eitaa logo
نهج البلاغه
37.8هزار دنبال‌کننده
6.6هزار عکس
2.5هزار ویدیو
59 فایل
🔹تبادل و تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak 🔴تبادل نظر
مشاهده در ایتا
دانلود
💥 علی علیه السلام : 🏵 وَ قَدْ بَلَغْتُمْ مِنْ كَرَامَةِ اللَّهِ تَعَالَي لَكُمْ مَنْزِلَةً تُكْرَمُ بِهَا إِمَاؤُكُمْ وَ تُوصَلُ بِهَا جِيرَانُكُمْ وَ يُعَظِّمُكُمْ مَنْ لَا فَضْلَ لَكُمْ عَلَيْهِ وَ لَا يَدَ لَكُمْ عِنْدَهُ وَ يَهَابُكُمْ مَنْ لَا يَخَافُ لَكُمْ سَطْوَةً وَ لَا لَكُمْ عَلَيْهِ إِمْرَةٌ 🎗 ره آورد بعثت پیامبر : مردم! از سر نعمت بعثت پیامبر صلی الله علیه و آله و لطف خداوند بزرگ به مقامی رسیده اید كه حتی كنیزان شما را گرامی می دارند، و به همسایگان شما محبت می كنند، كسانی برای شما احترام قائلند كه شما از آنها برتری نداشته و بر آنها حقی ندارید، كسانی از شما می ترسند كه نه ترس از حكومت شما دارند و نه شما بر آنها حكومتی دارید. 🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
💠🔹اين كلام حكمت‌آميز و پرمحتوا يكى از خبرهاى غيبى است كه امام عليه السلام از زمان‌هاى آينده بيان م
💠🔹در چنين شرايطى منكر معروف و معروف منكر مى‌گردد. تعبير به «مٰاحِل» از مادۀ «مَحْل» (بر وزن جهل) به معناى مكر و حيله و در اصل به معناى خشك و بى‌حاصل بودن زمين است. افراد حيله‌گر و سخن‌چين و مكّار را به همين سبب ماحل گفته‌اند. «فٰاجِر» اشاره به افراد بى‌بند و بارى است كه هرچه بر زبانشان آمد مى‌گويند و از شوخى‌هاى ركيك و زشت ابا ندارند و آن را نوعى شوخ‌طبعى و ظرافت و لطافت مى‌شمرند. «مُنْصِف» كسى است كه حق مردم را به خوبى ادا مى‌كند؛ ولى در محيط زشت‌كاران چنين كسى را آدمى ضعيف و ناتوان و بى دست و پا شمرده مى‌شود؛ ولى در نظر آنها افرادى كه اموال و ثروت فراوانى از راه حرام و غصب حقوق مردم گردآورى مى‌كنند، آدم‌هاى زرنگ و لايقى هستند 🔶 @Nahj_Et
علی علیه السلام : 🍁 قَدْ تَرَوْنَ عُهُودَ اللَّهِ مَنْقُوضَةً فَلَا تَغْضَبُونَ وَ أَنْتُمْ لِنَقْضِ ذِمَمِ آبَائِكُمْ تَأْنَفُونَ وَ كَانَتْ أُمُورُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ تَرِدُ وَ عَنْكُمْ تَصْدُرُ وَ إِلَيْكُمْ تَرْجِعُ فَمَكَّنْتُمُ الظَّلَمَةَ مِنْ مَنْزِلَتِكُمْ وَ أَلْقَيْتُمْ إِلَيْهِمْ أَزِمَّتَكُمْ وَ أَسْلَمْتُمْ أُمُورَ اللَّهِ فِي أَيْدِيهِمْ يَعْمَلُونَ بِالشُّبُهَاتِ وَ يَسِيرُونَ فِي الشَّهَوَاتِ وَ ايْمُ اللَّهِ لَوْ فَرَّقُوكُمْ تَحْتَ كُلِّ كَوْكَبٍ لَجَمَعَكُمُ اللَّهُ لِشَرِّ يَوْمٍ لَهُمْ 🍂 علل سقوط و سیر ارتجاعی امت : با آن همه بزرگواری و كرامت، هم اكنون می نگرید كه قوانین و پیمانهای الهی شكسته شده اما خشم نمی گیرید، در حالی كه اگر پیمان پدرانتان نقض می شد ناراحت می شدید، شما مردمی بودید كه دستورات الهی ابتدا به دست شما می رسید و از شما به دیگران ابلاغ می شد و آثار آن باز به شما بر می گشت. اما امروز جایگاه خود را به ستمگران واگذاردید، و زمام امور خود را به دست بیگانگان سپردید، امور الهی را به آنان تسلیم كردید، آنهایی كه به شبهات عمل می كنند، و در شهوات غوطه ورند (بنی امیه) به خدا سوگند! اگر دشمنان شما را در زیر ستارگان آسمان بپراكنند، باز خداوند شما را برای انتقام گرفتن از ستمگران گرد می آورد. 🔶 @Nahj_Et
💠🔹امام عليه السلام اين گفتار حكيمانه را زمانى فرمود كه «لباس كهنه و وصله‌دارى بر اندام آن حضرت ديدند كسى دربارۀ آن سؤال كرد (كه چرا امام عليه السلام با داشتن امكانات چنين لباسى را براى خود انتخاب كرده است) امام عليه السلام فرمود: «قلب به سبب آن خاضع مى‌شود و نفس سركش با آن رام مى‌گردد و مؤمنان به آن اقتدا مى‌كنند (و از آن سرمشق مى‌گيرند)»؛ (وَ رُئِيَ‌ عَلَيْهِ‌ إِزَارٌ خَلَقٌ‌ مَرْقُوعٌ‌ فَقِيلَ‌ لَهُ‌ فِي ذَلِكَ‌ فَقَالَ‌: يَخْشَعُ‌ لَهُ‌ الْقَلْبُ‌، وَ تَذِلُّ‌ بِهِ‌ النَّفْسُ‌، وَ يَقْتَدِي بِهِ‌ الْمُؤْمِنُونَ‌) . مى‌دانيم در عصر خلفا دامنۀ فتوحات اسلامى به شرق و غرب و شمال و جنوب كشيده شد و كشورهاى مهمى همچون ايران و روم و مصر زير پرچم اسلام قرار گرفتند و غنائم فراوان و اموال خراجى بسيارى نصيب مسلمين شد 🔶 @Nahj_Et
🌛 علی علیه السلام : ⛈ وَ قَالَ (عليه السلام): إِذَا أَرْذَلَ اللَّهُ عَبْداً حَظَرَ عَلَيْهِ الْعِلْمَ 🌨 و درود خدا بر او فرمود: هرگاه خدا بخواهد بنده ای را خوار كند، دانش را از او دور سازد. 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠🔹اين كلام نورانى هنگامى از امام عليه السلام صادر شد كه «نوف بكالى مى‌گويد: امير مؤمنان عليه السلام را در يكى از شب‌ها ديدم براى عبادت از بستر خود خارج شده بود. نگاهى به ستارگان آسمان افكند سپس به من فرمود: اى نوف! خوابى يا بيدار؟ عرض كردم: بيدارم» (آن‌گاه اين سخن نورانى كه نهايت زهد در دنيا را در عباراتى كوتاه شرح مى‌دهد بيان فرمود)؛ (وَ عَنْ‌ نَوْفٍ‌ الْبَكَالِيِّ‌ قَالَ‌: رَأَيْتُ‌ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ‌ عليه السلام ذَاتَ‌ لَيْلَةٍ‌، وَ قَدْ خَرَجَ‌ مِنْ‌ فِرَاشِهِ‌، فَنَظَرَ فِي النُّجُومِ‌ فَقَالَ‌ لِي: يَا نَوْفُ‌، أَ رَاقِدٌ أَنْتَ‌ أَمْ‌ رَامِقٌ؟ فَقُلْتُ‌: بَلْ‌ رَامِقٌ‌) . نوف چنانچه خواهد آمد از دوستان نزديك يا خادمان امير مؤمنان بوده كه حتى شب‌ها در خدمتش به سر مى‌برده است 🔶 @Nahj_Et
202030_1361501201.mp3
20.67M
صوت بسیار زیبا و دلنشین خطبه دوم نهج البلاعه 🎧 حتما این صوت تاثرگذار رو گوش بدید. 🔶 @Nahj_Et
💠🔹امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانۀ خود وظايف ما را در چهار بخش خلاصه كرده و تكليف ما را در هر بخشى روشن ساخته است: نخست مى‌فرمايد: «خداوند فرايضى را بر شما واجب كرده، آنها را ضايع نكنيد»؛ (إِنَّ‌ اللَّهَ‌ افْتَرَضَ‌ عَلَيْكُمْ‌ فَرَائِضَ‌، فَلَا تُضَيِّعُوهَا) . اشاره است به واجباتى همچون نماز و روزه و حج و جهاد و زكات و امثال آن كه هر يك داراى مصالح مهمى است و بايد آنها را كاملاً حفظ كرد و منظور از تضييع كردن شايد ترك نمودن باشد يا ناقص انجام دادن، همان‌گونه كه در حديثى از امام باقر عليه السلام آمده است: «إِنَّ‌ الصَّلَاةَ‌ إِذَا ارْتَفَعَتْ‌ فِي أَوَّلِ‌ وَقْتِهَا رَجَعَتْ‌ إِلَى صَاحِبِهَا وَ هِيَ‌ بَيْضَاءُ‌ مُشْرِقَةٌ‌ تَقُولُ‌ حَفِظْتَنِي حَفِظَكَ‌ اللَّهُ‌ وَ إِذَا ارْتَفَعَتْ‌ فِي غَيْرِ وَقْتِهَا بِغَيْرِ حُدُودِهَا رَجَعَتْ‌ إِلَى صَاحِبِهَا وَ هِيَ‌ سَوْدَاءُ‌ مُظْلِمَةٌ‌ تَقُولُ‌ ضَيَّعْتَنِي ضَيَّعَكَ‌ اللَّهُ‌؛ نماز هنگامى كه در اول وقت انجام شود به آسمان مى‌رود و سپس به سوى صاحبش باز مى‌گردد 🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
💠🔹امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانۀ خود وظايف ما را در چهار بخش خلاصه كرده و تكليف ما را در هر
💠🔹در حالى كه روشن و درخشان است و به او مى‌گويد: من را محافظت كردى خدا تو را حفظ كند و هنگامى كه در غير وقت و بدون رعايت دستوراتش انجام شود به سوى صاحبش بر مى‌گردد در حالى كه سياه و ظلمانى و به او مى‌گويد: مرا ضايع كردى خدا تو را ضايع كند». سپس در دومين دستور مى‌فرمايد: «خداوند حدود و مرزهايى براى شما تعيين كرده از آن فراتر نرويد»؛ (وَ حَدَّ لَكُمْ‌ حُدُوداً، فَلَا تَعْتَدُوهَا) . منظور از اين حدود براى نمونه سهامى است كه در ارث تعيين شده و در قرآن مجيد نيز بعد از آن كه بخشى از ميراث‌ها را بيان مى‌كند مى‌فرمايد: «تِلْكَ‌ حُدُودُ اَللّٰهِ‌» * و در آيۀ بعد كسانى كه از اين حدود تعدى كنند تهديد به خلود در آتش دوزخ شده‌اند، همچنين در مورد وظيفۀ زوج و زوجه به هنگام طلاق تعبير به حدود اللّٰه شده است، بنابراين حدود، اشاره به شرايط و كيفيت‌ها و برنامه‌هاى خاصى است كه براى حقوق انسان‌ها در كتاب و سنت آمده كه اگر از آنها تجاوز شود يا حقى پايمال مى‌گردد و يا به ناحق كسى صاحب اموالى مى‌شود 🔶 @Nahj_Et
🍒 علی علیه السلام : 🌸 عِبَادَ اللَّهِ إِنَّ الدَّهْرَ يَجْرِي بِالْبَاقِينَ كَجَرْيِهِ بِالْمَاضِينَ لَا يَعُودُ مَا قَدْ وَلَّي مِنْهُ وَ لَا يَبْقَي سَرْمَداً مَا فِيهِ آخِرُ فَعَالِهِ كَأَوَّلِهِ مُتَشَابِهَةٌ أُمُورُهُ مُتَظَاهِرَةٌ أَعْلَامُهُ 🌳 عبرت از گذشتگان: بندگان خدا! روزگار بر آیندگان چنان می گذرد كه بر گذشتگان گذشت، آنچه گذشت باز نمی گردد، و آنچه هست جاویدان نخواهد ماند، پایان كارش با آغاز آن یكی است، ماجراها و رویدادهای آن همانند یكدیگرند، و نشانه های آن آشكار است. 🔶 @Nahj_Et
💥خُذْ مِنَ الدُّنْيَا مَا أَتَاكَ، وَتَوَلَّ عَمَّا تَوَلَّى عَنْكَ 🌔«از دنيا همان قدر را بگير كه به سراغ تو مى آيد و از آنچه از تو روى گردانده روى بگردان (و به دنبال آن مشتاب) ✍اشاره به اين كه هر انسانى در شرايط معمولى و كسب و كار عادى، درآمدى دارد كه اين درآمد خواه ناخواه به سراغ او مى آيد. مثلاً هنگامى كه زراعت مى كند معمولاً اين زراعت درآمدى دارد و همچنين دامدارى و تجارت و صنعت. ولى بسيار مى شود كه اضافه بر آن به سراغ انسان نمى آيد. امام(عليه السلام) مى فرمايد: چه بهتر كه تو هم به سراغ آن نروى و اين حقيقت زهد و بى اعتنايى به دنياست. هرگز منظور امام(عليه السلام) اين نيست كه انسان در خانه خود بنشيند تا رزق و روزى اش به سراغ او بيايد اين همان چيزى است كه با صراحت در روايات از آن نهى شده است. بلكه منظور آن است كه اصرار بر افزودن مال و ثروت در جايى كه اسبابش فراهم نيست نداشته باشد چراكه هم مشقت زيادى را بر انسان تحميل مى كند و هم ممكن است آلوده انواع گناهان و انحراف از مسير شرع شود و اى بسا اگر به آن نرسد زبان به ناشكرى و كفران بگشايد. 📘 🔶 @Nahj_Et
🍉 علی علیه السلام : 🍈 و من كلام له (عليه السلام) : وَ أَيُّ امْرِئٍ مِنْكُمْ أَحَسَّ مِنْ نَفْسِهِ رَبَاطَةَ جَأْشٍ عِنْدَ اللِّقَاءِ وَ رَأَي مِنْ أَحَدٍ مِنْ إِخْوَانِهِ فَشَلًا فَلْيَذُبَّ عَنْ أَخِيهِ بِفَضْلِ نَجْدَتِهِ الَّتِي فُضِّلَ بِهَا عَلَيْهِ كَمَا يَذُبُّ عَنْ نَفْسِهِ فَلَوْ شَاءَ اللَّهُ لَجَعَلَهُ مِثْلَهُ 🍏 آموزش روانی در جنگ : هر كدام از شما در صحنه نبرد با دشمن، در خود شجاعت و دلاوری احساس كرد، برادرش را سست و ترسو یافت، به شكرانه این برتری باید از او دفاع كند، آنگونه كه از خود دفاع می كند، زیرا اگر خدا خواست او را چون شما دلاور و شجاع گرداند. 🔶 @Nahj_Et
🥒 علی علیه السلام : 🍎 و من كلام له (عليه السلام) : إِنَّ الْمَوْتَ طَالِبٌ 🥀 مرگ : همانا مرگ به سرعت در جستجوی شماست. 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 نماهنگ عربی «مشایه الحسین» باصدای مهدی رسولی 🏴 به مناسبت ایام پیاده‌روی حسینی 🔶 @Nahj_Et
💠🔹در اين گفتار حكيمانه و كوتاه و پرمعنا امام به عالمان بى‌عمل و آلودۀ به رذائل اخلاقى اشاره كرده مى‌فرمايد: «چه بسيار دانشمندى كه جهلش او را كشته در حالى كه علمش با اوست؛ اما به حالش سودى نمى‌بخشد»؛ (رُبَّ‌ عَالِمٍ‌ قَدْ قَتَلَهُ‌ جَهْلُهُ‌، وَ عِلْمُهُ‌ مَعَهُ‌ لَا يَنْفَعُهُ‌) . همان گونه كه در بالا اشاره شد امام عليه السلام در اين عبارت كوتاه و پرمعنا از عالمان نادانى سخن مى‌گويد كه جهلشان قاتل آنها شده است در اين‌كه چگونه علم و جهل در وجود آن‌ها جمع مى‌شود تفسيرهاى مختلفى مى‌توان بيان كرد. از همه روشن‌تر اين‌كه علم اگر با عمل همراه نشود همچون جهل است، بنابراين نكوهش امام عليه السلام از عالمانى است كه از علم خود بهره نمى‌گيرند و به آن عمل نمى‌كنند و سبب هلاكت مادى و معنوى آنها مى‌شود. 🔶 @Nahj_Et
💠🔹مانند دو وسيلۀ نقليه‌اى كه از دو طرف روبروى يكديگر با سرعت در حركت‌اند و چيزى نمى‌گذرد كه به هم مى‌رسند. قرآن مجيد خطاب به قوم يهود مى‌فرمايد: ««قُلْ‌ إِنَّ‌ اَلْمَوْتَ‌ اَلَّذِي تَفِرُّونَ‌ مِنْهُ‌ فَإِنَّهُ‌ مُلاٰقِيكُمْ‌ ثُمَّ‌ تُرَدُّونَ‌ إِلىٰ‌ عٰالِمِ‌ اَلْغَيْبِ‌ وَ اَلشَّهٰادَةِ‌ فَيُنَبِّئُكُمْ‌ بِمٰا كُنْتُمْ‌ تَعْمَلُونَ‌»؛ بگو آن مرگى كه (به پندار خود) از آن فرار مى‌كنيد به يقين با شما ملاقات خواهد كرد سپس به سوى كسى باز مى‌گرديد كه از پنهان و آشكار باخبر است و شما را از آنچه انجام مى‌داديد باخبر مى‌سازد» 🔶 @Nahj_Et
ویژگی های رهبر اسلامی 1⃣ ای مردم ! سزاوارترین اشخاص به خلافت، آنكه در تحقق حكومت نیرومندتر، و در آگاهی از فرمان خدا داناتر باشد، تا اگر آشوبگری به فتنه گری برخیزد، به حق باز گردانده شود، و اگر سر باز زد با او مبارزه شود. 2⃣ بجانم سوگند! اگر شرط انتخاب رهبر ، حضور تمامی مردم باشد هرگز راهی برای تحقق آن وجود نخواهد داشت، بلكه آگاهان دارای صلاحیت و رای، و اهل حل و عقد (خبرگان ملت) رهبر و خلیفه را انتخاب می كنند، كه عمل آنها نسبت به دیگر مسلمانان نافذ است. 3⃣ آنگاه نه حاضران بیعت كننده، حق تجدید نظر دارند و نه آنان كه در انتخابات حضور نداشتند حق انتخابی دیگر را خواهند داشت. آگاه باشید! من با دو كس پیكار می كنم، كسی چیزی را ادعا كند كه از آن او نباشد، و آن كس كه از ادای حق سر باز زند. 📚 🔶 @Nahj_Et
202030_1006128825.mp3
849.3K
صوت بسیار زیبا و دلنشین خطبه دوم نهج البلاعه 🎧 حتما این صوت تاثرگذار رو گوش بدید. 🔶 @Nahj_Et
💰 دنیاشناسی در نهج البلاغه 1⃣ بخش اول : دنیا، آموزگار انسان ها : 🚩 بعضی از افراد در توجیه اشتباه ها و گناهان خویش، دنیا را متهم می کنند و می گویند دنیا ما را فریب داد؛ در حالی که اگر به دقت بیندیشیم، این اشخاص هستند که فریفته دنیا می شوند. 🔰 امیرالمؤمنین علی علیه السلام در این باره می فرماید: «به حق می گویم آیا دنیا تو را فریفته است یا تو خود فریفته دنیایی؟... دنیا با دردهایی که در جسم تو می گذارد و با کاهشی که در توانایی تو ایجاد می کند، راستگو تر از آن است که به تو دروغ بگوید یا مغرورت سازد. 📍چه بسا نصیحت کننده ای از دنیا را متهم کردی و راستگویی را دروغگو پنداشتی! اگر دنیا را از روی شهرهای ویران شده و خانه های درهم فروریخته بشناسی، آن را یادآوری دل سوز و اندرز دهنده ای گویا می یابی، که چونان دوستی مهربان از تباهی و نابودی تو نگران است. 🚡دنیا چه خوب خانه ای است برای آن کس که آن را جاودانه نپندارد، و خوب محلی است برای آن کس که آن را وطن خویش انتخاب نکند. سعادتمندان به وسیله دنیا در قیامت، کسانی هستند که امروز از حرام آن می گریزند». 📚 قسمتی از 👈 ادامه دارد... 🔶 @Nahj_Et
روش برخورد با دنیا ای مردم! به دنیا چونان زاهدان رویگردان از آن، بنگرید، به خدا سوگند! دنیا به زودی ساكنان خود را از میان می برد، و رفاه زدگان ایمن را به درد می آورد، آنچه از دست رفت و پشت كرده هیچگاه برنمی گردد، و آینده به روشنی معلوم نیست تا در انتظارش باشند. شادی و سرور دنیا با غم و اندوه آمیخته، و توانایی انسان به ضعف و سستی می گراید، زیباییها و شگفتی های دنیا شما را مغرور نسازد، زیرا زمان كوتاهی دوام ندارد. خدا بیامرزد كسی را كه به درستی فكر كند، و پند گیرد، و آگاهی یابد، و بینا شود، پس به زودی خواهید دانست كه آنچه از دنیا وجود داشت از آن چیزی نمانده، و آنچه از آخرت است جاویدان خواهد ماند، هر چیز كه به شمارش آید پایان پذیرد، و هر چه انتظارش می كشیدید خواهد آمد، و آن چه آمدنی است نزدیك باشد. 🌺 قسمتی از 🔶 @Nahj_Et
🍀 اهلبیت علیهم السلام از منظر امام علی علیه السلام : 🌺 ما درخت نبوت ، و جایگاه رسالت ، و محل رفت و آمد ملائکه ، و معادن دانش ، و چشمه های حکمتیم. یار و عاشق ما منتظر رحمت ، و دشمن و کینه توز ما در انتظار عقوبت است. 🍀 قسمتی از 🔶 @Nahj_Et
202030_1321574995.mp3
2.31M
صوت بسیار زیبا و دلنشین خطبه دوم نهج البلاعه 🎧 حتما این صوت تاثرگذار رو گوش بدید. 🔶 @Nahj_Et