eitaa logo
نهج البلاغه
37.4هزار دنبال‌کننده
6.8هزار عکس
2.6هزار ویدیو
59 فایل
🔹تبادل و تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak 🔴تبادل نظر
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰امیرالمؤمنین علیه السلام: ✍ بردباری پرده ای است پوشاننده و عقل شمشيری است بُرّان، پس كمبودهای اخلاقی خود را با بردباری بپوشان و هوای نفس خود را با شمشير عقل بكش. 📚 نهج البلاغه 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📒گلایه های اما علیه السلام از یاران خود در جنگ با معاویه 📌 نهج‌البلاغه/ / قسمت4 🎤صوتی استاد مفسردکتر 🔶 @Nahj_Et
💢قَالَ علیه السلام رُبّ مَفتُونٍ بِحُسنِ القَولِ فِیهِ 💢(بسا کسی که از گفته ی نیک دیگران درباره ی خود، دچار فتنه شده است). اصل فتنه به معنی انصراف است، یعنی بسا شخصی که از کسب فضیلت و اطاعت خدا و تکمیل فضیلت، به دلیل ستایش و تعریف دیگران از انصراف حاصل کرده است مثل کسی که مثلا مردم او را به فزونی عبادتش بستایند، و این باعث اکتفا کردن او به همان مقدار گردد. سیدرضی (رحمه الله علیه) می گوید: این کلام را در آخرین قسمت از سخنان برگزیده ی امیرالمومنین علی بن ابیطالب (علیه السلام)، آوردیم در حالی که سپاس می گوییم خداوند سبحان را بر این که منت نهاد و به ما توفیق داد تا آنچه از سخنان امام در اطراف پراکنده بود جمع آوری کنیم و مطالب دور را از گوشه و کنار به هم نزدیک سازیم. و همانطوری که از آغاز شرط کردیم، تصمیم ما بر این شد که چند ورقی سفید در آخر هر بابی از ابواب بیفزاییم، تا پراکنده را در خود جا دهد و کلام تازه وارد و شاید چیزی را که پس از دشواری، برای ما روشن شود، و پس از پراکندگی به دست ما بیفتد، به آن ملحق سازیم. سیدرضی، در کلمات برگزیده ی از امام (علیه السلام) تا اینجا رسیده و همین جا پایان داده است، اما در همان زمان، از سخنان زیبای امام مقدار بیشتری یا با گزینش خود او، و یا وسیله ی علمی که در محضر او بودند، افزوده شده است، و این افزوده گاهی در خارج از متن و گاهی در داخل متن پیوسته به آخر برگزیده ی وی به چشم می خورد 📙شرح حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص466 شرح ابن میثم 🔶 @Nahj_Et
💢رفتار و منش مومنانه 🔰‏امام علی علیه السلام‏ الْمُؤْمِنُ بِشْرُهُ فِي وَجْهِهِ وَ حُزْنُهُ فِي قَلْبِهِ أَوْسَعُ شَيْءٍ صَدْراً وَ أَذَلُّ شَيْءٍ نَفْساً يَكْرَهُ الرِّفْعَةَ وَ يَشْنَأُ السُّمْعَةَ ... نَفْسُهُ أَصْلَبُ مِنَ الصَّلْدِ وَ هُوَ أَذَلُّ مِنَ الْعَبْدِ شادمانی مؤمن در رخسار وچهره او آشکاراست و اندوه وی در دلش پنهان دلش بسیار باز (دریا دل ) و در نزد خود خویشتن از همه حقیرتر داند،(دچارخودبزرگ بینی نیست) برتری جستن را خوش نمی‌دارد، و شهرت را دشمن دارد ... مومن سخت‌تر از سنگ خارا در راه دین‌داری است در فروتنی و بی‌آزاری چون فرودستان است. 📚نهج البلاغه، 🔶 @Nahj_Et
📚دلایل نیاز ما به نهج‌البلاغه(‌دلیل‌هشتم‌‌) باهم نهج البلاغه بخوانیم🔻 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹هر کس خدا با اوست... ▫️الْمَأْمُولُ مَعَ النِّقَمِ، الْمَرْهُوبُ مَعَ النِّعَمِ 🟠او کسى است که در بلاها و ناکامى ها و مشکلات (همگان) چشم اميد به او دوخته اند; و در نعمت ها از او بيم دارند ✍آرى مشکلات هر چند سخت و پيچيده و خطرناک باشد، باز حلّ آن، در برابر لطف خدا، ساده و آسان است و نعمت ها هر چند گسترده و بى حساب باشد، 📘 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔮فَإِذَا رَأَيْتُمْ خَيْراً فَأَعِينُوا عَلَيْهِ، وَ إِذَا رَأَيْتُمْ شَرّاً فَاذْهَبُوا عَنْهُ، فَإِنَّ رَسُولَ اللهِ ـ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ ـ کَانَ يَقُولُ: «يَابْنَ آدَمَ، اعْمَلِ الْخَيْرَ وَ دَعِ الشَّرَّ، فَإِذَا أَنْتَ جَوَادٌ قَاصِدٌ 🟠راه روشن است هرگاه کار نيکى را مشاهده کرديد به آن کمک کنيد و هر زمان کار شرّى را ديديد از آن بگذريد ; زيرا رسول خدا(صلى الله عليه وآله) مى فرمود: اى فرزند آدم، کار نيک انجام ده و بدى را رها کن که اگر چنين کنى در جاده مستقيم و ميانه (دور از افراط و تفريط) گام بر خواهى داشت 🔶 @Nahj_Et
امام عـلـی علیه‌ السلام 🌱القَلبُ مُصحَفُ البَصَر 🌹قلب لوح چشم است (هرچه را چشم بیند، دل آن را ثبت کند) ز دست دیده و دل هر دو فریاد که هر چه دیده بیند دل کند یاد 📚 نهج البلاغه، 🔶 @Nahj_Et
🍃قَالَ علیه السلام الدّنیَا خُلِقَت لِغَیرِهَا وَ لَم تُخلَق لِنَفسِهَا 🍃(دنیا برای دیگری آفریده شده است نه برای خود). مقصود امام (علیه السلام) آن است که دنیا برای آمادگی و درک اجر و پاداش اخروی آفریده شده است نه برای آن که نادانان از لذات آن بهره گیرند. 📙شرح حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص467 شرح ابن میثم 🔶 @Nahj_Et
🪐فرق افراد بصير و کوردل 🔸وَالْبَصِيرُ مِنْهَا مُتَزَوِّدٌ، وَالاَْعْمَى لَهَا متْزَوِّدٌ 🌎انسان بصير و بينا از آن (دنيا) زاد و توشه برمى گيرد در حالى که کوردل براى آن، زاد و توشه مى اندوزد !» ✍در اين تعبير لطيف نيز «متزوّد» به معنى کسى است که زاد و توشه مى اندوزد، بينايان از آن براى سراى آخرت زاد و توشه مى اندوزند، همان گونه که قرآن مجيد مى فرمايد :وَتَزَوَّدُوا فَإنَّ خَيْرَ الزَّادِ التَّقْوى ولى کوردلان براى زيستن و عيش و نوش در دنيا، زاد و توشه مى اندوزند; تفاوت اين دو مسير کاملاً مختلف، فقط با کلمه «منها» و «لها» مشخص شده است. 📙 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💎 از این گروه بترسید 🔻اميرالمؤمنين علی عليه‌السلام: و لَقد قالَ لي رسولُ اللّه ِصلى الله عليه و آله: إنّي لا أخافُ على اُمَّتي مُؤمِنا و لا مُشرِكا، أمّا المُؤمنُ فيَمنَعُهُ اللّه ُ بإيمانِهِ ، و أمّا المُشرِكُ فيَقمَعُهُ اللّه ُ بشِركِهِ، و لكنّي أخافُ علَيكُم كُلَّ مُنافِقِ الجَنانِ، عالِمِ اللِّسانِ ، يقولُ ما تَعرِفونَ ، و يَفعَلُ ما تُنكِرونَ ❇️ رسول خدا (صلى‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم) به من فرمود: من براى امّتم نه از مؤمن می‌ترسم و نه از مشرك؛ زيرا مؤمن را خداوند به واسطه ايمانش جلوگيرى می‌كند و مشرك را خداوند به سبب شركش از پاى در می‌آورد؛ امّا ترس من براى شما از زبان‌بازى است كه مطابق اعتقادات شما سخن می‌گويد و برخلاف آنچه معتقديد عمل می‌کند. 📚 نهج البلاغة 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📙 توصیف اصحاب راستین پیامبر صلی الله علیه واله والسلم 📌 نهج‌البلاغه/ / قسمت5 🎤صوتی استاد مفسردکتر 🔶 @Nahj_Et
🍃🌹قَالَ علیه السلام إِنّ لبِنَیِ أُمَیّةَ مِروَداً یَجرُونَ فِیهِ وَ لَو قَدِ اختَلَفُوا فِیمَا بَینَهُم ثُمّ کَادَتهُمُ الضّبَاعُ لَغَلَبَتهُم ✍(بنی امیه میدان فرصتی دارند تا در آن بتازند، و چون در امر خلافت میان آنها اختلاف افتد، کفتارها، آنان را بفریبند و بر ایشان چیره شوند). سیدرضی گوید: مرود، در اینجا بر وزن مفعل از مصدر ارواد، به معنی مهلت دادن و فرصت دادن است. و این سخن از رساترین و زیباترین سخنان است گویا امام (علیه السلام) فرصتی را که بنی امیه داشته اند به میدان تاخت و تازی تشبیه کرده است که چون به پایان آن برسند رشته نظام آنها از هم گسسته شود. لفظ مرود برای مدت حکمرانی بنی امیه استعاره آورده است، و وجه شبهه همان است که سید فرموده است، و سخن کاملا راست است، زیرا که دولت بنی امیه پیوسته برقرار بود تا وقتی که اختلاف میان آنها افتاد، و این در زمان حکومت ولید بن یزید بود که یزید بن ولید بر او خروج کرد، و باز ابراهیم بن ولید به برادرش حمله برد، و در همین زمان بود که داعیان بنی العباس در خراسان قیام کردند، و از طرفی مروان بن محمد از جزیره به قصد خلافت آمد، و ابراهیم بن ولید را از کار برکنار کرد و گروهی از بنی امیه را کشت و در نتیجه حکومت آنها متزلزل شد، تا اینکه به دست ابومسلم خراسانی از بین رفت. در صورتی که وی در آغاز کار از ناتوان ترین و مست مندان ترین خلق خدا بود، و این خود دلیل درستی سخن امام (علیه السلام) است که فرمود: (کفتارها آنان را بفریبند و بر ایشان چیره شوند). کلمه: (ضباع: کفتارها) گاهی برای مردمان فرومایه و ناتوان استعاره آورده می شود. و این خود از کرامات امام (علیه السلام) است. 📙شرح حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص468 شرح ابن میثم 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صلوات خاصه امیرالمؤمنین:❤️ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ... 🔶 @Nahj_Et
📚دلایل نیاز ما به نهج‌البلاغه(دلیل نهم) باهم نهج البلاغه بخوانیم🔻 🔶 @Nahj_Et
📢 حدیث نصب شده در محل سخنرانی رهبر انقلاب در دیدار دانش‌آموزان و دانشجویان. ‍۱۴۰۲/۰۸/۱۰ 🔹 کونا لِلظّالِمِ خَصماً وَ لِلمَظلومِ عَوناً. حضرت امیرالمؤمنین (علیه‌السلام): دشمن ستمگر و یار ستمدیده باشید. نهج‌البلاغه، ✏️ بیانات سه ماه گذشته رهبرانقلاب در توضیح این عبارت نهج‌البلاغه: بنای رژیم صهیونیستی بر ظلم است، اصلاً مبتنی بر ظلم است؛ یک ملّت را از خانه و زندگی‌شان بیرون کرده‌اند، [آن هم] نه با پول و درخواست، [بلکه] با تفنگ و با شکنجه و با باتوم، و جای آنها نشسته‌اند. مبنایش ظلم است. خب این رژیم قهراً با نظامی که «کونا لِلظّالِمِ خَصماً» را تابلو کرده و بالای سرش نگه داشته مخالف است. ۱۴۰۲/۰۵/۲۶ 🔶 @Nahj_Et
💠اینگونه نباش! 🍃الإمامُ علیّ عليه السلام: 🔹لا تَكُن مِمَّن يَرجو الآخِرَةَ بغَيرِ العَمَلِ ... يُعجَبُ بِنَفسِهِ إذا عُوفِيَ، وَ يقنَطُ إذا ابتُليَ ... إنِ استَغنى بَطِرَ و فُتِنَ، و إنِ افتَقَرَ قَنِطَ و وَهَنَ. 🔸چونان كسى مباش كه بدون عمل به [ثواب] آخرت اميد مى بندد... هرگاه عافيت بيند خودپسند شود و هرگاه گرفتار گردد، نوميد مى شود... اگر بى نياز شود، سرمست و فريفته گردد و اگر نيازمند شود، به نوميدى و سستى گرايد. 📚نهج البلاغة 🔶 @Nahj_Et
🍃قَالَ علیه السلام فِی مَدحِ الأَنصَارِ هُم وَ اللّهِ رَبّوُا الإِسلَامَ کَمَا یُرَبّی الفِلوُ مَعَ غَنَائِهِم بِأَیدِیهِمُ السّبَاطِ وَ أَلسِنَتِهِمُ السّلَاطِ 🍃امام (علیه السلام) در ستایش انصار فرمود: فلو: کره اسب (یکساله)، سباط: بخشندگی و به کسی که در نیزه زدن ماهر است می گویند: (دستهایش باز و روان است و مقصود آن که در کار ماهر است.)، سلاط: آهن تیز، (به خدا قسم که ایشان با ثروتشان اسلام را- چون کره ی اسب از شیر گرفته که تربیت می کنند- با دست پرسخاوت و زبانهای تیزشان تربیت کردند). امام (علیه السلام) عمل انصار را در پروردن اسلام و حمایت از آن، به تربیت کره اسب تشبیه کرده است، وجه شبه زیادی توجه ایشان به اسلام و رعایت کامل اسلام بود، تا وقتی که به اوج خود رسید. 📙شرح حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص469 شرح ابن میثم 🔶 @Nahj_Et
🌹امیرالمومنین علیه السلام : 💠 أَمْ هَذَا الَّذِي أَنْشَأَهُ فِي ظُلُمَاتِ الْأَرْحَامِ وَ شُغُفِ الْأَسْتَارِ نُطْفَةً دِهَاقاً وَ عَلَقَةً مِحَاقاً وَ جَنِيناً وَ رَاضِعاً وَ وَلِيداً وَ يَافِعاً ثُمَّ مَنَحَهُ قَلْباً حَافِظاً وَ لِسَاناً لَافِظاً وَ بَصَراً لَاحِظاً لِيَفْهَمَ مُعْتَبِراً وَ يُقَصِّرَ مُزْدَجِراً. ❇️ مگر انسان، همان نطفه و خون نيم بند نيست که خدا او را در تاريکی های رَحِم و غلاف های تو در تو، پديد آورد؟ تا به صورت جنين در آمد، سپس کودکی شيرخوار شد، بزرگتر و بزرگتر شده تا نوجوانی، رسيده گرديد. سپس او را دلی فراگير زبانی گويا و چشمی بينا عطا فرمود تا؛ 🌺 عبرت ها را درک کند. 🌺 و از بدی ها بپرهيزد. نهج البلاغه بخشی از ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ 🔶 @Nahj_Et
🌹قالَ أميرُالمُؤمِنين(عليه السلام): أَلاَ وَإِنَّ الْيَوْمَ المِضْمَارَ، وَغَدا السِّبَاقَ،وَالسَّبَـقَةُ الْجَنـَّةُ، وَالْغايَةُ النّـارُ. 🕊اميرالمؤمنين على(عليه السلام): هشدار! كه امروز زمان تمرين و آزمايش است و فردا هنگام مسابقه، مسابقه اى كه بردش بهشت است و باخت آن، آتش نهج البلاغه ، 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا