eitaa logo
نهج البلاغه
37هزار دنبال‌کننده
6.9هزار عکس
2.7هزار ویدیو
61 فایل
🔹تبادل و تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak 🔴تبادل نظر
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹امام هادی علیه السلام: 🌼إِنَّ اللّه َ یُحِبُّ الجَمالَ وَ التَّجَمُّلَ وَ یَـکْرَهُ البُؤْسَ وَ البائِسَ ✳️خداوند، زیبایی و آراستگی را دوست دارد و ژولیـدگی و ژولیـده را دوست نمی‌دارد. 📚حیاة الإمام علی الهادی، ص ۱۵۳ ولادت امام هادی علیه السلام مبارک باد❣ ‌ 🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
🌹ادامه شرح حکمت 150 🍃🌹11- اکراه از مردن- به دلیل گناهان بسیار خود، در حالی که بر اعمالی که باعث ناخ
🍃ادامه شرح حکمت 150 🍃🌺27- غنیمت-چون انفاق در راه خدا- را غرامت، و غرامتی- چون انفاق در راه معصیت خدا- را غنیمت می داند، در صورتی که این خلاف مقتضای عقل است. 28- جمع کردن بین ترس از مرگ و اقدام نکردن به اعمال شایسته که باعث نجات او از موارد ترس و بیم حال مرگ و پس از آنند. 29- معصیت دیگران را بزرگ و معصیت بالاتر از آن را از خود کوچک می شمارد، و همچنین اطاعت و بندگی خدا را از خدا بزرگ می شمارد، اما همان عبادت را از دیگران ناچیز به حساب می آورد. و همین باعث سختگیری نسبت به دیگران در کارهایشان و سهل انگاری نسبت به کار خویش می گردد. 30- هرزه گویی با توانگران نزد او محبوب تر از ذکر خدا با مستمندان است، و این به لحاظ زیادی محبت به دنیاست. 31- در آنچه میل باطنی اش می کشد- هر چند که نادرست باشد- به سود خود و به زیان دیگران قضاوت می کند در صورتی که به زیان خود و به سود دیگران- هر چند که حق باشد- حکم نمی کند و این خود ستمکاری است. 32- جمع کردن بین راهنمایی دیگران از طریق سخنان هدایتگر و بین گمراهی خود در عمل، یعنی عمل گمراهان را مرتکب می شود. و لازمه ی چنین رفتاری آن است که دیگران از او پیروی کنند و او نافرمانی خدا را کند. 33- حق خود را از دیگران کامل می گیرد اما خود حق خدا و حق مردم را کامل نمی دهد. 34- جمع کردن میان ترس از مردم در راه غیر خدا (یعنی در کاری که برای خدا نیست) و بین نترسیدن از خدا درباره ی خلق خدا که در مورد اول لازم می آید که مردم را به قیمت خشم خدا خشنود سازد، و در مورد دوم خدا را به وسیله ی آنچه باعث خشم مردم است غضبناک کند. و بیشتر این عبارات از نظر علم فصاحت بر اساس تقابل و تضاد و رد العجز علی الصدر است. 📙شرح حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص154 🔶 @Nahj_Et
💠قَالَ علیه السلام الراّضیِ بِفِعلِ قَومٍ کَالدّاخِلِ فِیهِ مَعَهُم وَ عَلَی کُلّ دَاخِلٍ فِی بَاطِلٍ إِثمَانِ إِثمُ العَمَلِ بِهِ وَ إِثمُ الرّضَی بِهِ 💠(کسی که به عمل گروهی راضی باشد چنان است که گویی با ایشان در انجام آن کار همراه بوده است و بر هر کسی که انجام دهنده ی کار نادرست می باشد، دو گناه است یکی گناه انجام دادن آن کار، دیگری گناه راضی بودن به آن). وجه شبه شرکت داشتن با آنان در خشنودی به آن عمل لازمه اش علاقمندی و میل قلبی به آن کار و رابطه آن کار با طبع اوست، امام (علیه السلام) از ورود در کار نادرست به دلیل گناهانی که در پی دارد، برحذر داشته است: گناه انجام کار، روشن است و اما گناه رضایت به کار، از آن رو که خشنودی به کار نادرست نتیجه ی علاقمندی به آن است پس چنین علاقه ای خود، ناپسند و گناه است 📙شرح حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص158 🔶 @Nahj_Et
حکمت 126 نهج البلاغه.mp3
34.11M
🌸🍃🌸🍃 🍃 📚شرح و تفسیر (کلمات قصار) ⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی 🎤بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه 🔶 @Nahj_Et
8.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 روز غدیر باید کاری کرد که کسی در خانه‌اش غذا درست نکند... حجت الاسلام حامد 🔶 @Nahj_Et
🪐إِنْ أُعْطِىَ مِنْهَا لَمْ یشْبَعْ وَإِنْ مُنِعَ مِنْهَا لَمْ یقْنَعْ 🌎از کسانى مباش که اگر چیزى از دنیا به او برسد سیر نمى شود و اگر نرسد هرگز قانع نخواهد بود ✍اشاره به این که در زندگى قانع باش ، اگر گرفتار محرومیت شدى صابر و اگر مواهب الهى شامل حالت شد شاکر باش ، نه مانند دنیا پرستان که هرگز از دنیا سیر نمى شوند و هرقدر بیشتر از مواهب دنیا در اختیارشان قرار بگیرد تشنه تر مى گردند ، همان گونه که در حدیثى از امام صادق(علیه السلام) آمده است «مَثَلُ الدُّنْیَا کَمَثَلِ مَاءِ الْبَحْرِ کُلَّمَا شَرِبَ مِنْهُ الْعَطْشَانُ ازْدَادَ عَطَشاً حَتَّى یَقْتُلَه» مَثَل دنیا همچون آب شور دریاست که هر قدر تشنه اى از آن بیشتر بنوشد بیشتر گرفتار عطش مى شود تا او را در کام مرگ فرو برد 📙 🔶 @Nahj_Et
💠🔹قَالَ علیه السلام اعتَصِمُوا بِالذّمَمِ فِی أَوتَادِهَا 💠🔹ذمم: پیمانها، عقدها، سوگندها، (در پیمانهایتان از جمله وفاکنندگان باشید). کلمه ی: اوتاد (میخها) را استعاره برای شرایط و اسباب احکام قراردادها، آورده است، گویا اینها میخها و پایه های نگهدارنده ی پیمانها هستند، و مقصود امام (علیه السلام) آن است که: از خشم خدا و عذاب او پرهیز کنید به وسیله پایبندی به شرایط و اساس پیمانها، گویا پرهیز از خشم و عذاب، در گرو شرایط نگهدارنده ی پیمان است. فی، متعلق به اعتصموا است بعضی استعصموا روایت کرده اند. 📙شرح حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص159 🔶 @Nahj_Et
مداحی_آنلاین_مرتبه_امیرالمومنین_علی_علیه_السلام_حجت_الاسلام_عالی.mp3
2.26M
♨️مرتبه امیرالمومنین علی علیه السلام 👌سخنرانی بسیار شنیدنی 🎙حجت الاسلام 🔶 @Nahj_Et
🍃🌼وَ قَالَ علیه السلام عَلَیکُم بِطَاعَةِ مَن لَا تُعذَرُونَ بِجَهَالَتِهِ 🍃🌼(بر شما باد پیروی از کسی که عذر شما در نشناختن او پذیرفته نیست). مقصود امام (علیه السلام)، خداوند متعال است. بعضی گفته اند: مقصود لزوم اطاعت از ائمه حق است که اطاعت از آنها واجب است، کسانی که علم به حقانیت امامتشان واجب است و بهانه ای در نشناختن آنها از کسی پذیرفته نیست، به دلیل آن که قوانین و احکام دین را باید از آنان فراگرفت 📙شرح حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص160 🔶 @Nahj_Et
🍃🌹وَ قَالَ علیه السلام قَد بُصّرتُم إِن أَبصَرتُم وَ قَد هُدِیتُم إِنِ اهتَدَیتُم وَ أُسمِعتُم إِنِ استَمَعتُم 🍃🌹خدای عزیز راه بهشت و جهنم را توسط پیامبرانش بیان فرموده دسته ای راه بهشت را انتخاب می کنند و دسته ای دیگر راه جهنم را. خدای عزیز در قرآن مجید می فرماید: (ما راه را به بشر نمایانده ایم یا راه شکرگزاری و اطاعت خدا را می پیماید و یا راه نافرمانی و مخالفت خدا را.) و در مذمت قوم ثمود می فرماید: (ما قوم ثمود را هدایت کردیم سپس آنها کوری را بر بینائی و راهنمائی پسندیدند و انتخاب کردند). بشر در آغاز زندگی آزاد است و آماده برای پذیرفتن اخلاق شایسته و ناپاکی. در اثر گذشت روزگار هر کدام از راهها را پذیرفت به تدریج در همان راه رشد می کند و به میل خود یا جهنمی می شود و یا بهشتی. در بعضی از نسخه های نهج البلاغه این کلمه در ذیل مطلب اضافه است: و اسمعتم ان استمعتم یعنی به شما شنوائی بخشیده اند اگر گوش شنوا داشته باشید. 📙شرح حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص161 🔶 @Nahj_Et
حکمت 127 نهج البلاغه.mp3
5.55M
🌸🍃🌸🍃 🍃 📚شرح و تفسیر (کلمات قصار) ⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی 🎤بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه 🔶 @Nahj_Et