19.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 تیزر معرفی دورۀ دعوةالحکمه
🗞 با دوره دعوةالحکمه آشنا شویم.
#معاونت_بین_الملل
#طرح_دعوه_الحکمه
💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات
https://eitaa.com/nafahat_eri
🔰 ثبتنام در طرح دعوةالحکمه به زبان اردو
▫️معاونت بینالملل مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات برگزار میکند؛
💠دومین کارگاه آموزشی دورۀ فشردۀ حکمت متعالیه به زبان اردو
(تحت اشراف حجتالاسلام و المسلمین استاد علی امینی نژاد)
🏷 این دوره مخصوص طلاب برادر اردو زبان است
🕐 زمان برگزاری:
پنج شنبهها
از تاریخ ۵ مهرماه لغایت ۱۱ بهمن ماه ۱۴۰۳ به مدت یک ترم تحصیلی
⏳مهلت ثبتنام:
تا ۱۴۰۳/۶/۲۰
🖥 ثبتنام:
B2n.ir/hekmat2.nft
📱جهت ارتباط و دریافت پاسخ سؤالات خود نسبت به دوره میتوانید با آیدی ذیل در پیامرسان ایتا در ارتباط باشید:
@Ed_NIA2
#معاونت_بین_الملل
#طرح_دعوه_الحکمه
#دوره_حکمت_متعالیه
💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات
https://eitaa.com/nafahat_eri
11.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 تیزر معرفی دورۀ دعوةالحکمه مخصوص طلاب اردو زبان
🗞 با دوره دعوةالحکمه به زبان اردو آشنا شویم.
#معاونت_بین_الملل
#طرح_دعوه_الحکمه
💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات
https://eitaa.com/nafahat_eri
12.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙باز نشر
🔰 اربعین مقدمه پیوسته به ظهور
🏷 برگرفته از گفتاری از آیتالله یزدانپناه پیرامون مسأله اربعین
📖 توضیحات بیشتر را در کتاب همگام با اربعین تا ظهور بخوانید.
#اربعین_مقدمه_ظهور
#استاد_یزدان_پناه
#همگام_با_اربعین_تا_ظهور
💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات
https://eitaa.com/nafahat_eri
هدایت شده از استاد یزدانپناه
12.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 مثل اربعین
🏷 گوشهای از جلسه هفتم درس سلوک اجتماعی
#جلسه۷
#سلوک_اجتماعی
#استاد_یزدان_پناه
💠 کانال استاد یزدانپناه
@ostad_yazdanpanah
هدایت شده از استاد یزدانپناه
🔰 برنامه سخنرانی حضرت استاد یزدانپناه در دهه آخر ماه صفر
▪️ صلی الله علیک یا اباعبدالله الحسین
همزمان با فرارسیدن اربعین حسینی، مجلس روضه و سخنرانی استاد یزدانپناه برگزار میگردد.
⏱زمان:
از شنبه ۳ شهریور، ساعت ۲۱
به مدت ۱۰ شب
🕌 مکان:
گلشهر آمل، مسجد چهارده معصوم علیهمالسلام
#اربعین
#استاد_یزدان_پناه
💠 کانال استاد یزدانپناه
@ostad_yazdanpanah
🏷 یادداشت|توتالیتاریسم«شبهعلم»
حجتالاسلاموالمسلمین حبیب الله بابایی
1⃣ بخش اول
اخیرا وزیر محترم علوم در جلسه معارفه، ضمن تأکید بر شعار وفاق ملی و ضرورت گفتگو بین انظار مختلف، ناخواسته به طرح یک طبقهبندی دوگانۀ «علم» و «شبه علم» پرداخته و در یک رویکرد «تنبیهی» طیفی از دانشها و دانشمندان را اساسا از جرگۀ علم خارج نموده است. وقتی این جملات جناب وزیر را در بارۀ «شبه علم» خواندم به یاد جملۀ رمون گراسفوگل افتادم آنجا که شکلگیری «خشونت معرفتی» در نهادهای آموزشی مدرن را مطرح نموده و میگوید: «خشونت معرفتی در این محافل دائما دانشهای بومی را سرکوب میکند، و «جبر معرفتیِ اروپامحوری» دانش های غیراروپایی نظیر دانشهای سیاهان و نیز دانشهای بومی مناطق غیراوپایی را خرافه میپندارد و آن را از اساس انکار میکند.»
شاید وزیر محترم علوم مدتهاست فضای حوزههای علمیه را در قم و مشهد و اصفهان از نزدیک ندیده باشند. واقعیت این است که مدتهای مدیدی است که جریان روشنفکری حوزوی در فهم علم جدید و مدرنیتۀ غرب، اعتماد خود را به روشنفکران سکولار و مترجمان ایدئولوژیک از دست داده، و دیگر برای علمی بودناش معطل اجازۀ آنها نمیماند. امروزه سطح پژوهشهای آکادمیک در حوزه در عرصههای علوم انسانی بسیار جلوتر از دانشگاههای علوم انسانی در ایران و بلکه دانشگاههای متعدد در کشورهای اسلامی است. امروزه در مراکزی همچون دانشگاه ادیان مذاهب، دانشگاه مفید، موسسه امام خمینی ره، دانشگاه باقرالعلوم و نیز پژوهشگاههای مختلف حوزوی متون انگلیسی، آلمانی و گاه فرانسوی به خوبی خوانده میشود. مطمئن هستم که این مقدار از سطح آشنایی به زبان در برخی از دانشگاهها حتی دانشگاه تهران وجود ندارد. بخش منابع لاتین در کتابخانه موسسه امام خمینی و دانشگاه ادیان مذاهب از جمله کتابخانههای فاخر در ایران به حساب میآید. بسیاری از فضلای حوزه در مجلات معتبر دنیا به زبان اصلی مینویسند و درعین حال برای گوشهای شنوایی که بحمدالله در دنیای غرب فراوان وجود دارد، به آنچه که «علم واقعی» خوانده می شود، نقدهای روششناختی مهمی مطرح میکنند.
وزیر محترم علوم اگر میخواستند تعریضی به علما داشته باشند، شاید بهتر بود از کرونا شروع نمیکردند. مثال کرونا مثال خوبی برای اثباتِ واقعی بودن علوم جدید و شبهعلم بودن علوم سنتی نیست. در باره کرونا هنوز آنچه در پستوی وزارتخانهها و بیمارستانها مانده، هنوز برملا نشده است. همه میدانیم که دست کم در مورد کرونا، فناوریهای مدرن به تعبیر نوربرت الیاس، مرگ نزدیکان و عزیزان ما (که هنوز در سوگشان میسوزیم) را آسانتر و البته غیرانسانیتر ساخت (مرگی بهداشتی ولی غیراخلاقی). در همان ایامی که دوستداران علم اصیل در وزارت بهداشت ایران، آموزههای سنتی را توهم و خرافه قلمداد میکردند و حتی اجازه استفاده از عسل را در بیمارستانهای ما نمیدادند، چینیها به اذعان ناظران در یک «رقابت ستودنی و تمدنی با آمریکاییها» با استفاده از طب چینی و غذاهای مکمل سنتی، دورههای درمانی در بیمارستان ووهان را از 10 روز به 6 روز تقلیل میدادند و از بسیاری از مرگهای بیرویه جلوگیری میکردند.
البته میدانم که نباید در برابر مقدورات علم جدید، مقاومت کرد و از همان مقدار از پیشرفتهای غیرقابل انکار هم صرف نظر کرد، لیکن نباید کسی که قرار است مدیریت علم (البته نه مرجعیّت علمی) را در میانۀ انبوهی از دانشمندان و متفکران در حوزه و دانشگاه به دست بگیرد، از علم مدرن و نیز از فلسفۀ علم، چوب و چماقی برای حاشیه راندن دیگر علوم و دیگر عالمان درست کند، در حالی که در همان فلسفه علم در الگوهای تفسیری و همینطور پارادایم انتقادی مرزهای میان علم و فرهنگ و نیز مرزهای بین علم و ایدئولوژی درهم ریخته شده و پایههای طبقهبندیهای پوزیتویستی را بر هم زده است. ادامه 👇
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات
🌐nafahat-eri.ir
📌https://eitaa.com/nafahat_eri
🏷 یادداشت|توتالیتاریسم«شبهعلم»
حجتالاسلاموالمسلمین حبیب الله بابایی
2⃣ بخش دوم
علاوه اینکه، آن علم واقعی و اصیلی که جناب آقای وزیر آن را آرزو میکنند از کجا میآید؟ منابع این علم چیست؟ داور نهایی این علم چه کسی و متعلق به کدامین دستگاه شناختی است؟ آقای وزیر حتما وضعیت آشفتۀ ترجمههای بی رویه در ایران در عرصههای علمی از جمله علوم انسانی را میداند و میدانند آنچه از ترجمهها به محافل علمی ما سرریز میشود برآمده از اولویتهای بازار، ناشران، و مترجمان است و نه متفکران. محافل علمی و دانشگاهی ما مرکزی برای«مطالعات ترجمه» ندارند، و نیز سیاستگذاریهای روشنی در باب ترجمههای شده و مهمتر ترجمههای نشده (lost translations) ندارند. آنگاه ترجمههایی که هیچ مرکز مطالعات ترجمه، اصول و فرایند آن را بررسی نمیکند (چیزی به نام «فلسفۀ ترجمه» و نیز «اخلاق ترجمه» نداریم)، پیامدهای فکری و فرهنگی آن را تحلیل نمیکند (چیزی به نام «جامعهشناسی ترجمه» نداریم)، و صرفا از برخی محفلهای علمی در اروپای غربی و آمریکای شمالی آنهم فقط از زبان هژمون انگلیسی به نظام مفهومی ما انتقال مییابد، نمیتواند معیار و ملاکی برای تشخیص علم واقعی از شبه علم باشد.
باید بدین نکته تأکید کرد آنچه که امروز وزیر محترم در ایران آن را شبه علم مینامد در دنیای غرب دستکم سابقهای بیش از 60 سال دارد. برخی از این شبهعلمها مانند «سلامت معنوی»، «مراقبت معنوی»، «مددکاری دینپایه»، و نیز «الهیات عملی» (که بر پایه آموزههای معنوی و دینی در حوزههای علمیه مسیحی است) از نظریه عبور کرده و امروزه در برخی کشورهای اروپایی تبدیل به کلینیک شده است. ما نباید واقعیت و ماهیت علم به ظاهر مدرن خودمان را پنهان کنیم. حقیقت آن است که ما شتابزده و سادهلوحانه تسلیم تکصدایی و تکگوییها در علوم جدید شدهایم و خود را در تاریخ قدیم مدرنیتۀ غربی محبوس کردهایم و از این رو همیشه حتی در تقلید از غرب نیز دچار عقبماندگیهای بسیاری شدهایم.
بدینسان به نظر میرسد رویکرد سختِ حقوقی در امر سیاستگزاری علوم میتواند دلالتهای خطرناکی داشته باشد و نوعی از انسداد علمی را در رقابت های علمی دانشگاهی بوجود آورد. جایی که رهبری امت اسلام در پی سیاستها و استراتژیهای تمدنی در عرصههای مختلف زندگی از جمله عرصههای مهم علمی میرود اولا باید به تنوع رویکردها و آزادی اندیشه و بیان در عرصه های علمی اعتنا کرد، و ثانیا باید به سامانههای جدید در خلق دانشهای بومی، پژوهشهای بومی، و علوم اسلامی بیش از پیش تأکید نمود. تقلیل تمام علم به دنیای حس و تجربه آنهم در نسخههای غربیِ قدیم، مسیر رشد علمی کشور را دشوارتر خواهد کرد.
برای عبور از این تناقض، باید بر همان فراز نخست از سخنان وزیر محترم مبنی بر گفتگو پافشاری کرد. باید به گفتگوهای واقعی و متواضعانه تن داد، از سخنرانیها و داوریهای یک طرفه در مهمترین مسئلههای علمی و معرفتی پرهیز نمود، تا بتوان توأمان از علم جدید و علم سنتی در بازسازی گفتمانهای جدید و پاسخهای نوآمد به نیازهای دنیای معاصر استفاده کرد.
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات
🌐nafahat-eri.ir
📌https://eitaa.com/nafahat_eri
🖤 السلام علیک یا رسول الله 🖤
امام علی عليه السلام هنگامى كه مى خواست رسول خدا صلي الله عليه وآله را به خاك بسپارد در كنار قبر آن حضرت چنين عرضه داشت:
صبر و شكيبايى زيباست ولى نه درباره تو و جزع و بى تابى زشت است اما نه بر فراق تو. مصيبت وفات تو بسيار سنگين و هر مصيبتى پيش از تو و بعد از تو در برابر آن كوچك و حقير. (حکمت ٢٩٢ نهج البلاغه)
⬛️ رحلت جانگداز پیامبر گرامی اسلام و شهادت مظلومانه سبط اکبرشان را به تمام مسلمانان جهان تسلیت عرض مینمائیم.
💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات
@Nafahat_eri
السلام علیک یا علی بن موسی الرضا
الامام الرضا(ع) : أفضَلُ العَقلِ مَعرِفَةُ الإِنسانِ نَفسَهُ
برترین خِرد، خودشناسى است.
(بحار الانوار، ج۷۸، ص۳۵۲)
شهادت امام رضا علیه السلام را تسلیت عرض مینمائیم.
💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات
@Nafahat_eri
🔰 برنامه دروس حوزوی آیتالله یزدانپناه
▫️به اطلاع سروران گرامی میرساند زمان شروع دروس استاد یزدانپناه در سال تحصیلی ١۴٠٣ متعاقبا اعلام خواهد شد.
▫️شما عزیزان میتوانید طبق برنامه در درس مد نظر به صورت حضوری شرکت نمایید.
همچنین می توانید این دروس را به صورت برخط از طریق کانال "نسیم حکمت" در پیامرسان ایتا به آدرس ذیل دنبال کنید؛
@nasimehekmat
#برنامه_دروس
#استاد_یزدان_پناه
💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات
https://eitaa.com/nafahat_eri
🔰 برنامه دروس حوزوی استاد امینینژاد
▫️به اطلاع سروران گرامی میرساند دروس استاد امینینژاد از یکشنبه اول مهرماه ۱۴۰٣ آغاز میگردد.
▫️شما عزیزان میتوانید طبق برنامه در درس مد نظر به صورت حضوری شرکت نمایید.
همچنین می توانید این دروس را به صورت برخط از طریق کانال "دروس استاد امینینژاد" در پیامرسان ایتا به آدرس ذیل دنبال کنید؛
@dorous_ostad_amininejad
#برنامه_دروس
#استاد_امینی_نژاد
💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات
https://eitaa.com/nafahat_eri