✨حضرت علی ع (نهج البلاغه حکمت ۱۳۰)
🔸امام ع وقتی از جنگ صفین برگشت و به قبرستان پشت دروازه کوفه رسید،رو به مردگان کرد و فرمود:
🔸ای ساکنان خانه های وحشت زا و محله های تاریک،ای خفتگان در خاک، ای غریبان، ای تنها شدگان ،ای وحشت زده گان،شما پیش از ما رفتید و ما در پی شما روانیم،و به شما خواهیم رسید.
🔸اما خانه هایتان،
دیگران در ان سکونت گزیدند؛
اما زنانتان،
با دیگران ازدواج کردند، و اما اموال شما
در میان دیگران تقسیم شد...
🔸این خبریست که ما داریم ،حال شما چه خبر دارید؟
🔸(سپس رو به اصحاب خود کرد و فرمود:)بدانید اگر اجازه سخن گفتن داشتند،شما را خبر میدادند
✅(که بهترین توشه،تقواست)
🔶 @Nahj_Et
🌸🍃🌸🍃
🍃
🏷 علم بهتر است یا ثروت؟!
🔅 #امام_علی_علیه_السلام :
🔸«دانش بهتر از دارايى است؛ زيرا دانش از تو نگهبانى مىكند اما از دارايى تو بايد نگهبانى كنى، دارايى با خرج كردن كم مىشود، اما دانش با انفاق زياد مىگردد. و دست پرورده مال و ثروت با از بين رفتن آن از بين مىرود (احترام و موقعيت اجتماعى خود را از دست مىدهد)».
🔹«العِلمُ خَيرٌ مِنَ المالِ، العِلمُ يَحرُسُكَ و أنتَ تَحرُسُ المالَ، و المالُ تَنقُصُهُ النَّفَقَةُ و العِلمُ يَزكو عَلَى الإنفاقِ و صَنيعُ المالِ يَزولُ بِزَوالِهِ».
📚 نهج البلاغه : حكمت ١٤٧
🔶 @Nahj_Et
✍امیرالمومنین علی علیه السلام :
آگاه باشید که این پوست نازک بدن، طاقت آتش دوزخ را ندارد. پس به خودتان رحم کنید.
شما مصیبت های دنیارا آزموده اید. آیا ناراحتی های یکی از افراد خود را بر اثر خاری که در بدنش فرو رفته یا در زمین خوردن پایش زخمی شده یا ریگ های داغ بیابان او را رنج داده، دیده اید که تحمل آن مشکل است. پس چگونه می شود تحمل کرد که در میان دو طبقه آتش، در کنار سنگ های گداخته همنشین #شیطان باشید؟
📚نهج البلاغه، خطبه 183
🔶 @Nahj_Et
🌸🍃🌸🍃
🍃
💠داستانی از نهج البلاغه👇
💠رئیس منافقان و طعنه به امام علی علیه السلام
🔹🔹ابن ابی الحدید می نویسد:
کل فساد کان فی خلافه علی علیه السلام و کلّ اضطراب حدث، فاصله الاشعث: «تمام پیش آمدهای ناگوار، و تباهی ها که در خلافت علی ـ علیه السلام ـ پیش می آمد، و هر اضطرابی که روی می داد، باعث و بانی آن، اشعث بود».[1]
اشعث در زمان خلافت ابوبکر، به دودمان کافر بنی ولیعه پیوست و مرتد شد، و سپس توسط مسلمانان اسیر گردید، و این اسارت او در اسلام بود، و اسارت او در کفر نیز آن وقت بود که هنوز مسلمان نشده بود و برای خونخواهی در مورد قتل پدرش خروج کرده و اسیر گردید.
روزی امیرمؤمنان علی ـ علیه السلام ـ در مسجد کوفه بالای منبر در حضور جمعیت سخن می گفت، ناگهان در وسط خطبه، اشعث بن قیس به امام اعتراض کرد، سخن علی ـ علیه السلام ـ پیرامون مسأله سیاسی «حکمین» بود که در خطبه 121 نهج البلاغه آمده است، حتّی علی ـ علیه السلام ـ طبق این خطبه به قدری نسبت به سپاهش در آن وقت ناراضی بود که خطاب به آن ها فرمود: «ارید ان اداوی بکم و انتم دائی، کناقش الشّوکه بالشّوکه و هو یعلم انّ ضلعها معها؛ می خواهم بوسیله شما به درمان بیماری ها بپردازم، ولی شما خود درد و بیماری من هستید، و من بسان کسی هستم که بخواهد خار را بوسیله خار بیرون آورد، با این که می داند خار همانند خار است.»[2]
به هر حال موضوع اعتراض از این قرار بود: حضرت علی ـ علیه السلام ـ بالای منبر مسجد کوفه در مورد ماجرای «حکمیت» سخن می گفت، مردی برخاست و به عنوان اعتراض گفت: ما را از قبول حکمیت نهی کردی و سپس به آن امر نمودی، ما نمی دانیم کدام یک از این امر و نهی، صلاح تر بود.
کل فساد کان فی خلافه علی علیه السلام و کلّ اضطراب حدث، فاصله الاشعث: «تمام پیش آمدهای ناگوار، و تباهی ها که در خلافت علی ـ علیه السلام ـ پیش می آمد، و هر اضطرابی که روی می داد، باعث و بانی آن، اشعث بود»
در این هنگام علی ـ علیه السلام ـ یکی از دست هایش را به روی دست دیگرش زد و فرمود: «هذا جزاء من ترک العقده؛ این کیفر کسی است که فرمان رهبرش را رد کند و (بیعتش را بشکند) و از مخالفان پیروی کند و رهبر خود را مجبور کند که از مخالفان پیروی کند».
اشعث که در مجلس حضور داشت، خیال کرد که منظور امام از این سخن، این است که: «این جزای من است که احتیاط را از دست دادم و حکم حکمین را پذیرفتم»، از این رو به امام اعتراض کرد: «این مطلب به زیان تو است نه به سود تو»، (در صورتی که منظور علی ـ علیه السلام ـ اصحابش بودند).[3]از آن جا که اشعث، این اعتراض را از روی عناد کرد، نه از روی حقیقت، امام پاسخ کوبنده ای به او داد و فرمود: «ما یدریک ما علی ممّا لی...؛ تو چه می دانی، چه کاری به سود من است و یا برایم ضرر دارد، نفرین خدا و نفرین نفرین کنندگان بر تو باد ای ابله پسر ابله!».
و ای منافق پسر کافر، به خدا سوگند تو یک بار در حال کفر، و بار دیگر در حال اسلام، اسیر شدی و ثروت و قبیله ات نتوانست تو را از یکی از این دو اسارت آزاد سازد...[4]
هدف علی ـ علیه السلام ـ از این سخنان کوبنده این بود که مردم را از سابقه سوء و طینت ناپاک اشعث آگاه سازد، و آن ها بدانند که اعتراض اشعث از روی خیرخواهی نیست، بلکه بر اساس ریاست طلبی و خود نمائی است، چنان که گفته اند از کوزه همان برون تراود که در او است، آری این است روش و برخورد حضرت علی ـ علیه السلام ـ با منافقان و انسان نماهای دروغین و تبهکار.
پی نوشت ها :
[1] . شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج 1، ص 297 ـ اسد الغابه، ج 1، ص 97؛ منهاج البرائه فی شرح نهج البلاغه علاّمه خوئی، ج 2، ص 288.
[2] . نهج البلاغه، خطبه 121.
[3] . منهاج البراعه، ج 3، ص 283 ـ شرح نهج حدیدی، ج 1، ص 296.
[4] . نگاه کنید به خطبه 19نهج البلاغه.
🔶 @Nahj_Et
❄️حمد و ثناى الهى
🔮الْحَمْدُ للهِ الوَاصِلِ الْحَمْدَ بِالنِّعَمِ وَالنِّعَمَ بِالشُّکْرِ
🟠ستايش مخصوص خداوندى است که حمد را به نعمت و نعمت را به شکر پيوند داد
🖊قرين بودن حمد به نعمت از اين جاست که حمد و سپاس او، انسان را لايق نعمت هايش مى سازد و اين حمد سبب برخوردارى بندگان از نعمت او مى گردد. همچنين رابطه نعمت با شکر از اين جهت است که نعمت سبب شکرگزارى است چرا که بندگان در برابر هر نعمتى موظف به شکرگزارى هستند و بر هر نعمتى، شکرى واجب است
📘نهج البلاغه خطبه 114
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚦چراغ قرمز خدا
🔹مردم براى اصلاح دنيا چيزى از دين را ترك نمى گويند، جز آن كه خدا آنان را به چيزى زيانبارتر دچار خواهد ساخت.
📒 حکمت ۱۰۶ نهج البلاغه
#استاد_مهدوی_ارفع
🔶 @Nahj_Et
🟤وصاياى مهم امام عليه السلام در بستر شهادت
#نهج_البلاغه
▪️اللهَ اللهَ فِي الاَْيْتَامِ فَلاَ تُغِبُّوا أَفْوَاهَهُمْ وَلاَ يَضِيعُوا بِحَضْرَتِکُمْ
🌓«خدا را خدا را که يتيمان را رعايت کنيد نکند آنها گاهى سير و گاهى گرسنه بمانند و در حضور شما ضايع شوند
🖊آرى! روح يتيمان تشنه محبّت است و کارى که محبّت و نوازش با آنها مى کند هيچ اکرام و احترامى نمى کند.
📙نامه 47
🔶 @Nahj_Et
مواظب نماز باشيد، نماز را حفظ كنيد، زياد نماز بخوانيد. به وسيله نماز به خدا نزديك شويد ؛ زيرا نماز كارى است كه خدا در وقتهاى معينى آن را واجب كرده است . مگر به پاسخ جهنمى ها آن گاه كه سؤ ال مى شوند گوش نداده ايد؟چه چيز شما را در جهنم افكند؟ آنان مى گويند: ما نماز نمى خوانديم .
(امام علی علیه السلام)
نهج البلاغه ، خطبه 191
🔶 @Nahj_Et
🌸 امام علی (علیه السلام) :
انسان صبور پیروزی را از دست نمی دهد هرچند طولانی شود.
📚 نهج البلاغه، حکمت ۱۵۳
🔶 @Nahj_Et
📩نامه امیرالمومنین به مالک اشتر
#نهج_البلاغه
🔸فَإِنَّکَ إِلاَّ تَفْعَلْ تَظْلِمْ! وَمَنْ ظَلَمَ عِبَادَ اللهِ کَانَ اللهُ خَصْمَهُ دُونَ عِبَادِهِ، وَمَنْ خَاصَمَهُ اللهُ أَدْحَضَ حُجَّتَهُ، وَکَانَ لِلَّهِ حَرْباً حَتَّى يَنْزِعَ أَوْ يَتُوبَ
🌐زيرا اگر چنين نکنى (و انصاف را رعايت ننمايى) ستم خواهى کرد و کسى که به بندگان خدا ستم کند خداوند پيش از بندگانش دشمن او خواهد بود و کسى که خداوند دشمن او باشد عذرش را نمى پذيرد و در مقام نبرد با خداست تا زمانى که دست از ستم بردارد و توبه کند
📙نامه 53
🔶 @Nahj_Et
🌱حکمت۹۰
🔸️🔹️فقیه و بصیر در دین در حد کمال کسی است که مردم را از رحمت خدا نومید نسازد و از لطف او مایوس نکند و از مجازات هوی او ایمن ننماید
🔶 @Nahj_Et
🔰 زیان خودپسندی
وَ قَالَ علی عليهالسلام: عُجْبُ اَلْمَرْءِ بِنَفْسِهِ أَحَدُ حُسَّادِ عَقْلِهِ
خودپسندى يكى از حسودان عقل است
📚 نهج البلاغه حکمت 212
🔶 @Nahj_Et
💢 پاداش شاد کردن دیگران
💠 امام علی علیه السلام فرمودند:
🍃 ...مَا مِنْ أَحَدٍ أَوْدَعَ قَلْباً سُرُوراً إِلَّا وَ خَلَقَ اللَّهُ لَهُ مِنْ ذَلِكَ السُّرُورِ لُطْفاً، فَإِذَا نَزَلَتْ بِهِ نَائِبَةٌ جَرَى إِلَيْهَا كَالْمَاءِ فِي انْحِدَارِهِ حَتَّى يَطْرُدَهَا عَنْهُ
🔹 ...هر كه دلى را شادمان سازد، خداوند براى او لطفى آفريند و چون مصيبتى بدو رسد، آن لطف چون آبى به سوى او سرازير شود تا آن مصيبت را ببرد و دور گرداند.
📚 حکمت 257 نهج البلاغه
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 بالاترین فضیلت امیرالمؤمنین علی علیه السلام
🎙 استاد #محمدی_شاهرودی
🔶 @Nahj_Et
#نهج_البلاغه
امام علی علیه السلام :
ـ لَمّا أرادَهُ النّاسُ عَلَى البَيعَةِ ـ: اِعلَموا أنّي إن أجَبتُكُم رَكِبتُ بِكُم ما أعلَمُ ، ولَم اُصغِ إلى قَولِ القائِلِ وعَتبِ العاتِبِ .
ـ هنگامى كه مردم او را براى بيعت خواستند ـ: بدانيد كه اگر خواسته شما را اجابت كنم، شما را آن گونه كه مىدانم ، راه بَرَم و به سخنِ سخنسرايان و سرزنش سرزنش كنندگان، گوش فرا ندهم .
نهج البلاغة : الخطبة ۹۲
🔶 @Nahj_Et
base.apk
34.85M
#معرفی_نرمافزار
📱نرم افزار اندروید نهج البلاغه
✅ شامل:
🔹خطبه ها
🔸نامه ها
🔹حکمت ها
🔸متن شروح نهجالبلاغه
🔹فهرست موضوعی
🔸فهرست کلی
🔹و چندین قابلیت جذاب دیگر ...
🔶 @Nahj_Et
🪐دنياى فريبکار!
#نهج_البلاغه
🔮أَمَّا بَعْدُ فَإنِّي اُحَذِّرُکُمُ الدُّنْيَا، فَإنَّهَا حُلْوَةٌ خَضِرَةٌ، حُفَّتْ بالشَّهَواتِ وتحَبَّبتْ بِالْعاجِلَةِ وَ رَاقَتْ بالْقَليْلِ وَ تَحَلَّتْ باْلآمالِ وَتَزَيَّنَتْ بِاْلغُرُورِ
🌎«امّا بعد (از حمد و ثناى الهى) شما را از دنيا بر حذر مى دارم، چرا که ظاهرش شيرين و با طراوت، و در لابه لاى شهوات پيچيده شده، به خاطر نقد بودنش جلب توجه مى کند و با اين که مواهب آن ناچيز است دل ها را به سوى خود مى کشاند، آمال و آرزوهاى دنيا پرستان را در خود جمع کرده و خودرا به آن آراسته، و زيور فريب به خود پوشانده است
📘خطبه 111
🔶 @Nahj_Et
💠داستانی از نهج البلاغه👇
💠ابو موسی ساده لوح و متکبّر
🔹🔹عبدالله بن قیس، معروف به ابوموسی اشعری در سال هفتم هجرت، قبول اسلام کرد و از یاران رسول اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ به شمار می آمد.
پیامبر ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ او را فرماندار زبید و عدن و سواحل یمن کرد، در زمان خلافت عمر وی او را حاکم بصره نمود و پس از عمر، عثمان نیز او را در فرمانداری بصره باقی گذارد و سپس برکنار نمود.
ابوموسی به کوفه آمد. مردم کوفه که از فرماندار خود، «سعد بن عاص» ناراضی بودند، او را بیرون کردند، و درخواست نمودند که ابوموسی را فرماندار کوفه نماید. عثمان این درخواست را پذیرفت. ابوموسی از آن وقت تا سالی که جنگ جمل واقع شد، فرماندار کوفه بود.[1]
و پس از کشته شدن عثمان و روی کار آمدن امام علی ـ علیه السلام ـ ابوموسی در کوفه از مردم بیعت نگرفت و در این مورد سکوت و سستی می کرد، ولی هنگامی که بیعت شکنان و طلحه و زبیر به بصره آمدند و جنگ جمل را به راه انداختند و امام علی ـ علیه السلام ـ با سپاه خود به سرکوبی آنها شتافت، برای ابوموسی (حاکم کوفه) لازم بود که مردم را برای جبهه بصره بسیج کند و حرکت دهد ولی او می گفت: علی ـ علیه السلام ـ پیشوایی است بر حق و بیعت با او نیز صحیح است، ولی جنگیدن همراه او با اهل قبله صحیح نیست.[2] به این ترتیب نه تنها مردم را حرکت نداد، بلکه آنها را از حرکت باز می داشت، این خبر به علی ـ علیه السلام ـ رسید و آن حضرت نامه زیر را برای او نوشت که فرازهایی ازآن را در اینجا می آوریم:
«از بنده خدا علی، امیر مؤمنان به عبدالله بن قیس (ابو موسی)
اما بعد: از ناحیه تو گزارشی به من داده اند که هم به سود تو است (از این رو که علی ـ علیه السلام ـ را حق می دانست) و هم به زیان تو (که از حرکت به سوی جنگ ممانعت می نمود) وقتی که فرستاده من بر تو وارد شد، فوراً کمر همت ببند و از خانه بیرون آی و مردم را دعوت کن. اگر حق را شناختی و تصمیم خود را گرفتی، مردم را بسیج برای حرکت به بصره کن و اگر سستی پیشه کردی، از مقام خود دور شو (فان حقّقت فانفذ و ان تفشّلت فابعد).
سوگند به خدا هر که باشی و در هر جا باشی، به سوی تو خواهند آمد و تو را رها نمی کنند، تا گوشت و استخوان و تر و خشک تو را در هم آمیزند (و آتش این جنگ دامن تو را نیز خواهد گرفت، بنابراین سهل انگاری نکن و در راه حق کوشا باش)...».
برای ابوموسی (حاکم کوفه) لازم بود که مردم را برای جبهه بصره بسیج کند و حرکت دهد ولی او می گفت: علی ـ علیه السلام ـ پیشوایی است بر حق و بیعت با او نیز صحیح است، ولی جنگیدن همراه او با اهل قبله صحیح نیست.[2] به این ترتیب نه تنها مردم را حرکت نداد، بلکه آنها را از حرکت باز می داشت
و در پایان فرمود: «والله انه لحق مع محقّ و ما ابالی ما صنع الملحدون؛ سوگند به خدا، این راه حق است و توسط طرفداران حق، اجرا می گردد (در این صورت) باکی ندارم که از خدا بی خبران، چه کار می کنند؟!».[3]
ابو موسی به پیام علی ـ علیه السلام ـ از مدینه به «ذی قار» (نزدیک بصره) رسید، آن حضرت امام حسن و عمّار یاسر را به کوفه فرستاد. این دو بزرگوار به کوفه آمدند و مردم کوفه را دعوت به جهاد کردند و در نتیجه با هفت هزار نفر از کوفه حرکت کرده و به سپاه علی ـ علیه السلام ـ پیوستند.
ابوموسی در این شرایط حسّاس سهل انگاری کرد، تا آن جا که بعضی می نویسند، وقتی خبر سهل انگاری او، در «رَبَذه» (نزدیک مدینه) به امام علی ـ علیه السلام ـ رسید، نامه ای برای او نوشت و فرمود: ای پسر حائک! (حائک به معنی بافنده است و در این جا کنایه از تکبر و ابلهی است یعنی ای متکبر ابله).
تو را از فرمانداری کوفه برکنار کردم و این آزار تو نسبت به ما اولین آزار نخواهد بود و از تو مصیبت ها ببینم (که اشاره به جریان اسفبار حکمین است).[4]
پی نوشت ها :
[1]. مصادر نهج البلاغه، ج3، ص456؛ شرح نهج حدیدی، ج17، ص246؛ تتمه المنتهی، ص7.
[2]. بحار، ج8، ص308 و 384 ـ ماجرای نقش او در حادثه حکمیت و گول خوردن او در شورای «دومه الجندل» به دست عمروعاص معروف است، که وی سخت مورد ملامت یاران علی ـ علیه السلام ـ قرار گرفت. امام امیر مؤمنان علی ـ علیه السلام ـ بعد از نماز صبح و مغرب، معاویه و عمروعاص و ابوموسی و چند نفر دیگر را لعن می کرد. (بحار، ج8، ص545).
[3]. نگاه کنید به نامه 63 نهج البلاغه.
[4]. تتمه المنتهی، ص10.
🔶 @Nahj_Et
🌸 امیرالمومنین امام علی علیه السلام فرمودند:
☘ از فرار نعمت ها بترسید،که هر گریخته ای را بازگشت نیست.
📚 نهج البلاغه/حکمت ۲۴۶
🔶 @Nahj_Et
🍀دين و ايمانتان را حفظ کنيد
#نهج_البلاغه
🔮أَلاَ وَ إِنَّهُ لاَ يَضُرُّکُمْ تَضْيِيعُ شَيْء مِنْ دُنْيَاکُمْ بَعْدَ حِفْظِکُمْ قَائِمَةَ دِينِکُمْ. أَلاَ وَ إِنَّهُ لاَ يَنْفَعُکُمْ بَعْدَ تَضْيِيعِ دِينِکُمْ شَيْءٌ حَافَظْتُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَمْرِ دُنْيَاکُمْ
🪐 «آگاه باشيد! اگر اساس دين و ايمان خود را حفظ کنيد، از بين رفتن چيزى از دنيايتان به شما زيان نمى رساند و بدانيد با تباه ساختن دين خود، آن چه را از دنيا براى خويش نگه داشته ايد سودى به حالتان نخواهد داشت»
✍اشاره به اين که غناى حقيقى در حفظ سرمايه دين و ايمان است که در زندگى جاويدان انسان همه جا راه گشاى اوست ; نه مواهب مادّى زودگذر فانى ; که اين ها سرمايه هايى هستند خيالى و پندارى و گاه همچون حباب هاى روى آب به سرعت محو مى شوند.
📙خطبه 173
🔶 @Nahj_Et
هدایت شده از قاصدک
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#بــینــظــیرتریـن شال و روسری های بهاره رسـیـد😊 بــدو جانــمـونــی😍🧕🧕
🎁🎁همراه با قرعه کشی هفتگی شال و روسری به اعضای کانال😊🎁🎁
حرااااج تماممدلها تکیبهنرخعمده🙊
فروشمون به قیمت تولیدی و باسودِ کم 🤑
بفرمایید😊😍👇
https://eitaa.com/joinchat/2358050820C46d6e88844
8526521668617.mp3
2.46M
🌺شرح خطبه ۷۶
🔴 بخشاوّل
✨ رحِمَ اللهُ امْرَأً سَمِعَ حُکْماً فَوَعَي
🔹خدا رحمت کند کسى را که چون سخن حکیمانه بشنود خوب فرا گیرد
🎤 #استاد_محمدعلی_انصاری
🔶 @Nahj_Et
🌸🍃🌸🍃
🍃
امام على عليه السلام :
يا عَبدَ اللّه ِ ، لا تَعجَلْ في عَيبِ أحَدٍ (عَبدٍ) بِذَنبِهِ فلَعَلَّهُ مَغفورٌ لَهُ ، و لا تَأمَنْ عَلى نَفسِكَ صَغيرَ مَعصِيَةٍ فلَعَلَّكَ مُعَذَّبٌ عَلَيهِ ، فَلْيَكفُفْ مَن عَلِمَ مِنكُم عَيبَ غَيرِهِ لِما يَعلَمُ مِن عَيبِ نَفسِهِ ، وَ لْيَكُنِ الشُّكرُ شاغِلاً لَهُ عَلى مُعافاتِهِ مِمّا ابتُلِيَ بِهِ غَيرُهُ .
اى بنده خدا! در خرده گيرى از گناه كسى شتاب مكن؛ زيرا چه بسا كه او آمرزيده شده باشد. و در مورد خويش، به گناه كوچكى كه كرده اى، ايمن مباش؛ زيرا شايد كه به سبب آن عذاب شوى. پس، هر يك از شما از ديگرى عيبى بداند، نبايد به خرده گيرى از او بپردازد ؛ زيرا مى داند كه خود نيز عيبى دارد و بايد شكر اين موهبت كه عيبهايى كه در ديگران هست در او نيست، وى را به خود مشغول دارد [و از عيب جويى ديگران باز ايستد].
( نهج البلاغة : الخطبة ۱۴۰ )
🔶 @Nahj_Et
📚نهج البلاغه
حکمت 186 - عاقبت ستمكاران
📜 وَ قَالَ عليهالسلام لِلظَّالِمِ اَلْبَادِي غَداً بِكَفِّهِ عَضَّةٌ
و درود خدا بر او، فرمود: آغاز كنندۀ ستم، در قيامت انگشت به دندان مىگزد...
🔶 @Nahj_Et
8799794452285.mp3
1.84M
🌺 شرح خطبه ۷۶
🔴 بخشدوّم
🌸رحِمَ اللهُ امْرَأً سَمِعَ حُکْماً فَوَعَي، وَدُعِيَ إِلَي رَشَاد فَدَنَا، وَأَخَذَ بِحُجْزَةِ هَادٍ فَنَجَا،
🔹خدا رحمت کند کسى را که چون سخن حکیمانه بشنود، خوب فرا گیرد، و چون هدایت شود بپذیرد، دست به دامن هدایت کننده زند و نجات یابد
🎤 #استاد_محمدعلی_انصاری
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی:
مرحوم حاج آقا رحیم ارباب را خدا غریق رحمت کند! یک بار خودمان خدمتشان رسیدیم که آن یک ساعت تقریباً طول کشید، تمام این یک ساعت نوشتنی بود! ما یک حرف زائدی از این بزرگوار نشنیدیم، همهاش نوشتنی بود؛ البته ما هم همه آن حرفها را نوشتیم؛ یعنی جلسهای نبود که حرف عادی رد و بدل شود. بزرگان دیگر هم رفتند خدمتشان یک نواری را ضبط کردند که در آن نوار شرح حال خودشان را گفتند، فرمودند اوّلین روزی که من به درس نهجالبلاغه مرحوم جهانگیرخان قشقایی رفتم، ایشان این خطبه حضرت امیر سلام الله علیه را داشتند تفسیر میکردند که «یَعْلَمُ عَجِیجَ الْوُحُوشِ فِی الْفَلَوَاتِ وَ مَعَاصِیَ الْعِبَادِ فِی الْخَلَواتِ وَ اخْتِلاَفَ النِّینَانِ فِی الْبِحَارِ الْغَامِرَاتِ»...
🔶 @Nahj_Et
♨️خيمه بر گور زدن
#نهج_البلاغه
🔮كونوا كالسابقين قبلكم و الماضين أمامكم قوضوا من الدنيا تقويض الراحل و وطؤوها طى المنازل
🌐همچون كسانى باشيد كه پيش از شما رفتند و كسانى كه پيش روى شما مردند همچون مسافرانى كه خيمه خويش بر مى كنند خيمه خود را از دنيا بركندند و همچنان كه منزل ها (سفر) پيموده مى شود آن را پيمودند و رفتند.
📙خطبه 176
🔶 @Nahj_Et