4_507651510750938021.mp3
24.52M
#کارشناسیوتحلیلسبک
🎤بیان زندگینامه و تحلیل سبک تلاوتهای
«استاد محمد صدّیق منشاوی»
📔توسط کارشناسان خبره کشورمان:
🔸استاد احمد ابوالقاسمی
🔸استاد سید امین میرزایی و ...
؛*┄┄┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄┄┄*
کانـال قـرآنـی نـغـمـههـای بـهـشـتـی
🆔 @Naghmehaye_Beheshti
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥#فیلم
#یکفراز_یکنفس
🔸تقلید پـسـر از پــدر
✳️فرازی بسیار زیبا و روحنواز از استاد #شحاتمحمدانور + تقلید حرفهای #محمود از پدر
📖سوره مبارکه شمس
🎼 مقام #رسـت
👌🏻ببینید و بشنوید و لذّت ببرید ...
؛*┄┄┄┅═✧❁💠🌹💠❁✧═┅┄┄┄*
کانـال قـرآنـی نـغـمـههـای بـهـشـتـی
🆔 @Naghmehaye_Beheshti
خاکی 1 نغمه (Trimmed).mp3
39.39M
🎶#آموزش_مقامات_قرآنی
❇️استاد رحـیـم خـاکـی
📌جلسه اوّل
🔖موضوع: مطالبی درباره نَفَس + آموزش مقام #بـیـات
⏱مدت زمان : ۵۴:۴۲
؛*┄┄┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄┄┄*
کانـال قـرآنـی نـغـمـههـای بـهـشـتـی
🆔 @Naghmehaye_Beheshti
4_507651510750938075.mp3
24.28M
🎶#آموزش_مقامات_قرآنی
❇️استاد رحـیـم خـاکـی
📌جلسه دوم
🔖موضوع: آموزش مقام #صـبـا
⏱مدت زمان : ۵۰:۳۴
؛*┄┄┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄┄┄*
کانـال قـرآنـی نـغـمـههـای بـهـشـتـی
🆔 @Naghmehaye_Beheshti
4_507651510750938311.mp3
7.82M
📒#آموزش_تجوید
❇️استاد سیدمحسن موسویبلده
📌جلسه بیستودوم
🔖موضوع: سـکت در قـرآن
⏱مدتزمان : ۱۶:۱۶
؛*┄┄┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄┄┄*
کانـال قـرآنـی نـغـمـههـای بـهـشـتـی
🆔 @Naghmehaye_Beheshti
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📟#کلیپ
#مقطع_تلاوت
❇️قطعهتلاوتی پرشور ، زیبا و مشهور از أکبـرالقُـرّاء، شیـخ مـصـطـفـیٰ اسـمـاعـیـل
📖سوره مبارکه حـاقّـة ، آیات ۱ الیٰ ۶
⏰ مدت زمان: ۴:۰۵
؛*┄┄┄┅═✧❁💠🌹💠❁✧═┅┄┄┄*
کانـال قـرآنـی نـغـمـههـای بـهـشـتـی
🆔 @Naghmehaye_Beheshti
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞#درس_کلیپ
#تلفظ_ده_حرف_ویژه
🔳آموزش تصویری تلفّظ ۱۰ حرف ویژه
✳️توسط استاد موسویبلده
♦️قسمت هشتم: حرف عـیـن (عـ - ـع - ع)
⏰مدتزمان: ۲:۴۱
؛*┄┄┄┅═✧❁💠🌹💠❁✧═┅┄┄┄*
کانـال قـرآنـی نـغـمـههـای بـهـشـتـی
🆔 @Naghmehaye_Beheshti
قله های تلاوت 3.mp3
7.41M
#برنامه_قرآنی_رادیویی
🎙برنامه رادیویی «#قلّههای_تلاوت»
✅ برنامهای عالی با موضوع معرفی مشهورترین تلاوتها و فرازهای تلاوت قاریان مصری
📻پخش شده از رادیو قـرآن
🎤با اجرای استاد محمدهادی صلحجو
✳️قسمت سوم:
استاد راغب مصطفی غلوش
🎧بشنوید و لذت ببرید ...
؛*┄┄┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄┄┄*
کانـال قـرآنـی نـغـمـههـای بـهـشـتـی
🆔 @Naghmehaye_Beheshti
متولی - نجم ، قمر.mp3
21.39M
#تلاوت_صوتی
🎙یک تلاوت زیبا و روحنواز از استاد سیدمتولّی عبدالعال
📖آیاتی از سُوَر مبارکه نـجـم و قـمـر
⏰مدتزمان تلاوت : ۲۹:۴۲
؛*┄┄┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄┄┄*
کانـال قـرآنـی نـغـمـههـای بـهـشـتـی
🆔 @Naghmehaye_Beheshti
4_350970489612533863.mp3
5.45M
🎶#آموزش_نغمات_قرآنی
❇️استاد مهدی دغاغله
📌جلسه ششم
⏱مدت زمان : ۴۳:۲۹
؛*┄┄┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄┄┄*
کانـال قـرآنـی نـغـمـههـای بـهـشـتـی
🆔 @Naghmehaye_Beheshti
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽#فیلم
✳️تلاوت کوتاه استودیویی از استاد احمد شبیب
📖آیاتی از سوره مبارکه تـوبـه
🕰مدتزمان تلاوت : ۳:۵۰
؛*┄┄┄┅═✧❁💠🌹💠❁✧═┅┄┄┄*
کانـال قـرآنـی نـغـمـههـای بـهـشـتـی
🆔 @Naghmehaye_Beheshti
🎶🎼🎶🎼🎶
🎼🎶🎼
🎶🎼
🎼
🎶
♦️♦️مقدمهای کوتاه ولی بسیار مهم برای ورود به بحث :
نام مقام عجم، اکثر اوقات در کنار چهارگاه آمده است.
اما باید گفت که درباره مقام عجم و چهارگاه، به هیچ وجه اقوال و نظرات یکسانی وجود ندارد. به طوریکه وقتی در نظرات پیرامون این مقامها سیر میکنیم بعضاً با اقوال گیج کنندهای مواجه میشویم.
ما در این بخش سعی بسیار نمودیم تا مطالبی جامع ، محکم و معتبر را درباره این بحث جمعآوری کنیم و حاصل پژوهش ما، این شد که میخوانید : 👇🏻👇🏻
عدّهای چهارگاه را زیر مجموعه مقام عجم میدانند و بعضی آن را مقامی مستقل قلمداد میکنند.
درباره عجم نیز بعضی آن را مستقل میدانند و بعضی دیگر آن را نغمه فرعی صبا و چهارگاه به حساب میآورند.
اما معتبرترین قولی که در بین اساتید و کارشناسان قابل قبول تر به نظر میرسد این است که چهارگاه در دل مقام عجم است و نغمه فرعی آن محسوب میشود و تفاوتش با عجم در جنس دوم است ؛ به این ترتیب که جنس دوم چهارگاه ، راست چهارگاه یا همان مقام رست است و جنس دوم مقام عجم ، همان عجم است.
این بحث وقتی پیچیدهتر میشود که بدانید نغمه یا مقامی به نام ماهور هم داریم که بعضی آن را معادل فارسی مقام عجم میدانند و معتقدند که با عجم یکی است و نام فارسی آن میباشد.
اما اگر ماهور را مقام مستقل عربی بدانیم (که طبق نظر بعضی اینگونه است) با عجم و چهارگاه تفاوتهایی دارد.
تفاوت آن با عجم در این است که جنس اوّل آن در مقام رست و جنس دوم آن در مقام عجم قرار میگیرد. اما عجم جنس اوّلش نیز همان عجم است.
همچنین تفاوت آن با چهارگاه هم این است که چهارگاه جزء مقام عجم است چون جنس اوّلش در مقام عجم است ولی ماهور جزء مقام رست است چون جنس اوّلش در مقام رست قرار می گیرد.
بنابراین با تجمیع مطالب فوقالذّکر به این نتیجه میرسیم که مقام اصلی در بین این سه عنوان، مقام عجم است و ماهور و چهارگاه نغمه فرعی به حساب میآیند ؛ پس بدین ترتیب، ما مقام عجم را یکی از هفت مقام اصلی قلمداد می کنیم و درباره آن صحبت خواهیم کرد، اما از چهارگاه و ماهور هم توضیحات و نمونههای صوتی و تصویری ارائه خواهیم نمود.
اکنون برای جا افتادن بیشتر این بحث، توجه شما را به استماع دو فایل صوتی ذیل که توضیحات استاد غلامرضا شاه میوه در این باره میباشد جلب مینماییم و بعد از آن به آموزش متنی و صوتی مقام عجم خواهیم پرداخت.
👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼
❇️ درس هشتم ❇️
💠آشنایی با مقامات
🔴قسمت هفتم
🎼 مقام عـجـم
🔶معنای لغوی :
از نظر لغوی یعنی نقطه نهادن و اِعراب گذاشتن بر روی حروف.
از طرف دیگر، اَعراب مردم غیرعرب را عجم میگویند.
🔷گستردگی و پیشینه :
با توجه به این که نغمات ماهور و چهارگاه خاستگاه ایرانی دارند شاید بتوان گفت که عجم یک نغمه فارسی است که در گذشته دور مورد استفاده بوده است ولی امروزه در سرزمین اَعراب، رنگ و بوی عربی گرفته و در قرائت قرآن به نام مقام عجم از آن استفاده میشود.
🔶کیفیت آهنگ :
مقام عجم در تلاوت قرآن ترکیبی از نغمات ماهور و چهارگاه، و چند مقام فرعی کوچک دیگر است. ماهور و چهارگاه نقش مهمی در اجراء این مقام دارند.
🔷تطبیق این مقام با مضامین آیات :
در آیاتی با مضامین بزرگی و عظمت خداوند، بهشت، توبه، معجزات، پیامبران، دعا، درخواست، حرکت و مبارزه و ... از این مقام استفاده میشود.
🔶تأثیرات :
اَعراب معتقدند این مقام با پاکی و پوششی که دارد در ایجاد شور و شوق و هیجان در شنونده بسیار مؤثر است.
🔷جایگاه اجراء در بین مقامهای دیگر :
این مقام بعد از رست و سهگاه آورده میشود. هر چند اساتیدی همچون عبدالباسط و مصطفی اسماعیل پس از مقام نهاوند و بیات نیز از آن بهره جستهاند.
همچنین عجم را میتوان با مقامات دیگر ترکیب هم کرد که مشهورترین ترکیب در تلاوت قاریان بزرگ جهان، ترکیب آن با مقام صباست.
🔶گوشهها و نغمههای فرعی :
از نغمات فرعی عجم میتوان به همان چهارگاه و ماهور اشاره کرد و برخی، از دو نغمه فرعی «شوقآور و شوقافزا» هم در بین زیر مجموعههای عجم نام بردهاند.
🔷قاریان برتر :
اساتیدی همچون شعشاعی، مصطفی اسماعیل، کامل یوسف، محمد عمران، منشاوی، حصّان، محمود علیالبناء، شعیشع، متولی عبدالعال و شحاتانور، در استفاده از مقام عجم از سایر اساتید بهتر عمل کردهاند.
🔶مصداقسازی ذهنی برای مقام عجم :
از آنجا که یکی از بهترین روشها برای در ذهن ماندن مقامات و الحان موسیقایی، مصداقسازی ذهنی میباشد، برای مصداقسازی مقام عجم میتوان به تصنیف زیبا و مشهور «کجایید ای شهیدان خدایی» اشاره نمود، که البته درستتر این است که بگوییم ترکیبی از عجم ، چهارگاه است ؛ ولی برای مصداقسازی ذهنیِ عجم، گزینه مناسبی است چون همه مخاطبان آن را بلد هستند و در ذهن دارند.
؛*┄┄┄┅═✧❁💠🌹💠❁✧═┅┄┄┄*
کانـال قـرآنـی نـغـمـههـای بـهـشـتـی
🆔 @Naghmehaye_Beheshti
4_507651510750938150.mp3
306K
🎶مصداقسازی مقام عـجـم و چـهـارگاه