eitaa logo
نشریه عهد
2.4هزار دنبال‌کننده
988 عکس
427 ویدیو
113 فایل
نشریه علمی و فرهنگی #عهد بستری برای گفتمان انقلاب اسلامی در حوزه‌های علمیه و عموم مخاطبین 🔰 متعلق به خانه طلاب جوان انتقادات و پیشنهادات همکاری ،تبادل @gohari_67
مشاهده در ایتا
دانلود
. 1⃣🔹شیخ عبدالکریم و سیاست🔹 ✍حجت الاسلام محمد صادق ابوالحسنی 💠 آیا آیت‌الله شیخ عبدالکریم حائری (ره) ذاتاً فردی سیاست‌گریز بود و هدف ایشان در تأسیس حوزه، جدا کردن روحانیت از سیاست بود یا خیر؟ در اینجا دو دیدگاه وجود دارد. جناب دکتر عبدالهادی حائری (از نوادگان حاج شیخ) قائل به سیاست‌گریزی حاج شیخ است و در این زمینه گمانه‌زنی‌هایی نیز دارد. ایشان معتقد است: «حائری، روحاً فردی غیرسیاسی به شمار می‌رفت و به نظر نمی‌رسد که در سراسر زندگی‌اش هرگز علاقه‌مند به درگیری در سیاست بود... همواره کوشش داشت که گام به پهنه سیاست ننهد... ویژگی‌های شخصی حائری، او را وادار می‌کرد که از سیاست کناره‌ گیرد». (تشیّع و مشروطیت در ایران...، ص 180-181). جای شگفتی است که آقای عبدالهادی حائری، در جای دیگر (همان، ص 181) با اشاره به تبعید مراجع نجف به ایران، ریاست‌طلبی آیت‌الله حائری را امری طبیعی برمی‌شمارد و می‌گوید: حاج شیخ قاعدتاً توقف علمایی مثل میرزای نائینی و سید ابوالحسن اصفهانی را در قم دوست نمی‌داشت؛ زیرا بنا به خواسته‌های طبیعی بشر، انسان مزاحمان ریاست خود را دوست نمی‌دارد! البته دیدگاه فوق آمده، حتی بین خاندان حاج شیخ نیز مخالفین جدی دارد. استاد عبدالحسین حائری، این حرف برادرش دکتر عبدالهادی حائری را به‌شدت رد می‌کند و می‌پرسد: برادرم عبدالهادی از کجا و با کدام علم روانشناسیِ خود توانسته است، روحیّات جد ما را چنین تشخیص دهد؟! ( چالش‌های روحانیت با رضاشاه،ص 123). ۸۰ 📢لطفاً رسانه ما باشید ___ 🖇️کانال نشریه عهد 🔰 ____ https://eitaa.com/joinchat/3229286474Cc283d72f64
. 2⃣🔹شیخ عبدالکریم و سیاست🔹 ✍حجت الاسلام محمد صادق ابوالحسنی 💠 در نقطه مقابل، مرحوم آیت‌الله سید حسین بدلا، ماجرایی را روایت می‌کند که طبق آن، تأسیس حوزه اساساً برای مواجهه با اقدامات فرهنگی – سیاسی رضاخان بوده است. بر بنیاد اظهارات استاد بدلا، در بدوِ ورود آیت‌الله حائری به قم، بزرگانی مثل حضرات آیات حاج میرزا محمد ارباب و میرزا محمد فیض، دید و بازدیدهای مکرری با حاج شیخ عبدالکریم انجام ‌دادند و نه‌تنها علمای قم او را از ورود به چالش‌های سیاسی و فرهنگی منع نکردند، بلکه به حاج شیخ «پیشنهاد کردند که برای مقابله با مفاسد پنهان رضاخان، قم را برای سکنی انتخاب کنند و حوزۀ اراک را به قم منتقل نمایند». (هفتادسال خاطره از آیت‌الله بدلا، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، تهران 1378، ص 80-81). آقای بدلا می‌گوید: «این‌جوری بود قضیۀ تأسیس حوزۀ علمیۀ قم توسط حاج شیخ عبدالکریم که آقایان علما مخصوصاً حاج شیخ مهدی و حاج میرزا محمد ارباب اصرار داشتند روی این جنبه که رضاخان شروع کرده و مقابله‌ای می‌خواهد. روی این مصالح آقا شیخ عبدالکریم آمدند به قم و حوزه تأسیس شد». («مرجع دوراندیش و صبور آیت‌الله حائری...» ۸۰ 📢لطفاً رسانه ما باشید ___ 🖇️کانال نشریه عهد 🔰 ____ https://eitaa.com/joinchat/3229286474Cc283d72f64
. ▪️ انگار خودِ خودِ غزه بودم▪️ ✍ه دو چشم 💠 می‌گفت: خودشان این بلا را سر خودشان آوردند. دندان‌پزشک را می‌گویم. این را که می‌گفت دندانِ هفتِ راستِ پایینم را داشت پر می‌کرد. همه‌ی فَک هم اگر بی‌حس باشد صدای وز وزِ قلم دندان‌پزشکی به‌خودی‌خود تا مغزِ استخوان آدم را می‌سوزاند. دستیار از انتهای اتاق، درحالی‌که داشت برای دندانِ هفتِ راستِ پایینِ من ست کامپوزیت آماده می‌کرد گفت: چی دکتر؟ ـ می‌گم خودشون اول شروع کردند. مردمِ غزه را می‌گفت. رادیو داشت آمار کشته‌شدگان بیمارستان المعمدانی را می‌داد و من به "اول شروع کردن" فکر می‌کردم. آمدم بگویم "اولِ اولش را اگر بخواهی البته برمی‌گردد به ۷۵ سال پیش" که دیدم قلمِ دندان‌پزشکی زبانم را از چرخیدن عاجز کرده. طعمِ سردِ خون دهنم را پرکرده بود. هِجاها بغض شد و رفت جایی تهِ تهِ گلویم گره خورد. یک آن؛ احساس کردم من؛ خودِ خودِ غزه‌ام. انگار که جایی گیرکرده باشم زیرِ سلطه و خفقان، زیر آوار. و آرام‌آرام خون خودم را زیر زبان مزه مزه کنم و با آنکه دیگر بعد از این همه سال مبارزه، هیچ دردی احساس نمی‌کنم، صدای ممتد انفجار و فریاد و گریه ی بی انتهای بچه ها تا مغزِ استخوانم را بسوزاند. من، روی تختِ دندان پزشکی انگار خودِ خودِ غزه بودم. بی دفاع، بی صدا، بی هجا، و در مبارزه... 📢لطفاً رسانه ما باشید ___ 🖇️کانال نشریه عهد 🔰 ____ https://eitaa.com/joinchat/3229286474Cc283d72f64
. 🌀 ماجرای زعامت🌀 🎙آیت الله شبیری زنجانی🔻🔻🔻 💠 از مرحوم حاج‌آقای والد شنیدم که ایشان می‌گفتند که ما می‌خواستیم بعد از فوت مرحوم حاج شیخ، برای قم آقای بروجردی را دعوت کنیم که سرپرست حوزه باشد. اما حاج میرزا مهدی -که همه‌کارۀ مرحوم حاج شیخ عبدالکریم بود- نگذاشت. حاج میرزا مهدی بروجردی -که آقا مسیح بروجردی نوۀ او هستند- او نگذاشت. آن‌هم علتش این بود که گفته بود که مرحوم آقای حاج شیخ عبدالکریم، با رضاخان بالأخره خیلی آرام بود، حاج شیخ هر جوری بود با لطایف‌الحیل توانست کنار بیاید. [و حوزه را حفظ کند.] ولی آقای بروجردی، عصبانی می‌شود و رضاخان هم خب اگر باشد، متلاشی می‌کند. همۀ حوزه‌ها را برمی‌دارد، حوزه‌ای نمی‌گذارد. با بودن رضاخان، صلاح نیست [آقای بروجردی] بیاید. [حوزه] به درگیری مبتلا می‌شود، [این بوده که] او مانع شده است. 📱مطالعه نسخه کامل از طریق لینک زیر🔻🔻 https://eitaa.com/nashriyeahd/1861 📢لطفاً رسانه ما باشید ___ 🖇️کانال نشریه عهد 🔰 ____ https://eitaa.com/joinchat/3229286474Cc283d72f64
📝 متن بیانیه خانه طلاب جوان قم در پی شهادت اسماعیل هنیه فَلَا تحَسَبنَ‏ اللَّهَ مخُلِفَ وَعْدِهِ رُسُلَهُ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ ذُو انتِقَام‏. 47/ابراهیم بار دیگر رژیم غاصب دست به کار شد و ذلیلانه، در نیمه های شب فرمانده بزرگ جنبش حماس، دکتر اسماعیل هنیه را به شهادت رساند. او به پاداش یک عمر جهاد خود با شیاطین آمریکایی و اسرائیلی نائل آمد و زندگی بابرکتش با شهادتی بزرگ همراه شد اما چیزی که ابعاد این جنایت را گسترده‌تر می‌کند آن است که رژیم کودک کش به پشتیبانی آمریکای خبیث این کار را در تهران انجام داد. به شهادت رساندن فرماندۀ مقاومت فلسطین در ایران نشانۀ دست و پا زدن رژیم نامشروع صهیونیستی است تا بلکه بتواند با توهین و جسارت به ملت بزرگ ایران اندکی اعادۀ حیثیت کند و شکست بزرگی را که ماه‌ها است از جبهۀ مقاومت متحمل شده، جبران کند غافل از آنکه «وَ مَكَرُوا وَ مَكَرَ اللَّهُ وَ اللَّهُ خَيْرُ الْماكِرين‏». این ترور که قطعاً با پشتیبانی آمریکای شریر انجام شده بار دیگر نشان داد که این دولتها نه تنها به هیچ تعهدی پایبند نیستند بلکه تا چه میزان وحشی و درنده‌اند و هیچ خط قرمزی را برای خود قائل نیستند و تنها زبان «زور» را می‌فهمند. آنان که بعد از این جسارت به ملت عزیز ایران دم از صلح می زنند چه رسانه ها و رجال سیاسی خارج از کشور و چه دنباله های دانسته و نادانسته شان بدانند که ملت ایران توهین و تحقیر را تحمل نخواهد کرد. ملت ایران ملت امام حسین علیه‌السلام است و به تاسی از مولای خود پرچمدار ندای «هیهات منا الذله» است. طلاب جوان حوزه های علمیه خواهان «انتقامی سخت» از این موجودات شریرند به طوری که آنان را از این جسارت و توهین به ملت بزرگ ایران پشیمان کند همانگونه که در عملیات وعدۀ صادق با اقتدار این اقدام انجام شد و همۀ ملت عزیز ایران نتایج شیرین آن را در ابعاد مختلف چشیدند. وَ مَا النَّصْرُ إِلاَّ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ الْعَزيزِ الْحَكيمِ. 🔹.............🔹............🔹 💫 به "خانه طلاب جوان" بپیوندید: 🌐 @khanetolab
✂️ قیچی ✂️ ✍️علی مهدیان 🔺دو جریان کمر علی ع را شکستند، یکی کسانی که ظواهر انقلابی گری نبوی و علوی را رعایت میکردند اما نمی‌دانستند اولا مبنای تصمیمات امام چیست، ثانیا طرح راهبردی او چیست، و الان زمان چیست. دوم کسانی که همه اینها را می‌دانستند و برای همین به گونه ای اقدام می‌کردند که طرح او را خراب کنند. یک عده گفتند حول قرآن وحدت کنیم، در حالیکه مقابل علی ع ایستاده بودند، محور او نبود در این وحدت، یک عده آنانکه جاهلانه پذیرفتند. روز دیگر نیز یک عده وحدت را با جمع شدن حول صاحب شتر مخدوش کردند و یک عده جاهل نیز تشخیص ندادند و دورشان جمع شدند یا از معرکه کنار کشیدند و به سرحدات رفتند. 🔺بحث وحدت مذهبی امروز هم دو جنس دشمن دارد یک عده که اراده شان مستقیم با اراده انگلیس و آمریکا هم‌آهنگ می‌شود و یک عده جاهل ریشو که حول آنها جمع میشوند. و قرمز می‌پوشند و اول هفته وحدت و به اسم مقدسات دشمن صاحب الزمان عج را شاد می‌کنند. 🔺بحث وحدت و وفاق بین مسوولین در مقام عمل و بین جریان‌های مختلف سیاسی اجتماعی و بین مردم نیز دو نوع دشمن دارد. دو جریان که بارها گفته ام تا مدل اندیشه این دو جریان شناخته نشود، جوانان ما حولشان‌ جمع خواهند شد. یک عده ظاهر انقلابی دارند اما نمی‌دانند و نمی‌فهمند طرح و مبنای رهبری را، یک عده هم میدانند همه چیز را و لذا خرابش میکنند. روزی که خاتمی پرچم آشتی ملی را بلند کرد یک عده گفتند وحدت که خوب است و جمع شدند حول سخن او. وحدت و وفاق و آشتی ابزار مقابله با طرح رهبری بود. در حالیکه وحدت بدون ولایت عین کثرت است. خاتمی میدانست و مثلا فلان بزرگوار بیت امام ره هم نادانسته تکرار می‌کرد. حالا هم که سخن از وحدت تقریبا یکی دوسال است به صورت جدی‌تری تاکید اصلی رهبری است، دو جریان مقابلش هستند. 🔺یک جریان ظاهرا انقلابی اما بی ربط به اندیشه رهبری و یک جریان که دانسته مقابل طرح رهبری اند. می‌فهمند الان که نام وحدت برده می‌شود چطور آن را خراب کنند و وحدت شکنها را به اسم وحدت بازی دهند و دولت شهید رئیسی را لجن مال کنند، و اعتقادات و دیانت مردم را به سخره بگیرند و اغتشاشگران و فتنه جوها را نفوذ دهند و انفعال جبهه را تئوریزه کنند تا یک عده جاهل دورشان جمع شوند یا به خاطر وجود اینها وحدت و وفاق را هو کنند. خلاصه گرفتار این دو جریانیم. 🔺وحدت و وفاق مهم نیست، همانطور که عدالت مهم نبود، آزادی مهم نبود، هیچ شعاری مهم نیست وقتی ولایت را خراب کنیم حالا با ریش و تسبیح یا با پاپیون و کراوات. جاهلان یک جمله ای همانقدر در خراب کردن طرح رهبری دخیلند که عالمان دودوزه باز. 📢لطفاً رسانه ما باشید ___ 🖇کانال نشریه عهد 🔰 ____ https://eitaa.com/joinchat/3229286474Cc283d72f64
. 🌀یک پیشنهاد ساده برای لبنان🌀 مخاطبین گوشی همراه تان را به دقت جست و جو کنید. حتما افرادی که مستقیم یا غیر مستقیم با لبنان در ارتباطند را می شناسید ، پیدایشان کنید، برای اینکه هزینه تماس خارج از کشور هم نداشته باشید از طریق بله و ایتا می توانید تماس برقرار کنید. 🪐در لبنان فعالین فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی مرتبط با ایران زیادند. تماس با آنها می تواند دو فایده روشن داشته باشد: هم یک خدا قوت و انگیزه ای به لبنانی های در حال جنگ میدهد و هم شما را با روایتهای ناب و مشاهدات مستقیم خود مردم لبنان آشنا می سازد. 🍁ما در هیات امام حسن مجتبی این کار را انجام دادیم و بخشی از برنامه هیات همین تماس با بیروت شد. از طریق یکی از رفقایی که مرتبط با لبنانی ها بود با مسئول اقتصادی مجمع(لبنانی ها به موسسه فرهنگی می گویند مجمع به ضم میم و فتح جیم و تشدید میم) امام خمینی تماس برقرار کردیم. کوتاه و مختصر و مفید. چند نکته مهم در کلمات ایشان بود ۱. یکی از ابعاد مهم و در عین حال پنهان لبنان، بعد اقتصادی آن برای ایران و جبهه مقاومت است. لبنان یکی از کانالهای دور زدن تحریم ها توسط ایران است. ۲. مردم لبنان هفتاد و دو ملت اند و در مسائل مختلف هم اتحاد و همدلی خاصی در آنها دیده نمی شود اما در مساله مبارزه با اسرائیل و حمایت از مقاومت، شیعه و سنی و دروزی و مسیحی و ۱۴ مارس و .... دستشان در دست هم است. ۳. مناطق امن لبنان، فضایی شبیه اربعین شده است. منازل محل پذیرایی و اسکان آوارگان جنوب لبنان اند. ۴. روحیه مردم (همه مردم با هر مذهب و آیین و طرز تفکری) بسیار بالاست و مطلقا حملات اسرائیل، مردم را به عقب ننشانده. هر مجروح قضایای اخیر یک روضه خوان امام حسین شده. طرف چشمانش را در ماجرای انفجار دستگاههای ارتباطی از دست داده، اما بر لبانش این جمله تکرار می شود: «فدای چشمان عباس سلام الله علیه» ۵. متاسفانه صحبت های آقای پزشکیان در نیویورک در دفاع از مردم غزه و محکومیت جنایات اسرائیل دیده نشد، در مقابل، صحبتهای ایشان مبنی بر توان نداشتن حزب الله برای درگیری با اسرائیل، ما با آمریکا برادریم، حاضریم اسلحه خود را کنار بگذاریم اگر اسرائیل هم اسلحه خود را زمین بگذارد و.... بسیار تاثیر بدی روی مردم لبنان گذاشته و برخی از جریانات این جملات را دست گرفته اند و حزب الله را مسخره می کنند. ✍حسین کاظم زاده 📢لطفاً رسانه ما باشید ___ 🖇️کانال نشریه عهد 🔰 ____ https://eitaa.com/joinchat/3229286474Cc283d72f64
. 🪴چه کنیم؟ مقدمه درد عامل قیام است. ما دردمان نمی‌گیرد که قیام نمی‌کنیم. قیام سه رکن دارد ۱.تنفر از وضع کنونی ۲.عشق به وضع بهتر ۳.هزینه دادن حال برای فلسطین چه باید کرد؟ به نظرم بیاییم نقاط روشنی که می‌دانیم را مرور کنیم. . فرمان جهاد تبیین چندسالی است که صادر شده. . به نظرم در جهاد تبیین اول‌قدم آن است که ماجرا از عمق جان برایمان حل شود. نمی‌شود در زبان بگوییم "نزدیک قله‌ایم" ولی در دل صدها شبهه داشت. لذا اول بینی و بین الله یک‌بار برای خودمان ماجرای فلسطین و مقاومت را حل کنیم. حل شدن این ماجرا نیاز دارد به مطالعه تاریخ، دیدن بیانات رهبری، بررسی سیر تطور قضیه، مباحثه، فکر کردن روی طرح دشمن، نقشه خوانی، وقت گذاشتن. . پس از حل شدن ماجرا عمده کارمان تبیین است. حتما با خود می‌گویید این هم که نسخه بی‌فایده و تکراری سابق را سمبل کرده. ما تبیین را دست‌کم گرفتیم. چون مردم را دست کم گرفتیم. مردم برای ما جدی نیستند برخلاف رهبری. به‌راحتی از کنار مردم عبور می‌کنیم. درحالیکه انقلاب یک حرکت ایمانی و یک حرکت جمعی است. لذا برای رهبرانش مردم و افکار عمومی بشدت اهمیت دارند. مردم محور کار هستند، سوخت تمام موشک‌های جمهوری اسلامی از جنس ایمان و اراده مردم است. معرفت مقدمه ایمان است و ایمان مقدمه حرکت است. مردم اگر ایمان بیاورند حرکت می‌کنند. . حال برای چه کسی تبیین کنیم؟ اولا خواص (استادمان، رفیق‌مان، همکارمان، ...) ثانیا فامیل، ثالثا عموم مردم . اگر تا کنون مشغول تبیین بودیم، به فکر ایجاد جریان باشیم، به فکر شبکه تبیینی باشیم. باید تبیین تبدیل شود به یک جریان. . در عرض این فعالیت‌ها می‌توان به فکر خلق رویداد بود، مثلا نامه اعلام آمادگی، مثلا ارتباط تصویری با طلاب لبنانی، مثلا عیادت از مجروحین جریانات اخیر لبنان در تهران، ... ج نکته نهایی: از امام آموختم که در شرع خطابات قانونی‌اند. یعنی قدرت شرط فعلیت تکلیف نیست بلکه عدم قدرت صرفا معذر است. لذا برای اینکه حرف‌های رهبری و مطالبات ایشان به سینه ما هم برخورد کند باید قدرتمند شویم. اصلی‌ترین مولفه قدرت را داشتن جمع ایمانی و ولایی می‌دانم. جمع، به شما قدرت خلق ایده و رویداد می‌دهد. جمع، خلاقیت می‌دهد. جمع، بستر اصلی امتداد مطالبات ولی است. چنین جمعی همان مصداقِ روی زمین ولایت است. ✍ علی سپهران 📢لطفاً رسانه ما باشید ___ 🖇️کانال نشریه عهد 🔰 ____ https://eitaa.com/joinchat/3229286474Cc283d72f64
🛑فوری🛑 تجمع طلاب و فضلای حوزه 📢لطفاً رسانه ما باشید ___ 🖇️کانال نشریه عهد 🔰 ____ https://eitaa.com/joinchat/3229286474Cc283d72f64
. 🚨🚨شهید سیدحسن‌نصرالله در آخرین سخنرانی: 🏴 ممکن است مدت زیادی در میان شما نمانم. 💔ممکن است تمام سطح اول رهبری از جمله من کشته شوند. رویه‌هایی اندیشیده شده است تا در صورت وقوع این حالت فوق‌العاده آماده باشیم 📢لطفاً رسانه ما باشید ___ 🖇️کانال نشریه عهد 🔰 ____ https://eitaa.com/joinchat/3229286474Cc283d72f64
. 💠 متن از محمدمهدی فرزند شهید همت: مرا به سینه‌اش فشرد، بعد دورترم کرد و درحالی که هر دو بازوی مرا در دست داشت ایستاده خاطره‌ای عجیب تعریف کرد. "در شکاف دره‌‌ی جنتا برای دوره‌های آموزشی مخفی شده بودیم و برای دستگیری و شکست ما هر کاری می‌کردند، وضعیت بسیار سخت بود و تمامی ما پنجاه نفر تنها دو کلاشینکف داشتیم. باورکردنی نیست اما همین کلاشینکف‌ها تنها سلاح تشکیلات ما در آن دره سخت بود که یکی را از برادران جنبش امل گرفته و دیگری را با هزینه شخصی تهیه کرده بودیم." حرف های سید را خوب به خاطر دارم، می‌گفت:" اولین بارقه امید ما چشمان مردی بود که در تاریکی دره می‌درخشید، آمد و درست همینطور که تو را در آغوش کشیدم مرا به سینه‌اش چسباند. او محمدابراهیم همت بود و این دیدار آغاز راهی بود که ما را از آن دره به جایی رساند که در جنگ سی و سه روزه دنیا را انگشت به دهان گذاشتیم." پدرم آن روز سلاحی نبرده بود، گفت من و دو یار همراهم از طرف امام آمده‌ایم شما را آموزش بدهیم. حسی با من می‌گويد که سید در دل گفته بود تو آموزش بده و من خودم پرورش می‌دهم، من خودم نیرو می‌سازم... و ساخت! از دو تا اسلحه انفرادی شروع کرد و یک ارتش ساخت. حالا که شهید شده روشن است که تربیت شدگان او ایستاده و مقاوم خواهند بود و خدشه‌ای به ایستادگی آنها نخواهد افتاد. سیدالشهدای مقاومت اینقدر تکثیر شده است که نگران آینده او و حزب‌اش نباشیم، تنها تلخی این ایام ماجرای آغوشی است که دیگر تکرار نخواهد شد و انگشت اشاره‌ای که دیگر بالا نخواهد رفت. از تمام برادران و خواهران‌ام استدعا دارم خشم خود را حفظ کنیم و اندوه کوتاه‌مان را پشت سر بگذاریم، بعضی روزها در نبرد وجود دارند که فرصتی برای گریه نیست. میدان را خالی نکنیم، هیچ توفیقی بالاتر از شهادت نیست، ان‌شاءالله ما هم به او و یارانش بپیوندیم. محمدمهدی همت هفتم مهرماه ۱۴۰۳ 📢لطفاً رسانه ما باشید ___ 🖇️کانال نشریه عهد 🔰 ____ https://eitaa.com/joinchat/3229286474Cc283d72f64
. 🌀 به او به چشم یک مکتب نگاه کنید🌀 💠سید حسن تعریف می‌کرد وقتی جنوب لبنان در اشغال اسرائیل بود، رفتم خدمت "آقا". گفتم اینطور نمی‌شود. نحوه مبارزه ما سنخیتی باهم ندارد. یادم نیست سید دقیقا چه مثالی می‌زد اما انگار یک چیزی‌ شبیه به اینکه مثلا ما یک نارنجک دستی پرت می‌کنیم سمت خاک فلسطین اشغالی در عوض آن‌ها یک روستا را می‌آورند پایین... خلاصه اینکه سید می‌گفت حرفم که تمام شد، "آقا" تامل کرد، لبخند زدو گفت: شما راهی غیر از این ندارید. راه همین است. مبارزه مدام و حتی کوچک با دشمن. سید می‌گفت من برگشتم و برای تشکیلات همین را تعریف کردم و گفتم همین راه را ادامه می‌دهیم. ادامه‌اش را هم که می‌دانید. آزادی جنوب لبنان ... فکر می‌کردم شاید برای توضیح سید، خاطره و روایتی که خودش نقل کرد خیلی مناسب باشد. یک انسان با درگیری مدام و مدام و مدام با دشمن با آن ویژگی‌های فردی فوق العاده‌اش. حقیقتا سید یک انسان ویژه بود، با کلمات فوق ویژه. تقریبا بعد از هر سخنرانی یک شاهکار خلق می‌کرد. آدم را یاد کلمات مولا در نهج البلاغه می‌انداخت. میتوانستی با آن جملات تحدی کنی؛ که اگر میتوانی مثلَش را بیاور. سید استاد عملیات جنگ روانی بود. یک بار می‌آمد جلوی دوربین و می‌گفت همین حالا که دارم با شما صحبت می‌کنم کشتی اسرائیلی را می‌زنیم و تمام. یک بار به دشمن نیشخند میزد. یک‌بار آن‌ها را باد تمسخر می‌گرفت جلوی دوربین به ریش اسرائیلی‌ها می‌خندید. بازی‌شان می‌داد. می‌بردشان توی دَستگاه. منفعلشان می‌کرد. دشمن را ول نمی‌کرد، اول حسابی نشانَش می‌دادو به چشمَش می‌آورد بعد هم خوارَش می‌کرد. ابهتَ‌ش را می‌شکست. سید توی همین فضای مبارزه تربیت شد. خودش را درگیر دعواهای مسخره حیدری نعمتی نمی‌کرد و با دشمن فرضی درگیر نمی‌شد دشمنَش واقعی بود و به خاطر همین رشد کرد و قد کشید. شما چند بار دیده‌اید او با گروه‌های لبنانی، حتی مخالفَش؛ با رقیب‌های سیاسی‌اش با مجلس یا دولت لبنان با شخصیت‌های سیاسی درگیر بشود؟! تیکه بیاندازد متلک بارشان کند. قهر کند. یا هرچی... در عوض سخنرانی نبود که سید انگشت در چشم اسرائیل نکند. "آقا" گفت به او به چشم یک مکتب نگاه کنید. باید بنشینیم و بیشتر در مورد سید گفتوگو کنیم. مبارزه سید از قدیم‌ها برایم مصداق این آیه بود: { نَقْذِفُ بِالْحَقِّ عَلَى الْباطِلِ فَيَدْمَغُهُ، فَإِذا هُوَ زاهِقٌ } سید با آن ایمان استوار و روح بلند پروازش مدام بر سر باطل می‌کوبید، مدام. آنقدر که مغز باطل دهن باز کند و نابود شود. ✍محمد صالحی 📢لطفاً رسانه ما باشید ___ 🖇️کانال نشریه عهد 🔰 ____ https://eitaa.com/joinchat/3229286474Cc283d72f64