📿یُحِبُّ الصَّالِحِینَ وَلاَ یعْمَلُ عَمَلَهُمْ، وَیُبْغِضُ الْمُذْنِبِینَ وَهُوَ أَحَدُهُمْ
🌎(از کسانى مباش که) صالحان را دوست دارد ولى عمل آنها را انجام نمى دهد و گنهکاران را دشمن مى شمارد ولى یکى از آنهاست
✍این در واقع نوعى تناقض در فکر و عمل است; از نظر تفکر عشق به صالحان دارند لابد به موجب اعمال صالح آنها; ولى از نظر عمل آنچه را بدان عشق مى ورزیده کنار مى گذارند. همچنین در نقطه مقابل از ظالمان و عاصیان و فاسقان متنفرند که به یقین به سبب اعمالشان است در حالى که در مقام عمل آلوده به همان اعمال اند. ممکن است در آن درجه از شدت نباشد; ولى به هر حال با دیدى کلى عمل آنها هماهنگ با اعمال کسى است که از وى متنفرند. این تناقض به راستى عجیب، و نشانه ضعف ایمان و اراده و غلبه هواى نفس است.
📙#حکمت_150
🔶 @Nahj_Et
#خطبه_متقین
📌قسمت سی و یکم
🔰امیر المومنین عليه السلام سپس به بيان نه وصف ديگر از اوصاف برجسته پرهيزگاران مى پردازد و مى فرمايد:
✨تَرَاهُ قَرِيباً أَمَلُهُ،
💠او را مى بينى که آرزويش نزديک
✍در اين عبارت، امام نخست از کوتاهى آرزوها سخن مى گويد، زيرا آرزوهاى دور و دراز ـ همان گونه که در روايات وارد شده ـ سبب فراموشى آخرت مى گردد و نسيان آخرت، بلاى بزرگى است که سرچشمه انواع گناهان و خطاهاست.
درست است که وجود اميد و آرزو در انسان، انگيزه حرکت و فعاليت است، همان گونه که در حديث نبوى آمده است: «الاَْمَلُ رَحْمَةٌ لاُِمَّتى وَ لَوْلا الاَْمَلُ ما رَضَعَتْ والِدَةٌ وَلَدَها وَ لا غَرَسَ غارِسٌ شَجَراً; اميد و آرزو مايه رحمت است براى امت من و اگر نبود، هيچ مادرى فرزندش را شير نمى داد و هيچ باغبانى درختى نمى نشاند».
✔️ ولى هرگاه از حد بگذرد و به صورت آرزوهاى دور و دراز درآيد تمام نيروها و افکار انسان را مجذوب دنيا مى کند و همه چيز به فراموشى سپرده مى شود و حتى انسان با چنين حالتى از دنياى خود نيز بهره نمى برد.
📝ادامه دارد...
🔶 @Nahj_Et
حکمت 130 نهج البلاغه.mp3
7.21M
🌸🍃🌸🍃
🍃
📚شرح و تفسیر #حکمت_130(کلمات قصار)
⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین #محمدی_شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی
🎤بیان شیوا و روان و ساده
⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه
🔶 @Nahj_Et
🌹سلام همراه گرامی!
🔷 سوالات شرعی خود را از کارشناس محترم بپرسید.
در اسرع وقت در کانال 🅿️ @P_Ahkaam پاسخ داده خواهد شد.
👈🏼ارسال پرسش👉🏼
لینک حرف ناشناس👇🏼
https://6w9.ir/Harf_8899961
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️تقدیم به غدیری ها، دوستداران و مُحبّین امام علی علیه السلام...
🎙حجت الاسلام والمسلمین استاد #رفیعی
#غدیر
#عید_غدیر
#من_غدیری_ام
🔶 @Nahj_Et
🍃🌼وَ قَالَ علیه السلام مَنِ استَبَدّ بِرَأیِهِ هَلَکَ وَ مَن شَاوَرَ الرّجَالَ شَارَکَهَا فِی عُقُولِهَا
🍃🌼سه سخن از سخنان امام (علیه السلام): (هر کس تسلط یافت، خودرای می شود، و هر کس خودرای شد، هلاک می شود، و هر کس با مردان مشورت کند، شریک عقلهای آنها می گردد). یکی از آن سخنان این است که: هر کس سیطره یافت، خودرای می شود. مقصود این است که روش پادشاهان در امور مورد علاقه شان، خودرایی و تکروی است، از آن جهت که بر دیگران مسلطند و نسبت به خواهشهای نفسانی خود، بلامنازعند. و این سخن مانند ضرب المثلی است که آن را در مورد کسانی به کار می برند که به کاری دست یابند، و بعد آن را به خود اختصاص دهند و دیگران را مانع شوند. سخن دوم: هر که خودرای شد، به هلاکت رسید. زیرا تکروی انسان در فکر و نظر خود و نپذیرفتن نصیحت و مشورت دیگران در جنگ و امثال آن، او را در معرض خطا قرار می هد و باعث هلاکت او می گردد، گویا امام (علیه السلام) فرموده است: هر کس خودرای باشد، در معرض هلاکت است، بنابراین هلاکت را- از باب اطلاق م بالفعل بر مابالقوه- به جای: معرض هلاکت، به طور مجاز به کار برده است. سخن سوم: هر کس با مردان مشورت کند، شریک عقلهای آنان است. توضیح آن که در آن صورت از بهترین نظر بهره برداری کرده و آن را به کار می بندد، پس تمام خردهای مردان، در اختیار او قرار گرفته است، چه او از نتایج خردها سود می برد. و این سخن تشویق به مشورت با دیگران است
📙شرح#حکمت_161
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص165
🔶 @Nahj_Et
🍃🌺قَالَ علیه السلام مَن کَتَمَ سِرّهُ کَانَتِ الخِیَرَةُ بِیَدِهِ
🍃🌺هر کس راز خود را پنهان دارد، بر خیر و صلاح خویش مسلط است.) این سخن درباره ی وادارسازی به پنهان داشتن راز است. یعنی اختیار فاش ساختن و پنهان داشتن راز در اختیار خود اوست بر خلاف کسی که راز خود را فاش سازد، دیگر پنهان داشتن آن ممکن نخواهد بود.
📙شرح#حکمت_162
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص166
🔶 @Nahj_Et
1001 fazilat.pdf
7.97M
#پست_ویژه⭐️
🔻فایل pdf کتاب ۱۰۰۱ فضیلت از #امیرالمومنین سلام الله علیه در کتب #اهل_سنت
#احتجاج_با_اهلسنت
#عید_غدیر 💐
🔶 @Nahj_Et
💠قَالَ علیه السلام الفَقرُ المَوتُ الأَکبَرُ
💠(تنگدستی، مرگ بزرگتر است). مردن با صفت بزرگتر را برای تهیدستی استعاره آورده است. اما این که تنگدستی نوعی مردن است، به دلیل آن است که شخص بی چیز، از خواسته ها و مقاصدی که سرمایه زندگی مادی است بریده و به خاطر از دست دادن آنها غمگین است. و اما این که بزرگتر است، چون در طول زندگی شخص تنگدست، غمها و سختیهای تنگدستی پیاپی می رسد، اما غم مردن یکباره است. و این نوعی مبالغه در سختی فقر و تنگدستی است.
📙شرح#حکمت_163
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص167
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 پاشو بریم نجف ☘
نماهنگ محمد فصولی و گروه سرود ابناءالحسن❣🌹🍃
🔶 @Nahj_Et
🌺قال رسول الله صلى الله عليه واله :
♦️"وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ وَلَايَةُ اللَّهِ وَ حُبُّهُ عِبَادَةُ اللَّهِ وَ اتِّبَاعُهُ فَرِيضَةُ اللَّهِ وَ أَوْلِيَاؤُهُ أَوْلِيَاءُ اللَّهِ وَ أَعْدَاؤُهُ أَعْدَاءُ اللَّهِ وَ حَرْبُهُ حَرْبُ اللَّهِ وَ سِلْمُهُ سِلْمُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَل"
🌼ولايت على بن ابيطالب(ع) ولايت خداست، دوست داشتن او عبادت خداست، پيروى کردن او واجب الهى است و دوستان او دوستان خدا و دشمنان او دشمنان خدايند، جنگ با او، جنگ با خدا و صلح با او، صلح با خداى متعال است.
📚امالی شیخ صدوق، ص32
🌸سالروز اکمال دین و اتمام نعمت بر همهی شیعیان جهان تبریک و تهنیت باد🌸
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥فضائل مولا امیرالمومنین علیهالسلام در کتب اهل سنت
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حکمت 131 نهج البلاغه...mp3
20.86M
🌸🍃🌸🍃
🍃
📚شرح و تفسیر #حکمت_131(کلمات قصار)
⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین #محمدی_شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی
🎤بیان شیوا و روان و ساده
⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه
🔶 @Nahj_Et
#نهج_البلاغه
▫️قَدْ کَفَاکُمْ مَؤُونَةَ دُنْيَاکُمْ، وَ حَثَّکُمْ عَلَى الشُّکْرِ، وَ افْتَرَضَ مِنْ أَلْسِنَتِکُمُ الذِّکْرَ
🟤خداوند نياز دنياى شما را برطرف ساخته و شما را به شکر نعمتهايش ترغيب کرده و ذکر و ياد خود را با زبانهايتان بر شما واجب ساخته است (تا دلهايتان همواره بيدار باشد)
✍اشاره به اينکه از يک سو شما را مشمول انواع نعمتها ساخته و به حکم (وَسَخَّرَ لَکُمْ مَّا فِى السَّمواتِ وَ مَا فِى الاَْرْضِ) و (هُوَ الَّذِى خَلَقَ لَکُمْ مَّا فِى الاَْرْضِ جَمِيعاً) همه مواهب زمين و آسمان را از نور آفتاب گرفته تا باران حياتبخش و نسيم روح پرور و چشمه ها و نهرها و منابع زيرزمينى و رو زمينى، همه را مسخّر شما کرده است. از سوى ديگر، به شما دستور شکرگزارى داده، همان کارى که موجب فزونى نعمت و بقاى مواهب الهى و الطاف او خواهد شد. از سوى سوم شما را وادار به ياد او کرده، يادى که مايه آرامش دلها و نجات از چنگال شيطان است
اينکه ملاحظه مى شود امام عليه السلام از ميان همه اعمال واجب و مستحب بر ذکر زبانى تکيه کرده به جهت آن است که ذکر با زبان، مايه بيدارى دل است و اين بيدارى سرچشمه اصلى حرکت به سوى خير و سعادت است. افزون بر اين اگر زبان در اختيار ذکر خدا قرار نگيرد در اختيار شيطان قرار خواهد گرفت و مى دانيم که بخش مهمّى از گناهان کبيره با زبان انجام مى شود.
📙#خطبه_183
🔶 @Nahj_Et
💠قَالَ علیه السلام مَن قَضَی حَقّ مَن لَا یَقضیِ حَقّهُ فَقَد عَبَدَهُ
💠هر که ادا کند حق کسی را که حقش را ادا نمی کند، در حقیقت او را بندگی کرده است.) مقصود امام (علیه السلام) ادای حق در بین دوستان است. براستی که چنین است، زیرا ادای حق کسی که رعایت حقش را نمی کند، نه به خاطر سودجویی و نه به دلیل دفع زیان او است، بلکه به خاطر خود او، و یا ترس از او، و یا به امید طمعی از اوست که همه ی اینها شکلی از بندگی است
📙شرح#حکمت_164
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص168
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰🎥 استوری موشن/فرازهایی از خطبه 192 نهج البلاغه.
تولیدگر: علی شاکری
#غدیر_مظهر_عزت
#علی_اقتدار_شیعه
🔶 @Nahj_Et