت‌آمیز می‌گردد، چرا که افراد ناآگاه به‌راحتی جذب شعارهای تند و رادیکال می‌شوند و بدون درک عواقب آن، در مسیرهای خطرناک گام می‌گذارند. در چنین فضایی، اندیشمندان و نخبگان جامعه نیز جایگاه خود را از دست می‌دهند و جامعه به سوی فروپاشی اخلاقی و فرهنگی پیش می‌رود. ✅ سرانجام، بیسوادی سیاسی سبب می‌شود که مردم از فرصت‌ها و ظرفیت‌های دموکراتیک خود برای ایجاد تغییرات مثبت محروم شوند. در نبود آگاهی و شناخت کافی، سازوکارهای مشارکت مردمی به‌درستی عمل نمی‌کند و انتخاب‌ها و تصمیم‌گیری‌های نادرست به زیان همگان تمام می‌شود. تنها راه مقابله با این آفت، سرمایه‌گذاری بر آموزش و پرورش سیاسی و ترویج فرهنگ پرسشگری و نقد آگاهانه است تا هر فرد بتواند به‌عنوان یک شهروند مسئول، در ساختن آینده‌ای بهتر برای خود و جامعه‌اش سهمی مؤثر ایفا کند. ✍ موسی آقایاری 🆔 @Myidea
پژوهشگر و مدرس حوزه: 🔻امام عسکری (ع) طلایه‌دار جهاد تبیین است لینک خبر: https://mojerasa.ir/khabar/40529/ 📮 🆔 https://eitaa.com/mojerasa_ir
🔵 پدافند و آفند در اسلام : رویکردهای دفاعی و تهاجمی در حفظ و ترویج اعتقادات اسلامی در حوزه اعتقادات اسلامی، مفاهیم پدافند و آفند به معنای دفاع و حمله به کار می‌روند، اما این مفاهیم تنها به زمینه‌های نظامی محدود نمی‌شوند. در اسلام، این دو مفهوم می‌توانند به طور گسترده‌تری در زمینه‌های اعتقادی، فرهنگی، اجتماعی و حتی سیاسی به‌کار برده شوند. ۱. پدافند (دفاع) در حوزه اعتقادات اسلامی: در اعتقادات اسلامی، پدافند به معنای دفاع از ایمان، ارزش‌ها، و اصول دینی است. این دفاع می‌تواند به اشکال مختلفی صورت گیرد: - دفاع فکری و اعتقادی: مقابله با شبهات و انحرافات فکری و اعتقادی از طریق بیان استدلال‌های منطقی و علمی برای دفاع از آموزه‌های اسلامی. علما و متفکران اسلامی، کتاب‌ها و مقالاتی در زمینه‌های کلامی، فلسفی و فقهی نوشته‌اند تا به دفاع از اعتقادات اسلامی بپردازند. - دفاع اخلاقی و فرهنگی: تلاش برای حفظ و تقویت ارزش‌های اخلاقی و فرهنگی اسلام در برابر تهاجم فرهنگی و اخلاقی که ممکن است از سوی جوامع یا ایدئولوژی‌های غیراسلامی صورت گیرد. - دفاع سیاسی و اجتماعی: تلاش برای حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشورهای اسلامی و مقابله با ظلم و استبداد. این نوع دفاع در مواردی که حقوق مسلمین به خطر می‌افتد، می‌تواند جنبه جهاد داشته باشد. ۲. آفند (حمله) در حوزه اعتقادات اسلامی: آفند در اعتقادات اسلامی به معنای تلاش برای نشر و تبلیغ اسلام و ارزش‌های دینی است. این حمله نباید با مفهوم خشونت‌آمیز اشتباه گرفته شود، بلکه به معنای فعالیت‌های سازنده برای ترویج آموزه‌های اسلام است. - آفند فکری و فرهنگی: گسترش آموزه‌های اسلامی از طریق تبلیغ، آموزش و دعوت (دعوت به اسلام). این نوع آفند از طریق ابزارهایی مانند رسانه‌ها، مدارس، مساجد، و گفتگوهای بین‌المللی انجام می‌شود. - آفند اخلاقی: ارتقاء سطح اخلاقی جامعه و ترویج فضایل اسلامی مانند صداقت، عدالت، کمک به نیازمندان، و برقراری عدالت اجتماعی. - آفند سیاسی و اجتماعی: فعالیت در جهت تحقق ارزش‌ها و اصول اسلامی در جوامع مسلمان و مقابله با نابرابری، ظلم و فساد. این نوع آفند می‌تواند شامل مبارزه برای حقوق مدنی و عدالت اجتماعی نیز باشد. ۳. توازن بین پدافند و آفند در اسلام: اسلام بر توازن و اعتدال میان دفاع و حمله تأکید دارد. دفاع از دین و اصول دینی واجب است، اما نباید این دفاع به خشونت یا افراط منجر شود. همچنین، ترویج و تبلیغ دین نیز باید با حکمت، منطق، و اخلاق اسلامی انجام شود و از هرگونه افراط‌گرایی و تحمیل اجتناب شود. قرآن کریم می‌فرماید: اُدْعُ إِلَىٰ سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُم بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ... (سوره نحل: ۱۲۵) این آیه بر دعوت به راه خدا با حکمت و پند نیکو تأکید دارد. ✅ در حوزه اعتقادات اسلامی، پدافند و آفند دو روی یک سکه‌اند که هر دو در خدمت حفظ و ترویج دین اسلام و ارزش‌های آن قرار دارند. دفاع از دین و ترویج آن باید به صورت هماهنگ و با توجه به اصول و موازین اسلامی انجام شود، تا منجر به رشد و تعالی معنوی جامعه اسلامی شود. شیوه امامان در دفاع و تبلیغ اسلام، ترکیبی از پدافند (دفاع) و آفند (حمله) بود. آن‌ها بر اساس شرایط و نیازها، به‌طور همزمان به دفاع از اصول اسلامی و ترویج آن‌ها می‌پرداختند. به عنوان مثال، امام حسین (ع) در واقعه کربلا با قیام علیه ظلم یزید، هم از اصول اسلامی و ارزش‌های دینی دفاع کرد (پدافند) و هم با قیام خود، به ترویج امر به معروف و نهی از منکر و احیای ارزش‌های اسلام پرداخت (آفند). این حرکت امام حسین (ع) نمادی از مقابله با ظلم و فساد و دعوت به حق‌طلبی بود. ✍ موسی آقایاری 🆔 @Myidea