فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صلوات خاصه امیرالمؤمنین:❤️
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ...
🔶 @Nahj_Et
🕊💐 یاری خدا 💐🕊
🌷 امام على (علیه السلام) :
🌾🌼 چشمان خود را هنگام شب بیدار نگه دارید و شکم هاى خود را لاغر کنید و دارایی هاى خویش را انفاق کنید و از هزینه کردن اموال خود در راه خودسازی بخل نورزید؛ زیرا خداوند فرمود:
خدا را یارى کنید شما را یارى مى کند و گام هاى شما را استوار مى دارد.
📚 نهج البلاغه، #خطبه_183
🔶 @Nahj_Et
💠 نهجالبلاغه کتاب هدایت مغزها
🔹اميرالمؤمنين عليهالسلام در نهجالبلاغه دربارهى توحيد، نبوت، امامت، قيامت و معاد و قدرت خدا و مسايل اعتقادى بحثهاى مفصلى كرده اند كه اگر انديشمندان فقط به ترجمهى درست و توضيح مختصر همين مطالب بپردازند، حقايق بسيارى از ايدئولوژى اسلام در اختيار ذهن و دل شنوندگان و خوانندگان قرار خواهد گرفت. على عليهالسلام در اين خطبهها به فكر آن است كه مغزها را بسازد و هدايت كند.
کتاب گفتارى درباره حكومت علوى ص۱۱
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❄️وَ انْقَادَتْ لَهُ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةُ بِأَزِمَّتِهَا، وَ قَذَفَتْ إِلَيْهِ السَّمَاوَاتُ وَ الْأَرَضُونَ مَقَالِيدَهَا، وَ سَجَدَتْ لَهُ بِالْغُدُوِّ وَ الْآصَالِ الْأَشْجَارُ النَّاضِرَةُ، وَ قَدَحَتْ لَهُ مِنْ قُضْبَانِهَا النِّيرَانَ الْمُضِيئَةَ، وَ آتَتْ أُكُلَهَا بِكَلِمَاتِهِ الثِّمَارُ الْيَانِعَةُ.
🌖دنیا و آخرت اطاعت او کردند و آسمان ها و زمین ها کلیدهای (وجود و جریان) خود را به او سپردند. و درختان سرسبز و باطراوات هر صبحگاه و شامگاه به او سجده کردند. و از شاخه های سبز خود آتشهای سرخ برافروختند و میوه های رسیده با مشیتها و اوامر او آماده خورده شدن گشتند.
📘#خطبه_133
🔶 @Nahj_Et
🌹امیرالمومنین علیه السلام :
🔻بِئْسَ الزَّادُ إِلَى الْمَعَادِ، الْعُدْوَانُ عَلَى الْعِبَادِ
◾️بدترين توشه براى آخرت ستم بر بندگان (خدا) است.
نهج البلاغه #حکمت_221
✍ دنیا سرایى است که همگان از آن براى رفتن به سوى آخرت توشه بر مى دارند و هر کسى به فراخور حال و اعمال خود توشه اى تهیه مى بیند.بهترین توشه ها تقواست «وَتَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَیْرَ الزَّادِ التَّقْوَى(بقره، آیه ۱۹۷) وبدترین توشه ظلم به بندگان خداست. بِئْسَ الزَّادُ إِلَى الْمَعَادِ، الْعُدْوَانُ عَلَى الْعِبَادِ
🔸زیرا گناهانى که جنبه معصیت الله دارد و یا ظلم بر خویشتن است با توبه آمرزیده مى شود و حتى بدون توبه امید عفو الهى و شفاعت درباره آن وجود دارد. البته این به معنای بی اهمیت بودن گناهان نیست گناه همیشه مذموم است ونباید انجام داد.
🔹ولى آنجا که پاى ظلم بر دیگران به میدان مى آید نه با آب توبه شسته مى شود و نه با عنایت شفاعت و جز با رضایت صاحب حق نجات از عواقب آن ممکن نیست و در آخرت هم کسی راضی به بخشش نخواهد بود به همین دلیل امام علیه السلام آن را بدترین زاد و توشه قیامت شمرده است.
🔸 زاد و توشه چیزى است که در راه سفر و به هنگام رسیدن به مقصد به انسان کمک مى کند و به یقین ظلم چنین موقعیتى را ندارد، بنابراین انتخاب این لفظ در اینجا نوعى کنایه بلیغ است، درست مانند این است که انسان در سفرهاى دنیا به جاى حمل مواد غذایى مشتى از سموم با خود ببرد به او مى گوییم بدترین توشه آن است که به جاى غذا سموم با خود حمل کنى.
🔹امام باقر علیه السلام فرمود : هنگامى که رحلت پدرم على بن الحسین فرا رسید مرا به سینه خود چسبانید، سپس فرمود: «فرزندم من تو را به چیزى وصیت مى کنم که پدرم در آستانه شهادت مرا به آن توصیه کرد و گفت این چیزى است که پدرش امیرالمومنین علیه السلام به آن حضرت توصیه کرده است فرمود: «یا بُنَىَّ إیّاکَ وَظُلْمَ مَنْ لایَجِدُ عَلَیْکَ ناصِراً إلاّ اللهُ; از ستم کردن بر کسى که هیچ یار و یاورى جز خدا ندارد بترس.(کافی ج ۲ ص ۳۳۲)
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📙 توصیف اصحاب راستین پیامبر
صلی الله علیه واله والسلم
📌 نهجالبلاغه/ #خطبه_121/ قسمت7
🎤صوتی استاد مفسردکتر#محمدعلی_انصاری
🔶 @Nahj_Et
❇️ شرحی دقیق بر فراز پایانی خطبه ۱۸۷ از ابن میثم بحرانی ره ، شارح بزرگ نهج البلاغه
🔸امام علیه السلام به منظور روشن شدن راه سعادت، موقعیت خود را در میان جامعه زمانش به چراغی در تاریکی تشبیه فرموده و جمله «يَسْتَضِيءُ بِهِ مَنْ وَلَجَهَا» اشاره به وجه شبه می باشد، به این بیان که طالبان هدایت از او و پیروان واقعیش، از روشنایی علم و راهنمایی آن حضرت کسب نور می کنند، و به راه رشد و حقیقت واصل می شوند، همان طور که رونده در تاریکی به وسیله چراغ راه خود را می بیند، و لازمه این همانندی، آن است که امام علیه السلام #وضع_مردم_زمان_خود_را_به_تاریکی تشبیه فرموده، و چنان وانمود ساخته است که اگر او، در میان آنان نباشد تمامشان مقهور و شکست خورده خواهند بود.
🔹بعد از آن که با تشبیه وجود خود به چراغ نورانی، فضیلت خویش را روشن فرمود، از آنان می خواهد که به سخنانش گوش فرا دهند، و دل ها را برای فهمیدن نصایح و اندرزهایش آماده سازند، چنان که هر گوینده ای، از مخاطب های خود چنین انتظاری دارد.
🔸اثبات گوش برای دلها، از باب استعاره است به این بیان: علم و آگاهی را که دل نسبت به گفته ها دارد تشبیه به گوش فرموده که آن نیز سخنان را می شنود، و سپس از آنان خواسته است که #دلها_را_آماده_سازند، نه گوشهای جسمانی را چرا که حرفها بر دل می نشیند نه بر گوشهای مادّی و محسوس، آری دل است که آمادگی و توجهش به اندیشیدن در گفته های مسموع، سبب حصول درک، علم و فهم می باشد.۱
✍ اکنون نیز جامعه بشریت در ظلمت وتاریکی توهّمات ،تاریکی منیّتها و شهوتها، تاریکی جهل ها و جهالت ها ، تاریکی ایسم ها و مکتب های خودساخته و... به سر می برد وبیش از هر زمان دیگر نیازمند سخنان ارزشمند امیرالمومنین علیه السلام هست اما متاسفانه برای ترویج نهج البلاغه کم کاری ها، بی توجهی ها، کوتاهی ها و... دیده می شود.
۱. ترجمه شرح نهج البلاغه(ابن ميثم) ج ۴ ص ۳۲۷
🔶 @Nahj_Et
💠 #عظمت_ترویج_کنندگان_نهج_البلاغه
🌹امام حسن عسکری علیه السلام:
🌺 سجده بر غیر خدا شایسته و مورد پذیرش دین نیست.اما اگر قرار بود که کسی را جز خدا سجده کنند، به مردم فرمان می دادم، بر اشخاصی که فضایل و علوم علی بن ابی طالب علیه السلام ، وصی پیامبر را به آنها می رسانند ، سجده کنند.
بحار الأنوار ج ۲۱ ص ۲۲۹
✍ این حدیث گهربار در صدد بیان عظمت مروّجان فضائل و علوم امیرالمومنین علیه السلام می باشد. چرا که نشر فضائل وعلوم مولا، باعث محبت به مولا و تقویت ایمان فرد وجامعه و دارای ثمرات بی شمار دیگری است.
💐 نهج البلاغه شریف هم بخشی از علوم علوی را در بر دارد و هم در واقع بیان فضائل مولا است. بنابراین #ترویج_نهج_البلاغه خوانی قطعا از مصادیق این حدیث گهربار است.
🔶 @Nahj_Et
💠 ویژگی های دین اسلام
🌹امیرالمومنین علیه السلام :
#اسلام
۱.حـــجّـــت و بـــرهـــان بـــرای گــویــندگــان
۲.گــــواه روشــــن بــــرای دفــــاع کـنندگـــان
۳.نــشــانــهٔ گــویــا بــرای جــویــنــدگان حــق
۴.روشــن بینی بـرای صــاحـبان عـــزم و اراده
۵.عــبــرت اســت بــرای عــبــرت گـیـرنـدگــان
۶.عاملنجات و رستگاری برایتصدیق کنندگان
۷.آرامــــش دهــــنــــدهٔ تــــکــــیــه کــنندگــان
۸. راحــــت و آســـایــــشِ تـــوکــــل کـنندگـان
۹.ســپری نگه دارنده برای استقامت دارندگان
۱۰. روشـــــــــــــن تـــــــــــریـــــــــن راه هـــــا
۱۱.جــــــــادّه هــــــــایــــــــش درخــــــشــــــان
۱۲.نـــشـــانهٔ هـــای آن در بـــلند تـــرین جایگاه
۱۳.چـــراغ هـــایـــش پـــر فــــروغ و ســـوزان
۱۴.مـــيـــدان مـسابقه آن پـاكيزه بـــراى پاكان
ســرانجام مسابقه هــاى آن روشن و بى پايان
مسابقه دهندگان آن پيــشى گــيرنده و چـابك
سوارانند.
نهج البلاغه #خطبه_106
🔶 @Nahj_Et
💠🔹وَ قَالَ علیه السلام فِی کَلَامٍ لَهُ وَ وَلِیَهُم وَالٍ فَأَقَامَ وَ استَقَامَ حَتّی ضَرَبَ الدّینُ بِجِرَانِهِ
💠🔹حاکمی فرمانروای مردم شد، پس برپا داشت و پایداری کرد تا دین همچون شتر در حال آسایش سر بر زمین نهاد). نقل کرده اند که مقصود از فرمانروا، عمر بن خطاب است. و این سخن جزئی از خطبه ای طولانی است که امام (علیه السلام) در روزگار خلافت خود ایراد کرده است، و از نزدیکی و خصوصیت خود، و محرم اسرار پیامبر (صلی الله علیه و آله) بودن خود یاد کرده و می گوید: مردم مسلمان پس از پیامبر (صلی الله علیه و آله) با رای خود مردی از خودشان را برگزیدند و او در عین حال که ضعیف بود ولی با پشتکاری که داشت زمام امر را بر عهده گرفت و دین را استوار ساخت. پس از او حاکمی، فرمانروای مردم شد که امر زندگی و دینی مردم را برپا داشت و با این که دو صفت کجروی و ناتوانی را داشت، سرانجام چون شتری که جلو گردن خود را بر زمین می نهد، توانست بر کار خود مستقر گردد و آنگاه سومی را جایگزین کردند که به هیچ وجه مالک نفس خود نبود، و خویشاوندانش بر او غالب شدند و او ا به سمت خواسته های خود کشاندند، چنانکه نوزاد گرسنه ی شتر به دنبال مادر می دود، و پیوسته کار بین او و مردم گاهی دور و گاهی نزدیک می شد، تا این که بر او تاختند و او را از پای درآوردند، سپس به قصد بیعت با من همچون هجوم ملخها روآوردند.
خطبه طولانی است. جران: جلو گردن شتر، ضربه بجرانه، به صورت وصف مستعار، کنایه از آرامش و پابرجایی اسلام است همانطوری که شتر بر زمین می خوابد و آرام می گیرد.
📙شرح#حکمت_467
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص471 شرح ابن میثم
🔶 @Nahj_Et
🍃قَالَ علیه السلام یأَتیِ عَلَی النّاسِ زَمَانٌ عَضُوضٌ یَعَضّ المُوسِرُ فِیهِ عَلَی مَا فِی یَدَیهِ وَ لَم یُؤمَر بِذَلِکَ قَالَ اللّهُ
سُبحَانَهُ وَ لا تَنسَوُا الفَضلَ بَینَکُم تَنهَدُ فِیهِ الأَشرَارُ وَ تُستَذَلّ الأَخیَارُ وَ یُبَایِعُ المُضطَرّونَ وَ قَد نَهَی رَسُولُ اللّهِ صلی الله علیه و....
🌹روزگاری بر مردم بیاید بسیار دشوار، که در آن زمان مالدار بر آنچه در دست دارد، سختگیر و بخیل باشد، در حالی که بر این مامور نشده. خداوند سبحان می فرماید: و لا تنسوا الفضل بینکم. یعنی احسان و فضل خدا را مابین خودتان فراموش نکنید. در آن روزگار، بدکاران گردنفرازی کنند، و نیکوکاران خوار شوند و با درماندگان معامله کنند، در حالی که پیامبر (صلی الله علیه و آله) از معامله با درماندگان نهی فرموده است). امام (علیه السلام) برای روزگار، نکوهشهایی نموده است: 1- کلمه ی (عضوض) را برای دنیا استعاره آورده است به اعتبار این که دنیا چون حیوان ناهموار، ناراحت کننده و گزنده است. وزن فعول در اینجا برای مبالغه است. 2- مالدار آنچه در دست دارد سخت می گیرد. کنایه از بخل وی از مال خود است، و برای درستی سخن خود: (و لم یومر بذلک)، یعنی: در حالیکه بدان مامور نشده است و به آیه ی مبارکه ی و لا تنسوا الفضل بینکم استدلال فرموده است، زیرا این آیه به استحباب صرف مازاد مال دلالت دارد، و این خود، با بخل در مال منافات دارد. 3- در آن روزگار، مقام بدان بالا می رود و نیکان خوار می گردند. 4- درماندگان، از روی جبر، با رهبران جور و ستمگران معامله کنند، و بر زشتی مطلب منع پیامبر را دلیل آورده است.
#حکمت_468
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صلوات خاصه امیرالمؤمنین:❤️
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ...
🔶 @Nahj_Et
❇️ یه نکته از ائمه مهربون
🌷امیرالمؤمنین علیهالسلام:
🔻خودت را به کارهای زیبا عادت بده که اگر به آنها عادت کنی، برایت لذت بخش میشوند.[1]
🔰یکی از کارهای قشنگی که میتونیم تو این روزها انجا بدیم، کمک کردن به همکلاسیهامون تو درساشونه.
💥وقتی به دوستامون تو درساشون کمک کنیم، هم خودمون حس خوب و لذتبخشی خواهیم داشت و هم اولین منفعتش برای خودمونه؛ چون معلوماتمون محکمتر میشه :))
📚[1]. شرح نهج البلاغه، ابن ابى الحديد، ج20، ص266، ح92.
🔶 @Nahj_Et
🔹آیت الله العظمی جوادی آملی:
✍وسوسه ابلیس همانند سمّ خطرناکی است که در فروشگاه سم است که شرط تأثیر کشنده آن نفوذ به دستگاه گوارش آدمی است. شیطان در گام نخست پیشنهاد میدهد و به منکرات فرا میخواند:«الَّذِی يُوَسوِسُ فی صدورِ النّاسِ» و در چنین حالی خدای سبحان به انسان هشدار میدهد که مواظب نفس خودت باش تا پای شیطان را به وجودت بازنكند: «ولَقَد خَلَقنَا الإنسنَ ونَعْلَمُ مَا تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ و نَحنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِن حَبْلِ الوَرید» و چنانچه با غفلت آدمی، شیطان جای پایی در درون انسان یافت، بر وی غلبه می یابد و در این حال به بدی فرمان میدهد: «إِنَّما يَأْمُرُكُم بِالسُّوء و الفحشاء». در چنین صورتی، نفس مجری درونی طرح های شیطان و شیطان بر همه قوای ادراکی و تحریکی انسان مسلط میشود.
📚سلونی قبل ان تفقدونی(تحریر نهج البلاغه) ج۴ ص۴٣
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📙 توصیف اصحاب راستین پیامبر
صلی الله علیه واله والسلم
📌 نهجالبلاغه/ #خطبه_121/ قسمت8
🎤صوتی استاد مفسردکتر#محمدعلی_انصاری
🔶 @Nahj_Et
🍃🌹قَالَ علیه السلام یَهلِکُ فِیّ رَجُلَانِ مُحِبّ مُفرِطٌ وَ بَاهِتٌ مُفتَرٍ
قال الرضی و هذامثل قوله علیه السلام
هَلَکَ فِیّ رَجُلَانِ مُحِبّ غَالٍ وَ مُبغِضٌ قَالٍ
🍃🌹دو دسته درباره ی من هلاک می شوند: دوستی که تندروی می کند، و بهتان زننده ای که دروغ می بندد .سیدرضی می گوید: این سخن مانند عبارت سابق آن بزرگوار: (هلک فی رجلان محب غال و مبغض قال) می باشد. دوست تندرو، مانند غلاه که زیاده از حد امام را ستوده و در طرف افراط بودند، و کسی که بهتان می زند و دروغ می بندد و او را کافر و خطاکار می شمارند، همچون خوارج که در طرف تفریطند. و این هر دو عمل دو صفت ناپسند و بیرون از فضیلت عدالتند. و قبلا معلوم شد که رذایل، پرتگاههای هلاکت اخروی هستند. و نظیر این سخن در پیش گذشت
📙شرح#حکمت_469
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص473 شرح ابن میثم
🔶 @Nahj_Et
✨وَ سُئِلَ عَنِ التّوحِیدِ وَ العَدلِ فَقَالَ علیه السلام
التّوحِیدُ أَلّا تَتَوَهّمَهُ وَ العَدلُ أَلّا تَتّهِمَهُ
✨از امام (علیه السلام) درباره ی توحید و عدالت پرسیدند: (توحید و پگانه دانستن خدا آن است که او را در اندیشه نیاوری، و عدالت آن است که او را متهم (به اجبار بنده بر عمل قبیح و بعد هم کیفر کردن او) نسازی). این دو کلمه با تمام اختصار و کوتاهی در نهایت ارزش و محور علم خداشناسی اند. کلمه ی نخست، مهمترین کلمه ای است که امام (علیه السلام) درباره ی توحید و تنزیه خداوند، به منظور تربیت بندگان خدا فرموده است، و ما معنای آن را در خطبه ی اول کتاب نقل کردیم. و خلاصه ی مطلب در اینجا آن است که قوه ی وهم تنها جزئیات مربوط به حسن را درک می کند و خداوند به اقتضای این که معقول صرف است، از محسوسات و متعلقات آن منزه و مبراست، ناگزیر، روا نیست که خدای تعالی را در تصور وهم درآوریم، و احکام وهم را بر ذات مقدس او اجرا کنیم. زیرا درباره ی او جز خلاف نخواهد بود، چون اقتضای وهم، آن است که خدا را محسوس و یا وابسته به محسوس بدانیم که از شان آن کثرت و ترکیب است و این دو با وحدت مطلقه حق تعالی منافات دارند. پس در حقیقت، امام (علیه السلام) توحید را به وسیله ی یکی از خواص آن که لازم سلبی اوست (به وهم نیامدن) معرفی نموده است. اما جمله ی دوم: مقصود از عدل، اعتقاد به جریان در تمام کارها و گفته های خداوند متعال است، و از لوازم چنین ویژگی آن است که بنده ی خدا او را متهم نسازد بر این که خداوند او را بر عمل ناروا مجبور ساخته و بعد او را به کیفر برساند و یا این که او را تکلیف ما لا یطاق نماید، و نظایر اینها از مسائل مربوط به اصل دین که معتزله در آنها به ظواهر قرآن توجه کردند.
📙شرح#حکمت_470
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص474 شرح ابن میثم
🔶 @Nahj_Et