30.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥#فیلم
✳️تلاوتی ماندگار از استاد راغبمصطفیٰ غلوش
📖سوره مبارکه قمر ، آیات ۴۹ تا ۵۵ و سوره مبارکه رحمٰن ، آیات ۱ تا ۳۳
🇮🇷اجرا شده در ایران
🕰مدتزمان: ۲۸:۵۳
؛*┄┄┄┅═✧❁💠🌹💠❁✧═┅┄┄┄*
کانـال قـرآنـی نـغـمـههـای بـهـشـتـی
🆔 @Naghmehaye_Beheshti
اذان مقام حجاز.mp3
2.65M
🕌یک اذان زیبا و حرفهای بشنوید با صدای قاری بینالمللی کشورمان استاد رحیم خاکی
؛*┄┄┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄┄┄*
کانـال قـرآنـی نـغـمـههـای بـهـشـتـی
🆔 @Naghmehaye_Beheshti
هدایت شده از نـغـمـههـای بـهـشـتـی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
؛*┄┄┄┅═✧❁💠🌹💠❁✧═┅┄┄┄*
کانـال قـرآنـی نـغـمـههـای بـهـشـتـی
🆔 @Naghmehaye_Beheshti
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖼#فیلم
❇️فرازی زیبا از استاد محمودشحات
📖سوره مبارکه مطففین
⏰مدتزمان: ۰۰:۴۴
؛*┄┄┄┅═✧❁💠🌹💠❁✧═┅┄┄┄*
کانـال قـرآنـی نـغـمـههـای بـهـشـتـی
🆔 @Naghmehaye_Beheshti
🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼
❇️آموزش لحن ( مقامات و نغمات قرآنی) _ متنی
📒درس اوّل
مقدمه
تعریف لحن :
آهنگ و نغمه ای که در خواندن وجود دارد را لحن می نامند.
بطور کلی انسان وقتی در حال خواندن چیزی است، بلا شک و بلا استثناء از یک آهنگ یا به عبارتی نغمه استفاده می کند.
در تلاوت قرآن کریم، این آهنگ و نغمه را دستگاه یا مقام می گویند.
هر زمانی که ما بصورت آهنگین شروع به خواندن قرآن می کنیم، ناگزیر در یکی از دستگاه های موسیقیایی قرآنی تلاوت خود را اجراء می کنیم. حال یا دستگاه ها و نغمات عربی یا موسیقی فارسی.
ما در مباحث آموزش لحن قصد داریم به این دستگاه ها بپردازیم و با اسامی و مشخصات و جزئیات آن ها آشنا شویم و در نتیجه بتوانیم قرآن را هدف دار و با تدبر در معنای آن تلاوت کنیم.
چون در مشخصات و جزئیات دستگاه ها همانطور که خواهیم گفت ، آمده است که هر دستگاه را برای چه آیاتی و با چه موضوعی باید استفاده کرد.
در فنّ تلاوت قرآن ، ۷ مقام اصلی داریم ، که عبارتند از :
♦️بیات
♦️حجاز
♦️صبا
♦️نهاوند
♦️عجم
♦️رست
♦️سهگاه
که با این هفت مقام و همینطور مشتقات و گوشه های آن ها بیشتر آشنا خواهیم شد.
؛*┄┄┄┅═✧❁💠🌹💠❁✧═┅┄┄┄*
کانـال قـرآنـی نـغـمـههـای بـهـشـتـی
🆔 @Naghmehaye_Beheshti
🎼مقامات موسیقایی تلاوت قرآن🎼
همان طور که در مقدمه گفته شد، در تلاوت قرآن کریم، از هفت مقام اصلی و گوشه های آنها استفاده می شود که بصورت خلاصه در عبارت «صنع بسحر» گنجانیده شده اند.
ص ،مخفف مقام صبا
ن ،نهاوند
ع ،عجم
ب ،بیات
س ،سه گاه
ح ،حجاز
ر، رست
می باشند.
هر چند که باید گفت که بعضی مقام چهارگاه را هم مقام مستقلی دانسته و در نتیجه به هشت مقام اصلی قائل گردیده اند.
در اینجا اشاره بسیار کوتاهی به این مقامات و بعضی فروعات آن خواهیم نمود.
مقام یک طرح کلّی و الگویی است برای آفرینش نغمات و ملودی ها. اگر با یک نگاه کلی بنگریم می توانیم مفاهیم مقام، نغمه، لحن، آواز، دستگاه، گام و موارد مشابه آن را در یک تعریف کلی بگنجانیم، اگر چه در تعریف اصطلاحات برخی از این مفاهیم با دیگری تفاوت دارد. تمایز و تشخیص هر مقام نتیجه تغییر حالات و کیفیت های یک نغمه و ملودی و تفاوت هر مقام با مقام دیگر نتیجه اختلاف در تغییر مسافت ها و فواصلی است که بین درجات صوتی هر مقام نسبت به مقام دیگر وجود دارد.
✅تعریف تئوریک مقام :
در اصطلاح موسیقی به مجموعه اصواتی که بین یک نُت و تکرار آن (جواب) با ترتیب معیّن قرار دارد مقام گفته می شود.
✅تعریف لغوی و علمی نغمه :
نغمه در لغت، عبارت از صدایی موسیقایی است که خالی از کلام و حرف باشد.
در اصطلاح موسیقی، نغمه در این معانی به کار رفته است:
هر صدای موسیقایی (Sing)، ملودی (Melody)، در مقابل هارمونی (Harmony) [موسیقی چند صدایی]، مقام اصلی (Gamme)، مقام فرعی یا مشتقات یک مقام اصلی (گوشه) همچون نغمه شوری از مقام بیات، نغمه هزام از مقام سیکا و یا نغمه نکریز از مقام نهاوند.
🎼مقامات و تعداد آنها :
1ـ مقام راست
2ـ مقام بیات
3ـ مقام صبا
4ـ مقام سیکاه (سه گاه)
5ـ مقام حجاز
6ـ مقام نهاوند
7ـ مقام عجم (ماهور ـ راست پنجگاه در موسیقی ایرانی و گام ماژور در موسیقی غربی)
8ـ مقام کُرد
9ـ مقام نوا
10ـ مقام جهارکاه (چهارگاه)
در موسیقی مقامی عرب تعداد مقامات اصلی و فرعی (گوشه ها) بالغ بر سیصد است.
👈🏻 ادامه دارد ...
؛*┄┄┄┅═✧❁💠🌹💠❁✧═┅┄┄┄*
کانـال قـرآنـی نـغـمـههـای بـهـشـتـی
🆔 @Naghmehaye_Beheshti
ادامه درس اوّل :
👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
وجود ارتباط و تطابق مضامین آیات قرآنی با نغمات و مقامات و
رعایت تناسب و ارتباط میان مقام و موضوع آیه، خود یک هنر است و می تواند بسیار تأثیرگذار باشد.
خیلی از قاریان قرآن با این هنر مستمعین را مجذوب مفاهیم بلند قرآن کریم می کردند و یا مستمعین غیر مسلمان را به اسلام و قرآن علاقمند می نمودند.
با شناخت حالت هر مقام و موضوعات آیات و تناسب آنها با یکدیگر و رعایت این تناسب، تلاوت قاری قرآن علاوه بر بیان لفظی، بیان تصویری پیدا می کند، این بیان یکی از مصادیق اعجاز لفظی قرآن است و تنها هنری که می تواند آن را به عرصه ظهور بیاورد، هنر قرائت است. تلاوتی که در آن، این تناسب رعایت نشود، تلاوتی بی روح است و گاهی اوقات بی معنی.
مثلاً اگر آیه شریفه «خذوه فغلّوه ثم الجحیم صلّوه» که در مورد عذاب است و انسان با قدری تأمّل و اندیشه در آیه، از فرط تأثّر و اندوه گریان خواهد شد، با نغمه ای شاد و فرح فزا و شوق افزا (همچون مقام نهاوند) خوانده شود، چنان بی معنی و ناسازگار است که قاری و مُستمع هر دو سرگردان می شوند.
به حول و قوه الهی، در جلسات بعد، این بحث را پیگیری خواهیم کرد و با مضامین آیاتی که با دستگاه ها و مقامات قرآنی مختلف مطابقت دارند آشنا خواهیم شد. این که کدام مقام ها با کدام معانی آیات هم خوانی و تطبیق دارند؟
إنشاءاللّٰه ...
📌پایان درس اول
؛*┄┄┄┅═✧❁💠🌹💠❁✧═┅┄┄┄*
کانـال قـرآنـی نـغـمـههـای بـهـشـتـی
🆔 @Naghmehaye_Beheshti
learn-netkhani_[www.ketabesabz.com].pdf
5.15M
👆🏻👆🏻👆🏻
در پایان اوّلین درس از مباحث آموزش لحن ، از شما خوبان دعوت میشود فایل PDF فوق را که درباره تئوری موسیقی می باشد به دقت مطالعه بفرمائید.
مطالب این فایل بسیار دقیق است و برای آشنایی اوّلیه با فنون لحنی و موسیقایی بسیار مناسب میباشد.
؛*┄┄┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄┄┄*
کانـال قـرآنـی نـغـمـههـای بـهـشـتـی
🆔 @Naghmehaye_Beheshti
تجوید 1.mp3
17.46M
📒#آموزش_تجوید
❇️استاد سیدمحسن موسویبلده
📌جلسه اوّل
🔖موضوع: مقدمه و ورود به بحث
⏱مدت زمان : ۱۸:۱۱
؛*┄┄┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄┄┄*
کانـال قـرآنـی نـغـمـههـای بـهـشـتـی
🆔 @Naghmehaye_Beheshti
آموزش تجوید توسط استاد سید محسن موسوی بلده 2.mp3
16.57M
📒#آموزش_تجوید
❇️استاد سیدمحسن موسویبلده
📌جلسه دوم
🔖موضوع: آغاز تلاوت
⏱مدت زمان : ۱۷:۱۵
؛*┄┄┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄┄┄*
کانـال قـرآنـی نـغـمـههـای بـهـشـتـی
🆔 @Naghmehaye_Beheshti
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📟#کلیپ
✳️فراز ماندگار و مشهور «إِنَّ هَذَا القُرْآنَ یَهْدِي لِلَّتِي ...» با صدای استاد ابوالعینین شعیشع
📖سوره مبارکه اسراء
🎼مقام : «رست»
⏰مدت زمان : ٠٠:۴۱
؛*┄┄┄┅═✧❁💠🌹💠❁✧═┅┄┄┄*
کانـال قـرآنـی نـغـمـههـای بـهـشـتـی
🆔 @Naghmehaye_Beheshti
🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼
❇️ درس دوم ❇️
💠آشنایی با مقامات
♦️قسمت اوّل
🎼 مقام بيات
💢 درخصوص معنای لغوی اين مقام عده ای معتقدند، واژه ای ترکی و به معنای غم ياغمگين است. عده ای ديگر می گويند، طايفه و قبيله ای از ترکمن است و عده ای اصل اين کلمه را « به ياد » می دانند، مانند به ياد خداوندمتعال، به ياد پيامبر گرامی اسلام (ص) و به ياد حضرت فاطمه زهرا (س) و ...
🔅اين مقام، اولين مقامی است که عموم قاريان در آغاز تلاوت از آن استفاده می کنند و در ميان الحان، تنها مقامی است که در سه سطح، بيات شروع ( محدوده قرار )، توسط ( محدوده های جواب و جواب جواب ) و فرود ( پايان تلاوت ) اجرا می شود.
🔹مقام بيات که به "ام النّغمات" يا "ام المقامات" معروف است، زير شاخه ها ، فرعیات و گوشه های زیادی دارد که برخی از آنها عبارت اند از :
صافی، ابراهيمی، کرد، مصری، شور، حسينی، دشتی، نوا، محير، دوکا (یا دوگاه)، رمل و... .
🔸اساتید لحن در مورد تأثيرات اين مقام معتقدند، بيات آرامش همراه با غم را به تصوير می کشد، به آگاه ساختن شنونده گرايش دارد و از روزگاران گذشته صحبت می کند.
بيات ویژگی منحصر به فرد و به غايت پر سوز و تأثير گزاری دارد که ضمن ايجاد حزنی خاص در شنونده، وی را به تدبّر دعوت می کند.
🔹از ميان قاريان مشهورجهان، استاد مصطفی اسماعيل که به خاطر مهارت و تبحّر در اجرای نغمات و تجسّم عینی مفاهيم عميق قرآن در ذهن شنونده، از ديدگاه اهل فن به عنوان يگانه مُقرِئ قرآن معروف شده، استاد بلامنازع مقام بيات است.
🔰تطبیق مقام بیات با مضامین آیات قرآن:
مقام بیات چون از مقام های بسیار زیبا و دارای لطافتی خاص است، در بیشتر مضامین کاربرد دارد .
از جمله : لطافت و زیبایی اخلاق الهی ، حُزن از عدم تزکیه نفس، عشق به لقاء الله، محبت و عشق به ایمان ، حُزن از نبودن در زمره مؤمنین، عنایت حق تعالی نسبت به هدایت بندگانش، لطف و رحمت رسول اکرم ، زیبایی و لطافت توحید ، حُزن از عدم معرفت
و ... .
از بهترين محل های اجرای مقام بيات، علاوه بر ابتدا و انتهای تلاوت، آیاتی با مضامين دعا، حکايت و پند و اندرز هستند.
🔰مقاماتی که به بیات وصل می شوند :
🔸پس از بيات می توان مقامات صبا، رست، حجاز و نهاوند را اجرا کرد. می توان بيات را با رست و صبا ترکيب ساخت. اگر بيات در اوج اجرا شود، رفتن به صبا بهتر و اگر در گام پايين صوت اجرا شود، منتقل شدن به مقام رست ارجح است.
🔶يکي از مهم ترين مشخصات مقام بيات که گسترده ترينِ مقامات است، در حين اجراء اين است که مستمعين را به تشويق قاری قرآن وا می دارد.
🔷نحوه اجرای اين مقام در ميان قاريان مشهور متفاوت است.
عده ای هم چون استاد شحات محمد انوار، فقط بيات شروع را در ابتدای تلاوت به کار می گيرند و سپس وارد مقامات ديگر می شوند و در ميان يا پايان تلاوت خود، به اجرای ساير محدوده های اين مقام می پردازند.
گروه دوم همچون استاد مصطفی اسماعيل، تمامی محدوده های بيات را به صورت مبسوط در ابتدای تلاوت اجرا می کنند از طريق زير شاخه فرود بیات قرائت خود را به پايان می رساند.
گروه سوم همانند استاد عبدالباسط و استاد عبدالعزيز حصان، در هر موقعیتی از تلاوت که اراده کنند، به اين مقام منتقل می شوند و آن را اجراء می کنند.
✅ بطورکلی می توان گفت، مقام بيات، پايه و پيش درآمد ساير مقامات است و قاری ای که بتواند نسبت به اين مقام شناخت بيش تر کسب کند و هم چنين در اجراء مسلط تر عمل کند، به طور يقين تلاوت موفق تری خواهد داشت.
🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅
صحبت پایانی این بخش :
💢 مقام بیات به طور معمول به عنوان اولین مقامی است که از آن در تلاوت قرآن استفاده می شود.قالب قراء بزرگ، ابتدا تلاوتشان از مقام بیات شروع می کنند. گرچه در این مورد استثنائاتی نیز وجود دارد.
🔸بنابراین به دلیل اینکه معمولاً شروع و پایان تلاوت با مقام بیات اجراء می شود، مهم ترین مقام به حساب می آید و بسیار کاربرد دارد. علی الخصوص در بعضی سبک ها مثل سبک مصطفی اسماعیل که این مقام بسیار اجراء شده است.
♦️در مصاحبه با خودِ استاد مصطفی اسماعیل،ایشان اظهار داشتند :
«قاری ای قوی و برتر است که بتواند 20 الی 25 دقیقه در مقام بیات تلاوت کند بدون اینکه تکراری داشته باشد.»
؛*┄┄┄┅═✧❁💠🌹💠❁✧═┅┄┄┄*
کانـال قـرآنـی نـغـمـههـای بـهـشـتـی
🆔 @Naghmehaye_Beheshti
👆🏻👆🏻👆🏻
🎙یک نمونه شروع تلاوت در مقام بیات با صدای استاد شحاتمحمدانور
؛*┄┄┄┅═✧❁💠🌹💠❁✧═┅┄┄┄*
کانـال قـرآنـی نـغـمـههـای بـهـشـتـی
🆔 @Naghmehaye_Beheshti
ترتیل بیات نفمه.mp3
2.64M
🎙#ترتیل_آموزشی
✳️ترتیلخوانی مقام «بیات» توسط استاد محمدحسین سبزعلی
📖سوره مبارکه لقمان
؛*┄┄┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄┄┄*
کانـال قـرآنـی نـغـمـههـای بـهـشـتـی
🆔 @Naghmehaye_Beheshti
KARIM MANSOURI - MOTAFFEFIN .mp3
7.52M
🎙تلاوتی زیبا و ماندگار از قاری محبوب و بینالمللی کشورمان استاد کریم منصوری
📖سوره مبارکه مطففین، آیات ۲۲ الیٰ آخر و سوره مبارکه شمس
⏰مدت زمان: ۷:۴۹
🎶در این تلاوت استاد منصوری در سوره مبارکه مطفّفین و چند فراز اول سوره مبارکه شمس، کاملاً از مقام بیات استفاده کردهاند و اکثر گوشههای این مقام را بهخوبی اجرا نمودهاند.
؛*┄┄┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄┄┄*
کانـال قـرآنـی نـغـمـههـای بـهـشـتـی
🆔 @Naghmehaye_Beheshti
آموزش تجوید توسط استاد سید محسن موسوی بلده3.mp3
15.41M
📒#آموزش_تجوید
❇️استاد سیدمحسن موسویبلده
📌جلسه سوم
🔖موضوع: آموزش طُرُق وقف
⏱مدت زمان : ۱۶:۰۳
؛*┄┄┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄┄┄*
کانـال قـرآنـی نـغـمـههـای بـهـشـتـی
🆔 @Naghmehaye_Beheshti
؛*┄┄┄┅═✧❁💠🌹💠❁✧═┅┄┄┄*
کانـال قـرآنـی نـغـمـههـای بـهـشـتـی
🆔 @Naghmehaye_Beheshti
خاکی 1 نغمه (Trimmed).mp3
39.39M
🎶#آموزش_مقامات_قرآنی
❇️استاد رحیم خاکی
📌جلسه اوّل
🔖موضوع: مطالبی درباره نَفَس و آموزش مقام «بیات»
⏱مدت زمان : ۵۴:۴۲
؛*┄┄┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄┄┄*
کانـال قـرآنـی نـغـمـههـای بـهـشـتـی
🆔 @Naghmehaye_Beheshti