#سرنوشت_انسان_تنها
💥الزموا السواد الاعظم؛ فان ید الله مع الجماعه. و ایاکم و الفرقه! فان الشاد من الناس للشیطان، کما ان الشاد من الغنم للذئب.
🌎همواره با بزرگ ترين جمعيّت ها باشيد كه دست خدا با جماعت است. از پراكندگى بپرهيزيد، كه انسان تنها بهره شيطان است آنگونه كه گوسفند تنها طعمه گرگ خواهد بود
📘 #خطبه_127
🔶 @Nahj_Et
#گسترش_دامنه_حقوق
◽️فَالْحَقُّ أَوْسَعُ الاَْشْيَاءِ فِي التَّوَاصُفِ وَ أَضْيَقُهَا فِي التَّنَاصُفِ، لاَيَجْرِي لاَِحَد إِلاَّ جَرَى عَلَيْهِ، وَ لاَ يَجْرِي عَلَيْه إِلاَّ جَرَى لَهُ
💠پس حق گسترده تر از آن است که وصفش کنند، ولی به هنگام عمل تنگنایی بی مانند دارد حق اگر به سود کسی اجرا شود، ناگزیر به زیان او نیز روزی به کار رود، و چون به زیان کسی اجراء شود روزی به سود او نیز جریان خواهد داشت.
✍در واقع امام عليه السلام در اين عبارت به دو نکته اشاره مى فرمايد:
⬅️ نخست اينکه همه انسانها با واژه حق آشنا هستند و هر کس دم از طرفدارى حق مى زند و براى حفظ منافع خود زير چتر اين واژه قرار مى گيرد، در حالى که هنگام عمل، براى اداى حقوق ديگران بسيار سخت گير است، گويى حق را يک طرفه مى داند،
⬅️ نکته دوم به اين اصل اساسى اشاره مى فرمايد که در هيچ مورد حق يک جانبه وجود ندارد ، در همه جا بدون استثنا اگر حقّى براى کسى قرار داده شود طرف مقابل نيز حقّى بر او پيدا مى کند ، مثلا استاد بر شاگرد خود حق دارد، زيرا او را تعليم داده و تربيت آموخته است. به يقين شاگرد نيز بر استاد حق دارد.زيرا هنگامى که فکر و عمر و جوانى خويش را در اختيار استاد قرار مى دهد بايد در تعليم و تربيت او بکوشد و چيزى فروگذار نکند.
📘 #خطبه_216
🔶 @Nahj_Et
🔸وصف پيامبر اکرم صلى الله عليه وآله
#نهج_البلاغه
◽️ابْتَعَثَهُ بِالنُّورِ الْمُضِيءِ، وَالْبُرْهَانِ الْجَلِىِّ، وَالْمِنْهَاجِ الْبَادِي وَالْکِتَابِ الْهَادِي
💠«خداوند او را با نور روشنى بخش و برهان آشکار و طريق واضح و کتاب هدايت کننده، برانگيخت»
📘#خطبه_161
🔶 @Nahj_Et
💠🔹امام علی (ع) در زمانیکه سهل پسر حنيف انصارى پس از بازگشت از صفين در كوفه مرد فرمود
و امام او را از هر كس بيشتر دوست مىداشت فرمود
اگر كوهى مرا دوست بدارد
درهم فرو میريزد
. سید رضی میگوید :
معنى اين سخن اين است كه رنج و محنت بر او سخت مى گيرد
و مصيبتها به سوى او بشتابند
و اين جفا نرود مگر با پرهيزگاران و نيكان
و برگزيدگان
و اين همانند حکمت 112 است كه از امام(ع) نقل شده است
#حکمت_111
🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
💢 اطاعت خدا، ملاک دوستی پیامبر 💠 امام علی علیه السلام فرمودند: 🍃 إنَّ وَلِيَّ مُحَمَّدٍ (صلی الله
💠🔹امام على (ع) فرمود:
نزديكترين مردم به پيامبران
داناترين آنان است بدانچه آورده اند
سپس برخواند:
همانا نزديكترين مردم به ابراهيم آنانند كه پيرو او گرديدند
و اين پيامبر و كسانى كه ایمان آوردند(سوره آل عمران ، 68)
سپس فرمود: دوست محمد (ص) كسى است كه خدا را اطاعت كند
هر چند به نسب از او دور باشد
و دشمن محمد (ص) كسى است كه خدا را نافرمانى كند
هر چند خويشاوند نزديك محمد (ص) باشد.
#حکمت_96
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ
💢 آیا خدا، از گناهان ما (هرچند که زیاد باشه...) میگذاره؟
#نهج_البلاغه
◽️فتح لك باب المتاب، و باب الاستعتاب، فاذا ناديته سمع نداك.
💠خداى متعال در توبه و بازگشت و خشنودى خويش را براى تو گشوده است، پس هر وقت او را بخوانى ندايت را مى شنود.
📘#نامه_31
🎤حاج آقا تهرانی ره
🔶 @Nahj_Et
#نهج_البلاغه
💥وَالْجَزَعُ مِنْ أَعْوَانِ الزَّمَانِ
🌎بى تابى زمان را در نابودى انسان يارى دهد،
✍اشاره به این که گذشت زمان قواى انسان را تدریجاً تحلیل مى دهد و هر نفسى قدمى به سوى مرگ است; ولى جزع و بى تابى سبب تشدید آثار آن مى شود اى بسا عمر هفتاد ساله را به نصف تقلیل مى دهد، بنابراین همان گونه که صبر و شکیبایى با حوادث تلخ مى جنگد و انسان را در برابر آنها استوار مى دارد جزع و بى تابى به کمک آن حوادث مى شتابد و آثار آن را در وجود انسان عمیق و عمیق تر مى سازد.
📘#حکمت_211
🔶 @Nahj_Et
💠🔹امام باقر عليه السلام از جدش امير مؤمنان(ع) چنين نقل مى كند كه فرمود:
در روى زمين دو امان و وسيله نجات از عذاب الهى بود
كه يكى از آنها برداشته شد
آن یکی را بگيريد
و بدان چنگ زنيد
اما امانى كه برداشته شد
رسول خدا (ص) بود
و اما امانى كه مانده است
آمرزش خواستن است
خداى تعالى میفرمايد
و خدا آنان را عذاب نمىكند
حالى كه تو در ميان آنانى
و خدا عذابشان نمىكند
درحالیكه آمرزش مىخواهند.(سوره انفال ، 33)
سید رضی میگوید :
اين یکی از بهترين راههای بیرون آوردن لطایف معنی
و ظرافت سخن از آيات قرآن است
#حکمت_88
🔶 @Nahj_Et
💠🔹امام على (ع) فرمود:
در خبر آمده است كه چون ضرار بن ضمرة الضبابى بر معاويه داخل شد
معاويه از او در باره امير المؤمنين(ع) پرسيد.
گفت: گواهم كه او را دربعضی موقیت ها ديدم
كه شب پردههاى خود را افكنده بود
و او در محراب خويش بر پا ايستاده بود
محاسن را به دست گرفته
چون مار گزيده به خود مىپيچيد
همچون انسان محزون و غمگين گريه مى كرد و مى گفت:
اى دنيا! اى دنيا! از من دور شو!
آیا برای من خودنمایی میکنی
یا شیفته من شدهای؟
مباد كه تو در دل من جاى گيرى
هرگز! دیگری را بفریب
که مرا در تو هیچ نیازی نیست
من تو را سه بار طلاق داده ام
و بازگشتی در آن نیست
دوران زندگانى ات كوتاه است
و اهمیتت اندک، و آرزویت حقیر است
آه از توشه اندك و درازى راه
و دورى سفر و سختى مقصد.
#حکمت_77
🔶 @Nahj_Et
💠🔹و از سخنان آن حضرت است، چون مردی از اهل شام از او پرسيد:
آيا رفتن ما به شام، قضا و قدر خداوند است؟
امام با کلمات طولانی پاسخ او را داد
که گزیدهاش چنین است
واى بر تو! شايد قضاء لازم و قدر حتم را گمان كردهاى
اگر چنين بود پاداش و كيفر باطل بود
بشارت و تهدید هم ساقط میشد
خداوند بندگان خود را از آنجا که اختیار داشتند فرمان داده است
ونهى كرده تا بترسند
احکام آسانی را واجب کرد
و چیز دشواری را تکلیف نفرمود
در برابرعمل اندك،پاداشهاى بسيار داده است
و از روی ناتوانی مغلوب معصیت کاران نشده است
و خداوند به اکراه اطاعت کرده نمیشود
پیامبران را به بازی نفرستاد
و كتاب را براى بندگان بيهوده فرو نفرستاده است
و نه آفرینش آسمانها
و زمين و آنچه ميان اين دو است به باطل نبوده است
اين گمان كسانى است كه كافر شدند
واى بر آنان كه كافر شدند از آتش دوزخ.
#حکمت_78
🔶 @Nahj_Et
💠🔹امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه اشاره به عظمت مقام علم و عالم كرده مىفرمايد: «هر گاه خداوند بندهاى را پست بشمرد علم را از او دريغ مىدارد»؛ (إِذَا أَرْذَلَ اللّٰهُ عَبْداً حَظَرَ عَلَيْهِ الْعِلْمَ) . «أرْذَلَ» از مادّۀ «رَذْل» به معنى پست و «حَظَرَ» از ريشۀ «حَظْر» به معناى منع است. بديهى است خداوند، هم حكيم است و هم عادل، و هرگز كارى برخلاف حكمت و عدالت نخواهد كرد، پست شمردن افراد به يقين براثر گناهان و معاصى آنهاست و مفهوم اين سخن آن است كه افرادى كه براثر گناه از درگاه خداوند بيرون شوند خداوند بزرگترين موهبت را كه موهبت علم است از آنها منع مىكند.
#حکمت_288
🔶 @Nahj_Et
📻 #امیرالمؤمنین علی علیه السلام :
🛎 وَ اعْلَمُوا أَنَّ مَلَاحِظَ الْمَنِيَّةِ نَحْوَكُمْ دَانِيَةٌ وَ كَأَنَّكُمْ بِمَخَالِبِهَا وَ قَدْ نَشِبَتْ فِيكُمْ وَ قَدْ دَهَمَتْكُمْ فِيهَا مُفْظِعَاتُ الْأُمُورِ وَ مُعْضِلَاتُ الْمَحْذُورِ. فَقَطِّعُوا عَلَائِقَ الدُّنْيَا وَ اسْتَظْهِرُوا بِزَادِ التَّقْوَي
🎊 آمادگی برای سفر آخرت :
آگاه باشید، كه فاصله نگاه های مرگ بر شما كوتاه، و گویا چنگالهایش را در جان شما فرو برده است، كارهای دشوار دنیا مرگ را از یادتان برده، و بلاهای طاقت فرسا آن را از شما پنهان داشته است، پس پیوندهای خود را با دنیا قطع كنید، و از پرهیزكاری كمك بگیرید.
#خطبه_204
🔶 @Nahj_Et
#ماهیت_کبر
💥اعتبروا بما كان من فعل الله بابليس اذ احبط عمله الطويل و جهده الجهيد... عن كبر ساعة واحده. فمن ذا بعد ابليس يسلم على الله بمثل معصيته؟
🌓عبرت بگيريد از كارى كه خداوند درباره شيطان انجام داد؛ زيرا عمل طولانى و كوشش جدى او را به جهت تكبر در يك ساعت (زمانى اندك) پوچ ساخت. كيست كه بعد از شيطان مانند معصيت شيطان را مرتكب شود و در پيشگاه خداوند سالم بماند؟
📗 #خطبه_192
🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
💠🔹امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه اشاره به عظمت مقام علم و عالم كرده مىفرمايد: «هر گاه خداو
💠🔹امام عليه السلام در اين كلام شريف مىخواهد درس مهم اخلاقى به همگان بدهد كه اگر علاقهاى به علم و دانش و محضر علما و دانشمندان نداشتيد بدانيد اين براثر تاريكى قلب شما و گناهانى است كه مرتكب شدهايد. علم، نور است و هيچ انسانى كه داراى چشم سالم است از نور نمىگريزد، اين خفاش صفتانند كه از نور وحشت دارند و در تاريكىها به حركت در مىآيند. در اهميت علم، همين بس كه طبق صريح آيات قرآن مجيد، چيزى كه سبب فضيلت آدم بر فرشتگان شد و مسجود آنها گرديد علم و دانشى بود كه خداوند به آدم براثر استعدادش داد. نيز در اهميت علم همين بس كه خداوند در قرآن مجيد نام دانشمندان را پس از نام خود و فرشتگان آورده مىفرمايد: (شَهِدَ اللّٰهُ أَنَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ وَ الْمَلَائِكَةُ وَ أُوْلُوا الْعِلْمِ) .
#حکمت_288
🔶 @Nahj_Et
🔴نخست حق را بشناس سپس پيروانش را
🔰فردی به نام حارث ابن حَوط نزد امام علی(ع) می آید و در این باره سخن می گوید که من نمی توانم باور کنم که اصحاب جمل، یعنی کسانی مانند طلحه و زبیر، گمراه و اهل باطل باشند. امام به او می فرماید:
💠ای حارث! تو به امور پایین نگاه کرده ای و به بالاتر از خود نظر نیفکنده ای و به همین جهت حیران گشته ای. تو حق را نشناخته ای تا آن کس را که در جانب حق است بشناسی و باطل را هم نشناخته ای تا طرفداران آن را بشناسی»
🖊امام(ع) در این حدیث نیز بر این نکته تاکید می ورزد که افراد و گروه ها معیار و ملاک شناخت حق از باطل نیستند بلکه برعکس حق و باطل ملاک و معیار شناخت افراد است. اما نکته مهم دیگری که امام(ع) به آن اشاره می کند این است که به حارث می فرماید تو به امور پایین تر از خود نگاه کرده ای و به امور بالاتر از خود نظر نیفکنده ای. یافتن درست دین و درک درست حقیقت به نوع نگاه انسان نیز بستگی دارد. تا هنگامی که انسان در پی امور پست و حقیر است نمی تواند درک درستی از حقیقت به دست آورد و در واقع این مهم ترین مانع شناخت حق است.
📘#حکمت_262
🔶 @Nahj_Et
🔵با اين شرط من مدافع شما در قيامتم!
#نهج_البلاغه
◽️وَاخْرُجُوا إِلَى اللهِ بِمَا افْتَرَضَ عَلَيْکُمْ مِنْ حَقِّهِ، وَ بَيَّنَ لَکُمْ مِنْ وَظَائِفِهِ. أَنَا شَاهِدٌ لَکُمْ، وَ حَجِيجٌ يَوْمَ الْقِيَامَةِ عَنْکُمْ
💠 با انجام واجبات، حقوق الهى را ادا کنید، که وظائف شما را آشکارا بیان کرده و من گواه اعمال شما بوده و در روز قیامت از شما دفاع مى کنم و به سود شما گواهى مى دهم.
📘#خطبه_176
🔶 @Nahj_Et
#حدیث
امام علی علیه السلام:در يك روز، به قدر يك سال نگران و غمگين نباش؛ كه در هر روز غم همان روز تو را كافى است. اگر يك سال از عمرت مانده باشد، خداوند عزّوجلّ از پس هر روز، روزىِ تازه ات را خواهد داد، و اگر يك سال از عمرت نمانده باشد. پس چرا غم و اندوهِ زمانى را مىخورى كه از آنِ تو نيست؟!
📚#حکمت_379 نهج البلاغه
🔶 @Nahj_Et
♨️دوستى با بى خردان و خلافكاران بپرهيز
#نهج_البلاغه
◽️وَاحْذَرْ صَحَابَةَ مَنْ يَفِيلُ رَأْيُهُ وَيُنْکَرُ عَمَلُهُ فَإِنَّ الصَّاحِبَ مُعْتَبَرٌ بِصَاحِبِهِ
🔴از همنشينى با کسى که فکرش ضعيف و عملش زشت است بپرهيز، زيرا معيار سنجش شخصيت هر کس ، يارانش هستند»
📘 #نامه_69
🔶 @Nahj_Et