📿إِنْ سَقِمَ ظَلَّ نَادِماً، وَ إِنْ صَحَّ أَمِنَ لاَهِیاً
🟠از کسانى مباش که) هرگاه بیمار مى شود (از اعمال زشت خود) پشیمان مى گردد و اگر تندرست باشد احساس امنیت مى کند و به لهو و لعب مى پردازد
✍آرى آنها به هنگام بیمارى چون چهره مرگ را در نزدیکى خود مى بینند، ندامت به آنها دست مى دهد و به فکر توبه از گناه و جبران اعمال سابق خویش مى افتند; اما همین که از بستر بیمارى برخاسته و تندرستى به آنها باز گشت آن حالت به کلى زائل شده و خود را در هاله اى از امن و امان مى بینند و به لهو و لعب مشغول مى شوند. این فراموشکارى سریع و تناقض در دو حال نزدیک به هم نیز نشانه سطح فکر کوتاه آنها و ضعف ایمان ایشان است.خداوند انسان را در زندگى گرفتار مشکلات و مصائب و بیمارى ها مى کند تا به آنها هشدار دهد از خواب غفلت برخیزند; اما افسوس که این بیدارى براى بسیارى از مردم زودگذر است. هنگامى که آن مشکلات برطرف مى شود بلافاصله در خواب غفلت فرو مى رود.
📙#حکمت_150
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❄️الگوهای کامل ایمان
▫️وَ إِنِّي لَمِنْ قَوْمٍ لَا تَأْخُذُهُمْ فِي اللَّهِ لَوْمَةُ لَائِمٍ، سِيمَاهُمْ سِيمَا الصِّدِّيقِينَ وَ كَلَامُهُمْ كَلَامُ الْأَبْرَارِ، عُمَّارُ اللَّيْلِ وَ مَنَارُ النَّهَارِ، مُتَمَسِّكُونَ بِحَبْلِ الْقُرْآنِ، يُحْيُونَ سُنَنَ اللَّهِ وَ سُنَنَ رَسُولِهِ (صلی الله علیه وآله)، لَا يَسْتَكْبِرُونَ وَ لَا يَعْلُونَ وَ لَا يَغُلُّونَ وَ لَا يُفْسِدُونَ، قُلُوبُهُمْ فِي الْجِنَانِ وَ أَجْسَادُهُمْ فِي الْعَمَل
🟠و همانا من از کسانی هستم که در راه خدا از هیچ سرزنشی نمی ترسند، کسانی که سیمای آنها سیمای صدّیقان، و سخنانشان، سخنان نیکان است، شب زنده داران و روشنی بخشان روزند، به دامن قرآن پناه برده سنّت های خدا و رسولش را زنده می کنند، نه تکبّر و خود پسندی دارند، و نه بر کسی برتری می جویند، نه خیانتکارند و نه در زمین فساد می کنند، قلب هایشان در بهشت، و پیکرهایشان سرگرم اعمال پسندیده است.
📙#خطبه_192
🔶 @Nahj_Et
حکمت 128 نهج البلاغه.mp3
837.2K
🌸🍃🌸🍃
🍃
📚شرح و تفسیر #حکمت_128(کلمات قصار)
⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین #محمدی_شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی
🎤بیان شیوا و روان و ساده
⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠قَالَ علیه السلام عَاتِب أَخَاکَ بِالإِحسَانِ إِلَیهِ وَ اردُد شَرّهُ بِالإِنعَامِ عَلَیهِ
💠برادر مسلمانت را با نیکی کردن به او سرزنش کن، و کار بدش را با بخشش به او بازگردان). یعنی به جای سرزنش به گفتار و رفتار در حق برادر مسلمانت نیکی و بخشش کن، که اینها در جلب نظر و دفع شر و بدی او سودمندتر و موثرتر است. کلمه ی عتاب، استعاره آورده شده است از احسان، زیرا هر دو برای بازگشت شخص سرزنش شده به کار می روند.
📙شرح#حکمت_158
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص162
🔶 @Nahj_Et
🔹وَ قَالَ علیه السلام مَن وَضَعَ نَفسَهُ مَوَاضِعَ التّهَمَةِ فَلَا یَلُومَنّ مَن أَسَاءَ بِهِ الظّنّ
🔹(کسی که خود را در معرض اتهام و بدگمانی قرار دهد نباید آن کس را که به او گمان بد برد، سرزنش کند). زیرا او خود باعث شده تا به او گمان بد برند. و سرزنش به کسی که گمان بد به وی برده است معنی ندارد، زیرا بدگمانی او مستند به قرینه ای است که زمینه ی به وجود آمدن چنین گمانی است.
📙شرح#حکمت_159
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص163
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 بابای من علی❣❣
نماهنگ جدید نوشهور بهمناسبت عید غدیر منتشر شد.🍃🌹❣
🔶 @Nahj_Et
🍃🌹قَالَ علیه السلام مَن مَلَکَ استَأثَرَ
🍃🌹عزت، ثروت و قدرت افرادی را که ایمان کامل ندارند مغرور می سازد و در اثر آن خودرای می شوند. ابوالطیب در شعر خود می گوید: و الظلم من شیم النفوس فان تجد ذاعفه فلعله لا یظلم ظلم کردن جزء اخلاق مردم است اگر فرد عفیفی را دیدی، به جهتی ظلم نمی کند. خدای عزیز در قرآن مجید می فرماید: ( … به آنچه خدا به شما داده است خورسند نباشید، زیرا خدا تمام متکبران و فخرکنندگان را دوست ندارد. آنانکه بخل می ورزند و به مردم دستور بخل می دهند. هر کس از خدای روی بگرداند، خدا بی نیاز و ستوده است). مشورت کردن با افراد مومن و حافظ اسرار و وارد به مطلب، پسندیده است و انسان از خطرهای خودخواهی نجات می یابد پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) با آنهمه اطلاعات مامور می شود در مسائل عرفی با نزدیکان خود مشورت کند. (در جنگ احد که نرمخوئی کردی بخاطر لطفی است که از سوی خدا نصیب تو شده است). (اگر بدخو و سخت دل بودی از اطرافت پراکنده می شدند. از گریختگان جنگ صرف نظر کن و از گناهشان چشم بپوش! در امور جنگی با آنان مشورت کن و آنگاه که تصمیم گرفتی به خدا توکل کن زیرا خدا توکل داران را دوست می دارد).
📙شرح#حکمت_160
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص164
🔶 @Nahj_Et
اگر خداوند پيامبران وامامان را دوست دارد چرا از ڪشتن آنها جلوگيرے نڪرد؟
🏷پاسخ:
این بر میگردد به اینڪه ما مرگ را بد میدانیم و مفهوم درستی از مرگ را نگرفتیم، فرض ڪنید شما در اتاقی هستید، و پدر شما بیرون از اتاق و خیلی زیبایی هاے بیرون اتاق هست، ڪه در این اتاق نمیتوانی بهش برسی باید از این اتاق بیرون بروے تا به ان زیبایی ها برسی. آیا مشتاق نمیشوے از این اتاق خارج شوے؟ آیا پدرت تمام تلاشش را نمیڪند ڪه تو را از این اتاق بیرون بیاورد؟
از این روست ڪه مولاے متقیان علی (ع) می فرمایند: «وَأَكْثِرْ ذِكْرَ الْمَوْتِ وَمَا بَعْدَ الْمَوتِ، وَلاَ تَتَمَنَّ الْمَوْتَ إِلاَّ بِشَرْط وَثِیق؛ [۱] بسیار به یاد مرگ و منزلهاے پس از آن باش، امّا هرگز آرزوے مرگ مڪن مگر آنگاه كه صددرصد به رضایت الهى مطمئن باشى.»
طبیعتا مومن، با مرگ از زندان به بوستانی آباد وارد می شود. امام حسین (ع) می فرمایند: «دنیا زندان مؤمن و بهشت ڪافر است! مرگ براے مؤمنین یك پلى میباشد ڪه ایشان بوسیله آن وارد بهشت خود میشوند و براے ڪفار یك پلى میباشد ڪه بواسطه آن داخل جهنم خود میگردند.»[۲] بنابراین براے مومن مرگ خواستنی و دوست داشتنی است، حضرت علی (ع) می فرمایند: «پسر ابى طالب مانوستر است بمرگ از ڪودك به پستان مادرش.»[۳]
🏷و قرآن نیز، طلب مرگ را معیار و محڪی براے اثبات ادعاےجایگاه عالی در نزد خدا بیان می کند: «إِن زَعَمْتُمْ أَنَّكُمْ أَوْلِیَاءُ لِلَّهِ مِن دُونِ النَّاسِ فَتَمَنَّوُاْ المْوْتَ إِن كُنتُمْ صَادِقِینَ؛ [جمعه/۶] اگر مىپندارید ڪه شما دوستان خدایید نه مردم دیگر، پس آرزوے مرگ ڪنید اگر راستگویید (تا به جوار رحمت و نعمت دوست برسید)»
📚[۱]. نامه ۶۹ نهچ ابلاغه.
📚[۲]. بحار الأنوار، ج۴۴، ص: ۲۹۷.
📚[۳]. بحار الأنوار، ج۷۱، ص: ۵۷.
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صحبتهای شنیدنی امام خمینی(ره) درمورد امیرالمؤمنین(ع) ...
هرکجا میرویم وصف علی علیهالسلام را میشنویم...
کتاب نهج البلاغه که نازلۀ روح اوست برای تعلیم و تربیت ما خفتگان در بستر منیّت و در حجاب خود و خودخواهی خود، معجونی است برای شفا و مرهمی است برای دردهای فردی و اجتماعی و مجموعه ای است دارای ابعادی به اندازۀ یک انسان و یک جامعۀ بزرگ انسانی از زمان صدور آن تا هر چه تاریخ به پیش رود و هر چه جامعه ها به وجود آید و دولتها و ملتها متحقق شوند و هرقدر متفکران و فیلسوفان و محققان بیایند و در آن غور کنند و غرق شوند. هان، فیلسوفان و حکمت اندوزان، بیایند و در جملات خطبۀ اول این کتاب الهی به تحقیق بنشینند و افکار بلند پایۀ خود را به کار گیرند و با کمک اصحاب معرفت و ارباب عرفان این یک جملۀ کوتاه را به تفسیر بپردازند و بخواهند بحق وجدان خود را برای درک واقعی آن ارضا کنند؛ به شرط آنکه بیاناتی که در این میدان تاخت و تاز شده است آنان را فریب ندهد و وجدان خود را بدون فهم درست بازی ندهند و نگویند و بگذرند، تا میدان دید فرزند وحی را دریافته و به قصور خود و دیگران اعتراف کنند
#عید_غدیر
#غدیر
🔶 @Nahj_Et
حکمت ۱۲۷ تا ۱۲۹ استاد صادقی.mp3
9.09M
#نهج_البلاغه
#حکمتها
#امام_علی
📚شرح و تفسیر #حکمت_127تا #حکمت_129(کلمات قصار)
⏮مرحوم استاد #میرزا_مهدی_صادقی (ره)
⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی
🔶 @Nahj_Et
💠حدیث روز💠
🌹بهترین اعیاد🌹
🌻پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله:
🍃 «یوم غدیر خم، افضل اعیاد امتى و هو الیوم الذى امرنى الله تعالى ذکره فیه بنصب اخى على بن ابى طالب علما لامتى، یهتدون به من بعدى و هو الیوم الذى کمل الله فیه الدین و اتم على امتى فیه النعمة و رضى لهم الاسلام دینا.»
🍃 «روز غدیر خم، برترین عیدهاى امت من است و آن روزى است که خداوند بزرگ دستور داد، برادرم على بن ابى طالب را به عنوان پرچمدار (و فرمانده) امتم منصوب کنم تا بعد از من، مردم توسط او هدیت شوند و آن روزى است که خداوند در آن روز، دین را تکمیل و نعمت را بر امت من تمام کرد و اسلام را به عنوان دین، براى آنان پسندید.»
📚 امالى صدوق، 125، ح ۸
🔶 @Nahj_Et
📿یُحِبُّ الصَّالِحِینَ وَلاَ یعْمَلُ عَمَلَهُمْ، وَیُبْغِضُ الْمُذْنِبِینَ وَهُوَ أَحَدُهُمْ
🌎(از کسانى مباش که) صالحان را دوست دارد ولى عمل آنها را انجام نمى دهد و گنهکاران را دشمن مى شمارد ولى یکى از آنهاست
✍این در واقع نوعى تناقض در فکر و عمل است; از نظر تفکر عشق به صالحان دارند لابد به موجب اعمال صالح آنها; ولى از نظر عمل آنچه را بدان عشق مى ورزیده کنار مى گذارند. همچنین در نقطه مقابل از ظالمان و عاصیان و فاسقان متنفرند که به یقین به سبب اعمالشان است در حالى که در مقام عمل آلوده به همان اعمال اند. ممکن است در آن درجه از شدت نباشد; ولى به هر حال با دیدى کلى عمل آنها هماهنگ با اعمال کسى است که از وى متنفرند. این تناقض به راستى عجیب، و نشانه ضعف ایمان و اراده و غلبه هواى نفس است.
📙#حکمت_150
🔶 @Nahj_Et
#خطبه_متقین
📌قسمت سی و یکم
🔰امیر المومنین عليه السلام سپس به بيان نه وصف ديگر از اوصاف برجسته پرهيزگاران مى پردازد و مى فرمايد:
✨تَرَاهُ قَرِيباً أَمَلُهُ،
💠او را مى بينى که آرزويش نزديک
✍در اين عبارت، امام نخست از کوتاهى آرزوها سخن مى گويد، زيرا آرزوهاى دور و دراز ـ همان گونه که در روايات وارد شده ـ سبب فراموشى آخرت مى گردد و نسيان آخرت، بلاى بزرگى است که سرچشمه انواع گناهان و خطاهاست.
درست است که وجود اميد و آرزو در انسان، انگيزه حرکت و فعاليت است، همان گونه که در حديث نبوى آمده است: «الاَْمَلُ رَحْمَةٌ لاُِمَّتى وَ لَوْلا الاَْمَلُ ما رَضَعَتْ والِدَةٌ وَلَدَها وَ لا غَرَسَ غارِسٌ شَجَراً; اميد و آرزو مايه رحمت است براى امت من و اگر نبود، هيچ مادرى فرزندش را شير نمى داد و هيچ باغبانى درختى نمى نشاند».
✔️ ولى هرگاه از حد بگذرد و به صورت آرزوهاى دور و دراز درآيد تمام نيروها و افکار انسان را مجذوب دنيا مى کند و همه چيز به فراموشى سپرده مى شود و حتى انسان با چنين حالتى از دنياى خود نيز بهره نمى برد.
📝ادامه دارد...
🔶 @Nahj_Et
حکمت 130 نهج البلاغه.mp3
7.21M
🌸🍃🌸🍃
🍃
📚شرح و تفسیر #حکمت_130(کلمات قصار)
⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین #محمدی_شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی
🎤بیان شیوا و روان و ساده
⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه
🔶 @Nahj_Et
🌹سلام همراه گرامی!
🔷 سوالات شرعی خود را از کارشناس محترم بپرسید.
در اسرع وقت در کانال 🅿️ @P_Ahkaam پاسخ داده خواهد شد.
👈🏼ارسال پرسش👉🏼
لینک حرف ناشناس👇🏼
https://6w9.ir/Harf_8899961
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️تقدیم به غدیری ها، دوستداران و مُحبّین امام علی علیه السلام...
🎙حجت الاسلام والمسلمین استاد #رفیعی
#غدیر
#عید_غدیر
#من_غدیری_ام
🔶 @Nahj_Et
🍃🌼وَ قَالَ علیه السلام مَنِ استَبَدّ بِرَأیِهِ هَلَکَ وَ مَن شَاوَرَ الرّجَالَ شَارَکَهَا فِی عُقُولِهَا
🍃🌼سه سخن از سخنان امام (علیه السلام): (هر کس تسلط یافت، خودرای می شود، و هر کس خودرای شد، هلاک می شود، و هر کس با مردان مشورت کند، شریک عقلهای آنها می گردد). یکی از آن سخنان این است که: هر کس سیطره یافت، خودرای می شود. مقصود این است که روش پادشاهان در امور مورد علاقه شان، خودرایی و تکروی است، از آن جهت که بر دیگران مسلطند و نسبت به خواهشهای نفسانی خود، بلامنازعند. و این سخن مانند ضرب المثلی است که آن را در مورد کسانی به کار می برند که به کاری دست یابند، و بعد آن را به خود اختصاص دهند و دیگران را مانع شوند. سخن دوم: هر که خودرای شد، به هلاکت رسید. زیرا تکروی انسان در فکر و نظر خود و نپذیرفتن نصیحت و مشورت دیگران در جنگ و امثال آن، او را در معرض خطا قرار می هد و باعث هلاکت او می گردد، گویا امام (علیه السلام) فرموده است: هر کس خودرای باشد، در معرض هلاکت است، بنابراین هلاکت را- از باب اطلاق م بالفعل بر مابالقوه- به جای: معرض هلاکت، به طور مجاز به کار برده است. سخن سوم: هر کس با مردان مشورت کند، شریک عقلهای آنان است. توضیح آن که در آن صورت از بهترین نظر بهره برداری کرده و آن را به کار می بندد، پس تمام خردهای مردان، در اختیار او قرار گرفته است، چه او از نتایج خردها سود می برد. و این سخن تشویق به مشورت با دیگران است
📙شرح#حکمت_161
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص165
🔶 @Nahj_Et
🍃🌺قَالَ علیه السلام مَن کَتَمَ سِرّهُ کَانَتِ الخِیَرَةُ بِیَدِهِ
🍃🌺هر کس راز خود را پنهان دارد، بر خیر و صلاح خویش مسلط است.) این سخن درباره ی وادارسازی به پنهان داشتن راز است. یعنی اختیار فاش ساختن و پنهان داشتن راز در اختیار خود اوست بر خلاف کسی که راز خود را فاش سازد، دیگر پنهان داشتن آن ممکن نخواهد بود.
📙شرح#حکمت_162
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص166
🔶 @Nahj_Et
1001 fazilat.pdf
7.97M
#پست_ویژه⭐️
🔻فایل pdf کتاب ۱۰۰۱ فضیلت از #امیرالمومنین سلام الله علیه در کتب #اهل_سنت
#احتجاج_با_اهلسنت
#عید_غدیر 💐
🔶 @Nahj_Et