eitaa logo
نهج البلاغه
36.9هزار دنبال‌کننده
7هزار عکس
2.8هزار ویدیو
61 فایل
🔹تبادل و تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak 🔴تبادل نظر
مشاهده در ایتا
دانلود
💠🔹🌴حضرت علی علیه‌السلام ✉️نامه یازدهم به گروهی از سپاهیان آموزش نظامی به لشکریان هرگاه به دشمن رسیدید، یا او به شما رسید، لشکرگاه خویش را بر فراز بلندیها، یا دامنه کوهها، یا بین رودخانه ها قرار دهید، تا پناهگاه شما، و مانع هجوم دشمن باشد، جنگ را از یک سو یا دو سو آغاز کنید، و در بالای قله ها، و فراز تپه ها، دیده بانهایی بگمارید، مبادا دشمن از جایی که می ترسید یا از سویی که بیم ندارید، ناگهان بر شما یورش آورد، و بدانید که پیشاهنگان سپاه دیدبان لشگریانند، و دیدبانان طلایه داران سپاهند، از پراکندگی بپرهیزید، هر جا فرود می آیید، با هم فرود بیایید، و هرگاه کوچ می کنید همه با هم کوچ کنید، و چون تاریکی شب شما را پوشاند، نیزه داران را پیرامون لشکر بگمارید، و نخوابید مگر اندک، چونان آب در دهان چرخاندن و بیرون ریختن. 🔶 @Nahj_Et
💠🔹امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه به نكتۀ مهمى براى پيشرفت انسان اشاره مى‌كند و مى‌فرمايد: «هيچ شهرى براى تو سزاوارتر از شهر ديگر نيست؛ بهترين شهرها شهرى است كه تو را پذيرا شود (و وسيلۀ آرامش و پيشرفت تو را فراهم كند)»؛ (لَيْسَ‌ بَلَدٌ بِأَحَقَّ‌ بِكَ‌ مِنْ‌ بَلَدٍ. خَيْرُ الْبِلاَدِ مَا حَمَلَكَ‌). اشاره به اين‌كه گرچه حب وطن يك ميل باطنى عميق است و در احاديث اسلامى بر آن تأكيد شده ولى بسيار مى‌شود كه ماندن در وطن باعث عقب‌ماندگى و ذلت است در اين‌گونه موارد انسان بايد شجاعت به خرج دهد و از وطن خويش به‌جاى ديگر مهاجرت كند؛ جايى كه در آن اسباب پيشرفت و ترقى و آرامش خاطر او فراهم است و تعصب كور و كر به وطن در اينگونه موارد نه منطقى است و نه كمكى به زندگى انسان مى‌كند. بعضى از شارحان نهج البلاغه چنين پنداشته‌اند كه در اين‌جا دو مكتب در مقابل هم قرار دارند؛ مكتبى كه مى‌گويد در وطن خويش زندگى كن. همان گونه كه مادر و قابلۀ تو كه تو را متولد مى‌كنند بر تو حق دارند، شهرى كه در آن‌جا متولد شدى نيز به‌منزلۀ مادر توست بايد همواره در كنار آن بمانى 🔶 @Nahj_Et
💠🔹امام عليه السلام در حقيقت در اين كلام پربار خود مسئلۀ تعادل خوف و رجا را به صورت جديدى مطرح مى‌كند و مى‌فرمايد: «فقيه و بصير در دين در حدّ كمال كسى است كه مردم را از رحمت الهى نوميد نكند و از لطف او مأيوس نسازد و از مجازات‌هاى او ايمن ننمايد»؛ (الْفَقِيهُ‌ كُلُّ‌ الْفَقِيهِ‌ مَنْ‌ لَمْ‌ يُقَنِّطِ النَّاسَ‌ مِنْ‌ رَحْمَةِ‌ اللَّهِ‌، وَ لَمْ‌ يُؤْيِسْهُمْ‌ مِنْ‌ رَوْحِ‌ اللَّهِ‌، وَ لَمْ‌ يُؤْمِنْهُمْ‌ مِنْ‌ مَكْرِ اللَّهِ‌) . منظور از «فقيه» در اين كلام حكمت‌آميز فقيهِ‌ اصطلاحى يعنى عالم به احكام فرعيۀ دين نيست، بلكه فقيهِ‌ به معناى لغوى و به معناى وسيع كلمه است يعنى عالم دينى و «كُلُّ‌ الْفَقيه» به معناى عالم كامل از هر جهت است. تعبيرات سه گانه‌اى كه امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانۀ خود به كار برده در واقع از آيات قرآن گرفته شده است: جملۀ «مَنْ‌ لَمْ‌ يُقَنِّطِ النّٰاسَ‌ مِنْ‌ رَحْمَةِ‌ اللّٰهِ‌؛ كسى كه مردم را از رحمت الهى مأيوس نكند» 🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
💠🔹امام عليه السلام در حقيقت در اين كلام پربار خود مسئلۀ تعادل خوف و رجا را به صورت جديدى مطرح مى‌ك
💠🔹برگرفته از اين آيه است: ««قُلْ‌ يٰا عِبٰادِيَ‌ اَلَّذِينَ‌ أَسْرَفُوا عَلىٰ‌ أَنْفُسِهِمْ‌ لاٰ تَقْنَطُوا مِنْ‌ رَحْمَةِ‌ اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ يَغْفِرُ اَلذُّنُوبَ‌ جَمِيعاً إِنَّهُ‌ هُوَ اَلْغَفُورُ اَلرَّحِيمُ‌»؛ اى بندگانى كه راه اسراف به خود را درپيش گرفته‌ايد و مرتكب گناهان شده‌ايد از رحمت خداوند مأيوس نشويد، چرا كه او همۀ گناهان (توبه‌كنندگان) را به يقين او آمرزندۀ مهربان است». و جملۀ «وَ لَمْ‌ يُؤيِسْهُمْ‌ مِنْ‌ رَحْمَةَ‌ اللّٰهِ‌» بر گرفته از كلام يعقوب است كه به فرزندان خود مى‌گويد: ««اِذْهَبُوا فَتَحَسَّسُوا مِنْ‌ يُوسُفَ‌ وَ أَخِيهِ‌ وَ لاٰ تَيْأَسُوا مِنْ‌ رَوْحِ‌ اَللّٰهِ‌ إِنَّهُ‌ لاٰ يَيْأَسُ‌ مِنْ‌ رَوْحِ‌ اَللّٰهِ‌ إِلاَّ اَلْقَوْمُ‌ اَلْكٰافِرُونَ‌»؛ برويد و در جستجوى يوسف و برادرش باشيد و از رحمت الهى مأيوس نشويد چون از رحمت الهى جز قوم كافر مأيوس نمى‌شوند». جملۀ سوم بر گرفته از اين آيۀ شريفه است كه مى‌فرمايد: ««أَ فَأَمِنُوا مَكْرَ اَللّٰهِ‌ فَلاٰ يَأْمَنُ‌ مَكْرَ اَللّٰهِ‌ إِلاَّ اَلْقَوْمُ‌ اَلْخٰاسِرُونَ‌»؛ آيا آنها از مجازات الهى خود را در امان ديدند (مكر در اين‌گونه موارد به معناى عذاب غافلگيرانه است) و تنها جمعيت زيانكاران خود را از عذاب الهى در امان مى‌دانند» 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مسابقه فرشتگان! امام جعفر صادق صلوات الله علیه: «مَن صَلّى عَلَى النَّبی و آلِهِ مائَةَ مَرَّةٍ فی كُلِّ یومٍ، أسداها سَبعونَ ألفَ مَلَكٍ یبَلِّغُها إلى رَسولِ اللّهِ صلى الله علیه و آله قَبلَ صاحِبِهِ»: هر كس در هر روز ، صد مرتبه بر پیامبر صلى الله علیه و آله و خاندان او درود(صلوات) بفرستد، هفتاد هزار فرشته دست‏هایشان را به سوى آن صلوات‏ها دراز مى‏كنند تا هر یك، زودتر از دیگرى، آنها را به پیامبر خدا برسانند! منبع: جامع الأخبار، شعیری، محمد بن محمد، 1 جلد، مطبعة حیدریة - نجف، چاپ: اول، بى تا. ص 155 ح 353. 🔶 @Nahj_Et
💠🔹در محضر نهج البلاغه حضرت امیرالمومنین علی (ع) می‌فرمایند: بخل، ننگ است و ترس، نقص است و تنگدستى، زبان زيرك را از بيان حجتش بر بندد و بينوا در شهر خود غريب است. 🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
💠🔹امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه به نكتۀ مهمى براى پيشرفت انسان اشاره مى‌كند و مى‌فرمايد: «
💠🔹و مكتب ديگرى كه مى‌گويد: عشق به وطن يك عشق كاذب و بيهوده است؛ هرجا بهتر مى‌توانى زندگى كنى به آن‌جا برو. ولى حق اين است كه تضادى در ميان اين دو نيست. بدون شك اگر انسان بتواند در وطن خويش با دوستان و خويشاوندان و آشنايان زندگى كند و از آزادى و عزت و شرف و آبرو و آرامش برخوردار باشد آن‌جا از همه‌جا بهتر است و حديث «حب الوطن من الايمان» نيز كه حديث مشهورى است اين معنا را تأييد مى‌كند و در حديثى از امام سجاد عليه السلام در كتاب شريف كافى آمده است: «إِنَّ‌ مِنْ‌ سَعَادَةِ‌ الْمَرْءِ‌ أَنْ‌ يكُونَ‌ مَتْجَرُهُ‌ فِى بَلَدِهِ‌ وَ يكُونَ‌ خُلَطَاؤُهُ‌ صَالِحِينَ‌ وَ يكُونَ‌ لَهُ‌ وُلْدٌ يسْتَعِينُ‌ بِهِمْ‌؛ از سعادت انسان اين است كه محل كسب و كار او در شهر خودش باشد و دوستانى صالح و درستكار و فرزندانى كه از آن‌ها كمك بگيرد داشته باشد» 🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
💠🔹🌴حضرت علی علیه‌السلام ✉️نامه یازدهم به گروهی از سپاهیان آموزش نظامی به لشکریان هرگاه به دشم
💠🔹شرحی بر نامه یازدهم نهج‌البلاغه از وصایا و سفارشهاى امام(علیه السلام) است به سپاهى که آنها را به سوى دشمن فرستاد. این نامه بخشى از نامه اى است که امام(علیه السلام)براى دو نفر از فرماندهان لشکر هنگام حرکت به سوى صفین مرقوم داشت و گفته شده که امام(علیه السلام)، مالک اشتر را امیر بر هر دو فرمانده قرار داد. امام(علیه السلام) در این نامه تمام امور مهمّى را که مربوط به روش هاى لشکرکشى و موضع گیرى در برابر دشمن است و چگونگى استفاده از فرصت ها و پرهیز از کمین دشمن و چگونگى حمایت از لشکر در شب ها به هنگام استراحت و مسائل دقیق دیگرى از این قبیل را بیان فرموده است. به راستى دقت نظر امام(علیه السلام)به قدرى عمیق است که برنامه تنظیمى حضرتش در هر عصر و زمان براى لشکریان اسلام قابل استفاده است. 🔶 @Nahj_Et
دین وایمان مردم آخرالزمان روایتی بسیار تکان دهنده ✨قال امیرالمومنین علی عليه السلام: سَمِعْتُ رسولَ اللّه ِ صلى الله عليه و آله يقولُ : يَخْرُجُ في آخرِ الزّمانِ قَومٌ أحْداثُ الأسْنانِ ، سُفَهاءُ الأحْلامِ ، قَوْلُهُم مِن خَيرِ أقْوالِ أهْلِ البَرِيَّةِ ، صَلاتُهُم أكْثَرُ مِن صَلاتِكُم ، وقِراءتُهُم أكْثَرُ مِن قِراءتِكُم ، لا يُجاوِزُ إيمانُهُم تَراقِيَهُم ـ أو قالَ حَناجِرَهُم ـ يَمْرُقونَ مِن الدِّينِ كمايَمْرُقُ السَّهمُ مِن الرَّمِيَّةِ... 🌺امیرالمومنین على عليه السلام: ✍شنيدم كه پيامبر خدا صلى الله عليه و آله مى فرمايد : در آخرالزمان مردمى سر برمى دارند كم سال وسبكسر . بهترين سخنان را به زبان مى آورند ، بيش از شما نماز مى خوانند ، بيش از شما قرآن تلاوت مى كنند ، ✍اما ايمان آنها از استخوان چنبره ـ يا فرمود : از حنجره هايشان ـ فراتر نمى رود . آنان همانند فراتر رفتن تير از هدف ، از دين خارج مى شوند.⚠️ 📘:شرح نهج البلاغة: 2/267 🔶 @Nahj_Et
🔍👨‍🏫وقتی انسان نهج البلاغه را مطالعه می‌کند، 🤔گاهی خیال می‌کند بوعلی سیناست که دارد حرف می‌زند؛ 👨‍🏫💁‍♂یک جای دیگر را که مطالعه می‌کند، خیال می‌کند ملّای رومی یا محیی الدین عربی است که دارد حرف می‌زند؛ 👨‍🏫🤷‍♂جای دیگرش را که مطالعه می‌کند، می‌بیند یک مرد حماسی مثل فردوسی است که دارد حرف می‌زند، ⚠️❗️یا فلان مرد آزادیخواه که جز آزادی چیزی سرش نمی‌شود دارد حرف می‌زند؛ 👨‍🏫☝️یک جای دیگر را که مطالعه می‌کند، خیال می‌کند یک عابد گوشه نشین و یک زاهد گوشه گیر و یا یک راهب دارد حرف می‌زند. 👌👏همه ارزشهای انسانی را {در آن می‌بینیم‌ 🗣☑️چون سخن، نماینده روح گوینده است. 📚 ، انسان کامل، ص44 ✨ 🔶 @Nahj_Et