🔴روش برخورد با دنيا
#نهج_البلاغه
💥 فَلْتَکُنِ الدُّنْيَا في أَعْيُنِکُمْ أَصْغَرَ مِنْ حُثَالَةِ الْقَرَظِ وَ قُرَاضَةِ الْجَلَمِ
🌎اى مردم بايد دنياى حرام در چشمانتان از پر كاه خشكيده، و تفاله هاى قيچى شده دام داران، بى ارزش تر باشد
#خطبه_32
🔶 @Nahj_Et
#نهج_البلاغه
◽️وقد قال له طلحه والزبیر: نُبایِعُکَ عَلى أَنّا شُرَکاؤُکَ فی هذَا الاَْمْر:لاَ، وَلکِنَّکُمَا شَرِیکَانِ فِی الْقُوَّهِ وَالاِْسْتِعَانَهِ، وَعَوْنَانِ عَلَى الْعَجْزِ وَالاَْوَدِ.
💠امام علیه السلام در پاسخ طلحه و زبیر آنجا که به امام پیشنهاد خلافت شورایى کردند و گفتند با تو بیعت مى کنیم به این شرط که در حکومت شریک باشیم، فرمود: نمى شود (زیرا شرکت در خلافت معنا ندارد) شما شریک در تقویت و کمک و یار و یاور به هنگام ناتوانى و سختى و مشکلات باشید.
📘#حکمت_202
🔶 @Nahj_Et
💠🔹؛ از لحظۀ انعقاد نطفۀ ما در رحم مادر، تا لحظهاى كه چشم از اين جهان فرو مىبنديم نعمتهايى به سوى ما سرازير است كه بسيارى از آنها را حتّى يك گام براى تحصيلش برنداشتيم. وجدان آدمى قضاوت مىكند كه به دنبال آفرينندۀ اين نعمتها برويم و شكر منعم به جا بياوريم. از اينجا مسائل مربوط به خداشناسى و معارف دينى شكل مىگيرد. در مسائل عملى كه مربوط به اطاعت و ترك عصيان است نيز همين معنا صادق است. به فرض كه خداوند مجازاتى براى معصيتكاران قرار نداده بود باز هم وجدان ما قضاوت مىكرد كه از باب شكر منعم عصيان او را ترك كنيم.
#حکمت_290
🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
💠🔹؛ از لحظۀ انعقاد نطفۀ ما در رحم مادر، تا لحظهاى كه چشم از اين جهان فرو مىبنديم نعمتهايى به سوى
💠🔹اينجا روشن مىشود كه مسئلۀ اطاعت فرمان خدا و ترك عصيان او مسئلهاى عقلى است كه از مسئلۀ شكر منعم، سرچشمه مىگيرد. برخلاف كسانى كه تصور مىكنند اينها تنها جنبۀ شرعى و قرارداد الهى دارد. ازاينرو در حديثى از پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله مىخوانيم كه شبى از شبها عايشه (هنگامى كه تلاش و كوشش پيامبر صلى الله عليه و آله را در عبادت پروردگار ديد) گفت: چرا اينقدر خود را به زحمت و رنج مىافكنى در حالى كه خداوند گذشته و آيندۀ تو را بخشيده است؟ پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود: «اى عايشه! أَلا أَكُونُ عَبْداً شَكُوراً؟؛ آيا بندۀ شكرگزار خدا نباشم؟»
#حکمت_290
🔶 @Nahj_Et
🌹🌹امیرالمومنین علی علیه السلام:
💢خدا را ستايش مي كنيم بر آنچه گرفته و بخشيده، بر نعمتهايي كه عطا كرد و آزمايشهايي كه انجام داد، خداوندي كه بر هر چيز پنهاني آگاه و در باطن هر چيزي حضور دارد، به آنچه در سينه هاست آگاه و بر آنچه ديده ها دزدانه مي نگرد داناست
💢و گواهي مي دهم كه خدا يكي و جز او خدايي نيست و گواهي مي دهم كه حضرت محمد (ص) برگزيده و فرستاده اوست، آن گواهي كه با او درون و بيرون، قلب و زبان، هماهنگ باشد.
💢به خدا سوگند! اينكه مي گويم بازي نيست، جدي و حقيقت است، دروغ نيست و آن چيزي جز مرگ نيست، كه بانگ دعوت كننده اش رسا و به سرعت همه را ميراند، پس انبوه زندگان و طرفداران، تو را فريب ندهند،
💢همانا گذشتگان را ديدي كه ثروتها اندوختند و از فقر و بيچارگي وحشت داشتند و با آرزوهاي طولاني فكر مي كردند در امانند و مرگ را دور مي پنداشتند، ديدي چگونه مرگ بر سرشان فرود آمد؟ و آنان را از وطنشان بيرون راند؟ و از خانه امن كوچشان داد؟ كه به چوبه تابوت نشستند و مردم آن را دست به دست مي كردند؟ و بر دوش گرفته و با سرانگشت خويش نگاه مي داشتند؟
💢آيا نديديد آنان را كه آرزوهاي دور و دراز داشتند، و كاخهاي استوار مي ساختند و مالهاي فراوان مي اندوختند؟ چگونه خانه هايشان گورستان شد؟ و اموال جمع آوري شده شان تباه و پراكنده و از آن وارثان گرديد؟ و زنان آنها با ديگران ازدواج كردند؟ نه مي توانند چيزي به حسنات بيفزايند و نه از گناه توبه كنند!
💢كسي كه جامه تقوا بر قلبش بپوشاند، كارهاي نيكوي او آشكار شود و در كارش پيروز گردد، پس در به دست آوردن بهره هاي تقوا فرصت غنيمت شماريد و براي رسيدن به بهشت جاويدان رفتاري متناسب با آن انجام دهيد، زيرا دنيا براي زندگي هميشگي شما آفريده نشد، گذرگاهي است تا در آن زاد و توشه آخرت برداريد، پس با شتاب، آماده كوچ كردن باشيد و مركب هاي راهوار براي حركت مهيا داريد.
📚نهج البلاغه، #خطبه_132
🔶 @Nahj_Et
💢 حکم سرقت از بیت المال
💠 امام علی علیه السلام فرمودند:
🔹روايت شده: دو مرد را به حضورش آوردند كه از بيت المال دزدى كرده بودند: يكى از آن دو نفر بنده اى بود از بيت المال، و آن ديگرى غلام مردم. فرمود:
اين عبد از بيت المال است و او را حدّى نيست، مال خداوند برخى از آن برخى ديگر را خورده. و امّا غلام را حدّ الهى مقرر است. پس دست او را بريد.
📚 ح#کمت_271 نهج البلاغه
🔶 @Nahj_Et
💠امیرالمومنین علیه السلام فرمودند:
🔹به زودی دو گروه درباره من هلاک میشوند: دوست افراطی که محبتش او را به غیر حق میکشاند و دشمن افراطی که از سر دشمنی، قدم در غیر طریق حق مینهد. بهترین مردم درباره من گروه #میانهرو هستند، از آنها جدا نشوید و همیشه همراه جمعیتهای بزرگ (اکثریت طرفدار حق) باشید که دست خدا با جمعیت است و از جدایی بپرهیزید (جدایی از تودههای عظیم و مۆمن)، زیرا افراد تنها و جدا، نصیب شیطانند همانگونه که گوسفند تکرو، طعمه گرگ است.
خطبه 127، فراز 5
«وَ سَیَهْلِکُ فِیَّ صِنْفَانِ مُحِبٌّ مُفْرِطٌ یَذْهَبُ بِهِ الْحُبُّ إِلَی غَیْرِ الْحَقِّ وَ مُبْغِضٌ مُفْرِطٌ یَذْهَبُ بِهِ الْبُغْضُ إِلَی غَیْرِ الْحَقِّ وَ خَیْرُ النَّاسِ فِیَّ حَالًا النَّمَطُ الْأَوْسَطُ فَالْزَمُوهُ وَ الْزَمُوا السَّوَادَ الْأَعْظَمَ فَإِنَّ یَدَ اللَّهِ [عَلَی] مَعَ الْجَمَاعَةِ وَ إِیَّاکُمْ وَ الْفُرْقَةَ فَإِنَّ الشَّاذَّ مِنَ النَّاسِ لِلشَّیْطَانِ کَمَا أَنَّ الشَّاذَّ مِنَ الْغَنَمِ لِلذِّئب»
#خطبه_127
🔶 @Nahj_Et
✨﷽✨
#بیت_المال_و_امیرالمومنین
سوید بن غفله میگوید روزی خدمت امیرمومنان علی علیه السلام شرف یاب شدم . دیدم روی حصیر کوچکی نشسته است
در خانه امیرالمومنین جـز آن حصیر چیز دیگر نبود ، عرض کردم یا علی! بیـت المال در اختیار شماست ، در این خانه جـز این حصیر چیز دیگر از لوازم یافت نمی شود
فرمودند : سویـد بن غفله ! عاقل در مسافر خانه و خانه ای که باید از آنجا نقـل مکان کند ، تهیه وسایل نمی نماید
ما خانه امن و راحتی داریم ، که بهترین اسبــاب خود را به آنجا انتقال میدهیم . به زودی من بــه سوی آن خانه رهسپار خواهم شد
بحارالانوار ، جلد ۶۷ ، صفحه ۳۲۱
امیرالمومنین على عليه السلام : از كسانى مباش كه بى عمــل ، بــه #آخـرت اميد دارند . از گنــاه باز مى دارند ، امــا خــود باز نمــى ايســتند ، بـه كارهايــى فرمان مى دهنــد كه خود انجـام نـمى دهند.
نهج البلاغه #حكمت_150
🔶 @Nahj_Et