4_5782754640328130628.mp3
8.51M
#تلاوت_ماندگار
🎙تلاوتی فوقالعاده زیبا، مشهور و ماندگار از استاد محمد اللّیثی
📖سوره مبارکه آل عمران ، آیات ۱۸۹ الی ۱۹۵
⏲مدت زمان تلاوت : ۱۷:۴۲
؛*┄┄┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄┄┄*
کانـال قـرآنـی نـغـمـههـای بـهـشـتـی
🆔 @Naghmehaye_Beheshti
نـغـمـههـای بـهـشـتـی
#تلاوت_ماندگار 🎙تلاوتی فوقالعاده زیبا، مشهور و ماندگار از استاد محمد اللّیثی 📖سوره مبارکه آل عمرا
⚜🛑⚜🛑⚜🛑⚜🛑⚜
#خاطرهای_درباره_تلاوت
استاد سیدمحسن موسوی بلده استاد قرآن کریم در بیان خاطره این تلاوت ماندگار گفت: ایام محرم بود و در دانشگاه علوم و فنون فارابی مراسم قرائت زیارت عاشورا برپا بود، علی فراهانی، مداح و ذاکر اهل بیت (ع) پس از زیارت عاشورا در ذکر مصیبت در مقام بیات، سلام بر امام حسین(ع) را خواند که در همان لحظه استاد محمد اللیثی دستمالی را جلوی صورت گرفته و گریه میکرد به طوری که شانهها و بدنش میلرزید.
پس از این ذکر مصیبت استاد لیثی با همان حال غریب و بغض کرده و با چشمانی نمناک آماده تلاوت قرآن کریم شد و در ابتدای این تلاوت حالت حزن و بغض آلودگی مشهود است. وی آیات ۱۸۹ تا ۱۹۵ سوره مبارکه «آلعمران» را با تأسی و الهام از ذکر توسل از مقام شامخ «اباعبدالله(ع)» در مقام بیات و اوج و فرودهای خاص تلاوت کرد.
وی با اشاره به تلاوت بغضآلود اللیثی گفت: در این تلاوت زمانی که استاد محمد اللیثی به آیه رَبَّنا إِنَّکَ مَنْ تُدْخِلِ النَّارَ فَقَدْ أَخْزَیْتَهُ وَ ما لِلظَّالِمینَ مِنْ أَنْصارٍ، رَبَّنا إِنَّنا سَمِعْنا مُنادِیاً یُنادی لِلْإیمانِ أَنْ آمِنُوا بِرَبِّکُمْ فَآمَنَّا رَبَّنا فَاغْفِرْ لَنا ذُنُوبَنا وَ کَفِّرْ عَنَّا سَیِّئاتِنا وَ تَوَفَّنا مَعَ الْأَبْرارِ، رَبَّنا وَ آتِنا ما وَعَدْتَنا عَلى رُسُلِکَ وَ لا تُخْزِنا یَوْمَ الْقِیامَةِ إِنَّکَ لا تُخْلِفُ الْمیعادَ میرسد چنان با سوز و بغض در گلو تلاوت میکند که فضای عجیبی ایجاد میشود.
استاد موسویبلده در ادامه افزود: بنا بر گفته خود لیثی، این تلاوت ماندگارترین تلاوتش بوده، وی قاری اهل سنت بود اما دوست داشتن اهلبیت (ع) در بین مسلمانان همگانی است و اعتقاد قلبی دارم که قاریان قرآن کریم چه شیعه و چه سنی در هرکجا که تلاوت خود را به محبت اهلبیت (ع) گره زدند تلاوتی ماندگار و اثرگذار شد.
وی این تلاوت را سبب دریافت لقب استادی اللیثی بیان کرد و گفت: اساتید قرآن کریم مصری پس شنیدن تلاوت و انتشار این اثر برجسته محمد اللیثی را هم استاد نامیدند و او نیز در آخرین مصاحبههای عمرش گفت که به یادماندنیترین و بهترین شب عمرش در ایران گذشت و در این شب تلاوتی ماندگار را به یادگار گذاشت، همچنین تأثیر ذکر مصیبت امامحسین(ع) و یاران وفادارش چنان این قاری مصری را منقلب کرد که تا دو روز پس از حضور در آن مجلس نیز روی پای خود میزد و اسم سیدالشهداء را صدا میزد و دائم «دخیلک یا عباس، دخیلک یا عباس» میگفت.
استاد موسوی بلده در پایان گفت: نشانه قبول هدیه هابیل از سوی خداوند سوختن گوسفند اهدایی بود و محمد اللیثی نیز در اثر سرطان حنجره درگذشت شاید حنجره اهدایی او نیز مورد قبول درگاه حق قرار گرفته باشد.
؛*┄┄┄┅═✧❁💠🌹💠❁✧═┅┄┄┄*
کانـال قـرآنـی نـغـمـههـای بـهـشـتـی
🆔 @Naghmehaye_Beheshti
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬#کلیپ
⭕️همخوانی دعای هر روز ماه رجب
🤲یَا مَنْ أَرْجُوهُ لِكُلِّ خَیْرٍ...
📌کاری از:
💠گروه تواشیح بینالمللی تسنیم💠
؛*┄┄┄┅═✧❁💠🌹💠❁✧═┅┄┄┄*
کانـال قـرآنـی نـغـمـههـای بـهـشـتـی
🆔 @Naghmehaye_Beheshti
تجوید 10 (Trimmed).mp3
13.14M
📒#آموزش_تجوید
❇️استاد سیدمحسن موسویبلده
📌جلسه دهم
🔖موضوع: سومین روش قرائت قرآن
⏱مدت زمان : ۱۸:۱۵
؛*┄┄┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄┄┄*
کانـال قـرآنـی نـغـمـههـای بـهـشـتـی
🆔 @Naghmehaye_Beheshti
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥#فیلم
#مقطع_تلاوت
❇️قطعهتلاوتی بسیار زیبا از قاری بینالمللی کشورمان آقای حامد شاکرنژاد
📖 سوره مبارکه نبأ ، آیه ۳۸
🎶مقامهای استفاده شده در این قطعه:
کُـرد + اشاره به صبا + فرود در بیات
⏰ مدت زمان: ٠٠:۵۰
؛*┄┄┄┅═✧❁💠🌹💠❁✧═┅┄┄┄*
کانـال قـرآنـی نـغـمـههـای بـهـشـتـی
🆔 @Naghmehaye_Beheshti
❇️صوت و صداسازی❇️
❇️درس سوم:
د) تجویز برخى خوراکىها
همان طورى که بین همگان مشهور است، بعضى از خوردنى ها هستند که باید از آنها پرهیزشود و برخى باید استفاده گردد تا صداى شخص را تقویت نماید. حنجره را به لولاى در تشبیه کردیم؛ همان گونه که درب احتیاج به باز و بسته شدن دارد تا سفت نشود، احتیاج به روغن کارى هم دارد. به همان شکل که باید از حنجره کار کشید تا انعطافش ازبین نرود، باید با خوردن بعضى خوراکى ها به تحرک بیشتر آن کمک نمود. ناگفته نماند که معرفى این خوراکى ها جنبه تجربى دارد و در افراد گوناگون، مختلف است. امکان دارد که در بعضى جواب ندهد ولى آنچه که در عرف مداحان و قاریان و... براى تقویت حنجره معمول است، خوردن غذاهاى کم چربى و آبکى مانند آش، گوشت آب پز، باقلا پلو، آبگوشت بدون چربى، نوشیدن شیرگرم قبل و بعد از خواندن و نوشیدن آب ولرم در حین برنامه است.
همچنین در مواقع گرفتگى و خستگى صدا، خوردن ژله نشاسته، زرده تخم مرغ، تخم مرغ عسلى، آب شلغم، و یاغرغره کردن آب نمک به اضافه چند قطره آب لیمو و یا خوردن انجیر خشک که در شیرجوشیده ریخته شده باشد، تأثیر بسزایى خواهد داشت. همچنین خوردن تخمه هائى که داراى لعاب مى باشند مانند بارهنگ، به دانه، تخم شربتى و...قبل از اجراى برنامه بسیار مفید است. به قول یکی اساتید : (( اثر خوردن مقدارى ازتربت سیدالشهداء قبل از مجلس و مالیدن آن به گلو از همه اینها بیشتر است ))
ه) پرهیز
براى اینکه حنجره آسیب نبیند باید از خوردن بعضى از خوراکى ها مانند انواع ترشى ها، سرخ کردنى، چاى پررنگ، آب سرد، بستنى و این قبیل مواد غذائى خوددارى نمود. چون خوردن اینها به مرور زمان باعث تحلیل رفتن قواى حنجره و ضعیف شدن صدا مى گردد و شاید به جرأت بتوان گفت که اثر این خوردنى ها در حنجره خواننده مخرّب تر از حنجره فرد معمولى است که خواننده نمى باشد. چون حنجره کار کرده در مقابل بعضى چیزها آسیب پذیرتر از حنجره کارنکرده است.
همچنین خوردن تخمه، آجیل و حتى استعمال عطریات باعث گرفتن صدا مى گردد و مجدداً لازم است این نکته را خاطر نشان کنیم که پرهیز از خوراکى ها هم مانند تجویز بعضى دیگر خوردنى ها به تفاوت افراد، مختلف مى شود و در همه على السویّه نمى باشد ونیز سینه زدن و گریه شدید کردن نیز باعث گرفتگى حنجره مى شود.
همچنین تنفس درفضائى که گرد و خاک دارد و یا محلى که در آن غذا مى پزند و چیزى سرخ مى کنند نیزهمان نتیجه را خواهد داد. البته همان طورى که قبلاً نیز اشاره شد، باید توجه داشت که این گونه پرهیزها و تجویزها، فردى است و شخص باید با گذشت زم
ان و تجربه درخوانندگى، پى به اثر مثبت یا منفى آنها روى خود ببرد و یک برنامه پرهیز غذائى براى خود داشته باشد. چون ممکن است هیچ یک از خواراکى هاى فوق ، اثرى در وى نداشته باشد.
تذکر کلى:
به طور کلى مى توان گفت که هرگونه خوراکى که در شخص تولید گلودرد مى کند و هنگام ابتلا به سرماخوردگى یا گلودرد باعث تشدید آن مى شود، در موقع سلامتى باعث ضعیف شدن حنجره و صدا مى شود و بر عکس هر گونه خوراکى که در موقع گلودرد وعفونت سینه، موجب بهبود شخص مى شود در موقع سلامتى موجب قوى شدن صدا و بالارفتن کارایى حنجره مى گردد.
🔹اصطلاحات علمی و فنی قرائت قرآن کریم
♦️ارتفاع
ارتفاع یک صوت یا بسامد یافرکانس آن مشخص گردیده و به طور کلی محدوده ای است که پایین ترین و بالاترین درجه صوت در آن مشخص می گردد.
♦️اُکتاو
گستره صوتی شامل هشت نُت که در آن، نُت هشتم تکرار همان نت اول است.
♦️آکسان
به معنی لهجه یا تکیه و فشار صوتی روی کلمات و یا هجاهاست.
♦️انتقال
تغییر و تعویض یک مقام و مشتقات آن به مقام دیگر از موضعی است که احساس ناهمگونی در شنونده ایجاد نشود/تعویض مایه یک قطعه موسیقی به مرتبه بالاتر یا پایینتر است.
♦️انعطافپذیری صوت
میزان توانایی و آمادگی حنجره شخص در انتقال از نتی به نت دیگر یا پرده ای به پرده دیگر مبتنی بر منطق موسیقی است.
♦️اوج
یا هفتکاه به درجه هفتم یا نت سی در دیوان اساسی گویند.
؛*┄┄┄┅═✧❁💠🌹💠❁✧═┅┄┄┄*
کانـال قـرآنـی نـغـمـههـای بـهـشـتـی
🆔 @Naghmehaye_Beheshti
تفکری 4 (Trimmed).mp3
9.19M
🗣#آموزش_صوتوصداسازی
❇️استاد تـفـکّـری
📌جلسه چهارم
⏱مدت زمان : ۱۲:۴۵
؛*┄┄┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄┄┄*
کانـال قـرآنـی نـغـمـههـای بـهـشـتـی
🆔 @Naghmehaye_Beheshti
نـغـمـههـای بـهـشـتـی
🎥#فیلم ✳️تلاوتی بسیار زیبا و شنیدنی از قاری بینالمللی کشورمان استاد سیدجواد حسینی 📖سوره مبارکه مر
قرائت محمد جواد حسینی .mp3
21.21M
🎙#تلاوت_صوتی
✅#درخـواستـی
💠تلاوتی بسیار زیبا و شنیدنی از قاری بینالمللی کشورمان استاد سیدجواد حسینی
📖سوره مبارکه مریم، آیات ۱۲ الیٰ ۳۶ و سوره مبارکه کوثر
🏢سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی _ اختتامیه مسابقات بینالمللی قرآن
🕰مدتزمان : تقریباً ۳۰ دقیقه
🎥این تلاوت قبلاً بهصورت تصویری در کانال قرار گرفته بود و اکنون به درخواست شما بهصورت صوتی نیز بارگذاری شد. فیلم تلاوت هم در کانال موجود است.
؛*┄┄┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄┄┄*
کانـال قـرآنـی نـغـمـههـای بـهـشـتـی
🆔 @Naghmehaye_Beheshti
دغاغله 3 (Trimmed).mp3
30.81M
🎶#آموزش_نغمات_قرآنی
❇️استاد مهدی دغاغله
📌جلسه سوم
⏱مدت زمان : ۴۴:۱۰
؛*┄┄┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄┄┄*
کانـال قـرآنـی نـغـمـههـای بـهـشـتـی
🆔 @Naghmehaye_Beheshti
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖼#فوتو_کلیپ
❇️قطعهتلاوتی بسیار زیبا و سرشار از نغمات ملیح، منتسب به دوران جوانی أکبرالقُـرّاء، استاد مـصـطـفیٰ اسمـاعیـل
📖سوره مبارکه رعـد
⏲مدت زمان : ۱:۳۹
؛*┄┄┄┅═✧❁💠🌹💠❁✧═┅┄┄┄*
کانـال قـرآنـی نـغـمـههـای بـهـشـتـی
🆔 @Naghmehaye_Beheshti
4_507651510750938843.mp3
13.76M
🔸#آموزش_ترتیلخوانی
❇️استاد احمد ابوالقاسمی
📌جلسه چهارم
⏱مدت زمان : ۲۸:۳۹
؛*┄┄┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄┄┄*
کانـال قـرآنـی نـغـمـههـای بـهـشـتـی
🆔 @Naghmehaye_Beheshti
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥#فیلم
✳️یک تلاوت زیبای استودیویی از استاد شعبان عبدالعزیز صیّاد
📖سوره مبارکه حجرات، آیات ۶ الیٰ ۱۰
⏰مدتزمان : ۶:۱۶
؛*┄┄┄┅═✧❁💠🌹💠❁✧═┅┄┄┄*
کانـال قـرآنـی نـغـمـههـای بـهـشـتـی
🆔 @Naghmehaye_Beheshti
تجوید 11 (Trimmed).mp3
12.32M
📒#آموزش_تجوید
❇️استاد سیدمحسن موسویبلده
📌جلسه یازدهم
🔖موضوع: صداهای کوتاه و کشیده
⏱مدت زمان : ۱۷:۰۶
؛*┄┄┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄┄┄*
کانـال قـرآنـی نـغـمـههـای بـهـشـتـی
🆔 @Naghmehaye_Beheshti
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#پست_ویژه
📟کلیپی دیدنی متشکل از عکسهای برخی قاریان برجسته و محبوب مصر بههمراه صدای فرازهای ماندگار تلاوتها
⏲مدت زمان کلیپ : ۴:۵۵
؛*┄┄┄┅═✧❁💠🌹💠❁✧═┅┄┄┄*
کانـال قـرآنـی نـغـمـههـای بـهـشـتـی
🆔 @Naghmehaye_Beheshti
محمد عمران - أنبیاء (Trimmed).mp3
31.33M
#تلاوت_ماندگار
🎙تلاوتی بسیار زیبا و خیلی خاص از استاد محمد عمران
📖سوره مبارکه أنبیاء ،آیات ۸۳ الیٰ آخر
⏰مدت زمان تلاوت : ۳۲:۳۷
🔴پن: خاصبودن این تلاوت از این بابت است که در طول تلاوت، استاد محمد عمران در اکثر فرازها، از مقام کُـرد استفاده کرده و تقریباً تمام آن را (غیر از چند نفس اوّل و آخر که در بیات است) در فضای مقام کُـرد میخواند که این در بین قُـرّاء مصری خیلی مرسوم نیست؛ ولی استاد عمران با این کار، یک فضای روحانی خاصی به مجلس داده است.
؛*┄┄┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄┄┄*
کانـال قـرآنـی نـغـمـههـای بـهـشـتـی
🆔 @Naghmehaye_Beheshti
🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼
❇️ درس چهارم ❇️
💠آشنایی با مقامات
🔴قسمت سوم
🎼 مقام سهگاه (سیکا)
🔷 نام دقیق این مقام : در عربی به آن سیکا و در فارسی به آن سهگاه میگویند.
🔶 معنای لغوی : ریشه این کلمه فارسی بوده و نام لحن و نوایی از الحان و نواهای موسیقی زیبای ایرانی است.
🔷 گستردگی و پیشینه : عدّهای بهترین جایگاه این مقام را در آذربایجان، و اهل آن را بهترین اجراءکنندگان این مقام میدانند و معتقدند که به مرور زمان این مقام در همه سرزمینها به خصوص در میان عربزبانان جایگاه و موقعیتی خاص برای خود کسب نموده است تا آن جایی که امروزه یکی از مقامات اصلی در میان الحان قرآن کریم است.
🔶 کیفیت آهنگ : سهگاه مقامی است که نسبت به سایر مقامها حالت تهییج و تطریب بیشتری دارد. در این مقام نوعی شور و هیجان و جهش وجود دارد که درصورت تطابق صحیح و به جا با مفهوم و معنای آیات، زیبایی دوچندان دارد و برای شنونده، هیجان و شور ایجاد میکند.
🔷 تطبیق این مقام با موضوع آیات : غالباً این مقام در آیات مربوط به بهشت و همچنین مضامینی چون «رحمت، شادی، فرح، بشارت، امید، رجاء، مفاهیم عشق، وعدههای الهی، مغفرت، صفات مؤمنان، پیروزی مسلمین، اجابت دعا و ...» خوانده میشود.
🔶 تأثیرات : الحان مقام سهگاه آرامشبخش و باعث لذت روح و جان است و غمها را میزداید و ریتم آن به گونهای است که حالت استهزاء، عتاب، خطاب، تمسخر و سرزنش را در ذهن شنونده تداعی میکند. همچنین حلاوت و شیرینی آن برانگیزندهٔ حس محبّت و عشق است.
🔷 جایگاه اجراء : بهصورت حرفهای و فنّی اگر نگاه شود، باید گفت که این مقام غالباً قبل و بعد از دو مقام چهارگاه و حجاز و بعد از مقام رست قابل اجراء میباشد و همچنین پس از مقام نهاوند نیز خوانده شده است.
🔶 بهترین اساتید در اجرای این مقام : استاد محمد رفعت که به واسطه نبوغ ذاتی اش در خلق الحان و اصوات، بنيانگذار سبک جديد و رايج در تلاوت قرآن کريم است و ميان قاريان مشهور جهان، به « قيثارة السماء » يعني گيتار آسمان ملقب شده است، در مقام سهگاه اجراهای استادانهای دارد.
استاد مصطفی اسماعيل هم در اکثر تلاوتهایش ، این مقام را با ظرافت تمام اجراء کرده است.
🔴یک نکته جالب توجه برای علاقهمندان به فراگیری مقامات قرآنی و همچنین علاقهمندان به استاد عبدالباسط اینکه، ایشان خیلی کم مقام سهگاه را در تلاوتهای خود بهکار برده است.
برخی از اهل فن میگویند استاد عبدالباسط فقط در سوره مبارکه "شمس" از آیه «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَکَّهَا ...» تا آخر عبارت «نَاقَةَ اللّهِ وَ سُقْیَهَا» مقام سهگاه خوانده است.
🔷 گوشهها و نغمات فرعی مقام سهگاه : مهمترین گوشهها یا نغمههای فرعی این مقام، هزام و مویه هستند.
🔶 سهگاه در موسیقی سنتی ایرانی، در اشعاری با مضامین عشق ، محبت ، نعمت ، سرور و... و در موسیقی ملّی، برای نشاندادن حماسهها و شور رزمندگان و ایثارگریهای شهدا و ... استفاده شده است.
؛*┄┄┄┅═✧❁💠🌹💠❁✧═┅┄┄┄*
کانـال قـرآنـی نـغـمـههـای بـهـشـتـی
🆔 @Naghmehaye_Beheshti