فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📒 خداوند با سنت ابتلا و امتحان، انسان ها را می آزماید
📌 نهجالبلاغه/ خطبه144/ قسمت6 از 24 قسمت
🎤صوتی استاد مفسر دکتر#محمدعلی_انصاری
#خطبه_144
🔶 @Nahj_Et
شرح_صوتی_حکمت_۱۷۹_و_۱۸۰_و_۱۸۱.mp3
8.52M
شرح حکمت ۱۷۹
جنگ حق و باطل
بجنگ حق خواهان مرو که باطل در ورطه بیم است و در ره هلاکت
مَنْ أَبْدَى صَفْحَتَهُ لِلْحَقِّ هَلَكَ
شرح حکمت ۱۸۰
بی طاقتی و بی قراری
بی طاقتی فلاکت است و هلاکت ، مرد مقاوم پیروز هر میدان
مَنْ لَمْ يُنْجِهِ الصَّبْرُ أَهْلَكَهُ الْجَزَعُ
شرح حکمت ۱۸۱
انتخاب با چه امتیاز؟
امیر المومنین حیدر ز هر فاضل به فضل افضل
وَا عَجَبَاهْ أَ تَكُونُ الْخِلَافَةُ بِالصَّحَابَةِ وَ لا تَكُونُ بِالصَّحَابَةِ وَ الْقَرَابَةِ
📙مجازی و تالیفات استاد #میرزامهدی_صادقی
#حکمت_179
#حکمت_180
#حکمت_181
#شرح_صوتی
🔶 @Nahj_Et
📌آغاز خلافت معاویه دوم
📚معاویه دوم، با این که در دستگاه جنایتکارانه اموى رشد یافته بود،اهل فتنه و فساد نبود. او ولىعهد پدرش یزید بن معاویه بود، بدین جهت پس از هلاکت یزید، در ۱۵ ربیع الاول سال ۶۴ قمرى به خلافت برگزیده شد و اهالى شام با وى بیعت نمودند. اما خلافت وى، چندان دوام نیافت و او تنها ۲۰ یا ۴۰ روز و در بعضی نقلها چهار ماه در این مقام بیشتر باقى نماند.
🔹علت کنارهگیری او از حکومت مسئله اختلافی تاریخی است، ولی آن چه از تاریخ برمی آید به دلیل تمایل او به اهل بیت (ع) میباشد. اینکه چرا معاویة بن یزید دوستدار اهل بیت (ع) شده ظاهرا بخاطر معلمش بوده که او را با اهل بیت (ع) آشنا میکند.
🔻معاویه بعد از آنکه از حکومت خودش را خلع کرد در مسجد جامع به منبر رفت و مدت زیادی به حالت سکوت نشست سپس حمد و ثنای خداوند را به طور بلیغ به جا آورد. بعد پیامبر و اهل بیتش را به نیکی یاد کرد و گفت :«همانا جدم معاویه کسی که به حکومت سزاوارتر بود را کنار زد. کسی که به پیامبر نزدیک بود، فضلش عظیم بود، سابقهاش در اسلام از همه زیادتر بود...
🔺پدرم هم تابع هوای نفس بود. خطاهایش را نیک میپنداشت و اقدامی کرد که آن اقدام جرات بر خداوند متعال بود. او حرمت اولاد رسول خدا را شکست... او رهین خطاهای خود است.»
🔸در چگونگی مرگ او اختلاف است، اینکه شربتی زهرآگین به او خوراندند یا بر او ضربتی زدند یا بر اثر بیماری درگذشته است، روشن نیست. پس از مرگ او بین خاندان اموی بر سر جانشینی او اختلاف افتاد و بسیارى از مناطق اسلامى آشوب شد ولی سرانجام، "مروان بن حکم" به خلافت رسید.
#تقویم_تاریخ
#۱۵ربیع_الاول
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴#شرح_نامه_31 نهج البلاغه
❄️ مهلت ده، به زودی همه چیز آشکار میشود
🎤#استاد_محمدعلی_انصاری
🔶 @Nahj_Et
شرح_صوتی_نامه_۴۲.mp3
2.09M
📙سایت بنیاد مجازی نهج البلاغه در فضای مجازی و تالیفات استاد #میرزامهدی_صادقی
#نامه_42
#شرح_صوتی
🔶 @Nahj_Et
❇️ برادر «نهج البلاغه» از قرن پنجم رسید.
کتاب «کلمات سَیّد العرب ابی الحسن علی بن ابی طالب صلوات الله علیهما» تألیف مرحوم سید شریف محمد بن طاهر جعفری زینبی اصفهانی(از علما و شخصیت های بارز و شناخته شده اصفهان و از وزراء و نقیب این شهر در قرن پنجم)، به زینت طبع رسید. کتاب مهمی که سالها قبل کتاب نهج البلاغة در جمعآوری خطبهها و سخنان حضرت امیر المومنین(علیه السلام) جمعآوری شده و تا همین چند وقت پیش تصور میشد که مفقود شده اما مدتی پیش نسخهای از این کتاب در کتابخانه سلیمانیه استانبول پیدا و الان هم به همت « مَکتبه العلامه المجلسی» و کوشش سید حسن موسوی بروجردی چاپ شده است.
برای کتاب نهج البلاغة ( سید رضی- ره- ۳۵۹-۴۰۶ق) سه ضعف گفته اند؛ اول آنکه، منابع بسیاری از خطبش آثار اهل سنت و زیدیه است، دوم اینکه تنها خطبی را آورده که ار نظر سید رضی بلاغت داشتهاند و سوم اینکه بسیاری از خطب کتاب به صورت کاملتر در منابع دیگر خصوصا امامیه یافت میشوند. اما این کتاب به دیگر سخنان این امام معصوم(علیه السلام) و از دیگر مصادر نیز پرداخته است.
مهمترین نکته درباره روایات و نصوص مندرج در این نسخه و کتاب آن است که برخی خطبه ها کامل تر آمده و به برخی سخنان دیگر که در نهج البلاغه نیست اشاره شده است. این روایات و نصوص به سه دسته تقسیم می شوند؛ دسته اول: متونی که در هیچ منبعی از منابع حدیثی و ادبی نیامده است. دسته دوم: متونی که در منابع قبل با اختلاف بسیار زیاد آمده اند. دسته سوم: آنهایی که به همان نصّ و عبارت در منابع دیگر آمده اند.
✍️ سیدحسن هاشمی جزی 🌺
🔶 @Nahj_Et
🚨 مراقب باشیم علی تنها نماند
⭕️ سال ها شعار دادیم «وای اگر خامنهای حکم جهادم دهد، ارتش دنیا نتواند که جوابم دهد»، پنجاه روز است مقام معظم رهبری دستور انتقام دادهاند و هنوز اتفاقی نیفتاده.
سال ها شعار دادیم: «ما اهل کوفه نیستم علی تنها بماند»، مقام معظم رهبری بیست روز است که نسبت به غضبناک شدن خداوند از عقب نشینی غیر تاکتیک در جنگ از ترس دشمنان هشدار داده اند ولی همچنان انتقامی گرفته نشده است.
در این شرایط مفید خواهد بود اگر با خواندن یکی از خطبه های مهم نهج البلاغه ببینیم اهل کوفه چطور امیر المومنین علیه السلام را تنها گذاشتند:
✅ خطبه ۲۷ نهج البلاغه، ترجمه محمد دشتی:
✳️ وقتى خبر تهاجم سربازان معاويه به شهر انبار در سال ۳۸ هجرى، و سستى مردم به امام ابلاغ شد، امام فرمودند:
(ارزش جهاد در راه خدا)
🔸 پس از ستايش پروردگار، جهاد در راه خدا، درى از درهاى بهشت است، كه خدا آن را به روى دوستان مخصوص خود گشوده است.
جهاد، لباس تقوا، و زره محكم، و سپر مطمئن خداوند است، كسى كه جهاد را ناخوشايند دانسته و ترك كند، خدا لباس ذلّت و خوارى بر او مىپوشاند، و دچار بلا و مصيبت مىشود و كوچك و ذليل مىگردد، دل او در پرده گمراهى مانده و حق از او روى مىگرداند، به جهت ترك جهاد، به خوارى محكوم و از عدالت محروم است.
(دعوت به مبارزه و نكوهش از نافرمانى كوفيان)
🔸 آگاه باشيد من شب و روز، پنهان و آشكار، شما را به مبارزه با شاميان دعوت كردم و گفتم پيش از آن كه آنها با شما بجنگند با آنان نبرد كنيد، به خدا سوگند، هر ملّتى كه درون خانه خود مورد هجوم قرار گيرد، ذليل خواهد شد.
امّا شما سستى به خرج داديد، و خوارى و ذلّت پذيرفتيد، تا آنجا كه دشمن پى در پى به شما حمله كرد و سر زمين هاى شما را تصرّف نمود.
و اينك، فرمانده معاويه، (مرد غامدى) با لشكرش وارد شهر انبار شده و فرماندار من، «حسّان بن حسّان بكرى» را كشته و سربازان شما را از مواضع مرزى بيرون رانده است.
به من خبر رسيده كه مردى از لشكر شام به خانه زنى مسلمان و زنى غير مسلمان كه در پناه حكومت اسلام بوده وارد شده، و خلخال و دستبند و گردن بند و گوشواره هاى آنها را به غارت برده، در حالى كه هيچ وسيله اى براى دفاع، جز گريه و التماس كردن، نداشتهاند.
لشكريان شام با غنيمت فراوان رفتند بدون اين كه حتّى يك نفر آنان، زخمى بردارد، و يا قطره خونى از او ريخته شود، اگر براى اين حادثه تلخ، مسلمانى از روى تأسّف بميرد، ملامت نخواهد شد، و از نظر من سزاوار است.
🔸 شگفتا شگفتا، به خدا سوگند، اين واقعيّت قلب انسان را مى ميراند و دچار غم و اندوه مى كند كه شاميان در باطل خود وحدت دارند، و شما در حق خود متفرّقيد.
🔸 زشت باد روى شما و از اندوه رهايى نيابيد كه آماج تير بلا شديد. به شما حمله مىكنند، شما حمله نمىكنيد با شما مىجنگند، شما نمى جنگيد اين گونه معصيت خدا مى شود و شما رضايت مى دهيد.
وقتى در تابستان فرمان حركت به سوى دشمن مى دهم، مى گوييد هوا گرم است، مهلت ده تا سوز گرما بگذرد، و آنگاه كه در زمستان فرمان جنگ مى دهم، مى گوييد هوا خيلى سرد است بگذار سرما برود.
همه اين بهانه ها براى فرار از سرما و گرما بود. وقتى شما از گرما و سرما فرار مى كنيد، به خدا سوگند كه از شمشير بيشتر گريزانيد.
(مظلوميّت امام عليه السّلام، و علل شكست كوفيان)
🔸 اى مرد نمايان نامرد، اى كودك صفتان بىخرد كه عقل هاى شما به عروسان پرده نشين شباهت دارد.
چقدر دوست داشتم كه شما را هرگز نمىديدم و هرگز نمىشناختم. شناسايى شما -سوگند به خدا- كه جز پشيمانى حاصلى نداشت، و اندوهى غم بار سر انجام آن شد.
🔸 خدا شما را بكشد كه دل من از دست شما پر خون، و سينه ام از خشم شما مالامال است. كاسه هاى غم و اندوه را، جرعه جرعه به من نوشانديد، و با نافرمانى و ذلّت پذيرى، رأى و تدبير مرا تباه كرديد، تا آنجا كه قريش در حق من گفت: «بى ترديد پسر ابى طالب مردى دلير است ولى دانش نظامى ندارد».
خدا پدرشان را مزد دهد، آيا يكى از آنها تجربه هاى جنگى سخت و دشوار مرا دارد، يا در پيكار توانست از من پيشى بگيرد؟ هنوز بيست سال نداشتم، كه در ميدان نبرد حاضر بودم، هم اكنون كه از شصت سال گذشته ام. امّا دريغ، آن كس كه فرمانش را اجرا نكنند، رأيى نخواهد داشت.
🏷 #امام_علی_علیه_اسلام
#مقام_معظم_رهبری
#خونخواهی_هنیه_عزیز
🔶 @Nahj_Et
هدایت شده از قاصدک
از دکتر رفتن و قرص خوردن و هر روز مریض شدن خسته شدی❗❓
همیشه بی حوصله و خسته ای❗❓
همیشه استرس و اضطراب داری و افسرده ای❗❓
نمیدونی چیکار کنی تا حالت خوب بشه❗❓
من میدونم 😊
❌❌ ریشه ی همه ی بیماریها در غلبه ی مزاج بدن هست🤔
اگه میخای مزاج شناسی و زبان شناسی بشی و مشکلاتت رو ریشه ای حل کنی درخدمتم 😊
👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
https://eitaa.com/joinchat/2544959632C431da444a7
✅ ضرر که نداره یه سری بزن 💪💪
▫️لِلظَّالِمِ الْبَادِي غَداً بِكَفِّهِ عَضَّةٌ.
🟠آغاز كننده ستم، در قيامت انگشت به دندان مى گزد.
✍نکته شایان توجه این است که امیرالمومنین علیهالسلام در اینجا ظالم را مقدم به «بادى» کرده یعنى آن کسى که ابتداى به ظلم مى کند، از این نظر که شخص دوم اگر مقابله به مثل کند ظلم نیست بلکه احقاق حقى است و اگر بیش از مقابله به مثل کند باز قبح و زشتى ظلم او به اندازه کسى که ابتدا به ظلم کرده نیست و تعبیر به «عَضَّة» (به دندان گزیدن) کنایه از شدت ناراحتى است، زیرا انسان هنگامى که به ناراحتى هاى شدید گرفتار مى شود; ناراحتى هایى که از خود او سر زده و خودش باعث و بانى آن بوده مى خواهد از خود انتقام بگیرد و براى این کار به آزار خویشتن مى پردازد; گاه بر سر و صورت خود مى کوبد و گاه دست خود را که با آن کار خلافى انجام داده مى گزد و همه اینها نشانه ناراحتى شدید از کار خویشتن و نوعى مجازات و انتقام از خود است.
📘#حکمت_186
🔶 @Nahj_Et