🍃🌹قَالَ علیه السلام إِنّ لبِنَیِ أُمَیّةَ مِروَداً یَجرُونَ فِیهِ وَ لَو قَدِ اختَلَفُوا فِیمَا بَینَهُم ثُمّ کَادَتهُمُ الضّبَاعُ لَغَلَبَتهُم
✍(بنی امیه میدان فرصتی دارند تا در آن بتازند، و چون در امر خلافت میان آنها اختلاف افتد، کفتارها، آنان را بفریبند و بر ایشان چیره شوند). سیدرضی گوید: مرود، در اینجا بر وزن مفعل از مصدر ارواد، به معنی مهلت دادن و فرصت دادن است. و این سخن از رساترین و زیباترین سخنان است گویا امام (علیه السلام) فرصتی را که بنی امیه داشته اند به میدان تاخت و تازی تشبیه کرده است که چون به پایان آن برسند رشته نظام آنها از هم گسسته شود. لفظ مرود برای مدت حکمرانی بنی امیه استعاره آورده است، و وجه شبهه همان است که سید فرموده است، و سخن کاملا راست است، زیرا که دولت بنی امیه پیوسته برقرار بود تا وقتی که اختلاف میان آنها افتاد، و این در زمان حکومت ولید بن یزید بود که یزید بن ولید بر او خروج کرد، و باز ابراهیم بن ولید به برادرش حمله برد، و در همین زمان بود که داعیان بنی العباس در خراسان قیام کردند، و از طرفی مروان بن محمد از جزیره به قصد خلافت آمد، و ابراهیم بن ولید را از کار برکنار کرد و گروهی از بنی امیه را کشت و در نتیجه حکومت آنها متزلزل شد، تا اینکه به دست ابومسلم خراسانی از بین رفت. در صورتی که وی در آغاز کار از ناتوان ترین و مست مندان ترین خلق خدا بود، و این خود دلیل درستی سخن امام (علیه السلام) است که فرمود: (کفتارها آنان را بفریبند و بر ایشان چیره شوند). کلمه: (ضباع: کفتارها) گاهی برای مردمان فرومایه و ناتوان استعاره آورده می شود. و این خود از کرامات امام (علیه السلام) است.
📙شرح#حکمت_464
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص468 شرح ابن میثم
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صلوات خاصه امیرالمؤمنین:❤️
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ...
🔶 @Nahj_Et
📚دلایل نیاز ما به نهجالبلاغه(دلیل نهم)
باهم نهج البلاغه بخوانیم🔻
🔶 @Nahj_Et
📢 حدیث نصب شده در محل سخنرانی رهبر انقلاب در دیدار دانشآموزان و دانشجویان. ۱۴۰۲/۰۸/۱۰
🔹 کونا لِلظّالِمِ خَصماً وَ لِلمَظلومِ عَوناً.
حضرت امیرالمؤمنین (علیهالسلام): دشمن ستمگر و یار ستمدیده باشید.
نهجالبلاغه، #نامه_47
✏️ بیانات سه ماه گذشته رهبرانقلاب در توضیح این عبارت نهجالبلاغه: بنای رژیم صهیونیستی بر ظلم است، اصلاً مبتنی بر ظلم است؛ یک ملّت را از خانه و زندگیشان بیرون کردهاند، [آن هم] نه با پول و درخواست، [بلکه] با تفنگ و با شکنجه و با باتوم، و جای آنها نشستهاند. مبنایش ظلم است. خب این رژیم قهراً با نظامی که «کونا لِلظّالِمِ خَصماً» را تابلو کرده و بالای سرش نگه داشته مخالف است. ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
#طوفان_الاقصی
🔶 @Nahj_Et
💠اینگونه نباش!
🍃الإمامُ علیّ عليه السلام:
🔹لا تَكُن مِمَّن يَرجو الآخِرَةَ بغَيرِ العَمَلِ ... يُعجَبُ بِنَفسِهِ إذا عُوفِيَ، وَ يقنَطُ إذا ابتُليَ ... إنِ استَغنى بَطِرَ و فُتِنَ، و إنِ افتَقَرَ قَنِطَ و وَهَنَ.
🔸چونان كسى مباش كه بدون عمل به [ثواب] آخرت اميد مى بندد... هرگاه عافيت بيند خودپسند شود و هرگاه گرفتار گردد، نوميد مى شود... اگر بى نياز شود، سرمست و فريفته گردد و اگر نيازمند شود، به نوميدى و سستى گرايد.
📚نهج البلاغة #حکمت_150
🔶 @Nahj_Et
🍃قَالَ علیه السلام فِی مَدحِ الأَنصَارِ هُم وَ اللّهِ رَبّوُا الإِسلَامَ کَمَا یُرَبّی الفِلوُ مَعَ غَنَائِهِم بِأَیدِیهِمُ السّبَاطِ وَ أَلسِنَتِهِمُ السّلَاطِ
🍃امام (علیه السلام) در ستایش انصار فرمود: فلو: کره اسب (یکساله)، سباط: بخشندگی و به کسی که در نیزه زدن ماهر است می گویند: (دستهایش باز و روان است و مقصود آن که در کار ماهر است.)، سلاط: آهن تیز، (به خدا قسم که ایشان با ثروتشان اسلام را- چون کره ی اسب از شیر گرفته که تربیت می کنند- با دست پرسخاوت و زبانهای تیزشان تربیت کردند). امام (علیه السلام) عمل انصار را در پروردن اسلام و حمایت از آن، به تربیت کره اسب تشبیه کرده است، وجه شبه زیادی توجه ایشان به اسلام و رعایت کامل اسلام بود، تا وقتی که به اوج خود رسید.
📙شرح#حکمت_465
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص469 شرح ابن میثم
🔶 @Nahj_Et
#نوجوانی_بهترین_دوران_تربیت_و_عبرت_گیری
🌹امیرالمومنین علیه السلام :
💠 أَمْ هَذَا الَّذِي أَنْشَأَهُ فِي ظُلُمَاتِ الْأَرْحَامِ وَ شُغُفِ الْأَسْتَارِ نُطْفَةً دِهَاقاً وَ عَلَقَةً مِحَاقاً وَ جَنِيناً وَ رَاضِعاً وَ وَلِيداً وَ يَافِعاً ثُمَّ مَنَحَهُ قَلْباً حَافِظاً وَ لِسَاناً لَافِظاً وَ بَصَراً لَاحِظاً لِيَفْهَمَ مُعْتَبِراً وَ يُقَصِّرَ مُزْدَجِراً.
❇️ مگر انسان، همان نطفه و خون نيم بند نيست که خدا او را در تاريکی های رَحِم و غلاف های تو در تو، پديد آورد؟ تا به صورت جنين در آمد، سپس کودکی شيرخوار شد، بزرگتر و بزرگتر شده تا نوجوانی، رسيده گرديد. سپس او را دلی فراگير زبانی گويا و چشمی بينا عطا فرمود تا؛
🌺 عبرت ها را درک کند.
🌺 و از بدی ها بپرهيزد.
نهج البلاغه بخشی از #خطبه_83
🔶 @Nahj_Et
🌹قالَ أميرُالمُؤمِنين(عليه السلام):
أَلاَ وَإِنَّ الْيَوْمَ المِضْمَارَ، وَغَدا السِّبَاقَ،وَالسَّبَـقَةُ الْجَنـَّةُ، وَالْغايَةُ النّـارُ.
🕊اميرالمؤمنين على(عليه السلام):
هشدار! كه امروز زمان تمرين و آزمايش است و فردا هنگام مسابقه، مسابقه اى كه بردش بهشت است و باخت آن، آتش
نهج البلاغه ، #خطبه_28
🔶 @Nahj_Et
🔶️اصلاح و تربیت نفس
✳️وَ قَالَ عليهالسلام يَا أَسْرَى اَلرَّغْبَةِ أَقْصِرُوا فَإِنَّ اَلْمُعَرِّجَ عَلَى اَلدُّنْيَا لاَ يَرُوعُهُ مِنْهَا إِلاَّ صَرِيفُ أَنْيَابِ اَلْحِدْثَانِ
و درود خدا بر او، فرمود: اى اسيران آرزوها، بس كنيد! زيرا صاحبان مقامات دنيا را تنها دندان حوادث روزگار به هراس افكند
✳️أَيُّهَا اَلنَّاسُ تَوَلَّوْا مِنْ أَنْفُسِكُمْ تَأْدِيبَهَا وَ اِعْدِلُوا بِهَا عَنْ ضَرَاوَةِ عَادَاتِهَا
اى مردم كار تربيت خود را خود بر عهده گيريد، و نفس را از عادتهايى كه به آن حرص دارد باز گردانيد.
نهج البلاغه #حکمت_359
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📙 توصیف اصحاب راستین پیامبر
صلی الله علیه واله والسلم
🎤صوتی استاد مفسر دکترمحمدعلی انصاری
📌 نهجالبلاغه/ #خطبه_121/ قسمت6
🎤صوتی استاد مفسردکتر#محمدعلی_انصاری
🔶 @Nahj_Et
🪐پيروان مکتب اهل بيت عليهم السلام
📿يُذعْذِعُهُمُ اللهُ فِي بُطُونِ أَوْدِيَتِهِ ثُمَّ يَسْلُکُهُمْ يَنَابِيعَ فِي الاَْرْضِ، يَأْخُذُ بِهِمْ مِنْ قَوْم حُقُوقَ قَوْم، وَ يُمَکِّنُ لِقَوْم فِي دِيَارِ قَوْم
🟤خداوند آن ها را مانند آب در درون دره ها پراکنده مى سازد; سپس همچون چشمه سارهايى از قسمت هاى مختلف زمين بيرون مى آورد; آن گاه به کمک آنان حق گروهى (از مظلومان) را از گروهِ ديگر (ظالمان) مى گيرد و جمعى را در سرزمين ديگران اقامت مى بخشد
✍آرى، طرفداران اهل بيت عليهم السلام نخست همچون سيلابى مى خروشند و همچون سيلِ قوم سبأ کاخ ها و قصرهاى بنى اميّه را در هم مى کوبند و آن ها را از اريکه قدرت به زير مى کشند; سپس در همه جا پراکنده مى شوند و همچون چشمه سارها سر بر مى آورند و از آب زلال عدل و داد، عمران و آبادى مى آفرينند.
📘#خطبه_166
🔶 @Nahj_Et
▫️إِنَّ هَذَا الْأَمْرَ لَمْ يَكُنْ نَصْرُهُ وَ لَا خِذْلَانُهُ بِكَثْرَةٍ وَ لَا بِقِلَّةٍ وَ هُوَ دِينُ اللَّهِ الَّذِي أَظْهَرَهُ وَ جُنْدُهُ الَّذِي أَعَدَّهُ وَ أَمَدَّهُ حَتَّى بَلَغَ مَا بَلَغَ وَ طَلَعَ حَيْثُ طَلَعَ، وَ نَحْنُ عَلَى مَوْعُودٍ مِنَ اللَّهِ وَ اللَّهُ مُنْجِزٌ وَعْدَهُ وَ نَاصِرٌ جُنْدَهُ
🟤پيروزى و شكست اسلام، به فراوانى و كمى طرفداران آن نبود، اسلام دين خداست كه آن را پيروز ساخت، و سپاه اوست كه آن را آماده و يارى فرمود، و رسيد تا آنجا كه بايد برسد، در هر جا كه لازم بود طلوع كرد، و ما بر وعده پروردگار خود اميدواريم كه او به وعده خود وفا مى كند، و سپاه خود را يارى خواهد كرد.
✍اشاره به اين که ما در بسيارى از جنگها در عصر پيامبر (صلى الله عليه وآله) در مقابل دشمن در اقليّت بوديم، با اين حال پيروز شديم، ما مشمول عنايات و الطاف الهى هستيم، و هميشه سايه اين عنايات را بر سر خود ديده ايم، بنابراين از فزونى لشکر دشمن نهراسيد، و با توکّل بر لطف خدا پيش رويد.آرى!، در سايه ايمان، پيروزى دنيا و آخرت به ما وعده داده شده است، و آيات ديگر که همه بر اين معنا گواهى مى دهد
📘#خطبه_146
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◽️ لِسَائِلٍ سَأَلَهُ عَنْ مُعْضِلَةٍ سَلْ تَفَقُّهاً وَ لَا تَسْأَلْ تَعَنُّتاً فَإِنَّ الْجَاهِلَ الْمُتَعَلِّمَ شَبِيهٌ بِالْعَالِمِ وَ إِنَّ الْعَالِمَ الْمُتَعَسِّفَ شَبِيهٌ بِالْجَاهِلِ الْمُتَعَنِّتِ
🌖 (شخصی مسئله پیچیده ای سوال كرد) فرمود: برای فهمیدن بپرس، نه برای آزار دادن، كه نادان آموزش گیرنده، همانند داناست، و همانا دانای بی انصاف چون نادان بهانه جو است.
📚 #حکمت_320
🔶 @Nahj_Et
🍃امام علی عليه السلام
💠مَنِ اِقْتَصَرَ عَلَى بُلْغَةِ اَلْكَفَافِ فَقَدِ اِنْتَظَمَ اَلرَّاحَةَ وَ تَبَوَّأَ خَفْضَ اَلدَّعَةِ
هركه به اندازه كفاف بسنده كند، آسايش يابد و در منزلگاه آسودگى فرود آيد
📗 نهج البلاغه، حکمت 371
🔶 @Nahj_Et
#نهج_البلاغه
▫️وَ أُوصِيکُمْ بِذِکْرِ الْمَوْتِ وَ إِقْلاَلِ الْغَفْلَةِ عَنْهُ. وَ کَيْفَ غَفْلَتُکُمْ عَمَّا لَيْسَ يُغْفِلُکُمْ، وَ طَمَعُکُمْ فِيمَنْ لَيْسَ يُمْهِلُکُمْ!
🌗شما را به يادآورى مرگ و کاستن غفلت از آن توصيه مى کنم. چگونه غافل مى شويد از چيزى که او از شما غافل نمى شود؟! و چگونه طمع مى ورزيد در کسى که (اشاره به فرشته مرگ است) به شما مهلت نمى دهد!
✍آرى! هيچ عقلى اجازه نمى دهد انسان از حادثه اى که به هر حال در انتظار اوست، غافل بماند و از چيزى که راه گريزى ندارد اميد واهى فرار ببندد، عاقل کسى است که اين واقعيت را بپذيرد که مرگ سرنوشت حتمى همه انسانها، بلکه همه موجودات است و به گفته شاعر که اشاره به قبر خويش مى کند:
هر که باشى و به هر جا برسى *** آخرين منزل هستى اين است
📚#خطبه_188
🔶 @Nahj_Et
آیت الله العظمی جوادی آملی:
«برخی از نعمتها برای انسان از ویژگی خاصی برخوردار است که یکی از آنها نعمتِ وجود شب است، چون اگرچه کارهای عادی معمولا در روز انجام میگیرند و از این جهت روز اثر بسزایی در زندگی بشر دارد، برای تطهیر درون و خالص شدن دل، فرصتی بهتر از شب نیست زیرا غبارروبی دل نیاز به خلوت و آرامش دارد که تحصیل آن در روز به جهت کوشش مستمر و مشاغل فراوان آن «اِنَّ لَكَ فِى النَّهارِ سَبحًا طويلا» غالباً دشوار است، زیرا فرضاً کسی بخواهد خلوت گزینی کند دیگران به او مراجعه میکنند و با توجه به
مسئولیت پذیری او، فراغت را از وی سلب میکنند.»
📚سلونی قبل ان تفقدونی(تحریر نهج البلاغه) ج٣ ص۵۰۰
🔶 @Nahj_Et
🍃اعتدال در پرداختن به امور خانواده
🌺 وَ قَالَ عليهالسلام لِبَعْضِ أَصْحَابِهِ لاَ تَجْعَلَنَّ أَكْثَرَ شُغُلِكَ بِأَهْلِكَ وَ وَلَدِكَ فَإِنْ يَكُنْ أَهْلُكَ وَ وَلَدُكَ أَوْلِيَاءَ اَللَّهِ فَإِنَّ اَللَّهَ لاَ يُضِيعُ أَوْلِيَاءَهُ وَ إِنْ يَكُونُوا أَعْدَاءَ اَللَّهِ فَمَا هَمُّكَ وَ شُغُلُكَ بِأَعْدَاءِ اَللَّهِ
🍀و درود خدا بر او، فرمود: (به برخى از ياران خود فرمود) بيشترين اوقات زندگى را به زن و فرزندت اختصاص مده، زيرا اگر زن و فرزندت از دوستان خدا باشند خدا آنها را تباه نخواهد كرد، و اگر دشمنان خدايند، چرا غم دشمنان خدا را مىخورى.
#حکمت_352
🔶 @Nahj_Et
عالم شدن تنها مشکلی را حل نمی کند / اگر می خواهید بهشتی شوید باید علم را به عقل عملی گره بزنید
🔹 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: جلسه درس اخلاق هفتگی آیت الله العظمی جوادی آملی این هفته در محل مسجد اعظم قم به صورت حضوری و با حضور اقشار مختلف مردم برگزار گردید.
آیت الله العظمی جوادی آملی در این جلسه، به شرح #حکمت_119 نهج البلاغه پرداختند.
ایشان بیان داشتند: وجود مبارک حضرت امیر(سلام الله علیه) در این کلمه حکیمانه فرمود: «مَثَلُ الدُّنْیا كَمَثَلِ الْحَیةِ، لَینٌ مَسُّهَا وَ السَّمُّ النَّاقِعُ فِی جَوْفِهَا؛ یهْوِی إِلَیهَا الْغِرُّ الْجَاهِلُ، وَ یحْذَرُهَا ذُو اللُّبِّ الْعَاقِلُ» انسان در زندگی یک دشمن درونی دارد که همان هوای نفس اوست و این را وجود پیامبر فرمود: «أعدى عَدوِّكَ نَفسُكَ الَّتی بَینَ جَنبَیكَ» و یک دشمن بیرونی دارد که همین ابزار دنیوی و زرق و برق دنیاست.
🔹خداوند در قرآن دنیا را مذمت کرده است، دنیایی که من و ماست، دنیایی که مقام و خودبینی و غرور هست و من برترم در آن وجود دارد مورد مذمت قرار گرفته است: «اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَیاةُ الدُّنْیا لَعِبٌ وَ لَهْوٌ وَ زینَةٌ وَ تَفاخُرٌ بَینَكُمْ وَ تَكاثُرٌ فِی الْأَمْوالِ وَ الْأَوْلادِ...» و این دشمن زگهواره تا گور از کودکی تا بزرگسالی با ما هست و اگر با ما نبود که خطرش را ذکر نمی کرد؛ لذا در طول زندگی باید انسان از این دنیا بر حذر باشد.
🔹 جهل گاهی در مقابل علم است که قرآن کریم و روایات اهل بیت عصمت و طهارت به توده مردم می گویند عالم بشوید و «طلب العلم فریضة» که این هر چند کمال است اما مشکل را به تنهایی حل نمی کند، و گاهی جهل در مقابل عقل است، لذاست که به علما گفته اند عاقل بشوید، سرّش این است که انسان تنها اندیشه نیست، انسان با «اندیشه» و «انگیزه» زندگی می کند و این دو کاملا از هم جداست،....
اما بخواهد عقیده پیدا کند و بهشتی شود و از تکاثر برهد و به کوثر برسد، یک عقلی می خواهد که با دست آن، علم و اندیشه عقل نظری را به عقل عملی گره بزند!
🔹 ... اگر ما این مشکلات را نداشته باشیم، دیگر آن وقت تقصیر را به دین و قرآن و روایات مرتبط نمی کنیم بلکه می فهمیم که همه اینها نور و طیب و طاهر هستند و این ما هستیم که باید این مشکلات را بر طرف کنیم که در این صورت هیچ حادثه ای برای ما پیش نمی آید؛ لذا فرمود که عقلا می فهمند که دنیا ظاهرش زیبا هست ولی درونش سم مهلک است.
مطالعه کامل:
https://news.esra.ir/fa/w/2001754
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1402/08/11
🔶 @Nahj_Et
💠وَ قَالَ علیه السلام العَینُ وِکَاءُ السّهِ
قال الرضی و هذه من الاستعارات العجیبة کأنه یشبه السه بالوعاء والعین بالوکاء فإذاأطلق الوکاء لم ینضبط الوعاء و هذاالقول فی الأشهر الأظهر من کلام النبی صلی الله علیه و آله و قدرواه قوم لأمیر المؤمنین علیه السلام وذکر ذلک المبرد فی کتاب المقتضب فی باب اللفظ بالحروف و قدتکلمنا علی هذه الاستعارة فی کتابنا الموسوم بمجازات الآثار النبویة
💠(چشم، بند نشستنگاه است). سیدرضی می گوید: این سخن از استعاره های عجیب است گویا مقعد را به مشکی تشبیه کرده است و چشم را به بند مشک، چون بند باز شود، مشک به حال خود نمی ماند و مشهور آن است که این سخن از پیامبر (صلی الله علیه و آله) است، ولی گروهی از امیرالمومنین روایت کرده اند. مبرد این سخن را در کتاب المقتضب در باب: (اللفظ بالحروف) بیان کرده است، و ما در کتاب خود به نام: (مجازات الاثار النبویه) درباره ی این استعاره گفتگو کرده ایم. امام (علیه السلام) کلمه ی وکاء را که به معنی بند مشک است استعاره برای چشم آورده است به خاطر آن که انسان در وقت بیداری خویشتنداری می کند که مبادا بادی و چیزی از او بیرون آید کما این که بند مشک، آنچه را که بسته اند نگاه می دارد، و از این رو تشبیه نشیمنگاه به ظرفی همچون مشک است. و دنباله ی حدیث از پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله) است: هرگاه چشمها به خواب روند بند رها شود.
📙شرح#حکمت_466
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص470 شرح ابن میثم
🔶 @Nahj_Et