eitaa logo
نهج البلاغه
36.8هزار دنبال‌کننده
7هزار عکس
2.8هزار ویدیو
61 فایل
🔹تبادل و تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak 🔴تبادل نظر
مشاهده در ایتا
دانلود
بارخدايا ما را از نمازگزارانی قرار ده كه با تو مناجات می كنند و تو با آنان نجوا می كنی، با تو به سخن می نشينند و تو با آنان در ژرفای خردهاشان سخن می گويی، تا بلكه از ناحيه‌ی چشمها، گوشها و دلهايمان از نور «بيداری و هشياری» روشنايی بگيريم.[۱] منزّهی تو، ای كسی كه نزد هر جاهل شناخته شده ای؛ «معروفٌ عند كلّ جاهلٍ». [۲]  بلكه هر موجودی به وسيله‌ ی تو شناخته شد؛ «تعرّفت لكلّ شى ءٍ»[۳] ما را به حقّ خودت عارف گردان و به سوی خويش مشتاق فرما، و از روآوری به غير خودت بی ميل كن، به حقّ همه‌ی پيامبران و مقرّبان درگاهت، به ويژه حضرت محمّد و آل اطهار او (سلام الله علیهم). 📚منابع: [۱]برگرفته از خطبه ۲۲۲ نهج البلاغه [۲]کافی ج۱ ص۹۱ ‌[۳]دعای عرفه حضرت سید الشهداء سلام الله علیه رازهای نماز ص۱۸۴ 🔶 @Nahj_Et
4_5956251931604158234.mp3
4.9M
🌺 شرح خطبه۸۳ 🔴جلسه۶ بخش‌‌دوّم 🎤 📙شرح 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم حضرت رسول اکرم صلي الله عليه و آله ـ في وَصِيَّتِهِ لاِءَبي ذَرٍّ ـ يا أبا ذَر ، طوبى لِلزّاهِدينَ فِي الدُّنيَا ، الرّاغِبينَ فِي الآخِرَةِ ، الَّذينَ اتَّخَذوا أرضَ اللّه ِ بِساطا ، وتُرابَها فِراشا ، وماءَها طيبا ، وَاتَّخَذُوا الكِتابَ شِعارا ، وَالدُّعاءَ لِلّهِ دِثارا ، وقَرَضُوا الدُّنيا قَرضا . پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله ـ در سفارش به ابو ذر ـ اى ابو ذر! خوشا به حال دل بُريدگانِ از دنيا و دل دادگان به آخرت؛ آنان كه زمين خدا را فرش خود قرار داده اند و خاكش را بستر و آبش را شربت گوارا؛ كتاب خدا را [چونان [جامه زيرين خود گرفتند و دعا به درگاه خدا را جامه رويين ، و دنيا را به كلّى پشتِ سر انداختند. علاّمه محمّد باقر مجلسى گويد: [ يعنى ] ملازمت با قرآن و دعا دارند ، چنان كه لباس انسان ، مدام با انسان است 📚منابع: (بحار الأنوار : ج ۶۹ ص ۲۷۶). الأمالي للطوسي : ص ۵۳۲ ح ۱۶۶۲ ، مكارم الأخلاق : ج ۲ ص ۳۷٠ ح ۲۶۶۱ كلاهما عن أبي ذرّ ، نهج البلاغة : الحكمة ۱٠۴ ، الأمالي للمفيد : ص ۱۳۳ ح ۱ ، الخصال : ص ۳۳۷ ح ۴٠ ، خصائص الأئمّة عليهم السلام : ص ۹۷ كلّها عن نوف البكالي عن الإمام عليّ عليه السلام نحوه ، بحار الأنوار : ج ۷٠ ص ۳۱۶ ح ۲۲ وراجع الكافي : ج ۲ ص ۱۳۲ ح ۱۵ و تحف العقول : ص ۲۸۱ . 🔶 @Nahj_Et
💠دعای روز هفتم ماه رمضان 🔹اللّهُمَّ أَعِنِّی فِیهِ عَلَی صِیامِهِ وَ قِیامِهِ وَ جَنِّبْنِی فِیهِ مِنْ هَفَوَاتِهِ وَ آثَامِهِ وَ ارْزُقْنِی فِیهِ ذِکرَک بِدَوَامِهِ بِتَوْفِیقِک یا هَادِی الْمُضِلِّینَ 🔸خدایا یارى كن مرا در این روز بر روزه گرفتن و عبادت 🔸و بركنارم دار در آن از بیهودگى و گناهان 🔸و روزیم كن در آن یادت را براى همیشه 🔸 به توفیق خودت اى راهنماى گمراهان 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📒شمه ای از زندگی ابوذر در دوران خلافت عثمان 📌 نهج‌البلاغه/ خطبه130/ قسمت3 از 9 قسمت 🎤صوتی استاد مفسر دکتر 🔶 @Nahj_Et
56 فضای تاریک و غبار آلود_1.mp3
7.26M
🔆🔆🔆🔆🔆 💢قسمت 56 🔹 فضای بسیار تاریک برای مردم، در موضوع یافتن جبهه حق. 🔹 شخصی از علی(ع) پرسید: «یا علی! اگر کسی حق را اشتباه بفهمد و باطل را حمایت کند و در این مسیر کشته شود، خدا در قیامت با او چگونه رفتار خواهد کرد؟ ...» 🎤استاد محمد هادی روشن 🕰 ۱۵ دقیقه 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟤انسان گاه مسرور مى شود به سبب رسيدن به چيزى که هرگز از دستش نمى رفت و ناراحت مى شود به سبب از دست دادن چيزى که هرگز به او نمى رسيد ✍مواهب دنيا بر دو گونه است بخشى از آن با سعى و کوشش به دست مى آيد و با سستى و تنبلى از دست مى رود. بخشى ديگر چنان است که بدون سعى و کوشش در اختيار او قرار مى گيرد و قسمتى چنان است که به هر حال از دست مى رود هرچند نهايت سعى و تلاش را بنمايد. بخش اوّل محدوده اختيارات انسان است ولى بخش دوم محدوده قضا و قدر حتمى است که از تحت اختيار انسان بيرون است امام در حقيقت به اين نکته اشاره مى کند که بسيارى از چيزهايى که مايه مسرت انسان است از بخش دوم است. به هر حال امورى بوده که طبق قضا و قدر الهى در اختيار او قرار مى گرفته بنابراين مسرور شدن به سبب آن بيهوده است مثل اينکه کسى به سبب طلوع آفتاب مسرور شود و در نقطه مقابل امورى است که با هيچ سعى و کوششى به دست نمى آيد و اگر کسى به سبب از دست رفتن آن غمگين شود، بيهوده غمگين شده مثل اينکه براى غروب آفتاب غمگين گردد که چرا آفتاب چهره خود را پنهان کردمواهب مادّى اعم از اموال، ثروت ها، مقامات و پيروزى ها و همچنين شکست ها،ناکامى ها و از دست رفتن امکانات، در بسيارى از مواقع از همين قبيل است; نه آمدنش اختيارى بوده و نه از دست رفتنش، نه آمدنش بايد مايه سرور باشد و نه از دست رفتنش مايه تأسف هنگامى که ما از اين ديدگاه به حوادث زندگى خود نگاه کنيم و پيروزى ها و شکست ها را از اين منظر ببينيم، نه پيروزى ها موجب شادى و ذوق زدگى مى شود و نه شکست ها مايه اندوه و غم 📘 🔶 @Nahj_Et
✍سخنِ، سخن چین را مپذیر ! 🔹ای مالک ! در هر چه از ديگران برايت ثابت نشده خود را به غفلت بزن و در باور كردن گفتار سخن چينان شتاب مكن، زيرا سخن چين خائن است گرچه خود را شبيه خير خواهان نشان دهد 📚نهج البلاغة / ترجمه استاد انصاريان، نامه 53 🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
شرح حکمت ۳۰ جلسه سوم تقویت ایمان با اعتدال مقاوم سازی ایمان با چهار پایه مستحکم ۱- صبر۲ - یقین ۳- ع
شرح_صوتی_حکمت_۳۰_جلسه_۴_(تقویت_ایمان).mp3
8.84M
شرح حکمت ۳۰ جلسه چهارم تقویت ایمان با جهاد مقاوم سازی ایمان با چهار پایه مستحکم ۱- صبر۲ - یقین۳- عدل ۴- جهاد الْإِيمَانُ عَلَى أَرْبَعِ دَعَائِمَ - عَلَى الصَّبْرِ وَ الْيَقِينِ وَ الْعَدْلِ وَ الْجِهَاد ثبات ایمان به جهاد مستمر در میدانهای مختلف مرتبط است انواع جهاد ۱- امر به معروفی که سبب تقویت مومن شود وَ الْجِهَادُ مِنْهَا عَلَى أَرْبَعِ شُعَبٍ- عَلَى الْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ ..... فَمَنْ أَمَرَ بِالْمَعْرُوفِ شَدَّ ظُهُورَ الْمُؤْمِنِينَ- ۲- نهی از منکری که سبب تضعیف کافران و منافقان شود وَ الْجِهَادُ مِنْهَا عَلَى أَرْبَعِ شُعَبٍ- عَلَى النَّهْيِ عَنِ الْمُنْكَرِ.... وَ مَنْ نَهَى عَنِ الْمُنْكَرِ أَرْغَمَ أُنُوفَ الْكَافِرِينَ( المنافقین ) ۳- صداقت و صراحت حتی در شرائط سخت وَ الْجِهَادُ مِنْهَا عَلَى أَرْبَعِ شُعَبٍ- عَلَى الصِّدْقِ فِي الْمَوَاطِنِ .....وَ مَنْ صَدَقَ فِي الْمَوَاطِنِ قَضَى مَا عَلَيْهِ ۴- بغض و خشم علیه فاسقان وَ الْجِهَادُ مِنْهَا عَلَى أَرْبَعِ شُعَبٍ- عَلَى شَنَآنِ الْفَاسِقِينَ..... وَ مَنْ شَنِئَ الْفَاسِقِينَ وَ غَضِبَ لِلَّهِ غَضِبَ اللَّهُ لَهُ- وَ أَرْضَاهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ 📙سایت بنیاد مجازی نهج البلاغه در فضای مجازی و تالیفات استاد 🔶 @Nahj_Et