eitaa logo
نهج البلاغه
36.7هزار دنبال‌کننده
7.1هزار عکس
2.9هزار ویدیو
63 فایل
🔹تبادل و تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak 🔴تبادل نظر
مشاهده در ایتا
دانلود
استاد مطهری : .ملّای رومی در یک جا عجیب این مطلب را بیان کرده است، می‌گوید: 🔹ای که در پیکار، خود را باخته‌ 🔹دیگران را تو ز خود نشناخته‌ 👈ای کسی که خود (یعنی همان «من») را باخته‌ای. این تعبیر هم از قرآن است : قُلْ انَّ الْخاسِرینَ الَّذینَ خَسِروا انْفُسَهُمْ ✨ «4» قرآن می‌گوید که بزرگترین باختنها و بزرگترین باختن در قمارها این است که انسان «خود» را ببازد 🔸ای که در پیکار، خود را باخته‌ 🔸دیگران را تو ز خود نشناخته‌ 🔸تو به هر صورت که آیی بیستی‌(5) 🔸که منم این، والله آن تو نیستی‌ 👈بعد دلیل می‌آورد، می‌گوید: 🔻یک زمان تنها بمانی تو ز خلق‌ 🔻در غم و اندیشه مانی تا به حلق‌ ⚠️آیا زمانی که خلوت برایت رخ دهد که اجباراً در خلوت بروی و یا اختیاراً از مردم جدا شوی، از تنهایی وحشت می‌کنی یا نمی‌کنی؟ 👈کدام یک از ما هستیم که ده شبانه روز در یک جا تنها باشیم و حوصله‌مان سر نرود؟ حبس تک سلولی بالاترین حبسهاست، چون آدم تنها می‌ماند. 👌اگر خودت را یافته بودی و خودت را درک کرده بودی (چنین حالتی پیدا نمی‌کردی.) ▪️این تو کی باشی که تو آن اوحدی‌ ▪️که خوش و زیبا و سرمست خودی‌ 🙅‍♂اگر توخودت را کشف کرده بودی، وقتی در خلوت با خودت بودی نیازی به هیچ چیز نداشتی. 👌اینکه در خلوت وحشت می‌کنی برای این است که با خودت هم نیستی، خودت را هم گم کرده‌ای، خودت را باخته‌ای. ☝️این است که روح و حقیقت عبادت که توجه به خداست، بازیافتن خود واقعی است. انسان خود حقیقی‌اش را در عبادت و در توجه به ذات حق پیدا می‌کند و میابد . 📚 ، انسان کامل، ص 205 ، 206 🔶 @Nahj_Et
💢 سوگند دادن ظالم 💠 امام علی علیه السلام فرمودند: 🔹 اگر بنا داريد ستمكار را سوگند دهيد، اين گونه سوگند دهيد كه از حول و قوه خدا بيزار است. زيرا اگر به اين صورت به دروغ سوگند خورد در كيفرش عجله شود. و اگر قسم بخورد به خداوندى كه جز او خدايى نيست، در كيفرش شتاب نشود، چه اينكه خدا را يگانه دانسته است. 📚 نهج البلاغه 🔶 @Nahj_Et
💢 سوگند دادن ظالم 💠 امام علی علیه السلام فرمودند: 🔹 اگر بنا داريد ستمكار را سوگند دهيد، اين گونه سوگند دهيد كه از حول و قوه خدا بيزار است. زيرا اگر به اين صورت به دروغ سوگند خورد در كيفرش عجله شود. و اگر قسم بخورد به خداوندى كه جز او خدايى نيست، در كيفرش شتاب نشود، چه اينكه خدا را يگانه دانسته است. 📚 نهج البلاغه 🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
💠🔹امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه تقسيم دوگانۀ آموزنده‌اى دربارۀ مردم دنيا دارد، مى‌فرمايد:
💠🔹به يقين چنين كسى انسان بسيار نادان و بى‌خبرى است كه پيوسته در دنيا دست و پا مى‌زند ثروتى براى فرزندانش بيندوزد و آيندۀ آن‌ها را تأمين كند تا فقر، گريبانشان را نگيرد؛ ولى خودش از دو جهت گرفتار فقر است: هم فقر دنيوى، به دليل اندوختن ثروت و مصرف نكردن آن و هم فقر اخروى، به علّت اين‌كه چيزى از آن را در راه خدا صرف نكرده تا به مقتضاى «مٰا عِنْدَكُمْ‌ يَنْفَدُ وَ مٰا عِنْدَ اَللّٰهِ‌ بٰاقٍ‌» براى آخرتش ذخيره‌اى باشد. عمر خويش را در اين راه فانى كرده و با محروميت دنيوى و دست خالى به سوى سراى ديگر رهسپار مى‌شود. زهى نادانى و بى‌عقلى! 🔶 @Nahj_Et
حکمت 227 نهج البلاغه.mp3
6.59M
💠 شرح نهج البلاغه 🔸 🎙 استاد 🔶 @Nahj_Et
┄┄┅═✧❁💦⛈💦❁✧═┅┄ 💦خدايا رحمت خود را با ابر پر باران و بهار پر آب و گياهان خوش منظر شاداب بر ما نازل فرما، بارانى درشت قطره بر ما فرو فرست كه مردگان را زنده و آنچه از دست ما رفته به ما باز گرداند. 💦 خدايا ما را با بارانى سيراب كن كه زنده كننده، سيراب سازنده، فراگير و به همه جا رونده، پاكيزه و با بركت، گوارا و پر نعمت، گياه آن بسيار، شاخه هاى آن به بار نشسته و برگ هايش تازه و آب دار باشد تا با چنان بارانى بنده ناتوان را توان بخشى، و شهرهاى مرده ات را زنده سازى، 💦خدايا بارانى ده كه بسيار ببارد تا زمين هاى بلند ما پر گياه شود، و در زمين هاى پست روان گردد و نعمت هاى فراوان در اطراف ما گسترش يابد، تا با آن ميوه هاى ما بسيار، گلّه هاى ما زنده و فراوان، و سرزمينهاى دورتر از ما نيز بهرمند گردند، 📘 🔶 @Nahj_Et
🔹امیرالمؤمنین علی علیه السلام ◽️وَ لَقَدْ أَحْسَنْتُ جِوَارَكُمْ وَ أَحَطْتُ بِجُهْدِي مِنْ وَرَائِكُمْ وَ أَعْتَقْتُكُمْ مِنْ رِبَقِ الذُّلِّ 🌎با شما به نیكویی زندگی كردم، و به قدر توان از هر سو نگهبانی شما دادم، و از بندهای بردگی و ذلت شما را نجات دادم. 📚 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠🔹سيّد رضى رحمه الله شأن ورودى براى اين كلام حكيمانۀ امام عليه السلام نقل مى‌كند و مى‌گويد: «روايت شده است كه در ايام خلافت عمر بن الخطاب، نزد او از زيورهاى كعبه و كثرت آن سخن به ميان آمد. گروهى (به عمر) گفتند: اگر آن‌ها را مى‌گرفتى (و مى‌فروختى) و با آن، لشكرهاى مسلمين را مجهز مى‌ساختى، اجر آن بيشتر بود. كعبه چه احتياجى به اين زيورها دارد؟ به دنبال آن، عمر تصميم به اين كار گرفت و از اميرمؤمنان عليه السلام دراين‌باره سؤال كرد»؛ (وَ رُوِيَ‌ أَنَّهُ‌ ذُكِرَ عِنْدَ عُمَرَ بْنِ‌ الْخَطَّابِ‌ فِي أَيَّامِهِ‌ حَلْيُ‌ الْكَعْبَةِ‌ وَ كَثْرَتُهُ‌ فَقَالَ‌ قَوْمٌ‌ لَوْ أَخَذْتَهُ‌ فَجَهَّزْتَ‌ بِهِ‌ جُيُوشَ‌ الْمُسْلِمِينَ‌ كَانَ‌ أَعْظَمَ‌ لِلْأَجْرِ وَ مَا تَصْنَعُ‌ الْكَعْبَةُ‌ بِالْحَلْيِ‌ فَهَمَّ‌ عُمَرُ بِذَلِكَ‌ وَ سَأَلَ‌ عَنْهُ‌ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ‌ عليه السلام) 🔶 @Nahj_Et
💠🔹امام عليه السلام در اين گفتار پرمعناى خود به انحرافات و بدعت‌هايى كه بعد از رسول خدا صلى الله عليه و آله پيدا شده بود اشاره كرده مى‌فرمايد: «اگر گام‌هايم در اين لغزشگاه‌ها استوار بماند امورى را تغيير خواهم داد»؛ (لَوْ قَدِ اسْتَوَتْ‌ قَدَمَاىَ‌ مِنْ‌ هٰذِهِ‌ الْمَدَاحِضِ‌ لَغَيَّرْتُ‌ أَشْيَاءَ‌) . «مَداحِضْ‌» جمع «مِدْحَض» به معناى لغزشگاه است و ريشۀ اصلى آن «دَحْض» و «دُحوض» به معناى لغزش است. مى‌دانيم پس از پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله در زمان خلفا انحرافى چه در مسائل عقيدتى و چه در احكام روى داد كه غالباً منشأ سياسى يا عدم آگاهى به تعليمات اسلام داشت و امام عليه السلام مترصد بود مسلمانان را از آن انحرافات بازگرداند و به اسلام خالص و راستين زمان پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله سوق دهد؛ 🔶 @Nahj_Et
💠🔹ولى متأسفانه جنگ‌هاى داخلى كه يكى پس از ديگرى واقع شد و بى‌وفايى كوفيان و فعاليت شديد منافقان به آن حضرت مجال نمى‌داد. ازاين‌رو فرمود كه اگر اين لغزشگاه‌ها برطرف گردد و آرامش پيدا شود - كه متأسفانه تا آخر عمر مبارك آن حضرت حاصل نشد - امورى را تغيير خواهم داد. شاهد اين سخن ما خطبه‌اى است كه حضرت ضمن آن مى‌فرمايد: «قَدْ عَمِلَتِ‌ الْوُلاةُ‌ قَبْلِي أَعْمَالاً خَالَفُوا فِيهَا رَسُولَ‌ اللَّهِ‌ صلى الله عليه و آله مُتَعَمِّدِينَ‌ لِخِلافِهِ‌ نَاقِضِينَ‌ لِعَهْدِهِ‌ مُغَيِّرِينِ‌ لِسُنَّتِهِ‌ وَ لَوْ حَمَلْتُ‌ النَّاسَ‌ عَلَى تَرْكِهَا وَ حَوَّلْتُهَا إِلَى مَوَاضِعِهَا وَ إِلَى مَا كَانَتْ‌ فِي عَهْدِ رَسُولِ‌ اللَّهِ‌ صلى الله عليه و آله لَتَفَرَّقَ‌ عَنِّي جُنْدِي حَتَّى أَبْقَى وَحْدِي أَوْ قَلِيلٌ‌ مِنْ‌ شِيعَتِي؛ زمامداران پيش از من كارهايى انجام دادند كه برخلاف سنت رسول خدا صلى الله عليه و آله بود. عامدانه راه خلاف رفتند و نقض عهد آن حضرت كردند و سنتش را تغيير دادند و اگر من مردم را وادار به ترك آن‌ها كنم و آن‌ها را به حال اول و به همان چيزى كه در عهد رسول خدا صلى الله عليه و آله بود بازگردانم، لشكرم از اطراف من پراكنده مى‌شود تا آن‌جا كه تنهاى تنها مى‌مانم و يا كمى از شيعيان من با من مى‌مانند» 🔶 @Nahj_Et
حکمت 228 فراز 3 تا آخر.mp3
12.74M
💠 شرح نهج البلاغه 🔸 حکمت 228 فراز 3 تا آخر 🎙 استاد 🔶 @Nahj_Et